'KPN mag vanaf februari iPhone verkopen'

KPN mag vanaf februari de iPhone gaan verkopen. Dat meldt een anonieme bron aan Tweakers.net. Tot nog toe verkocht KPN de iPhone alleen op zeer kleine schaal aan trouwe klanten, maar vanaf volgende maand gaat dat veranderen.

Het is onbekend of de iPhone in Nederland ook door Vodafone verkocht gaat worden, maar KPN krijgt dat recht in elk geval, zo weet een welingevoerde bron aan Tweakers.net te melden. Op dit moment heeft T-Mobile het alleenrecht op iPhone-verkoop, maar naar verluidt vervalt dat recht volgende maand. T-Mobile heeft dan iets meer dan anderhalf jaar een iPhone-monopolie gehad.

Eerder werd al duidelijk dat KPN met Apple overlegde om de iPhone in Nederland te mogen verkopen. In diverse andere landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, zijn er al meerdere providers die het recht hebben om de Apple-smartphone te verkopen.

T-Mobile verkoopt de iPhone sinds juli 2008 in Nederland. Aanvankelijk leverde de telco alleen de 3G; een jaar later kwam daar ook de 3GS bij. Hoewel er al een tijdje geen officiële verkoopcijfers meer naar buiten zijn gekomen, zijn er in Nederland naar schatting tussen 250.000 en 350.000 exemplaren van de Apple-smartphone verkocht.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

21-01-2010 • 15:41

178 Linkedin

Reacties (178)

178
175
112
2
0
25
Wijzig sortering
Ik had KPN gisteren aan de telefoon. De iPhone's voor klanten die goed betaalden en een redelijke rekening hebben kwamen in aanmerking. Ze hadden 500 telefoons echter is vorige week de laatste weg gegaan.

Hij bevestigde mij dat vanaf de 4e generatie iPhone KPN ze ook gaat verkopen.
Hij gaf aan dat ze hierover een deal hebben gesloten met Apple.

De 3G die er nog was tot vorige week zou je ongeveer 50 euro voor moeten hebben bijbetalen.
en dat zijn dus die 'beperkte iPhones die KPN dus al verkocht'... ze bedoelen wellicht ook iPhone 3G en 3GS met iPhone OS 4.0 erop ? Want nergens is er sprake van een iPhone 4G - en mits ze al vanaf febr. gaan verkopen gaat het toch die 3G en 3GS zijn hoor. of de iTablet... Een iPhone 4G is wellicht iets voor volgend jaar...
Volgend jaar? Ik verwacht hem rond augustus 2010 wel aardig rond te zijn (in Amerika, geen idee hoe dat hier dan zit).
Sorry, maar de geruchten die ik van de klantenservice van Hi, KPN of Vodafone heb mogen ontvangen de afgelopen twee jaar via de fora zijn nou niet echt betrouwbaar. Ik zeg niet dat ze jou dit niet verteld hebben, maar het is gewoon zo dat deze mensen bij het call-center vaak liegen.

Zo lees ik al vanaf de introductie van de iPhone in Amerika dat KPN (of Hi) hem toch echt gaat krijgen.

Nu schat ik de kans een stuk hoger in dat KPN hem binnenkort echt gaat aanbieden, maar ik wou maar even aangeven dat de klantenservice (of wie je ook maar van KPN aan de lijn had) nou niet echt als betrouwbaar te boek staan.
Anoniem: 230001
@junjur21 januari 2010 19:09
Heb dezelfde gedachte, eerst zien dan pas geloven. Een week terug reageerde iemand op een reactie van mij dat het vanaf april zou zijn en die had het uit een zeer betrouwbare bron.
http://www.fd.nl/artikel/...-verkoop-iphone-nederland
http://www.iphoned.nl/kpn...le-iphone-nederland/1581/

Dit bericht is van mei/juli 2008, er wordt zolang de iPhone hier te krijgen is al over gesproken en nu weer uit een anionieme bron. Als het per februari is zullen we het uiterlijk volgende week weten. En callcentermedewerkers en medewerkers van telecomshops zullen het op dit moment zeker niet weten want dan kun je het beter meteen in de krant zetten.

En hebben we ook niet regelmatig gehoord dat TM een exclusiviteitscontract voor 5 jaar heeft?
Een iPhone die op het netwerk van AT&T zit(zie plaatje) heel logisch.
Dat terzijde, eindelijk word de iPhone een beetje groter aangeboden. Ik vind het erg hinderlijk dat je voor een iPhone bij de provider moet zijn, of een héle dure losse kopen... Hopelijk is het dan nu ook eens afgelopen met de abonnementsprijzen van 30+ euro per maand voor iets waar je nog geen 10 euro simonly betaald, dan weet ik wel dan 'krijg' je je telefoon erbij, maar andere telefoons zijn ook niet zo duur als los toestel, waarom de iPhone wel...?
Als jij dit abbonement kan vinden voor 10 euro ben je een knappe kerel:

- 2mbit verbinding, onbeperkt
- 150 belminuten*
- 150 smsjes*
- Visual Voicemail
- Onbeperkt toegang tot Tmobile hotspots

*Gaat maximaal 1 maand mee over.

@xbm360, een iPhone is met abbo niets duurder dan een HTC, Maemo oid dat heb ik al zo vaak geplaatst hier.. maar daar lezen sommige mensen (expres?) overheen.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 21 januari 2010 18:45]

Vodafone Super SIM voor iPhones:
200 minuten of 400 SMS'jes
Onbeperkt internet (onbeperkt internet als in geen gecapte snelheid)
Voor €13.50
Buiten het feit dat het een erg goede en scherpe aanbieding is, is het natuurlijk wel een SO en geen regulier contract.

Het verschil op jaarbasis is ongeveer 380. maar daar krijg je je Iphone voor terug :)
Die is dan wel enkel voor de iPhone, en die krijg je in Nederland zonder Tmobile als je hem in het buitenland koopt, en dan ben je totaal ongeveer even duur uit.
Heel simpel; er staat 'n appeltje op ;)

Als je bij de diverse provider-abo's in 't buitenland kijkt zul je zien dat die abo's ook belachelijk duur zijn. Een iPhone is gewoon 'n (te) duur toestel.
Knap van je, ik heb namelijk zoiets gezocht met sim-only en dok een euro of 20 per maand.
Zou Hi dan ook de IPhone gaan verkopen?
Of zou KPN toch alleen voor "zichzelf" houden zodat mensen van Hi misschien "overstappen" naar KPN zelf?????
En daarmee zichzelf beconcurreren? Lijkt me niet logisch.
Dan kunnen ze net zo goed Hi en Telfort opdoeken :P
Hi gebruikt hetzelfde netwerk als kpn, alleen zijn de abo-voorwaarden iets anders, zou voor mij waarschijnlijk wel gunstiger uitvallen, tenzij ik verhuis naar een dorp in de buurt zodat ik bij kpn voor het grenzeloos-tarief in aanmerking kom Grenzeloos staat niet meer vermeld bij Kpn, bestaat dus waarschijnlijk niet meer..

Telfort heeft niet alleen andere voorwaarden, maar maakt ook gebruik van andere protocollen (minder betrouwbaar?) en heeft een ander helpdesk-systeem.
Dit zien we wel vaker he zo beconcurreren..zie bijvoorbeeld de Nexus one van Google is ook gewoon een HTC.

OT: Je wilt natuurlijk zoveel mensen aanspreken en of het nou via HI of telfort (verwacht niet telfort omdat die meestal de hele goedkope zijn) loopt je krijgt er toch geld voor. Klant tevredenheid blijft ook hoog. KPN is namelijk echt zakelijk ingesteld terwijl Telfort gewoon de goedkope is en HI de studenten is.
Telfort en Hi is één pot nat: allemaal KPN, alleen voor een andere doelgroep. Het zou niet onlogisch zijn dat je bij HI ook een iphone kan krijgen in de nabije toekomst.
Concurrentie op de Iphone-markt :) Daar zijn we uiteindelijk als consument altijd bij gebaat.
vrees er voor; die afspraken zijn zo hard (kartel-vormen) dat er niets gespeeld gaat worden
vrees er voor; die afspraken zijn zo hard (kartel-vormen) dat er niets gespeeld gaat worden
Dat is geen kartel vorming, Apple bepaalt de prijs, punt. Kartel vorming zou zijn als Apple, T-Mobile en KPN onderling afspraken gingen maken. (en dan kregen ze subiet de opvolger van Mevr. Kroes achter zich aan)
kartel-vorm; er is samen afgesproken wat de prijs wordt .
Een kartel betekent: concurrenten die samen afspreken dat ze de prijs op een bepaald niveau houden. Zodat je als consument nergens een goedkope deal kunt krijgen. Dus als KPN de telefoon ook gaat verkopen en ze spreken af met T-mobile dat ze beide dezelfde prijs rekenen.

Op dit moment is er maar 1 aanbieder en kan er dus nooit, in geen enkele vorm, een kartel zijn.
Dat heet verticale prijsbinding, en is al veel langer verboden. Kartels waren in NL toegestaan tot 1998 toen NL (zowat als laatste) haar wetgeving op dit punt harmonizeerde met de EU-wetgeving mits ze bij de minister van Economische zaken werden gemeld, en hoefden niet publiek bekend gemaakt te worden.

Verticale prijsbinding is al sinds 1964 verboden, met enkele uitzonderingen, waaronder de boekenmarkt. http://www.nrc.nl/redacti...erticaleprijsbinding.html
Dus jij verlengt je abo al voordat je überhaupt weet of er wel een iPhone 4G komt en wanneer? Ik zou even wachten met verlengen, dan weet je als er iets nieuws komt zeker dat je dan gebruikt kunt maken van de dan lopende aanbiedingen.
Tuurlijk komt er een 4G, beetje raar om dat af te vragen.

Ieder jaar komt Apple met een nieuw model, anders raken ze hun voorsprong kwijt ;)
Voorsprong? De 3G was toch vooral om een achterstand op datasnelheden in te lopen.
Mwoah, het voegde anders ook GPS toe aan het verhaal waardoor het voor navigatie ook een erg interessant apparaat werd. Destijds waren er nog niet zoveel smartphones met GPS uitgerust. Er waren wel wat kleine updates aan zowel de hardware als software kant. De software kant wordt echter voortdurend voorzien van updates waarbij ze met iPhone OS 3.0 1 van de allerbelangrijkste updates hebben uitgegeven. Ik denk dan ook eerder dat men via de software updates de achterstand probeert in te lopen dan via hardware updates (zo gek veel valt er niet te updaten, 't zou uniek zijn als ze de accuduur eens goed wisten op te krikken).
op een of andere manier passen die 2 namen wel bij elkaar...... het zijn 2 bedrijven die hun producten en diensten zwaar overprijzen ;)
Exclusieve contracten is typisch het straatje van KPN ja, gezien de recente OPTA-boetes :-) Maarja, hoe sneu Apple het ook aanpakt (want als consument word je iig. niet beter van zulke exclusieve deals tussen bedrijven), het wordt ze toch vergeven, simpelweg omdat ze Microsoft niet zijn.
Dat ging niet om exclusieve contracten, dat ging om exorbitante kortingen waardoor de concurrentie in het nauw kwam. Er was eerder sprake van oneerlijke concurrentie door die kortingen. Dat komt omdat de OPTA het niet toestaat dat de KPN haar prijzen verlaagd, iets wat de OPTA vrij consistent blijft doen. Wellicht dat ze daarmee de concurrentie beschermen maar het is niet echt in het voordeel van de klant. De OPTA heeft al eens eerder een prijsverlaging tegen gehouden waardoor de concurrentie ook niet meer wat voelde voor prijsverlaging. Dankzij de OPTA bleven mensen veel geld betalen terwijl het goedkoper kon. Tevens komt het vrij vaak voor dat in hoger beroep de OPTA boetes teruggedraaid worden. Zo'n geweldig goede organisatie is de OPTA dus niet.

Overigens zijn exclusieve deals in de telecom best wel gemeengoed. Blackberry doet dat ook al sinds jaar en dag wat niet zo erg raar is omdat er nog een complete dienst aan vast zit. Nokia heeft het ook een aantal maal gedaan. Ik snap de aversie op dit gebied richting Apple dan ook niet zo, het is echt niet zo dat de rest wel een heilig boontje is. Het wordt ze trouwens vergeven omdat koppelverkoop in zekere mate is toegestaan. Koppelverkoop wat betreft telefoon en abonnement is daar net als de scheermesjes en cartridges een mooi voorbeeld van. Nederland is België niet!
Die kortingen wilden ze echter verlenen aan vaste klanten waarvan ze eisten dat ze altijd de mogelijkheid hadden om zo'n aanbod te doen. Dat klinkt me behoorlijk exclusief in de oren, al is er vast een semantische route rondom die term om het te verklaren :)

Het feit dat de mensen achter Nokia en Blackberry ook ratten zijn is een zinloos argument.
Anoniem: 19339
21 januari 2010 15:47
Laten we eerst afwachten wat de bijbehorende abonnementen gaan worden, wat de looptijd gaat worden (want 2 jaar zoals nu bij T-Mobile vind ik te lang).

En gaat KPN dan ook Visual Voicemail aanbieden? Daarvoor heeft een telco een server van Apple nodig. Hoop dat ze dat ook gaan aanbieden dan.
1 jarige abonnementen zijn er wel, alleen wel belachelijk dat je dan alsnog 600 euro betaald voor het toestel...

Ik hoop dat KPN met een 1 jarig abonnement komt met daarbij 200 euro bijbetalen, maar ik vrees dat dat niet gaat gebeuren...
alsnog 600 euro betaald voor het toestel...
Je betaald het toestel altijd zelf. Denk je dat ze dit soort dingen gewoon weggeven ?
Niet helemaal nee. Maar met een abonnement krijg je wel mooi onbeperkt internet en al die andere zaken die hierboven en waarschijnlijk ook beneden al tientallen keren zijn benoemd.

Natuurlijk is hij niet gratis, je betaalt er immers voor, maar je krijgt er wel een hoop extra bij. (Wat voor mij een reden is om volgende maand een iPhone aan te schaffen)
Ik ben benieuwd naar het abbo en kosten. (Ook naar de down/upl snelheid)
iPhone 3GS op zakelijk KPN abbo met 3G netwerk
Speedtest.net: 357.4 kB/sec down en 34.9 kB/sec up
Maar de capaciteit is beschikbaar om hogere snelheden mogelijk te maken (met bijvoorbeeld alleen een iPhone abonnenment).
Zodat er New Yorkse toestanden, tekort aan 3G bandbreedte in Holland voor kunnen komen? No thanks :Y)
"AT&T Stops Some iPhone Sales in NYC"
Inderdaad, en ik zal niet liggen huilen om 0,4mB/s. Maar hoger is áltijd beter.
Dit kan wel eens een grote klap zijn voor al die b-toestellen.
Voorheen was de iphone los erg duur, en anders enkel via tmobile.
Dus ja, dan moeten mensen wel een htc of samsung kopen.
Nu gaat dat veranderen ;)

edit: met b-toestellen bedoel ik de net-niet iphones, die wannabee toestellen.
Nu kunnen mensen gewoon voor de echte gaan.

[Reactie gewijzigd door Faust op 21 januari 2010 21:45]

"B toestellen" wat een onzin, er zijn prima modellen van zowel Samsung HTC, Nokia en veel andere fabrikanten te krjgen. Zelfs toestellen waar je meer mee kunt dan met jouw iPhone. De kracht van Apple ligt in de simpelheid, maar dat neemt ook zijn beperkingen mee. Bij HTC toestellen kun je tenminste zelf bepalen wat je gebruikt en wat je op je toestel zet, zowel bij Android als bij Windows Mobile. Je opmerking over B toestellen slaat dus op kaas, ze bedienen alleen een consument die liever zelf uitmaakt wat hij/zij op zijn toestel zet en doet.
Met een Iphone maak je ook zelf uit wat je ermee doet. Helaas kunnen sommige dingen niet op de "normale" manier. Een jailbreak doet wonderen. Ik kan bij mezelf ook niet indenken waarom ik nooit eerder een Iphone heb gekocht. Als je er eenmaal één hebt dan wil je gewoon niet weer terug naar die zogenaamde "b" toestellen.
Anoniem: 230001
@Faust21 januari 2010 19:15
En waarom zouden de mensen die nu een Samsung of HTC kochten straks wel een iPhone kopen? Misschien hebben ze wel bewust dat toestel gekocht, alsof iedereen een iPhone zou willen???? Ik heb een 3GS maar genoeg collega's die tevreden zijn met hun gsm en niet hoeven te ruilen met mij.
Omdat ze bewust het t-mobile netwerk wilden vermijden en het bedrag dat voor een losse iphone betaald moet worden niet in één keer op tafel wilden of konden leggen, of omdat ze het in het buitenland halen van een iphone te omslachtig vonden.

Dat zijn dus niet de mensen die bewust niet voor een iphone kozen omwille van het apparaat zelf.
Ik vind het maar wat geweldig dat T-mobile zijn alleenrecht kwijt is. Dit houd in dat T-mobile lekker gaat stunten omdat het ze heet gaat worden onder de voeten. Uit diverse bronnen heb ik ook vernomen dat T-mobile, druk zijn netwerk aan het verbeteren is.

Zo zouden er meer masten worden geplaatst die het 3G netwerk moeten gaan verbeteren. En worden er diverse aanpassingen aangebracht. Dit mocht naar mijn mening wel eens tijd gaan worden. Het 3G netwerk van T-mobile is belabberd, dit zegt dat ook niet alleen iets over het 3G netwerk maar ook over het gehele netwerk. Ik hoop dat T-mobile een flinke klap gaat krijgen doordat ze het alleenrecht kwijt zijn. Dit alleen om T-mobile in te laten zien dat ze niet dingen moeten aanbieden en vervolgens niet waar kunnen laten maken.

Want momenteel heb ik wel 3G internet op m'n Iphone maar alleen in het centrum van steden en/of sommige dorpen. Ook ben ik wel telefonisch bereikbaar, maar op diverse locaties ook gewoon helemaal niet, waar het Vodafone en KPN netwerk gewoon vollop bereik hebben.

Ik raad hierbij dus iedereen af momenteel nog een Iphone abbonement af te sluiten bij T-mobile, en gewoon te wachten om over een paar maand deze bij KPN of Vodafone af te sluiten. Want je komt hoe dan ook bedrogen uit. Maar met enige logica kun je dit natuurlijk zelf ook wel bedenken. Mochten de vebeteringen er van T-mobile erdoor zijn dan verandert mijn mening maar helaas is mijn ervaring met T-mobile nog redelijk negatief door het slechte bereik en dure abbonement van T-mobile.

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 21 januari 2010 18:37]

Wat een onzin. T-mobile heeft een prima netwerk. Laten we eens zien of de iPhone bij KPN net zo'n succes wordt. Dat kan alleen als KPN niet te ver boven of zelfs onder de T-mobile prijs gaat zitten en de iPhone markt nog steeds niet verzadigd is. En als het dan een succes wordt moeten we eens zien of het KPN netwerk al die extra data ook zo goed kan verwerken? Vergeet niet dat die 3G netwerken van KPN en Vodafone worden nu amper voor data gebruikt worden en dat van T-mobile wordt door de iPhone gebruiker en goedkope Web abonnement gebruikers wel echt gebruikt. UMTS is helemaal niet grootschalig voor datatransport ontwikkeld en ik verwacht dus dat KPN bij dezelfde netwerkbelasting dezelfde problemen gaat krijgen.
Jij woont vast in de stad? Kom eens daarbuiten en je snapt wat ik bedoel of je hebt gewoon geen Iphone + abonnement van T-mobile.
UMTS is helemaal niet grootschalig voor datatransport ontwikkeld en ik verwacht dus dat KPN bij dezelfde netwerkbelasting dezelfde problemen gaat krijgen.
UMTS is wel degelijk grootschalig van diverse providers zoals KPN maar ook Vodafone. En de kans is enorm groot dat KPN of Vodafone geen enkel probleem gaat krijgen als zij de Iphone gaan aanbieden. Omdat KPN en Vodafone momenteel al gratis tethering aanbieden, hebben zij standaard al een enorme netwerk belasting. Natuurlijk zullen ze wat aanpassingen moeten doen maar het zal bij lange na geen grootschalige ingreep worden. Ik heb de Iphone 3GS immers zelf dus ik weet waar ik over praat.

EDIT: Het netwerk van T-mobile is slecht in de zin van bereikbaarheid. Over de rest heb ik niets te klagen want als ik eenmaal een 3G verbinding heb dan is de verbinding ook meteen goed. En als ik telefonisch bereikbaar ben dan is het bereik ook meteen goed en heb ik nauwlijks/niet last van het wegvallen van de verbinding. Helaas is dit vaker niet dan wel het geval dus noem ik het netwerk van T-mobile slecht.

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 21 januari 2010 19:09]

Buiten de stad? Ik heb in de stad (amsterdam - oudzuid) belabberd 3G bereik, op mijn werkplek op schiphol heb ik niet eens NETWERK.. bedankt, T-NO-Mobile
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee