Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

Uitgever Codemasters heeft details vrijgegeven van de belangrijkste spelmodus in de racegame F1 2010. Op een persevenement maakte het bedrijf bekend hoe de carrièremodus van het spel, dat later dit jaar verschijnt, in elkaar zit.

F1 2010De carrièremodus in F1 2010 laat de speler logischerwijs onderaan de ladder beginnen in de Formule 1, om zo langzaam de betere teams te bereiken. Deze ontwikkeling zal in het spel echter ook buiten het racen zelf om te merken zijn. Spelers krijgen aanvankelijk weinig aandacht in de paddock, maar naarmate hun status verbetert, ontstaat er ook ook meer media-aandacht. Mocht de speler na een race in de top drie finishen, dan volgt ook de persconferentie, zoals die op televisie na een Grand Prix te zien zou zijn, meldt Eurogamer.

Daarbij komt dat de speler invloed heeft op de doorontwikkeling van de auto. Door goede prestaties en testwerk kan de speler zelf bijdragen aan de verbeteringen die zijn team aan de auto doorvoert. Bovendien leiden goede prestaties in een seizoen ertoe dat in de wintermaanden meer progressie kan worden geboekt. Zodoende hoeft een carrière niet per definitie uit verschillende teams opgebouwd te zijn, maar kan een speler er ook voor kiezen zijn team te laten groeien, om zo de top te bereiken.

Het racen zelf wordt volgens Codemasters uitdagend, maar niet zo moeilijk dat alleen experts het spel kunnen spelen. Wel kunnen die experts zich voorbereiden op het in de gaten houden van de bandenslijtage en het bijstellen van de vleugels en de prestaties van de motor. Ook zal het belangrijk zijn om langs de juiste lijnen te rijden, omdat de racelijn het meeste grip biedt. Daarnaast kunnen de weersomstandighheden veranderen, waarbij de banden op een opdrogende baan vanzelf een smalle strook met meer grip creëren. F1 2010 verschijnt in september voor de Xbox 360, de PlayStation 3 en de pc.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Een virtuele auto sturen om de middenas is een stuk makkelijker en hiermee kan je veel makkelijker de physics berekenen in situaties als overstuur, onderstuur, powersliden, driften over 4 wielen, enz enz.

Als je de werkelijkheid dicht wil benaderen, moet je inderdaad sturen op de wielen zelf, maar zodra je dan in een situatie komt waarbij de wielen grip verliezen wordt het berekenen van de physics vele malen moeilijker. Als een auto in een drift zit, stuur je niet meer met stuur, maar met je gas, waarbij het stuur in een "vaste" stand staat. Hiermee stuur je de achterwielen en de hoek van de auto. Meer gas is dwarser en dus meer de bocht in, gas iets los is minder dwars en dus minder de bocht in. Als je hier de physics van wil berekenen, heb je een ander pivotpoint en moet je heel anders gaan rekenen. Als je dan ook nog iemand hebt die dan gaat sturen, dan moet je in je physics rekening houden met al deze elementen. Als je dit niet goed implementeerd in de game, zal de auto helemaal niet lekker meer rijden en wordt er daarom sneller gekozen voor de centrale as sturing.

Wil je realisme, dan kies je voor een echte sim, waarbij alle elementen zo goed mogelijk zijn ingevoerd zoals de realiteit betaamd. Wil je een game maken voor the masses, dan zorg je voor een spel dat in de buurt komt, maar geen 300 pagina handleiding nodig heeft om te kunnen masteren. Vooral bij oude F1 games zat vaak een redelijk dikke handleiding voor het besturen en de setup van de voertuigen, alsmede een uitgebreide gids over de circuits, zodat je de auto goed kon afstellen voor de race.

Voor de rest kan dit best wel een goeie game worden in mijn ogen en dit zal ook zeker een game zijn die ik in de gaten ga houden. Ben wel weer toe aan een goeie F1 game, dan kan ik mijn Logitech Momo Force weer de sporen geven. Zal mij trouwens ook benieuwen of er nog een Grid 2 gaat komen, die heb ik ook helemaal grijs gespeeld.
wat ik in het filmpje zag van deze game dat het precies het zelfde onrealistische racen als wat we zien in grid en dirt. dat de animatie veelste ver moet sturen om een flauwe bocht te nemen, als dit zo is in retail versie laat ik hem liggen, vond grid ook niet speelbaar daardoor. heel je gevoel bij het racen is verkeerd. dirt2 was wel te doen omdat het net wat anders was doordat je op gravel reed en soms op asfalt. maar als codemasters dit zo doet hoef ik hem niet.
http://xbox360.ign.com/do...10_DevDiary_7000kbps.html
dit filmpje bedoel ik dus.
bij 1:06 zie je dat hij een redelijk flauwe bocht egt heel scherp stuurt met het stuurtje.
op 1:50 zie je het weer en ben nie gecharmeerd ervan!!
maar op tv zie je ze alleen egt flink sturen bij scherpe langzame bochten, dus ja hoop dat ik fout zit maja!!

[Reactie gewijzigd door v8power67 op 18 maart 2010 11:05]

Moet je toch maar eens de gameplay video's op youtube kijken, ik vond het daar juist overgevoelig; een klein tikje en de auto vliegt al naar de andere kant van de baan.

http://www.youtube.com/watch?v=O2kPtRk4Ioc
mja ik vind het er nog nie uitzien, wordt in ieder geval geen sim dat is zeker.
vraag me af of ze ook egt zonder tcs rijden of dat je het tog aan kan zetten.
Moet je toch maar eens de gameplay video's op youtube kijken, ik vond het daar juist overgevoelig; een klein tikje en de auto vliegt al naar de andere kant van de baan.

http://www.youtube.com/watch?v=O2kPtRk4Ioc
Op zich is dat met een echte F1 ook, het is echt topsport om zonder te spinnen weg te rijden, of om zonder af te slaan weg te rijden (Zie 8x binnen 5 meter (Top Gear anyone? ;))

[Reactie gewijzigd door CH40S op 18 maart 2010 12:42]

Jaja, die was geweldig :D
Lijkt mij alsof het bestuurd wordt met een Xbox-controller?

Zoals hieronder al aangegeven, als je je stuur even afstelt kun je zelf bepalen of je veel of weinig stuurt om een bocht te nemen...
Ik zou echt niet teveel rekening houden met het sturen momenteel. Codemasters liet al weten over dat filmpje dat aan de besturing nog een pak gesleuteld moet worden. De wagens in dat filmpje ontbreken nog veel zaken. Die alpha demo was dan ook meer bedoeld om het grafisch plaatje voor te stellen. Afstellen van besturing was in deze demo zelfs niet toegelaten door de dev's.

[Reactie gewijzigd door Bazilfunk op 18 maart 2010 20:40]

Het ligt er ook een beetje aan welk stuur je gebruikt en hoe deze gecalibreerd is in het spel.
Ik heb zelf een stuur die met standaard codemasters-instelling totaal onbestuurbaar is. Als ik me stuur minimaal beweeg, dan vlieg ik de baan uit.
Door te spelen met de instellingen (gaat helaas wel wat tijd in zitten) kan je dit een stuk prettiger maken.
Kortom: Als jij daar niet de tijd voor neemt, dan wordt je inderdaad nogal teleurgesteld in codemasters-spellen. Steek je er wel tijd in, dan wordt het meteen een stuk beter.
Hij heeft het volgens mij, gezien het filmpje, over de animatie van de coureur in de game, hoever die aan zijn stuur moet draaien.
wat ik in het filmpje zag van deze game dat het precies het zelfde onrealistische racen als wat we zien in grid en dirt. dat de animatie veelste ver moet sturen om een flauwe bocht te nemen, als dit zo is in retail versie laat ik hem liggen, vond grid ook niet speelbaar daardoor. heel je gevoel bij het racen is verkeerd.
Nu ben ik ook een groot race-sim fanaat, maar ik moet het toch met je oneens zijn. Een formule 1 wagen heeft namelijk een hele kleine stuuruitslag bij een hoge input.
zie: http://www.youtube.com/watch?v=FtoUZxspGEA
Hoe lang is een carriere dan wel niet? Over het algemeen start je met een "slecht" team en mogelijk pas na een jaar rijden stap je over naar een beter team. Dan nog lijkt het me onwaarschijnlijk dat je wereldkampioen wordt etc.

Het zal wel op het niveau van GRID liggen qua "carriere-punten" ofzo en errug ver van de waarheid zoals een carriere van Shumacher (die een paar jaar gestopt is geweest en toch weer bij een goed team mag instappen).
Carriere duurt 7 seizoenen, lijkt me redelijk ok. Dat het spel geen 'Schumacher-scenarios' ondersteund lijkt me niet zo vreemd :)
In de Sony-games was een career 3 jaar dacht ik. En je begon als testcoureur.
Ben heel benieuwd of dit aan het niveau van de Grand Prix games gaat komen :Y
Hopelijk wat beter :X
GP3 en 4 waren abominabel slecht (/mening)
Deel 2 daarentegen was zo'n beetje het beste spel van z'n tijd, en met behulp van dosbox speel ik het nog steeds wel eens ;). Deze F1 game wacht ik al jaren op, en staat zeker op mijn verlanglijstje.
Sja, het was de enige F-1 simulatie toen, GP2, maar het was wel voorzien van gaten.
- Geen regen
- Geen realistische penalties
- Dezelfde carshapes
- Vreemde gebeurtenissen op de baan (doorrijden met opgeblazen motor bijv. door AI tegenstanders)

Voor F1 2010 hoop ik dat het de mogelijkheden heeft om je wagen helemaal af te kunnen stellen met telemetrie en alles. Soort van World of Racecraft :+
Ja je moet wel even realistisch blijven, het was tenslotte een spel uit het vorige millennium ;). Bovendien hebben de meeste racegames geen regen, en als het er is dan heeft het geen invloed op de auto.

Ik denk ook wel dat je bij F1 2010 inderdaad van alles kunt afstellen, beetje zoals in forza motorsport bij voorkeur, het hoeft niet te technisch te worden, als het maar realistisch is :)

World of Racecraft is overigens een vreselijke titel en ik hoop hem nooit meer te horen/lezen :D
Regen in racegames zie je inderdaad te weinig, vind het juist een van de leukste mogelijkheden in een racegame :)
Bij RacePro uit 2009 voor de XBOX 360 hadden ze alleen de visuele effecten, maar had het 0.0 effect op de grip. Da's helemaal matig als je het mij vraagt.

Overigens las ik ergens dat de multiplayer mogelijkheid maar tot 13 spelers zou gaan en geen dedicated servers ondersteunde o.i.d.
Geen volle velden dan dus weer helaas...
Eindelijk weer een echte F1 game op de PC :)
Na GRID en DiRT2 denk ik dat Codemasters ons op een goede game gaat trakteren.
Ik hoop dat je hier niet mee suggereerd dat DIRT 2 een slecht spel is? :o

ON-T: Ik had het eigenlijk niet verwacht, maar volgens mij heeft een spel als deze stiekem toch wel een grote aanhang. Als ik zo in mijn omgeving hoor op welk spel zei zitten te wachten, hoor ik deze ook vaak voorbij racen :P
Nee hoor ik bedoel juist dat ik GRID en DiRT2 allebei erg goed vond :)
Beide gebruikten dezelfde engine, iets aangepast en aan de screenshots te zien is dat bij deze racegame ook weer het geval.
Deze game is idd gebaseerd op dezelfde EGO engine van Codemasters...
Bron heb ik zo even niet, maar ik had het hier op tweakers.net gelezen ;)
Toch mooi om te zien dat je steeds meer variabelen kunt invoeren om de realiteit te verhogen; ik ben benieuwd!
Nu nog de auto's zelf realistisch maken.

Codemasters was vorige generatie een uitstekende developer, nu nog maar een schimp van wat het ooit was. Sinds DiRT heb ik geen racer meer gekocht van ze, onrealistische rommel is het. Van de handling (auto's voelen als eenwielers) tot de graphics (piss filter en bloom).
haha, ik vond GRID en Dirt 2 anders geniaal goed :)
Ja, maar onrealistisch. Codemasters was eerst meer simulatie georiënteerd.
Maar ik ben benieuwd hoe die persconferentie gaat lopen ;).
Ze sturen er dus wel een beetje op aan dat er meerdere seizoenen zullen komen. Maar betekent dit dat je het seizoen 2010 gewoon steeds doet, of dat ze echt per jaar een nieuwe update uitbrengen? We zullen het zien :)
Ik vermoed dat je iig met de wagens en rijders van 2010 je carrieremodus door gaat. Vermoed dat er geen DLC met seizoen 2011 uitkomt, maar dat dat een nieuwe game word, wat geen probleem is als die verder genoeg nieuwe dingen heeft.
Blijft gewoon seizoen 2010 vermits de licentie enkel toelaat met huidige wagens te rijden en dus geen fantasie teams mogen gebruikt worden. DLC zal er ook niet komen voor een nieuw seizoen men wil dan ook elk seizoen een nieuwe game uitbrengen.
klein vraagje: MOET je hiervoor een stuur hebben ? of kan je dit game ook nog deftig spele met een PS3 controller.
Ik ben een enorme fan van F1 maar een stuur kost me wat veel in me beugel :(
De voorgaande F1 CE (uit 2003 ofzo?) was zeker goed te doen met een controller, net als GT5 ook nog steeds best goed te sturen is, mits je met het analoge stickje kan rijden.

Codemasters zou wel erg dom zijn om een racestuur als 'eis' neer te zetten, zeker als ze zelf zeggen niet enkel voor de experts deze game te maken. (waar ik wel hoop dat er een expert mode in zit).
met stickje rijden dat zal ik onderhand wel leren. Ben al blij dat er effectief een nieuwe F1 game komt.
Ik ben geen expert maar damn ik ben een hevige fan ;D
Ben erg benieuwd naar dit spel, toch weer een hele tijd terug dat er een fatsoenlijke F1 racer uitgekomen is. Jammer dat het nog zover weg is.
Volgens mij wordt wel een spelletje dat ik een hele tijd ga spelen :P Zeker als je dan bijvoorbeeld een team zoals Virgin naar de top kunt brengen. Leuk om te zien dat er hier echte vooruitgang en diepgang geboekt wordt voor het F1 race genre, maakt het net wat realistischer en uitdagender. En mij alvast afwachten in spanning van de release :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True