Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties

Ontwikkelaar Relic Entertainment heeft de systeemeisen bekendgemaakt van het spel Warhammer 40.000: Dawn of War II. De game heeft een singlecore 3,2GHz P4-processor nodig, 1GB ram en een videokaart met 128MB geheugen.

Het real-time strategiespel Warhammer 40.000: Dawn of War II ligt in februari in de winkel. Het spel verschijnt uitsluitend voor de pc, en de Amerikaanse ontwikkelaar Relic Entertainment heeft bekendgemaakt welke configuratie er nodig is om het te kunnen spelen. Het spel heeft minimaal een Pentium 4 3,2GHz singlecore-processor of een willekeurige dualcore-variant nodig. Verder moet een systeem zijn uitgerust met minimaal 1GB ram - of 1,5GB voor wie met Vista werkt - en een videokaart die overweg kan met Shader Model 3.0 en die is uitgerust met 128MB geheugen. Het spel neemt 5,5GB in op de harde schijf. Aangeraden wordt een systeem met een Athlon 64×2 4400+ processor van AMD of een willekeurige Core 2 Duo-processor van Intel, en 2GB ram. In de aanbevolen configuratie heeft de videokaart minimaal 256MB eigen geheugen. Het spel is gemaakt op basis van de Essence Engine, die door Relic is ontwikkeld voor Company of Heroes. Voor Dawn of War II heeft Relic de engine opgewaardeerd tot versie 2.0, wat zijn weerslag vindt in de systeemeisen. De configuratie die voor CoH werd aanbevolen, voldoet nu aan de minimum-systeemeisen.

De rts-game Dawn of War II krijgt een niet-lineaire singleplayer-gameplay en een volledige co-opcampagne. In singleplayer zullen alleen de Space Marines speelbaar zijn, maar in multiplayer kan ook voor de Orks, Eldar en Tyranids worden gekozen. Relic liet in december, bij monde van producer Jeff Lydell, weten dat het spel op een onbeperkt aantal pc's kan worden geïnstalleerd, in tegenstelling tot games als Spore. Dat wil volgens Lydell niet zeggen dat er geen enkele vorm van drm komt, maar Relic heeft nog niet laten weten hoe het spel dan wel beveiligd gaat worden.

Video (Warhammer40kDawnOfWar2_Trailer.flv)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Ik vraag mij echt af waarom er bij systeemeisen van games nog steeds gesproken wordt over kloksnelheid, want de kloksnelheid van een cpu doet helemaal niet meer ter zake.

Een ingewijde in de informatica zal weten en begrijpen dat dit maar een maatstaaf is, en dat de kloksnelheid van je cpu gerust lager kan liggen terwijl de processor op zich sneller is, maar een leek zal misschien denken dat zijn Core 2 Duo 2.8 GHz niet snel genoeg is voor dit spel, terwijl dat ding wel een heel stuk sneller is dan een P4 3.2GHz.

Verder vermoed ik dat dit echt een top game zal worden, alhoewel ik zelf geen fan ben van de warhammer reeks.
kloksnelheid van een cpu doet helemaal niet meer ter zake
Kloksnelheden doen alles ter zake
Een ingewijde in de informatica zal weten en begrijpen dat dit maar een maatstaaf is, en dat de kloksnelheid van je cpu gerust lager kan liggen terwijl de processor op zich sneller is,
Een cpu is nooit sneller dan de kloksnelheid echter meerdere core's of meerdere cpu's kunnen parralel aan elkaar werken. Echter de kloksnelheid is hierbij nog wezelijk belangrijk. Elke "tik" is een instructie bewerking. Hoe meer tikken hoe meer instructies bewerkingen.

Een ingewijde in de informatica zal dit weten en begrijpen.

[edit]
Mijn excuus ik zal de volgende keer wat beter op mijn woorden passen.
Echter wat ik bedoelde is dat ik wel degelijk naar de GHZ kijk als indicatie van de snelheid.

[Reactie gewijzigd door seal74 op 7 januari 2009 19:47]

Sorry, maar dit klopt niet. Een programma zal op een enkele core van een Core i7 met 2.66Ghz veel sneller draaien dan op een P4 met 2.66Ghz. Dit omdat de Core i7 meer instructiesets kent, meer cache heeft en efficienter werkt per tik ;) Dit zijn allemaal factoren die op z'n minst een net zo grote rol spelen als de kloksnelheid.
Elke tik is niet een instructie. Die tijd is al lang vervlogen. CPU's tegenwoordig verwerken meerdere instructies per kloktik en hebben andere/meer of minder instructiesets en daarom doen kloksnelheiden weinig of niks meer ter zake. Ook L2 en L3 cache spelen een grote rol bijvoorbeeld.

Bij dualcores zit het verhaal nog een heel stuk ingewikkelder in elkaar, maar hetzelfde gaat hiervoor op.

Het houd natuurlijk nog verband, maar het is helemaal geen maatstaaf meer voor de snelheid van een CPU.

Om maar een voorbeeldje te geven (de getallen kloppen niet, puur fictief)

Stel je hebt een Intel CPU die op 2 GHz draait en 4 instructies per kloktik verwerkt, en je hebt een AMD CPU die op 3 GHz draait, maar die verwerkt maar 2 instructies per kloktik, dan is die Intel CPU duidelijk sneller.
Dit gaat niet alleen op tussen AMD en Intel CPU's, want de ene generatie Intel cpu is ook sneller of trager dan de andere generatie op dezelfde kloksnelheid.

In feite zou er een soort van rating moeten komen voor de snelheid van een CPU, een rating die berekend wordt aan de hand van alle factoren die de snelheid van een CPU bepalen. Dit is deels wat AMD indertijd deed toen ze uitkwamen met hun Athlon XP reeks, hun CPU's draaiden op een lagere clocksnelheid, maar waren wel even snel als een Pentium 4 in dezelfde prijsklasse. Dit werd door AMD trouwens altijd ontkend, maar het was wel een maatstaaf die door zowat iedereen werd gebruikt

[Reactie gewijzigd door Carnage op 7 januari 2009 15:03]

Seal74 wil waarschijnlijk alleen maar zeggen dat een 3.0GHz Core2duo duidelijk sneller is dan een 2.2Ghz Core2duo en daar heeft hij simpelweg gelijk in.

Het feit dat clocksnelheid deze jaren lang niet meer de enige factor is die de snelheid van een processor bepaalt, wil niet zeggen dat de factor opeens geen betekenis meer heeft. Het is nog steeds een belangrijke factor.

Zoals ook gezegd is de P4 3.2GHz slechts een richtlijn, de 3 andere processoren die bij minimale en aangeraden systeemeisen zijn genoemd hebben geen aanbevolen snelheid, alleen het type is genoemd. Er is dus geen probleem.
Pardon: een ingewijd informatici zal weten dat er meer dan 1 instructie per klok tik wordt uitgevoerd, en dat sommige instructies juist weer meerdere kloktikken duren.

MHZ is dus nooit een vergelijking in snelheid als je vergelijkt tussen verschillende generaties processoren en of merken(tuurlijk is een p4 3.1ghz langzamer dan een p4 3.2ghz als ze verder dezelfde architectuur hebben.)

Ik vraag me ook af welke kenis je dit op baseerd en op deze manier meent dat Carnage het niet bij het rechte eind heeft terwijl dat wel zo is.

Of een processor meerdere cores heeft is dan weer een heel ander verhaal, maar over het algemeen is meer cores gewoon sneller, zelfs als een game hier geen gebruik van maakt omdat dan de achtergrond processen op een andere core uitgevoerd kunnen worden. (Natuurlijk houd dit na 2+ cores wel een beetje op)
Dat staat er toch ook, een P4 3,2 ghz single of een dual core (welke snelheid boeit niet)
En ik denk niet dat je een leek of ingewijde hoeft te zijn om dit te snappen.....
"Een ingewijde in de informatica", zeg je zelf. En hoeveel procent van de spelers is dat? Je biedt de koper zo enig houvast. Mensen weten vaak niet eens wat er in hun computer zit, laat staan dat ze weten dat een dual-core die op 2.4 GHz draait sneller is dan hun Pentium 4 3.0 GHz.
Tyranids eindelijk als ras verkrijgbaar in Dawn of war, Yellow is blij. Wordt lastig met zowel Starcraft 2 als Dawn of War 2 dit jaar. Tyranids en Zerg, moet wel een goed jaar worden.

Het lijken me acceptable eisen voor een PC game dezer dagen en geen DRM zal hopelijk beloond worden met mooie verkopen. Spel lijkt me zeer leuk qua multiplayer, soort combination company of heroes en dawn of war: soulstorm. Dus niet een basis bouwen, maar meteen beginnen met al je units en het dan laten neer komen op taktiek.
Ik verwacht een heel andere gameplay van DoW2 dan van SC2, dus beide hebben alvast een plekje (gereserveerd) op m'n PC games plank ;-)
Jammer dat ze dan wel weer chaos hebbenw eggelaten. dat was namelijk mijn favo ras lol. al denk ik niet dat ik dow 2 kan draaien omdat ik aan de minimum eissen zit met mijn 5 jaar oude pctje :(
I denk dat bij Dawn of War II alleen bij Multiplayer een beveiliing krijgt net zoals bij Company of Heroes, werkt goed, geen instalatie limiet maar wel cd-key transfer limiet, als je dat teveel verbreekt, wordt die key gebannt :(
Zolang je alle cd-keys op een account houd dan is er niks aan de hand :)
Deel 1 is trouwens voor ¤29,98 op steam, inclusief alle uitbreidingen.

Kijk wel uit naar dit spel, ik vind het wel jammer dat ze van de formule van deel 1 zijn afgestapt en alles wat kleinschaliger willen gaan maken, moet nog zien hoe dit uitpakt in multiplayer.
En nog een FIY voor de geinteresseerden: bij amazon (uk) kan je DOW 2 voor ongeveer 30 pond preorderen inclusief verzenden, da's met de huidige koers maar 33 euro (wel een beetje snel zijn, de pond is vrij hard aan het terugkrabbelen). Hij kost hier in de preorder 43 (dynabyte) en 50 bij release, dus da's de moeite waard.

[Reactie gewijzigd door Pozo op 7 januari 2009 19:39]

In singleplayer zullen alleen de Space Marines speelbaar zijn, maar in multiplayer kan ook voor de Orks, Eldar en Tyranids worden gekozen.
Ik hoop toch wel dat er wel een soort van skirmish mode komt dan om met andere fracties te spelen.

Je gebruikt een singleplayer immers vaak om te trainen voor multiplayer. Een andere fractie heeft meestal heel andere units en een heel andere balans bij een goede RTS. Moet je dat allemaal tijdens online gevechten uitdokteren dan zal je in eerste instantie flink wat keer behoorlijk klop krijgen van lamme Space Marines. :|

[edit.]
of een willekeurige dualcore-variant
Dual core Atom FTW! Of een Celeron E1200, etc, .. Niet dat die überhaupt in een gamesysteempje voor zouden komen, maar goed, echt vloeiend zal het er niet op lopen. Die hebben best lef bij Relic, sommige Amerikanen zijn behoorlijk suegeil.
Toch staat het er echt: * P4 3.2 GHz (single core) or any Dual Core processor.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 7 januari 2009 15:29]

om het natuurlijk nog maar helemaal niet over dualcore ARMs oid te gaan hebben :P
Non-lineaire singleplayrer.... daar hebben ze zich met de laatste twee uitbreidingen voor DoW ook al aan gebrand. Ik hoop dat ze nu een vorm hebben gevonden die meer verhaal meebrengt en zo de speler wat meer bij de game betrekt.
Het is dat ik niet zo van RTS hou, maar dit spel heeft echt een geweldig achtergrond verhaal en het is jammer dat deze trailer niet uitgewerkt is tot film.
Persoonlijk wacht ik nog op de verfilming van de Horus Heresy verhaallijn van warhammer 40,000. Zal wel een trilogie of miniserie moeten worden o.i.d.

Overigens houdt ik wel van RTS maar speel ik meestal niet vaak genoeg om de aandacht erbij te kunnen houden, midden in een complexe campaign vergeet ik na een paar dagen spelen vaak mijn plan, zoals bij Rome Total War bijvoorbeeld, bij de originele DoW had ik daar geen last van, die vind ik toch wat vlotter spelen dan de gemiddelde andere RTS. Dus misschien toch de bij uitzondering een uitstapje naar RTS waard deze titel?
Wellicht interessant in deze http://www.damnatus.com/
Een groep Duitse (amateur) acteurs die een WH40K film hebben opgenomen. Alles ging goed todat Game Workshop er achter kwam dat in Duitsland de rechten van de maker niet overdraagbaar zijn en deze daardoor altijd eigenaar blijft van zijn werk.
Omdat GW dit niet zag zitten verboden ze de release.
Trailers staan wel online.
hehe, eindelijk weer normale req, ik zit precies op de aanbevolen XD
Een game uitsluitend voor de PC? Hebben zij dan geluisterd naar de door tweakers.net voorgestelde goede voornemens voor de Gameindustrie :P
En ook deze ga ik zeker weer kopen. Ik vond Deel 1 geniaal en heb hem dan ook gekocht, en dit filmpje maakt me weer helemaal blij :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True