Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties

Nokia moet de recessie aangrijpen om zichzelf te vernieuwen, aldus directielid Anssi Vanjoki. Het bedrijf moet vaart zetten achter internetdiensten, en de tweede man van Nokia sluit zelfs niet uit dat de productie van telefoons ooit zal worden afgestoten.

Nokia logo (27 pix)Volgens Vanjoki, die zichzelf executive vice president van Nokia mag noemen, moet zijn bedrijf vaart maken met het aanbieden van mobiele internetdiensten. Hij zegt dat in een interview met het Duitse zakenblad Wirtschaftswoche. De afgelopen jaren breidde Nokia zijn aanbod aan mobiele internetdiensten al uit, bijvoorbeeld met het internetplatform Ovi.com. Aan de andere kant moesten de Finnen echter diensten als Ovi Share en N-Gage sluiten. Nokia loopt op internetgebied nog achter bij concurrenten als Google, RIM en Apple.

Als reactie op de recessie moet Nokia volgens Vanjoki 'opnieuw worden opgezet'. Hij sluit niet uit dat de productie van telefoons ooit wordt afgestoten en dat Nokia zich gaat richten op het ontwikkelen van software. "Zeg nooit nooit", aldus Vanjoki. Dat zoiets binnenkort gebeurt, is echter onwaarschijnlijk: "We hebben dankzij onze fabrieken en ons logistieke netwerk een belangrijk voordeel, dat we niet zomaar uit handen moeten geven", meent de topman.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

Nokia is inderdaad in merk in verval, vooral op innovatief gebied en online diensten zijn ze tekort geschoten imho. Daarnaast maken ze te veel verschillende telefoons, die grotendeels hetzelfde OS draaien maar net weer een andere functie missen. Ik heb als klant echt het overzicht niet meer. Waarom geen kleine set van herkenbare modellen, waarbij je als klant weet wat je kiest.

Die OVI store is op dit moment nog steeds één grote ellende. Eerst kon ik met met Nokia me niet eens fatsoenlijk aanmelden (na 3 pogingen lukt het), daarna heb ik 2 apps die allemaal wilde installeren maar achteraf niet compatible bleken te zijn (waarom kan ik ze dan downloaden!!).

Nog zoiets: koop je een 5800 Xpressmusic, is er na een jaar nog steeds geen fatsoenlijke mogelijkheid om online music te streamen, zelfs met een simpele radio stream en wifi verbindingen blijft de telefoon de helft van de tijd eindeloos bufferen. En dan heb ik het nog niet over video streaming.

Daarnaast is geen enkel Nokia OS echt gebruikersvriendelijk meer, terwijl ze hier vroegen juist om bekent stonden.

Nokia mag blij zijn dat hun zakelijke telefoons nog doen wat ze moeten doen, maar ook hier worden al ingehaald door RIM. Mijn volgende telefoon wordt toch echt een iPhone, of Android telefoon, die gewoon doen wat ik verwacht.

De enige redding voor Nokia is als ze Palm overnemen, deze weten iets moois en innovatiefs neer te zetten met hun WebOS maar hebben helaas niet de zak met geld die Nokia nog wel heeft op dit moment.
"Nog zoiets: koop je een 5800 Xpressmusic, is er na een jaar nog steeds geen fatsoenlijke mogelijkheid om online music te streamen, zelfs met een simpele radio stream en wifi verbindingen blijft de telefoon de helft van de tijd eindeloos bufferen."

Heb zelf ook een N5800 en ik gebruik tunin.fm om radio-streams te, najah, streamen :P
Dit toestel wordt nog niet officieel ondersteund, hij doet het wel op zich maar hij pakt (nog?) niet de volumeknoppen aan de zijkant.... Ik zou zeggen probeeer maar : het is zeker mogelijk om te streamen via Wi-fi en zelfs UMTS !!!
T'is niet van Nokia zelf but who cares ;)
Daarnaast is geen enkel Nokia OS echt gebruikersvriendelijk meer, terwijl ze hier vroegen juist om bekent stonden.
Oh nee? S40 is toch wel een heel gebruiksvriendelijk OS hoor. Kan echt niet bedenken wat daar nou moeilijk aan is. :)
Inderdaad ik kan me niet voorstellen dat Nokia afstand doet van hun mobieltjes, in ieder geval niet de komende 10 jaar. Nokia is een en al een hardwarebedrijf, dat zie je nu heel duidelijk met het missen van de boot van software: ze noemen Symbian verouderd en Maemo is ook nog niet af. Apple, Rim, Android en Palm stonden al veel eerder klaar met een modern 24/7 connected smartphone OS. Juist Nokia is zeer matig in de software, maar sterk in de hardware. Het grote wereldwijde aandeel van Nokia ligt vooral in de goedkope stevige mobieltjes zoals markt in Inda en andere opkomende landen. En niet in moderne software oplossinggerichte phones als Blackberries en Apples. Ook is nog lang niet alle Nokia PC Software compatible met Windows 7 als ik me niet vergis. En Linux ook nog niet. Dus daar zit je dan als Linux fanaat met je Linux telefoon..hebbie toch nog steeds Windows nodig...dat klopt niet Nokia...

Terecht ben ik het eens met een poster hierboven dat ze beter afscheid kunnen nemen van hun softwaretank, en zich vooral focussen op kwalitatief hoogwaardige mobieltjes. Maemo is eerder een noodgreep van het bedrijf (we kunnen hetzelf niet dus moeten de community het maar oplossen voor ons) dan een sterktebod (als Nokia een perfect OS had als Apple of Blackberry, hadden ze het nooit geopensourced juist om het concurrentievoordeel te behouden).

Telkens is het bij de N-series geweest: in de volgende firmware is alles verbeterd, dat klopt vast maar tegen de tijd dat de beloftes worden nagekomen is het eigenlijk al te laat omdat er dan alweer een beter toestel op de markt is.

Het leukste is nog dat Nokia fanboys de hypokrietste fanboys ooit zijn. Want veel van hen liepen het hardst te blerren dat de iPhone basale zaken als copy & paste of MMS niet aan het begin hadden; maar als het over de N900 bv gaat en je zegt dat die geen portraitmode, belprofielen, MMS, of email zoekfunctie heeft dan is het opeens: ja dat komt vast en zeker in de volgende update. Tja. Als het over de iPhone ging mocht je wel vanalles afzeiken, maar bij de N900 bv niet - terwijl daar precies hetzelfde speelt. En nu Nokia spontaan de emulators heeft verwijderd, blijken de reps dus toch onder sterke controle van Nokia te staan - net als Apple. Dus die Nokia stores zijn ook helemaal niet zo vrij blijkt nu.

En als Nokia zo'n voorstander van de community & opensource is laat ze dan ook de daad bij het woord schieden, en het gebruikers van hun telefoons niet zo moeilijk maken om andere operating systems op hun mobieltjes te installeren. Waarom ben ik niet vrij om Android op m'n N900 te installeren, waarom geeft Nokia de beschrijving van de hardware niet vrij? En andersom waarom wordt Maemo niet volledig geopensourced dat het ook op andere mobieltjes draait, want een aantal belangrijke zaken zijn nog niet geOSSed vnl wat UI onderdelen.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 30 november 2009 13:40]

Ook is nog lang niet alle Nokia PC Software compatible met Windows 7 als ik me niet vergis.
Paar dagen geleden sloot ik m'n 6300 aan, en ik kreeg vanzelf een popup van W7 om de Nokia Software Suite (+ Synchronisatie programma) te installeren. En vziw is er niet zo heel veel meer software dan dat? :) Werkt allemaal vlekkeloos.
[...]


Paar dagen geleden sloot ik m'n 6300 aan, en ik kreeg vanzelf een popup van W7 om de Nokia Software Suite (+ Synchronisatie programma) te installeren. En vziw is er niet zo heel veel meer software dan dat? :) Werkt allemaal vlekkeloos.
Je hebt gelijk. Sinds 2 weken support de PC Suite (eindelijk) ook volledig Windows 7.
Nee, nokia moet zich weer gaan richten op degelijke telefoons maken, die vanaf dag een gewoon goed werken en blijven werken.

Ik heb al vele nokia's versleten, maar de laaste 3 die ik heb gehad, de N73, N95 en de N96 zijn echt niet wat ik van nokia gewend ben. Alle drie al meerdere keren ter reparatie geweest. Software is het eerste jaar sowieso niet goed, pas na vele updates wordt het werkbaar..

Dus ipv allemaal nieuwe diensten er bij te verzinnen, moeten ze denk ik eerst hun basis goed aanpakken..
Volledig mee akkoord. Vroeger waren nokia's de telefoons die je tegen de muur en vervolgens in het water mocht smijten, die bleven werken.

Heb het gevoel dat dit tegenwoordig niet meer zo is. Waarschijnlijk om mee te kunnen concurreren moeten ze goedkopere gsm's en dus minder degelijke gsm's bouwen, jammer.

Misschien ook iets te maken met de vele mensen die om het half jaar een nieuw toestel kopen. Dan moet het inderdaad geen jaren mee gaan.

[Reactie gewijzigd door seba op 30 november 2009 11:10]

Mijn E71 heeft een duikje genomen in het toilet (don't ask :)) En hij heeft ok al enkele mooie valpartijden gemaakt. In het eerste geval was alleen mijn batterij beschadigt. Dus dat ding is toch vrij sterk. Ik heb wel het govoel dat er nu heel veel verschil zit op de high en low end modellen bij nokia, sterker nog ik verdenk er ze van om de low end modellen opzettelijk slechter maken.
Met de opkomst van de gsm hebben ze zo een boom van verkoop gekend dat ze iets moesten vinden om mensen na max 2 jaar van gsm te laten veranderen .De mensen die de low end kopen zijn typisch mensen die niet geven om snufjes en die hun gsm ook niet zullen vervangen zolang hij werkt. Dus het zou mij niet verwonderen dat ze die telefoons opzettelijk minder duurzaam maken.

edit:

Het is wel waar dat de kwaliteit van de software er op is achteruitgegaan maar dat is ook omdat die veel complexer is geworden en moeilijker om te maken (dat praat het niet goed natuurlijk)

[Reactie gewijzigd door Beretta1979 op 30 november 2009 11:29]

N73 is anders een hele robuuste smartfoon. Zelfs het schermpje is gigantisch krasbestendig , had ik niet verwacht. Na dikke drie jaar gebruik doet alles het nog zoals de eerste dag.

N73 is nog een veel verkochte smartfoon en heb toch weinig problemen gehoort rondom dit model. Moet ook zeggen dat mijn 3200 het ook nog steeds doet naar al die jaren, al is de accu wel zo goed als op. Net als de 6600i die heb ik ook nog steeds en in gebruik en doet het ook nog prima, in tegenstelling tot de N73 zit die helemaal onder krassen.
Ook mijn N73 is nu helemaal kapot. Spontane reboots. Aangaan wanneer ik hem al uit heb gezet. En als ergste, spontaal allemaal nummer bellen.. willekeurig en 112 als hij dus op toetsenbord blokkering staat.

Hiervoor is hij gerepareert, maar het probleem blijft bestaan.. Het is geen software probleem want die is al meerdere keren vervangen en helemaal gereset.
Ja, die goeie ouwe 6110 was niet stuk te krijgen. :)
Kijk eens naar de Nokia 6300 .
Echt een top toestel en niet stuk te krijgen.
Ik heb mijne van hoge tafels laten vallen, op straat , maar blijft het gewoon doen.
Ik denk dat Nokia niet zo afhankelijk is en zal worden van eigen 'multimedia community based apps.' Die telefoons verkopen hartstikke goed. Nokia bezit ook een groot deel van het zakelijk segment met de e71/72-telefoonsoorten. Los van nokia denk ik dat mensen meer baat hebben bij een keuze van apps die downloadstores vertegenwoordigen. Consumenten hebben bij voorkeur altijd al een beeld bij welke telefoon ze willen hebben. Minder beinvloedbare mensen (dus 25+) kiezen bewuster hun telefoon. Ik denk dat online-applicaties het afleggen tegen gebruiks gemak boven die leeftijd. :)

EDIT: Overlas dat stuk over afstoten; markt genoeg voor Nokia denk ik. Geloof niet zozeer dat zij zo'n vitaal onderdeel zullen afstoten. Hun marktaandeel is goed.

[Reactie gewijzigd door Juantinto op 30 november 2009 10:52]

Is dat wel zo ? Bezitten ze een groot deel van het zakelijk segment ? Dat je hier veel mensen mee rond ziet lopen zegt natuurlijk niets over de mondiale aandeel erin, want daar gaat het om... Nokia moet rondkomen van de algehele wereldmarkt en niet van de Nederlandse... En deze markten verschillen enorm (de Nederlandse, de Europese en de mondiale markt)... Het is ook nog eens verdomd moeilijk om betrouwbare statistieken hierover te vinden... Kijk maar naar Amerika, daar is het zakelijk segment overspoeld met RIM terwijl die in Europa zelf niet zo'n groot aandeel hebben...
Jij kijkt in jou geval naar het wat hogere segment. Heel veel bedrijven die nu gebruik maken van Rim, Google, Windows of Apple hebben voor de lagere medewerkers simpele Nokia's

Ik kan ook niet wereldwijd kijken maar ik zie in onze organisatie dat dit zo werkt (wij zitten in 40 landen wereldwijd en hoor daar mensen ook altijd gelijk praten over Nokia's als we praten over mid range toestellen!)

De zakelijke markt bestaat vooralsnog grotendeels uit low en mid end telefoons en alleen de wat hogere medewerkers (en vaak It'ers) hebben high end toestellen!
precies ik kijk naar het zakelijke segment, dat is toevallig het segment waar Juantinto het over had ;)
Ik weet niet precies wat officieel onder de zakelijke markt valt, maar in amerika is het algemeen RIM zijn speeltuin en dat zijn niet echt low en mid-range toestellen...
Sterker nog hier in nederland hoor ik vaak over de E-71, E-75 en zelfs iPhone en die vallen ook niet low en midrange toestellen...
Maar zoals ik aangaf : statistieken zijn erg moeilijk te verkrijgen en zijn meestal ook niet representatief dus ik ben bang dat we daar niet snel een conclusie over kunnen trekken...
Ja klopt, er is weinig over te vinden maar ik werk in de electronica retail en daar zie ik veel van die aanbiedingen, die groeien ook in aantallen dus dat zegt wat over de vraag. Dit zijn geen domme push-strategien.

Mellow Jack zegt wat ik denk. Het gaat om het middenmanagement en de uitvoerende medewerkers. Die krijgen vaak een nokia. Dat is dan wel in Nederland zeker maar van de US is het wel 'redelijk' te vinden.

Most notably, Nokia has officially obtained a 40% global market share as of Q4 which is quite an accomplishment. They shipped an impressive 133.5 million handsets in Q4, bringing the 2007 total to 437.1 million. uit http://http://www.boygeni...l-sales-up-us-sales-down/

Dit licht wel een sluier van de zaak natuurlijk maar zegt niet alles. Ik neem aan dat een groot deel van dat percentage ook in de US is.
NOKIA die produceert aan de lopende band echt kant en klare troep. Het klinkt misschien grof maar zo is het toch echt. Ze produceren echt gigantish veel mobiele telefoons en de één is weer anders als de andere. Maar ze zijn totaal geen één van alleen innovatief op de n97 na dan die misschien wat kneepjes van innovativiteit vertoont maar nog niet eens door hunzelf echt uit gevonden.

Het lijkt wel of ze zoveel mogelijk telefoons op de markt zetten om daardoor nog een beetje GSM markt in de hand te houden. Loop maar eens bij de mediamarkt of bij een andere GSM aanbieder naar binnen, en tel daar eens hoeveel verschillende NOKIA gsm's te vinden zijn. Het is echt ongelooflijk. NOKIA was ooit eens innovatief maar die dagen lijken op dit moment, lang geleden.

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 30 november 2009 11:05]

Nokia maakt nog altijd wel van de betere mobiele telefoons (ik spreek over de high end modellen de low end is wel brol geworden). Ze bellen bijna allemaal goed. Bij veel andere high end modellen van andere merken is dat vaak een probleem. Qua nieuwste snufjes en functionaliteit lopen ze een beetje achter dat is waar.

[Reactie gewijzigd door Beretta1979 op 30 november 2009 11:40]

Kwaliteit is wel goed natuurlijk. Maarja als NOKIA hier ook op achteruit ging dan ziet de toekomst er niet echt rooskleurig uit. Ik hoop dat ze hun imago van vroeger nog even een tijdje kunnen vast blijven houden door binnenkort eens echt iets leuks op de markt te zetten. Doen ze dit niet dan zullen ze de huidige markt misschien sneller ontslippen dan ze zelf in de gaten hebben.
het is niet de eerste keer dan nokia zich op iets heel anders is gaan richten. als voormalig papierfabrikant met het vooruitzicht van een papierloze toekomst de overstap gemaakt naar electronica en later meer toegespitst op mobile communicatie.

bron:http://www.nokia.com/about-nokia/company/story-of-nokia

als het te heet onder de voeten van nokia wordt en ze een enorme kans zien in iets heel anders zouden ze de truuk kunnen herhalen. al denk ik inderdaad dat ze dat niet op korte termijn zullen doen.
Wat wel belangrijk is om te melden is dat zulk soort "truuks" tegenwoordig een stuk lastiger zijn om te doen (gezien ze zich nu echt moeten onderscheiden in de super drukke internet wereld)!!!
iedereen moet mee met de tijd, kan nokia niet aan ontkomen. waarom gaat nokia met zijn positie niet een soort windows live oprichten? nokia zou veel geld kunnen verdienen. op de mobile markt een profiel die je naar verschillende telefoons kan porten.

zou handig kunnen zijn voor de zakelijke markt, een nokia server voor het backupen via de telefoon
Backup server voor telefoon's is niet heel erg nieuw omdat je tegenwoordig zoveel opslag mogelijkheden hebt. Het idee is goed natuurlijk. Je zou dat concept verder kunnen uitwerken door deze in grote bedrijven te integreren. En dat deze NOKIA server dan alleen maar gehuurd kan worden en in een soort op maat gemaakt NOKIA behuizing worden geplaatst. Een beetje Apple idee, dat de server niet aangepast kan worden. En dat vervolgens bedrijven deze server kunnen huren van NOKIA en hiervoor een maandelijks bedrag neertellen.

Op deze server dan een applicatie draaiende waar alleen geautoriseerde gebruikers bij kunnen komen. Die dan het volledige beheer hebben over de backups maar ook de telefoons. Zo zou dan op de zakelijke NOKIA telefoons, met internet verbinding, deze kunnen synchroniseren met de server. Zodat de agenda's en notificaties en taken gecentraliseerd via de server worden ingesteld. Dit zou natuurlijk enorm handig zijn voor de mensen op kantoor die de mensen in het veld moeten aansturen. En het zou nog eens enorm in de kosten schelen.

Leuk idee Grunn17 :Y)

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 30 november 2009 11:42]

Wij hadden vroeger ook een nokia tv, dat doen ze ook niet meer.

Het lijkt me trouwens dat nokia met de n series (800, 810, 900) ook wel een troef in handen heeft. Er is weinig vergelijkbaars.
"opnieuw worden opgezet" doe je niet met diensten bij te creëren. Goed dat ze al aan het saneren zijn maar ik denk dat er nog wat meer harde keuzes moeten worden gemaakt. Ik geloof niet in een firma die nu zowel gewone telefoons als smartphones kan blijven produceren op die schaal.

Onder het mes mag wat mij betreft alsook S60. Neem nu die acces points. Op mijn E71 moest ik telkens op Yes blijven klikken als ik me verplaatste. Ik denk dat een doorsnee manager wel andere dingen op zijn agenda heeft. Er steken zo nog meer gebruiksonvriendelijke hoogstandjes in. Voor telefoons met minder mogelijkheden van een paar jaar terug was het nog te overzien, nu is het een kluwen. Technologie dient de mens en niet andersom.

Hopelijk verdwijnen ze niet van de markt want ze maken meestal nog altijd degelijke en mooie telefoons.
Volgens mij kunnen zij beter de software vaarwel zeggen dan hun telefoons. Als zij Android zouden gebruiken, dan kunnen zij zich meer op de kwaliteit van hun telefoons richten. Als zij hun telefoons weg doen, wie neemt dan hun software nog af?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True