Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties

In een officiŽle verklaring heeft Intel bekend gemaakt dat de GN40-chipset, die bedoeld is voor netbooks en nettops, in staat is om bepaalde 1080p-content af te spelen. Het decoderen van Blu-ray materiaal is echter net te hoog gegrepen.

De GN40-chipset is Intels antwoord op Nvidia's Ion-, AMD's Yukon- en VIA's nano-platform, die al in staat zijn om 1080p-beelden af te spelen. De chipset is een tussentijdse oplossing, totdat Intel het Pinetrail-M-platform uitbrengt. De GN40-chipset is de grotere broer van de 945GSE-chipset, die alleen overweg kan met 720p-content. Productmanagers van Intel hebben in een officiële verklaring tegenover Fudzilla bevestigd dat de GN40-chipset en de daarbij horende GMA 4000-igp, 1080p-content af kan spelen zoals dat te vinden is op internet. Blu-ray en andere multi-layer-media met hoge bitrates liggen echter buiten het bereik van de GMA 4000-igp.

Volgens Fudzilla betekent dit dat er 1080p-bestanden met .wmv extensie afgespeeld kunnen worden, terwijl het decoderen H.264- en VC1-materiaal niet vloeiend zal verlopen. Voor netbooks is dit nog niet zozeer een ramp, aangezien die met hun kleine schermen geen high definition resolutie aanbieden van 1920 bij 1080 beeldpunten. Op het gebied van nettops, maar ook voor htpc's, betekent het ontbreken van volledige hd-ondersteuning echter terreinverlies voor Intel ten opzichte van zijn concurrenten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

Ik zie niet in hoe dit op HTPC gebied zorgt voor terrein verlies, kan je tegenwoordig nog een processor kopen die geen Full HD af kan spelen? Tenzij je een Atom processor, of iets vergelijkbaars, koopt kan je gewoon met elke processor Full HD afspelen, dan heb je geen GPU acceleratie nodig.

Ik zou ook liever vertrouwen op pure CPU kracht, daarmee kan je, mits de juiste codecs, alles gewoon mee afspelen, met een GPU oplossing moet het maar net ondersteund zijn.
Ben ik het niet mee eens, zelfs een C2D draait op continu hoge belasting bij het decoderen van 1080p content. Dus veel warmte ontwikkeling en de playback is erg gevoelig voor andere taken die CPU tijd vragen. Ga je subtitle's naar een overlay renderen en dat soort dingen dan kom je nog dichter bij de grens waarop het niet meer 100% vloeiend is.

Een GPU of DSP daarentegen flikt hetzelfde kunstje met veel minder stroomverbruik en warmte en heeft dan nog ruimte over voor image enhancements etc, en laat de CPU vrij voor andere taken. Alles bij elkaar heb je dan ineens ook niet meer zo'n zware CPU meer nodig, wat weer lagere kosten, passieve koeling, kleinere behuizing etc. mogelijk maakt.

Een beetje moderne CPU komt een heel eind met 1080p (low end Atom kan je denk ik vergeten), maar een GPU of DSP is gewoon veel geschikter voor decoding werk. Heb je een nvidia of ATI kaart van minder dan 2 jaar oud dan zit je volgens mij altijd goed, bij nvidia is zelfs een Geforce2 al genoeg voor purevideo.
Leuk, purevideo, maar hoeveel film formaten ondersteund het? Een moderne C2D van boven de 2,6ghz kan makkelijk alle HD formaten aan. Heb zelf met een X2 4200+ al bijna geen problemen, dan moet een E7300 het toch makkelijk kunnen? En ja het wordt wat warmer, maar goede koeling doet genoeg.
GPU kan best geschikter zijn, maar zolang ze niet elk formaat aankunnen heb ik toch echt liever een CPU.
H264, VC1 en MPEG2 MP@HL profile (=1080p MPEG2). Lijkt me meer dan voldoende voor het soort content waar je graag GPU assistance voor zou willen hebben.

Ik snap je punt niet helemaal, je doet alsof GPU acceleratie niet interessant is omdat het niet voor _alle_ videoformaten werkt, en de extra warmte ontwikkeling niet boeiend is, en vervolgens zeg je dat een C2D op 2.66Ghz het zo makkelijk aankan. Ja nogal wiedes, een C2D op 2.66Ghz is misschien wel 10x sneller (en 4x duurder) dan een Atom. Daarbij, stroom kost ook geld en in een kleine behuizing kan je niet zomaar een andere koeler douwen. Ik zou zeggen: elke hulp is meegenomen, dus liever een systeen _met_ GPU acceleratie dan een zonder, en al helemaal als je geen zware CPU hebt.

Beetje vreemde argumenten dus.... Feit is gewoon dat deze chipset van Intel dus zogezegd ongeschikt is voor een HTPC met beperkte CPU power, punt. Daarmee vallen heel veel set-top toepassing af en zou je gewoon altijd voor VIA, AMD of Nvidia moeten kiezen voor kleine HTPC's.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 11 maart 2009 09:58]

side note: een dualcore Atom 330 trekt h.264 1080p materiaal met gebruik van de efficiente CoreAVC decoder (volledig op CPU dus)

http://gathering.tweakers...s]=atom&data[boolean]=AND

[Reactie gewijzigd door Patriek op 11 maart 2009 15:10]

Het betekend terreinverlies ten opzichte van Intel's concurrenten zoals je kunt lezen in het artikel. Nu is een HTPC nog vrij duur, maar wat als je voor 300 euro een doosje kan kopen op bijvoorbeeld AMD's Yukon platform.

300 euro is net iets duurder als een Asus EeeBox, maar een stuk goedkoper als een echte HTPC en daarbij ook zuiniger en stiller. Bedenk dat de prijs ook net iets hoger ligt als dat van een stand alone Blu-ray speler bijvoorbeeld.

Ja, dit is een gemiste kans voor Intel want voor zijn concurrenten betekend dit gewoon de optie om HTPC's voor de masses te produceren die eventueel blu-ray content kunnen afspelen. Voor 400 euro zou ipv een DVD-speler ook een BD-rom in zo'n doos kunnen worden gezet.

Niet iedereen betaald 600-700 euro voor een HTPC, 300-400 euro is nog eens te doen, zeker als je je HDTV wilt gaan benutten.
Hoezo is een HTPC duur? Een AMD 780G chipset moederbord met HDMI heb je al voor 70§. Voor nog minder dan 300§ kun je al klaar zijn.
Ik heb er 400 voor betaald en hij speelt alles gewoon af, nergens problemen mee. HTPC hoeft tegenwoordig echt geen 600 euro te kosten hoor.
Het zal inderdaad goedkoper kunnen. Echter verbruit zo'n systeem nog steeds een stuk meer en daarnaast is een mooie HTPC kast niet mis in de prijs. VOor een tweakers is het nog wel makkelijk te fixen, maar je wilt niet zien wat voor schandalige prijzen men vraagt voor HTPC's bij computerboeren.

Zoals ik al zei: HTPC for the masses.
Dit klopt niet helemaal, op een Shuttle x27D (Atom 330N met 945G-nogiets chipset) draait ALLE 720p content vloeiend en zelfs de meeste 1080p content. Juist hoge bitrate encodes van bv. 15-20Mbit gemiddeld geven problemen. Het ligt bijna volledig aan de software en instellingen. Gebruik CoreAVC en het loopt allemaal zeer vlot. Gebruik dan ook nog de Direct3D mode van MPC-HC en zo vermijd je zelfs tearing. Ik verwacht dan dat de GN40 makkelijk 1080p kan draaien en misschien zelfs BluRay met wat meer volwassen software.
coreavc gebruikt sowieso de grafische chipset niet
Dus dan gebruikt coreavc de atom dus volledig

Op dit moment ondersteunt CoreAvc alleen maar nvidea kaarten
Uit het artikel:
De GN40-chipset is de grotere broer van de 945GSE-chipset, die alleen overweg kan met 720p-content.
Volgens mij heeft de 945GSE helemaal niet de mogelijkheid om hardwarematig H.264 of VC1 te decoderen. De 945GSE bevat een GMA 950. Deze grafische kern kan weliswaar bepaalde berekeningen maken (dezelfde berekeningen als die een GMA 900 kan doen plus wat meer), maar dit lijkt niet 'vast' gelimiteerd te zijn aan bepaalde resoluties.
Like previous Intel integrated graphics parts, the GMA 900 has hardware support for MPEG-2 motion compensation, color-space conversion and DirectDraw overlay.

[...]

The amount of video-decoding hardware has increased; VLD, iDCT, and dual video overlay windows are now handled in hardware.
Nu helpen deze instructies weliswaar in het decoderen van video, maar het maakt niet H.264 content speelbaar.

De enige relatie die ik kan leggen tussen de 945GSE chipset en "720p-content" (wat het nieuwsartikel suggereert) is dat de bijbehorende Atom CPU 720p kan afspelen met de juiste softwarematige decoder. Of mis ik hier iets over het hoofd?
Het blijft leuk om te zien dat mensen 1080P boven 720P preferen op een laptop met en 10inch scherm :O, het verschil zie je amper op een 32inch scherm laat staan op een 10inch scherm met een resolutie van 1024x640.
Maar het is altijd mooi meegenomen als de chipset iets vernieuwd wordt.
misschien dat er eindelijk is een dvi uitgang opkomt, en dan kan je die HD beelden naar je beeldscherm sturen, heeft wel degelijk nut zo'n mobiele htpc.

(d-sub (vga) kan natuurlijk ook, maar dat verdwijnt meer en meer op de nieuwe tv-toestellen)
Een netbook die 1080P ondersteunt en een HDMI uitgang heeft is gewoon de beste HTPC die je jezelf kan wensen? Met een externe XI-FI geluidskaart heb je DTS, dus uiteindelijk heb je voor 400euro een volwaardige mediacenter oplossing die vrijwel geen ruimte inneemt en bovendien ook nog eens zuinig en stil is. Momenteel gebruik ik zelf een laptop (studio 15), werkt ook prima, alleen is natuurlijk duurder en bovendien groter.

EDIT: toch nog even een opmerking. Als je zo'n netbook op HDMI aansluit met een resolutie van 1920x1080, no way dat hij 1080P vloeiend afspeelt. Op het minischermpje zal die het echter wel kunnen. Vraag me ook af of DXVA Łberhaupt wel werkt.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 11 maart 2009 10:21]

dus omdat de uitvoer naar je scherm minder is dan 1080P zal je processor het wťl aankunnen?

nou zo werkt het niet. Integendeel als de bron 1080P is, en hij moet netjes gaan downscalen naar een netbook resolutie vergt dat nog meer berekeningen.

[Reactie gewijzigd door DLGandalf op 11 maart 2009 12:02]

Jammer. Daar schiet je dus weinig mee op. Het is dus altijd maar afwachten of de 1080P content van jouw keuze wel of niet goed kan worden weergegeven. Wachten op een opvolger van deze chipset dus, die wel alle 1080p-content zonder problemen weer kan geven.
Ik denk dat het voor Intel wel veel oplevert, omdat je nu een extra stickertje 'full-HD' op de PC kunt plakken. Hun G45 had ook eeuwig lang geen DX10-drivers zonder dat het iemand opviel.
mogen ze al, ze kunnen toch 1080p/30fps afspelen. Alleen voor sommige codecs is er te weinig power.
[zeikmodus]
Tinus vindt dat 1080p/full-HD en h.264 (etc) te vaak verkeerd door elkaar worden gebruikt. Beetje appels met peren vergelijken.
[/zeikmodus]
Hopelijk komen ze snel met dat Pinetrail-M-platform, want marketingwise klinkt "het kan sommige 1080p content" afspelen ook niet echt prettig.

Eerlijk gezegd geen idee hoe de concurrenten multi-layer media verteren, maar zoals dit artikel laat uitschijnen hebben ze er weinig problemen mee, en is dit dus wel degelijk gezichtsverlies voor Intel.
Ze hoeven het ook niet te marketen als 'het kan sommige 1080p content afspelen', als ze zeggen 'het kan 1080p content afspelen' liegen ze niet, zo lang ze maar niet zeggen dat het alle 1080p content kan afspelen ;)
Volgens Fudzilla betekent dit dat er 1080p-bestanden met .wmv extensie afgespeeld kunnen worden, terwijl het decoderen H.264- en VC1-materiaal niet vloeiend zal verlopen
VC-1 wordt juist vrijwel altijd via de WMV extensie afgespeeld in aan asf container.
VC-1 is een veel lichtere codec dan AVC/h.264 om te decoderen maar biedt wel een vergelijkbare mate van compressie.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 10 maart 2009 20:58]

Ik maar ťťn vraag: gaat Intel dit keer wel Linux en BSD drivers uitleveren die het mogelijk maakt hardware video decoding te doen of laten ze het opnieuw afweten?
Dat is hetzelfde als een fabrikant die zegt dat onder bepaalde omstandigheden een auto 200 kilometer per uur kan rijden, berg af en wind mee. Volkomen zinloze informatie, je wilt gewoon alles zonder problemen kunnen afspelen.
Correct, maar het gebeurt wel HEEL vaak dat ze dat vermelden :P. De auto heeft dan de mogelijkheid tot het behalen van de features, maar het kan het niet door het ontbreken van de omstandigheden. Het kan zelfs nog een stapje verder dat het onder windows niet werkt terwijl dat letterlijk aangeprezen wordt (UVD/DVXA onder XP met zeg een HD2400pro AGP, het kan wel maar dan wel met drivers van al weer meer dan 10 versies terug).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True