Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties
Submitter: abusimbal

Nvidia zal mogelijk in juni de mobiele variant van de GTX 480 uitbrengen, blijkt uit informatie van notebookfabrikant Eurocom. De GeForce GTX 480M zou over maar liefst 2GB gddr5-geheugen beschikken en een tdp van 100W hebben.

Eurocom geeft de mogelijkheid om de GTX 480M in enkele van zijn 17"- en 18"-notebooks in te bouwen. Voor kleinere notebooks wordt de inbouwoptie niet gegeven, waarschijnlijk vanwege het hoge verbruik van 100W en de grootte van benodigde koeling. Volgens de fabrikant wordt de mobiele gpu in juni verwacht.

Verrassend is dat de genoemde hoeveelheid gddr5 hoger is dan die van de desktop-variant: 2GB. De GTX 480M communiceert met de chipset via MXM versie 3 en de geheugenbus is dan ook 256bit breed, zoals ook uit de hoeveelheid geheugen is af te leiden. De desktop-gpu heeft een geheugeninterface van 384bit. De hoeveelheid cuda-cores en de kloksnelheden zijn nog niet bekend.

Eurocom rekent een meerprijs van 380 dollar voor het toevoegen van de high-end gpu ten opzichte van de configuratie met een ATI Radeon Mobility HD 5870, AMD's snelste mobiele gpu. Hoewel de hoeveelheid cores en kloksnelheden nog niet bekend zijn, wordt dit waarschijnlijk de snelste mobiele gpu. De kans dat er notebooks met twee GTX 480M-chips komen, zoals met de mobiele HD 5870 het geval is, is echter nihil.

Eurocom GTX 480M

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Zojuist zelf een G73JH aangeschaft met een HD 5870, deze is te vergelijken met een HD5770 van de desktop reeks.

Nu ik dit verhaal lees vraag ik me af met welke kaart hij dan te vergelijken is, is hij dan beter desktop variant of is hij in de richting van de GTX 470?

Ook ben ik benieuwd naar het verschil tussen de HD5870M en de GTX 480M.
Ik verwacht dat deze dan te vergelijken is met een desktop 5850 want door die hoge tdp heeft ie wel wat ruimte voor goede performance (tenzij ze het tdp/performance ratio heel er verprutsen)
Vergelijkbaar met een 5850?? Als ze die performance op 100W kunnen krijgen lijkt me dat een ongekende prestatie.

Nee hoor dit gaat marginaal sneller worden als de mob 5870 als ze dat al redden. En dan daarbij op een dergelijke kaart 2GB zetten lijkt mij dan ook bijzonder doelloos, misschien leuk voor de marketing afdeling maar technisch gezien ga je dar niks mee doen.

[Reactie gewijzigd door Double-X-L op 3 mei 2010 12:29]

Vergelijkbaar met een 5850?? Als ze die performance op 100W kunnen krijgen lijkt me dat een ongekende prestatie.

Nee hoor dit gaat marginaal sneller worden als de mob 5870 als ze dat al redden. En dan daarbij op een dergelijke kaart 2GB zetten lijkt mij dan ook bijzonder doelloos, misschien leuk voor de marketing afdeling maar technisch gezien ga je dar niks mee doen.
de 5770 bedoel je ?
Nu ik dit verhaal lees vraag ik me af met welke kaart hij dan te vergelijken is, is hij dan beter desktop variant of is hij in de richting van de GTX 470?
Nee, eerder de helft van de prestaties van de GTX470.
Ik verwacht dat deze dan te vergelijken is met een desktop 5850 want door die hoge tdp heeft ie wel wat ruimte voor goede performance (tenzij ze het tdp/performance ratio heel er verprutsen)
Het zou vreemd zijn als ze de TDP/performance ratio nu wel onder controle hebben. Een GTX480 neemt immers ook zo'n twee keer zoveel als een HD5870. Terwijl de prestaties erg dicht bij elkaar liggen.
De GTX480 verbruikt dan ook meer dan zijn TDP van 250 Watt en de HD5870 blijft onder zijn TDP van 188Watt.

De HD5870M lijkt ook veel op een HD5770 overigens, dus een GTX480 zal ook wel een halve GTX480 zijn.

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 3 mei 2010 11:59]

Alleen in Furmark komt het verbruik van de GTX480 inderdaad over de TDP heen, met bijna 20% tot een max van 298W. Maar de HD5870 blijft in Furmark ook niet onder z'n TDP en komt tot de 200W (een goede 6% meer dus).

De meeste geruchten zeggen dat de GTX480M ongeveer een ge'bin'de GTX460 zal zijn, ze hebben in ieder geval beide een 256bit geheugenbus. Daarmee zal de 480M iets sneller zijn dan een halve GTX480.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 3 mei 2010 12:21]

het verschil is in iedergeval 380 $..
prestatie zal niet in verhouding zijn vrees ik
Ik zit nu precies de zelfde af te vragen, ik heb nu in VS G73JH-A1 besteld met q820m en 5870.


Maar zal de GTX480 niet super overkill zijn??? aan gezien het TDP van 100w
Wat heeft overkill (= performance) te maken met de TDP dan?

Heb je wel eens een recent spel proberen te spelen op een laptop met een hoge resolutie? Zo ja, dan zal je wel gemerkt hebben dat het meestal niet echt goed speelbaar is op die brakke kaartjes die ze vaak in de standaard laptops douwen. Dan wil je echt voor een high end kaart gaan zoals de mobiele variant van de GTX480 of de HD5870. Zeker als je meetelt dat een laptop doorgaans een forse investering is, en je dus voorlopig vast zal zitten aan de hardware die erin zit. (die upgradable kaartjes zijn onbetaalbaar, en ze wisselen zo vaak van aansluiting dat je zelden tot nooit een passende upgrade kan vinden)

Dus overkill? Als je alleen maar een documentje wilt tikken op je laptop, dan wel, maar dan ben jij ook niet de doelgroep voor deze laptop. Wil je goed (lees, op de maximale res en hoge settings) kunnen gamen op 1920x1080? Dan is dit ZEKER geen overkill!
Dat is wel een erg hoge tdp voor een laptop en imo beetje overkill. Maja ik denk dat het meer een Pimp factor is voor mensen die hem aangschaffen.

Maar ben wel benieuwd naar de benchmarks van dit ding
Dit is meer voor de mobiele desktop replacements, ipv als draagbare laptop (waar laptops groter als 16" naar mijn mening sowieso niet onder vallen).
Die zullen niet geweldig zijn, kijk maar naar de benchmarks van de desktop variant van de chips, die vallen ook redelijk tegen.
Een TDP van 100W voor een mobiele GPU?

Kun je lekker je bovenbenen koken met je laptop
Een TDP van 100W voor een mobiele GPU?

Kun je lekker je bovenbenen koken met je laptop
En daarom wordt in het artikel de term 'notebook' gebruikt in plaats van 'laptop'. Alleen apart dat T.net wel spreekt van een laptop in de titel.

Je kan het natuurlijk wel combineren met een IGP om zo stroom te besparen. Is ook hard nodig: ik kan mij niet voorstellen dat een notebook het lang volhoudt op een accu wanneer dit ding op volle toeren draait. Een tafel + externe stroombron lijkt me wanneer dit nodig is wel gewenst. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 3 mei 2010 12:06]

En daarom wordt in het artikel de term 'notebook' gebruikt in plaats van 'laptop'.
Want "notitieboekje" is dan een beter geschikte benaming?

Persoonlijk heb ik bij notebook juist een kleinere formfactor in gedachten dan bij een laptop.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 3 mei 2010 12:20]

laptop = het ding staat op je schoot

Iets dat zo heet wordt kun je daar niet onder rekenen.
Een laptop is in principe een desktop in een kleiner formaat. Daarmee bedoel ik dat je vooral de performance en features met je mee kunt nemen. Ook al heet het laptop, vrijwel niemand gebruikt het ding daadwerkelijk op zijn schoot. Eerder als mobile desktop.

Daartegenover staat de notebook, wat precies het tegenovergestelde van een laptop hoort te zijn, namelijk dat het minder performance heeft en dus kleiner kan zijn, zuiniger, stiller en overal gebruikbaar om bijvoorbeeld wat te typen. Zwaardere programma's draai je dus op een laptop/desktop, niet op een notebook.

Conclusie: maak je niet zoveel zorgen om de naam, laptop is daadwerkelijk de juiste benaming in deze post, alleen is de naam laptop in zijn algemeen gewoon verwarrend.

[Reactie gewijzigd door Fusyion op 3 mei 2010 13:56]

laptop = notebook = schootcomputer = draagbare computer.

Is allemaal een en het zelfde ding, zit geen onderscheid tussen notebook, laptop of draagbare computer. Wij tweakers willen nog wel eens proberen om die namen een andere betekenis te geven maar het is gewoon het zelfde volgens de Nederlandse taal. ;)

Edit

Toch even opgezocht, want ik begon te twijfelen en twijfels waren correct. :)

Notebook is een kleine laptop.
Laptop is een draagbare computer

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 3 mei 2010 17:06]

Ik denk niet dat de mensen die deze namen bedacht hebben rekening gaan houden met de hitte die het ding afgeeft.. een laptop is een schootcomputer, een notebook is een zeer portable meeneem computertje..(in de oorsprong dan, tegenwoordig is de grens aardig vervaagd..)
offtopic:
Ik heb een houten tafel die is gaan splijten door het gebruik van laptop die wat snel heet werd. Dat was gewoon een high end dell van 2 jaar geleden.

Misschien kan je met dit soort chips staal smelten


Leuk, maar waarom moet dit altijd zoveel kosten? Zo komt Nvidia er natuurlijk niet.
idd ben benieuwd hoeveel shaders deze mee zal krijgen.
Als deze gebasseerd is op de fermi architectuur gebaseerd is brengt dat zeker wat complicaties met zich mee.
Het zal wel een heel erg exclusieve gpu worden zoals de gtx480 ook al is.
Ik bedoel in de zin van moeilijk te krijgen en enorm duur.

Met een TDP van 100Watt zit het ook erg aan de limiet voor een laptop.
Hopelijk is het idle verbruik wel een beetje redelijk anders denk ik niet dat de accu duur nog acceptabel zal zijn.
Maar gezien de complicaties waar nvidia met de desktop fermi tegen aanloopt en het model laptop met deze kaart erin wat ik al op hardware.info had gezien denk ik dat nvidia ook hier gewoon nogmaals triomfantelijk met de kop tegen de muur aan blijft beuken van de thermal design limiet.

http://www.hardware.info/...ven_van_mobiele_GTX_480M/

Hopelijk gaan ze bij Nvidia echt iets doen aan de thermal design problemen van hun fermi architectuur.
de architectuur is te complex en vreet te veel stroom en geeft niet genoeg preformence winst om die trade off de compenseren vindt ik

een goed voorbeeld hiervan is deze demo.
een continue verbruik van 1100-1200 watt in triple sli voor de gtx480
http://www.youtube.com/watch?v=-GMJkVQiq5c

zelfs GTX285 in triple sli of de GTX295 in SLI zogen bij lange na niet zoveel.
Daarbij is de preformence niet zoveel hoger dan die van een radeon 5970

Ik denk dat het zelfs voor de doelgroep die bereid is 1500+ euro neer te tellen voor videokaarten niet rendabel meer is.
met een gemiddeld gebruik van 4 uurtjes per dag ben je goed 300+ euro per jaar lichter aan stroom zo. :D

[Reactie gewijzigd door Mietex op 4 mei 2010 09:17]

dit is niet echt een mobile laptop of wel.
haal je hem van de stroom af om het ergens anders aan de stroom te hangen begin hij meteen te piepen omdat de accu bijna leeg is :P
ik verwacht dat ze hier Optimus technologie toepassen, althans dat hoop ik :)
100W TDP.... lieve hemel. Redelijk belachelijk voor een laptop, moet je echt goede koeling inbouwen. Verder alleen interessant met Nvidia Optimus, zodat dat ding (automatisch) kan worden uitgezet en geen enorm idle verbruik overhoudt, zodat je laptop ook nog enigszins mobiel blijft (lange accuduur) én koel blijft. En langer dan een half uur op een volle accu met gamen zal je niet lukken vrees ik, dus netsnoer verplicht als je wil gamen. Maar dat is niet zo erg, maar ik zou er best voor willen gaan als Optimus maar goed werkt!!
Dat is nog niets de desktop versie gaat over de 300 heen!!! Er zijn pieken van 350 watt gemeten. Waar een 5970 op 298 zit.
Boeiend. Mensen die deze kaart kopen zijn niet geinteresseerd in aantal watts.
Ja dat is juist boeiend! Als dat ding zich uitschakelt als ie niet nodig is, bereik je simpelweg véél meer mensen! Dan is zo'n laptop ook voor alledaagse dingen te gebruiken en mobiel. Met de huidige generatie game laptops gaat dat niet samen.

Bovendien, je koopt zo'n kaart niet, je koopt een laptop, mét of zonder zo'n kaart en als je een beetje gamer bent, maar verder ook veel gewoon werk erop doet, koos je niet snel voor zo'n videokaart. En let wel, echt overkill is dit niet, deze laptop GPU's lopen qua power inmiddels zo'n 2 jaar achter op de desktop GPU's. Dus wil je er enige tijd van willen genieten kun je toch het beste een highend chip nemen bij aanschaf.
Tja een desktop 5970 met dat verbruik is in zijn geheel al net zo groot als een laptop. Met koelers zo zwaar als laptops. Totaal niet te vergelijken. Het gaat om de warmteproductie die je met 100W teweeg kunt brengen. Die moet je kwijt kunnen.
Zo...dat wordt een prijs inclusief meegeleverde aggregaat?

Maar even serieus, waar heeft een laptop GPU 2GB geheugen voor nodig? Dit is een GPU voor de gamers markt zo lijkt me, niet voor CAD/CAM/rendering etc. Daarbij lijkt 2 GB me wat aan de hoge kant, zeker gezien de max. resolutie van notebook schermen van 1920 x 1200...
Wellicht zit er een externe aansluiting op de laptop waardoor je deze op schermen aan kunt sluiten die een hogere resolutie dan Full HD aankunnen.
Verder zullen in de nabije toekomst veel spellen zijn die het nu van 2GB aankunnen.

Kortom de laptop is toekomstgericht, het mist alleen nog 3d beeld ;)