Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

Asus heeft een nieuw model aan zijn Eee Box-lijn toegevoegd. De EB1501-nettop heeft niet alleen een nieuw uiterlijk gekregen, het apparaat is ook voorzien van Nvidia's Ion-chipset, een slimline dvd-brander en een dualcore Atom-processor.

De Asus Eee Box EB1501 is voorzien van een dualcore Atom 330-processor van Intel. De cpu wordt bijgestaan door maximaal 4GB ddr2-geheugen, een 2,5" 250GB harddisk en Nvidia's Ion-chipset. De Ion-gpu neemt het grafische rekenwerk voor zijn rekening en is in staat om full-hd materiaal te decoderen zonder de processor zwaar te belasten. Bovendien beschikt de EB1501 over een hdmi-uitgang, zodat de nettop dienst kan doen als htpc.

Asus heeft in de vernieuwde 1,2kg zware behuizing ook een slimline dvd-brander geplaatst. De uitstekende antenne aan de achterzijde om contact te leggen met naburige 802.11n-wifinetwerken, is gebleven. Verder heeft Asus zijn nettop voorzien van onder andere zes usb-poorten, een vga-uitgang, een esata-poort, een gigabit ethernetaansluiting en een kaartlezer. Optioneel kan een vesa-montagekit worden gekocht, zodat het compacte kastje achter een lcd-tv kan worden gehangen. Asus zal de EB1501 leveren met Windows 7 Home Premium. Het model met 2GB werkgeheugen is reeds beschikbaar en heeft een straatprijs van ongeveer 400 euro.

Asus Eee Box PC EB1501 Asus Eee Box PC EB1501 Asus Eee Box PC EB1501 Asus Eee Box PC EB1501
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Foto van de voorkant. Ziet er mooi uit, en de opkomst van dit soort computers geeft eindelijk aan dat bijvoorbeeld je ouders ook wel afkunnen met een mindere PC, die minder ruimte en stroom nodig heeft.
inderdaad erg mooi !

alleen wel duur.
zeker in vergelijking met zo'n asrock ion.
die ook nog een 320 gb hdd heeft.

voor die prijs heb je zelfs de versie met BD speler.
(en de nog een losse windows licentie erbij)
Je vraagt je af in hoeverre de Windows-licentie op de prijs drukt.
Tenslotte waren de oudere versies voorzien van een XP-licentie tegen dumpprijzen.

Wie weet komt er binnenkort weer een Linuxversie :P
Moet je je niet afvragen. Premium kost een OEM rond de €50.
€50 inkoop dan hŤ. Beetje reŽel blijven alsjeblieft. ASUS, distributeur en winkel moeten er nog aan verdienen.
De XP was inderdaad €15 inkoop voor ASUS. Dus Win7 3x duurder!
Verder zou ik tien keer liever een ASUS kopen dan een Asrock, maar dat is persoonlijk.

De vorige kale ASUS EEEbox heeft een gemiddelde prijs van 250euro. Deze nieuwe zal nog wel 50euro zakken op den duur, maar is gezien de extra features zeker niet duur.

[Reactie gewijzigd door millenarian op 4 oktober 2009 15:39]

Ik kon 7 euro restitutie krijgen op een Windows XP licentie bij mijn Asus EEE Box, dus ik denk dat de prijs nog lager is dan die 15 euro. Dan moest ik op eigen kosten wel alle media + licentiesticker opsturen. Niet rendabel dus....
Ligt eraan waar je voor wilt betalen. Je kan misschien wel een duurdere nettop nemen, maar als die 20 watt per uur gebruikt en die andere 90 watt... dan heb je het zo terugverdient.

Ik denk er persoonlijk heel sterk aan om een goedkope variant van Asus EEE Box te kopen, want ik wil hem gebruiken als server. Heb alleen XP nodig, zet er een FTP tooltje op en klaar. Dan wil ik zo'n min mogelijk wattage gebruik. Er is tot op heden geen enkele pc die onder die van Asus komt.
Ik weet niet wat de Asus verbruikt maar de FIT-pc2 verbruikt 6 watt, kan me niet voorstellen dat de Asus minder verbruikt:

[Ervaringen] FIT-PC2
Ja, maar er zit een veel te kleine hd schijf in. 32 GB SSD. Lekker prijzig en die snelheid van een SSD is totaal onnodig. Het is zo jammer dat je niet zelf wat in elkaar kan zetten.
Ik zat er ook aan te denken om een dergelijk systeempje te halen voor mijn ouders. Het zou namelijk de ideale pc zijn voor mensen die minder processorkracht nodig hebben. Daar ken er dus genoeg van. (En om eerlijk te zijn, wie niet?) Zeker met de ion chipset begint het al een heel eind ergens op te lijken. Het enige probleem wat je hebt met dit soort systeempjes is dat als je meerdere browservensters open hebt met daarin veel flash alles op de atom aankomt. Dan maakt het niet zoveel meer uit dat er een ion chipset in zit, want dan zie je dat je atom 100% belast wordt en het geheel toch wel erg langzaam wordt.

Daar wordt op het moment aan gewerkt natuurlijk, maar als je een dergelijk systeem aanschaft voor bijvoorbeeld je ouders, moet je daar wel rekening mee houden. Dat is erg jammer, want het design van deze kastjes spreekt mij erg aan, evenals het lage stroomverbruik, en de prestaties zijn voldoende. Behalve dan voor flash... :z

[Reactie gewijzigd door sergev op 4 oktober 2009 11:39]

de dual-core moet met die flash toch wel weg kunnen hoor en hoeveel occasionele gebruikers ken jij die regelmatig verschillende flash-vensters open hebben staan ? het zullen er niet al te veel zijn
Flash is singlethreaded afaik en daar heeft een Atom een pleur aan.

Dit ding is geweldig als je iets compacts wil hebben wat ook nog relatief energiezuinig is. Maar een 23watt is ook prima te behalen met een normale dualcore AMD, dus ik zie het nut van deze dure apparaten verder niet zo, tenzij je echt aan de formfactor hangt..
De zuinigste dual core AMD (240e) loopt op idle al 15W (onder full load zo'n 30-35W), en dat is de CPU alleen, daar komt nog het verbruik van de chipset, RAM en schijf bij (15W). Dat komt nooit maar in de buurt van een Atom met zijn ong 10W max. Tuurlijk zijn die AMD's ook 2x sneller, maar qua zuinigheid komen ze niet in de buurt. De laptop CPU's wel, maar die zijn reteduur.
dual core amd kan je rond de 30-35w idle halen, voor een volledig systeem.
Met een E5200 haalde ik rond de 40w.
Een atom zit rond de 25w voor een 945chipset en rond de 17w voor een 945GSE.
Er zijn zuinigere varianten, maar veelal niet ruim verkrijgbaar.

Ik zit met mijn US15w chipset en een Z530 op 6w idle. Helaas wel na wat getweak.
Standaard zat ie ongeveer op 7-8w.

[Reactie gewijzigd door Sinned123 op 4 oktober 2009 19:21]

Natuurlijk wel. Mijn ouders bijvoorbeeld. Het enige wat die met een computer doen is hun mail checken, mailtjes terug sturen, een paar simpele videobewerkingen doen en de meeste van hun tijd aan het surfen. Vaak met meerder browservenster open, soms ook met veel flash. Of ze kijken even een youtube filmpje op hun 24 inch scherm...
Mooi ding ik vond het design ook heel mooi totdat ik de voorkant zag |:( jezus wat druk daar mag wel weer zo'n mooi klepje voor :)
Voorkant is een relatief begrip met dit soort systeempjes, stiekem komen ze namelijk het best tot hun recht als je ze op een of andere manier achter de monitor plakt dmv. de VESA-kit. En dan is de voorkant ineens de zijkant.
Alleen is het dan erg onmogelijk om iets als een USB stickie of een optical disk in te pluggen zonder achter je monitor te kruipen. Voor ons als tweakers zal dit worst wezen, beetje moderne tweaker heeft een NAS of server in de meterkast bij 't modem hangen, Mien Doorsnee die dit koopt als simpel PC'tje niet, die zal die meuk toch echt nodig hebben om de digitale vakantiekiekjes te kunnen bekijken...
Mooi? Sorry hoor wat een debiele vormgeving... op zijn punt, hoe verzinnen ze het. Ziet er losstaand misschien leuk uit, maar hoe staat tussen de rest van je apparatuur? Wordt helemaal gek van die losse setupboxjes, ps3, wii etc.. met allemaal een eigenwijze "mooie" vormgeving. Bij elkaar ziet het er niet uit. Vroeger toen alles zwart en rechthoekig was stond het allemaal strak bij elkaar.
Ach, dan tape je hem toch achter je monitor, niemand die het ziet :)
Zeker fraai, maar als je hem achter een scherm monteert heb je weinig aan de "looks" :)
Ik mis een paar dingen... Waar is de DVI-uitgang? Ik zie wel HDMI, maar dat lijkt me niet erg nuttig voor een PC, gezien je er meestal een monitor op aansluit en geen TV. Bovendien is DVI om te zetten naar HDMI, zelfs met geluidsspoor. Come to think, wtf doet die D-sub monitoraansluiting daar?! We leven bijna in 2010 en monitors die geen DVI hebben zijn het kopen toch niet waard. Bovendien is DVI om te zetten naar D-sub.

Waar is trouwens de FW-aansluiting?

En dan die 1080p-content afspelen? Kan dat gewoon met je favo mediaplayer (met een normale DShow-codec dus) of moet je daarvoor een vaag browsel van Asus/nVidia voor gebruiken?
Of media player classic, werkt ook super op x264 mkv's.

Maar hdmi kan je gewoon omzetten naar dvi hoor. Voor een paar euro heb je zo'n converter van ebay. Uiteraard gaat het dan alleen om het beeld, niet het geluid.

Dvi omzetten naar hdmi met geluid? Volgens mij kan dat alleen als je een speciale dvi-poort gebruikt met een speciale driver die geluid over bepaalde pinnetjes stuurt. En het ontvangende apparaat moet dit dan ook weer snappen. Anders krijg je geen geluid uit dvi :)

Dvi is trouwens ook niet om te zetten naar vga. Veel dvi-poorten sturen stiekem wel ook nog een analoog (vga) signaal uit op bepaalde pinnen, waardoor het wel op hetzelfde neerkomt. Maar niet allemaal.
Of media player classic
Laatste keer dat ik keek was de H264 decoder daarin nog singlethreaded. Compleet onbruikbaar voor een CPU met meerdere langzame cores.

Of is dat tegenwoordig beter?
Media Player Classic Home Cinema heeft multi-core support aan boord.
Firewire is aan het verdwijnen in de mainstream. Er zijn inmiddels geen Firewire TV-tuners meer, eSATA is veel handiger voor externe schijven, en als je 1 van de weinigen bent die met je (semi-) professionele firewire digicam wilt gaan videobewerken, koop je dan werkelijk een low-end Atom systeempje?

1080p content afspelen kan met een normale (bv CoreAVC, Cyberlink) DShow codec die hardware decoding ondersteunt.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 4 oktober 2009 20:09]

CoreAVC moet je voor betalen, en ik hoop niet dat ze je gaan verleiden te gaan betalen voor iets waar juist mee geadverteerd wordt dat het al kan... Ik verwacht daarom een codec die er bij zit.
ff wachten op de core2duo ion variant en dan wordt het leuk. die atom is voor een htpc toch net ff te weinig (zie ook reviews over asrock ion 330)
Wou ik ook net zeggen: waarom geen dualcore CULV erin? Een stuk betere prestaties en dan geen problemen met HD-content en ietwat zwaardere applicaties. Een gemiste kans voor Asus. Of zijn ze van plan om weer tientallen varianten van deze nettopbox te maken?

[Reactie gewijzigd door cc12 op 4 oktober 2009 12:31]

Gemiste kans zou ik het niet willen noemen. Met een dualcore CULV erin zal hij weer een stukje duurder worden, en je ziet aan de reacties hierboven dat ie nu al duur wordt gevonden. Kan me dus goed voorstellen dat ze voor diverse doelgroepen verschillende varianten willen aanbieden.
Met ion heb je sowieso al geen problemen met HD-content, als je kijkt naar reviews van de ASRock ion 330 zie je dat er niemand wat te klagen heeft over de performance.
De huidige Core2Duo's zijn vrij hoog geklokt en hebben 6 MB cache, dat wordt lastig met de warmte, maar bv de nieuwe dual core Celeron E3200 oid zou het wel wat sneller maken voor dezelfde prijs. Een Penryn laptop cpu kan natuurlijk ook maar dat maakt het geheel wel veel duurder, dan ga je al snel richting Mac Mini prijzen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 4 oktober 2009 20:03]

Is nogal prijzig zoals meerder mensen hier aangeven, maar ik neem aan dat de prijs misschien nog wel wat zal dalen na de introductie. Moet wel zeggen dat hij lekker compact is dus je kunt hem zowat overal kwijt, wat het grote voordeel is van dit product. Alleen waarom geen dvi poort ipv vga?

[Reactie gewijzigd door Gamemaniak op 4 oktober 2009 11:27]

Alleen waarom geen dvi poort ipv vga?
Er zit een HDMI poort naast. Van HDMI naar DVI is mogelijk.

[Reactie gewijzigd door PEPPI op 4 oktober 2009 11:36]

Als ze nou een DVI poort hadden waarop je gewoon zo'n vga verloopstukje zou kunnen plaatsen was naar mijn mening beter geweest. Die HDMI -> DVI kabels zijn echt belachelijk duur terwijl zo'n verloopstukje een euro of twee kost.
HDMI neemt minder ruimte in achter op het moederbord, dus wat dat betreft een logische keuze.
HDMI -> DVI is ook paar euro hoor. Kijk maar op eBay. Werkt prima.
Als je dit combineert met een monitor met ingebouwde speakers en een HDMI ingang heb je maar 1 kabel nodig. Ruimt lekker op :)
Als je deze achter je TV kan plaatsen is dat beste geinig.... :) Leuke vervanger voor een HTPC.

Heeft Home Premium wel de mediacentre functionaliteit aan boord. Ik dacht dat dat pas bij de duurdere OS (Professional & ultimate) het geval was... Anders is het niet interessant voor bij je TV
Is naar mijn weten tegenwoordig ook bij home premium. Ze hadden de Windows xp mce editie maar bij Vista werd het standaard erbij bij home premium en ultimate (geloof niet bij de bedrijfsedities). Ik neem aan dat het bij windows 7 hetzelfde verhaal wordt (geloof dat ik het ook al ergens had zien staan).
Bij windows 7 zit vanaf Home Premium de MC bij alle versies, dus ook Ultimate, Enterprise en Prof. (ben 99% zeker)

On topic:
Rechtopstaand vind ik hem maar niets, liggen is het wel interessant maar er kan maar 1 HD in dus dat is wel spijtig...
Heeft Home Premium wel de mediacentre functionaliteit aan boord. Ik dacht dat dat pas bij de duurdere OS (Professional & ultimate) het geval was... Anders is het niet interessant voor bij je TV
Er zijn toch ook wel andere media centers dan die van MS? Doe niet zo afhankelijk zeg ;)
Wat isnou het voordeel van 4GB geheugen, in combinatie met een Atom processor? Is het dan niet rendaleber om een S775 processor van intel, of een degelijke (en zuinige) AMD te pakken?

Voor mijn gevoel is die Atom een beetje een bottleneck bij 4GB werkgeheugen..
Liever te veel geheugen dan te weinig. Geheugen kost op dit moment geen drol, zelfs me servertje met een Via Nano heb ik 4 gig in geprikt. Niets frustrerender dan een pc met te weinig geheugen, zeker niet met de huidige prijs.
Niets frustrerender dan een pc met te weinig geheugen, zeker niet met de huidige prijs.
Een PC met een trage processor misschien ? :+


ik weet wel dat geheugen niks kost, maar aangezien het hier om een soort van zuinige pc moet gaan enzo... geheugen heeft ook stroom nodig;)
Vraagje jongens, misschien kunnen jullie die beantwoorden:

Kan ik met deze EeeBox dual monitor draaien? Want dat kan ik nergens vinden, als het antwoord ja is, haal ik mij meteen zon ding.
Ja, dit kan. Er zitten namelijk twee video uitgangen in. Alleen als je twee dezelfde beeldschermen hebt kŠn de beeldkwaliteit verschillen ivm HDMI en VGA.
Twee videouitgangen betekend nog niet dat die 2 monitoren apart aangestuurd kunnen worden.
Ik vind het maar een lelijk ding vooral die antenne die erboven uit steekt is helemaal afgrijselijk,geef mij maar Shuttle misschien iets duurder en groter maar toch stukken mooier http://www.kickstartnews....es/shuttle_X27-737913.jpg .Maar Atom dual core valt dat te vergelijken met een celeron dual core?
De Atom is even duur als zo'n Celeron, maar is 2x zo langzaam (maar ook 2x zo zuinig). De Celeron dual core's zijn laaggeklokte C2D's (2,4 GHz), daar komt een Atom 330 (1,6 GHz) bij lange na niet in de buurt.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 4 oktober 2009 14:54]

Leuk ding. 400 euro is nog wel prijzig. Als de prijs zakt naar zo'n 300 euro, wordt het een aantrekkelijke PC. Voor 400 euro kun je ook met gemak een budget PC-tje zelf bouwen, al is de behuizing dan iets groter.

[Reactie gewijzigd door SvMp op 4 oktober 2009 12:21]

Moest hier het logo van Apple opstaan zouden mensen dit nog goedkoop vinden
Er zit wel een hdmi poort bij hoor. Met de juiste verloopstukken of de juiste kabel kan je dat prima op een dvi-monitor aansluiten.
Prijzig is het echte wel.