Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties

Van de Asus Republic of Gamers-videokaart Ares zijn een afbeelding, de 3DMark-score en geluidsmetingen verschenen. De 3DMark Vantage-score van de overgeklokte HD 5970 zou 28,2 procent hoger zijn dan die van de standaard 5970.

De Ares is de opvolger van de vorig jaar mei geïntroduceerde Asus Mars 295 Limited Edition. Waar de Mars een overgeklokte Nvidia GeForce GTX295 is, is de Ares gebaseerd op de Radeon HD 5970. De twee Cypress-gpu's zijn op 850MHz geklokt, waar de kloksnelheid van de referentiekaart 725MHz is. Verder is er 4GB in plaats van 2GB gddr5 aanwezig en volgens de Finse site Muropaketti is de geheugenklok op 1200MHz in plaats van 1000MHz gezet. De gpu en het geheugen draaien daarmee respectievelijk 17,2 en 20 procent sneller dan een standaardversie van de HD 5970.

De heatsink is geheel vervaardigd uit koper en bevat acht heatpipes. Asus heeft een 100mm-fan tussen de twee koelblokken geplaatst, die met een rotatiesnelheid van 4200rpm 37dB zou produceren. Dat is 7,5dB minder dan de referentiekoeler produceert. De kaart neemt door de koeler wel drie slots in beslag en voor de energietoevoer zijn drie kabels benodigd: twee achtpins- en een zespins pci-e-plug. De prijs is nog niet bekend, maar als Asus de monsterkaart volgende week op de CeBit tentoonstelt, komt daar waarschijnlijk meer duidelijkheid over.

Asus ROG Ares
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

Als op de lijn van de Asus Mars 295 Limited Edition verder wordt geborduurd dan zal deze kaart
a) Ontzettend duur zijn (de 295 was rond de 1000 Euro)
b) In zeer gelimiteerde opgave beschikbaar zijn (1000 stuks)
Voor de gemiddelde tweaker niet echt interessant imho... (edit: om aan te schaffen dan, dromen mag wel...)

Neemt niet weg dat het een prima prestatie is; ongeveer een 20% performance boost tegen een halvering van het geluid.

[Reactie gewijzigd door 0scar op 25 februari 2010 14:27]

Voor de gemiddelde tweaker is dit juist superinteressant. Dat niemand het kan betalen wil niet zeggen dat we er niet van kunnen dromen... :9~

Om de zelfde reden vind ik het ook interessant om naar Salma Hayek te kijken. Ik maak me geen illusies, maar alleen kijken is ook leuk :Y)
De analogie.. heerlijk.

Je hebt wel gelijk, het is waarschijnlijk een onbetaalbaar stukje bruut geweld. Neemt niet weg dat ik het best een prestatie vindt om het geluidsniveau te halveren en de aanwezige GPU's flink over te klokken.
Verschil is dat ze bij de Mars wel een nieuwe pcb hebben zitten maken. Hier zijn het vooral meer stroomlijnen en een ander koelblok.
Wat deze Ares als voordelen heeft tov een stock HD5970 overklokken is de extra stroomaansluiting, de gegarandeerde overklok en de custom heatsink+fan. Afhankelijk van de prijs kan dit een zeer interessant alternatief worden voor tweakers om mee te spelen.
wat een beest :P
Lijkt me meer zoiets als de Mars, terwijl de nieuwstpost op XS :
http://www.xtremesystems....d0b9a2d875c21120&t=245988

doet voorkomen dat het om een nieuwe Dual-GPU kaart gaat, die wss meerdere resellers gaan overnemen.

[Reactie gewijzigd door Qurius op 25 februari 2010 13:30]

In het vorige topic over deze kaart staat ook het volgende:

"Opnieuw zou het om een gelimiteerde oplage gaan en de prijs zou in het verlengde liggen van die van de Mars 295 Limited Edition"

Dus dat heb je goed gezien.
De romeinse naam voor Ares is Mars. Dus vandaar dat het waarschijnlijk niet ver van elkaar af ligt :+
Mars en Ares zijn beide goden van de oorlog ;)
Beest? in energie slurpen ja!

energietoevoer zijn drie kabels benodigd: twee achtpins- en een zespins pci-e-plug
dat mag je best verwachten van een kaart van dit niveau. asus legt het latje weer een stukje hoger. en tja energie verbruik moeten we maar even niet kijken bij deze kaart. daar komen toch wel aangepaste versies voor denk ik zomaar.
vind je het gek :D wat een beest :D
Heb ik me 1Kwh voeding niet voor niks gekocht :D (gebruik nu onder max load maar een schandalige 400Watt :P)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 februari 2010 15:39]

Ik volg iets niet: AMD, klokt ze standaard op 725 MHz omdat ze anders dan meer dan 300W verbruiken, maar maken een koeler die 400W aankan, zodat je zelf naar de 850 kan klokken.

Asus klokt ze nu meteen op 850 MHz zoals altijd de bedoeling is geweest (een 5870 x2), waarom kan het dan niet standaard van AMD komen? Of komt dit enkel omdat Asus lak heeft aan de norm van 300W en max 2 sloten?

Wat ik me verder afvraag is of ze nog veranderingen hebben aangebracht tov het standaard 5970 design (zoals bijvoorbeeld de toxic/vaporx varianten van sapphire). Daarnaast vnd ik het raar dat er al wel allemaal specs van zijn en nog geen fototjes...

Verder vind ik het natuurlijk een brute kaart en kan zulk soort dingen alleen maar toejuichen en wil ook wel hebben, maar ja daar heb ik het geld dan weer niet voor (ach arme sloeber ben ik toch :P).
AMD's reference design van de HD5970 heeft al vapor chambers om de warmte kwijt te kunnen. Uit het plaatje kan ik niet opmaken of de Ares ook hiermee is uitgerust. :?
dat komt omdat AMD zich wil houden aan de ATX specificaties, die een maximum van 300W aangeven. Als ze dat niet zouden doen, zou geen enkele OEM de kaart willen gebruiken vanwege garantieproblemen. Asus gaat deze kaarten natuurlijk alleen los verkopen, en heeft dus niet met OEMs van doen, dus kunnen ze lekker loos gaan. :)
Asus klokt ze nu meteen op 850 MHz zoals altijd de bedoeling is geweest (een 5870 x2), waarom kan het dan niet standaard van AMD komen? Of komt dit enkel omdat Asus lak heeft aan de norm van 300W en max 2 sloten?
Ja :)
1200w voeding vereist? :P

maarreeh, laten we eerlijk wezen.... als de drivers ruk zijn..... boeit het weinig wat die kaart kan ;)
daar heb je zeker gelijk in, hoop toch inderdaad wel dat ze met een goede driver aan komen. heb je die kaart kan je er niks mee. zal wel heel teleurstellend zijn. achja, kan je altijd nog showen met zijn mooie design!
3xHD5870 kan je makkelijk binnen 1Kwh kwijt, lijkt me dat 2 zwaar OCde dat dan ook wel kunnen ;)
Vergeet wel de i7 niet die je ergens tussen 4.2-4.5GHz hebt geklokt. Dan heb je 2onderdelen van je volledige pc. Je 1KW voeding kan ook geen 1KW vermogen geven zonder dat je ze constant in overload laat gaan.
Een 1kW voeding trekt dat MAKKELIJK. Het aantal aansluitingen is een ander verhaal :) Een goede 1kW voeding kan daadwerkelijk continu 1000W leveren. Het piekvermogen ligt dan meestal rond de 1200W. Dat stuk tussen de 1000W en 1200W kunnen ze idd niet al te lang volhouden.

edit: ehm..nee? Je zegt hier toch echt
Je 1KW voeding kan ook geen 1KW vermogen geven zonder dat je ze constant in overload laat gaan.
Hij kan dus WEL gewoon constant 1000W leveren, ZONDER in overload te gaan. Alleen baggermerken als Sweex adverteren met het piekvermogen.

[Reactie gewijzigd door pizzaislekker op 25 februari 2010 17:11]

Een goede voeding kan 1000W afnemen, constant 1200W laten afnemen wil je gewoon niet. Was vrij duidelijk in m'n reactie hoor.
Er zijn voedingen waar je het gerust kan doen zoals Enermax/Corsair/PowerPC/... maar zelfs die zullen het dan geen 10jaar uithouden.
Daarnaast: Een 1000W op 1000W laten werken is niet zo'n best idee.

Zie ook: Silverstone 1500W!!!!!!!

Probleem opgelost! ;)
Zoals het bericht al vermeld een monster kaart. Met ongetwijfeld een monster prijs. Wel een erg mooi design.
Op HWI stond een prijs van €1000,-
Maar die 295 Mars was toch ook ongeveer zo duur?
Eerst:

HOLY ***T!!! Dat ding is EPIC!!! NEED 2!!!!!!

-=herpakt zichzelf=-
Mja, de Mars was ook al €1000,- maar dan vaak niet leverbaar, totdat je er nog 100 of 200 bovenop deed. Ook vaak omdat bedrijven het ding gezien de schaarste niet onverzekerd wilde versturen.

Alleen in dit geval voor een Ati kaart zou het toch wel een fractie goedkoper kunnen. Maar als ik dit zie denk ik inderdaad dat het weer hetzelfde gaat worden: €1000 zou niet gek zijn.

Jammer: Dat betekend dat ik nooit zo'n geweldig mooi ding zal bezitten. Maar goed, over twee jaar is het niet meer waard en te traag / geen DX12 support, geen PCI-E 16x meer, of noem maar op.
Beter koop je 2x een normale 5970 dus.
Ho, Ho, "Waar de Mars een overgeklokte Nvidia GeForce GTX295 is,"??

Naar mijn informatie was de Mars twee GTX285 cores op een plank, inclusief memory bandbreedte en geheugen grootte van deze kaart!!

De GTX295 was namelijk twee GTX275 cores..

Bron: http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_285_MARS

[Reactie gewijzigd door johnnyvd op 25 februari 2010 13:56]

Inderdaad Asus Mars 295 Limited Edition had helemaal niks te maken met een overgeklokte GTX 295 van een reference design van nvidia. Het was eerder een GTX285X2. |:(
Asus Mars 295 Limited Edition was helemaal niet een overgeklokte GTX 295. Het is een kaart met 2X GTX285 (i.p.v. GTX275) chips op een GTX295 pcb met 4GB DDR3 geheugen.

Stel je hebt 2 van deze kaarten en je wilt ze in Crossfire zetten. Bestaat er een enkele PSU met 4X 8-pins pcie en 2X 6-pins pcie? Of moet je een E-ATX kast aanschaffen waar je 2 PSU's in kan zetten?

[Reactie gewijzigd door Ram-G-maN op 25 februari 2010 13:59]

een GTX295 = 2x GTX285 op 1 PCBtje ;)

Edit: Ja, er zijn meerdere versies van uitgebracht, dus kan wel degelijk kloppen

[Reactie gewijzigd door Wafeltje op 25 februari 2010 14:54]

Even een toelichting, een reference GTX 295 = 2x GTX 275 op 1 PCB'tje (met 2x 896MB DDR3 en 448bit geheugen controller i.p.v. 512). ;)

[Reactie gewijzigd door Ram-G-maN op 25 februari 2010 15:08]

Jup, en dat merkte je ook in de benchmarks...

Maar uiteindelijk was het nog niet deze kaart die alle snelheidsrecords ging breken:

2x of 3x de GTX285 in SLI kon wegens koeling en voltage verdeling toch nog harder lopen.
De kaart neemt door de koeler wel drie slots in beslag en voor de energietoevoer zijn drie kabels benodigd: twee achtpins- en een zespins pci-e-plug
lol asus gaat gewoon al over op de PCI-e 3.0 specs :P
echt een mooi voorbeeld van wat ze kunnen, maar het blijft gewoon een droomkaart, buiten mijn budget iig...
Wat zal de kaart wel niet wegen? Gelukkig dat een deel van de gewicht gedragen wordt door kast, anders zou hij uit z'n gleuf breken...
Toch heb ik het gevoel dat je nog een stut nodig hebt in de "vrije hoek" :P