Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 17 reacties

Ontwikkelstudio WideScreen Games heeft de ontwikkeling van The Witcher: Rise of the White Wolf stilgelegd. Volgens de studio is het besluit genomen omdat uitgever CD Projekt zijn financiŽle verplichting niet is nagekomen.

The Witcher Rise of the White WolfDoor het uitblijven van betaling van de Poolse uitgever, zag WideScreen-managing director Olivier Masclef zich genoodzaakt de ontwikkeling van de console-versie van de role-playing game The Witcher te staken. "Nadat CD Projekt zijn financiële verplichtingen niet was nagekomen en compensatie al drie maanden was uitgebleven, zag ik geen andere optie dan het team van de ontwikkeling van het spel af te halen", zei Masclef tegen game-website VG247. Het spel werd officieel 'on hold' gezet nadat WideScreen, CD Projekt en distributeur Atari om de tafel hadden gezeten.

Hoewel WideScreen de beslissing volledig toeschrijft aan achterstallige betaling van CD Projekt, dicht de uitgever de gestopte ontwikkeling voornamelijk toe aan een onacceptabel risico. Het spel zou volgens CD Projekt niet goed genoeg worden, waardoor het voortzetten van de ontwikkeling onverantwoord zou zijn. Volgens Michal Kicinski van CD Projekt is er echter geen sprake van dat de Poolse uitgever betalingen zou hebben gemist. "Alle betalingen zijn gedaan. Wel zijn sommige betalingen later gedaan dan aanvankelijk de bedoeling was, maar dat komt uitsluitend door vertragingen in het productieproces", liet Kicinski weten aan Gamesindustry.biz.

Volgens Masclef zal het stilleggen van de ontwikkeling niet leiden tot ontslagen bij de Franse ontwikkelstudio. De teamleden die aan de Rise of the White Wolf werkten zijn ondergebracht bij andere projecten. Om welke games het gaat is officieel niet duidelijk, maar volgens VG247 heeft WideScreen The Witcher 2 voor de pc en een heel nieuw spel binnen de franchise in ontwikkeling. De studio blijft wel aan deze titels werken.

Hoewel The Witcher: Rise of the White Wolf officeel niet is geannuleerd, is het zeer de vraag of de titel ooit de consument zal bereiken, weet ook Masclef. "Ik heb geen idee. Ik kan zelf niet met een financiële oplossing komen. Het IP is eigendom van CD Projekt en Atari bezit de distributierechten", aldus de Franse ontwikkelaar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (17)

Persoonlijk vond ik 'The Witcher' maar een matig spel. En ik ken maar weinig mensen die daar anders over denken.
Dus misschien is het wel goed dat dit laten we zeggen onbekende bedrijf dit project maar annuleert, omdat het hoogstwaarschijnlijk zou resulteren in verliezen.
Iedereen kan er natuurlijk het zijne van denken, maar over het algemeen werd 'The Witcher' juist zeer goed ontvangen, ondanks dat het niet de grootste titel was. Ik herken me ook totaal niet in jouw opmerking; ik ken maar weinigen die na het spelen niet laaiend enthousiast over deze game waren. Onder andere door Gamespot en IGN is deze game verkozen tot beste RPG van 2007 en ik durf zelfs gerust te stellen dat ik vooralsnog geen beter rollenspel voor de pc heb mogen spelen.

Niettemin betwijfel ik of een console-versie van de game een succes had kunnen worden. Met gebruik van het vogelperspectief kan een muis eigenlijk niet ontbreken (al is de OTS-camera prima bruikbaar i.c.m. een gamepad) en gezien de vele tekstuele content die het spel rijk is, is een hogere resolutie dan een SD-tv kan bieden ook wel een must. Belangrijker, het gros van de potentiele kopers zal 'The Witcher' reeds in zijn bezit hebben: zo'n recente titel is het immers niet.
Persoonlijk vond ik 'The Witcher' maar een matig spel. En ik ken maar weinig mensen die daar anders over denken.
Persoonlijk vond ik The Witcher een geweldig spel, maar gelukkig heb ik cijfers die meer zeggen dan wat ik, jij en de mensen die jij kent vinden. Kijk bijvoorbeeld op Metacritic:

http://www.metacritic.com/games/platforms/pc/witcher

Dan zien we dat het spel een 8,1 gemiddeld (en mediaan 8,3) heeft gekregen van de pers, en dat 381 stemmen van gebruikers zelfs een gemiddelde van 9,3 geven. Ik leid hieruit af dat jij en jouw kennissen geen goede afspiegeling van de doelgroep vormen.
Off-Topic: Mediaan zegt helemaal niks. Mediaan is gewoon de middelste waarde van een groep getallen.
offtopic:
De mediaan zegt natuurlijk wel wat - als de mediaan ver van het gemiddelde afligt, betekent dat dat er meer stemmen aan ťťn kant van het gemiddelde lagen, en dus dat aan de andere kant van het gemiddelde de waarden extremer waren.
Als je minimum 1 is, je maximum 10, je gemiddelde 6 en je mediaan 8, dan weet je dat er meer waarden aan de 6-10 kant van de schaal zijn geweest, maar dat die minder ver van de 6 aflagen dan de waarden aan de andere kant - in dit voorbeeld zullen er veel 7s 8en en 9s gegeven zijn, en minder onvoldoendes, maar dat waren dan wel direct 1en, 2en en 3en.

De mediaan is geen goede indicatie in z'n eentje, maar met het gemiddelde kan de mediaan je wel wat vertellen over je meting en met name bij tevredenheidsonderzoeken is de mediaan juist wťl een zinnig getal om ernaast te hebben.

[Reactie gewijzigd door KnetterGek op 1 mei 2009 21:44]

Ja... maar wat een criticus van een spel denkt is misschien niet wat de algemene game community vind AKA het volk. Want dat zijn de mensen die het spel kopen.
Plus dit is een remake.
Plus niet gemaakt door het originele bedrijf.

Dus ik heb geen reden om nu anders te gaan denken over "The Witcher" in welk vorm of media dan ook.
"as of March 06, 2009, the game has sold 1.2 million copies worldwide."
wikipedia.

Ik wil vooral niet proberen jouw mening bij te stellen, maar ik denk wel dat je even moet vergeten dat jouw mening representatief zou kunnen zijn voor de user community in z'n algemeen.
Oh, das lekker van CD-Projekt.

"het spel word niet goed genoeg dus we betalen ze niet meer" ik vind het wel heel asociaal van ze om niet eens eerst even erover te gaan praten met de ontwikkelaars.
Natuurlijk lijkt dat 'socialer', echter als je 3 maanden al geen geld in het laadje krijgt, is dat zeker een goede reden om er (tijdelijk) de stekker uit te trekken totdat alles glad gestreken is?
Hoewel The Witcher: Rise of the White Wolf officeel niet is geannuleerd, is het zeer de vraag of de titel ooit de consument zal bereiken, weet ook Masclef. "Ik heb geen idee. Ik kan zelf niet met een financiŽle oplossing komen. Het IP is eigendom van CD Projekt en Atari bezit de distributierechten", aldus de Franse ontwikkelaar.
En dit zal ook zeker niet de eerste keer zijn.
Zie bijv. Deus Ex.. bijna hetzelfde laken en pak?
Wat ik bedoel is dat het heel grof is om gewoon zonder melding niet meer te betalen als je denkt dat het spel niks word.

De developers kregen dus geen geld meer omdat de uitgever ze niet meer betaald, dat staat er toch? Het is niet zo dat de developers niet meer betaalden aan de uitgever :P
het werkt in dwe game industrie vaak met milestones.
als die niet gehaald worden wordt er niet betaald.
dat staat in het contract.\

een milestone kan bijvoorbeeld zijn
50% van de wereld af.
werkende player movement
en 15 verschillende werkende vijanden.


als zij daar niet aan voldaan hebben dan krijgen ze hun geld niet

"Alle betalingen zijn gedaan. Wel zijn sommige betalingen later gedaan dan aanvankelijk de bedoeling was, maar dat komt uitsluitend door vertragingen in het productieproces", liet Kicinski weten aan Gamesindustry.biz.

het lijkt er dus erg op dat dit het geval is.
het lijkt erg hard. maar dit is een van de weinige manieren waarop publishers zeker kunnen zijn van hun geld. zo kunnen ze developers dwingen dingen te doen.

ik ben zelf ook niet blij met die voorwaarden, (als developer in spe.)
maar zo zit het nou eenmaal.
De developers krijgen toch doorbetaald van Widescreen? ;)
Het bedrijf Widescreen kreeg geen doekoe meer van de uitgever. :P
Persoonlijk vond ik The Witcher op de pc een zeer goed spel met een heel diepgaand verhaal. Er zaten wat grove rantjes omheen ma als je daar doorheen weet te kijken zit er echt een top game. Ik zou het zeker waard vinden om dit spel naar de consoles te porten.
Widescreen Games zou ook de nieuwe Highlander game ontwikkelen, maar Square/Eidos vond de kwaliteit van de game te laag en beginnen nu opnieuw met een nieuwe ontwikkelaar.

Bron. Highlander producent Peter Davis.
The Witcher imo:

+ zeer knappe plot en plotwendingen
+ grafisch zeer knap gemaakt
+ design van wereld
+ sfeer en muziek
- combat is wat te simpel, klik op het juiste moment is niet zo opwindend
- soms te veel en te lange verhaalstukken (cutscenes) die de vaart uit het spel halen
- gebieden voorgesteld als explorable, maar eigenlijk heel lineair het pad volgen
- veel nodeloos en vervelend lopen van plaats x naar y

[Reactie gewijzigd door Hurtebise op 1 mei 2009 18:15]

Ik vind het echt jammer dat ze de ontwikkeling van dit spel stilleggen.
Wat heb ik toch genoten toen ie net uitkwam, okeej er zaten wat bugs in maar het spel was gewoon vermakelijk!
Dus ik hoop echt dat ze op ten duur de ontwikkeling gewoon weer doorzetten en het spel afmaken!
The witcher is echt een geweldig spel

ik weet niet wat jij normaal speelt Blue maar ik ken heel veel vrienden van mij
spelen het tot op de dag van vandaag nog
ik kan zelfs zeggen dat het Het beste spel van 2008 is
en ook heel erg veel Onderscheidingen heeft ontvangen
dus ik weet niet waar je het over hebt het is gewoon echt een heel erg mooi spel

en ik hoop echt dat ze die console versie niet staken en het bij een andere ontwikkelaar uit brengen want ik zit toch wel heel erg te wachten op nog een Witcher spel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True