Door , , 46 reacties

Pc gameThe Witcher is een rpg-spel beladen met volwassen thema's als racisme, seks, alcohol en geweld. De speler komt veelal in situaties waar hij keuzes rondom deze thema's moet maken in termen van goed of slecht. Net als in het echte leven is de scheidingslijn tussen beide vaak moeilijk te maken. Een op het eerste gezicht goede keuze kan achteraf nare gevolgen hebben.

Tweakers.net dook in de wereld van de Witcher. In de fantasy-wereld hielden we drinkwedstrijden met dwergen, bevochten we hellehonden, bezochten we enkele prostituees en verdwaalden we in de grootse spelwereld. Onze ervaringen met het spel zijn in deze review te lezen.

The Witcher - screenshot cutscene

Naar de boeken van...

Geestelijk vader van The Witcher is de Poolse auteur Andrzej Sapkowski. Hij schreef drie korte verhalen en vijf novels over The Witcher. In Polen is de serie vrij populair en is er zelfs een film en een televisieserie van gemaakt. De Poolse ontwikkelstudio CD Projekt ging aan de slag met gameversie op basis van de boeken.

Verhaal

Een witcher is een mutant met bovennatuurlijke vaardigheden die speciale training en voorbereiding heeft gehad. De hoofdrolspeler, genaamd Geralt en voorzien van een overdosis borsthaar, is ťťn van de beste witchers. Als mutant wordt de professionele huurmoordenaar regelmatig gediscrimineerd en niet door iedereen even vriendelijk ontvangen. De speler stuurt de monsterkiller op verschillende klusjes af, waarmee flink wat geld te verdienen is.

The Witcher - screenshot

Keuzes en gevolgen

Aan het begin van het spel kiest de speler op welke manier hij The Witcher wil spelen: enkel met de muis of met een combinatie van muis en toetsenbord. Bij de eerste keuze leidt de speler Geralt met muisklikken door de wereld, de andere optie geeft een besturing met het toetsenbord, waarbij de muis gebruikt wordt voor het bepalen van het camerastandpunt en voor het aanklikken van voorwerpen en vijanden.

We spraken in onze intro over keuzes tussen goed en slecht, waarbij veelal de grens niet duidelijk is - de spelmakers zijn van mening dat er alleen keuzes en gevolgen zijn. Een op het moment juist lijkende keuze kan achteraf heel anders uitpakken. Keuzes hebben veelal nooit direct gevolgen in het spel, soms gaan er uren overheen voordat de speler ermee geconfronteerd wordt. Bescherm je de waren van je opdrachtgever of laat je ze innemen door de armen?

The Witcher - screenshot

Vlammend zwaard

Het spel is enigszins vergelijkbaar met roleplaying games als Oblivion en Gothic 3. De manier waarop de speler vecht, is echter anders: veelvoudig klikken op de muis voldoet niet, er moet een bepaalde timing in de aanvallen zitten. Wanneer de speler een vijand aanvalt moet er pas opnieuw op de muisknop gedrukt worden als de cursor een vlammetje bevat. Op deze manier zet de speler een combo in die voltooid moet worden om de vijand te verslaan. Indien er te snel of langzaam geklikt wordt, doorbreekt de tegenstander deze combo en kan de speler een tegenaanval verwachten. Op deze manier blijft de speler actief deelnemen aan de gevechten.

Geralt beschikt over drie vechtstijlen: fast, strong en group. De eerste is alleen nuttig tegen zwakke vijanden. Strong moet gebruikt worden als er een gevecht plaatsvindt tegen sterkere vijanden die over goede wapens beschikken. Group is nuttig als de speler zich moet verdedigen tegen meerdere vijanden. Het vechtsysteem, waar we ons goed in konden vinden, houdt helaas ook in dat de cursor altijd boven de vijand moet blijven zweven, wat soms een gevecht met de camera kan opleveren om de vijand te blijven volgen. De camera leverde ons overigens nog meer problemen op: door de muis in de uiterste hoeken van het beeld te bewegen draait de camera deze kant op. De camera draait naar onze mening echter net te traag, zelfs als we deze sneller instellen bij de opties. Bovendien bevat de linkerkant van het beeld enkele aan te klikken vaardigheden van Geralt, waar we soms onbedoeld overheen gingen met de muis. Hierdoor draait de camera niet, maar komt er een uitleg over de vaardigheid in beeld.

The Witcher - screenshot

Omkopen of dronken voeren

De speler moet op meerdere momenten kennis vergaren in het spel. Zo zijn er recepten met de juiste ingrediŽnten nodig om magische drankjes te brouwen. De speler kan zijn zuur verdiende geld besteden aan het kopen van boeken met recepten, maar interessanter is om de info te halen uit personages in het spel. De speler kan dit op meerdere manieren doen. Ten eerste door het omkopen van een persoon, waarbij je het risico loopt dat de persoon woedend wordt door de omkooppoging of juist door het belachelijk lage bedrag wat je biedt. Hebberige personen nemen het bedrag maar al te graag aan. Een andere mogelijkheid is mensen dronken te voeren, waardoor ze loslippig worden. De speler moet wel oppassen dat hij zelf niet knock-out gaat en met een kater achterblijft.

The Witcher - screenshot

Gesprekken met de vele personages die de speler tegenkomt in dorpshuizen, kastelen, bossen en herbergen worden gevoerd door middel van een dialoogmenu. De speler kiest welke vraag of opmerking hij wil maken. Zo kan de speler informatie verkrijgen, keuzes maken, vrouwen versieren en iemand de oorlog verklaren. Het is soms wel jammer dat figuren vergeten dat ze je gesproken hebben of dat dezelfde vraag opnieuw gesteld kan worden.