Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties

MSI werkt aan een nieuw, relatief goedkoop X58-moederbord. De MSI X58 Pro bevat meer pci-express-slots dan de X58 Platinum en heeft zes geheugensleuven, waar maximaal 24GB triple channel ddr3-geheugen in past.

De X58 Pro wordt na de Eclipse SLI, de Platinum SLI en de Platinum het vierde MSI-moederbord op basis van Intels X58-chipset voor de Core i7-cpu. Het goedkoopste X58-bord is de Platinum en deze heeft slechts twee pci-e x16-slots. De X58 Pro zal over drie van deze interfaces beschikken, evenveel als de Eclipse SLI.

Verder zijn er drie pci-e x1-sloten, zes sata 3Gbps-poorten en een aanvullende sata- en esata-poort aanwezig, evenals 12 usb-poorten en een firewire- en een lan-aansluiting. Ook ondersteunt het bord achtkanaals hd-audio. De prijs van het moederbord komt rond de 200 euro te liggen, zo heeft MSI-woordvoerster Janneke Verheijen laten weten. De X58 Pro moet in de week van 9 februari in de winkels liggen.

MSI X58 Pro
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

of deze over SLI zal beschikken kan ik maar nergens ontdekken... gok maar van niet T.T

mja 200 euro voor een X58 bordje is zeker interessant, vooral als hij over SLI zou ondersteunen >.>

[Reactie gewijzigd door anub1s17 op 30 januari 2009 20:41]

Er zijn meer moederborden die daar toch aardig bij in de buurt komen te zitten hoor.
In de PW staan er al een stuk of 4 borden onder de 200 euro.
idd maar de meeste borden hebben een nogal shit layout.

VEEEL van de X58 borden hebben dat als je 2X een dualslots gekoelde 3d kaart hebt dat je geen beschikbare PCI slots meer hebt... wat niet goed samen gaat met mijn creative extreme music... kga toch niet nog een geluidskaart kopen :P

of dat de geluidskaart op een nogal ongemakkelijke plaats zit, tussen de 2 kaarten in bijvoorbeeld, weet niet hoe goed geluidskaarten tegen warmte kunnen(hebben bijna nooit een koeler dus gok maar redelijk goed) maar tussen 2 zo'n hete kaarten inzitten kan ook niet echt geweldig zijn.

en @ joystytosty

idd zoals terw_dan zegt niet alle borden ondersteunen SLI, hoewel het shit is voor die wat Nvidia gebruiken en een 2e er bij willen zetten is het weer helemaal geweldig voor de ati fans :P hoeven ze niet zo veel uit te geven.

als je kijkt naar de prijzen van de MSI platinum en de MSI platinum SLI, hoewel de sli maar in 1 winkel te krijgen is en die verkoper mogelijk hersenbeschadiging heeft of gewoon hard zijn hoofd heeft gestoten tijdens het ingeven van de prijs... mja prijs is in ieder geval HEEL verschillend

platinum vanaf 200 (in pricewatch staat 180 maar die site is omhoog gegaan naar 250!!)
platinum SLI vanaf 340

[Reactie gewijzigd door anub1s17 op 30 januari 2009 23:03]

Dat de Platinum SLI nog zo duur is is simpel te verklaren. MSI heeft de Platinum SLI namelijk pas sinds kort uitgebracht, de Platinum bestaat al een stuk langer. Veel van de shops gaan uit van de adviesprijzen van moederbord fabrikanten, die vaak 50 tot 80 euro hoger liggen als de uiteindelijke straatprijs op het moment dat het bord goed te verkrijgen is.

Zodra de Platinum SLI te vinden zal zijn zakt de prijs naar een deugdelijker niveau, dat zagen we ook met de Eclipse, die is inmiddels ook zo'n 50 euro goedkoper (nog steeds een van de duurdere plankjes, maar toch).

We meoten denk ik alleen niet teveel verwachten van dalende prijzen, de X58 blijft namelijk een dure chipset, dus veel lager dan de ¤175 voor de goedkoopste borden die er nu is zal het voorlopig niet zakken. Kijk naar de X48 borden, die zijn ook nog steeds erg prijzig.
bah wat is dat bale zeg want voor 180 was het het overwegen waard omdat deze teminste 6 geheugen sleuven heeft. maar een verhoging van 180 naar 250 vindt ik poep :( dus dan heeft die site maar lekker pech want dan koop ik er daar geen ;)
Dat ligt niet aan de moederbord makers.
Je hebt in een computerkast simpelweg een beperkt aantal slots voor insteekkaarten.
Je kan het dus niet meer verspreidt zetten.
Daarnaast past het dan niet eens op het moederbord.
Anub, de X58 borden ondersteunen toch allemaal én SLi én Cross fire. (ik heb ook nooit de naam Platinum SLI gesnopen) als het bij MSI niet het geval zou zijn dan blijf ik bij ASUS want daar is het in ieder geval wel zo. Maar het lijkt me dat je als mobo-bouwer dan wel een ietsje verkeerd bezig bent.
Niet ieder X58 bordje ondersteund SLI, de MSI Platinum bijvoorbeeld niet, de Platinum SLI wel.
Toevallig die van Asus wel allemaal. Waarom zou je overigens verkeerd bezig zijn als je plank geen SLI support? Ik vind het eerlijk gezegd niet eens zo slecht van MSI (en nog wel meer fabrikanten) die zowel borden met als zonder aanbieden. Zonder SLI is vaak wat goedkoper, als je het niet nodig hebt, waarom zou je het dan kopen?
Risico spreiding? beter 2x 4870 dan 1x 4870x2 imho in het geval dat je iets te fanatiek aan het OCen bent :) zon kaart is dan goedkoper te vervangen. Overigens bied de asus p6t deluxe zowel SLI als crossfire

edit: my bad p6t deluxe dusz

[Reactie gewijzigd door Maddog McHare op 30 januari 2009 22:27]

niet iedereen die een snelle cpu wil is geďnteresseerd in een SLI opstelling...
een pc heeft ook andere doeleinden dan gamen
Er zijn voldoende goedkopere alternatieven te bedenken denk ik dan zon I7 systeempje is niet goedkoop en mijn inziens te duur voor enkele en alleen wat goede videobewerking.
ik weet wel dat converteren en dergelijk vele malen sneller gaat dan op een c2d bijv.

Ook scheelt het ondersteunen van sli en CFire samen niet zoveel geld, ik dacht dat licentie 5 euro of zo kost, de chip X58 ondersteund het standaard.

Maar ik vind het wel een voordeel, omdat ik nu al weet dat de i7 920 die ik heb zeker paar jaar mee kan voor hij bottleneck gaat worden (zeker op 3,9 ghz of zo).
En doordat de meeste gamers toch wel elk jaar nieuwe grafiesekaart nemen en iet elke x ati of nvidia de beste heeft(eerst de 8800gt daarna de 4870 ) nu hoef je niet ook een nieuw moderbord te kopen, alles opnieuw instaleren, gewoon drivers unstallen, oude kaarten eruit, nieuwe erin, drivers erop klaar.
prima oplossing dit.

[Reactie gewijzigd door lonegunner op 31 januari 2009 00:36]

Mwaah... iemand die voor een Core i7 gaat en nu nog met de X58 chipset van doen heeft, mwaaaah.... toch veelal veel kracht en zeker ook richting gamen.
Voor gamen heb je zo'n processor echt niet nodig, dan kan je beter een Phenom II kopen.
Ik ga binnenkort de i7 bestellen omdat audio en video bewerking gewoon verdomd veel sneller zijn.
Kijk ik nou scheef op het plaatje of zijn er maar 2 pcie-x1 sloten ipv 3?
Ik kan er ook maar 2 ontdekken. Twee mogelijkheden:
1: Foutje in de tekst erboven.
2: Niet de juiste afbeelding.

Ik gok het eerste.
Ik denk dat het lichtblauwe pcie-slot als 1x werkt, maar dat je er wel bijv. 4x en 8x kaarten in kunt steken. Deze zullen dan als 1x werken.
Het goedkoopste X58-bord is de Platinum en deze heeft slechts twee pci-e x16-slots. De X58 Pro zal over drie van deze interfaces beschikken,
Dat en het feit dat er over [i]verder[/i[ drie pci-e x1 slots beschikt laat me denken dat de text duidelijk over drie pci-e x16 slots spreekt.
3e mogelijkheid. een van de x16 sloten is heeft maar 1 lane :P
Lijkt me duidelijk dat de blauwe de pci-e sloten zijn. T juiste plaatje van het bord dus.

Tenzij hier eerst een ander plaatje stond? Die er nu staat is in elk geval de juiste van het bericht.
Misschien flauw om te melden maar ze hebben het hier over twee uitvoeringen. De Pro heeft drie pci-e aansluitingen en de standaard twee. Het plaatje toont de Pro uitvoering. Mysterie opgelost !

Voutje, aangepast ;-)

[Reactie gewijzigd door marquis op 31 januari 2009 16:33]

Kun jij mij uitleggen wat pcie-x is? ik ken pci, pci-x en pci-e (x1, x4, x8 en x16). Maar pcie-x is wel weer helemaal nieuw voor mij.

Verder is de titel van het artikel: MSI lanceert X58 Pro-moederbord

Vervolgens staat er dit in het artikel: Verder zijn er drie pci-e x1-sloten, zes sata 3Gbps-poorten en een aanvullende sata- en esata-poort aanwezig, evenals 12 usb-poorten en een firewire- en een lan-aansluiting.

Het lijkt me erg apart als ze een ander moederbord gaan beschrijven dan die in de titel staat. Dus of de beschrijving klopt niet of het plaatje. Voor mij blijft het nog steeds een mysterie. Vooral omdat ze er ook geen bron artikel bij vermeldt hebben.
Er zijn er inderdaad maar 2 van, ze bedoelen waarschijnlijk 3 PCI-e sloten.
Ik zie 5 PCI-e sloten...
Ik ook, 2x1, 3x16
Edit: 3 PCI-e X16 bedoelde ik :)
Edit: 3 PCI-e X16 bedoelde ik :)
Wat waarschijnlijk 2x x16 en 1x x8. Waarbij het x8 slot fysiek x16 kaarten aankan.
Werken SATA/SAS controllers zoals de p400i (pci8x) ook goed op dit soort moederborden ?
Of zijn de x16 of x8 sloten (of minder pci-express) poorten enkel geschikt voor grafische kaarten ?
Allemaal prachtig die mooie moederborden, maar komen er ook een keer betaalbare Socket 1366 mobo's? De goedkoopste nu is 180 euro en dat vind ik nog best wel veel geld tov socket 775...
Het is natuurlijk maar wat je betaalbaar vindt maar X48 borden zijn ook altijd in deze prijsklasse geweest. Deze chipsets zijn op de markt gezet als high-end producten, daar hangt nou eenmaal ook een hoger prijskaartje aan. Voor de mensen die ook genoegen nemen met een mid-range systeem heeft Intel de P55 chipset in de pijplijn zitten die in Q3 dit jaar op de markt komt.

Daarnaast zullen de prijzen van deze X58 borden niet snel zakken aangezien de X58 chip zelf bij afname van 1000+ 50 dollar kost. Met de verdere R&D-kosten en alle partijen die er nog wat aan willen verdienen lijkt me een prijs van rond de 200 euro echt wel een bodemprijs op dit moment.
Allemaal prachtig die mooie moederborden, maar komen er ook een keer betaalbare Socket 1366 mobo's? De goedkoopste nu is 180 euro en dat vind ik nog best wel veel geld tov socket 775...
Nee, die zullen er niet komen, tenminste, ga er maar niet vanuit dat er een fabrikant is die ineens een bordje voor 100 euro ofzo op de markt duwt. De chipset zelf is duur, en voor high-performance borden moet er natuurlijk een flinke featureset aanwezig zijn.

Hoewel ik een µATX met 3 Dimmsloten, 2x PCIe x16 en 1x PCIe x1 wel leuk zou vinden, maar denk niet dat we die ooit gaan zien.
zoals het er naar uitziet, zal intel een onderscheid gaan maken tussen high-end en mid-end moederborden. De p55 chipset komt ook met een andere socket. Veel zullen deze moederborden dus niet in prijs dalen
leuk moederbord. hopelijk krijgt hij een leuk MSI prijsje rond de 200 euro zodat deze tegen de PT6 deluxe van ASUS kan concurreren want ik zie graag dat de moederborden iets goedkoper worden voor het core I7 platform. :Y)
Kun je nu in zo'n moederbord ook een x86 processor hangen?
die i7 is gewoon een X86 cpu hoor, net zoals de c2d/xeon/athlon/phenom/opteron noem het maar op.

dus ja.
Wat is de doelgroep van dit soort borden?
Nou ik zie met 24GB aan RAM wel heel wat servermogelijkheden, bijvoorbeeld een tal van VPS'en die je hierop kan draaien. Alleen wel jammer, dat er dan slechts 1 Gigabit poort op zit, anders waren servermogelijkheden zeker niet uitgesloten. Het renderen van animaties en HD beelden ligt ook zeker in het verlengde van dit moederbord. Daarnaast heb je nog altijd de hardcore gamefanaten die helemaal verzot zijn op deze ongein :Y)

@scottcohen: Je kan toch ook een PCI-e x1 kaartje in een 16x slot doen? Maargoed, je hebt gelijk, ik zie ook maar 2 PCI-e x1 sloten.

[Reactie gewijzigd door h264 op 30 januari 2009 20:29]

servers stop je toch eerder een xeon of opteron in (of meerdere)
s775 xeons draaiden zonder problemen op desktop s775 borden
als Intel s1366 xeons uitbrengt zullen die middels bios-update wss op x58 bordjes draaien

Enige dat i7 op dit moment onbruikbaar maakt voor servers is dat ze geen ecc geheugen ondersteunen.
Mwa en dat dit soort gamers bordjes nu niet echt geoptimaliseerd zijn voor servers (features vs betrouwbaarheid) telt ook aardig mee. Leuk voor een hobby server maar doe mij maar een echt server bord
een server zonder pci-x of pci-64 die geen registered ECC heeft ? nee dank u
Denk aan werkstations in de video/3d/graphics-hoek. Daar is heel veel geheugen nooit genoeg.
De gigabitpoort is dan weer prettig voor de pipeline.
vooral bij 3d, ik heb nu bijv 8 gb ram en dat is toch echt vrij snel vol als je een paar 1000 models in een scene hebt.. :P
Wel mooi dat deze borden goedkoper worden.
Ja maar dan werk je ook niet echt efficent =P.
Zoveel modellen hoef je standaart niet te laden in je geheugen. Als je gewoon met refrences werkt kan je de helf uit zetten als je met z'n scene bezig bent en dan is 4 gb al prima =). Enige waar je er niet makkelijk onderuit komt is met Real Flow hehe.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True