Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

De Linuxdistributie Gentoo viert zijn tiende verjaardag met de release van Gentoo Linux 10.0, verpakt als een special edition live-dvd. Op de dvd-image zijn diverse desktopomgevingen te vinden, naast een groot aantal courante Linux-applicaties.

Gentoo Linux 10 jaarDe ontwikkeling van Gentoo Linux werd in 1999 gestart door Daniel Robbins. Hij had zich ten doel gesteld om een Linuxdistributie te ontwikkelen met een modulair karakter en met sterk geoptimaliseerde code. Daarvoor compileert Gentoo de broncode van de gekozen applicaties op een systeem zelf. Voor het gebruiksgemak zijn van een groot aantal pakketten ook voorgecompileerde pakketten beschikbaar via het softwarebeheersysteem Portage.

Gentoo groeide in de loop der jaren en werd vooral geprezen om zijn snelheid. Robbins nam in april 2004 echter afscheid en kwam opmerkelijk genoeg in dienst bij Microsoft. Wel werd de Gentoo Foundation opgericht, een nonprofit-organisatie die onder andere zorg moest dragen voor de merkenrechten.

Voor het tienjarige bestaan van de Linuxdistributie heeft Gentoo een speciale live-dvd ontwikkeld. Versie 10.0 heeft geheel nieuw artwork meegekregen en de distributie is gebaseerd op kernel 2.6.30 met diverse Gentoo-specifieke patches. De gebruiker kan kiezen uit een groot aantal windowmanagers, zoals Gnome, KDE, Xfce, Enlightenment, Openbox, Fluxbox en TWM. Ook beschikt de live-dvd over diverse browsers: naast Firefox 3.5 zijn ook Arora, Opera, Epiphany, Galeon en Seamonkey beschikbaar. De iso-images zijn ongeveer 2,5GB groot en zijn beschikbaar in zowel een 32bit- als 64bit-uitvoering.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

Woohoo congrats!, :)
alleen vergeten ze erbij te zetten dat daniel robbins wel weer "terug" is gekomen bij linux en de gentoo wereld, hij is zelfs weer verder gegaan met funtoo om de gentoo linux core en tools te verbeteren, zie http://www.funtoo.org

btw, Ik ben zelf ook een tevreden Gentoo-based-user, ik draai Sabayon Linux gebaseerd op Gentoo met tegenwoordig hun eigen binaire pakketten systeem gecompileerd vanuit portage server-side, dat gaat iig een heel stuk sneller met installeren en updaten als gentoo zelf vanuit portage. alhoewel een heel stuk tweaken er dan natuurlijk al is uitgehaald.
Gentoo bestaat dus voor bijna 100% uit slechts source code, en als je Gentoo installeert wordt al die code gecompileerd met optimalisaties specifiek voor het systeem waarop je het installeert. Daardoor zou het dus heel goed afgestemd en geoptimaliseerd moeten zijn voor dat ene systeem.

Het installeren ervan is niet eenvoudig, je moet er wel wat van Linux voor vanaf weten en er de tijd voor nemen, en bereid zijn om veel te leren in een korte tijd. Zeker niet een Linux distro voor mensen die snel een werkende desktop willen hebben of die willen dat alles zonder al teveel moeite in één keer werkt.
10 jaar, en waar staan ze? ;)

Ik word inmiddels een beetje moe van die Live-cd/dvd-tjes. Ooooh, aaah, linux kan OpenOffice, FireFox draaien! Nou geweldig. Kom a.u.b. met iets spectaculairs...

Linux, prima, het beste OS voor Apache en de hele rattaplan, maar gewoon aan 't werk achter een Linux-desktop is me nooit lang gelukt. Hooguit een paar maanden, maar keerde toch altijd weer terug naar het vertrouwde OSX, dan wel Windows.

Beetje tekst-bewerken, proggen in C, heel leuk. Linux blijft op desktop-lekker-werken-gebied gewoon een verliezer.

Katchss! Kom maar, kom maar...

[Reactie gewijzigd door mor0n op 6 oktober 2009 21:50]

PFFfff het bedrijf waar ik werk (zo'n 6000 man) werkt volledig met Linux, omdat onze cad software enkel onder *nix systemen werkt. Prima en superstabiele omgeving. Niets minder bruikbaar dan Windows of OSX, kan alles wat we er mee willen. En zeer onderhouds vriendelijk. We zouden willen dat er MS Office onder Linux bestond, dan konden we de windows machines de deur uit doen, want die vragen verruit de meeste aandacht van ons systeem beheer. Wat dat betreft zie ik ons nog wel een keer naar OO overstappen.

Als je de interface niet mooi vind, moet je eens naar KDE4.2 of nieuwer kijken, een 3D interface die earo van Microsoft achter zich laat. De knutseltijd zijn ze echt wel ontgroeid.
En hoe doen jullie dat met exchange(server)?
Wij gebruiken daar Zarafa voor. Op de Windows-clients werkt dat prima met Outlook dankzij MAPI-support, en de Webaccess werkt ook vergelijkbaar met OWA.

Er is meer dan Exchange, je zou bijv. ook nog prima kunnen werken in een Qmail+LDAP omgeving met IMAP, POP3 en een iCal server voor het delen van agenda's en dergelijke :) Dan kan je kiezen uit talloze e-mailclients, waarvan Thunderbird en Evolution dacht ik native met iCal overweg kunnen.
Alleen zijn dat _allemaal_ geen realtime protocollen. En Exchange wel ;)
Alleen zijn dat _allemaal_ geen realtime protocollen. En Exchange wel ;)
In welk opzicht is IMAP met IMAP-IDLE niet realtime t.o.v. Exchange?
En Exchange is geen open protocol, en dat _allemaal_ wel. Veel belangrijker.
Wel eens naar GroupWise 8 gekeken?
We hadden domino server, daarna Scalix. Dat laatste was in eerste instantie wel een klein drama, moet ik erkennen. Maar draait inmiddels al weer een jaartje probleemloos.
Welk CAD-systeem, vraag ik me dan af, want veel gebruikte meuk als AD Inventor, AutoCAD, SolidWorks en tegenwoordig zelfs CATIA v6 draait alleen nog maar op Windows. Zelfs NX draait tegenwoordig op Windows. Of heb je de mazzel om bij Boeing te werken?
De cad software waar alle IC's op ontworpen worden: Cadence. Cadence heeft ook Windows software voor PCB (Printed Circuit Board) ontwerp. Maar alle IC ontwerp software is enkel *nix. Alle processoren, communicatie IC's, etc. worden allemaal op Linux workstations ontworpen. Voor de complexere IC's worden die in clusters opgebouwd. Wij draaien simulaties waarbij je meerdere computers dagen soms weken laat rekenen. Dus we hebben ook best wel snelle machines onder ons buro :).
Ik geloof niet dat dat er snel een Windows versie zal komen. Linux heeft bewezen betrouwbaar en snel te zijn. De IC wereld is wat dat betreft zo conservatief als de luchtvaart, want de masker kosten zijn zeer hoog. Een fout in de software kan zo een miljoen schade opleveren. Ons Linux systeem wordt dus ook maar een keer per jaar geupdate, en die updates worden uitvoerig getest voordat we er IC's mee mogen maken.

[Reactie gewijzigd door elteck op 7 oktober 2009 01:42]

Prima dat je er niet op kunt werken, dat het niet naar je smaak is. Maar ga het niet als feit verkondigen ;(

Ik gebruik nu al tijden Linux in verschillende vormen op m'n werk maar ook thuis, en ik vind het erg lekker werken.
Mee eens, ik werk al jaren met Linux als primair OS, ik heb wel een dual boot met XP maar daar kom nog maar eens per half jaar o.i.d.

Het is een kwestie van gewenning, ik ben nu gewend aan KDE (4.3) en minder aan Windows, ik moet in Windows nu zoeken naar dingen als file-associaties.
Als ik een zoekactie doe in XP blijkt ie alleen bekende bestandsformaten te doorzoeken, ik moet kennelijk iets in de registry omzetten om dat te verhelpen, laat dan maar.

Het zwakke punt blijft spellen. Wine/Cedega werkt goed en een potje Warcraft gaat goed maar spellen die mijn PC net trekt speel ik toch onder Windows (Crysis e.d.).
Als je een paar jaar praktisch geen Windows hebt gebruikt wordt het grappig. Je installeert XP, en dan kom je erachter dat de netwerkkaart het niet doet. Je kan de kerneldriver in geen velden of wegen op de harde schijf vinden, noch op de XP installatie-CDROM (zoeken op internet gaat niet, het is immers de netwerkkaart die het niet doet).
Toen heb ik ooit in paniek een keer een vriend gebeld, die me vertelde dat het op de bij de netwerkkaart geleverde CD-ROM stond ;) Als Linux gebruiker vergeet je wel eens het nut van die frisbees driver CD's, negen van de tien keer gooi ik ze gelijk in de prullenbak.

[Reactie gewijzigd door kidde op 6 oktober 2009 21:57]

Toen ik onder Linux mijn SB-live verving door een Audigy kon ik de oude kaart eruit halen en de nieuwe erin zetten. Daarna PC weer aanzetten, Linux kon de kaart aansturen met dezelfde driver en na het booten deed alles het weer.
Onder Windows begon een festijn van uninstall/installatie en ettelijke reboots. Toen voelde Windows (XP-64) toch wel heel onbeholpen aan.

Het 64 bit geberuren kwam ook onzettend langzaam op gang, ik draaide al ruim een jaar op 64 bit met Gentoo toen Microsoft met XP-64 kwam. Zelfs met Vista bleef men nog erg op de 32-bits variant leunen.

Die driver CD's gebruik ik ook niet, die zijn toch al achterhaald als je de doos openmaakt.
Gelukkig hebben we meerdere PC's waardoor er altijd wel één beschikbaar is om drivers op te halen.
Ja, ik gebruik regelmatig een vista 64 bit (met 4g ram). Geloof mij, anno 2009 krijg ik nog steeds regelmatig bij het uitvoeren van bepaalde functies een melding dat de functie nog niet ondersteund in in een 64-bit versie van windows. (en het gaat hier niet over browsen naar flash-websites).
Als je zo iets roept, zegt dan ook wat er feitelijk niet lukte wat bij windows / osx wel werkte.
maar gewoon aan 't werk achter een Linux-desktop is me nooit lang gelukt
En games is geen werk ;)
Het woord 'games' heb ik in mijn reactie niet genoemd. Dat bedenken jullie erbij?
Omdat dat voor mij in ieder geval de enige reden is om zo nu en dan Windows nog op te starten. Voor mij het grootste gemis, ondanks dat Wine wel steeds beter wordt.
Hoe kunt ge nu niet werken onder een linux desktop omgeving.
Kijkt bv naar KDE, als ge dan toch van hoog grafische snufjes houdt. Wat is daar mis aan?

En ik wordt, bestaat niet.

[Reactie gewijzigd door ng128 op 6 oktober 2009 18:01]

Leuk dat je zo positief in het leven staat :+ 10jr ontwikkeling is natuurlijk peanuts, en om maar te zwijgen over de vooruitgang :X
Gentoo biedt een volledig compatible en beheerbare database waar een sterke samenhang van projecten bijdraagt aan een goed beheerbaar pakket systeem.
Ingrijpende aanpassingen aan de kernel of compiler worden netjes en volledig uitgerold zodat jouw systeem up2date en belangrijker compatible blijft.

Deel je mening dat die wildgroei aan distro’s (live cd’s’) beetje de spuigaten uit loopt [..] maar beetje pc bouwer brand toch wel eens in de zoveel tijd zijn poten aan een live-cd.
Er bestaat volgens mij, geen snellere / betere manier hoe je een half systeem tot leven kunt blazen. En dmv de live-cd bestanden kunt herstellen/backupen etc. etc. (windows anyone?)

Iets spectaculair? Over dit stuk zou ik een betoog kunnen houden van paar kantjes, maar enkele vooruitstrevende en vooral onderscheidende onderdeden;
Een software database was je U tegen zegt, zooooo veel verschillende – gratis – software tot je beschikking. Software installeren werkt eenvoudiger dan 1click-n-run van mr Lindows.
Het meest ingrijpende pakket waar zelfs de mac-osx en windows-7 user beetje opgewonden van wordt moet toch wel compiz zijn. Het grafisch geweld waarmee jouw desktop gerenderd wordt is overweldigend. Zeker als je verdiept in alle mogelijkheden die het pakket biedt.

Lekker werken blijft het een verliezer? Dan heb je het nooit echt serieus geprobeerd. Me pa is een leek op gebied van computers. Bij hem heb ik 5jr terug suse geïnstalleerd met de melding; je gebruikt dit voor 30 dagen, is het nix dan pas krijg jij jouw windows. En wat blijkt, anno 2009 draait die bak nog steeds. Me pa is er beter over te spreken dan zijn windows laptop van het werk. Waarom? Omdat het wel logisch werk. En hij nu helemaal om is. Hij heeft totaal geen kennis van console of bash, hoeft ook niet. Suse en tegenwoordig Ubuntu zijn ijzersterke clients!.

Klein … voordeeltje is bijvoorbeeld Samba. Waar microsoft honderden euros rekend voor een standaard server pakketje. Kun je dat met Linux eenvoudig zelf inrichten, en weet je wat; kost je geen rooie cent, ja paar bakken koffie.

Als je wilt flame doe het dan goed en onderbouwd :Y)

Katchss! Kom maar, kom maar...

Gentoo, grats!

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 7 oktober 2009 09:25]

Deel je mening dat die wildgroei aan distro’s (live cd’s’) beetje de spuigaten uit loopt [..] maar beetje pc bouwer brand toch wel eens in de zoveel tijd zijn poten aan een live-cd.
Gelukkig dat niet iedereen van dezelfde mening is. Die zogenaamde wildgroei is namelijk het grote voordeel van linux. Je kiest gewoon de best passende distro voor jou, terwijl iemand anders met een andere mening een andere kiest.

En hey, wildgroei of niet, zo groot zijn de verschillen dus ook weer niet. De verschillen tussen verschillende MS versie is dikwijls veel groter dan die tussen verschillende linux distros. Wat in mijn omgeving vaak tot grote frustraties leid. Straks kan ik weer aan een secretaresse (53j) die nog met office 2003 werkt, dat ze een nieuwe versie krijgt. Ik ben er zeker van dat ik er weet een volle dag zal mogen op en neer lopen, omdat ze niets zal terug vinden.
Ik wil niet onvriendelijk zijn, jij noch linux zou ik in zo een standpunt steunen maar ik vind toch wel dat die gehele gemeenschap op zich wel een applaus verdient omdat ze juist bezig zijn met het verbeteren van een kernel, graphical interface en ander projecten. En 10 jaar is wel een reden om bij gentoo te feesten.
Ok ja.. je kunt er geen superspellen mee spelen en paar andere zaken. Toch is het leuk meegenomen dat je eens een kijkje mag nemen in de broncode en hoe die kernel in elkaar zit, wat bij bv. windows eigenlijk moeilijk kan.
En als je developer ben, probeer dan eens een eigen os te maken. Maar dat zou ik jou niet aanraden 8)7 ;)

[Reactie gewijzigd door avdg-BE op 6 oktober 2009 21:07]

Linux blijft op desktop-lekker-werken-gebied gewoon een verliezer.
80% van de gebruikers doet niks meer dan webbrowsen, e-mailen (eventueel ook nog IM'en en office (tekstverwerken, spreadsheet).

Voor die mensen zou het gebruik van Linux weinig problemen op hoeven te leveren, zeker niet als het verkocht wordt als totaalpakket inclusief printer (ivm printer-driver; hetgeen wel problematisch kan zijn namelijk).

Dat het dan toch niets wordt voor die groep heeft te maken met het feit dat de "experts" zelf niet met Linux (command line, kernel modules, settings e.d.) kunnen werken. Deze "experts" doen zelf namelijk alleen maar het meer 'ingewikkelde' GUI-werk. Diezelfde "experts" doen echter ook het support (als neefje/buurjongen/commerciele support e.d.) voor die 80%..

Daar ontstaat dan ook gelijk die kortsluiting en dat is dan ook de reden dat het op de desktop de komende jaren ook wel Windows zal blijven...
Dan ben je een van de velen die een hoog klik gehalte heeft :+

Voor mensen die geen commerciële games spelen en alleen maar wat brieven willen typen of achter een browser of msn willen hangen is linux zeker goed. je downloads, films, vakantie foto's beheren ook allemaal geen probleem. overal is er wel een progje voor. bij ubuntu is alles out of the box geregeld. bij gentoo is dit niet helemaal het geval. je zal het een en ander zelf moeten doen.

[Reactie gewijzigd door tux4000 op 7 oktober 2009 08:46]

Ik wordt inmiddels een beetje moe van die Live-cd/dvd-tjes.
Reden te meer om voor Gentoo te gaan, die komen immers niet meer met 'releases' zoals Windows, Mac OS X, Ubuntu & co, Android, Symbian, F/N/OBSD en (open)Solaris.

Eigenlijk ken ik verder geen enkel ander OS zonder releases. Dus eigenlijk, als ik het goed bekijk, wordt u moe van alles behalve Gentoo ;)
Bekijk Arch Linux eens, ook leuk om mee te werken:

http://www.archlinux.org/
gentoo werk wel degelijk met releases, lees het bovenstaande artikel maar! (ze spreken er over versie 10.0). Toen ik overigens enkele jaren geleden met gentoo werkte, bestond er in de portage map een link naar de versie, naar een nieuwe versie upgraden bestond erin de link opnieuw te leggen naar de juiste versie in de portage-tree en een pakketupdate uit te voeren.
--edit

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 7 oktober 2009 09:23]

Gefeliciteerd Gentoo! Gebruik het inmiddels als vijf jaar op al mijn servers, werkt geweldig! Zo ingewikkeld is het trouwens niet, ik durf te beweren dat het een van de best gedocumenteerde distributies is, om nog maar niet te spreken van de levendige forums.gentoo.org :) .
Goh waarom zou het forum nou zo levendig zijn, als alles meteen zou werken zag je daar vast niemand :+

Dus ik weet niet of dat nou een voordeel is, of juist een indicator voor een nadeel!
Omdat iedere installatie uniek is. Je bepaalt zelf wat je installeert en hoe dat gebeurt. Bij de meeste distibuties heb je weinig te kiezen. Bij Gentoo kies je zelf je compiler options, of je de Gnome of KDE compatibiliteit meecompileert, of je ook WAV support wilt of misschien alleen MP3. Alles kan en alles kan fout gaan.

Ik heb ook wel eens een nieuwe kernel gemaakt waarbij ik EXT3 support vergeten was. Heel leerzaam want je systeem boot dan niet meer :-)
En zo heb ik geleerd EXT2 niet als module te compileren als je systeem op EXT2 draait :+
En dat herstellen kost wederom een volledige compilatieronde en dus tijd.

Dan is het wel handig als je voor dingen die gelijk moeten gebeuren (een achterstallige bank-overschijving bijvoorbeeld, of het maken van een verslag) een tweede systeem ernaast hebt staan dat wel werk,
Het is het beste om gewoon een LiveDVD ernaast te hebben: dan heb je geen tweede systeem nodig, en kan je tijdens het fixen van je eigen stomme fouten gewoon rustig doorwerken.

Behalve als je # rm -Rf / hebt gedaan. Dat is de enigste fout die een echt probleem oplevert.
Nee hoor, als je een module vergeten bent en je die erbij zet in de config hoeft alleen die ene module gecompileerd + de kernel opnieuw gelinkt. Alles wat al gecompileerd was hoeft niet overnieuw. Doorgaans kost het me minder dan 1 minuut om een extra module erbij te compileren (als het systeem boot, anders kost het 3 minuten)]. Je moet wel even opnieuw opstarten, maar dan is het klaar.
Omdat hun forum beter is dan dat van eender welk ander OS. Zo heb ik er al de oplossing gevonden voor verschillende problemen die zich voordeden in andere OS'en.

ja, ik heb het niet enkel over linux.
volledig mee eens; documentatie van gentoo is heilig (staat geprint in map op de plank)
voor een linux leek; probeer eens een willekeurige live cd, om te zien wat linux kan zijn.
ga daarna met gentoo aan de gang adhv de handleiding, leer je enorm veel van.

@KnEuTeR; forum/community/boudewijn :+ is erg actief, maar is idd niet zo 123 installeren, maar de handleiding(en) en diverse opties met uitgebreide toelichting maakt G F0rce 1 zijn bewering erg correct imho. Maar een voutje is wel snel gemaakt, maar laat dat een leermoment zijn. Wil niet weten hoeveel uurtjes die P3 heeft staan bakken (en weer opnieuw, en we....)

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 6 oktober 2009 21:35]

De zoekfunctie van het forum kan na 10 jaar misschien wel beter. :o
congrats!,

wel eens mee gewerkt, blijft toch een van de moeilijkste distributies.
maar al dat werk vertaald zich meestal wel in performance.

voor mij was het echter iets teveel, dus ik gebruikte Fedora en nu weer Ubuntu.
wel eens mee gewerkt, blijft toch een van de moeilijkste distributies.
maar al dat werk vertaald zich meestal wel in performance.
Als Slackware gebruiker vraag ik me dan weer wel af wat er precies moeilijk aan Gentoo is. Komt dat vanwege de extra compilatie-slag of heeft het te maken met het ontbreken van een .deb- of .rpm-package systeem?
Alleen de installatie is wat lastiger dan die van de binaire distributies, en als je een optimaal systeem wilt, dus alles vanaf source compileerd, moet je je PC best wel even een tijdje laten compileren. Op de huidige systemen prima te doen, maar op een oude PIII heb je best wel een hele groto koffiekan nodig. Wat dat betreft is dat "10 years of compiling" best wel toepasselijk ;). Gentoo kun je als je wilt ook als binaire distributie installeren, maar daar kies je deze distro niet voor.

Als je het eenmaal geinstalleerd hebt, is onderhoud juist heel makkelijk. Zelfs als je de basis bibliotheken vervangt voor een nieuwere versie, zoals glibc, of de gcc compiler, kun je met een commando alle afhankelijke programmas laten hercompileren. Een binaire zou dan praktisch om een volledige herinstallatie vragen. En je eigen programmaatjes in die "portage tree" zetten, zodat ze automatisch mee geupdate worden is kinderspel. De binaire distributies zijn lang zo flexibel niet.
Alleen de installatie is wat lastiger dan die van de binaire distributies, en als je een optimaal systeem wilt, dus alles vanaf source compileerd, moet je je PC best wel even een tijdje laten compileren. Op de huidige systemen prima te doen, maar op een oude PIII heb je best wel een hele groto koffiekan nodig.
En juist op een oude PC, pre-PIII oid is gebruik maken van zover mogelijk geoptimaliseerde binaries (door compilatie van geoptimaliseerde sourcecode) het meest zinvol.

Ik heb zelf helaas geen ervaring met Gentoo (heb er te laat pas voor het eerst over gehoord, 1999 rommelde ik nog met Suse, Storm Linux 2000 en BeOS, Ubuntu ken ik wel al van 2004) , tegenwoordig kan ik daarvoor niet meer zoveel tijd vrij maken (Alleen BeOS is in no time geïnstalleerd, en kan dus tussendoor even gedaan worden). Wat ik wel weet/vind:
Bij de meeste installatieprogramma's (en vooral bij Windows/Ms_Office) weet je nooit of je over een half uur opnieuw op een knop moet klikken of al over anderhalve minuut. Verwacht je dat voor de volgende klik lang gata duren, en besluit je om in plaats van daarop te wachten maar naar bed/werk/supermarkt/... te gaan blijkt hij zodra je je omgedraait heb te blijven wachten voor een lullige klik op ok of intypen van een paar letters. Dat zou dus bij Gentoo nog wel eens veel extremer kunnen zijn vanwege het langdurige compileren. Voordeel is dan wel dat als alles helemaal is gedaan, dan heb je denk ik een ongelooflijk mooi systeem zoals dat bij geen andere mogelijk is.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 7 oktober 2009 09:39]

Misschien vind je het dan interessant om vanuit een LiveCD / LiveDVD omgeving aan de slag te gaan. Dan heb je altijd een volledig werkend systeem draaien, terwijl je het installatieproces doorloopt.
Het installatieproces leert je veel over hoe een linux OS fundamenteel in elkaar zit: erg leuke uitdaging om dit te leren!
Het is inderdaad moeilijk in te schatten hoeveel tijd een installatie/upgrade kan kosten, maar een upgrade, of zelfs een recompile van het complete systeem, loopt gewoon van start tot finish. Dus geen vragen tussendoor, zoals bij Windows of bijv. Debian.

Je start het proces en als het klaar is hoef je alleen nog je nieuwe config files te mergen, bijv. met behulp van cfg-update. Tijdens het compilen kun je gewoon met je systeem blijven werken.

Het systeem werkt eigenlijk lekkerder dan een Debian upgrade waarbij er op zo'n beetje elk moment van de installatie vragen kunnen verschijnen. Heeft me altijd gestoord. Belangrijkste nadeel vind ik de lange tijd die het compilen kost. Eigenlijk is het voor een desktop systeem, met bijv. KDE en OpenOffice, niet echt te doen. Voor servers daarentegen is het goed bruikbaar.
Gebruik op veel systemen hier gentoo en vind portage echt fijn werken.
Conflicten zijn imho ook makkelijkere op te lossen dan bij debian-based.

Duurt wel lang alles compilen, maar heb hier zat systemen waarbij het niet echt een optie is om het niet te doen.
vraag ik me dan weer wel af wat er precies moeilijk aan Gentoo is.
Installeren gebeurt "door het lezen van een handleiding door de gebruiker", niet door een installer. Tegenwoordig is er wel een installer, maar die werkt niet altijd vlekkeloos.

Maw, de gebruiker moet weten waar hij / zij mee bezig is.

Als het eenmaal geinstalleerd is, is het niet zo moeilijk meer; als er problemen zijn, worden meestal ook mogelijke oplossingen aangewezen. En in tegenstelling tot 'bare' Slackware hoeft de gebruiker niet zelf dependencies uit te zoeken.
Zoals gezegd heeft Gentoo de packagemanager Portage, ik vind het nog steeds een fijner systeem dan dat van Debian eigenlijk. Het enige vervelende aan Gentoo is het compilen steeds, het duurt voor sommige pakketten gewoon heel erg lang (KDE of GNOME bijv). De installatie is misschien ook niet al te makkelijk voor beginners maar ik heb wel (heel) veel dingen over Linux geleerd toen ik Gentoo ging gebruiken.
Ik gebruik het nu niet meer omdat ik de performance niet nodig heb en het compilen te lang duurt, enige Linux distros die ik nog gebruik zijn debian based.
Ik vind Gentoo echt super voor mijn meterkast server en gebruik het nu al een jaar of vijf. Mijn server heeft (ivm lange reis) een jaar in een verhuisdoos gestaan dus ik had grote twijfels of hij met een jaar achterstand netjes zou kunnen upgraden naar de laatste versies, maar na een emerge -uDNt world en een kleine twee dagen compileren was hij zonder problemen helemaal bij. Ik heb met vergelijkbare updates met Debian meer problemen ondervonden. Kortom, Gentoo vertrekt voorlopig echt niet van mijn server, het blijft mijn ideale server distributie :) Ik zou het ook zonder twijfel in productie draaien :)

[Reactie gewijzigd door 4np op 7 oktober 2009 12:43]

Ik denk dat de populariteit bij veel gebruikers vooral te danken was aan de knutselfactor:
Natuurlijk leidde alles zelf compilen tot theoretische snelheidswinsten.
Echter, voor diezelfde gebruikers was dit, buiten enkele synthetische benchmarks, bij de normale applicaties niet merkbaar.

Toch blijft het een romantisch concept. :)
Ik wou dat ik er de tijd en het geduld voor had.

edit: Ik had het, zoals je wellicht gelezen hebt, over normale gebruikers, niet als server-toepassing.

[Reactie gewijzigd door Faust op 6 oktober 2009 18:53]

Toch blijft het een romantisch concept.
Romantisch concept? Hyves - de op 1 na drukste site van Nederland - draait er prima op, en dat is niet echt vanwege de knutselfactor.
Natuurlijk leidde alles zelf compilen tot theoretische snelheidswinsten.
Echter, voor diezelfde gebruikers was dit, buiten enkele synthetische benchmarks, bij de normale applicaties niet merkbaar.
Uhmm... geloof mij nou maar dat het snelheidsverschil echt wel merkbaar is, en goed ook!
Ik denk dat de populariteit bij veel gebruikers vooral te danken was aan de knutselfactor:
Natuurlijk leidde alles zelf compilen tot theoretische snelheidswinsten.
Nee, het draait om controle. De snelheidswinsten worden IMHO ongedaan gemaakt door het feit dat je machines een deel van hun tijd staan te compileren en daardoor dus juist trager zijn. Wat wel een groot voordeel is, is dat je precies kan bepalen wat er wel en niet geinstalleerd wordt. Kun je dat bij andere Linux-distributies al tot op pakketniveau, kun je in Gentoo, door middel van de USE flags zelfs binnen een pakket bepalen wat er wel en niet meegecompileerd wordt en dat komt de stabiliteit, veiligheid en ja toch ook wel snelheid ten goede.
Ik ben naar Arch overgestapt toen Gentoo een jaar of wat geleden echt helemaal niet meer leek te updaten, ze zijn vaak laat en totaal niet bleading edge zoals ze claimen. Een beetje up to date blijven lukt vaak alleen met de "omslachtige" overlays (voor zover gentoo zelf niet al omslachtig is.)
Ze zijn meer bleeding edge dan Ubuntu, dat lijkt me een vrij redelijke maatstaaf :) totaal bleeding edge moet je natuurlijk gewoon zelf source downloaden en compilen
Absoluut waar, het is niet bleeding edge. Fedora 11 was dat wel, en het startte niet eens fatsoenlijk op, omdat de video-driver (nieuwste van de nieuwste, Nouveau geloof ik) niet werkte. Afgezien van het feit dat Fedora / Suse KDE4 al meeleverde toen het nog slecht werkte. Gentoo ziet KDE4 nog steeds als beta vziw.

Tegenwoordig is Gentoo stabiel ;)
Ik ga Gentoo nog wel een keer proberen.
Maar wat ik me afvroeg, is een live-cd/dvd niet totaal tegen het idee van Gentoo in? Bij een live cd/dvd stel ik me iets voor dat meteen op start en niet zichzelf hoeft te compilen (want daar is ook geen ruimte voor doorgaans, zonder hdd).
Als start is het wel handig, je hebt dan snel een systeem dat boot. Vervolgens stel je alles in zoals je het zelf wilt en compileert alsnog alles overnieuw. Je hoeft dan niet steeds te wachten op compilaties tussendoor. Snel installeren en als het klaar is alles 's nacht hercompileren.