Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties

Sony heeft de Bravia Z5500-lcd-tv officieel uitgebracht. De full-hd-tv beschikt over de 200Hz-technologie 'Motion Flow' en is voorzien van een omgevingslichtsensor. De tv is per direct leverbaar in drie beeldformaten, voor prijzen vanaf 1800 euro.

De Bravia Z5500 is de opvolger van Sony's Z4500 en verschilt op een aantal punten van zijn voorganger. Zo heeft Sony AppliCast-functionaliteit toegevoegd aan de nieuwste Bravia-serie. Daarmee kunnen onder meer widgets en  rss-feeds op het scherm bekeken worden. De widgets voor een analoge klok, een kalender en de AppliCast-opstartgids zijn al geïnstalleerd, terwijl andere widgets zoals een rekenmachine, een wekker en een wereldklok los te downloaden zijn.

Daarnaast claimt Sony dat de Z5500 25 tot 30 procent minder energie verbruikt dan 'vergelijkbare modellen' van vorig jaar, waarmee waarschijnlijk de Z4500-serie wordt bedoeld. De Z5500 maakt hiervoor gebruik van een sensor die het omgevingslicht meet en de lichtsterkte van de wcg-ccfl-backlight daaraan aanpast. Ook wordt de tv automatisch uitgezet als er geen inputsignaal wordt gedetecteerd.

Het 10bits paneel van de Z5500 wordt aangestuurd door de nieuwe Bravia Engine 3 en de tv is voorzien van verbeterde streaming van media via dlna. Verder heeft het toestel een hdmi-aansluiting meer dan de Z4500 en is het voorbereid op CI+, de digitale tv-standaard die onder meer door Ziggo aangehangen wordt.

De 40"-versie van de Z5500 heeft een adviesprijs gekregen van 1800 euro, de 46"-variant gaat voor 2200 euro over de toonbank en aan het 52"-model hangt een prijskaartje van 3000 euro.

Sony Bravia Z500 lcd-tv Sony Bravia Z500 lcd-tv Sony Bravia Z500 lcd-tv
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

Ik blijf het belachelijk vinden dat UPC geen CI+ gaat ondersteunen. Dit bedrijf moet eens goed aangepakt worden want ze werken alles en iedereen tegen om hun systeem gesloten te houden. Ik wacht ook nog steeds tot de kabel wordt opengesteld. Dit duurt maar en duurt maar... Ik wil onderhand van die monopolist af hier en een provider als Caiway kiezen die geen encryptie gebruikt! Hoelang moet ik nog wachten?
CI+ vind ik ook maar een oplossing van... eugh, slechts marginaal beter dan iRDETO.

Hoewel ik het standpunt van de kabelaars begrijp, immers, die hebben ook vreemde eisen van RTL/SBS/Hollywood/Film1 om signaal van begin tot eind DRM-beschermd aan te bieden. Maar ik vind het zelf te restrictief. Het was al lastig om een HTPC met DVB-C te bouwen (Ziggo zelf verwijst je doodleuk door naar het analoge signaal), maar zelfs met een greep als een Alphacrypt loop je met een noodoplossing die niet ondersteunt is, en, doordat de providers buiten-specs hun DVB-C signaal versturen (de kanalenlijst zou moeten worden meegestuurt met DVB-C, maar ze sturen vaak de foute regiocode mee, waardoor er geen kanalen verschijnen. De gebruiker moet dan handmatig kanalen gaan kiezen of zijn eigen regiocode invoeren), slechts met moeite werkbaar is.

Naar mijn mening wordt het tijd dat de volksvertegenwoordiging eens iets gaat doen aan de manier waarop de auteursrechten bondjes, zenders, en netwerken encryptie aanbieden. De publieke omroep moet FTA, en ik snap dat ze encryptie willen omdat zenders vaak betaal-zenders zijn en als abo worden aangeboden, maar om het onwerkbaar te maken vind ik te ver gaan.

De overheid zou een grens moeten stellen, alleen volgens-spec encryptie en CAM-modules die voor lles werken, zodat HTPC klussers aan de gang kunnen, en mensen met een gewone DVB-C TV ook hun CAM kunnen blijven gebruiken, en wel zonder moeite, omdat een kabelaar zich aan de specs houd.

Dit is net zoiets als het SecuROM verhaal, je kan stellen: als je je aan de regels houd heb je nergens last van, en daar heb je gelijk in. Ben je echter iemand die vaker installeert (Spore kocht je niet, spore huurde je voor 4 installaties), niet van STB's houd, of zelf klust met een alles-in-n HTPC waar geen TV met lading stand-alone aparatuur aan kan tippen, ben je screwed. Je moet in principe de STB gebruiken die je provider je vertelt te gebruiken.
CI+ kan je niet vergelijken met Irdeto; Irdeto is een encryptiemethode, CI+ is een standaard waarmee cams, 't apparaat waar de cam in gaat, en de smartcard elkaar kunnen authenticeren.
Waar CI+ dus voor zorgt, is dat de kosten voor het certificeren van STB's voor de kabelaars omlaag gaan, en STB-fabrikanten moeten gaan betalen voor het certificeren van hun hardware op CI+.
Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat een kabelaar geen STB's meer hoeft te leveren, maar CI+ modules - waardoor de keuze voor de STB bij de consument ligt. Geen verplicht Humax-kastje naast je TV dus.
Dit heeft geen impact op mensen die zwart of grijs kijken dmv. cardsharing of andere toestanden, aangezien de encryptiemethodes niet noodzakelijk aangepast worden.

Je zegt: '... en CAM modules die voor alles werken, zodat HTPC klussers aan de gang kunnen, en mensen met een gewone DVB-C TV ook hun CAM kunnen blijven gebruiken ...' . Na een tijdje CI+ koop of huur je van je kabelaar dus gewoon een CAM, en die stop je in de STB, HTPC of TV naar keuze.
Een paar opmerkingen:

Ten eerste waarom wil je CI+ ??
In mijn TV zit een CI slot en ik kijk met een Alphacryp Classic Cam + smartcard naar het basis + HD-pakket. Dat werkt perfect. :)

Ten tweede heeft Caiw wel encrypie (ik zit zelf in Cayw gebied - Gouda)
En misschien een nieuwtje: Caiw gaat ook CI+ ondersteunen volgens de Caiw-winkel.
Waarschijnlijk gelijk met Ziggo.
Hij bedoelt dat UPC geen CI en geen CI+ ondersteunt. Je moet dus bij UPC per s een stb gebruiken van UPC, de ingebouwde dvb-c tuners in tv's zijn niet te gebruiken, net zoals dvb-c-kaarten voor de pc. Een Alphacrypt CAM gaat dus niet werken.

Da's ook de reden dat ik als 1 van de weinige Nederlanders nog analoog kijk. Satelliet mag niet, digitenne heeft slecht bereik en ik wil tv kijken via mijn media center. Rustig afwachten dus ;)

Overigens heeft Ziggo natuurlijk al aangekondigd over te stappen op CI+ en hoewel ze zelf aangeven "niet bewust dingen gaan blokkeren" kan het zomaar zijn dat je dure tv over een paar jaar niet meer werkt en je alsnog een stb moet aanschaffen! Dus ik zou nu ook CI+ willen als ik een tv zou kopen die een dvb-c tuner heeft.

[Reactie gewijzigd door rb338 op 29 juli 2009 12:10]

Ziggo gaat niet overstappen op CI+, maar gaat het ondersteunen.
Bij Ziggo werkt een gewone CI met alphacrypt classic ook, maar ze ondersteunen het alleen niet.

De mededeling dat het over enige tijd zomaar zou kunnen zijn dat je dure tv (CI met alphacrypt) geen kanalen meer doorgeeft lijkt mij een beetje bangmakerij.
Een externe decoder heeft toch ook een gewone CI? Gaan ze deze dan allemaal vervangen voor een CI+ model?

CI+ houdt in dat bepaalde kanalen niet meer gecopieerd kunnen worden indien men ( niet het kabelbedrijf) dat wenst. Ten minste dat heb ik zo begrepen.

Bij mijn weten heeft een CI+ cam alleen nut als je tv dit ook ondersteunt met een dvb-c tuner en CI+ slot. Anders kun je met CI+ beveiligde kanalen nog niet ontvangen.

Maar we dwalen af...

[Reactie gewijzigd door rover4ever op 29 juli 2009 12:47]

Caiway heeft alleen encryptie op de extra pakketten NIET op het basispakket.
En ik kan het weten want ik kijk alleen naar het basispakket met mijn Philips 37PFL9604H12 met ingebouwde DVBC-tuner die ook HD aan kan.
Niet in Gouda (rekam gebied)

Het basispakket kan hier niet zonder smartcard ontvangen worden.

[Reactie gewijzigd door rover4ever op 31 juli 2009 13:00]

Als het goed is moeten eind van het jaar de kabels open voor andere aanbieders, hopelijk verandert er dan het n en ander.


ontopic: Advies prijs lijkt mij wat hoog. Voor 200/300 meer heb je 200Hz LCD LED TV's van enkele concurrenten (onder andere de Philips PFL9704).
Nog een tijdje, dat "kabel openstellen" gaat over analoog.
Bron?

edit:
Zelf even gezocht en dit gevonden:

De OPTA liet in augustus weten dat de verplichte openstelling voor analoge signalen alleen van toepassing is op de marktleiders UPC en Ziggo, terwijl de openstelling voor digitale pakketten ook voor de kleinere kabelaanbieders CAIW en Delta moet gaan gelden.

[Reactie gewijzigd door rb338 op 29 juli 2009 12:05]

Hoe ze dat trouwens willen doen is mij niet duidelijk. Kabel is in tegenstelling tot een telefoonkabel een gedeeld medium. Je heb wel een aparte kabel vanaf een verdeler in de straat, maar dat is niet het punt waar er van glas naar coax word omgezet voor zover ik weet. Dat gebeurt ergens hoger in de boom.

Dus als je als alternatieve kabel provider wil beginnen, moet je wel heel veel infrastructuur neerleggen. Of je moet kanalen gaan huren van Ziggo/UPC, maar dat lijkt me ook niet heel wenselijk aangezien er dan zenders dubbel uitgezonden worden en de capaciteit van het netwerk nu al beperkt is.

Zowieso is het nu nog gaan investeren in analoge kabeltechniek een totaal onzinnige actie. Als je graag concurrentie wil kan je beter wettelijk regelen dat men DVB-C en algemeen beschikbare CAM's + kaarten moet gebruiken. Het zou ook een goed idee zijn om analoge uitzendingen via de kabel net als al gebeurt is via de antenne binnenkort af te schaffen.
Mits ze dat regelen ben ik daar ook voor. Geen gesloten systeem meer maar alles volgens de DVB-C specificaties in combinaties met CAM modules die door de kabel providers worden uitgegeven (in plaats van verplichte STB's). Echter zie ik dat niet gebeuren. Monopolist UPC zal koste wat het koste zijn systeem gesloten willen houden. Dit moet zwaar bestraft worden wat mij betreft. Ik snap ook niet dat ze hier nog steeds mee weg kunnen komen in 2009. Ze werken alle nieuwe innovatie tegen (zoals ingebouwde dvb-c tuners in tv's).
Waarom zou je een rekenmachine op je TV willen?!
Serieus, het is goed dat men door blijft ontwikkelen in de techniek.. maar van sommige functionaliteiten snap ik werkelijk het nut niet hoor.
Een rekenmachine op je tv |:(

Wat wel top is, is het feit dat CI+ ondersteunt wordt.. dat gehannes met die extra kastjes begin ik nu namelijk wel een beetje zat te worden.
Wat ik me dan wel afvraag, stel dat ik radio wil luisteren, nu kan ik mijn tv uitschakelen en gewoon rechtstreeks via de versterker digitale radio (dus via ziggo met de humax receiver) luisteren. Hoe moet dat dan...
Analoge radio luisteren op je audio installatie. Andere manier is er niet. Tenzij Sony een mode inbakt dat na verloop van tijd het scherm wordt uitgeschakeld.
Ik heb de Sony 40W5500 en daar wordt zodra een radiozender gekozen wordt het beeld ver gedimmed. Je ziet dan nog heel vaag wat zeepbellen als screensaver op de achtergrond. Heb het verbruik alleen niet gemeten in die modus.
verder kun je het beeld bij powersaving helemaal uitschakelen.
Haha, inderdaad. Ik woon in Almere (randstad, dus) en bijna alle radiozenders die ik wel eens luister komen hier glashelder door via de Ether. Leuke antenne op zolder gezet en luisteren maar. Heb je tenminste ook gewoon RDS info e.d.

Radio via een DVB of IP-based dienst (in mijn geval Digitenne en KPN iTV) is echt een gehannes met extra tunerkastjes die meestal ook het radio luisteren niet optimaal ondersteunen (geen zender info, zelfs nieteens een nummer op de settopbox, bv., dus je moet nog je TV aanzetten om een radiozender te kiezen). Bovendien wordt er vaak enorm bezuinigd op bandbreedte van de radiozenders, waardoor FM mooier klinkt dan het van compressie artefacten aan elkaar hangende DVB of IP geluid.

Maar wel mooi om te lezen dat Sony voor radio luisteren zo te zien via de powersaving modes of gedimd beeld een prima oplossing bedacht heeft.
options (op AB), power saver, picture off.

scherm staat dan uit, rest van tv aan, dus ook audio output werkt dan gewoon.
Wat ik heb gedaan is de Humax decoder via een optische aansluiting aangesloten om mijn reciever. Het geluid gaat hier dan over en kan je je tv uitschakelenn.

Nadeel is wel dat als je je tv uitzet je niet kan zien welke zender wat is (of je moet de kanalen uit je kop weten ;-))

Heb het zo bij mij aangesloten en het werkt lekker.

Succes.
Ja dat heb ik nu ook zo..
"[..] nu kan ik mijn tv uitschakelen en gewoon rechtstreeks via de versterker digitale radio [..]"

Maar als je dus een ingebouwde digitale decoder hebt vroeg ik mij af hoe dat je dat dan aan gaat pakken..
Maar het is me nu duidelijk.. het scherm kan dus gewoon uit dan ;)

(ben voorlopig nog lang niet toe aan een nieuwe tv.. maar vroeg het me gewoon af)
he...als de tv touch screen heeft vind ik het best maar anders is het een stuk sneller om een rekenmachine te pakken of de rekenmachine op je telefoon op te starten natuurlijk
Als je deze tv in het bedrijfsleven gebruikt, kan ik het nut er wel van inzien.
Voor de gemiddelde gebruiker is dit inderdaad nutteloos. ;)
Huh deze tv's staan toch al een maand in de pricewatch te koop?
Waarom nu pas het bericht van Sony?
Of ze daadwerkelijk beschikbaar zijn is een ander verhaal ;)
Ok, waarom nu pas het nieuwsbericht dat ze er zijn terwijl het bericht al vanaf 30 april op de sony site staat?
http://presscentre.sony.e...eleaseID=361&NewsAreaID=2
Motion Flow is een verschrikkelijke uitvinding.
Het ontneemd films de 'filmlook'(24/25p) waardoor film juist zo magisch is!
Altijd uitzetten dus die 200 Hz; bij films en series in ieder geval
Dat is een mening, niet een feit. Hoewel ik het bij games liever uit heb, moet ik zeggen dat sommige films er een heel stuk mooier door worden, naar mijn mening.

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 29 juli 2009 12:51]

Vertel me eens waarom een schokkerig beeld een film magisch maakt?

Om dat te vermijden werden in films alleen langzame pans gedaan, en werden bepaalde camera opstellingen vermeden. Wellicht bedoel je dat met het magische van film. Maar dat staat dus los van het afspelen.
Om dat te vermijden werden in films alleen langzame pans gedaan, en werden bepaalde camera opstellingen vermeden.
Waar heb je dat nou weer vandaan?
Regisseurs doen wat ze artistiek willen, en laten zich nooit leiden door "mogelijk 24fps schokkend beeld". Er zijn zat films met snelle pans en schokkerige shots (met een zogenaamde real life / docu-look).
Waar heb je dat nou weer vandaan?
Gewoon historische feiten. Als je je meer gaat verdiepen in 24p dan kom je dat vanzelf tegen. (vrijwel onmogelijk een diepgaande discussie hierover te vinden waar dat niet in besproken word)
Regisseurs doen wat ze artistiek willen, en laten zich nooit leiden door "mogelijk 24fps schokkend beeld".
Uiteraard doen ze dat wel, want een schokkend beeld doet afbreuk aan de belevenis van de film. Dus zorgen ze dan bv dat het belangrijkste onderwerp weinig beweegt tov de achtergrond. De achtergrond schokt dan wel, maar dat is minder belangrijk.

Maar tegenwoordig letten regisseurs daar inderdaad veel minder op dan bv 20 jaar geleden.
Uiteraard doen ze dat wel, want een schokkend beeld doet afbreuk aan de belevenis van de film.
Nogmaals, dat is dus een artistieke keuze. Niets met techniek te maken.
Maar tegenwoordig letten regisseurs daar inderdaad veel minder op dan bv 20 jaar geleden.
Dus "20 jaar" geleden "kon" het al. Wederom puur een artistieke keuze.
Jammer dat er geen LED backlight op zit.
Zou ook voor Sony een leuke extra zijn...
Ze hebben wel een model met LED backlight, de KDL-40ZX1.
en de 46+ x4500
Het wordt ook wel eens tijd voor weer een nieuw modelletje uit de X serie.

Dat vind ik toch de meest interesante serie van Sony. De kwaliteit daarvan is dikwijls erg goed.
ZX1 is een EDGE LED en niet LED Backlight.. http://www.sony.nl/produc...-40zx1/tab/technicalspecs

De Sony X4500 serie is wel LED Backlight!
Mooi tv-tje weer van Sony, hou wel van dat strakke design en zo dun mogelijke rand om het scherm. Ze hebben de speakers netjes verborgen ook in dit model, vraag me af hoe het geluid zou klinken.
Waardeloos, zoals bij elke platte TV.

Eigenlijk verrassend dat er niet meer merken de speakers als optie leveren, zodat je kan kiezen voor eigen losse speakers, of betere speakers aan de TV.
Ach, dat is behoorlijk subjectief. Mijn eigen Bravia van 2 jaar oud heeft prima geluid, net als de Samsung TV's die vrienden van mij hebben.
Het statement "waardeloos" is inderdaad subjectief.

Dat het net zo zal klinken als bij elke platte TV is dat echter niet.
De reden dat die dingen zo klinken is omdat er niet voldoende ruimte in een platte TV zit om een beter geluid voort te brengen.

Als jij dat geluid "prima" vindt, dan zul je hoogstwaarschijnlijk het geluid van deze TV ook "prima" vinden.
Inderdaad, mijn Bravia van 2,5 jaar oud heeft ook een verrassend goed geluid. Daar kwam ik achter toen ik vorig jaar ging samenwonen en mijn vriendin niet iedere keer de versterker aanzet... 8)7

[Reactie gewijzigd door -Sander1981- op 29 juli 2009 16:12]

Dat zegt dan wellicht meer over de versterker en je speakers dan over die Bravia? ;)
Haha, dat is inderdaad ook een uitleg. :D Nee, die vallen in de categorie 'vrij goed'
(Mission M33 + Sony STR-DG710)
Nou sorry hoor maar ik heb de nieuwe Samsung UE40B6000, en het geluid klinkt niet goed, het beste is een versterker aan sluiten, zo als ik gedaan heb (JVC 100Watt 5.1).

En iedereen zegt dat dat de spiekers uit Led lcd tv die zo dun zijn niet zo goed klinken:

http://www.productvergeli...B26ADC125757F0049C7F0.htm

Maar de beeld van de Samsung UE40B6000 LED lcd is wel super en zwart is ook echt
zwart en hij gebruikt na afstellen maar MAX 94W stroom, en dat zal van de Bravia Z5500
ook wel zijn

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 29 juli 2009 19:30]

Om de massaproductie (elk type dat men uitbrengt kost geld) en om het voor de consument makkelijk te houden. Ook (gezien de kwaliteit van de speakers) denk ik niet dat er een echt prijsverschil tussen beide zit. De TV moet sowieso geluid processen, dus die chip kan je ook niet ineens weglaten. Enige winst dan zou van het weglaten van de speakers komen.

Ik denk dat heel weinig consumenten kiezen voor "een TV zonder geluid".

[Reactie gewijzigd door XiniX88 op 29 juli 2009 13:01]

Waardeloos is erg subjectief. Overigens heb ik de voorganger van deze tv (de z4500) en het geluid van dat model is prima te pruimen voor normaal tv kijken. Deze heeft echter wel een subwoofer (en is om die reden ook niet echt dun, zeg maar 50% dikker als de z5500). Waarschijnlijk ook meteen de reden waarom deze nieuwe het niet meer heeft, die dingen moeten blijkbaar ten koste van alles zo dun mogelijk gemaakt worden.
Pfffff... "waardeloos" :') is inderdaad zooooo subjectief

Dat het geluid enigszins achter zal blijven bij het geluid dat de meeste grote CRT tv's wisten te produceren is begrijpelijk: Er MOET een compromis gesloten worden om aan de verwachtingen van de consument "een platte TV te krijgen" te voldoen.

Maar om het dan meteen "waardeloos" te noemen. Van de meeste LCD tv's van Panasonic of Sony (27 tot 42 inch) die ik her en der gezien heb vind ik het geluid alleszins acceptabel om gewoon een avondje TV te kijken.Bij het journaal en de meeste informatieve programma's kreeg ik in ieder geval geen jeukende vingers om een losse versterker (voor zover die bij die kennisen of familie aanwezig was) aan te zetten.

Alleen bij muziekprogramma's en films zou ik die neiging krijgen. Maar goed, dat heb ik met mijn Sony 29 inch CRT beest van 6 jaar oud ook (ookal zit daar een prima geluidje in).
Ik ben zeer benieuwd naar de prestaties van de Z5500 ten opzichte van de Philips 9664 (en de Panasonic V10 plasma). Hopelijk verschijnen er binnenkort reviews online. Bijvoorbeeld op www.hdtvtest.co.uk, alleen mijden zij systematisch de Philips tv's.
Die kan ik al wel voorspellen:
zwarting: wat minder dan de plasma
kleuren: net zo goed als de plasma.

Tenminste als er maar 1 persoon naar het scherm kijkt.
Als je met twee mensen kijkt is er minimaal n persoon die een veel slechter beeld ziet, omdat alle LCD schermen een zeer beperkte kijkhoek hebben.
Ze claimen allemaal wel 170+ graden, maar dat is bij een contrast van maar 10%.
De praktijk is dat al bij 10 graden kijkhoek alle LCD schermen een duidelijk minder mooi beeld hebben, in zowel kleuren als contrast. Dat verschil is niet alleen meetbaar, maar op zo'n hoek al heel duidelijk zichtbaar.

In de praktijk betekent dat dus, dat wanneer jij recht voor het beeld zit de persoon naast je een slechter beeld ziet.

Een plasma heeft dat probleem niet. Helaas wordt dit probleem nooit meegenomen in reviews.
Ik ben helaas de link kwijt naar een review die dat heel duidelijk liet zien.
[edit]: link gevonden:
http://www.displaymate.com/LCD_Plasma_ShootOut.htm

[Reactie gewijzigd door mjtdevries op 29 juli 2009 12:45]

CI+ zou volgens recente publicaties eind deze maand leverbaar worden bij Ziggo, maar de BCC en Mediamarkt (welke zeker de cam-kaarten zullen gaan verkopen) hebben al te horen gekregen dat de introductie ergens september gaat worden...
Kijken of we dit jaar nog gebruik kunnen maken van CI+...
Je kunt ervoor kiezen om een CI kaart (dus geen CI+) aan te schaffen, eventueel tweedehands. Deze werkt ook gewoon prima met alle TV zenders van Ziggo in een Sony Bravia televisie. De Sony televisies hebben toch geen ondersteuning voor de specifieke CI+ toepassingen van Ziggo, denk aan Video On Demand.
Hopen dat de input lag op deze serie weer wat beperkt is.
De naam doet me denken aan een geluidssetje van Logitec de Z-5500. Niet dat het erg is maar leest niet echt makkelijk. Volgens mij hadden die ook al de Z-4500 :P
inderdaad de google ads reageert daar ook erg leuk op.

200hz, zal dit door mensen worden waargenomen? ik meen dat 100hz zeer prettig is, maar 200hz lijkt mij onzin..
http://www.sony.nl/article/id/1221214792612

na het zien van dit filmpje :P , zie ik toch genoodzaakt waarom 200hz nodig is ;) :)

btw die prijzen zijn daarin tegen wel weer abominabel hoog :/ :(
Voor mijn carrierewisseling heb ik nog wat metingen/tests kunnen doen aan diverse LED LCD TV's, met 50/60, 100 en 200Hz. Er is weldelijk nog een voelbaar verschil tussen 100Hz en 200Hz mits de frame-interpolatie ook op 200Hz werkt.
Een LCD werkt zowiezo niet met 'blanking' zoals een CRT scherm, wat afhankelijk van de refreshrate zijn hele scherm X keer per seconde hertekend (50Hz CRT = koppijn, ook al is het niet te zien, een camera kan het vaak wl zien omdat die ook 'blanked' maar niet in sync met de monitor, waardoor je de CRT knipperend ziet).

Een LCD wijzigt alleen de pixels die aan- of uitstaan, en hoewel die 100Hz technieken wel degelijk wat doen, is het zeker niet te vergelijken met de echte refreshrates die CRT schermen hadden. Wat deze technieken doen is het 50Hz PAL-beeld nemen, en er een 'halfweg' plaatje tussen berekenen, zodat het 100 beelden per seconden is. Vergelijk het met een high-speed camera die met 10.000fps iets opneemt, en het vervolgens met 30fps afspeelt, waardoor die kogel die die balon kapot schoot op zijn dooie gemakje aan komt zweven, en langzaam een gat boort in die balon, die om zijn 'luchtkussen' terugtrekt en stukken rubber weggooit.

Alleen dan moet je het zien als: we hebben een beeldbron die 50FPS is, en we willen naar 100FPS, we bedenken zlf de tussengelegen beeldjes erbij. En om de ouderen/SBS kijkende mensen een leuke marketingterm te geven (de mensen die het idee hebben dat LCD schermen ook 50x per seconde knipperen), noemen ze het ook 100Hz, of zelfs 200Hz. Pure marketing, maarja, wat doe je er aan.

Overigens: effectief kan het menselijk oog zo'n 25 30 beelden per seconde onderscheiden. Wat overigens niet wil zeggen dat meer nutteloos is, het helpt om een soepeler beweging te creren, hoewel onze menselijke geest blijkbaar ook best goed is in het interpoleren van beweging.

Toevoeging:
CCFL-backlights hebben wl een refreshrate, maar die zit tegenwoordig meestal rond de 10000Hz.

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 29 juli 2009 13:04]

Ik heb van jou een nieuw woord geleerd: "SBS kijkende mensen" :Y)
Je weet wel, het soort mensen wat 'hart van Nederland' nieuws noemt, en van dat exclusief afhankelijk is voor de berichtgeving (oh, en de Story/Priv/Telegraaf zijn volgens dat soort mensen kranten)
Knap dat ze rotatie van de bal om zijn as weten te berekenen. :/
Lijkt er meer op dat highspeed beelden zijn omgezet naar 200hz en 50hz.