Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Hitachi-LG heeft op Computex laten weten dat de HyDrive in eerste instantie alleen voor de oem-markt beschikbaar wordt. De optische drive met ge´ntegreerde ssd moet vanaf september wereldwijd leverbaar zijn.

De HyDrive werd eerder al aangekondigd, maar over de beschikbaarheid was nog weinig bekend. Engadget meldt dat het apparaat in september 2010 op de oem-markt komt in dvd- en blu-ray-varianten, met ssd-opslagcapaciteiten van 32 en 64GB. Van een retailversie zou in 2010 nog geen sprake zijn, maar het wordt overwogen voor de toekomst.

Het hybrideapparaat wordt als eerste in htpc's van het merk Moneual ingezet. In de toekomst willen Hitachi en LG een dunnere variant van de HyDrive uitbrengen. Door de ssd op het pcb te integreren, kan de dikte van de ssd-odd-combinatie van 12,7 naar 9,5mm worden teruggebracht. Deze variant zal in meer apparaten, zoals netbooks en tablets, passen en moet in maart 2011 beschikbaar worden. Uiteindelijk moet de capaciteit doorgroeien naar 256GB en wordt de sata-300-interface vervangen door sata-600. Er zullen zowel slot-loading-versies als versies met een invoerlade komen.

Asus heeft aangekondigd de HyDrives in zijn all-in-ones en de dunnere generatie ook in zijn laptops te gaan toepassen. Prijzen wilde Hitachi-LG niet bekendmaken. Wel werd aangegeven dat een thin-and-light-laptop met een HyDrive ongeveer 200 dollar duurder zal uitvallen dan een ander model zonder de ssd-odd-combinatie.

Hitachi-LG-HyDrive

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Persoonlijk zou ik geen disk media meer in mijn portable device willen. DVD's gebruik ik nog zelden, CD's haast nooit. Bluray's alleen in de PS3. Oude technologie ook al zit er nu een SSD bij!

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 31 mei 2010 10:52]

aah, en hoe wil je dan een programma installeren die op dvd aangeleverd word? Hoe wil je je os opnieuw installeren?

En kijk dan ook naar de gemiddelde gebruiker uiteraard he.
externe drive, usb?

die keer dat je wat installeerd, kan dat makkelijk via externe media.

[Reactie gewijzigd door iMars op 31 mei 2010 10:55]

Dude... Ik ben het met je eens hoor, voor ons is dat makkelijk maare:
En kijk dan ook naar de gemiddelde gebruiker uiteraard he.
OS kan je tegenwoordig makkelijk via een USB-stick installeren.
Daar ben ik het met je eens. Maar koopt een Windows OS op een DVD schijfje. Dus je moet toch een optische drive hebben om een bootable usbstick te maken.
hoevaak installeert een normale consument nou een os op zijn machine. misschien 1 keer per 5 jaar of zo. en als ze er uberhoudt over na denken om het te gaan doen laten ze het door de plaatselijke ICT jongen doen. en deze jongen zal het waarschijnlijk wel vaker moeten doen en zou die het gewoon via en usb stickie doen.

en bij de computer shop als ze het een beetje goed voor mekaar hebben gewoon via netwerk of ook usb.
De normale consument koopt een pc met windows en zal het niet zelf gaan doen. Mocht hij een nieuwe versie of een herinstallatie willen dan besteed hij dit vaak uit.
Daarnaast zijn het ook de normale consumenten die graag de ODD erin willen houden omdat veel gekochte software nog op schijfjes word geleverd en ik zie ze minder snel een externe ODD halen.

Tweakers daarentegen wel, als ze al de software niet halen van andere bronnen. Maar aangezien niet elke tweaker het er mee eens zal zijn en wij tov de normale consument een te kleine groep zijn zullen er nog wel even ODD's in onze portable apparaten zitten.
IkIk heb een half jaar geleden een laptop gekocht met OS pre-installed.

Toen ik de "Final wizard" moest gaan doen voor settings kreeg ik een Bleu-screen, en mocht ik mijn OS opnieuw installeren. Hoe moet ik in godsnaam aan een usb-stick komen met vista erop als ik niet eens een pc ter beschikking heb?

Media zoals DVD zal altijd belijven bestaan, of het word vervangen door iets anders.

kijk maar naar die eeuwige floppy's. Waren eerst ook niet weg te denken, en later vervangen door de CD. CD weer vervangen door DVD.

Laptops zullen geleverd blijven worden met een Optical drive totdat fabrikanten hun spul gaan leveren op usb-sticks.
daar heb je toch de recovery mode voor?

volgens mij plaatst bijna elke laptop fabrikant een hidden partitie op je hardeschijf met alle windows setup bestanden om je laptop terug te krijgen naar je fabruiksinstellingen.
Handig wanneer je schijf crashed.
Hoe moet ik in godsnaam aan een usb-stick komen met vista erop als ik niet eens een pc ter beschikking heb?
Waar je de fout in gaat is dat je maar 1 computer hebt ;) Dit is gewoon not done onder tweakers :+
LOL , mee eens. Op zijn minst 3 :9

;) :)
Dan ga je terug naar de winkel. Zoals de gemiddelde consument zal doen :)
Je weet dat je (zoals op en in de verpakking beschreven staat) het besturingssysteem ook kan downloaden en kan activeren met de code die in de verpakking zit ?
Je weet dat de normale consument daar niet bij stil staat? of dat ze maar 1 pc hebben?
Vanaf een micrSD kaartje :P Schandalig simpele interface, super klein (nog wel relatief duur, maar dat fixen we ook nog wel ooit)
Toch heb ik dan liever een SD-kaart, opzich klein genoeg en raak je minder snel kwijt. Daarnaast heb je vaak ook een microSD->SD adapter nodig omdat de meeste pc's geen microSD slot hebben en wel een SD slot.

En zeker voor de wat oudere consument zijn microSD's aan de te kleine kant. (in ieder geval als ik aan mijn opa denk)

[Reactie gewijzigd door Vesper64 op 31 mei 2010 11:30]

Daar heb je een punt, maar micro SD is universeler; je kan ze in bijna iedere foon gebruiken en met een adapter in je camera (het eventuele formatteren daar gelaten).

Even uitgaan van mijn voorbeeld: Ik heb Lucid Lynx op m'n U230 geinstalleerd met behulp van m'n foon (X1) en had op een 1GB micro SD de uitgepakte installatie ISO staan. Foon via USB aand U230 gekoppeld en op Disk drive gezet en Ubuntu zo geinstalleerd. Was ik wel verbaasd van, maar het is best tof om het zo te doen ^^

[Reactie gewijzigd door gordian op 31 mei 2010 12:28]

Ik heb een usb stick waar je een micro-sd card in kunt stoppen. Die vnid je steeeds vaker in winkels. Eurrootje of 12-17 voor micro-sd(hc) van 8 GB + usbstick om hem in te stoppen.

Ik gebruik al 2 jaar niets anders op PC's en laptops. Ook voor het (her)installeren.
Ik vind zelf microsd ook erg klein, ik heb er een keer 1 laten vallen (binnen) en nooit meer terug gevonden :P

SD is gewoon prima, ik zou best een paar euro (2 of 3) meer betalen voor een windows versie op SD kaart ipv een DVD.

De goedkoopste 1GB SD kaart kost 4,37 in de pricewatch, dus misschien is SD toch wel iets te duur....
Laptops kunnen hiermee weer een stapje kleiner gemaakt worden. Maar ik vraag me af of dit apparaat gebruik maakt van 1 of 2 SATA poorten?
http://hlds.co.kr/press/e...table=e_product&pg=1&id=1 zegt dat het gebruik maakt van 'SATA port multiplier'":
“AMD’s latest 8-series chipsets have both the required hardware and driver support for HyDrive, including SATA port multiplier support, which enables combined optical and solid state functionality in the HLDS HyDrive”, said AMD’s Niles Burbank, Senior Product Manager for AMD’s Platform Solutions.
Denk dus 1 poort.
Ik moet toegeven een creatief concept, maar ik zie toch meer toekomst in de aparte ssd's.
Hou elke component voor wat het is.
Een dvd/bluray drive dient toch voor verwisselbare opslag te lezen en te schrijven, toch niet voor vaste opslag?

De meerprijs van 200 dollar is wel hÚÚl veel vind ik, voor die prijs kan je zeker al overwegen een ssd in te bouwen.

Daarentegen heb je wel het voordeel (bij de Hydrive) dat je je mechanische harde schijf behoudt voor grote opslag.
Je hoeft helemaal niks te behouden, maar zo bespaart het wel ruimte. Het verbaast me overigens dat ze niet sowieso de ssd op dezelfde pcb hebben zitten.
Bij een defect aan ofwel de SSD danwel de ODD moet je beide vervangen aangezien het op 1 PCB zit. Dat lijkt me een dure oplossing.

Bovendien niet meer mogelijk om de drive uit te wisselen met een accupack (zoals in mijn huidige Dell laptop), drive eruit, meteen je harddisk weg...
Ja maar daarentegen opeens wel een 2e hardeschijf zonder daar voor hoeven in te leveren op functionaliteit.

En een veel hogere productiviteit voor de gebruiker van de laptop. Ik zie veel zakelijk gebruikers wel "upgraden" met zoiets hoor. (laptop vaak nog meer dan toereikend alleen wat langzaam ed.)
Hopelijk doen ze wel dat de SSD makkelijk losgekoppeld kan worden van de drive. Als er 1 van de 2 kapot gaat kan je nog de andere hergebruiken. En hopelijk maken ze dan een standaard maat er voor met een standaard Sata+power aansluiting.
je moet dit vooral zien in gamers laptops denk ik, een normale consument heeft echt de snelheid van een SSD niet nodig. het is vooral handig in laptops die weinig ruimte hebben voor HDD's om dan zo iets er in uptegraden. er zijn laptops waar maar 1 slot voor een HDD beschikbaar is. dan is dit de perfecte oplossing.

en of je nu wel of niet die drive gebruikt, er zijn altijd mensen die games spelen waarbij de DVD gebruikt moet worden, daarom zal dit denk ik eerder voor de fanatieke consument zijn dan de normale. die er niet veel aan hebben als ze toch maar een beetje internetten op hun laptopje waar ze geen films of iets dergelijks mee zullen kijken omdat bijna iedereen wel een dvd speler en tv heeft tegenwoordig.

mooie ontwikkeling, maar of het nodig is. geen idee.
Lijkt me wel makkelijk hoor zo heb je dan al een SSD geintegreerd en dan kan je er nog een gewone HDD er in doen voor opslag Lijkt me voor laptops van 12/15 inch zeker makkelijk aangezien die meestal maar 1 hardeschijf bay hebben. Wellicht een beetje prijzig. Ik ben wel benieuwd wat voor prestaties zoiets zal leveren.

[Reactie gewijzigd door Bjornmeijer935 op 31 mei 2010 12:30]

Ik zie het nut niet van de combinatie optische drive/ssd. Als 1 van de twee kapot gaat zit je met de gebakken peren.
Je kunt toch beter de bestaande HDD in de laptop vervangen door een SSD-type?
Ga jij dan 500 euro neertellen voor een beetje formaat SSD ik niet toch, zeker niet voor een laptop. En ja de kans dat die kapot gaat is aanwezig maargoed dat is een afweging die ieder voor zich moet maken. Je kan altijd nog garantie claimen als die binnen die tijd kapot gaat iig.

Niet iedereen hoeft natuurlijk een grote schijf in zijn laptop te habben maar goed voor mij dus wel dus in mijn situatie is zoiets ideaal.

[Reactie gewijzigd door Bjornmeijer935 op 31 mei 2010 13:25]

mooi product,

als ik het goed begrijpt loop je niet meer de kans dat je pc vastloopt bij het uitlezen van een beschadigde schijf?
Dat een cd en dvd verouderd is , is een achterlijke gedachte want in de winkel geven ze je ook geen USB stick als je software koopt.
Dat je windows installeert via een USB stick betekent niet dat cd's en dvd's niet meer gebruikt worden.
Ik heb vaak genoeg computers gekregen van klanten waar USB booten simpelweg niet werkt en toch windows 7 via een dvd heb geinstalleerd.
Een floppydrive daar in tegen zou ik wel als extern apparaat gebruiken omdat je zelfs die nodig hebt al wil je SATA drivers inladen voor je installatie. Alhoewel dat tegenwoordig ook mogelijk zou zijn met een USB stick maar dat is alsnog geen reden om te zeggen dat het niet meer in gebruik zou moeten zijn.

Een CD/DVD is een simpel medium om read only data op te zetten die je tevens weg kan geven. Stel je buurman wilt even zijn vakantiefotos hebben. Dan geef je toch geen USB stick weg?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True