Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

Will Wright en Electronic Arts gaan uit elkaar. De bedenker van onder andere The Sims en Spore start het bedrijf Stupid Fun Club, dat voor de helft van EA en voor de helft van Wright is. Daar zal hij zich vooral op nieuwe vormen van entertainment richten.

Will Wright richtte in 1987 met zijn compagnon Jeff Braun het bedrijf Maxis op en bracht hiermee in 1989 de kaskraker SimCity op de markt. SimCity was de start van een lange serie van simulatiegames, waarin onder andere SimAnt, SimCopter en vernieuwde versies van SimCity het licht zagen. In 1997 werd Maxis verkocht aan de uitgever Electronic Arts, maar Will Wright bleef werkzaam bij de firma. Het creatieve brein was binnen EA verantwoordelijk voor de grootste kaskraker tot nu toe: The Sims. Met ruim 100 miljoen verkochte games behoort The Sims tot de best verkopende franchises ter wereld. In juni van 2009 moet The Sims 3 verschijnen. In 2008 bracht EA het spel Spore op de markt en opnieuw stond Will Wright aan de wieg van het concept. Van Spore worden bovendien nog edities uitgebracht voor de Wii en de DS.

Na twaalf dienstjaren gaat Will Wright zijn eigen weg: hij verlaat EA. Wright gaat full time aan de slag binnen zijn nieuw opgerichte bedrijf Stupid Fun Club. De nieuwe firma biedt volgens zijn oprichter volop ruimte voor nieuwe ideeën en fungeert als denktank voor mensen die nieuwe vormen van entertainment willen aanbieden. De ideeën die ontstaan binnen Stupid Fun Club moeten worden toegepast binnen verschillende gebieden, zoals games, films, het internet en speelgoed. Naast Will Wright is EA voor vijftig procent aandeelhouder in Stupid Fun Club; bovendien heeft EA de rechten verkregen om games uit te brengen gebaseerd op ideeën en concepten die binnen Stupid Fun Club ontstaan.

Will Wright: "Drm?"
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Will Wright heeft briljante ideeen, alleen worden ze eigenlijk nooit helemaal uitgewerkt. Of dit door EA (tijd/geld) of technische limitaties weet ik niet, maar het was vooral met Spore erg jammer om te zien hoe weinig er uiteindelijk gerealiseerd was.
Ik had eigenlijk gehoopt dat zijn breuk met EA wat sterker was, dat ie meer zijn eigen games op zijn manier ging maken, maar met een 50% aandeel van EA zullen waarschijnlijk alleen de basis ideeen overgenomen worden en snel geport worden naar shallow, maar goed gemarkete games.
Wat ik vooral jammer vind aan het verkoopmodel wat EA handhaafd is dat ze veel functionaliteiten eruit halen om dev tijd in te korten om zo de game eerder te kunnen launchen. Dan vervolgens de geplande functies er later in te stoppen via een of meerdere uitbreidingen. Je moet dus eigenlijk altijd wachten totdat een verzamel pakket / game of the year editie uitkomt om echt waar voor je geld te krijgen.

Terugkomend op het artikel, Will Wright gaat weg, maar blijft eigenlijk toch. Zijn directe baas mag dan misschien niet meer EA zijn, maar met zo'n aandeel in zijn bedrijf, gekoppeld met die exclusiviteits regeling is eigenlijk alles wat hij doet voor EA.
Aan de ene kant mooi (want alleen focus op de ideeen, zijn sterke kant), maar aan de andere kant jammer. Ik had Will graag gezien bij een andere developer, of iig gekoppeld aan een ander.
Wat ik fijn vond aan simcity en the sims is dat je eigenlijk een beetje rustig op je tempo je eigen dingen kunt doen en ontwerpen. Dat is gewoon leuk.

Dat Will Wright nu zo weg gaat betekend dat hij waarschijnlijk een soort van wurgcontract bij EA heeft en via deze halve deal iig weer een stuk van zijn vrijheid weet terug te krijgen. Ik denk dat vooral het uitblijvende succes van Spore hem zwaar is gevallen. Spore was zijn trotse kindje, SimCity en The Sims waren toevalstreffers. Spore is echter lang niet succesvol geworden omdat ieder concept er wel in zat maar daardoor de markt te veel wordt gefragmenteerd.
SimCity en de Sims toevalstreffers? Dat denk ik niet.
The Sims is een concept dat 8 jaar in ontwikkeling is geweest, voordat het eindelijk op de markt werd gezet. In Simcity 2000 werd er ook al continu gerefereerd naar 'sims' als inwoners van je stad. In game zag je daar niet zo gek veel van terug in de vorm van daadwerkelijke sims zoals we die in The Sims zien, maar het concept van dit soort microsimulatie is er al heel lang. Ik heb destijds wat interviews en concepten van hem gezien, waarin hij duidelijk aangaf een eigen wereld te creeŽren met Sims, maar dat het destijds (dat was 1995 ofzo) het simpelweg niet mogelijk was om dit te doen (naar eigen zeggen vanwege de beperking van processorpower destijds).

http://en.wikipedia.org/w...e_designer)#Game_designer
De bedenker van onder andere The Sims en Spore start het bedrijf Stupid Fun Club
Stupid Fun Club bestaat al 8 jaar, het is al in 2001 opgericht door Wright. Alleen gaat hij zich er nu fulltime op richten.
Natuurlijk hebben ze iets opgeleverd. Indien je goede ideeen hebt en geen geld kom je nergens in deze wereld. EA heeft geld, en Will heeft/had goede ideeen.

In mijn ogen is hij toch wel 1 van de meest gewaarde game ontwerpers ter wereld. Kom maar is op het concept van "The Sims" bv., of Spore. Gewoon fantastische games uit de Sim serie.

Hopelijk kunnen we veel mooie games verwachten van deze nieuwe studio.
Spore is volgens mij niet zo origineel als vele mensen denken en lijkt gebaseerd op een oude SNES game uit 1992 genaamd : E.V.O.: Search for Eden

Hierbij ging de speler ook een hele evolutie door en kon men zijn karakter zelf laten evolueren, het ging echter niet zover als in spore qua design en niet de ruimte in, maar dat kan denk ik komen door de toendertijd beperkte kracht van de spel computers.

Ik wil natuurlijk niet zeggen dat Will Wright geen originele games maakt gezien ik ook erg veel uurtjes aan SimCity etc. heb gespendeerd, maar een beetje research voordat uitspraken gemaakt worden als bedenker van concepten kan geen kwaad.

Wel een goede uitwerking van het concept ;)
The Sims was eigenlijk gewoon 'play house' in spelvorm - op zich niet revolutionair aangezien iedereen dat elke dag doet. Wright (en EA) hebben het echter in een speelbaar jasje gestopt, en het sloeg flink aan bij een tot dan toe nauwelijks aangeboorde groep mensen.

Spore is verre van origineel, maar combineert een vijftal (zestal als je 'evolutie' erbij neemt) games in een enkel spel, waar de vijf games op zich nogal mager uitgevoerd zijn.

(Flow, WoW / MMO's, C&C / strategie games en een of andere spacegame)
Hoezo, hij VERLAAT EA toch ook letterlijk?
Hij gaat niet meer IN de omgeving EA werken.
Maar ernaast.
Ik zag "brein", "spore" en "EA" en instinctief moest ik aan het gefaal dat DRM heet denken.
Mooi dat auteur blijkbaar dezelfde gedachte had, zie het plaatje bij het artikel...
Hmm.. de website is alvast geen succes... Zou toch zeggen dat ze daar iets meer budget voor zouden hebben..
Ik kan mij nog de tijd herinneren dat al die 'sim'-games uitkwamen. De een was wat beter dan de andere(Simcity was natuurlijk een toppertje), maar wat een prachtige tijd was dat.

Will Wright is met recht een genie.
Wat zou het mooi zijn als er een remake zou komen van Simcopter.
Heb daar echt vele uren speelplezier beleeft en zou het graag in een eigentijds jasje zien.
Dit kan je behoorlijk goed vergelijken met een Westwood Studios concept.
Deze viel ook onder EA, daarna waren ze niet meer interresant.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True