Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 120 reacties

Uitgever Codemasters heeft bekendgemaakt dat racegame F1 2010 in september van dit jaar op de markt komt. De langverwachte racegame, voorzien van de juiste circuits, teams en coureurs, verschijnt voor de Xbox 360, PlayStation 3 en pc.

Voor de ontwikkeling van F1 2010 beschikt Codemasters over de licentie voor het 2010-seizoen. Dit houdt in dat het spel alle juiste circuits, teams en coureurs zal bevatten. Dat geldt ook voor het nieuwe Korean International Circuit, waar dit jaar de eerste Grand Prix van Korea wordt verreden. Ook zal zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher zijn opwachting in het spel maken. De Duitse coureur keert dit seizoen terug in de Formule 1, bij het Mercedes-team. Dit team is een voortzetting van Brawn GP, dat in 2009 zowel het wereldkampioenschap voor coureurs als dat voor constructeurs won. Ook alle transfers van coureurs, waaronder de verhuizing van Fernando Alonso naar Ferrari en de overstap van regerend wereldkampioen Jenson Button naar McLaren, worden accuraat in het spel verwerkt.

F1 2010 is het eerste Formule 1-spel voor de Xbox 360, en het eerste F1-spel voor de pc in acht jaar tijd. De game zal spelers diverse bekende spelvarianten bieden, waaronder Time Trial en Championship, maar ook een uitgebreide Career Mode. Over de opbouw van deze modus heeft Codemasters nog geen verdere details bekendgemaakt. Daarnaast zal F1 2010 een online multiplayermodus bevatten, al heeft Codemasters ook daarover nog geen details bekendgemaakt.

Het Formule 1-spel wordt door Codemasters' studio in Birmingham ontwikkeld. Het spel maakt gebruik van de EGO-engine, ook de drijvende krachter achter Colin McRae Dirt 2 en Race Driver: Grid. Volgens Codemasters is de engine doorontwikkeld om de aerodynamica bij snelheden boven 320 kilometer per uur realistisch te kunnen simuleren. Ook moet de engine zorgen voor een realistisch schademodel. Bovendien wordt het spel van realistische, veranderende weersomstandigheden voorzien. F1 2010 verschijnt in september voor de Xbox 360, de PlayStation 3 en de pc.

F1 2010F1 2010

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (120)

Wat leuker had geweest is als het deze week had uitgekomen(komend weekend eerste race van het 2010 seizoen!).

Ze hadden dan na elke race een update kunnen uitbrengen zodat je op je computer gelijk de race kan 'naspelen'. Dat het wat meer verbintenis gegeven aan de echte races. Gemiste kans mijn inziens!
Nee, want dan weet je de verschillen in snelheid tussen de wagens nog niet. En naspelen, oh wat spannend als je al weet dat een bepaalde coureur gaat uitvallen.
Tot begin deze week was de volledige deelnemerslijst nog niet bekend, en het seizoen begint zondag al.

Wat wel had gekund is een game als MotoGP 09/10. Het volledige seizoen 2009 en de rest komt met updates.
Ik houd deze game al een tijdje in de gaten, kan niet wachten tot het spel in september uitkomt. De screenshots zouden volgens codemasters in-game zijn dus geen art work o.i.d.
Ik kan je direct alvast garanderen dat het spel er niet uitziet zoals de screenshots hierboven op het moment dat je aan het spelen bent.

In-game is een ruim begrip. Een intro filmpje nadat je het spel gestart hebt is immers ook in-game.
En waar komt die garantie vandaan dan? Insider bij Codemasters?
Dat noemt men doorgaans toch geen "in-game" (al heb je technisch gezien natuurlijk gelijk).

Waar ik me meer druk over maak is dat ik soms lees dat ze vaak in-game screenshots geven (in de zin van "actual gameplay") maar dit doen met speciale renderers en hardware. M.a.w. WEL de modellen e.d. van de "actual gameplay" zoals geprogrammeerd, maar dus toch net wat mooier dan thuis op je Ati 5880 :)

Of dat hier het geval is weet ik natuurlijk niet, maar de screenies zien er i.i.g. wel mooi uit (vooral het regen-circuit), al ben ik niet zo'n racert :)

[Reactie gewijzigd door Crugster op 10 maart 2010 15:28]

och, op zich zien grid/dirt er toch ook zo uit, dus waarom zou het niet kunnen?
hoe kan jij dat garanderen? Je werkt voor Codemasters??

Hooguit kan je een vermoeden hebben, meer niet
En toch kun je er van uitgaan dat codemasters wel wat kwalitatiefs/iets grafisch goed levert ;) .
Dat denk ik, omdat OF:DR ook gewoon goed was, en OF ook in die tijd dan :9 .
Naja hoop er het beste voor, F1 games zijn al lang niet meer voorbij gekomen ;) .
Ik lees 'Grid' en moet meteen denken: dit word dus een arcade racer.

No freaking way dat Grid ooit realistisch was, iets wat ik toch wel 'eis' voor een F1 racing game. (zeker als je ziet van GT5:P kan doen met de ferrari bolide).

Hopelijk bouwen ze online genoeg uit dat je volledige line-ups kan doen, desnoods een volledig race (die dan eventueel door AI wordt overgenomen als je DC/wisselt). Dit was al zo in 1 van de eerste F1 games (F1GP?), draaide zelfs nog in dos dacht ik. Daar kon je met meerdere spelers een race rijden, elke keer als je wisselt van speler nam de AI het over voor jou auto.
Misschien eis jij dat het realistisch wordt, er zijn denk ik een stuk meer mensen die gewoon lekker willen racen ala Dirt 2. Je kan zeggen wat je wilt, maar Dirt 2 was wel een dijk van een race game.
alleen de laadtijden hebben mij vrij snel doen afstappen van dat spel.
maar RD:Grid vond ik persoonlijk het beste racespel voor de PC sinds NFS2. Het zag er goed uit, was eenvoudig te spelen en er was volop actie. Ik wil niet 30 min constant achter elkaar rondjes rijden hoor. Een beetje actie (lees: arcade) mag er best inzitten hoor! De laatste formule 1 games waren té realistisch waardoor je een stuur nodig had om normaal te kunnen sturen en gas geven zonder meteen 20 rondjes te spinnen.
maar van grid klopte geen drol van volgens de echte racegamers, het was een goed spel maar komt niet eens dicht bij rFactor, mag je ook eigenlijk niet vergelijken aangezien rFactor een sim is en grid een arcade maja, ik verwacht dat de f1 game een sim is die goed te spelen is voor mensen die van arcade houden
Lijkt me lastig voor codemasters met al die nieuwe teams waarvan nog niet zeker is of ze nou wel of niet mee doen. Kan me voorstellen dat ze nu bijv. USF1 erin zetten terwijl die waarschijnlijk dit jaar niet meer mee doen, en dan een hoop werk voor noppes gedaan hebben.
Heb je het artikel gelezen? De game wordt pas in oktober uitgebracht. Het seizoen begint deze maand nog, dus hebben ze nog bijna een half jaar om deze wijzigingen door te voeren.

Dat lijkt me op zich lang genoeg, zeker voor een grote studio als die van Codemasters.
Kan me voorstellen dat ze nu bijv. USF1 erin zetten terwijl die waarschijnlijk dit jaar niet meer mee doen,
Niet waarschijnlijk, USf1 is een afgelopen zaak. Net als Campos wat nog even snel is "uitgeleend" aan Meneer Kolles om als Hispanic Racing Team verder te gaan.
Halloo, LEZEN! De game komt in september uit van dit jaar... dan is het seizoen al een heeeeeeeel eind onderweg.
F1 Seizoen begint zondag

Release staat geplant voor september.

Dat geeft ze 5 maanden om het spel te voorzien van de juiste teams. Wat me toch wel genoeg lijkt. Zoiezo is volgens mij al bekent welke teams nu wel en niet mee gaan doen.

[Reactie gewijzigd door Poenzkie op 10 maart 2010 15:23]

Carreermode, dat is niet erg nieuw, dat zal al ik dacht in F1 2002 of Ubisoft's F1 Racing Simulation.

Ik heb hoge verwachtingen voor deze F1 Sim, en nee, ik zie het niet als een F1 game, maar een sim.

Ik ben benieuwd hoe het veld ervoor staat in september, of we dan nog met Hispania Racing Team te maken hebben of dat ze dan al weer het bijltje erbij neer gegooid hebben :D
de carreer mode zat ik F1 challenge 99-02. Helaas alleen in de console versie's.
Het zou wel leuk zijn als deze eindelijk eens op de pc zou verschijnen.
Ik heb hoge verwachtingen voor deze F1 Sim, en nee, ik zie het niet als een F1 game, maar een sim.
Als je van racegame's houd raad ik je echt aan GTR (wel deel 1) een keer te checken. Graphics zijn wat verouderd, maar daarna noem jij dit geen sim meer :)
Carreer zat ook in F1C voor de pc, heeft iemand toendertijd iets op gemaakt
Was dat geen standalon proggie wat je ook met GP3 kon gebruiken? Die heb ik namelijk wel eens gebruikt.
Nee, je installeerde het (wat ik me kan herinneren) Over F1C heen maar het werkte maar half.
Er was idd ook een standalone progrmma voor.
je kan altijd nog een race07 gtr evo of race on proberen.... (simbin)
of Rfactor dan beleef je pas wat een sim is...


maar het is maar net van welk perspectief je het bekijkt, iemand die in het echie raced zal vinden dat het niet hetzelfde is en dus niet sim. En voor mensen die veel racessims spelen is de moeilijkheid meer ene indicator.

Maar wat je ook zegt iemand die in het echt raced kan in een sim veel beter rijden dan een vette bal zoals eerder hier in het topic werd vermeld.... als ik een race doe (F1 mod in Race On) dan ben ik na anderhalf uur echt wel ff stuk (niet zoals in het echt natuurlijk :D het is echt niet ff rustig achter je stuurtje een pilsje wegtikken zoals bv bij stratagy game ofzo :P waar je daar genoeg tijd voor hebt
\Whut? GTR1? Nee, die bandenphysics deugen écht niet. Dat heeft Simbin toegegeven, dat hebben verschillende coureurs gezegd en daarnaast merkte je het zelf ook wel.

GTR2 is imo de beste game die Simbin ooit heeft uitgebracht.
Ik vond persoonlijk deel 1 meer als sim aanvoelen. In deel 2 begon het toch wat meer arcade aan te voelen. En voor de bandenphysics is een patch/mod die het oplost
De game komt in Oktober pas uit? Dan is het raceseizoen voor 2010 al weer praktisch voorbij?

Ik zou het erg tof vinden als Codemasters voor 2011 met een patch komt die de nieuwe teams (en eventueel tracks) doorvoert. Anders zit je al vrijwel direct met een game die niet meer actueel is.

Of CM moet voor begin 2011 alweer een nieuwe F1 game op de planning hebben staan, maar dat hoop ik toch niet...
Pfft... Toen GP2, 3 en 4 uitkwamen waren die gebaseerd op seizoenen van 1 of 2 jaar terug. Alleen de uitbreiding voor GP3 was enigzins actueel.

EA's F1 2000, 2001 en 2002 waren wel bij de tijd, maar ja, dat is EA Sports eigen. Even nieuwe modellen erin proppen en voila...

Ubisofts F1 spellen waren ook niet in het jaar zelf, en Monaco Racing Sim had zelfs niet eens een FIA licentie.

De PS2/3 F1 games waren weer wel aan het begin van het seizoen zowat uit.

Maar ik heb liever een game na het seizoen, dan zijn de krachtverhoudingen bekend, en kunnen ontwikkelingen tijdens het seizoen worden meegenomen.
hihi, was het niet Grand Prix 3 waar Jacques Villeneuve - John Newhouse heette? :Y)
Waarschijnlijk komt dit in oktober pas uit omdat niemand op dit moment weet hoe snel de teams zijn. iedereen kan met redelijkheid zeggen dat Ferrari, Mclaren en reb-bull voorin rijden en Virgin, Lotus en Hispania Racing achteraan zullen rijden. Maar hoe een team als Sauber gaat presteren weten we pas over een paar maanden. Van de 1e 3 races kan je geen juiste voorspelling geven.

Ik ben het eens met Ackermans dat de beste F1 games/mods na het seizoen gemaakt worden.

[Reactie gewijzigd door Kriebelkous op 10 maart 2010 16:12]

Dat dacht men vorig jaar ook, en toen bleken Ferrari en McLaren ook niet zo sterk te zijn! Valt ook nu nog weer niet over te zeggen! Zondag gaan we het allemaal meemaken!
Klopt, maar toen was Brawn in de testsessie's ook snel. Nu lijkt het erop dat we toch weer de gevestigde namen vooraan gaan zien rijden. Mercedes (vroeger Brawn) lijkt toch (jammer genoeg) wat snelheid tekort te komen.
Waarschijnlijk zal het een arcade game zijn en geen echte racesim. Niet echt de moeite waard voor de echte raceliefhebber ben ik bang.
Heb je ooit n race game van Codemasters gespeeld??

Codemasters kennend zul je alles op zo'n nivo kunnen instellen dat het behoorlijk realistisch is.
"Behoorlijk realistisch", maar geen sim ;).

Als je kijkt naar de laatste racegames van codemasters bijvoorbeeld, GRID en Dirt 2 dan zijn dat op en top arcade race games. En verder ook zeer goed te begrijpen, want menig gamer is namelijk niet geinteresseerd in een sim maar wil gewoon een lekker potje arcade style kunnen scheuren.

Het aantal sim gamers is gewoon niet interessant genoeg om specifiek voor te ontwikkelen.

Verder wordt het denk ik weer een leuke titel, zal waarschijnlijk dankzij de setting niet de ratings pakken als GRID en Dirt 2 hebben gedaan, maar zeker een leuke toevoeging voor de collectie!
Willen we een echte sim dan? Als het te realistisch is wordt het ook haast onspeelbaar omdat je stuurtje en pedalen algauw te onrealistisch zijn om je wagen goed aan te voelen.
De spijker op z'n kop wat mij betreft. Ik vind het altijd een beetje sneu als ik mensen hoor praten over racesims. Ik race zelf, en vind racegames geen bal aan, omdat het gewoon niet realistisch voelt. Je mist de feedback uit de auto op alle vlakken en de dikste proppen kunnen kampioen worden omdat ze toch niet moe worden, zoals dat in het echt wel is. Zolang dat niet is opgelost, kan je nooit spreken over een sim, aangezien het een essentieel onderdeel van je rijstijl is. Hoogstens is het dan een heel goed spelletje. Dan kan je het wel spannend vinden als je auto op een gegeven moment slechter instuurt omdat je teveel camber hebt gezet, maar het blijft een computerspelletje.

Iedereen z'n ding, sommigen vinden (realistische) arcade al niks, ik denk dat er een heleboel mensen alleen al blij zijn dat het niet meer een ps3-exclusive title is. Of dat er sowieso weer eens een F1-spelletje aan zit te komen. Ook arcaderacers beleven er gewoon een hoop lol aan, laat ze die lol lekker hebben.

[Reactie gewijzigd door HvB83 op 10 maart 2010 17:42]

zeker waar; ik zit et nog altijd op de ea f1 challenge 99-02 te doen. nog altijd erg leuk, maar frisse gfx en een minder idiote interface (esc tijdens race = immediate einde bijv.) zouden fijn zijn.

ben het verder niet helemaal met je eens: dat een sim nooit helemaal in de buurt komt van de real world wil niet zeggen dat ze het niet zo goed mogelijk kunnen benaderen. liever een slap aftreksel dan een nog slapper aftreksel! ;)
Denk dat jij de spijker nog een flinke klap nageeft. Het gevoel van "in een echte auto zitten" ontbreekt per definitie en daarom komt geen enkele "sim" in de buurt. Dat is ook de reden waarom ikzelf geen sims speel (GT5 vind ik leuk, komt denk ik nog het dichtst in de buurt): je mist het gevoel van snelheid en daarom moet je voor je gevoel 3x zoveel afremmen voor bochten, waardoor het langzaam lijkt.

Gaaf nieuws trouwens, heb F1:CE niet op de PS3, maar die demo vond ik wel erg leuk. Deze ga ik wel halen denk ik; maar eerst wachten op een nieuwe demo.
Wees blij dat er uberhaupt een nieuwe F1 racesim voor de PC uit komt!
Het is zeer stil geweest voor verschillende jaren omdat de licentie in handen was van iemand anders die geen brood in het maken van een F1 sim zag.

De graphics zijn goed, alhoewel het ook console is en dus per definitie inferieur aan graphics kwaliteit als het had kunnen zijn als het voor PC was ontworpen. Maarja, revenue is dan ook belangrijk voor een bedrijf.

Ben wel benieuwd erna alhoewle de F1 sector behoorlijk ziek was afgelopen jaren doordat de teams het wilde gebruiken voor nieuwe technieken uit tee testen en de F1 bond het wilde gebruiken voor sensatie. Die twee verschillende doelen gingen zich wringen aangezien sommige teams door nieuwe technieken een voorsprong kregen boven de rest en de sensatie dus teniet ging. Te veel sensatie gerichte beperkingen doet het andere doel teniet. Maargoed, dat staat een F1 racegame niet in de weg. :)

@ Hieronder, ik bedoelde ook een PC F1 Sim. ;)

[Reactie gewijzigd door Auredium op 10 maart 2010 16:48]

De licentie is jarenlang eigendom geweest van Sony dat F1 games exclusief op zijn eigen consoles bracht.
Sony had inderdaad de licentie en dat had dus weinig met geen brood zien in een f1 sim te maken... sony heeft een eigen console; de playstation. Logisch dat ze dus daarvoor hun licentie gebruiken. De f1 game is dan ook meteen een voordeel tov een concurerende console.
Volgens Codemasters is de game beide. Arcade voor wie wil, en sim voor wie dat wil. Laten we daar voorlopig dan ook maar van uit gaan.
Wel eens een sim als GTR gespeeld (van Simbin)?
Dit is niet te vergelijken met een degelijke arcade als GRID.
Met een arcade game overkomt je niet dat je linker voorrem slechter word na 30 ronden omdat de tempratuur te hoog oploopt in de remschijf, omdat je geen rekening hebt gehouden met de 10KG benzine die je in je laatste stint meeneemt in de setup van je auto, en dus de auto naar links/rechts gaat trekken.
Dat is een sim (en een te lange zin)
ik denk dat het niet voor niets zo lang uitgesteld is, je kan mij niet beweren dat dat alleen is om betere looks te krijgen
Het uitstellen heeft simpelweg te maken met het feit dat niemand nu weet hoe snel de auto's zijn. Niet met het idee of ze er nog een arcade of sim van gaan maken.
Dat zullen ze nu wel al weten denk ik. De looks zullen ook al vast staan.
maar hoe concludeer je dan dat het arcade wordt? omdat dezelfde engine als grid wordt gebruikt? dat hoeft toch niets te zeggen over de car-code (wie zegt dat ze dezelfde physics engine gebruiken, of dat die engine niet uitbreidbaar is tot sim-niveau?)
Dat is simpel. Als het een echte racesim zou zijn zouden ze 10x minder exemplaren verkopen.
En wat als de Codies het nu klaar spelen van zowel de sim liefhebber als de arcade gamer tevreden te stellen? Dat is waar ze naar streven, dus toch even wachten met commentaar. Ik ban natuurlijk niet zo naïef te denken dat ze elke sim liefhebber 100% tevreden zullen kunnen stellen maar dat is dan ook idioot want wie het perfecte spel wil moet maar in het echt F1 piloot worden.
@bazilfunk
Dat is werkelijk waar nog niemand gelukt. Richard Burns Rally werd uitgekosts door de normale gamer en omarmd door de simmer.
Zelfde geldt voor GTR-serie, GT Legends, Live for Speed, nkPro en ik kan wel even doorgaan.

Terwijl GRID, Dirt 2, Gran Turismo, Forza etc het tegenovergestelde is. Omarmd door de grote massa, uitgekotst door de simmers.
ik heb het er niet over dat het uitgesteld is naar september want voor de 2010 versie was nog nooit een release datum geplanned, ik had het over de uitstel van de 2009 versie!
"Ook alle transfers van coureurs, waaronder de verhuizing van Fernando Alonso naar Ferrari en de overstap van regerend wereldkampioen Jenson Button naar McLaren, worden accuraat in het spel verwerkt."

Goh, dat mag je wel hopen ja, hebben ze tijd zat voor lijkt me :P

ECO-engine is wel veelbelovend, graphics zullen wel snor zitten. Hopelijk is het ook een beetje realistisch...
EGO-engine is juist crap.

Handling lijkt nergens op en grafisch verschuilen ze alles achter bloom en die oranje filter.
De screens zien er inderdaad mooi uit, we zullen zien wat het is als het op de markt komt, tot zover is het veelbelovend. Smaken verschillen natuurlijk voor iedereen, ik zie het wel zitten.
Laat ons hopen dat we na al die jaren eens een goede officiële F1sim kunnen krijgen. Dan kan Codemasters een slag slaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True