Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

Met een bedrag van 300.000 Australische dollar van de overheid is Prophecy Games de ontwikkeling van het schietspel Under Pressure begonnen. Inmiddels is er een private investeerder gevonden die de verdere ontwikkeling zal bekostigen.

De Australische ontwikkelaar Prophecy Games werkt aan het derde-persoon-schietspel Under Pressure, dat moet verschijnen voor de Playstation 3 en de Xbox 360. De ontwikkelaar heeft nog geen uitgeverij gevonden die Under Pressure op de markt wil brengen, maar wel een investeerder die de ontwikkeling van het spel wil bekostigen. De anonieme investeerder neemt daarmee de rol over van de Australische overheid, die de start van het project financierde: Prophecy Games ontving ruim 300.000 Australische dollar van de overheid om de ontwikkeling op te starten. Van dat geld kon het team een demo maken, die het aan uitgevers en investeerders kan laten zien. Prophecy werkt met een team dat uit slechts acht mensen bestaat. Officieel is de studio gevestigd in Canberra, maar het grootste deel van het team werkt vanuit huis, in verschillende delen van AustraliŽ; een van de leden woont zelfs in de VS. Het team maakt gebruik van Unreal Engine 3.0.

Under Pressure wordt een derde-persoon-schietspel dat zich afspeelt aan boord van een schip. Het schip is echter net gezonken en wordt bovendien getroffen door een mysterieuze plaag die de bemanning tot zombies maakt, waartegen de spelers het op moeten nemen. Er zijn vier verschillende klassen in het spel waaruit de speler kan kiezen. In singleplayer neemt de kunstmatige intelligentie de rol van de andere drie klassen over. Het spel kan echter ook in co-op gespeeld worden met maximaal vier spelers, waarbij elke speler een van de klassen kan kiezen. Wanneer Under Pressure klaar is, is niet bekend.

Under Pressure Under Pressure Under Pressure Under Pressure Under Pressure Under Pressure
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

En waarom steunt de overheid dit project nou? of is dat gewoon een 'weetje'?
Precies, die vraag had ik ook in mijn hoofd maar wordt niet beantwoord in het bericht. Waarom gaat de Australische overheid dit nu financieren?
Ja, het is nog gebeurd. Zo werd Funcom gesubsidieerd door de Zweedse regering voor Dreamfall.
Ik denk dat de overheid zo probeert de gamesindustrie in Australie te stimuleren.
Want 'iedere marketeer' weet, dat de gamesindustrie wereldwijd een van de grotere en snelstgroeiende is (al groter dan de hele filmindustrie incl. huur- en retailfilms). Het is dus goed als je eigen landseconomie daar ook van kan profiteren.

Balkenende zou er goed aan doen dat voorbeeld te volgen. Maar misschien is dat tegen zijn normen en waarden :P

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 24 december 2008 10:53]

Klinkt wel heeel erg als Left 4 Dead...
Maar dan nu in een politie uniform van de overheid die je gesponsord heeft ofzo :P
Te oordelen aan de plaatjes is het grafisch wel fraai zij het dat het "bloom-effect" wat minder gekund had. De subsidie van de overheid voor zo'n spel is inderdaad opmerkelijk. America's Army kon ik nog volgen maar dit ontgaat me echt. Of moet ik het zien als een soort werklozenproject, zo als in 1930 de afsluitdijk werd aangelegd? Dan mogen er wel wat meer mensen aan mee werken ;)
Denk eerder dat de Australische overheid het land op de kaart wil zetten als game-ontwikkel land, ze hebben daar namelijk nog niet zo heel veel in die branch voor elkaar gekregen :p. En dat terwijl er natuurlijk ook in Australie wel mensen met een interesse voor de industrie zijn welk nu maar lekker het land verlaten en in de VS gaan werken, tis natuurlijk jammer voor een land als productieve mensen je gedag zeggen.
dead space + left 4 dead + stevige scheut bioshock...

ach waarom ook niet :)
Aan de ene kant alles willen filteren waaronder ook geweldadige games en andere dingen die niet goed zijn voor het volk en aan de andere kant subsidie voor een schietspel geven, waar heb ik de boot gemist :?
Plaatjes zien er veel belovend uit, maar verder klinkt het mij als weer een zoveelste zombieshooter. Maar wie weet wordt het wel wat. Left 4 Dead schijnt erg goed te zijn (de review op Tweakers.net klonk veelbelovend) en Half-Life heeft ook zombies, maar het is helemaal geen zombieshooter in die stijl.
gezonken en wordt bovendien getroffen door een mysterieuze plaag <Tot hier klinkt het cool>die de bemanning tot zombies maakt <daar gaat mijn enthousiasme>.

Het dringt precies niet door tot sommige game developers maar gamers willen iets nieuws.

Of om het in de programmeurs hun taal te zeggen
if (title.contains("Zombie")) then fail = prolly true.

Ik vind het spijtig, het begon zo mooi te klinken, nog eens nieuw gerief op de markt. Maar waarschijnlijk stelt dit (icm mijn gedacht over de screenshots) niets voor.
Ik hoor iedereen praten over waarom AustraliŽ dit spel financiert; om het land op de kaart te zetten als game-ontwikkel land, of om controle uit te kunnen oefenen of zo, maar wat dachten jullie van...

artistieke waarde?

Games worden tegenwoordig steeds vaker ook als kunstuiting beschouwd naast de entertainment waarde:

- Het verhaal, dat bij sommige games gemakkelijk een flink stukje literatuur kan vullen. Het wordt zelfs uitgewerkt in storyboards, waardoor de ontwikkelfase met die van een film, een gevestigde kunstvorm, kan worden vergeleken, en het in sommige gevallen ver overtreft (Half-Life, Bioshock, Myst/ Schizm (http://www.schizm.com/schizm1/start.html) bijvoorbeeld, waarbij soms zelfs schrijvers van romans bij gehaald worden)

- De graphics, an sich al een flink stukje artistieke waarde. Textures, omgevingen, models, allemaal veelal met de hand gemaakt (in elk geval tot op zekere hoogte maar handwerk ligt er altijd aan ten grondslag)

- De soundtrack, niet alleen de muziek maar ook geluidseffecten worden op heel creatieve manier gemaakt (http://www.metacafe.com/w...blic_commando_the_making/)

Het enige nadeel is alleen dat het ontwikkelen van een game dusdanig duur kan zijn voor het tegenwoordig enigszins feasible op de markt gezet kan worden, dat jonge ontwikkelstudio's nauwelijks een kans krijgen (De Blob was er een van duizenden) om hun stukjes kunst aan het publiek te laten zien. Vandaar dat overheden subsidies uitgeven om die studio's een kans te geven zich te laten zien.
Ohja, nu weet ik alweer waar ik die boot setting van ken! Cold Fear
Vraag me af wat er met die lampen is egbeurd op het 3de en 6de schreenshot :O
Het lijkt wel dat de effecten worden veroorzaakt doordat het schip gezonken is ofzo, helemaal vol water.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True