Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

HTC gaat dit jaar nog minimaal tien smartphones uitbrengen, waarvan er drie met Googles mobiele OS Android zullen zijn uitgerust. Dat heeft HTC-topman Peter Chou dinsdag tijdens een bijeenkomst voor investeerders gezegd.

Wat voor Android-toestellen er nog geïntroduceerd gaan worden, wilde Chou niet zeggen. Op de uitgelekte roadmap van HTC, die tot nu toe bleek te kloppen, staan drie mogelijke Android-toestellen. Het eerste is Memphis, een zwart toestel dat doet denken aan de T-Mobile G1, maar dat een ander uitschuifbaar toetsenbord heeft. Het tweede is Sapphire 2, waar bij staat dat het toestel in combinatie met T-Mobile verkocht gaat worden; dit toestel lijkt sprekend op de Vodafone Magic. Het derde toestel heeft de codenaam Hero en is in opvallend roze uitgevoerd.

In totaal zal HTC minimaal tien smartphones introduceren, zei Chou. De aankomende introductie van de Diamond2 moet de omzet van HTC, die de afgelopen twee maanden in het slop is geraakt, weer opkrikken. HTC verwacht in 2009 nog altijd een omzetgroei van ten minste tien procent te zullen boeken.

Een van de toestellen zou de Rhodium zijn. Dat toestel is opgedoken in een roadmap van de Amerikaanse provider Sprint. De meest opmerkelijke specificatie van het toestel is het OS: Windows Mobile 7. Het toestel zou in het vierde kwartaal gelanceerd worden, Windows Mobile 7 zou volgens Steve Ballmer pas veel later verschijnen. Het lijkt niet waarschijnlijk dat de eerste toestellen met Windows Mobile 7 nog dit jaar verschijnen: de grote update 6.5 van Microsofts OS zal waarschijnlijk in het derde kwartaal op toestellen komen.

Update, 14:55: Er is een alinea over de HTC Rhodium toegevoegd.

HTC MemphisHTC Sapphire 2HTC Hero
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Ik begin wel een beetje het Nokia gevoel te krijgen: pak een ontwerp, pas 'm 10 keer aan en release 'm in 10 verschillende prijs categoriŽn. Maak vervolgens van alle versies nog een extra versie met een media speler en noem het xpressmusic. Vervang na een jaar alle modellen door weer een nieuw model dat essentieel hetzelfde is, maar er NET ff wat anders uitziet.

Ik zie niet in waarom er zo verschrikkelijk veel telefoons uitgebracht moeten worden. Zorg voor goede support en ontwikkel bestaande telefoons eerst wat verder door!

Uiteraard, vanuit commercieel oogpunt is alles te verklaren natuurlijk...
Het is vanuit commercieel oogpunt inderdaad een hele goede zet om veel verschillende modellen uit te brengen. Van de andere kant, stimuleert dit ook niet de verspreiding van smartphones en daarmee de vooruitgang van de technologie?

Eigenlijk is het wel verbazend hoe weinig modulariteit & upgrade-mogelijkheden er zijn in de smartphone markt. In laptops en desktops zijn er allerhande mogelijkheden om het geheugen uit te breiden, de opslagcapaciteit te verhogen etc., terwijl bij de meeste smartphones alleen de geheugenkaart uitgebreid kan worden.

Ook op software gebied is het een vrij starre markt geweest tot nu toe. Zeker als je niet wil grijpen naar 'illegale' roms zoals deze worden aangeboden op XDA-Developers achtige sites. Hopelijk komt er door het in rap tempo uitbrengen van een aantal smartphones hier meer ontwikkeling in, ookal verwacht ik dit niet.

Wat wel zeker als positief mogen beschouwen is de ontwikkeling van het Android OS, zelf denk ik dat dit zeker ook interessant kan worden in combinatie met de telefoons in het low-budget segment. Zoals eerder al op Tweakers.net stond zijn er al een aantal fabrikanten van de wat goedkopere Chinese merken die Android telefoons hebben aangekondigd. Hiermee krijgt deze vaak goedkope hardware ineens een stuk meer mogelijkheden en bied het een stuk meer concurrentie dan de goedkope custom OS'en die worden gebakken onder allerlei onbeduidende merknamen.

@ hieronder: het formaat geeft inderdaad wel tot denken, alhoewel ik wel zeker weet dat dit met de huidige ontwikkelingen geen probleem meer hoeft te zijn nu we steeds meer toe werken naar nano-technologie. Qua degelijkheid zal je waarschijnlijk vrij weinig merken als je intern in het apparaat een module toevoegt of verwijderd. En voor de prijs kan dit denk ik zelfs positiefs zijn. Er is dan de mogelijkheid om een entry-level telefoon te kopen en deze later uit te breiden tot een meer midden segment telefoon etc. Dit kan dus betekenen dat meer mensen toegang krijgen tot deze markt!

[Reactie gewijzigd door JP12 op 17 maart 2009 20:18]

Vaak wordt het grote aantal verschillende modellen juist genoemd als reden voor dalende verkopen. Reden: consumenten zien door de bomen het bos niet meer en teveel keuzes leidt tot niet kiezen.

Daarnaast is het moeilijk om veel verschillende modellen met winst te produceren omdat het schaalvoordeel per model terugloopt, zie bijv dit nieuwsbericht: nieuws: Sony Ericsson gaat deel modellen niet meer maken
Wellicht dat htc daar minder last van heeft omdat de modellen nog meer op elkaar lijken.
Eigenlijk is het wel verbazend hoe weinig modulariteit & upgrade-mogelijkheden er zijn in de smartphone markt.
Dat komt voornamelijk door het formaat denk ik. Sockets en andere aansluitingen nemen gewoon teveel plek in in zo'n klein apparaatje.
Ook de prijs zal er onder leiden en waarschijnlijk de degelijkheid ook!
Tja, van 1 kant begrijpelijk.

Mensen hebben een reden om een nieuwe telefoon te kopen, er is immers een nieuwere versie van de telefoon wat ze al hebben en daar kun je natuurlijk niet bij achter blijven.

Daarnaast zijn de R&D kosten voor een "iets aangepast" model natuurlijk velen malen lager dan een nieuw model gemaakt van scratch
In essentie willen mensen natuurlijk ook iedere keer weer hetzelfde met een telefoon.
Je bent dus wel een heel klein beetje gebonden aan een aantal soorten modellen.

Misschien dat internet op je mobiel bijvoorbeeld nog interessant kan worden, of een organizer... Maar drastisch veel meer, daar zijn we nog niet aan toe.
De update over de Rhodium is niet correct. Rhodium is de naam van de touch pro2. En Dat toestel draait op windows mobile 6.1. Later is er een gratis upgrade mogelijk naar windows 6.5.

[Reactie gewijzigd door leeuwtje1 op 17 maart 2009 15:49]

Klopt, de Touch Pro2 krijgt een upgrade van 6.1 naar 6.5, maar de Rhodium van Sprint is absoluut niet de Touch Pro2.

Op de roadmap stonden meerdere toestellen met de codenaam Rhodium. Een daarvan is inderdaad een toestel dat HTC onder eigen naam zal verkopen als Touch Pro2, vanaf eind tweede kwartaal/begin derde kwartaal in Nederland.
Als je de foto van de roadmap van Sprint vergelijkt met de Touch Pro2, zie je aantal verschillen (zoals de achterkant en de kleur van het toetsenbord). Ook de in de specs zit een groot verschil: het type processor (Pro2 MSM7200, Rhodium MSM7600). Kortom, het is een ander toestel.

De naam Rhodium heb ik hier overgenomen, omdat het zo op de Sprint-roadmap staat. En natuurlijk vanwege het OS dat genoemd staat, want ik heb nooit iemand de Pro2 in verband horen brengen met Windows Mobile 7.

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 17 maart 2009 16:56]

Klopt, de Touch Pro2 krijgt een upgrade van 6.1 naar 6.5, maar de Rhodium van Sprint is absoluut niet de Touch Pro2.
I beg to differ.

1. Rhodium is de officiŽle naam voor alle Touch Pro2 achtige devices. Touch Pro2 is slechts de naam voor de toestellen die onder de vlag van HTC (unbranded dus) worden uitgebracht. Legio andere sets van HTC hebben een keur aan namen en voorkomens (ander kleurtje toetsenbord, andere frontjes etc.), maar allemaal zijn het varianten van hetzelfde basistype. Niet voor niets is de TP2 op XDA-devs onder de noemer "Rhodium" te vinden.

2. De gelekte roadmap lijkt me oud == outdated. Bij een groot aantal onderdelen staat TBD (To Be Determined), hetgeen me vrij onwaarschijnlijk lijkt als de launch zo dichtbij is. Als je linksonder in de plaatjes kijkt, dan lijkt de copyright zelfs het jaartal 2006 te vermelden.
Zoals Dual Infinity zegt is de Rhodium gewoon het basistype. Een operator branded toestel heet dan misschien geen touch pro2 meer, maar blijft hetzelfde toestel: de rhodium. Dat is ook de reden dat het o.a. Htc toestellen een type naam hebben.

De rhodium van sprint is dan ook hetzelfde toestel als de touch pro 2, en mijn verhaal geld niet alleen voor de touch pro2, maar voor alle Rhodiums.
Dat klopt niet. Rhodium is gebasseerd op Manilla 3, dat initeel uitkomt met WinMo 6.1. Daarna gratis upgrade naar WinMo 6.5
Je hebt gelijk, heb hem aangepast. Maar t blijft staan dat de schrijver van het artikel zich niet goed informeert voordat hij het ťťn en ander plaatst.
De Rhodium / HTC T737X / HTC Touch Pro2 / T-Mobile MDA Vario V komt inderdaad eerst uit met Windows Mobile 6.1: http://www.htc.com/europe...chpro2/specification.html. De update was bijvoorbeeld bij de TyTN II / P4550 / ... (vanwaar toch altijd die namen |:( ?) ook gratis van WM6.0 naar 6.1: http://www.htc.com/europe...aspx?p_id=13&act=sd&cat=2

@leeuwtje1: Ik geef je helemaal gelijk. Ik vind het ook vreemd dat er wordt gelinkt naar "vreemde" sites, terwijl alle info ook gewoon bij HTC te halen is.

[Reactie gewijzigd door Belg op 17 maart 2009 16:08]

HTC was in m'n ogen altijd een erg degelijk, chique en aparte smartphonefabrikant.
Maar de laatste tijd schieten de HTC's als paddestoelen uit de grond, erg jammer vind ik!
HTC bouwt al meer dan 10jaar van dit soort gadgets.
in het verleden voornamelijk voor HP (ipaqs), later heeft dit bedrijf een piolet gedraaid onder de merknaam Qtek (rings a bell?) welke succesvol bleek waarna HTC zelf ging produceren onder haar eigennaam de marktbetreden.
ik hoop alleen dat HTC nog een beetje innovatief kan zijn, want het is de llaatste tijd veel van het zelfde in ander jasje (lees nokia strategie)
Een piolet?? :P Maar Qtek rules, echt! M'n trouwe Wizard week twee jaar lang nooit van mijn zijde tot de hardware het driekwart jaar geleden helaas toch begaf. Er kwam geen geluid meer uit het luidsprekertje van de telefoon en reparatie zou veel te duur worden. Dankzij custom roms van XDA heeft ie het nog veel langer volgehouden dan gepland. Ik heb toen alles uit de hardware kunnen slepen wat erin zat. Sterker nog, het vrij recente Touchflo 2D had er ook prima op kunnen draaien, hoewel de interface gemaakt voor de allereerste Touch ook weinig te wensen overliet.

Nu heb ik dus alweer zo'n driekwart jaar een Touch Diamond en eerlijk gezegd is er geen enkele vooruitgang geboekt. Sterker nog, ik mis het toetsenbord enorm! Bovendien presteert het ding bij dagelijks gebruik hetzelfde en soms zelfs slechter. Het OS is geen steek opgeschoten (nog steeds WM 6.1) en van toekomstige versies heb ik eigenlijk geen enkele verwachting meer.

De enige reden waarom ik nog een voorkeur voor Windows heb, is Exchange en push mail. Zodra dat echter eindelijk eens goed werkt op een ander OS (Symbian, Android of zelfs Blackberry) dan stap ik over. Overigens geldt hetzelfde voor Windows op de pc. Dat draai ik hoofdzakelijk nog vanwege Outlook. En hoewel ik over Windows 7 erg enthousiast ben, ga ik binnenkort toch weer 's met Linux spelen. Wie weet draait Outlook wel via Wine en heb ik Windows helemaal niet meer nodig.

Ik hoop dat HTC ook met zijn betere toestellen snel overstapt naar Android en eventueel zelf een goede maar vooral volwaardige Exchange-client ontwikkelt. Mij houden ze dan absoluut als trouwe klant!

[Reactie gewijzigd door 2fish op 17 maart 2009 20:50]

Het valt nu pas op omdat HTC veel meer onder zijn eigen naam telefoons uitbrengt - eerder alleen maar via providers, die er hun eigen merk opzetten. Ikzelf had nog nooit van HTC gehoord voordat er nieuws over de Diamond op T.net kwam.
HTC was voorheen Qtek, deze hebben idd de SPV's van Orange gemaakt, een jaar of 5/6 geleden
HTC heeft altijd bestaan, Qtek was een sub-merk. Als je een Orange SPV sloopt zie je ook een boel HTC logo's

Qtek werd geprofileerd als een simlockvrije telefoon, de Orange en Tmobile toestellen waren/zijn provider gelocked. HTC heef in Europa nooit een ander merk gebruikt tot voor kort, na het Qtek als merk geschrapt heeft en onder de naam HTC telefoons in Europa introduceerde.

maar in andere delen van de wereld werd HTC wel als merknaam gebruikt.
Klopt, zo is bijvoorbeeld de HP 6500 en 6900 serie ook een HTC ontwerp. Het zal me niets verbazen dat er veel meer fabrikanten hun apparatuur door HTC laat ontwerpen.
was Qtek niet het merk waarmee HTC na buiten trede en later dit onder de naam deed van het bedrijf dus HTC

ff kijken naar een bron

edit:
even een bron gezocht en toevallig nog een artikel op tweakers
nieuws: HTC stopt met merknaam Qtek

[Reactie gewijzigd door xtrme op 17 maart 2009 15:15]

Jammer dat het design van de Android versies van HTC niet het niveau haalt van de diamonds of de pro.

Op dit moment is HTC de enigste die android telefoons maakt en qua design laten ze het liggen.
persoonlijk vind ik de G1 echt een prachtding
Design misschien, maar hardware is om van te huilen. Nog geen 1 dag op 3g? :|
Dat is niet alleen een probleem met de G1. Volgens mij mag elke smartphone met een beetje heavy use aan het einde van de dag in de lader.
Bij jouw niet nee, ik doe er rustig 2 dagen mee... En wat dan nog z'n telefoon koop je als nerd zijnde (het is nieuw dus de gem. persoon zal het niet zomaar kopen) dus niet zeuren ik heb altijd een computer bij de hand (thuis/werk) en in de auto heb ik oplader dus nee ik heb er totaal gene moeite mee dat ie het bij jouw maar 1 dag doet en bij mij ongeveer 2 dagen :)

Daarbij oke batterij is misschien een minpuntje voor sommige maar "hardware om van te huilen" slaat dus eigenlijk alleen op de batterij? Owja hoeveel smartphones doe je een week mee dan?
Het is niet zo moeilijk om de enigste te zijn als je de enige bent.

Ben het verder wel met je eens en ben daarom ook zeer benieuwd wat de andere merken voor toestellen gaan brengen.
Ja die smartphones van Orange waren ook altijd van HTC volgens mij en die maakten altijd erg veel reclame voor die dingen. Het is alleen jammer om te zien dat er steeds minder onderscheid tussen de telefoons zit en de nieuwe modellen niet echt nieuw zijn.

Toch zal ikzelf wel weer een HTC kopen lol
Ik was altijd totaal anti HTC omdat het baggerdingen zijn met Windows Mobile. (heb er 4 gehad van werk)
Mijn T-mobile G1 UK bevalt me iig super, dit ding is zo snel en stabiel, met de hardware is dus niets mis, vanaf nu dus alleen HTC's met Android voor mij.
Hier kan ik me volledig bij aansluiten. Heb 2 HTCs gehad met Windows Mobile, en nu een hele fijne Android dev phone.
Ach, ik zelf heb JUIST HTC genomen voor WinMo...
Iedereen maakt wel eens fouten ;)
Ik vraag me af hoe ver deze markt nog kan blijven groeien in het licht van deze crisis. Het lijkt alsof GSM's - smartphones en andere toestellen uit de grond schieten als paddestoelen, zouden deze fabrikanten geen last hebben van de crisis of zouden ze ze net zů bedwingen?
Blijkbaar niet, er komt net een nieuwsbericht binnen dat nokia 1700 banen gaat schrappen :X
Nokia is nog niet echt een gevestigde orde in de smartphonemarkt. En verschillende GSM releases zijn nou niet bepaald explosief gestegen. Ik kan me dus best voorstellen dat ook Nokia het moeilijk heeft.
Htc heeft altijd wel veel toestellen gemaakt, en ik denk dat 10 toestellen voor htc niet zo heel veel is.
Ik heb nu de Touch Diamond (MDA Compac 4)
Daarvoor de P3300 (MDA Compact 3)
Daarvoor de Qtek 9100 / HTC Wizard (MDA Vario 1)
Daarvoor de Orange SPV C500

Er is veel veranderd in de loop der jaren.....
Ik vraag me af of er wel een markt voor is. Het is toch 1 bepaald publiek wat smartphones koopt voor de "smart"phone capabilities.
Volgens mij grijp je dat volledig uit de lucht.

Zelfs mijn moeder wil graag een smartphone nu ze heeft gezien wat er mee kan, terwijl ze een tijdje terug nog niet eens wist hoe ze een muis moest gebruiken (absoluut niet iemand uit het publiek dat graag met gadgets showt dus).

De enige reden die ik steeds hoor om toch nog even te wachten zijn de prijs en de moeilijkheidsgraad.

Het zullen misschien niet de tienermeisjes zijn die met smartphones zullen gaan rondlopen, maar volwassenen (de digibeten dan) vinden het vaak reuze interessant hoor :)

[Reactie gewijzigd door Stukfruit op 17 maart 2009 15:11]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True