Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

ASRock heeft een socket 939-moederbord uitgerust met een chipset van de huidige generatie. De 785G-chipset, inclusief HD 4200-igp, werkt samen met een SB710-southbridge. Socket 939-cpu's worden echter al geruime tijd niet meer gemaakt.

Hardwarefabrikant ASRock heeft een modern moederbord uitgebracht, met een reeds verouderde socket. Socket 939-cpu's worden niet meer geproduceerd en als er al losse exemplaren te vinden zijn, liggen de prijzen hoger dan van vergelijkbaar presterende cpu's. Desondanks rustte ASRock het de 939A785GMH128M uit met de 785G-northbridge in combinatie met een SB710-southbridge. Aangezien socket 939-cpu's alleen overweg kunnen met ddr-geheugen, zijn er vier geheugenslots te vinden, waar ddr-geheugen met een maximum snelheid van 400MHz ingestoken kan worden, in dualchannel-modus.

De ATI Radeon HD 4200-igp heeft de beschikking over 128MB ddr3-geheugen en voorziet in een dvi-, een vga- en een hdmi-uitgang. Verder beschikt de 785G-chipset over een pci-e 2.0 x16-slot. De southbridge zorgt voor vijf sata-poorten, een e-sata-poort en vier gebruiksklare usb-poorten en drie usb-headers. Een gigabit-lanpoort en een 7.1-geluidschip zorgen voor de rest van de functionaliteit. ASRock richt zich waarschijnlijk op oude s939-gebruikers die een htpc willen bouwen. Wat het moederbord moet gaan kosten is nog niet bekend.

ASRock 939A785GMH128M

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Daar kan toch helemaal geen markt voor zijn als je voor een prikkie een AM2-cpu kan kopen?
Ik denk dat hier zeker nog wel een markt voor te vinden is. Veel S939 bordjes zijn dood gegaan (genoeg merken die daar nog cheapo condensatoren voor hebben gebruikt die ervoor zorgden dat het bord stuk ging). Dat betekent dat er potentieel nog een best overschot is aan S939 cpu's. Daarnaast zijn heel veel mensen van een singlecore S939 naar een dualcore overgestapt, waarbij die singlecore nu een beetje niets ligt te doen.
Een beetje Athlon 64 zal icm dit bordje makkelijk nog 720p HD spul kunnen afspelen (cpuload is immers zeer laag door de hardwareaccelaratie), waarbij 1080p ook nog wel haalbaar kan zijn.

Dus als ik nog een sloot DDR1 geheugen heb liggen en nog een S939 cpu dan kan ik met dit bordje nog een vrij aardig systeempje in elkaar zetten.

Asrock richt zich vaker op dit soort markten (denk aan core 2 duo bordjes met een AGP slot, een bord met zowel DDR1 als DDR2, een bord met S754 en S939 etc), dus deze zet verbaasd mij allerminst van Asrock.

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 29 september 2009 10:26]

Ik vraag me af of mensen die nog een oude S939 cpu hebben liggen niet eerder een moederbord voor een tientje op de kop tikken.

Daar komt nog bij dat dit moederbord ook ontwikkelingskosten met zich mee brengt. Omdat er niets nieuws op zit zullen deze kosten niet spectaculair hoog zijn maar het moet toch allemaal ontworpen, gemaakt en getest zijn. Deze kosten moeten wel terugverdiend worden dmv een bepaalde afzet. Als je dan moet concurreren met marktplaats etc. vind ik het een gewaagde zet.

Aan de andere kant, misschien is het wel de luxe van landen als Nederland dat er verbaasd op moederborden als deze wordt gereageerd.
Maar wat ik al zeg, er zijn meer cpu's dan moederborden waarschijnlijk omdat moederborden doorgaans sneller dood gaan dan de cpu's en er een flink aantal mensen hebben geupgrade. Dus het aanbod via marktplaats zal ook niet altijd even groot zijn met dit soort bordjes dus is een nieuw bordje zoals deze te overwegen.

Ik zou het als ik nog een s939 cpu had liggen wel overwegen zoiets als dit te kopen, samen met de 3GB DDR1 die ik nog heb liggen kun je daar toch voor weinig een leuk bakkie van bouwen.

We zijn nu op een punt aangekomen dat je nog makkelijk met een pc van een paar jaar oud kan werken als het moet, dus een S939 bak kan nog makelijk mee als het moet.
Ik denk dat je met dat bordje + 3GB DDR1 duurder uit bent dan met een goedkoop nieuw AM2+ bordje met low end dual core en 4 GB DDR2.

DDR 1 is namelijk duur, 50 tot 70 euro per 1 GB tegen 45 euro per 2GB voor DDR2.

[Reactie gewijzigd door Chatslet op 29 september 2009 11:27]

DDR is namelijk nog vrij duur, dat klopt. Maar ik heb van de week even m'n bak met geheugen doorgespit, ik heb nog 5GB van dat spul liggen, maar eigenlijk geen systemen meer waar het inpast.

En spul dat ik nog heb liggen is altijd goedkoper dan nieuw kopen ;)

En dat is ook een beetje de manier waarop Asrock dit bordje in de markt zet, ze gaan er vanuit dat mensen vaak nog een berg hardware hebben liggen, maar geen werkend moederbord meer, of het spul gewoon nog mee willen nemen. Want als jij 4 1GB dimmen hebt liggen die je destijds voor veel hebt gekocht raak je ze nu niet meer kwijt voor een bedrag waar je DDR2 van kan kopen in dezelfde hoeveelheid.
Want als jij 4 1GB dimmen hebt liggen die je destijds voor veel hebt gekocht raak je ze nu niet meer kwijt voor een bedrag waar je DDR2 van kan kopen in dezelfde hoeveelheid.
DDR geheugen gaat ongeveer tussen de 15,- en 20,- per latje a 1GB van de hand. Dit is dezelfde prijs die moet worden betaald voor een latje nieuw DDR2 geheugen van 1GB. Het zou wel degelijk rendabel zijn om het oude geheugen te verkopen en er nieuw geheugen van te kopen.

[Reactie gewijzigd door wettissue op 29 september 2009 13:04]

die ik nog heb liggen
Niet sletten, maar lezen ;)
Ja die zijn er.

Anders moet je ook je CPU en geheugen vervangen. Soms ook de voeding nog. En daar zit je niet op te wachten. Voor die mensen voldeed die pc waarschijnlijk prima en kunnen ze em voor relatief weinig geld weer oplappen.

We zijn niet allemaal tweakers die het nieuwst van het nieuwste willen hebben. Er zijn genoeg mensen die meer dan 5 jaar met hun spullen doen.
Wel als je de enige bent die nog 939 borden verkoopt. Laatst moest ik een Socket754 systeem repareren. Zelf zou ik gewoon nieuwe hardware ingebouwd hebben, maar de klant wilde zo goedkoop mogelijk. Toen is er een Asrock bordje met 754 socket gemonteerd.
Asrock ziet blijkbaar nog markt voor dit soort bordjes, en als je toch die markt wilt aanhouden, maar niet de inkoop van verouderde chipsets, is dit de enige mogelijkheid om toch die produkten aan te blijven bieden.
dacht het toch even wel,

ik ben al een tijd aan het overwegen om een upgrade uit te voeren van mijn opteron 165 workstation echter wil dat gewoon niet lukken met mijn budget,

als ik nu met enkel wat ram, (2e hands hier @ tnet) - en een amd budget vga kaart, - de prestaties van mijn systeem nog eens kan verhogen, kan ik uiteindelijk toch nog anderhalf jaar mee, - en haalt die opteron (zei het in een nieuwe config) toch de levensduur die ik destijds voor ogen had

dit zijn net van die mobo's die je net genoeg upgrade kunnen bieden om nog even door te sparen ...
Hardwarefabrikant ASRock heeft een modern moederbord uitgebracht, met een reeds verouderde socket. Socket 939-cpu's worden niet meer geproduceerd en als er alle losse exemplaren te vinden zijn, liggen de prijzen hoger dan van vergelijkbaar presterende cpu's.
Waarom? Waarom zou iemand bij het vervangen van een moederbord niet gelijk de cpu vervangen? Zijn er systemen die (als in p3 embedded systemen) die niet zonder 939 proc kunnen? Iemand enig idee waarom Asrock denkt een aantal van deze borden te verkopen?
Nee, er zijn er een hoop die niet meteen alles vervangen als het mobo kapot is, waarom zou je dat doen?

1 mobo VS 1 mobo+cpu(+ eventueel geheugen)

Wat is volgens jouw duurder?
Ik gebruik zelf nog een 939 systeem, en dat betekent dat als ik zou gaan upgraden van 939 naar iets anders dat de videokaart er vaak ook bij komt aangezien ik nogsteeds AGP draai.

Nu moet ik wel zeggen dat ik het voor mijn situatie niet handig vind om een nieuw moederbord te kopen als mijn huidige kapot gaat. Als ik deze dan vervang dan heb ik een probleem bij het volgende component (proc, videokaart e.d.) gezien de gelijke leeftijd. Dus mocht er dan iets stuk gaan, dan lijkt het mij verstandiger het hele systeem te vernieuwen.
Het is meestal verstandiger, maar ik heb nu zelf afgelopen 6 jaar 2 maal het mobo vervangen van een P4 (socket 478) bak met DDR en AGP. 1x een MSI voor 39 euro en draai nu op een asrock (42 euro).
Nog steeds hetzelfde geheugen en video kaart, maar waarschijnlijk heeft dat meer te maken met geluk dan wijsheid :P

Ok , je kunt er geen crysis mee spelen , maar in totaal 7-8 jaar tijd voor minder dan 100 euro's verspijkerd te hebben, ben ik maar al te blij dat er nog "oudere" boardjes gemaakt en te vinden zijn.
mja ik heb nog zon systeem staan naast mijn pc en het lijkt me wel leuk om daar een htpc van te maken :)
als mijn mobo kapot gaat ga ik zeker een nieuwe computer kopen.
maar als ik dan tegelijk voor een paar tientjes dit bord kan kopen en met mijn oude onderdelen weer een nieuwe PC kan maken om weg te geven(evt tegen kostprijs) aan vrienden en familie enzo dan zou ik dat zeker doen.

waarschijnlijk zou ik zelfs eerst dit mobo kopen en zelf gebruiken tot ik mijn ideale systeem kan samenstellen.

[Reactie gewijzigd door Countess op 29 september 2009 10:49]

3gb pc4000 (430mhz), een opteron cpu, en een mobo dat niet erg presteerd,

een vergelijkbare set (mobo niet megerekend), 60 euro geheuge en +/- 75 voor de cpu...
los nog van het feit dat je je hd4xxx kaart ineens kunt upgraden naar een CrossfireX opstelling (zonder extra) kosten.

er is dus wel degelijk een 'kleine' markt voor zo'n bordje..
Snap niet dat mensen dit nog willen kopen.
Imo ben je goedkoper/net zo duur uit met een am3/775 mini-atx bord.

Maar voor de mensen die hun oude 939proc. nog willen gebruiken, be my guest.
ik gebruik de mijne (939 athlonx2 @2.75) ook nog steeds en alle game die ik wil spelen werken er prima op (ICM een hd4870 en 2GB geheugen). nog geen enkele reden om te upgraden voor mij.
als mijn mobo kapot zou gaan zou ik dit bordje zeker overwegen, al was het maar om weer een werkende PC te hebben voor vrienden/familiy/vriendin/broer(tje) ect
als je voor een andere socket gaat ben je ook verplicht ander geheugen+cpu te kopen, dat hoeft bij dit bordje niet.

Zelf kan ik nog de nieuwste games spelen met een Athlon64 3200+, 2 GB ram, HD3850 AGP. Wel niet op de hoogste settings, maar die belemmeren toch alleen de zichbaarheid van de tegenstander.

Was dit bordje een jaar eerder geweest had ik hem nog gehaald, nu heb ik een AGP kaart kunnen vinden die aan mijn eisen voldoet.
Zou deze bord met Windows Vista draaien?
Ik ben benieuwd! Ik ken twee mensen die nog 939 cpu's gebruiken.
tuurlijk werkt dat, alles werkt zon beetje met vista, dat het traag is, tjah,,,
Of vista fatsoenlijk draait zal eerder afhangen van de processor en de hoeveel heid geheugen die je in het bordje steekt.
Als dit erg goedkoop is, kan je nog van je oude s939 systeem een leuk pc'tje bouwen
maar dan moet dit bordje wel echt cheap zijn, anders kan je beter voor een 2ehands bordje gaan

@Dazsur

idd als dit bordje 25e gaat worden, haal ik hem meteen.
heb nog een 4800+ san diego liggen + 2GB geheugen en een 7950GT

kan toch nog een aardig pc'tje worden

[Reactie gewijzigd door Sinester op 29 september 2009 10:32]

25 euro is erg onwaarschijnlijk. De chipset is wel vrij nieuw en zal niet supergoedkoop zijn. Ik verwacht eerder een prijs die ongeveer rond de 60 euro zal liggen, als ik kijk naar de rest van de 785G bordjes: http://tweakers.net/price...=&i1099=&a1099=&x=15&y=16 en er rekening mee houdend dat Asrock meestal wel onderaan in de prijs zit.
om concurerend te zijn zal je eerder de prijs mogen verwachten ergens rond die van een 780g (en die liggen rond de 40 euro, - hoger dan 50 moet ie zowiso niet zijn anders koopt alsnog niemand hem...
Rond de 50/60 euro IMO....

De chipset alleen (zonder de rest van het moederbord en de arbeid) is al 20-25 euro waard IMO..

[Reactie gewijzigd door ByeSell op 29 september 2009 15:46]

heb ik het nou verkeerd of zitten er maar 5 SATA poorten op het bordje. In het nieuwsbericht zelf wordt gerept over twaalf sata-poorten, wat mij overigens een beetje veel van het goede lijkt voor zo'n bordje. (of hebben ze het hier over de maximale hoeveelheid sata poorten die de southbridge aan kan sturen?)
die 12 poort zullen wel USB poorten zijn (dat is hoe veel aansluiting de chipset heeft in ieder geval.
Precies, de AMD 710 SB heeft support voor 6 S-ATA poorten en 12 USBpoorten.
En de 6e poort is waarschijnlijk de eS-ATA poort :P

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 29 september 2009 12:34]

Ik ben bang dat dit geen succes wordt. Het probleem zit hem vooral in het feit dat er weinig geschikte cpu's rondzwerven. Er zijn nu nog 939 borden voorhanden en dit was al niet zo'n groot succes.

Een dappere poging, maar dit heeft niet zoveel zin, zolang AMD geen krat processors open trekt.

Wat betreft de prijs: de chipset alleen (de 785) is al kostbaar. De prijs zal eerder rond de 50 euro liggen IMO... De prijs samen met het gebrek aan processors doet dit bord de das om IMO...

[Reactie gewijzigd door ByeSell op 29 september 2009 15:39]

Weinig beschikbare geschikte cpu's is niet helemaal waar. Je ziet nog wel wat vna die dingen op marktplaats, v&A en ebay voorbij komen. Dus er zijn zeker nog wel mensen die die dingen hebben liggen.

De 785G chip is idd wel wat kostbaar, maar ik denk dat er weinig verschil zit als ze dit met een 780G hadden gedaan.
Vindt eens even snel een AMD 4200 x2 Socket 939 voor mij...? Of een andere 939 dual core?

(ik heb dus twee 4200's, maar die gaan niet zomaar weg)

[Reactie gewijzigd door ByeSell op 29 september 2009 15:56]

ik heb net mijn x2 3800+ weg gedaan, en met mij zie je genoeg andere mensen die dit soort cpu's wegdoen.

zoals TERW_DAN al zegt, kijk maar eens op ebay..
is hier uberhaubt nog een makrt voor?
ik ken mensen die dit bij het grof vuil zetten. maar goed, de tweak waarde is wel aanwezig denk ik
Ik behoor dan weer tot de mensen die t bij t grofvuil vandaan plukken, ff oppoetsen en weer iemand in mn omgeving blij maken met een 'nieuwe' pc. De meeste mensen sie ik ken draaien nog een 478 P4/ 939 Athlon/ s775 celeron.

De meeste gebruikers internetten en typen een beetje met hun pc, die kunne prima af met wat oudere systemen, of zelfs met een Atom
Ach,om een oud systeem te herstellen,kan het allicht nog handig zijn.Niet iedereen gaat opzoek in de V&A naar een vervangend 2de hands bordje

[Reactie gewijzigd door Akino op 29 september 2009 10:18]

Ik werk zelf in een computerzaak bij de technische dienst. Hoe vaak komt het wel niet voor dat mensen met een ouder systeem een geheel nieuwe computer moeten kopen (CPU, geheugen en mobo) omdat bijvoorbeeld iets op het moederbord niet meer werkt.
Aangezien wij toch best wel vaak mensen bij ons in de winkel krijgen die moeten rondkomen van een minimumloon, is dit de ideale oplossing om toch je computer nog te kunnen laten repareren.