Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Intels kwartaalwinst is met 90 procent gekelderd, terwijl ook de omzet flink daalde. De Atom-cpu vormde het enige lichtpuntje voor het bedrijf: de omzet uit deze processor steeg wel. De chipgigant verwacht echter nog slechtere marktomstandigheden.

De omzet van Intel daalde ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder met 23 procent tot 8,23 miljard dollar. Volgens Paul Otellini, ceo van Intel, is het de tweede keer in het twintigjarige bestaan van het bedrijf dat de omzet in het vierde kwartaal lager uitviel dan de overeenkomstige periode in het voorgaande jaar. Intel had zijn omzetverwachting al twee keer naar beneden bijgesteld, zodat de omzetdaling niet als een verrassing kwam. De winst daalde van 2,3 miljard in het vierde kwartaal van 2007 tot 234 miljoen in de driemaandelijkse periode die eind december eindigde. De slechte kwartaalcijfers zijn voor een deel te verklaren uit een afschrijving van 1 miljard dollar op een investering van Intel in de Amerikaanse provider Clearwire. Ze vormen echter ook een teken dat de technologiesector zich in bijzonder zwaar weer bevindt en dat de vraag naar computers flink aan het dalen is.

Over geheel 2008 wist Intel 5,3 miljard dollar winst te behalen, en dat is 24 procent minder dan wat in 2007 verdiend werd. De jaaromzet bedroeg 37,6 miljard: 2 procent minder dan een jaar eerder. Het enige lichtpuntje in het vierde kwartaal vormde de Atom-processor voor netbooks. Die cpu was goed voor een omzet van 300 miljoen dollar, wat 30 procent meer was dan in het derde kwartaal. Intel ziet voorlopig nog geen opleving. Het bedrijf verwacht dat de bruto winstmarge in het huidige eerste kwartaal 'ergens onderaan' de 40 procent zal uitkomen, en dat is een stuk lager dan de 53,1 procent waarop die marge in het vierde kwartaal uitkwam.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Denk dat dit jaar wel een goed jaar gaat worden voor intel, met hun nieuwe proc.
Vind het dan ook niet zo heel gek dat het eerste kwartaal laag gaat uitvallen, omdat de i7 nog vrij prijzig is ivm met nieuw board en geheugen.

Zodra dat een beetje zakt, men is financieel is bijgekomen van de feestdagen , het jaar weer echt goed is begonnen, en de prijzen van de nieuwe hardware die nodig is voor intels i7 cpu wat dalen.

En dan dus vooral de computer zaken, en merken zoals compaq, toshiba etc systemen gaan bouwen met de nieuwe cpu's. Ik heb het idee dat met de nieuwe komst van z'n cpu de boel gewoon even in zakt, omdat bedrijven niet meer massaal oude systemen gaan kopen, en of bouwen. En de crisis helpt hier natuurlijk ook een handje aan mee.

Weet dat ik in iedergeval komende maand wel wat dingen van intel ga kopen :)

[Reactie gewijzigd door Daikiri op 16 januari 2009 10:40]

zo, 90%, da's niet niets. Toch is 5,3 miljard dollar winst nog altijd best een leuk bedrag :)
Ik hoop niet dat dit soort dalingen de voortgang in het ontwikkelen van nieuwe producten in de weg gaat zitten...
Dat gaat het natuurlijk wel.
Ze zullen in R&D gaan snijden, al zal dat voorzichtig zijn, want daar bestaat een groot deel van de kosten uit salaris van mensen die je eigenlijk niet kwijt wilt.

Het produceren van een 'grote' chip, zelfs een bescheiden variatie op een bestaande, is enorm kostbaar, en moet terugverdiend worden door er een hoop van te verkopen. Als de verkopen inzakken duurt het dus langer voor er verdiend wordt. Het ligt dus voor de hand dat het tempo van nieuwe producten een poosje flink lager zal liggen.

@Hieronder: voorlopig klinkt dat inderdaad heel verstandig. Of dat zo blijft als de aandelenkoers inklapt zullen we moeten afwachten, het blijft een Amerikaans beursgenoteerd bedrijf tenslotte. US aandeelhouders hebben nogal een voorliefde voor stevig hakken.

Een lager tempo van nieuwe modellen uitbrengen lijkt me desondanks erg waarschijnlijk, R&D moet tenslotte wel terugverdiend.

[Reactie gewijzigd door TheekAzzaBreek op 16 januari 2009 12:32]

Dit soort bedrijven snijd niet in R&D omdat dat eigenlijk hun core-business is. Zij weten als geen ander dat als ze daar nu op gaan bezuinigen ze niet de juiste positie hebben om maximaal te profiteren als de economie weer aantrekt. Hooguit dat ze zich op projecten gaan bezinnen die niet helemaal core-business zijn.
het zou kunnen, maar dat doen ze niet.
http://www.fudzilla.com/i...sk=view&id=11500&Itemid=1

de researchs die ze nu doen hebben ze vanaf nu tot minimaal 4 jaar later profiet van. nu snijden in R&D zorgt ervoor dat je voor zeker 4 jaar lang minder competitief bent.
Maar 234 miljoen in drie maanden is niet best. Nu is 1 miljard afschrijven natuurlijk ook niet niets dus het is redelijk vertekent maar intel was een bedrijf dat altijd winst maakt. 234 miljoen winst is voor intel net "break even" Heel slecht nieuws dus
'break even' zou precies 0 winst (of verlies) zijn, immers, winst is wat er overblijft van omzet na alle kosten.
Er is geen enkel bedrijf wat precies 0 draait. Een bedrijf draait beak even wanneer het verschil met 0 redelijk irrelevant is. Voor Intel is een winst van 234 miljoen in drie maanden nauwelijk de moeite waard tov de omzet
dus 234 miljoen is niks?
Op 8 miljard is het nog steeds 3%. Dat is geen slechte winst in het economisch meest slechte scenario dat je je kunt voorstellen. Er is bijna geen bedrijf wat niet zou tekenen voor een minimum van 3% winst.
Even mierenneuken, maar break-even is letterlijk toch echt 0.
Dat geen enkel bedrijf precies 0 draait doet niet ter zake, deze term wordt ook meestal in theorie gebruikt (bijv. in grafieken waarin vraagprijs tegenover afzet wordt afgebeeld, waar de lijnen samenkomen in het zg. break-even point).

234 Miljoen is toch echt niet (bijna) 0, zelfs voor een bedrijf als Intel niet.
De afschrijving gaat in ieder geval niet ten koste van de cash flow en zo te zien lijkt het op een eenmalig "grotere" afschrijving wat impliceert dat het mogelijk volgende periode lager is.

[Reactie gewijzigd door blade181 op 16 januari 2009 10:55]

5.3 mld is idd een hele klap winst.
Maar toch altijd minder dan 2007 en beleggers vergelijken altijd met vorig seizoen.
En vergeet niet dat de trend dalende is.....4e kw extreem slecht en als dat zo doorzet in 2009, zal dat keihard aankomen.
Het 4e kw is voor veel bedrijven ook nog eens het beste kwartaal, daar zitten namelijk de feestdagen. Als het 4e kw al zo slecht....
Inderdaad, vanaf de jaren 60 bestond het al, maar toen heette het 'CEO'. Na wat een tijdje veranderen ze de naam in INTegrated ELectronics, INTEL dus :9
20 jarig bestaan, bestaat Intel al niet veel langer :?
(het scheelt idd een paar jr, http://nl.wikipedia.org/wiki/Intel :1968!)

De economische crisis doet ook hier zijn werk, dat lijkt me duidelijk.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 16 januari 2009 10:03]

En als je op de engelstalige versie kijkt, zie je dat Intel 'reincorporated' is in 1989 in Delaware

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Corporation
Kwa ontwikkeling van producten gaan ze zeker niet stilzitten, dit soort bedrijven hebben een groot buffer. En ze moeten wel doorgaan, want anders lopen ze achter de trein aan tov bijv AMD.
Het is bij alle bedrijven zo enorm gekrompen omdat ze hun 'inkoop' kosten wel moesten maken met minder omzet.

Of zelfs voorzorgsmaatregelen om de komende periode te maken.

Dus meer investeren t.o.v. winst.

Dat trekt wel weer recht, mss wat minder marge dit jaar maar jah.
Bedrijven geven om elk procentje, maar dit zijn toch wel een heleboel procentjes.
Heftig.
Ik vraag me af hoe het met AMD gaat.
Als ik me niet vergis is Intel een sukje populairder.
stukje? bijna tien keer, als je kijkt naar het marktaandeel.
Ik denk toch dat dit met de voorraden te maken heeft, iedere distrie maakt zijn magazijnen leeg.

Daarnaast, naast de Atom zijn er niet echt nieuwe spectaculaire producten gereleased.

we hebben het natuurlijk wel over het kwartaal waarin vanalles misging met de banken en zo, dus ik verwacht het volgende kwartaal toch weer een lichte stijging. De consument is nu al crisis moe

[Reactie gewijzigd door Koppa op 16 januari 2009 10:03]

crisis zal wel wat langer doorgaan dan een kwartaaltje hoor.... zeker daar in america verwachten ze de komende jaar (en misschien zelfs jaren) zoet mee te zijn... betekend natuurlijk niet dat het daardoor "slechter" moet gaan...
Met de Core i7 heeft Intel toch zeker een indrukwekkend produkt neergezet. Het is alleen wel een heel duur produkt. En dat is nu precies waar de markt niet op zit te wachten. De meerderheid zingt het nog wel even uit met de computer die er nu is, of koopt hooguit een netbookje in plaats van een duurdere laptop.
Duur? Dat waren de Core 2 Duo's tijdens hun introductie ook..

[Reactie gewijzigd door Steephh op 20 januari 2009 02:03]

Als ik het financieel nieuws goed gelezen heb, dan houden de distriebutie kanalen nu extraam lage voorraden aan. Ze waren al niet hoog, maar het schijnt nu extreem laag te zijn. Ben benieuwd wat dat voor impact heeft op de levertijden.

Het is waar dat de VS hogere schulden enzo heeft. Toch is de rede dat dollar niet echt meer inzakt, ondanks 0 rente, dat de handelaren daar weer de eerste opleving verwachten. Helemaal snappen doe ik dat niet, maar het schijnt dat ze daar sneller in kosten snijden, mensen ontslaan, en daardoor eerder uit het dal kunnen klimmen.
Alle mensen relateren hier zaken als de i7 aan de winstdaling. De i7 is nog lang niet op het punt dat het winst moet opleveren. Het is een nieuw platform en ik vermoed dat de ROI pas over 1 of misschien wel meerdere jaren is. Het grootste probleem zit 'm gewoon in de financiele crisis. Bovendien moet je de omzet altijd vergelijken met hetzelfde kwartaal uit het vorige boekjaar. Daar is de daling 23% en niet 90%. Dat valt ook best met de financiele crisis te verklaren en is niet helemaal te wijten aan de bedrijfsstrategie.
Ik heb al eerder gezegd dat de Atom waarschijnlijk niet in het voordeel van Intel zou werken.

Ik ben benieuwd of ze daar nu al achter zijn gekomen (retorisch bedoeld).

Misschien legt niet iedereen deze link, maar het is toch op twee vingers na te tellen dat de Atom een hoop markt potentieel opgeslokt heeft.

Het is enorm slecht voor de mobiele pc markt geweest om de Atom te lanceren. Nu hebben mensen geen interesse meer in krachtige CPU's. Dat verandert uiteraard wel weer als men de Happy-Meal-Atom weer beu is.

Vroeger zette je een CPU met weinig on die cache bij het vuilnis.... nu is het een hebbedingetje. Alsof we in een tijdmachine naar het verleden zijn beland. Nee, dan zelfs nog liever een Celeron in mijn schootbakkie. Daarmee lijkt het hele Atom verhaal dan ook een beetje op een "garage sale".

Het enige voordeel dat Intel er mee doet is dat de concurrenten het er ook moeilijk mee hebben. Maar het medicijn moet natuurlijk niet giftiger zijn dan het venijn. En dan misschien ook nog wel leuk dat ze een hoop magazijnvoorraad chipsets kwijt kunnen. Koppelverkoop zeg maar.

Het lijkt een beetje alsof Intel een offensief voert tegen de Via Nano, die stukken beter presteert. Ook het weigeren van het Ion platform is enigszins bedenkelijk. Ik zie dan ook een grote kans op een mededinging rechtzaak.

[Reactie gewijzigd door E_E_F op 16 januari 2009 13:43]

:z
Ik heb al eerder gezegd dat de Atom waarschijnlijk niet in het voordeel van Intel zou werken.
Atom is nog het enige lichtpuntje voor ze staat in de tekst... Of denk je dat als de atom er niet was al die mensen een i7 hadden gehaald?
Het is enorm slecht voor de mobiele pc markt geweest om de Atom te lanceren.
What? De Atom (en vergelijkbare cpu's) hebben die mobiele pc markt juist een boost gegeven. Dat het wat afsnoept van de desktop-markt is waar, maar het totaal is gegroeid.
Nee, dan zelfs nog liever een Celeron in mijn schootbakkie.
.... ik geef het op.
Atom is nog het enige lichtpuntje voor ze staat in de tekst... Of denk je dat als de atom er niet was al die mensen een i7 hadden gehaald?
Nu moet je niet meteen overdreven, Intel heeft heel wat andere CPU's in het assortiment. De i7 zal er weinig last van ondervinden inderdaad.
What? De Atom (en vergelijkbare cpu's) hebben die mobiele pc markt juist een boost gegeven. Dat het wat afsnoept van de desktop-markt is waar, maar het totaal is gegroeid.
Het totaal is wel gegroeid ja, maar is dat zaligmakend?
.... ik geef het op.
Waarom geef je het nu al op??? Ik ben altijd erg benieuwd naar (sterke) argumenten.

[Reactie gewijzigd door E_E_F op 16 januari 2009 11:46]