Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

Warhammer 40K: Dawn of War II krijgt een tweede uitbreiding in de vorm van Retribution. Er wordt onder andere een nieuwe singleplayer-campaign met meerdere speelbare rassen ge´ntroduceerd. Retribution verschijnt in maart 2011.

Het verhaal van Retribution speelt zich tien jaar na de gebeurtenissen in Chaos Rising, de eerste uitbreiding voor Dawn of War II, af. Er kan uit diverse rassen gekozen worden om de singleplayer campaignmodus te doorlopen. Het is de eerste keer dat THQ deze keuze in de singleplayermodus van Dawn of War II aan de speler biedt. Van de diverse nieuwe speelbare rassen die in Retribution worden geïntroduceerd, is alleen dat van de Orks tot op heden bevestigd. De Orks waren al aanwezig als vijandig ras, maar waren niet eerder speelbaar.

In Dawn of War II: Retribution worden ook een aantal nieuwe units voor de multiplayermodus en enkele nieuwe speelvelden geïntroduceerd. Bovendien kan er met een nieuwe, nog niet aangekondigde factie online worden gestreden. Retribution wordt net als Dawn of War II en de eerste uitbreiding Chaos Rising ontwikkeld door Relic Entertainment en verschijnt in maart 2011 voor de pc.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Heh? op de DoW2 fora en Relicnews zeggen ze dat de trailer een fake is.
Ziet er ook niet indrukwekkend uit, de Ork kaptin heeft een andere skin. voor de rest is dat het enige wat echt nieuw en orky is.

Ik hoop trouwens niet dat de Campaign de richting van DoW 1 met de Dark Crusade en SoulStorm expansions uitgaat.
Beide expansion hadden 0,0 verhaal, gehele game was eigelijk een skirmish game.
Ongelooflijk slecht, SoulStorm is ook erg slecht ontvangen onder de fans destijds.

Maar lijkt me stug dat ze weer de zelfde fout maken en dat deze multirace campaign geen skirmish game wordt

[Reactie gewijzigd door motormuus op 17 augustus 2010 18:12]

Aan de andere kant werd Dark Crusade weer als de beste expansion gezien.

Dus of het skirmish model een fout was, valt nog te bezien.
Tau en Necrons waren gewoon ubervette rassen met ubervette units.

Maar persoonlijk hield ik wel van het skirmish model. Ook omdat je dan met alle rassen kunt spelen.
Chaos Rising was anders een goed vervolg dus ik vermoed dat ze het al door hadden en nu op die weg verder gaan... Ik hoop het, beide games niet uitgespeeld (had ze laatst gekocht voor een leuk prijsje) maar wel met veel plezier gespeeld :)
Na het zien van de trailer ben ik bang dat je nog wel eens gelijk zou kunnen hebben. In vergelijking met de voorgaande trailers is dit qua kwaliteit erg slecht.
Jammer, dat wel.
Ik heb de eerste gekocht toen ik nog een pc had. Nu heb ik een macbook pro.

Waarom maken ze deze spellen niet voor de mac?

Zou een leuke concurrent zijn van starcraft (zelfde genre vind ik) en ik speel dit liever.
Waarom maken ze deze spellen niet voor de mac?
Het kost behoorlijk wat en het levert ze relatief weinig op omdat mac gebruikers een erg klein deel is van de groep die ze willen bedienen.
Ik denk dat dit je nog zal tegenvallen. De reden dat er zo weinig gamers zijn die macs hebben is vanwege het aanbod. En omdat er zo weinig gamers zijn is er weinig aanbod.

Elke fabrikant die z'n games voor de mac gaat maken en een goed spel levert zal denk ik toch best een flinke hoeveelheid spellen verkopen en je kan een hoop zeggen over mac gebruikers maar niet dat ze niet loyaal zijn. Loyaliteit = geld waard & een stabiele basis om op verder te bouwen.
Kan je wel zeggen dat het tegen zal vallen, maar jouw verhaaltje (wat overigens best waar zou kunnen zijn) verandert niks aan het feit dat het gewoon totaal niet interessant is voor game devs om te ontwikkelen voor dit platform. Het draait uiteindelijk allemaal om geld en als je voor de tijd die je nodig hebt om het naar het Apple platform te porten een halve Windows game kan programmeren, is het het al niet meer waard.

En al zou het gebeuren dat er wat meer games geprogrammeerd gaan worden voor Mac, denk je dan echt dat er meer gamers naar dit platform trekken? Denk het niet gezien de hoge kostenpost bij aanschaf en relatief trage(lees: middelmatig) hardware. Voor het geld van een gemiddelde Mac heb je zo een beetje een gemiddelde (game) pc, een PS3/X360 en een Wii 8)7

[Reactie gewijzigd door Lukosje op 17 augustus 2010 22:17]

Kwestie vanaf het begin produceren met portabiliteit in het achterhoofd (dus opengl en geen direct3d bijvoorbeeld), kan ook wel handig zijn als je meteen een titel voor consoles wil uitbrengen (al is dit niet echt een console able game)
Ik heb geen flauw idee hoe je een game (zeker van zulk formaat) moet programmeren, maar er zal toch wel een reden voor zijn waarom de meeste devs met DirectX werken en niet OpenGL.
OpenGL is echt zo Pre 2000, ik kan me goed voorstellen dat ze het Windows Platform kiezen en niet een Mac Platform. Tuurlijk zijn er ook genoeg Mac gamers, maarja.. niet genoeg om al die kosten door te gaan.

Dawn of War 2 heeft mij helaas nooit kunnen boeien. Ik vond 1 echt geweldig, die heb ik uitgespeeld inclusief alle uitbreidingen, wat was dat een genot zeg.
Waarom is OpenGL nou weer pre 2000? Er is net een paar weken en nieuwe versie van uitgekomen en die doet weinig tot niets onder voor DirectX...

Het probleem is denk ik eerder dat men gewend is om met Direct X te ontwikkelen en de licenties ervoor al heeft liggen, waardoor het gemakkelijker wordt om daarvoor te programmeren.
Vroeger kon ik OpenGL selecteren in Half-life 1, daarna niet meer voorbij zien komen als grafische optie. Daarom Pre 2000.
Ik ben het niet eens met je "reden".
Ik heb liever een pc omdat het me ten eerste in kosten kan schelen. Ten tweede is het voor mij makkelijker als PC gebruiker om bijvoorbeeld een grafische kaart in te bouwen.
Daarnaast ben ik naast gamer ook tweaker(hoe kan het ook anders) en vind dat ik op windows of linux meer de mogelijkheid heb om dit uittevoeren.

Verder ontopic; Dawn of War II is een mooie RTS die niet de bekendheid heeft die het zou moeten hebben. Zeker nu Ea de CnC series verknald heeft.
Er zijn maar weinig dingen die je in Linux kan die je niet in Mac OS kan...Mac OS is immers ook gewoon een Unix...
Het kost behoorlijk wat en het levert ze relatief weinig op omdat mac gebruikers een erg klein deel is van de groep die ze willen bedienen.
Groter dan je denkt. De verkoop van Macs (en dan vooral macbooks) groeit elk jaar - vorig jaar meer dan 11 miljoen - en dat is tegenwoordig vooral in de consumentenmarkt. Ik zie het zo gebeuren dat macbooks binnen niet al te lange tijd 40-50% van de consumentennotebookmarkt in handen hebben - en dat is zeker een significante hoeveelheid.

En Macs (iPhones, de iPad) is heeel snel op weg om de grootste portable gameconsole te worden - als dat het al niet is. Qua aanbod van spellen is er volgens mij geen grotere op dit moment.
En Macs (iPhones, de iPad) is heeel snel op weg om de grootste portable gameconsole te worden - als dat het al niet is. Qua aanbod van spellen is er volgens mij geen grotere op dit moment.
In vergelijking met welke gameconsoles heb je het dan over?
Je weet toch wel wat een gameconsole inhoud, aangezien je doet alsof je er wat van af weet..

De verkoop van Macs mag dan wel groeien, maar als het aanbod van games laag blijft zullen gamers niet snel switchen naar Mac, en ik zie ook niet gebeuren dat daar snel verandering in komt.

Wel prettig overigens dat mensen altijd bronnen vermelden i.p.v. zomaar te schreeuwen.
Macs(iPhones, de iPad) de grootste portable gameconsole met het grootste aanbod? Bron graag.
[...]


Groter dan je denkt. De verkoop van Macs (en dan vooral macbooks) groeit elk jaar - vorig jaar meer dan 11 miljoen - en dat is tegenwoordig vooral in de consumentenmarkt. Ik zie het zo gebeuren dat macbooks binnen niet al te lange tijd 40-50% van de consumentennotebookmarkt in handen hebben - en dat is zeker een significante hoeveelheid.

En Macs (iPhones, de iPad) is heeel snel op weg om de grootste portable gameconsole te worden - als dat het al niet is. Qua aanbod van spellen is er volgens mij geen grotere op dit moment.
Leuk, maar niet waar. Je wilt graag dat zoiets gebeurt, dat is een beter antwoord. Want het is bekend dat HP, Acer, Dell en Toshiba de dienst uitmaken bij notebooks. Consumenten kijken vaak wat het goedkoopste is en dan komt men vaak uit bij Acer, die voor zover ik weet dan ook de marktleider is op notebookgebied. Ook wanneer je kijkt naar de OEM markt is het niet Apple wat op 1 staat, maar HP. Het zal stukje bij beetje wel toenemen, maar Apple heeft nog lang niet de cijfers van bovengenoemde bedrijven. Apple moet het vooral hebben van de iPod en iPhone en sindskort van de iPad. Qua muziekspelers is de iPod nummer 1. De iPhone is geen console. Het is niet te vergelijken met een DS of een PSP. Het staat meer op zichzelf.
@Catz: Niet om te bashen, maar zie het laatste artikel over high-end kaarten voor de Mac: onbetaalbaar.
Zo'n ontwikkeling moet van twee kanten komen en is misschien een kip-ei verhaal, zo lang er geen games voor de mac zijn is het niet interessant voor Apple om videokaarten wat goedkoper te maken en voor Relic is het de mac weer niet interessant.
Anderzijds: Ik werk graag op de Mac, omdat ik dan niet afgeleid wordt door de beschikbare games ;)

ot: kijk heel erg uit naar deze game en ik vind het echt klasse van Relic dat ze de kracht van CoH weten te mixen met de kracht van Warhammer. Ben ook erg nieuwsgierig naar het nieuwe ras!
En ik blijf hopen dat ze basebuilding terugbrengen in de mp, maar dat kan ik vergeten...

[Reactie gewijzigd door poepkop op 17 augustus 2010 22:33]

In de reacties op dat laatste artikel stond ook de reden te lezen dat high-end videokaarten voor de Mac duur zijn, komt namelijk doortdat Mac EFI gebruikt, dus moeten AMD/ATI en nVidia speciaal aparte versies produceren van hun kaarten die dit ondersteunen. Daar dit een beperkte hoeveelheid kaarten is in vergelijking met de massaproductie voor Windows PC's rekenen ze dat dus ook door.

OT: Veel goeds gehoord over de Dawn of War serie maar eigenlijk nog nooit gespeeld, als ik wil beginnen zou ik dan gewoon DoW II kunnen spelen of mis ik dan een boel?
Zolang er geen base buidling in zit laat ik deze ook maar weer gaan. Wat was DOW + DoWpro mod een verademing na een paar uur deel 2 te hebben gespeeld. Maar het is vast goed nieuws voor alle fans van 'casual' games.

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 17 augustus 2010 18:42]

Ah kom op, casual games? Ik vind StarCraft 2 meer casual eerlijk gezegd. Waarom? In SC2 ben je toch meer bezig met een bepaalde vaste build-order voor een optimale economie, terwijl je met DoW2 echt actief bezig bent je troepen op tactische plekken te zetten. En echt casual is natuurlijk C&C4 of de nieuwe SupCom. Ik moet je overigens wel gelijk geven als je wilt zeggen dat alle RTS games simpeler worden gemaakt, daarbij vind ik dit ook raar: RTS games zijn nooit bedoeld voor de casual-gamer maar meer voor de denkers onder ons.

Je moet Relic nageven dat dat coversysteem heerlijk werkt en dat de single player van de laatste DoW2 erg gaaf was. Qua multiplayer moet ik je inderdaad gelijk geven en speel ik liever CoH (vanwege het basebuilding, terwijl ik helemaal niet hou van woII games).
Vaste build order? Niet direct...je kiest voor een bepaalde build order en past die aan als je weet wat je tegenstander gaat doen...

Ik denk dat je de twee niet echt kan vergelijken, het zijn wel alletwee RTSen maar ze volgen een compleet andere filosofie.
Ik denk niet dat het fake is. Ik vind het spel geweldig (in sommigen opzichten zelfs beter dan StarCraft 2), dus dit lijkt me weer leuk. Ik heb echter Chaos Rising nog niet uitgespeeld, dus als ik SC2 zat ben ga ik dat maar eens doen..

Ik hoop dat het de multiplayer modus weer wat opleukt, en misschien ook leuk voor in The Last Stand...
Haha nou dan raad ik je toch echt aan door te gaan met Chaos Rising, de single player vond ik toch velen malen vetter. De multiplayer echter..... (basebuilding grmbl).
Juist een kleine vraag, hoe komt het dat Blizzard(-activision) wel de moeite doet om starcraft2 op een mac speelbaar te maken? Dan moet er daar toch een graantje te rapen vallen? En niet zo enorm moeilijk (en zeker niet verlieslatend) zijn om te converte of voor beide speelbaar te maken.

Het is juist een vraag, ik wil geen oneindige discussie, maar ik zou graag weten waarom zij dit wel kunnen en de rest niet..
Het hangt natuurlijk helemaal af of je als ontwikkelaar daarvoor kiest of niet. En of je het geld hebt om een port te doen. Je noemt starcraft 2 maar dat is ook wel een extreem geval. Iedereen kent starcraft en omdat iedereen het kent en het zo populair is dan wil je natuurlijk proberen het aan iedereen beschikbaar te stellen. Blizzard(-activision) hebben daar blijkbaar geld voorover gehad en daardoor is er nu een Mac port.
Ik ga dit zeker in de gaten houden.
Vermaak me nu nog steeds met Chaos Rising en dan vooral met The Last Stand en via LAN.
Ben zeer benieuwd naar de nieuwe campaign en hopelijk gaan ze The Last Stand ook weer uitbreiden :)

Buiten de nieuwe skin van de Ork Cpt. word ik niet echt wijzer van de trailer.
Wacht met smart op meer nieuws.
Edit: ben ook zeer benieuwd naar de nieuwe factie. Iemand een idee?

[Reactie gewijzigd door WalnootX op 17 augustus 2010 18:33]

Lijkt cool, maar tis een zware fake.
De units en engine zijn die van DoW 1, de stemmen ook.
En ik zag opeens Legion of the Damned space marines langs lopen.... wtf?

kortom: naar mijn mening fake!
Voor degene die twijfelen of het echt is. Op de DoW2 site is de aankondiging van DoW II: Retribution te zien samen met de trailer die in de post te vinden is.
http://community.dawnofwar2.com/home

[Reactie gewijzigd door SoundWave729 op 17 augustus 2010 21:22]

Ik heb nu een paar keer geprobeerd om door de singleplayer campaign van het originele DOW 2 heen te komen, maar het is me nog steeds niet gelukt.

Deel 1 vond ik echt briljant en heb ik met veel plezier een paar keer opnieuw uitgespeeld.
Echter vind ik de spelstijl van deel 2 enorm tegenvallen.
Vind de missies niet echt boeiend vind het jammer dat je niet gewoon lekker een basis kan maken en dan ten strijde kan trekken met een big ass leger... :'(

Ik weet het wel, vernieuwing is belangrijk, maar had toch liever gezien dat deze game anders zou evolueren!

Verder ziet die Pirate Orc er natuurlijk wel weer enorm bruut uit! :D
Heb Warhammer DoW 2 met plezier uitgespeeld, en moet allen nog tijd maken om Chaos Rising nog uit te spelen. Maar de nieuwe speelstijl sinds deel 2 bevalt mij goed, ook al is hij totaal anders dan het orgineel.

Vooral de bosses zijn een leuke uitdaging, waarbij je continue je team moet verplaatsen om daarna weer vlug een kleine aanval uit te voeren. Ook de upgrades zijn heel goed uitgevoerd.
Zodra het nieuwe deel uit is zal ik deze meteen weer tot mijn collectie toevoegen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True