Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 116 reacties
Submitter: Bor

Een teaservideo die online is verschenen en door onder meer Kotaku is geplaatst, lijkt te wijzen op de introductie van 3d-gaming óf van de PlayStation 4. De video eindigt met een testbeeld waarin de code 'PS4 v3.1' is te zien.

Hoewel niets de video direct aan fabrikant Sony Computer Entertainment koppelt, blijkt duidelijk dat het om een PlayStation-video gaat; op diverse schermen in het filmpje zijn PlayStation-logo's te zien. Het live-action filmpje speelt zich af op het S.C.E. Principal Scientific Research Laboratory, Minami-Aoyama, Tokyo, Japan, vertaalde Kotaku uit de Japanse tekst in de video. S.C.E. staat daarbij voor Sony Computer Entertainment.

Waar de video over gaat is niet duidelijk. In het filmpje is een man te zien die ogenschijnlijk krankzinnig is geworden na met de PlayStation te hebben gespeeld. Een verklaring zou kunnen zijn dat Sony aankomende donderdag een firmware-update vrijgeeft die de PlayStation 3 voorziet van 3d-ondersteuning, waarvan de man in het filmpje onder de indruk zou zijn. Die verklaring wordt echter ontkracht door de televisie op de achtergrond, die op dat moment geen 3d-signaal lijkt uit te zenden; daarvoor lijkt het tv-beeld te scherp.

De laatste seconden van het filmpje tonen de code 'PS4 v3.1', wat ook een hint kan zijn naar een volgende generatie PlayStation-console. Aangezien de PlayStation 3 pas drie jaar geleden werd gelanceerd en Sony de console een levensduur van tien jaar toedicht, is dat echter onwaarschijnlijk. Tussen de introductie van de PlayStation 2 en die van de PlayStation 3 zat bovendien zeven jaar. Ook dat ontkracht de geruchten over een eventuele aankondiging van een nieuwe console.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (116)

Voor diegene die benieuwd zijn naar de laatste zin en geen Japans kunnen. Er staat: "PS4 V3.1 - しばらくお待ちください". Wat betekend: "Gelieve een ogenblik te wachten".

Dus deze zin geeft ook niets prijs, maar nu weet je het tenminste.

[Reactie gewijzigd door B-BOB op 8 juni 2010 14:02]

Aha. Het zal dus nog effe duren voordat er een PS4 komt. De teaser zal dus inderdaad te maken hebben met 3D gerelateerde uitbreidingen of spellen voor de PS3.
De hypemachine bij Sony is goed bezig ;)
De PS3 is echt nog maar net bezig geld te genereren. Nu kunnen ze wel 2 systemen parallel verkopen, maar de technische mogelijkheden en het prijsverschil moeten zodanig groot zijn (zoals PS1 vs PS2, PS2 vs PS3), dat de een niet op de ander kannibaliseert. En ik zie voorlopig nog geen console dramatisch meer kan dan de PS3, waar nog voortdurend nieuwe dingen mee kunnen zoals 3D gaming en die Wii-motion imitatie.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 8 juni 2010 10:46]

Ik ben het helemaal mee eens.
Ze hebben net zo'n zwipzwap ding voor de PS3 geïntrodeceert. Daarbij komt nog eens, ze spreken nog niet eens de volledige kracht van de videokaart aan van de PS3.
hoe kom je erbij dat die geforce 6-serie nog niet volledig wordt benut? 8)7 nog steeds blijven hangen in de propaganda dat "de volle kracht van de PS3 pas over 10 jaar zal worden gebruikt"?
Je kunt je dus behoorlijk vergissen in jouw uitspraak.. Kijk maar wat ze tich jaar later kunnen doen met bv een orginele commodore 64.. Zeker met GPU's wordt er geen moeite meer ingestoken om het uiterste uit de chip te halen omdat er toch wel een nieuwere GPU op de markt komt die weer sneller is, maar bij een console zit dat ding er dus 'ingebakken' en kan niet worden geupgrade, dus moeten ze wel moeite insteken om het uiterste uit zo'n chip te halen..

Dat is nu juist ook het hele probleem van de huidige electronica, er wordt geen moeite meer gedaan om er nog echt dat ding optimaal te benutten (tja alles met javascript aansturen is een zekerheid dat je niet het apparaat optimaal benut)..
Want waarom is het toch zo dat je een splinternieuwe computer hebt met een splitnernieuwe versie van een bepaald pakket, en toch draait het pakket dan net zo 'traag' als op je oude pc met de oude versie..

Hoe langer men met dezelfde hardware aan de gang is, hoe beter men deze weet te benutten..
Onzin dev doen juist veel moete in te weinig tijd. Ze hebben zooi voorgaande game ervaring nodig op betreffende platform. Om die console goed te doorgronden zodat ze er meer uit kunnen halen.
Je blaad alsof dev luiaards zijn. Jobs waar je iets als crunch time hebt en 12 tot 18 uren draaid om een deadline te halen. Is alles behalve geen moeite doen.

En daar zit het hem juist in DEADLINE en ver gaande Optimalisatie gaan niet samen.
extreem Optimalisatie kost heel veel tijd.

Als zo'n IDsoft 5 jaren hun engine zitten te optimaliseren dan kan je wel wat efficentie verwachten. Ook als de Content word gepolish ook voor performance voor jaren.

Meeste dev's hebben maar de helft ter beschikking.
Dat houd in dat de Q&A verhouding tot feature er in proppen niet optimaal is.

Welke moeite ze moeten doen om jouw electronica volledig te benutten is de complete game productie een extreem amount aan optimalisatie toewijden.
Dat houd in code expert en ervaren artist met content technieken die meer uit minder halen.
En dat kost extra veel tijd. Die meeste projecten kwa funding gewoon niet beschikbaar hebben.
Nee dat niet. Oke, laat ik het anders zeggen door veel developers word die nog niet volledig benut met hun spellen.
Het is een G70 (Geforce 7800) chip. Dus niet de 6-serie, de G70 was significant sneller.

En of de "volledige kracht" van de chip aangesproken word? Dat kun je op verschillende manieren bekijken.

Bij het tunen van een console game word in principe ervoor gezorgd dat het spel stabiel op rond de 50 fps blijft draaien, in realiteit zien we best vaak frame drops bij consoles en dit is een indicatie dat de chip het niet bijhoudt... de volle processing power van het chipje word dus benut.

Waar sony met zijn propaganda naar refereerde is dat games op de PS2 in zijn laatste jaren ook ontzettend veel beter uit zagen dan in het begin. Dit gaat nu helaas niet helemaal op omdat:
-Er niet meer zulke grote technologische sprongen worden gemaakt in het productie proces van games als in de jaren '95-'05.
-PC geen primair platform meer is, er is dus weinig interesse om games in een hoger detail te maken als het voor de consoles toch weer uitgekleed moet worden. In de tijd dat PC games nog naar consoles geconverteerd moesten worden werd er een stuk meer aandacht besteed aan het behouden van effecten en detail - daarvoor werden een boel shaders geschreven die origineel niet door de PS2 gesupport werd, zoals DOT3 bumps en HDRI

Games worden nog wel mooier, maar de hardware kan niet meer voor zijn kiezen krijgen. Hoe mooi een game er uit ziet is dan ook resultaat van de visual artists en hoeveel tijd er word besteed aan optimalisatie.
Crysis 2 zal de volle kracht van de ps2 en xbox360 en 'pc' gebruiken. alle zeggen ze toch nu wacht ik nog steeds op GT5 die ook de 'volle' kracht zou benutten.

ben eens beneiuwd
ps2? ik neem aan dat je ps3 bedoelt.
Inderdaad ja. Bovendien heeft Sony aangegeven dat ze verwachten dat de levenscyclus van de PS3 langer zou moeten zijn dan bijvoorbeeld de XBOX360. Of dit waar is of niet valt natuurlijk over te twisten, maar door nu relatief vrij snel een nieuwe console op de markt te brengen zouden ze het imago dat sony heeft opgebouwd met de ps2 destijds volledig ongedaan maken.

Daarbij is het zeer onwaarschijnlijk dat de early adopters die veel geld hebben uitgegeven aan de ps3 tijdens de introductieperiode weer > € 700 of meer voor een mogelijke ps4 zouden uit gaan geven. Een groot gedeelte verwacht denk ik eerst nog een fatsoenlijke hoeveelheid spellen voor de ps3.
Het is algemeen bekend dat de PS3 een stuk moeilijker is voor te ontwikkelen dan console en PC die maar één soort core gebruiken.

Komt grof weg hier op neer. Ze moeten de ervaring kweken om software routines te analiseren of ze beter op de PPE of SPE unit draaien,
Dan moet een ASM code klopper Voor extreem optimalisatie twee ASM taaltjes hanteren een uitgebreide voor de PPE en een SPecifiek voor de SPE.

En daar boven op komt ook de noodzaak om die meerdere SPE cores effecent te multi treaden.

Dus het duurt wat langer een paar games extra per dev studio om er meer uit te halen.
Een PS4 lijkt me enigszins sterk. Er werd altijd gezegd dat de PS3 nog wel even mee moest gaan. Net als de xbox360 viel het jaartal 2015 regelmatig.

Of de PS4 moet dusdanig goedkoper zijn om te produceren dat het loont om de PS3 nu al af te schrijven.
Dat de PS3 nog even mee gaat, wilt niet zeggen dat de PS4 niet al uitkomt.. ik zie bijv nu nog dat de PS2 nog steeds verkoopt :)
Maar de grote massa koopt geen ps2 meer, alle R&D, marketing en andere kosten hebben ze daar wel terugverdiend, waarna ze hem een aantal jaren als cashcow hebben kunnen gebruiken. Op een gegeven moment was de markt verzadigd, echt veel nieuwe consoles werden er niet meer verkocht en de grote kaskrakers waren ook al geweest, daarnaast was de Xbox grafisch duidelijk sterker. De enige reden dat ze nu nog een ps2 verkopen is omdat het ze meer oplevert dan het ze kost om ze te maken.

Met de PS3 heeft de console voorlopig nog geen echte concurrentie, de Wii bedient duidelijk een ander segment en de Xbox kan er grafisch ook niet aan tippen. Voor het eerst sinds de launch begint de PS3 ook betaalbaar te worden zodat meer mensen hem nu aantrekkelijk gaan vinden, met een nieuw product zijn ze ook dat voordeel weer kwijt. Noem mij 1 reden waarom ze dan juist op dit moment een nieuwe console uit zouden brengen? Dat betekent dat ze weer allemaal geld in een nieuwe launch moeten steken, terwijl ze net pas geld gaan verdienen aan de vorige.

Lijkt mij niet logisch. Enige wanneer je dat zou doen is als je concurrent financiëel veel minder draagkrachtig is en je hem daardoor definitief de nek om zou kunnen draaien, of in ieder geval uit een markt kan dwingen doordat de achterstand te groot is om nog in te kunnen lopen. In het geval van Microsoft kunnen we daar natuurlijk niet echt van spreken... :)

[Reactie gewijzigd door HvB83 op 8 juni 2010 12:36]

Het is ondertussen wel algemeen bekend dat de PS3 grafisch niet beter is dan de Xbox360 (andersom ook niet!). Ze hebben allebei een enorme bottleneck. De PS3 heeft enorme CPU kracht maar een matige GPU en bij de Xbox is het andersom waardoor het uiteindelijke resultaat nagenoeg gelijk ligt.

bron: GPU vergelijking

Verder zijn de games uiteraard mooier als het voor een specifieke console gemaakt is en naar de andere geport is.

[Reactie gewijzigd door gnimmeL_kraD op 8 juni 2010 12:22]

De CPU van de x360 niet echt matig te noemen. De Cell kan alleen bepaalde dingen wat een GPU zelf uitvoeren.
Matig wellicht niet, maar de pure rekenkracht van de ps3 is in dit geval zeker wel technologisch superieur. Niet voor niets worden deze machines ook wel geclusterd voor het zwaardere calculatie werk, hiervan heb ik bij de 360 nog niets over gehoord.
Wil niet zeggen dat dit wellicht niet zou kunnen, maar ik ben er in elk geval niet mee bekend.
Exclusive hebben uiteraard de belemmering niet van dat de game ervaring voor all crossplatformen gelijk moet zijn. En dus sterke punten van een platform zwaar kunnen benutten. Zover dat bij de game past.

Zoals BR lekker veel content. Testalation wat extra detail

Aangezien ik toch ook vaak op PC gamed met de laaste techniek DX11 dus sloot intern geheugen etc.

Hebben Consoles een achilles hiel en dat is die 512mBUMA en 256+256MB

Omdat de win Proces limiet bij 32bit systemen op 2GB zit. En sommige games er al overheen gaan. Er komt een patch uit zodat deze game dat ook enigzins stabiel overheen kan gaan. This wat oudere game al.
Zoals X3 Terran Conflict. Krijg je veel uitgebreidere rijkere games met HQ textures.

Ik vind de GFX op mijn PS3 toch wel slecht maar dat komt doordat ik PC gewent ben.
En ik Singleplayer op PC speel en Online op de PS3. HEb dus games dubbel. Op PC en PS3.

Tja dan zie je pas het verschill.

Heb ook een Xbox360 Elite maar ik game daar amper op. Heb een spel die ik alleen op die Xb heb. Tja dan kan ik PS3 met XB niet zo vergelijken.
Dus zoals ik de geruchten hoor zijn ze aardig gelijkwaardig. Afhankelijk welke de main dev target was kan er wat verschil zijn.
Noem mij 1 reden waarom ze dan juist op dit moment een nieuwe console uit zouden brengen?
1 reden zou kunnen zijn, om Microsoft terug te pakken op hun eigen spel. Ik doel hiermee op het feit dat MS met zijn xbox360 strategisch eerder op de markt is verschenen en is begonnen met marketing en zo sony van zijn nr1 positie heeft verslagen.
Met de PS3 heeft de console voorlopig nog geen echte concurrentie, de Wii bedient duidelijk een ander segment en de Xbox kan er grafisch ook niet aan tippen. Voor het eerst sinds de launch begint de PS3 ook betaalbaar te worden zodat meer mensen hem nu aantrekkelijk gaan vinden, met een nieuw product zijn ze ook dat voordeel weer kwijt. Noem mij 1 reden waarom ze dan juist op dit moment een nieuwe console uit zouden brengen? Dat betekent dat ze weer allemaal geld in een nieuwe launch moeten steken, terwijl ze net pas geld gaan verdienen aan de vorige.
Whoa, niet te kort door de bocht hier, vriend. Veel games zien er net op PS3 slechter uit als op Xbox360. Effe snel zeggen: dit is geen fanboyism :D
Lees maar een paar reviews door, veel reviewers geven net aan dat de X360 minder gekartelde randen heeft en minder last van framedrops. Hier zie je bijvoorbeeld ook een verschil in schaduwen. En aan de hand van dit filmpje kan je ook afleiden dat de Xbox360 superieur is qua graphics in GTA IV. Ik vind het er toch beter uitzien ;-)

[Reactie gewijzigd door 188785 op 8 juni 2010 13:44]

Multiplatform games zijn slecht geoptimaliseerd voor de PS3 en halen niet het maximale. De mooiste console games die er zijn, zijn allemaal voor de PS3, Uncharted 2, Killzone2, GOW3. Toeval?
Tevens ook de console die nog niet ten prooi is gevallen aan piraterij.... Daar kom je dan ook aandraven met 3 games die door Sony Computer Entertainment zijn uitgegeven.
Toeval? :D
De PS3 'heeft nog geen echte concurrentie'? Dus jij wil beweren dat de introductie van de Xbox 360 geen invloed heeft gehad op de verkopen van de PS3? In bijvoorbeeld Noord-Amerika doet de x360 het veel beter dan de PS3. In Europa is het nagenoeg gelijk; enkel in de Aziatische landen heeft de PS3 een (ruime) voorsprong op de x360.

In de benchmarks zal de PS3 ongetwijfeld sneller zijn dan de x360. Echter heb ik er in de praktijk vrij weinig van gemerkt.
Lol zijn maar een handjevol games die er daadwerkelijk op de PS3 echt beter uitzien dan op de xbox. Zoveel verschilt het niet qua hardware power dat de xbox 360 achter loopt op de ps3.
Er zijn zelfs meer games die er beter uit zien op de X360 (bijna alle multi platform games)
Bronnen? Ik ken wel een aantal vergelijkende tests die uitgevoerd zijn op bijv. N4g, maar meestal komen die er op neer dat de de ene keer de ps3 wint en de andere keer de 360.

Vaak zijn de testen ook nog eens betrekkelijk, PS3 versie is donkerder, de360 lichter of omgekeerd. Hetgeen weinig uitmaakt omdat dit vaak weer gecompenseerd wordt door tv instellingen.

Nu heb ik een 360 en ene ps3 maar ik kan nu niet zeggen dat ik de voorkeur voor de een of de andere heb.
Dipman beschreef het filmpje eerder deze dag als volgt:
Ik zag ik dat filmpje gister ook al ben benieuwd wat het precies is
Denk dat deze reactie het aardig samenvat;

Easy to interprete: The guy at the end of the video just played 3D on the PS3 and is totally impressed of it and don't wants to stop, so the message at the end: PS4 - Please Wait, doesn't mean something else than: You have to wait a long time for the PS4 because the PS3 is still impressing, now with 3D!

Kan er naast zitten natuurlijk, maar lijkt me wel logisch.
offtopic:
360 is inmiddels zwaar geoptimaliseerd (lees, bereikt einde van kunnen qua GFX)
PS3 begint nu eindelijk te komen; GT5 :P, Killzone2 :P, God of ware3, die exclusives zien er vele male gelikter uit dan de exclusives van de 360. Er zit wel degelijk verschil in de HW tussen beide devices.
De originele plystation is ook 10 jaar lang geproduceerd geweest hoewel er na 5 jaar al een opvolger op de markt was. Een PS4 in 2011 of 2012 is helemaal niet onwaarschijnlijk.
Zou microsoft ook niet rond die tijd komen met een nieuwe Xboos?
Wanneeer komt de console update uit van de Ps3 met een HDMI 1.4 3d uitgang dan? :>
de PS3 slim ondersteunt al 3D ;) vandaar de 4.1 firmware ;)

[Reactie gewijzigd door stewie op 8 juni 2010 13:08]

Maar de PS3 heeft geen fysieke HDMI 1.4 3d uitgang. Dus het is niets meer dan 'pseudo' 3d in spelletjes en niet in films.....denk ik dan. Geen enkele 3d TV die dus een daadwerkelijk 3d signaal zal herkennen vanuit die PS3.

[Reactie gewijzigd door benito100 op 8 juni 2010 13:36]

nee hoor, je hebt geen hdmi 1.4 specifiek nodig om 3D te ondersteunen kijk ook maar naar Nvidia's GTX4xx kaarten (die hebben kwa specificatie ook alleen maar hdmi 1.3 ;)

dus ook voor 3D blu-ray op de PS3 slim.
dit heeft howard stringer all maanden geleden aangekondigd: http://uk.ps3.ign.com/articles/104/1047594p1.html

[Reactie gewijzigd door stewie op 8 juni 2010 14:10]

Ja ok, maar dan zal jij dus handmatig op je 3d TV moeten overschakelen naar de 3D settings. En dat is het grote 'probleem' als het signaal via HDMI 1.3 binnenkomt en niet via HDMI 1.4 Dus vandaar mijn vraag: wanneer komt die console update?
in firmware, aangezien elke PS3 120hz output ondersteunt over hdmi.
dat is namelijk het geen dat 3D mogelijk maakt (meer niet)

[Reactie gewijzigd door stewie op 8 juni 2010 14:22]

Een HDMI 1.4 port is iets fysieks dus hardwarematig. Dat kan je simpelweg niet oplossen door wat software te modiciferen. Nogmaals: geen enkele 3d tv zal dat signaal via 1.3 herkennen als een 3D signaal.

Case closed.
120hz kun je gewoon in de firmware doen, alle PS3 chipsets ondersteunen 120hz doorvoer.
alle tv's die 120hz ondersteunen (en dus 3D ondersteunen), zullen het ondersteunen.

is namelijk niets meer dan een frequentie kwestie in het geval van blu-ray etc.
(dual-link dvi/hdmi of ook wel hdmi 1.2a+)

[Reactie gewijzigd door stewie op 8 juni 2010 14:53]

Jij leest telkens over mijn statement heen.

Een 3d TV zal dit signaal niet als 3D herkennen bij binnenkomst.
Een 1.4 HDMI ingang is dus grote onzin volgens jou? Of per ongeluk in een 3d tv gezet? :+
hdmi 1.4 voegt toe de mogelijkheid voor ethernet en 2K/4K, maar voor 3D is het overbodig.
aangezien hdmi 1.3a ook 120hz 1080P kan doorvoeren (wikipedia klopt natuurlijk weer eens niet :+ )
Ja ok, maar dan zal jij dus handmatig op je 3d TV moeten overschakelen naar de 3D settings
Nou, dan ben ik toch maar weer blij dat samsung daar een knopje voor op de afstandsbediening heeft gemaakt zodat het handmatig omschakelen doodeenvoudig is en heel snel gaat :-)
Ik weet wel zeker dat er geen PS4 uitkomt.. en waarom?? De PS3 is al lastig om hem helemaal grafisch te benutten. En wat is het nut ik zie geen reden voor een PS4.
Denk idd zoals velen hier zeggen: De introductie van 3D bij de PS3.
Dat zou dus dan ook juist de reden kunnen zijn om een PS4 te doen.

De PS3 doet het niet al te best, het is en blijft een zorgen kindje terwijl het tegelijkertijd behoorlijk aftands begint te worden (geheugen).

Je zou met gemakt nu een veel krachtiger machine kunnen bouwen, een standaard processor van AMD, lekker goedkoop en bewezen, met een ATI kaartje, SSD en een redelijke hoeveelheid geheugen.

En dan heb je gelijk een makkelijk te programmeren omgeving en heb je een voorsprong op alle anderen.

Gaat dit gebeuren? Nee, denk het niet, maar juist dat de PS3 zo moeilijk is zou een reden kunnen zijn om een nieuw systeem te maken dat het beter zou moeten doen.
ehm ik denk niet dat ze een PS4 aan zullen condigen, zou apsoluut geen sony actie doen?

en waar haal je het vandaan dat de PS3 het niet al te best doet?? }:O

beetje vreemd lijkt mij? onie het begint toch een behoorlijk sterke concole te worden de opstart was moeilijk ivm de prijs die toch echt wat te hoog lag, en er een goedkopere Concole was te verkrijgen!.

een geheugen is goed en ze zjin nog lang niet aan zen max met de ps3, ik denk zeketr dat die met gemak nog wel dikke 3 a 4 jaar blijft hangen zonder een officieële statment van Sony!
Lastig om grafisch te benutten? Hangt denk ik van de skillz van de developer af. Zijn genoeg die ps3 programmeren een eitje vinden en de max met de komende titels ook wel gaan benutten. Triple A titels die er nu aankomen trekken wel het maximale uit het apparaat. Veel beter gaat het denk ik niet meer worden.
Zelfs als je enkel een sterkere gpu neemt, is de vooruitgang al groter dan ps1 -> ps2. De ps3 was pas een grote vernieuwer dus waarom niet opnieuw een oppervlakkige upgrade van ps3 -> ps4.

De hardware die in de consoles zitten wordt totaal niet meer over gesproken vandaag. Das oude brol van €10.
welke grote vooruitgang? Van PS2 naar PS3 was het verschil voornamelijk alleen betere textures in games. Op de PS2 kregen we voor het eerst cutscenes met realistische gezichtsuitdrukkingen en dergelijke te zien en grote gameplay verbeteringen. Vergelijk maar de MGS serie, of FF of God of War.
Wat een crazy filmpje. Ongeloofwaardig wat mij betreft.
Dat is vaak wel de eerste reactie op dit soort teaser filmpjes, ja. Tot Sony zelf met een aankondiging komtom dit te bevestigen of te ontkrachtigen zal dit dan ook lang de reactie blijven op het filmpje.
Want deze was normaal? Deze? Deze? Deze?

I rest my case.
Wat dat betreft is de stijl inderdaad ongeveer hetzelfde.
Maar aangezien het playstation logo zo kort te zien is en het niet echt goed gefilmt is heb ik zo mijn twijfels. (maar het kan altijd nog extra gedaan zijn natuurlijk)
Lijkt me om de introductie van 3d te gaan als je goed kijkt zie je namelijk dat het brilletje wat de " krankzinnige" persoon draagt nagenoeg doorzichting is ( Shutter Bril ? ) tevens als je kijkt naar de TV zie je in het midden onder Sony staan ( goh echt waar ) en op die witte sticker lijkt het op een 3D logo ( helaas erg vaag ).

Ik vermoed dat het om de introductie gaat van 3D gaming op de PS3. Aankodiging van de PS4 is het kwa levenspan nog te kort voor en tevens zou Sony NOOIT een teaser online laten zitten die PS4 inhoud bevat en per direct offline laten halen door de NDA die hierop zit.
Als dit echt bedoeld is om 3D te promoten dan denk ik dat er toch niet goed over nagedacht is. De gelijkenis met een epilepsie aanval ligt niet ver weg, flitsende beelden en mensen die krankzinnig over de grond rollen met aanstormende dokters, lijkt me op zijn minst gezegd een ongewenste associatie. Maar de bedoeling van een teaser is natuurlijk om de nieuwsgierigheid te wekken en niet om te overtuigen, waar - getuige het artikel- de makers wel in geslaagd zijn.

Het gaat volgens mij wel niet over een nieuwe versie van de playstation. De redenering daarachter is eenvoudig: de huidige ps3 bevat gewoon teveel technologie die nog niet eens ingeburgerd is (blueray). De concurrentie is enorm hoog en een te breed aanbod van playstations (PS2/PS3/PS4) zou voor teveel segmentering zorgen. Daarom zal het nog een tijdje duren voordat die PS4 er komt. Ik vermoed dat deze teaser dus meer om een nieuwe functionaliteit te introduceren dient.
Niet goed over nagedacht? Man dit is een marketing-bom. Het is op alle fora gepost, mensen delen het op facebook en er wordt volop over gepraat. Als Sony volgende week iets zou introduceren dat met deze teaser te maken heeft, kunnen ze op volledige media-aandacht rekenen. Het gaat niet om mensen te informeren, het gaat erom om mensen net genoeg info te geven zodat ze meer willen. Wees maar zeker dat er heel wat geld en onderzoek in een filmpje zoals dit zit ;)
Bovendien is de ongezondheids-associatie in dit geval geen probleem. Het gaat om gamers, remember? Die vinden dat stoer. Daar speelde ook de Society Against Playstation campagne op in. Het tegenovergestelde van de Wii campagne eigenlijk, PlayStation wil je dus *niet* samen met je ouders beleven, maar in je eigen kamer, zonder bemoeienis, liefst met de deur op slot.
Hey, ik draag een bril, weet je wat? die glazen zijn doorzichtig!
Wat een rommelig filmpje...! Kan er geen touw aan vast knopen, zitten er geeneens fansubs bij :P. Maar ja, als het eindigt met 'PS4 v3.1', dan lijkt het me waarschijnlijker dat het gaat om een PS4 dan om 3D, je ziet helemaal geen hint over 3D gaming in de video.

Ik zou eerder denken dat het een soort fake is, maar als sites zeggen dat het echt is... :?
Geen hint over 3D gaming?
wat dacht je van die 3D glasses, en een controller die niet meer uit ze handen wil?
PS4 v3.1, klinkt als een hernieuwde PS3, maar dan een PS3.1 zeg maar. Als 3D de toevoeging is, zonder dat je de PS3 hoeft te vervangen voor een PS4 console... dan kan dat best wel eens waar zijn. Maar goed, het kan net zo goed goeie kul zijn.
Hmm de manier waarop ze meteen de bril van die man afhalen doet me denken dat het wel eens een bril voor 3D kan zijn. Verder zou de verwijzing naar "PS4 v3.1" kunnen slaan op zo'n 'revolutionaire' update dat de PS3 hiermee een 'totaal nieuw apparaat' wordt.

Ik denk dus dat dit eerder op een (grote) 3d update van de PS3 slaat dan op het vroeg komen van de PS4. Ook aangezien er nog nergens ook maar iets gelekt is van een nieuwe PS de laatste tijd...
Ik wilde precies hetzelfde zeggen! Toen ik het zag dacht ik gelijk:

3.1 --> Playstation 3 maar net iets meer?


En dan PS4 als in, de toevoeging is zo groots dat het lijkt alsof je op een totaal andere console speelt (En misschien wel een extra benutting van zijn grafische kracht?)
Ik denk ook zoiets. Was niet het eerste wat me te binnen schoot, maar naar het lezen van jouw reactie lijkt het me aardig logisch...
Inderdaad. Zo moeilijk is het niet ;-)
Het is inderdaad zeer onwaarschijnlijk dat het om een PS4 aankondiging gaat. Het zou ook een fan-made filmpje kunnen zijn, zoals er ook een fan-made PS9 teaser is.

Ook een '3D aankondiging' is vreemd, aangezien dit al bekend is. Kom ik toch weer uit bij fan-made. Wel leuk gedaan btw. ;)

edit: tijdens het typen was Crossive me voor met het PS9 filmpje.

[Reactie gewijzigd door Odysseus1985 op 8 juni 2010 10:45]

Ik moest ook direct denken aan de PS9 teaser, geweldig stukje film/animatie/3d werk. :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True