Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 111 reacties
Submitter: Dannydekr

Microsoft heeft de honingraatstructuur uit de interface van Windows Mobile 6.5 geschrapt. Dat heeft de softwaremaker gezegd tijdens het Mix09-evenement. In plaats van de honingraat-ui zijn extra grote iconen in het startmenu geplaatst.

Het nieuwe startmenu moet door de grotere iconen makkelijker te bedienen zijn voor mensen met grote handen, zei Microsoft-medewerker Loke Uei bij een presentatie van Windows Mobile 6.5 voor ontwikkelaars tijdens het Mix09-evenement. Microsoft presenteerde Windows Mobile 6.5 vorige maand tijdens het Mobile World Congress in Barcelona.

Microsoft had de honingraatstructuur bedacht om de bediening met een touchscreen eenvoudiger te maken. Gebruikers konden niet alleen op icoontjes, maar ook op de rest van elke cel klikken om een toepassing te openen. Elk icoon heeft nog steeds dezelfde plaats in het menu, maar Microsoft heeft de raat weggehaald en in plaats daarvan de iconen vergroot.

De softwaregigant is van plan om Windows Mobile 6.5 begin september uit te brengen, bleek tijdens de presentatie. Rond die datum moet ook de bijbehorende Marketplace in de lucht komen. Ontwikkelaars die applicaties voor de downloadwinkel willen maken, kunnen zich vanaf 'het voorjaar' aanmelden. Het Redmondse bedrijf liet verder weten dat via Marketplace geen gratis probeerversies van software mogen worden aangeboden. Trials zijn doorgaans maar gedurende een beperkte tijd werkzaam. Wel mogen er gratis versies worden aangeboden die beperkt zijn in functionaliteit.

Startmenu Windows Mobile 6.5 zonder honingraat Windows Mobile 6.5 met honingraat
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (111)

Ze hadden beter gewoon die gehele honingraatstructuur weggelaten en gewoon gekozen voor verticale en horizontale alignatie. Als je kijkt naar de screenshots, zowel links als rechts zie je boven ActiveAync/Phone een lege ruimte en onderaan 2 moeilijk bereikbare/nutteloze knoppen. Als deze 2 iconen volledig zichtbaar of onzichtbaar zouden zijn dan zou in het eerste geval een onbruikbare ruimte ontstaan onder contacts/IE en zou er heel wat nutteloze ruimte aan de rechterkant bijkomen. In het tweede geval zou ook contacts/IE een halve knop worden en aan de rechterkant zouden de knoppen ingekort worden.

De honingraatstructuur is imho inefficiŽnt voor een klein scherm als dat van een smartphone. In grotere structuren kan een honinggraat volgens mij wel efficiŽnt zijn, maar dan vrees ik dat de gebruiker sneller verward geraakt.
Een honingraatstructuur binnen een rechthoek is sowieso inefficiŽnt. In feite werkt het alleen optimaal binnen een 6-hoekige (honingraat-)vorm.
Volgens mij oogt het extra chaotisch omdat de icoontjes zelf verschillende vormen hebben. Een zichtbare structuur zou kunnen helpen maar gek genoeg staan in het rechterplaatje de icoontjes niet gecentreerd binnen de 6-hoeken. Rommelig.
Volgens mij zou het gewoon handiger zijn om de gebruiker te laten kiezen hoe groot of klein de iconen worden weergegeven en tevens of de iconen in een honingraat structuur staan.

Gelukkig zijn er al fabrikanten die Windows Mobile aanpassen voor makkelijker gebruik zoals HTC Touch flow mee levert en er zijn ook applicaties die het zelfde bewerkstelligen.

Zolang Microsoft de optie open laat om bedrijven applicaties te maken die de bediening mooier, makkelijker of anders maken en gebruikers zelf hun keuzes te laten maken is het weglaten van een honingraat structuur geen gemis.
Enige verschil met de indeling op de iPhone is dus dat ze niet mooi recht op een rijtje staan ...
Excuseer? De iPhone is niet de standaard en was al helemaal niet het eerste OS dat icoontjes in een grid weergaf.

Blijkbaar hebben de meeste mensen de iPhone al opgeheveld tot de oer-smartphone waar al de rest dus wel afgeleid van moet zijn.
Er is dus niets veranderd kwa layout behalve dat je honingraat structuur niet meer ziet?
Althans als ik die screens moet geloven.
Zoals ik het begrijp is er nu ook lose ruimte tussen de icoontjes.

Daar waar je bij de honingraat ook nog precies langs de rand van een honingraad kon klikken, gebeurd er nu niets en moet je echt op het icoontje zelf drukken.

Is een slimme keuze voor mensen met grote handen, opdat ze niet perongeluk nťt die ene pixel over de rand van een aangelegen honingraad meepikken. Vergeet niet dat iemand met grote vingers met het honingraad preciťs in het midden moet tikken om dat effect te voorkomen. Effectief is het gebied dat je zonder "storing" aan mag raken rond het icoontje groter geworden. Met tengere vingers van diktemaat "stylus" maakt het niet veel uit inderdaad.

Vraag me alleen af waarom ze zoiets niet optioneel maken; er zijn nog meer manieren om met zo'n indeling om te gaan -- je kan er bijvoorbeeld ook ruitjes of cirkels van maken -- en iedere gebruiker zal zijn eigen voorkeur hiervoor hebben.

Het idee van de honingraat indeling is helder; je geeft de knoppen een grotere bruikbare ruimte (de hoeken van een vierkant zijn praktisch niet echt bruikbaar om op te drukken). Ik betwijfel echter of het de opoffering van kolom/rij indeling waard is.
En dat de icoontjes zelf groter gemaakt zijn. Een goede verbetering imho, beter zichtbaar.
Een goede verbetering? Het lijkt me uit de 2e screen duidelijk dat je op het hele vakje klan drukken, en de icoontjes zijn ook best te lezen.

Fingerfriendly != alles groter maken.
Indeed, volgens mij zijn ze een beetje aan het "struggelen" om iets intuitief te maken, maar wat niet op de iPhone gaat lijken (zie bericht paar dagen geleden). Het linkerscherm ziet er m.i. nogal slordig uit, groter maken ok, maar dat is lang niet alles. Zo te zien kan je dus door die wirwar scrollen... ik weet het niet, het overtuigd mij nog geenszins. Er zit ook geen logica in de standaard aanwezige indeling. De honingraat vond ik nog duidelijker in ieder geval.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 20 maart 2009 12:35]

Lijkt me dat de 2e screen juist de originele honingraatstructuur is, terwijl het eerste cherm (blurry) voor de nieuwe iteratie staat. ;)
Mij lijkt het juist onhandiger, omdat je nu niet meer op de rest van de cel ipv alleen op het icoontje kan klikken.
Ik denk dat je zelf in kan stellen waar welk icoon komt te staan, daarom zit er waarschijnlijk verschil tussen
Stom, want met honinggraad hadden ze ook de icoontjes wat groter kunnen maken. Ze hadden het icoontje dan iets meer in het midden moeten plaatsen inplaats van zo ver naar boven. Of ben ik nou de enigste die dat ziet. Vind met wel mooier, nu lijkt het zo'n ongeorganiseerde zooi van icoontjes.

Weet niet of Foto 1 wel echt is, misschien heeft die wel gewoon brightness zo gezet dat je de lijnen niet meer ziet...wazige foto in ieder geval en geen screenshot.
Zonder die honingraat vind ik het een rommelig geheel. Met die structuur ziet het er wel overzichtelijk uit.

Lijkt me toch niet zo moeilijk om het optioneel te maken?

Nu moeten de ikonen groter, terwijl dat qua finger-friendly niet nodig is. Lijkt me beter om bijv. aan te kunnen geven hoe groot zo'n honingraat-cel moet zijn, zodat het allemaal mooi dynamisch is in plaats van een vaste grotere ikonen-structuur.
Leest dan niemand meer echt de nieuwsberichten?:?

Waar het ten eerste om gaat is dat ze de iconen groter hebben gemaakt voor mensen met grotere handen/vingers Dus een verbetering van het bedieningsgemak.

Voor de verbetering van bedieningsgemak, leveren ze in op functionaliteit. De honinggraat structuur maakte het mogelijk om op het hoofdicoon te klikken maar ook op de randen van elke cel, zodat je aparte applicatie zou kunnen openen

Persoonlijk zeg ik dat dit erg jammer is, gezien het feit dat de honinggraat toch wel een van de hoofdpunten is van mobile 6.5 is :( :(

[Reactie gewijzigd door truenemesis op 20 maart 2009 12:27]

Dat Redmond besluit om de layout een beetje aan te passen maakt mij niet veel uit. Ik heb mijn mobiel nog altijd om te bellen en ik denk dat de mensen die hun mobieltje kopen voor de gadgets, niet veel onderscheid zullen maken tussen Android of WM.

Wet ik wel bijzonder vind is hun houding met hij web winkel... Geen free-trials, betalen om je software te kunnen verkopen. Ik denk dat dit de eerste smartphone wordt die massaal wordt gehackt. Met zo'n bedrijfsstructuur is het een kwestie van tijd voor mensen zich bestolen voelen.
Ik vind het er sowieso niet uit zien... En dit soort functionaliteit is toch makkelijk met 3rd-party software toe te voegen? En ze blijven ook nog steeds aan het niet-vinger-vriendelijke startbalkje vasthouden zodat je nog altijd een pennetje nodig hebt. Innovatie is ver te zoeken!
ik vind de optie om een pennetje te gebruiken juist erg fijn. Je vingers zitten altijd in de weg op het schem. Bij de iPhone/iPod Touch vind ik het soms erg nadelig dat je altijd alles met je vingers moet doen. Spelletjes zijn daardoor altijd zo ontzettend duplo achtig. Zo heb je bv bubblebreaker (dacht dat het zo heette), bij windows mobile heb je tenminste een grid van 20x30 balletjes oid, bij de apple variant 10x15 of zo. Anders kun je ze niet precies genoeg aanklikken of je vinger zit weer eens in de weg.
Dus jouw criteria bij het kopen van een nieuwe mobiel liggen bij de speelbaarheid van de spelletjes die erop staan? Dat is echt een non-argument!
Dat is een perfect valide argument. Klaar.
Waarom is dat een non-argument? Als je een telefoon wilt om te bellen, dan had men kunnen stoppen met ontwikkelen na 1998 toen de nokia's konden bellen en klein waren. Dan had er nooit een smartphone te hoeven bestaan.

Overigens was het maar een voorbeeld, er zijn genoeg andere zaken die ik nog steeds liever met een stylus doe dan met mijn vinger.
Als een app goed is uitgewerkt is het juist niet zo'n probleem op de iPhone, net als selecteren van tekst (ik gebruik de beta OS 3 versie) springt er een loepje omhoog om boven je vinger duidelijk te maken waar je selecteerd. Kwestie dus van rekening mee houden als programmeur.
Ik snap niet waarom dit nieuwswaardig is. De 'honingraatstructuur' is toch niet meer dan een benaming voor de uitlijning van de icoontjes? Bovendien hebben ze deze structuur niet eens laten varen, ze hebben alleen de lijntjes van de honingraat weggehaald.

Vreemd bericht, vreemd dat er zoveel aandacht wordt geschonken aan zoiets kleins.
Misschien een soort marketingactie van Microsoft om zo meer exposure te krijgen?
Geen eens een slecht idee inderdaad, veel publiciteit en vervolgens de structuur terugbrengen als zijnde "we hebben geluisterd".
Ze hebben daarnaast ook de icoontjes groter gemaakt... ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True