Nederlanders drukken minder vaak digitale foto's af

CeWe Color, naar eigen zeggen het grootste fotolaboratorium van Europa, ziet in Nederland voor het eerst het aantal losse afdrukken van digitale foto's afnemen. Het aantal bestellingen van fotoboeken groeit echter snel.

Het is voor het eerst sinds de explosieve groei eind jaren negentig dat het aantal losse afdrukken van digitale foto's afneemt. "Dit jaar gaat het om een daling van ongeveer 15 procent", zo laat Richard Timman van CeWe Color aan Tweakers.net weten. "We zien echter een sterke groei van producten als fotoboeken en in mindere mate fotocanvas."

Dit jaar zou het aantal door CeWe Color geproduceerde fotoboeken voor de Nederlandse markt, met gemiddeld tussen de tachtig en honderd foto's per album, uitkomen op bijna twee miljoen stuks, een groei van meer dan honderd procent vergeleken het jaar daarvoor. Verder zijn allerhande producten die voorzien kunnen worden van foto's in opkomst, zo stelt Timman.

CeWe Color stelt ondanks de mindere economische tijden in Europa geen teruggang te zien in de productie. In Nederland zou de 'trendsettende' groei van fotoalbums mede veroorzaakt worden door de opkomst van breedbandverbindingen, ondanks dat de gemiddelde bestandsomvang van een foto de laatste jaren is toegenomen. De overstap van losse foto's naar verzamelalbums wordt volgens CeWe Color na Nederland op enige afstand gevolgd door de Scandinavische landen en Duitsland.

Het in Nunspeet gevestigde CeWe Color maakt onder andere digitale afdrukken die via winkelketens als Kruidvat, Albert Heijn en Bol.com worden aangeleverd en claimt een Europees marktaandeel van 45 procent. Jaarlijks worden in Nederland naar schatting 600 miljoen foto's afgedrukt via fotocentrales, waarvan het leeuwendeel digitaal.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

29-08-2009 • 12:15

64

Reacties (64)

64
63
44
1
0
0
Wijzig sortering
Kijk! En hier loop ik al een geruime tijd sinds het digitale tijdperk over te klagen, als je HDD of je Backup HDD of je USB Stick of weet ik welke data opslag kapot gaat, dan heb je een probleem dan zijn je foto's weg. Als je foto's afdrukt zijn de foto's pas weg als je huis afbrand of als er wat anders gebeurt. Ik wil terug naar het massaal afdrukken van foto's, je kunt later niks aan je kleinkinderen laten zien omdat je de computer niet meer in je bezit hebt of iets dergelijks. Zonde dat de digitalisatie van apparatuur mensen lui maakt dat ze de foto's niet meer afdrukken of dat ze niet eens bij dat soort dingen stil staan. But thats just my 50cent.
Lui niet alleen, afdrukken is ongelooflijk kostbaar! Ik wil best van iedere vakantie een boek laten maken, maar daar moet ik nog steeds veel meer voor in de buidel tasten (ik ga dan niet voor een hema albumpje, ok ok) dan als ik de meeste gewoon op m'n computer kan bekijken. Maar afdrukken zijn zeker veel mooier, mits goed uitgevoerd. Als je echter een beetje slim bent dan zorg je dat je iets van 3 verschillende backups hebt van al je foto's + 1 online en 1x per jaar een dvd-tje erbij. Zo doe ik dat in ieder geval.
En vroeger was afdrukken -niet- kostbaar?

Wat een onzin altijd hier in Nederland. Ga je voor 1500 euro per persoon een verre reis maken, is een fotoalbum van 100 euro te duur om af te drukken. Wordt er een bruiloft georganiseerd die om en nabij 12.000 euro kost, gaat men op zoek naar de goedkoopste fotograaf... of laat het misschien zelfs door een familielid doen.

En ook op technisch gebied: Er wordt een computer aangeschaft van 1500 euro (PC + scherm) om te fotobewerken, en dan wordt een desktopsetje van de Trust bijgenomen omdat een fatsoenlijke Logitech desktopset van 100 euro teveel zou kosten. Oh ja. Natuurlijk moet Windows ook illegaal, want het komt in niemand op dat die PC best 1400 had kunnen kosten om van het overige bedrag een licentie te kopen.

En ja, ik heb ze allemaal gezien, en kom dit soort dingen regelmatig tegen.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 24 juli 2024 20:03]

Af en toe een grote uitgave doen is geen enkel probleem, voor een vakantie spaar je, voor een computer en bruiloft idem (hoewel ik daar idd dan wel de fotografie bij zou doen). Foto's maken is iets geheel anders, het is een continue kostenpost en als je een beetje kwaliteit wilt gooi je nog eens veel weg ook. Ik fotografeer als hobby en ook al let ik zeer goed op het maken van een foto, ik maak er per foto vaak 3 als de situatie dit toelaat (3 belichtingen) om hier in de "donkere kamer" weer leuke dingen mee te doen. 3x 200 foto's voor een vakantie = 600 shots. Per vakantie, per evenement, en ga zo maar door, het is namelijk m'n hobby. Hoeveel kost dat allemaal als je dit op de ouderwetse manier in de donkere kamer zou doen + de nodige afdrukkosten en vergrotingen laat/gaat maken? Ik ben ooit begonnen als kleine man, met analoge fotografie, maar van leren kwam niet veel... ik moest iedere opname namelijk laten ontwikkelen. Nu hoeft dit allemaal niet meer en ben ik pas echt mijzelf gaan ontwikkelen, maar ik kan mijn geld maar aan een aantal zaken uitgeven en afdrukken is daar nu niet de hoofdmoot van, daar gaan echt alleen de juweeltjes naar toe.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 24 juli 2024 20:03]

Je hoeft dan ook niet van alles wat je doet een fotoboek te laten maken.

Als je echter een reis van 3 weken door het een of andere land heb gemaakt, dan hoop ik dat er toch wel een 100 albumwaardige foto's uitkomen. Als het laten afdrukken van een 20x30 album met 50 bladzijden in goede kwaliteit dan 100 euro kost, dan is dat zeker een herinnering aan de betreffende reis die mij het geld waard zou zijn.
En vroeger was afdrukken -niet- kostbaar?

Wat een onzin altijd hier in Nederland. Ga je voor 1500 euro per persoon een verre reis maken, is een fotoalbum van 100 euro te duur om af te drukken. Wordt er een bruiloft georganiseerd die om en nabij 12.000 euro kost, gaat men op zoek naar de goedkoopste fotograaf... of laat het misschien zelfs door een familielid doen.

En ook op technisch gebied: Er wordt een computer aangeschaft van 1500 euro (PC + scherm) om te fotobewerken, en dan wordt een desktopsetje van de Trust bijgenomen omdat een fatsoenlijke Logitech desktopset van 100 euro teveel zou kosten. Oh ja. Natuurlijk moet Windows ook illegaal, want het komt in niemand op dat die PC best 1400 had kunnen kosten om van het overige bedrag een licentie te kopen.

En ja, ik heb ze allemaal gezien, en kom dit soort dingen regelmatig tegen.
Je generaliseert wel heel erg en gaat er van uit dat iedereen maar duur doet en bespaart op zogenaamde bijzaken. Die gevallen zullen best voorkomen maar er zijn genoeg mensen die op een oude bak werken en daar vanzelfsprekend geen toetsenbord van 100 euro aan hangen.

Vroeger was het afdrukken ook duur maar toen had je maar 1 of 2 rolletjes met 24 of 32 foto's per stuk.

En niet iedereen gaat voor 1500 euro op vakantie en een bruiloft doe je meestal ook maar 1 keer (in de zoveel tijd). Het gaat meer om de foto's van dagjes uit, familiefeestjes, vakanties etc.
Ouderweste gedachte, het is extreem goedkoop om meerdere kopien van je digitale fotos op meerdere plekken op te slaan. Als jij je ouderwetse fotoboek niet meer bezit kan jij je fotos ook niet laten zien. Je kan met gemak je fotos op een flash drive zetten en in een brandveilige kluis gooien. Of gewoon direct naar je kleinkinderen emailen.
Het feit dat mensen niet fatsoenlijk aan backups doen is een probleem.
Jij hebt het bericht niet goed begrepen, er wordt niet direct gezegd dat er minder wordt afgedrukt, er wordt minder afgedrukt door de professional. Want er is wel een groei in fotoalbums en fotocanvas, redelijkerwijs kan je daaruit opmaken dat men foto's veel meer thuis afdrukt of in ieder geval oplossingen heeft gevonden die voor hun het beste (beter/goedkoper) werken.

Ook heel erg logisch vind ik overigens, je kan tegenwoordig thuis zoveel; je kan een compleet fotoboek digitaal opmaken met teksten etc erbij, daar kan je tegenwoordig zelfs prima gratis software voor krijgen. Daarna print je het zelf op mooi papier, netjes inbinden etc.. compleet je eigen creatie, waarom zou je dan nog een externe dienst zoeken? Dat is wat dit bericht probeert te vertellen.

Buiten dat, zelfs voor de kosten hoef je het niet meer te laten... een mooi fotoalbum laten maken; opmaak, tekstjes etc kost nog wel een aardige duit.
En dat ben ik 100% procent met je eens.
We weten allemaal wel hoevaak je moet upgraden, en hoeveel informatie en digitale foto's gaan dan niet verloren? Hoe veel gaat er verloren met crashes?
Het grote voordeel van een afgedrukte foto is dat je die bij wijze van spreken kunt "vergeten", die ligt 20 jaar in een lade of zo, en na al die tijd pak je die foto weer op en zie je die scene weer. Goed afgedrukte foto's dan.
Ik heb daar eens een discussie over gehad met een medewerker van een gerenomeerde camera winkel, die bleef heel stug volhouden dat hij elk uur een backup maakte, elk uur, dag in dag uit, jaar in jaar uit. Dus hij bleef volgens hem altijd die digitale foto's houden, wat er ook gebeurde..... Daar geloof ik dus helemaal niks van, iedereen met een beetje levenservaring weet dat je leven héél snel drastisch kan veranderen. Sterfte in de familie, depressie, burn out, je raakt je baan kwijt, scheiding en noem maar op.... en dan gaat meneer beweren dat hij nog steeds "back-ups" maakt?
Dacht het niet hè?
Een goed afgedrukte foto leg je desnoods in een schoenendoos op zolder, of je maakt er een mooi boek van, maar dan heb je over 20, 30 of 50 jaar nog iets om te laten zien.
Als je veel foto's maakt, zoals ik, dan koop je een stukje software dat automatisch backups maakt. 120 GB is het bij mij inmiddels. Ik schat zo'n 60-70.000 foto's. Wat voor schoenendoos zou dat opleveren? :)
Anoniem: 201824 @joshua229 augustus 2009 12:54
Ik bewaar al bijna 11 jaar alle foto's gewoon digitaal op m'n pc, en nog een andere pc. Da's de enige backup. In die tijd ben ik geen foto's kwijtgeraakt (alleen erbij gekomen :p). Heb natuurlijk wel meerdere pc's gehad intussen, maar verlies van foto's? Het is maar wanneer je je foto's dupliceert/op meerdere computers zet. Als je computer al rammelt en je wacht -tot het laatste moment, c.q. je een nieuwe pc hebt- met kopiëren, tja. En ja, drastische wendingen in je leven, dan ga je foto's pas missen. Tot die tijd wachten ze om met nostalgie bekeken te worden.
Raar om op tweakers te lezen over dit soort 'opa praat' nadelen van de moderne technologie. Met de moderne technologie worden dit soort problemen natuurlijk ook allang opgelost. We noemen dit ofwel
backup - HDD ruimte om een levenlang foto's (jpg) nogmaals op te slaan kost heutzutage < 60eur
online opslag - zet je foto's gratis op flickr, stel evt in dat alleen familie of vrienden kunnen meekijken en alles is opgelost.
Als je niet lui bent allemaal geen probleem.
Jeetje, we hebben het hier over foto's, geen force Blu-Ray film collectie backup ofzo.

Ik heb in "My Pictures" 421.723 fotos staan verpreid over 2818 mappen en een totaal van 28.06GB.

Die staat op mijn C: schijf, op mijn backup schijf, op een 32GB USB backup stick in 7-zip AES 256-bit encryptie formaat, en datzelfde 7-zip bestand staat online.

Bijna iedereen heeft tegenwoordig een computer om de fotos te bekijken, of een digitaal fotolijstje. Ik zie mezelf al 421.723 uitgeprinte fotos meeslepen en dan "ohh wacht effe ik had een leuke foto die ik je wilde laten zien, effe zoeken".

Via de Intel Deep Viewer software die ik in beta heb draaien kan ik echter zeer snel een fotootje opzoeken. Nu heeft niet iedereen toegang tot dit geweldig software pakket, maar er zijn talloze tools verkrijgbaar om een snel doorzoekbaar foto database aan te maken.
Doe je zelf een lol en zet je backup ook een losse hdd, ik heb al zoveel shit met sticks/flashkaartje gehad. Een hdd kost niet zo veel meer; ik heb zelf ook de fout gemaakt om ze destijds te branden maarja zelfs a-brand dvd's degraderen naar verloop van tijd. Je fotos kwijt is duurder.

@germinal: niet iedereen heeft een te dure fancy camera die alleen maar raw uitpoept. 4megapix is al meer dan voldoende om af te drukken op 10x15. En 4mp neemt volgens mij max 2MByte in. Dan kom je dus al een heel eind..
30gb voor bijna 500.000 fotos?? moest ik 500.000 foto's willen bewaren zit ik aan 15TerraByte :s Dan ben ik eerder voor kwaliteit dan kwantiteit. En de beste foto's verdienen een afdruk. Afgedrukt ziet een foto er zoveel beter uit
Oftewel juist positief, Nederlanders willen iets bijzonders met hun opnames. Niet dat losse afdrukken slecht zijn oid, maar ik vind het wel mooi dat meer gewone consumenten nu mogelijk meer aandacht besteden aan hun foto's (al zal het vaak nog steeds pet zijn). Verder zie ik juist dat veel mensen hun digitale kiekjes vrijwel nooit meer afdrukken, maar dat kan aan mijn omgeving liggen. :)

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 24 juli 2024 20:03]

nou dat ligt er maar net aan hoe je het bekijkt.
mijn theorie is dat mensen tegenwoordig zoveel foto's maken dat het moeilijker is geworden om te selecteren uit je eigen foto's.
in een fotoalbum gaan gemiddeld zoals in het artikel vermeld staat 80 tot 100 foto's.
dit soort aantallen ga je natuurlijk nooit los uitprinten, dat geeft je gewoon een te grote onpraktische stapel foto's.
En men heeft genoeg mogelijkheden om foto's op ander manieren te bekijken, zoals bijv. het gewoon of CD of DVD zetten en bekijken op de TV mbv. een DVD-speler, dat is technologie die vrijwel iedereen al in huis heeft.
Sterker nog, losse afdrukken zijn veel beter. Beter in kwaliteit en beter wat levensduur betreft.

De digitale foto albums zijn drukwerk kwaliteit en die is helaas bedroevend slecht maar wel erg makkelijk.
Same here. Heb laatst via alibelli een fotoboekje besteld (nikon d90 als camera). En die claimen de beste kwaliteit te hebben.. Had gekozen voor glossy fotopapier in het boekje (voor de beste kwaliteit)
Resultaat:
Nou me afdrukjes op 10*15 bij de kruidvat met een HP photosmart 1 MP 5 jaar terug zien er nog beter uit.
Bedroevend slecht. Voor mij de komende paar jaar geen fotoboekjes totdat de kwaliteit verbeterd is.
Heb nooit het nut gezien van foto's afdrukken, zelfs die albums niet. Vind het veel leuker om de vakantie-kiekjes op de tv als slideshow te tonen dan met een horde rond een boekje zitten staren.
Een afdruk is mooier, rustiger, vergelijk het maar eens met het feit dat zoveel mensen nog steeds de krant willen lezen ipv een scherm te bekijken.
Mensen zijn gewoontedieren. Hoeveel managers lieten vroeger emails uitprinten door de secretaresse? Het kost tijd om dat af te leren.
Wordt nog steeds massaal gedaan .. Ook om een paper trail te hebben.
Klopt dat dat gedaan wordt maar waarom men nu perse een paper trail wil? Alles kan en wordt digitaal bewaard. Met goeie backups zit je altijd veilig. Papier kan ook kwijtraken, in brand vliegen etc.
De meeste mensen vinden een boekje leuker omdat ze het zelf kunnen doorbladeren en makkelijk meenemen en bekijken (zonder tv).
Anoniem: 294811 29 augustus 2009 17:10
Hier word niets afgedrukt of een fotoalbum van gemaakt, we maken er een mooie slideshow van met achtergrond muziek die op elke TV/LCD /PLasma afgespeeld kan worden, wie heeft er in deze tijd niet een dvd speler ?
...En over twintig jaar is er geen apparaat meer te vinden die het nog kan afspelen.
Hardcopies blijven belangrijk, omdat je dan alleen nog maar afhankelijk bent van je eigen ogen en eventueel een huisbrandje. Alles dat elektronisch wordt opgeslagen verdwijnt vroeg of laat uit het zicht (videobanden, laserdiscs, DCC, MiniDisc, Cassettes, LP's, etc.) Fotoboeken blijven inzichtelijk. Fotoboeken blijken ook nog eens een positief effect te hebben op dementerende mensen. Doordat de herinneringen visueel worden opgeroepen, kan de persoon in kwestie zijn gedachten weer een beetje op orde krijgen. Dat gaat je over 60 of 70 jaar met DVD's of JPGtjes niet lukken...
Ik druk ook minder digitale foto's af, ik ben weer aan het teruggaan naar analoge camera's. Dan krijg je voornamelijk "speciale" foto's en niet gewoon 1500 plaatjes die eigenlijk nergens op slaan. Ook is het wel geinig om dan je foto's vol verwachting op te gaan halen omdat je geen idee hebt welke gelukt zullen zijn en of ze mooi zullen zijn enz.

Het is gewoon een totaal andere ervaring.


Het zal ook wel schelen dat de economie wat minder gaat en dat er wellicht minder mensen op vakantie zijn gegaan etc.
Anoniem: 270027 @VNA921631 augustus 2009 07:57
Heb je wel gelijk in. Bij een analoge foto doe je veel beter je best om er iets van de maken. Probleem is tegenwoordig het afdrukken van analoge foto's. Overal worden de negatieven eerst ingescand om vervolgens digitaal te worden afgedrukt. De kwaliteit daarvan is werkelijk bedroevend. De kleuren kloppen voor geen meter, ook niet wanneer handmatig wordt gepoogd deze bij te stellen.
De enige oplossing is om zelf (of bij een vakfotograaf) handmatig te gaan afdrukken.

Heb een paar jaar terug een reis door de VS gemaakt en heel veel analoog gefotografeerd. Vervolgens heb ik ze bij vier verschillende zaken laten afdrukken, maar nergens was het goed.
Fotoalbums. Tjsah.
Tegen de tijd dat je halverwege bent heb je je foto's al zo vaak gezien dat je ze de komende drie jaar niet meer hoeft te bekijken. Want met je digitale schermpje heb je tijdens je vakantie ook al je foto's al veertig keer gezien (nieuwe vakantiebesteding erbij).
Je kan de albums dan ook maken voor mensen die de foto's niet kennen. Bijvoorbeeld als je je vrienden/familie wil laten zien hoe je vakantie was.
Dat kan wellicht digitaal bij je thuis maar als je naar hen toe gaat is een album wel handiger.
Ik kijk sowieso liever fotoalbums omdat daarin de geselecteerde foto's staan. De beste uit een serie van een paar honderd geschoten plaatjes, die je anders allemaal op de tv had moeten bekijken.
Heb net onze vakantie foto's naar de aldi geupt, die maken er een leuk boekwerk van met een harde kaft.
Ja wanneer het huis vol zit met visite is het leuk om een boek door te geven ipv dat iedereen naar een groot plasma scherm moet zitten loeren.
Maar dat is denk ik ieder zijn eigen mening..
Ja wanneer het huis vol zit met visite is het leuk om een boek door te geven ipv dat iedereen naar een groot plasma scherm moet zitten loeren.
Idd, ook veel leuker voor mensen die helemaal geen zin hebben om andermans vakantiefoto's te bekijken; die kunnen het boek gelijk weer doorgeven i.p.v. dat ze verplicht zijn om naar een groot plasma scherm te moeten loeren. ;)
Er zijn nog steeds mensen die foto's laten afdrukken ?

Wie doet dat in rootsnaam, en wat moet je er mee ? Zijn er echt nog mensen die foto's in een boek gaan plakken (al dan niet digitaal) en er dan op een later tijdstip dat boek ook daadwerkelijk uit de kast pakken om er doorheen te bladeren ? Of nog erger: meenemen naar vrienden en kennissen om daar hun totaal niet interessante vakantie te laten zien :/
Euh... ja? Wat is het nut van een foto maken als je er toch nooit meer naar gaat kijken? Jij fotografeert altijd zonder geheugenkaart? Ik heb laatst een fotoboek gemaakt van de verbouwing van ons huis. En dat boek ligt gewoon onder de salontafel. Wie wilt kijken kan kijken, wie niet wilt kijken kijkt niet. Een fotoboek is echt veel minder laagdrempelig dan foto's op de computer kijken. Of via de ps3 op de tv (wat die overigens wel onwijs goed doet)

Wat betreft vakanties... als jij op vakantie bent geweest vertel je er nooit wat van? Is toch altijd leuk als je een plaatje bij het praatje kan laten zien niet?

[Reactie gewijzigd door satoer op 24 juli 2024 20:03]

Ik begrijp wel ergens je punt ja ... 2-3 keer per maand gaat hier de digitale camera mee voor een uitstap / event. Vervolgens zetten we de foto's op de computer in een mapje, mooi gesorteerd per jaar, datum & event. Ondertussen heb ik al zo'n 150 mapjes van de afgelopen 5 jaar met foto's in van verjaardagen, reizen, communie's, feestjes, ... goed voor 7500 foto's. Als ik er daar nu een viewcount zou kunnen plakken dan denk ik dat elke foto gemiddeld 2 keer bekeken is geweest. De 1ste keer bij het overzetten van de foto's van de camera naar de PC om ze te sorteren (mislukte wissen, draaien, rode ogen, ...) en een 2de keer om ze te tonen aan de mensen. Vervolgens staan ze allemaal te idlen in elk hun map ... 10 GB op je harde schijf waar ondertussen al een dikke stoflaag op ligt :P Je kan je inderdaad gaan afvragen waarom mensen dat doen maar dan kan je je evengoed afvragen waarom mensen postzegels verzamelen of postkaarten. Het zijn herinneringen voor later, ooit? Mocht je het allemaal niet (meer) hebben zal er ooit toch een moment komen waarop je dacht 'damn, had ik het maar afgeprint of bijgehouden'. Net zoals ik ook de beste foto's laat afdrukken via een online service om ze dan in de kast te leggen, onderaan in een hoekje ...
Je hoeft ze natuurlijk ook niet allemaal af te drukken... met digitale foto's moet je net zo goed selectief zijn als bij analoge foto's, alleen hoeft het nu pas voordat je ze gaat afdrukken in plaats van voordat je ze maakt. Ik heb in mijn afgelopen vakantie in Australië dik 2000 foto's gemaakt, daarvan ga ik ongeveer 10% afdrukken en inplakken. En er zijn genoeg vrienden, familie en kennissen die die foto's ook daadwerkelijk willen zien.

Ook oudere fotoalbums van vorige vakanties en andere gebeurtenissen worden met enige regelmaat uit de kast getrokken om weer even terug te reizen naar die vakantie, heerlijk. Inderdaad, als je 4 dagen in een tent aan zee gaat zitten dan zul je daar niet zo veel aan hebben maar als je iets avontuurlijkere vakanties doet is het echt wel de moeite waard!
Een 20x30 foto is toch wel mooi om te zien, en voor veel mensen telt het mee dat je dat vast kunt houden. Dat kun je met een op de TV of computermonitor weergegeven foto niet.

Ik heb ook een tijd gefotografeerd en niet al mijn foto's waren afgedrukt, maar van de mooiste had ik wel 20x30 afdrukken in een klapper zitten. Is ook erg handig als portfolio.
Misschien zou je eens wat anders moeten doen met vakantie dan 3 weken in een tent aan zee te gaan zitten.
In Nederland zou de 'trendsettende' groei van fotoalbums mede veroorzaakt worden door de opkomst van breedbandverbindingen, ondanks dat de gemiddelde bestandsomvang van een foto de laatste jaren is toegenomen
Tuurlijk heeft breedband een rol gespeeld. Maar denk dat het voornamlijk komt omdat men alleen digitale foto toestellen koopt. Foto album met hardcover is persoonlijker en 'mooier'? Het werkt ook gemakkerlijker; je selecteerd je vakantie kiekjes, leuk tekstje d'r bij. 2dagen later ligt je foto album in de brievenbus. daar kunnen de polaroids die je moet plakken enzo nooit tegen op

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 24 juli 2024 20:03]

*Kijkt naar links en ziet vriendin druk bezig met foto album in elkaar te klikken*

Het is een logisch gevolg denk ik. Wij hebben het nu dus ook, terug van vakantie, wil je mensen (snel) de foto's laten zien, hop op een USB stickje mee, of bij mij thuis op m'n TV in het groot laten zien. Waarom uitprinten, duurt lang en is onhandiger. Maar we willen ook een mooie herinnering aan de vakantie (ok dat zal niet iedereen hebben bij iedere vakantie of wat voor gebeurtenis dan ook) dus maken we een mooi foto album.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.