Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

Apple heeft een patentaanvraag ingediend voor een bewegingsgevoelige interface voor de iPhone en de iPod Touch. Volgens de aanvraag moeten de klikbare onderdelen van de interface groter worden als de telefoon flink bewogen wordt.

De bewegingsgevoelige interface zou vooral van pas komen als de gebruiker zelf te veel beweegt om de diverse onderdelen van de interface te selecteren. Het kan bijvoorbeeld gaan om een iPhone-gebruiker die aan het rennen is. Op dat moment wordt de interface van de telefoon automatisch aangepast, blijkt uit de patentaanvraag. In de aangepaste staat worden er minder iconen op het springboard geplaatst en worden contacten groter weergegeven.

Het is niet de eerste keer dat Apple aan een sterkere wisselwerking tussen interface en bewegingssensoren denkt. Enkele weken geleden verscheen een patentaanvraag die beschreef hoe de iPhone bediend zou kunnen worden met bewegingen die de accelerometer detecteert.

Overigens bevat het patent volgens Apple Insider nog een leuk detail: de iPhone op de plaatjes heeft een camera aan de voorkant van het toestel. Die camera's worden in de regel voor videotelefonie gebruikt.

Interface van iPhone in rustInterface van iPhone bij heftige beweging
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Appel dient vele tientalen of zelfs honderden patent aanvragen in per jaar. De meeste daar van gaan een archief in om er alleen voor luceratieve rechtzaken uit gehaald te worden. Een paar vinden hun weg naar de uit eindelijke producten dus wie weet welke van de twee sorten patenten dit is.

De camera op de iPhone is een leuk detail maar of Apple zo iets op hun telefoon zal gebruiken... het is niet een heel erg makelijke functie, je moet de camera steeds op je gezicht richten geen grote lampen of veel zon licht achter je hebben etc. Apple's focus op gebruiks gemak zou zo iets best wel eens kunnen tegen houden. De andere kant is natuurlijk dat zo lang het eind product niet heel veel duurder wordt en de baterij niet heel veel sneler leeg is is ht natuurlijk niet heel egr moeilijk voor Apple om zo iets te doen.

De vinding op zich is een leuk idee maar dan moet apple wel iets doen aan de moisture indicator die nu gewoon op een verkeerde plaats zit waardoor deze bij trainingen door temperatuur veschillen en zweet al snel af kan gaan en je gelijk de garantie kwijt bent. Grotere iconen zou wel een boel helpen voor bijvoorbeeld oudere en mensen met een coordinatie probleem die niet makelijk de kleine iconen kunnen gebruiken. Het zou mischien een goed idee zijn voor Apple om grotere iconen standaard instelbaar te maken, gewoon om ook deze potentiele doelgroep makelijker te kunnen bedienen.
Volgens mij is dat helemaal geen camera aan de voorkant; maar de proximity meter.

Dat apparaatje dat detecteerd dat je bijv je iphone tegen je hoofd aan houd tijdens het bellen; waardoor de display uit gaat.
In het beschreven patent is object nr 180 de camera, 168 is de proximity meter. De lay out hoeft niet overeen te komen met huidige indeling van de iphone. Op het plaatje is nl de lichtsensor ook verplaatst tov huidige situatie (170).

Overigens ook leuk hoe met wishful thinking door één site het patent (of een deel daarvan) verkeerd wordt geintrepeteerd - of in ieder gevan worden er dingen uit de tekst opgemaakt die er helemaal niet staan - waarna het schijnbaar klakkeloos wordt overgenomen door andere websites (ja ook door Tweakers). In het patent staat namelijk: In some implementations, the camera lens and sensor 180 can be located on the back surface of the mobile device 100. Dus in werkelijkheid:

- de camera gestippeld is aangetekend (mogelijk om aan te duiden dat ie niet aan de voorzijde van de tekening zit, maar in een onderliggende laag)
- De tekst in patent -jargon juist aangeeft dat de camera aan de achterkant zit in de "implementation" die Apple in het patent gebruikt.

Moet gezegd worden dat de plaats van de camera wel ánders is.

Zou het niet erg vinden als er een tweede camera in komt, maar het komt niet naar voren uit dit patent!!
Je hebt gelijk die zit inderdaad op die plek, als er fel licht op je iphone schijnt kan je hem zien zitten namelijk.
Groothoeklens er in gooien ;) Dat scheelt je wat richten he :)
Die camera is anders wel ideaal voor iChat!
dit is wel een leuke :D ... zodat je minder hoeft te focussen op de toetsen als je bijv fietst of Jogt

is inderdaad behoefte aan

[Reactie gewijzigd door dokter op 17 april 2009 13:49]

idd erg vernieuwend. ben benieuwd of dit werkt. nu maar hopen dat andere telefoonfabrikanten dit ook (gratis of onder licentie) mogen gebruiken
ik vraag me af of het nodig zou zijn dit te licenseren... het moet bv niet erg moeilijk zijn om een eventueel patent heen te bouwen, door bv andere methodes te gebruiken de beweging te deteceteren of een net wat andere wijze om iconen anders weer te geven (of bv een 'tussen-bevestiging in te bouwen die regelt of iemand een vergrootte of verkleinde interface ziet)..

een patent is zeer specifiek gericht op de registratie van de exact beschreven methodes en juist te algemene patenten kunnen makkelijk ongeldig verklaard worden...
Hierbij betwijfel ik sterk of het nu dadwerkelijk als doel heeft IP te beschermen, of juist eerder deel uitmaakt van een marketingcampagne...

Apple is erg sterk erin om 'geruchten' te verspreiden en de hele 'hype' rondom hun producten hiermee levend te houden, zonder dat ze verder veel verschillende producten of zoveel verschilende versies uitbrengen...

In dit geval kan het ook gewoon een beetje spielerij zij met juist hun 'volgers'... mogelijk ook om uit de eventuele reacties makkelijk te kunnen opmaken of bepaalde faciliteiten erg goed ontvangen lijken (om die reden zal ook de voor de patent-aanvraag nutteloze infomratie van die fron-cam erinzitten)
Volgens mij is het patent
if thereISMovement then showBiggerGUI
En dan een aantal voorbeelden van wanneer het nuttig zou kunnen zijn, en dan kan je wel op andere manieren de beweging detecteren maar dan zou je alsnog het patent schenden.

Hoe simpel het ook klinkt, er is niemand (kan geen voorbeeld vinden) welke hetzelfde idee eerder wilde implamenteren of heeft bedacht. (Terwijl het zo simpel en logisch is).

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 17 april 2009 14:05]

Als je fietst of jogt moet je in feite ook handsfree bellen en bedienen net als in de wagen.
Dat is niet waar hoor. Kami gaat ff zoeken.

edit: mmh ik weet toch zeker dat er ergens een keer op tweakers.net een bericht stond dat in de 2de kamer beslist werd dat je niet verplicht handsfree moest bellen op de fiets, echter kan ik het niet vinden :S.

edit @ Cyw00d: mmh dat bericht had ik wel gevonden, maar dan herriner ik me het wss verkeerd en bedoelde ik inderdaad dat bericht.

[Reactie gewijzigd door kami124 op 17 april 2009 14:28]

Voor zover ik weet is het ook niet verboden om zonder handen te fietsen, dus dan mag je vast ook wel bellen met een hand aan het stuur en in de andere je telefoon aan je oor..
Voor zover ik weet is dit wel verboden, zeker in België.
Staat in het verkeersreglement
"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd (art 5 WVW)."

"Het is een ieder die aan het verkeer deelneemt verboden zich zodanig te gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval plaatsvindt waardoor een ander wordt gedood of waardoor een ander zwaar lichamelijk letsel wordt toegebracht of zodanig lichamelijk letsel dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden ontstaat. (art 6 WVW)"


Het is misschien nergens expliciet verboden, maar deze algemene regel geldt ook voor fiesers met MP3-spelers en mobiele telefoons.

Dus als je een ongeluk veroorzaakt al muziek luisterend of mobiel bellend, reken maar dat je dan de klos bent.
?? :S als ik JOg ? moet ik handsfree bedienen.....Waar zijnn die pols/arm bandjes dan voor ... .
om je zweet van je voorhoofd te vegen ?
of bedoel je zon nike + ipod armband :) die zijn niet om te bellen :P

en volgensmij mag ik gewoon rennend bellen. en op de fiets mag ik ook bellen. er is volgens mij wel een wets voorstel voor geweest

[Reactie gewijzigd door Proxx op 17 april 2009 14:06]

idd ... zo een nike - ipod gebeure ... ik bedoel niet het bellen maar het bedienen ;) daar gaat het me om .. het veranderen van muziek en het tupen van een sms ofzo ... :D
kan ook tegen je gebruikt worden; hej meneer zit in de auto; ow dan schakelen we sms uit .... grrrr
Dat kan binnenkort ook vast handsfree ;)
Wil je iemand 'Tweakers' smsen loop je tegen dat ding te lullen:
8 9 33 2 5 33 777 7777

Of je hebt T9, dan gaat het makkelijker :+
Ik doelde uiteraard meer op gewoon "Contacts, Jantje, SMS, Tweakers, verzenden" handeling?
En terecht, je moet in de auto met je fikken van je telefoon afblijven.
himlims_ heeft het nergens over de persoon achter het stuur, je zou zomaar achterin of op de passagiersstoel voorin kunnen zitten. Dan is het best vervelend.
Als je wel handsfree mag bellen in een handgeschakelde auto, waarom mag je dan niet gewoon bellen als je een automaat hebt? Je hebt dan een hand vrij.
ik vind dit wel vet eigenlijk , en jah door deze aanvragen kan je zeggen de nieuwe iphone en ipod touch zijn onderweg :+
Waar haal je die info vandaan, volens mij registeren ze bij apple meer patenten dan dat er dagen in een jaar zitten hoor ;)
Ik zie de eerste rechtzaken al starten als men nog makkelijker in de auto, op de motor of op een fiets de telefoon kan bedienen en niet handsfree telefoneerd....
de iPhone op de plaatjes heeft een camera aan de voorkant van het toestl
nounou, dan hebben de apple-fan-boys ook eindelijk wat andere toestellen al jaren hebben en waar je geen ene r44t mee doet omdat je providers je er direct de hoofdprijs voor rekent...
Nu kijk je alleen naar prijzen in Nederland? En volgensmij kijk je ook totaal niet naar de zakelijke markt.
Ik heb het niet hoor op me G1 hoef het ook niet :P De laatste 5 telefoons die ik had hadden z'n camera nooit gebruikt.
Haha, bestaat jouw wereld alleen uit "fanboys"? Waar komt zo'n opmerking toch vandaan?? Je klinkt behoorlijk gefrustreerd.
Wat een onzin. Waarom niemand wat doet met die cameratjes op hun phones (ik doe idd ook helemaal niets met mijn video conferencing camera op mijn N73) is inderdaad vanwege de enorme kosten. Je vergeet alleen dat de iPhone per definitie een device is met een permanente internet connectie (als je tenminste niet met een gehackte iPhone op een bel-only abo zit of in een of ander moeras woont zonder 3G bereik) wat dus extra mogelijkheden biedt. Als ik die camera zie, dan denk ik meteen: iChat... of Skype... Zeker in combinatie met het nieuwe push framework in iPhone OS 3.0. Of misschien zelfs (iPhone to iPhone?) een normaal telefoontje plegen en de video stream via de data connectie laten lopen oid. Apple is innovatief genoeg om daar een goede oplossing voor te bedenken.

[Reactie gewijzigd door 4np op 18 april 2009 09:39]

zo'n aanvraag maakt toch wel weer duidelijk dat ze echt niet zitten te slapen daar bij Apple.
Fan or not, inoverent zijn ze zeker.
Welk groot bedrijf is dat nu niet :S

vind zelf dat een patent niet zo veel zegt. het gaat tog om de producten voor mij.
Er zijn maar weinig bedrijven zo innoverent als Apple dat is.
Veel is gewoon spieken bij de buren, en natuurlijk overleeft een bedrijf niet zonder innovatie! Maar een patent als deze is gewoon er met je neus opzitten. Er zijn echt maar weinig bedrijven die het zo doen.

Innovatie bij dit soort bedrijven begint bij patent aanvragen, of het er ooit komt weet je niet, maar dat innovatie niet te meten is met patentaanvragen vind ik onzin.
Die camera is gestippeld getekend. De conventie is dat dat betekent dat het ding in of aan de achterzijde van het apparaat zit.
Grappig, op de 3G zit de camera aan de linkerkant, niet aan de rechterkant (vanaf de achterzijde gezien)
http://www.mobilegazette....apple-iphone-3g-black.jpg
Zoals 4Lph4Num3r1c al melde is dat waarschijnlijk de proximity sensor, aangezien die op die plek zit.
Nee, volgende de patent aanvraag is 168 (linksboven) idd een proximity sensor, maar 180 (in het midden boven de speaker) is een camera:
[0029]The mobile device 100 can also include a camera lens and sensor 180. In some implementations, the camera lens and sensor 180 can be located on the back surface of the mobile device 100. The camera can capture still images and/or video.
En de back surface is m.i. een camera die niet het glas penetreert maar achter het glas ligt zodat hij dus onzichtbaar is voor de gebruiker.

[Reactie gewijzigd door 4np op 18 april 2009 09:44]

Gestippeld ja, dit zijn streepjes. De camera zit linksboven aan de achterkant en die is idd gestippeld.
Waarom ontwikkelen ze niet verder op betere spraakgestuurde bediening, kan je je telefoon gewoon in je zak laten zitten en hoef je alleen maar bij je koptelefoon/blootoothoor.
Valt dit niet beetje in het vaarwater van de reeds bekende jogdial van SE of in een verder lijn met de Wii controller? Patenten worden beetje grijs gebied als je het mij vraagt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True