Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties

Uit het jaarverslag van de Amerikaanse belangenorganisatie ESA blijkt dat het illegaal downloaden van games het meest in Spanje en ItaliŽ voorkomt. De organisatie kwam daar achter na onderzoek in ruim 200 landen en regio's.

De Entertainment Software Association deed in december 2008 onderzoek naar het illegaal downloaden van games via p2p-netwerken als BitTorrent en eDonkey. De onderzoekers kozen dertien games uit en keken naar het aantal malen dat die games in die maand gedownload werden. Uit het onderzoek bleek dat de geselecteerde games het vaakst gedownload werden in Italië en Spanje. De Italianen waren goed voor 17,1 procent van de downloads, de Spanjaarden voor 15,1 procent. Frankrijk en Duitsland volgden met 7,9 en 6,9 procent. In totaal werden de dertien games 6,5 miljoen keer gedownload, maar opvallend is dat de top-twee daarvan al goed was voor 4,7 miljoen downloads. Welke dertien games er in het onderzoek opgenomen waren, heeft de ESA niet bekendgemaakt. Het onderzoek vond plaats in 223 landen en regio's, al is ook daarvan niet bekend welke het precies betreft. Zo is opmerkelijk dat de VS zelf niet in de lijst voorkomt. Het is mogelijk dat de ESA niet naar de VS als geheel heeft gekeken, maar naar de afzonderlijke Amerikaanse staten, al is dat niet rechtstreeks uit het jaarverslag op te maken.

Naar aanleiding van het onderzoek wijst de ESA op de verantwoordelijkheid van internetproviders. Die zouden moeten voorkomen dat hun klanten illegaal games kunnen binnenhalen. De belangenorganisatie wijst vooral naar Telecom Italia en het Spaanse Telefonica. Bijna 12 procent van alle downloads verliep via het netwerk van de Italiaanse provider, bijna 8 procent via de Spaanse.

in Italië en Spanje worden meeste games illegaal gedownload
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

Het artikel zal sommigen van ons op het verkeerde been zetten. Er wordt gesproken over absolute aantallen, niet te vergeten. Italie en Spanje hebben respectievelijk ~47 en ~58 mln inwoners. Dat betekent dus dat er verhoudingsgewijs in Nederland alsnog wel veel meer gedownload kan worden. Er is dan ook geen verband tussen hoeveelheid illegale downloads en welvaart van de betreffende landen.

[Reactie gewijzigd door patrickvdweide op 31 augustus 2009 12:55]

Maar dit verband kun je wel indenken, "armere" mensen hebben geen geld om 60 euro uit te geven aan een spel een welvarend persoon kan die 60 euro dus eerder missen. Nu is naar dat verband geen onderzoek gedaan maar ik denk dat dat er wel is. Alhoewel ik ook vind dat dit een zeer onnoemenswaardig onderzoek is op deze manier logisch dat een land dat stukken meer inwoners als Nl. heeft ook meer downloads per maand heeft.
Maar dit verband kun je wel indenken, "armere" mensen hebben geen geld om 60 euro uit te geven aan een spel een welvarend persoon kan die 60 euro dus eerder missen.
Ja, da's dus weer onzin. Als je geen game van 60 euro kunt betalen betekent niet automagisch dat je hem maar gaat downloaden. Als je geen kleren van 60 euro kunt kopen betekent ook niet dat je ze maar steelt (of dat je dan ineens het recht krijgt om dat te stelen). Of dat inderdaad ook gelijk te stellen is aan stelen ligt overigens aan de wetten in die landen, daar ben ik verder niet bekend mee.
klopt maar men mag niet te arm zijn. Want je moet een PC en beetje breedband hebben. Dus waarom valt het in polen zo mee. Weinig inwoners. Geen geld voor Pc en breedband ISP voor de doorsnee pool.
Als ik het "onderzoek" zo bekijk heeft het meer te maken op welke ISP's het beste onder druk gezet kunnen worden, waar nog geen samenwerkingsverband mee is. Een "samenwerkingsverband" is een soort van wurg-contract dat de ISP niet (meer) lastig gevallen wordt met rechtszaken en laster, maar dat ze zichzelf wel verplichten om geld af te dragen voor de illegale downloads. Business as usual.

Landen als India en Rusland komen er niet voor, maar deze landen zijn minder samenwerkingsverbanden mee. Vanuit de VI is op de EU is makkelijker druk op te leggen, omdat er al zoveel samenwerkingen zijn (en dus pressie-middelen).

De VS is niet opgenomen omdat er al voldoende controle is door de grote commerciŽle bedrijven. Wat is de wereld toch eerlijk. :)
Het zou ook vreemd zijn als in zo'n onderzoek een land als Nederland aan kop gaat, daarvoor hebben we simpelweg niet genoeg inwoners. Om een echt goed beeld te krijgen, zou je de resultaten nog af moeten wegen tegen het inwoneraantal.
Vandaar dat ze in PROCENTEN hebben gemeten en niet in absolute getallen?

En ook de absolute aantallen per land afgezet tegen het totaal aantal downloads wereldwijd, kan een beeld geven in procenten...

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 31 augustus 2009 12:53]

Ehm nee, als je goed kijkt dan hebben ze gemeten in absolute getallen, en niet in procenten. Die procenten zijn slechts een weergave van waaruit het meest gedownload wordt, en zijn dus ook een weergave van absolute getallen. Inwoneraantal is hierin niet meegenomen.
Je meet altijd absulute getallen.

Ik ga niet zeggen ik download 25% en de ander "ik download 10%".

Je meet wie er download en door dat terug te rekenen naar de groep die je hebt gemeten weet je hoeveel procent. En kan je , mits je een grote representatieve groep hebt genomen, een goede voorspelling doen over de totale aantallen.
Uuuhm Als in NL 2000 downloads zijn gedaan en in Italie 3000 kan je beter je focus leggen op Nederland omdat daar gemiddeld per inwoner meer gedownload wordt

In percentages (die gebruikt wordt in het bericht) zal Italie wel boven nederland staan

Ik denk dat Berserk dit bedoeld
Uuuhm Als in NL 2000 downloads zijn gedaan en in Italie 3000 kan je beter je focus leggen op Nederland omdat daar gemiddeld per inwoner meer gedownload wordt
Het gaat er niet om of er per inwoner meer gedownload wordt maar om de absolute aantallen. Want die aantallen geven aan hoeveel een bedrijf verliest door de downloads. In jouw voorbeeld verliest een bedrijf in ItaliŽ 1,5 keer zoveel als in Nederland.
"De onderzoekers kozen dertien games uit en keken naar het aantal malen dat die games in die maand gedownload werden."

Oftewel als je meer inwoners hebt heb je natuurlijk meer kans dat de download-tellertje voor je land sneller gaat :P
De procenten zijn tov het aantaal totale downloads.. Italie heeft 17% van de totale nummer downloads op zijn naam staan...
je zou eigenlijk moeten meten in downloads per x aantal bewoners van een land.

En ik vind 13 games ook een beetje weinig om zulke conclusies op te trekken.
Eigenlijk ongelofelijk dat de onderzoekers dit zelf al niet hebben gedaan. Jan met de pet trekt nu meteen weer de verkeerde conclusies.
Mijn indruk de totale DL's van die n - games is 100%.
Dan de aantallen per land in %. en voila een piraten top lijst.
Ik weet de bevolkings ratio niet maar men zou dit kunnen compenseren.

Voor ons is het leuk om te weten hoevel piratery per 1000 inwoners is.

Maar de industrie die met piraterij aanpak nogal afhankelijk zijn van lokale wetgeving. Is piraterij per land veel belangrijker. Want dit is 'n Markt on 'n bepaalde wetgeving.
Elk land doet piraterij toch iets anders aanpakken. Zoals in NL is DL niet strafbaar.
Zoals jatten mag helen niet.

Waar de meeste DL zijn lopen ze het meeste mis. Vooral als dit ook een grote bevolking is.
In die landen is het ook serieus moeilijk om aan een winkel te komen waar ze games verkopen, zelfs in de grote steden is het daar zoeken.
Dan zou de online-verkoop toch juist enorm moeten bloeien daar? (Misschien is dat ook zo, maar dan zouden de games daar toch ook juist goedkoper moeten zijn als bij ons. Of is dat een foute veronderstelling?)
Onzin!

Ik woon zelf in Spanje en ik kan je zeggen dar er veel winkels zijn waar games worden verkocht.

Zelf heb ik het probleem dat ik geen game in het spaans wil hebben, internationale versies worden niet verkocht hier en een taal keuze tijdens installatie is er ook niet bij. Waardeloos dus. Ik koop m'n games dan ook in Gibraltar, uurtje rijden, kan ik direct goedkoop drank en tabak inslaan :9
Dit hoeft toch niet te betekenen dat er in ItaliŽ en Spanje veel meer gamespiraterij is? Het kan ook gewoon betekenen dat de games die ze uitgekozen hebben populairder zijn in Spanje en ItaliŽ...
Mee eens, ik weet niet hoe ze gemeten hebben...
Nederland heeft veel minder internetgebruikers dan grootste Europese landen.
Ze zouden de cijfers eens moeten uitzetten tegen de bevolkingsgrootte, dat zou interessante cijfers opleveren.
Toevallig heb ik laatst nog een game gedownload via 1 van onze Italiaanse netwerken :P
Ik was via VPN gaan werken en was dat vergeten toen ik de download aanzette haha

Hebben ze vast geen rekening mee gehouden haha

Italie -1 Nederland + 1

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 31 augustus 2009 14:35]

Komt nog eens bij dat ze BitTorrent en eDonkey netwerken hebben nagekeken. Ik durf er grof geld om verwedden dat er in sommige landen meer via nieuwsgroepen wordt gedownload, in andere via HTTP (RS, MU,...), en in nog andere via Direct Connect of een combinatie van dit alles, misschien zelfs landen met veel FTP verkeer.

Uiteraard geeft dit een beeld weer, maar correct is het alles behalve: Spanje en ItaliŽ downloaden (bepaalde genres?!)games meer via BitTorrent en eDonkey in vergelijking met andere landen, los van het feit dat het aantal inwoners niet in verhouding staat met het aantal downloads in dit onderzoek!
Verder is er ook geen informatie over de conversion rate van downloaden en dan vervolgens het spel kopen. Als er geen demo gereleased wordt voor het spel kan je het alleen testen met een gedownloade versie.
Demo is 5 Š 15% van een spel.
Even downloaden en testen is 5 tot 500% of meer. Zie het als 5 uitspelen.
Even testen.
Helemaal uitgespeeld. Dan komen de smoesjes. Stom einde.
Speel het voor 66% uit. omdat een andere topper released is en binnen gelurkt is.

Als er geen demo is. Dan kan je paar reviews zeer critisch bekijken lezen. En dan toch een redelijke goede inschatting doen. Dat reduceerd miskopen aanzienlijk.
Twee van de grootste en minst welvarende westerse landen waar nog wel redelijk veel breedband internet is gaan aan kop wat betreft absolute aantallen illegale downloads. Colour me surprised.
Ik ben toch wel benieuwd wat de cijfers zijn als ze het afzetten tegen het aantal inwoners van een land. Maar goed, ik denk dat het doel van dit onderzoek niet is om het relatief grootste aantal filesharers in kaart te brengen, maar het absolute aantal.

De entertainmentindustrie heeft aan absolute cijfers meer dan aan relatieve cijfers, omdat ze dan de 'biggest fish' kunnen aanpakken.
Het zijn procenten. Dat is altijd tegen het aantal inwoners.

17.1% is dat 171 van de 1000 iets illegaal download.

Dat kan je dus makkelijk vergelijken.
Nee dus. Van het totale aantal downloads kwam 17% uit Italie. Dus er zijn geen correcties voor het aantal inwoners gedaan.
Klopt niet hoor wat je zegt.
Het is in %downloaders niet in % downloaders van land X.
Het is logisch dat je een hoger % Spanjaarden krijgt dan pakweg Luxemburgers omdat er nu eenmaal meer Spanjaarden zijn.
Hey wil je mij erbuiten laten (Luxemburgers) ;)
Wat E-E-R natuurlijk (terecht m.i.) bedoelt is dat het absolute aantal interessanter is gezien "de misgelopen" inkomsten.
Als bijvoorbeeld in Liechtenstein (ong. 33.000 inwoners) 80% illegaal download is dat absoluut gezien maar 26.400 (niet interessant dus).
In italie wonen ongeveer 58 miljoen mensen zodat het aantal "piraten" (17.1%) op 9.918.000 uitkomt. Dan kan je je pijlen beter op Italie richten als entermaintindustrie.
Fout.
17,1% van de gecontroleerde gebruikers komt uit ItaliŽ. Waarom zouden procenten altijd tegen het aantal inwoners uit een land zijn?

"The study estimated the number of downloads of 13
member-selected titles during a one-month period
through the use of the BitTorrent and eDonkey P2P
networks. During this period, consumers downloaded
nearly 6.5 million illegal copies of games across 223
countries, regions or territories. The top two game
titles accounted for 4.7 million of these downloads, a
figure that far exceeds those games’ legitimate sales
for that period."
En even iets heel anders,

Ze willen dus dat providers gaan zorgen dat het niet kan?
Hoe willen die providers dat Łberhaupt gaan halen? Dat gaat meer kosten als de verliezen die de gameontwikkelaars hiermee maken denk ik...?

---
Naar aanleiding van het onderzoek wijst de ESA op de verantwoordelijkheid van internetproviders. Die zouden moeten voorkomen dat hun klanten illegaal games kunnen binnenhalen.
---
Nog mooier hoe maken ze het verschil tussen het online kopen en downloaden van het spel (Steam/ EALink etc) met het illegaal downloaden van bijv HTTP.

Zolang ze dit niet kunnen splitsen zou het er ook niet komen. Want je raakt ook de mensen die gewoon betalen voor de software/muziek/film

En het onderzoek klopt ook niet. Polen is geen rijk land maar de spellen zijn er wel net zo duur als in Nederland. Dus wij moeten bijvoorbeeld voor een spel 1 dagen werken hun 3 dagen (voorbeeld). Heb zelf een paar vrienden uit polen en vinden de prijzen belachelijk duur en online kopen kost soms meer ivm met verzendkosten en online kopen en downloaden scheelt maar 4 a 5 euro vaak. Dus in rijke landen zou denk ik minder worden gedownload en bijvoorbeeld meer worden gekocht omdat we gewoon meer koopkracht hebben op gebied van games.
Een compleet zinloos onderzoek dus... Getallen die niets concreets zeggen. De insteek van het onderzoek zal wel weer puur het genereren van statistieken zijn zodat ze weer met wat getallen en headlines kunnen gooien om hun vooringenomen doelen kracht bij te zetten. Niet dat ik het persť met die doelen oneens ben, maar deze manier van "onderzoek" vindt ik echt schaamteloos.
Het is slechts een excuus om de volgende US invasie kracht bij te zetten.

Na het Midden Oosten en Azie (waar ze toch maar een pak slaag krijgen) gaan de amerikanen nu maar wat mikken op Europa :+
Als je het origineel PDF leest, dan zie je dat dit meer een reclame campagne is dan harde feiten. Er word de hele tijd geschreven over de wetten die ze hebben doorgedrukt, over hoe goed de business wel is.

Maar nergens staat HOE ze gemeten hebben ( Usenet / P2P / IRC ), aan de hand van welk netwerk ( Tracker TPB, P2P verkeer, etc )

Dit is een mooi gekleurd rapport van hen, en om nog eens oude koeien boven te halen : wij van wc eend raden wc eend aan! En zeker de aanbevelingen die ze willen doen!
Idd waardeloos. Maar wel leuk om te misbruiken tegen al die andere 'verzonnen' rapportjes.
Het is mogelijk dat de ESA niet naar de VS als geheel heeft gekeken, maar naar de afzonderlijke Amerikaanse staten, al is dat niet rechtstreeks uit het jaarverslag op te maken.
Als dat zo zou zijn dan zou het erg moeilijk zijn om in de top 10 te komen, aangezien je dan met "landen" komt van 6 milioen inwoners (300 mil / 50).
Tja, aan alleen procenten hebben we niet zo veel lijkt me :/

Hoeveel downloads van welke spellen op welke manier en hoeveel legale kopieŽn zijn er verkocht en zijn die ook weer op diezelfde ip's opgedoken?

Veel mensen die ik ken downloaden een spel, kijken of het het geld waard is en kopen het daarna vaak.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True