Tweaker maakt Pricewatch-barcodescanner voor Android

Tweaker Balachmar heeft een Android-applicatie gemaakt waarmee gebruikers de streepjescode van een product kunnen scannen en vervolgens op hun scherm krijgen wat de laagste prijs in de Tweakers.net Pricewatch is.

De applicatie is gratis verkrijgbaar in de Android Market. Er is ook een betaalde versie, die is bedoeld voor mensen die Balachmar willen bedanken voor zijn werk: de betaalde versie biedt geen extra features. Sinds de verschijning is de applicatie 342 keer gedownload.

De streepjescodes worden gescand met Zxing, dat als uitvoer een productcode genereert; de applicatie voert die productcode in op de mobiele website Tweakers.mobi/pricewatch, waarna een lijst met prijzen van het product op het scherm van het mobieltje verschijnt. Zxing scant overigens geen foto's, maar live-beeld. Gebruikers hoeven daarom geen foto's te maken om een streepjescode te scannen.

Het ontwikkelen van de applicatie was niet moeilijk, vertelt Balachmar. Dat komt vooral omdat Android-applicaties informatie kunnen uitwisselen, door middel van de zogenoemde Intents. "Ik denk dat het me tot nu toe vier uur heeft gekost. Waar de meeste tijd in ging zitten was hoe ik op een goede manier andere Intents in mijn programma kon gebruiken. Het schrijven van de code bleek dus erg makkelijk te zijn. Ik zou er niet aan moeten denken zelf een barcode-scanner te moeten schrijven."

Het idee voor de applicatie werd geboren op GoT, in het Android-topic. "Meerdere mensen hadden erom gevraagd en ik dacht dat het niet zo moeilijk moest zijn. En dat bleek het ook niet te zijn." Vanaf het begin zijn er applicaties voor Android verkrijgbaar die op basis van streepjescodes in staat zijn om prijzen te vergelijken. Dit is echter de eerste keer dat zo'n applicatie specifiek is gericht op de Nederlandse markt. De Tweakers.net Pricewatch is de grootste prijsvergelijker van Nederland op het gebied van onder meer elektronica en ict-producten.

De iPhone 3GS is door zijn 3,2-megapixelcamera met autofocus ook geschikt voor dergelijke applicaties. Streepjescodescanners zijn nog altijd lastiger op de iPhone 3G te implementeren, omdat de camera scherpgesteld moet worden op de streepjescode, zodat die goed gelezen kan worden. De Pricewatch-scanner is inmiddels ook opgenomen in de Pricewatch zelf.

Android staat tot nog toe op twee smartphones die verkrijgbaar zijn in Nederland: de T-Mobile G1 en de Vodafone Magic, allebei van HTC. Binnenkort komen daar nog twee modellen bij: de HTC Hero en de Samsung i7500 Galaxy.

Android Pricewatch scanner Android Pricewatch scanner Android Pricewatch scanner

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

15-07-2009 • 17:20

113

Reacties (113)

113
110
60
0
0
3
Wijzig sortering
Nu nog een iPhone-app :D

Wat meer on-topic:
Heb eens een keer op mijn mobieltje de pricewatch gewoon via de browser gecheckt in de Mediamarkt. Ik was meteen genezen om OOIT nog hardware in de Mediamarkt te kopen. Ongelooflijk. Niet een klein beetje duurder, maar echt 2x zo duur dan bij de wat betrouwbaardere webwinkel voor dingen zoals muizen, toetsenborden, etc.

Fantastisch initiatief, dus.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 22 juli 2024 22:52]

Ja, maar ook wel desastreus voor de wat betere winkels. Heb je net veel tijd besteed aan het informeren van een klant, haalt die z'n telefoon naar voren om mede te delen dat ie bij winkel X toch zo'n 50 euro goedkoper uit is. Je hebt nu al "ik slaap er nog een nachtje over" of "ik kom vanmiddag wel even terug", maar zo wordt het wel heel makkelijk.

Als dit gemeengoed wordt zullen die hun dozen/barcodes wel goed opbergen
Precies. Je ziet het nu al, barcodes met een sticker eroverheen geplakt die alleen de golflengte doorlaat die gebruikt wordt door de scanner. Daar kan een camera niets mee.

Kun je altijd nog de boel handmatig gaan invoeren maar ik vermoed dat het geduld van winkels met dat soort klanten sneller en sneller op zal raken ;) en terecht.
Anoniem: 302424 @Zpottr15 juli 2009 17:56
Ik denk niet dat hierdoor mensen nog minder in winkels gaan kopen. Mensen die vaak online iets kopen en website zoals Tweakers.net PriceWatch weten die kopen het dan toch wel online, of ze nu snel in de winkel kunnen zien hoe duur het is door de barcode te scannen of door even de naam van het product in te vullen, het is alleen wat sneller.

Verder als je al de tijd neemt om het product met de barcode te scannen op je telefoon dan zal je waarschijnlijk ook vast wel de tijd nemen om even de naam in te vullen als het scannen niet lukt.
Nu zou ik mezelf wel onder de categorie scharen die toch wel op z'n minst een online prijsvergelijking doet, maar de reden voor mij om bij een winkel te kopen is juist de support/garantie afhandeling. Op het moment dat zo'n winkel én slechte prijzen heeft én een beroerde (algemene) customer service... dan verdienen ze het simpelweg.
Ik koop zelfs nog wel in winkels... is een afweging die ik maak prijs-beschikbaarheid. Als ik het direct nodig heb en het is niet erg veel duurder in de winkel, haal ik het daar.

En wat winkels betreft... het is bizar hoe groot het verschil tussen prijzen is, dus ach.... informeren bij (bv) bcc en kopen mij expert is ook normaal, lijkt me.


enne uchiphoneappuch
De toekomst is dan ook aan kijkwinkels. Dus fysieke shops waar mensen naar toe kunnen om produkten in het echt te zien. Vinden mensen het iets, dan kopen ze het waar ze willen.
Je hoort al geregeld dat dergelijke zaken worden geopend.

Zeg zelf: internet is hardstikke handig, maar soms wil je een produkt gewoon zien en in handen hebben.

Over de scanner: het is handig om te kijken of je niet veel te veel betaald. Als je ziet dat een produkt in de PW gigantisch goedkoper is, dan weet je dus dat je in de verkeerde winkel bent. Vaak zijn er heus wel winkels te vinden waar de prijs niet zo heel veel duurder is dan op internet. En al helemaal niet als je rekening houdt met verzendkosten en wachttijd (in de winkel kan je het gelijk meenemen)
Ik hoor dat niet geregeld, en vind het ook vreemd dat het zou bestaan. Wie betaalt dat dan? Een showroom met personeel is een van de duurste dingen van de 'winkel'. Daarom is een webwinkel in de regel ook goedkoper dan een fysieke winkel.
Ik ken het verder ook niet, maar ik zou me kunnen voorstellen dat een merk of fabrikant zoiets zou inrichten. Het maakt voor een fabrikant niet zo veel uit of een klant nu via de een of via de ander zijn product koopt, zolang hij maar koopt.
Anoniem: 171671 @inquestos15 juli 2009 17:50
Of je een barcode of merk en type nummer gebruikt maakt niet uit je komt bij hetzelfde uit op de pricewatch.
De scan functie is gewoon leuk, en maakt gebruik van de mogelijk techniek.
Dat hangt er maar net van af, 50 euro op iets van 500 vind ik niet zo heel gek om het bij een winkel te kopen ipv bij een of andere shabby webwinkel.
Ik weet niet direct of dit zoveel impact zal hebben. Hier in België is de Fnac een mega dure winkel, maar toch zie ik in Leuven dat het een van de populaire winkels is. Ik ga er soms eens naartoe maar heb nog nooit iets gekocht. Mijn PS3 heb ik in een speelgoedwinkel ernaast voor ruim €30 minder gekocht.

De mensen gaan nog graag naar een fysieke winkel dan het online te kopen. Online winkelen is nog steeds een taboe. Eer deze omschakeling niet is gemaakt mogen die winkels nog op beide oren slapen. Als de switch er wel komt dan zullen die winkels zich wel aanpassen of een meerwaarde proberen te bieden (ondersteuning, klantvriendelijkheid, de menselijke aanwezigheid,...)
als consument heb jij een extra tool ter beschikking om te onderhandelen.
natuurlijk moet je niet direct het onderste uit de kan halen, maar je kunt er wel mee gebruiken in je gesprek met de verkoper. Je kunt aantonen dat bij de concurrent eenvoudig en goedkoper 't product kunt aanschaffen. De verkoper op zijn beurt kan zeggen; goed koop je 't daar, of 't op een compremis gooien (ook in de retail is 't crisis) dan verkoopt ie tenminste iets.
Bij de AH gaat 't niet werken, maar als consument heb jij 't recht om te onderhandelen. Zo betaal ik bij een kassa nooit 100% voor de prijs van mijn kleding, korting d'r overheen, of een paar sokken extra zeg maar. Zo ook met hardware bij de dixons bijv. het is een spelletje wat je met de verkoper moet spelen.
Als je het goed doet, haal jij (een beetje) voordeel. En de retailer heeft een sales gemaakt. win win :)
Je zou je kunnen indenken dat de winkels zoals wij die kennen meer een soort dienstverleners worden. D.w.z. ze helpen je - bijv. voor 10 euri - om het product te vinden wat het beste bij je past, je kunt naar ze toe met problemen etc, maar kopen doe je via Balachmar's handige tool.
Ja, maar ook wel desastreus voor de wat betere winkels. Heb je net veel tijd besteed aan het informeren van een klant, haalt die z'n telefoon naar voren om mede te delen dat ie bij winkel X toch zo'n 50 euro goedkoper uit is. Je hebt nu al "ik slaap er nog een nachtje over" of "ik kom vanmiddag wel even terug", maar zo wordt het wel heel makkelijk.

Als dit gemeengoed wordt zullen die hun dozen/barcodes wel goed opbergen.
Ik zie niet in waarom dit desastreus is. Als 'de wat betere winkels' goed willen concureren, doen ze dat ook met de prijzen van de producten, niet alleen met 'de naam' van de winkel zelf.

Dus een 'wat betere winkel' is een winkel niet, als die niet kan concureren met de prijzen. ;) Een Hollander (en ik denk eigenlijk elke logisch nadenkende mens) wil immers zijn product zo goedkoop mogelijk aanschaffen.
Erg kort door de bocht als je het mij vraagt, neem maar als voorbeeld mijn huidige monitor, een LG w2442PA. Die heb ik aangeschaft toen deze net was uitgebracht, waar ik em toen bij geen enkele webshop onder de €250,- kon krijgen, heb ik em bij Media Markt voor een nette €225,- kunnen aanschaffen. Het is echt helemaal afhankelijk wat je zoekt, plus dat mediamarkt regelmatig grote kortingsacties heeft waardoor veel producten ver onder de prijs van een webshop zitten.
mediamarkt pakt je wel weer terug als je iets anders nodig hebt. Imho zijn ze voor de echte hardlopers meestal zo'n 20% duurder als de duurste in pricewatch. Maar goed, gewoon op blijven letten dus
iPhone-app is mogelijk met 3Gs, omdat die wel autofocus heeft.
Maar ik weet niet in hoeverre je daar acties kan laten uitvoeren door apps van derden.
Maar ik hou me aanbevolen voor de 99 euro die je nodig hebt om te beginnen met devven voor de iPhone.
Anoniem: 128823 @Keypunchie15 juli 2009 22:35
iPhone app bestaat al maanden, ik gebruik het sinds begin dit jaar. (komt natuurlijk niet op tweakers)
Ja, want over de iPhone verschijnt hier nooit nieuws....
8)7
Bedoel jij dan alleen een barcode scanner applicatie?
Want dan heb je het hele idee van deze app niet begrepen.
Ik denk niet dat mijn camera dit soort streepjescode aan kan, zelfs QR code kan hij niet altijd aan als het plaatje te klein is. Kan ik niet ook de cijfers van de streepjescode invoeren? Desalniettemin: Hulde!

Hoe wordt trouwens de link gelegd van streepjescode naar product/pricewatch? Als ik namelijk in de pricewatch de cijfers van de streepjescode invoer krijg ik geen resultaat.

[Reactie gewijzigd door HenkEisDS op 22 juli 2024 22:52]

Ik denk met de EAN-code?
Zit die niet in de streepjescode verwerkt?
De EAN oftewel streepjescode kun je bijvoorbeeld invoeren in de search van de Pricewatch, en daarmee vindt de PW dan het bijbehorende product. Ik denk dat Balachmar het op die manier ontwikkeld heeft :)
ACM Software Architect @HenkEisDS15 juli 2009 18:05
Als het een twaalf- of dertiencijferige code is, dan is het een UPC (amerikaans) of EAN13 (europees) code. Die kan je gewoon invoeren in het zoekveld in de pricewatch en dan krijg je het bijbehorende product.
Uiteraard werkt dat alleen als wij daadwerkelijk die code ingevoerd hebben, maar we hebben die data behoorlijk compleet :)
Ik gebruik inderdaad zoals mensen hieronder aangeven de EAN code. Die vriendelijker wijs al in de pricewatch stond.
Prachtig! Komt het ook uit voor Windows Mobile?
Inderdaad! Dat zou bijzonder welkom zijn!
Ik vermoed alleen dat dat iets moeilijker is dan developen voor android..
Geweldig. Ik was al op zoek naar een soortgelijke applicatie, nadat ik o.a. ShopSavvy al had gevonden, en ook gebruik maak van QR Codes (linkjes op brieven/webpages, iCal afspraken, etc. direct scanbaar!).

Scan deze image maar met de Barcode Scanner, dan installeer je de Pricewatch barcodescanner.

Edit: Had als losse reactie gemoeten, ipv reactie op. Excuses. Edit2 = Nogmaals excuses voor vergeten van de donatie-link. ;)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 37691 op 22 juli 2024 22:52]

Anoniem: 165054 @Balachmar15 juli 2009 19:43
Dit nieuwsbericht zou helemaal compleet zijn als deze twee QR codes erbij zouden staan :)
Ik ben nu gewoon bezig met Android applicaties te maken. Dus niet waarschijnlijk, maar de barcode scanner is beschikbaar voor JAVAME, dus het is best mogelijk. Maar ik denk niet dat ik er tijd voor heb.
Dat bestaat al langer voor Windows Mobile (al een paar jaar zelfs). Het heet Barcorama. In de settings even de juiste url (van de pricewatch) invoeren en klaar :)
Bedankt! werkt super, vind ik :)
Kan wel wat tweaks gebruiken, vind ik. Verschillende mogelijke actions bv. Gelukkig is het OSS, dus kan ik zelf es kijken wat ik ervan maken kan.
Werkt inderdaad best aardig.
Het was even wat geklungel (meer door mijn onbekendheid met de opbouw van WinMo) om het in Opera te laten openen ipv IE, maar ook dat is goed te doen uiteindelijk.

Bedankt!
Aangezien ik nu ook aan het klungelen ben met winmo, zou je willen vertellen hoe jij dit hebt gedaan? maw wat zijn jouw instellingen bij " external process"

-update- open external process, klik op SIP. verander het pad naar \windows\operaL.exe
en verander het argument naar http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=!###!

succes!
omdat dit niet makkelijk te vinden is op internet wat keywords: opera, windows mobile, barcode

[Reactie gewijzigd door joppe.s op 22 juli 2024 22:52]

Anoniem: 290747 15 juli 2009 18:12
op mijn ion werkt ie raar genoeg niet :s
Op mijn HTC Magic lijkt hij er ook geen zin in te hebben :/ Hij schiet er meteen weer uit bij het opstarten..
Ooh, das vreemd. Heb je wel eerst de Barcode Scanner van zxing geinstalleerd? Dit doet ie (nog) niet automatisch. Maar je mag me mailen via het mailadres van de market met een bugbeschrijving. Graag zelfs!

[Reactie gewijzigd door Balachmar op 22 juli 2024 22:52]

Ik heb ook hetzelfde op mijn G1 inderdaad.

Opstarten en hij vliegt er meteen uit :)

edit: rebootje en klaar

[Reactie gewijzigd door Fusajiro_x op 22 juli 2024 22:52]

Respect voor Balachmar!

:Y)

[Reactie gewijzigd door Bobmeister op 22 juli 2024 22:52]

Heb geen Android phone, maar dit lijkt me best een nuttige app :)

Ook leuk voor Tweakers lijkt me, omdat dit toch een leuke boost is in het aantal pageviews (en dus advertentie views). Misschien een idee om de beste Tweakert een kleine sponsoring te geven zodat hij niet afhankelijk is van de verkoop van het progsel?
Dat is natuurlijk een fantastisch idee! :P
Ze hebben al wel aangegeven dat als ze een Android phone binnen hebben ze de donatie versie zullen downloaden. :)

[Reactie gewijzigd door Balachmar op 22 juli 2024 22:52]

Even een vraagje; ik heb geen verstand van programmeren, maar moet zo'n programma niet even makkelijk te maken zijn op elke telefoon die een barcode scanner kan runnen?

Ik vind het wel een heel origineel product, als ik een Android zou hebben en ik een mobiel-internet abbo zou hebben zou ik het zeker kopen/downloaden :)
Nee, niet helemaal.
Voor Android hoef ik alleen een apart programma op te starten welke al beschikbaar is, daar de uitvoer van doorgeven aan de browser.

Voor de iPhone is er van zxing alleen QR ondersteuning, wat nutteloos is voor EAN barcodes.
En van andere telefoons weet ik niet of er goede mogelijkheden zijn om vanuit een programma andere programma's aan te roepen en hun output te gebruiken.

Zoals ik van zxing lees, zou een windows mobile versie moeten lukken, door in hun client wat aan te passen. Voor symbian zijn ze net bezig. En voor de iphone hebben ze alleen QR ondersteuning.

Dus juist de Intents in het Android OS zijn heel erg fijn.
We werken voor het label van samples op het werk ook steeds vaker met de streepjescode. Geen fouten meer tijdens invoer, scheelt heel veel tijd met invoeren en super simpel als je eenmaal weet hoe.
Vooral in Excelen zo, je heb zo de stickers gemaakt...
Dus hiermee zou ik ook even gauw wat kunnen checken zonder de usb code reader.
Echt Top :)

Ook al plannen voor de QR-code ? Schijnt dat de mobieltjes daar er goed mee werken...
Volgens mij worden die al ondersteund door de barcode scanner van zxing. Wat betekent dat als daar iets in staat, dat hij dat in de zoekquery gooit. Dus als je een QR maakt met daarin de naam van het product, moet deze applicatie ook gewoon werken.
Anoniem: 80466 15 juli 2009 17:24
Nog niet geschikt voor de zustersite koopinfo.nl ?
Nee, maar hier kan ik zeker wel naar kijken!
*maakt TODO lijst open... plakt regel eronder...

Is zelfs makkelijk te doen. Andere url, nieuw icoontje. En klaar.

Maar klopt het dat die alleen TV's op de website hebben staan?

[Reactie gewijzigd door Balachmar op 22 juli 2024 22:52]

Anoniem: 155787 15 juli 2009 21:35
Geweldig nieuws nu gebruik ik zelf al langere tijd shopsavvy maar gezien di vaak enkel producten over zee vindt is dit een mooie toevoeging.
Nu nog wachten tot we kunnen scannen welke supermarkt mijn broodnodige boodschappen in de aanbieding hebben zoals bijvoorbeeld mijn dagelijkse dosis Rockstar of de koffie en we zijn helemaal compleet.

De "andere" applicatie van Balachmar is naar mijn inziens nog veel interesanter de "Panic Button" is nu niet bepaald een app waarvan je hoopt dat je hem ooit nodig zal hebben maar als je hem ooit nodig hebt lijkt het mij ultiem.

Ik vraag mij af of bij het activeren van de panic button ook automatisch alle inkomende berichten geluidsloos afgehandeld worden voor het geval dat je hem gebruikt in bijvoorbeeld een gijzelings situatie of iets dergelijks.

P.S: was net van plan de applicatie te kopen in de google appstore (het zal de eerste zijn) en kom er achter dat dat niet met ideal of paypall kan enkel met google's eigen checkout die gebruik van een credit card vereist.
Dit is wel heel erg jammer gezien geen bank met enigzins overlevingsdrang gaat mij een credit card uitgeven.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 155787 op 22 juli 2024 22:52]

Nee, de PanicButton zet niet automatisch het geluid van inkomende berichten uit. Hoewel dat nog wel een goed idee is. Immers ik stuur niet voor niets om de 5 minuten updates als de locatie verandert. Dat was inderdaad met ontvoering ofzo in gedachten.
Maar als je me een mail stuurt en doneert via paypal, kan ik je wel een apk opsturen anders.
Anoniem: 63628 16 juli 2009 03:09
Zou leuk zijn als dat nou voor winmobile zou komen, op het feit na dat die doelgroep onvoorstelbaar veel groter is, is 't ook meer een tweakers OS omdat windows mobile meer open is. Ook is winmobile op meer toestellen verkrijgbaar. Symbian zou ook niet gek zijn.

Jammer dat zo'n nuttige applicatie voor een platform geschreven wordt wat zo weinig mensen gebruiken.
windows mobile meer open dan Android?
Waar kun jij de broncode downloaden van windows mobile?
En met welke SDK kun je software ontwikklen die op elke windows mobile telefoon draait?
Android is misschien nog jong, maar heeft zeker wel toekomst.

En zoals vele hobby programmeurs, maak ik software sowieso eerst op het platform wat ikzelf gebruik.
Anoniem: 63628 @Balachmar16 juli 2009 13:48
Sinds wanneer is open broncode gelijk met open OS?

Maar zo te zien heb je je absoluut niet verdiept in windows mobile en praat je maar wat raak. Windows mobile heeft niet alleen de meest uitgebreide SDK en breedst gedocumenteerde API's, maar ook een gratis ontwikkelstudio (visual studio 08), ook maak je op winmobile gewoon gebruik van het alom geprezen .NET framework, wat op zichzelf al zéér featurerijk is. Als er één onderdeel van mobile OS'en is wat goed uitgewerkt is bij winmobile, is het wel het ontwikkelen ervoor.

Het open karakter van windows mobile betekent in dit geval dat er véél meer mee mogelijk is dan met Android, android is zeer gelimiteerd in programmeertaal en de functies daarvan, waar windows mobile totaal geen limitaties kent. Op windows mobile ben je dan ook niet taal afhankelijk, waarbij je bij android met een wazige java variant zit.

Windows mobile toestellen met het .net framework zijn gewoon uitwisselbaar zonder problemen, wat je voor één toestel programmeert, draait altijd op alle andere toestellen. dat gaat veel verder dan het gebrekkige android, wat nu al tot twee maal problemen heeft opgeleverd, éérst met het schermtoetsenbord en daarna met de resoluties.

Dus voordat je een raar verhaal ophangt met open/niet open of slap gaat ouwehoeren over een SDK, adviseer ik je eerst even de feitjes te checken. Bekijk anders even; http://msdn.microsoft.com/en-us/windowsmobile/default.aspx
Anoniem: 59362 15 juli 2009 17:40
Je ziet dat mobiele apparaten steeds meer op een 'zesde zintuig' beginnen te lijken, ik moest hierbij meteen aan de volgende presentatie denken:
http://www.ted.com/index....emos_the_sixth_sense.html

Daar wordt barcode scannen voor vele doeleinden gebruikt.. filmpje is het kijken zeer waard.
Ik heb op mijn E71 een ingebakken Barcodelezer, als die dit soort trucjes ook zou kunnen O+

Ondanks dat hij het zelf kennelijk erg gemakkelijk vindt, is het een handige toevoeging aan de Android Market, netjes hoor! _/-\o_
Anoniem: 128823 @Pixeltje15 juli 2009 22:36
Die leest alleen de zogenaamde 3D codes, geen normale streepjescodes...
Juist wel, deze leest vele verschillende codes. Maar voor de pricewatch is waarschijnlijk alleen de EAN code handig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.