Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties

Quanta Computer heeft op de Winhec-bijeenkomst in Taiwan een nieuwe touchscreen-technologie aan het publiek getoond. In plaats van een scherm dat op fysieke aanraking reageert, gebruikt Quanta twee camera's.

De twee camera's zijn weggewerkt in de twee bovenste hoeken van het scherm en detecteren de vingerbewegingen over het scherm. De 'Optical Touch' genoemde technologie zou ook multitouch ondersteunen, waardoor acties als in- of uitzoomen of het roteren van objecten eenvoudig geïmplementeerd kunnen worden. Quanta stelt dat ondersteuning voor deze touchscreen-technologie probleemloos in Windows 7 kan worden verwerkt, zo bericht Digitimes.

De Taiwanese hardwarefabrikant claimt verder dat zijn Optical Touch goedkoper is dan het toepassen van resistieve of capacitieve technologie. Het kostenvoordeel zou echter minder worden naarmate het systeem voor kleinere beeldschermen wordt gebruikt. Quanta claimt Optical Touch al met succes in monitoren en laptops te hebben toegepast, en de eerste producten met de nieuwe technologie zullen volgens de fabrikant al binnenkort in productie worden genomen.

Dell-notebook met Optical Touch-technologie
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Dit is niet echt een nieuwe technologie vrienden. Deze zelfde technologie wordt al even gebruikt door NextWindow en wordt afgenomen door HP die de overlays in de TouchSmart stopt (grote kans trouwens dat Quanta gewoon klant is van NextWindow) . En zoals al is gedemo't doet de HP TouchSmart zijn werk ook goed met Windows 7. Weinig nieuws dus.
Dat klopt, ik heb ook al bijna een jaar geleden een hele uitleg gehoord over deze technologie, dit heeft echt wel serieuze voordelen tov andere TS-technologieën:
-Geen enkele invloed op de beeldkwaliteit en helderheid, capacitieve en resistieve TS nemen al snel 15% licht weg, en bij SAW zit je vast aan de (erg reflectieve) glasplaat van de fabrikant.
-"geen slijtage", want je raakt geen functionele elementen aan (TS zit in de rand weggewerkt).
-Zeer eenvoudig optioneel te maken: ipv deze TSrand kan een plastic opvulrand gebruikt worden, bijna geen extra werk (lees kosten) om deze touchscreen al dan niet te gebruiken in een scherm.
-Zoals in het nieuwbericht vermeld: ongeveer gelijke basiskostprijs voor groot en klein scherm (de 2 camera's zijn de grootste kost, de oplichtende ring op de 3 zijden is goedkoop), dus procentueel goedkoper bij grotere schermen, dit zie ik ook nog wel komen naar projectorschermen.
Ik heb toevallig een week geleden met mijn Wiimote en een IR pen (een pen met in de punt een IR ledje) van mij pc-scherm een touchscreen gemaakt (in de Wiimote zit een IR camera). Het werkt verassend precies, dus ik geloof wel dat deze techniek een goede en goedkope oplossing kan zijn.
Interessant. Heb je hier wat meer info over ?

Bedoel je zoiets als dit : http://nl.youtube.com/watch?v=cDyaTGvw7E0 ??
Ik heb dat ook gedaan, alleen voor een beamer. Leuke tip: Haal een handventilatortje bij de Maxx of de Action. Kosten 2 euro 50. Dan nog een knopje, een standaard IR-ledje en een 35 Ohm weerstandje (bij uw lokale 'Radio Shack') en je kunt aan de slag. Even kijken of ik nog een foto'tje op kan duikelen van mijn creaties.

Edit: Gevonden op een camera: http://smg.photobucket.co...view&current=PIC_0007.jpg

[Reactie gewijzigd door Canterwood op 12 december 2008 13:45]

http://nl.youtube.com/watch?v=Yc1O55-xcbY Deze heb ik zelf opgenomen.

Het is gebasseerd op het fimpje van Johnny Lee http://nl.youtube.com/watch?v=5s5EvhHy7eQ

Ik heb een IR ledje gekocht, een weerstand (ik dacht 40 Ohm) en een knop. Dit heb ik allemaal in een pen gepropt (zo'n 4 color pen, dus wel een dikke). Voor de stroom heb ik dan een usb kabel gepakt (dus 5V). Het werkt perfect.
Het bedrijf waar ik voor werk heeft op deze manier ook een proof of concept gemaakt, waarbij je een racegame speelt zonder een controller vast te hebben. Je hebt alleen racehandschoenen aan en shoestraps met elk 1 IR-ledje erin verwerkt ;)

Werkt prima, het volgen van IR bronnen dmv een WiiMote is per definitie al een stuk makkelijker dan het herkennen van zoiets als een hand op een gewoon camerabeeld.
Ik vraag mij af hoe de camera's het verschil kunnen zien tussen een vinger en een neus? :O
Ik vraag me af hoe andere touchpanels dat doen.. (ook niet)
ipaqlinux48 heeft een punt...

Bij conventionele touchscreens, is het een kwestie van met je neus van het scherm afblijven, en hoeft dat onderscheid niet gemaakt te worden.

Als camera's gebruikt worden, zullen de meeste mensen ook met hun hoofd in beeld staan, waardoor dit soort "verwarringen" zouden kunnen ontstaan. Ongetwijfeld dat, als digitale camera's "gezichtsherkenning" hebben in AF systemen, dit soort camera's ook het verschil tussen een gezicht en vingers kunnen waarnemen. :*)

Offtopic: Nu komen systeem aansturingen zoals in Minority Report met Tom Cruise redelijk dichtbij! :)
Ik kan me niet voorstellen dat die camera's op de gebruiker gericht zijn. Waarschijnlijk puur op het scherm om zo de positie van de vingers te registreren.

Maar steekt er dan iets uit dat scherm? niet zo duidelijk te zien op de foto's.

En hoe registreren camera's een muisklik?
De camera's zitten in de bovenste hoeken en 'kijken' naar de tegenoverliggende hoek. Deze techniek wordt ook gebruikt bij sommige modellen van digitale schoolborden (bijvoorbeeld het Starboard van Hitachi). Ze kunnen onder de vinger door kijken als hij het scherm niet raakt, dus zo registreert hij een klik.
Er zit overigens waarschijnlijk een smal ´afdakje´ bovenaan.
Offtopic: Nu komen systeem aansturingen zoals in Minority Report met Tom Cruise redelijk dichtbij! :)
Daar zijn we al voorbij en het kan zelfs zonder die 'funky' handschoenen.

Gesture input:
http://www.gomonkey.at/

Gesture input + GUI ontworpen door één van de science-advisors van de film:
http://oblong.com/
moet dat dan?

als jij met je neus dingen aan wil klikken werkt dat ook :)
in principe kunnen weinig touchscreens dat onderscheid maken natuurlijk
Waarom wil je dat weten? Dat is juist een voordeel, nu heb je geen speciaal pennetje nodig en kun je met ieder object op je scherm "klikken", inclusief je neus als jij dat leuk vind ;)
nou, hoe meer "touch" technologieen hoe beter...
daarmee wordt de concurrentie heviger, dalen de prijzen en kan het hele touch-gebeuren ook snel main-stream worden...
ik vraag me alleen af hoe precies deze technologie is; aangezien je niet echt het scherm raakt moet het hele optische gebeuren (afstand van scherm en camera's) uitgerekend en dergelijke worden, dus zou ook graag de "aanslag" qua performance op het systeem willen weten...
Idd, de performance ben ik ook heel bang voor. Dan betaal ik toch iets meer geld dan dat mijn CPU meer belast is.
Misschien dat die processing niet door dé CPU gedaan wordt maar hiervoor een dedicated processor aanwezig is?
lijkt me ook niet dat een camera kan zien als je 2 vingers naast elkaar hebt om te scrollen bv.
lijkt me dat die die vingers ziet als 1 vinger.
naja eerst zien dan geloofen zullen we maar zechen.
meer technologieen is altijd goed.
daarom gebruiken ze twee camera's. dus 2 zichtlijnen
3 vingers kunnen dus wel een probleem vormen (3-hoek zetting)
ik vraag me af in hoeverre het werkelijk multitouch is, ik kan me voorstellen dat 2 camera's moeilijkheden kunnen krijgen met een hele set vingers op het scherm en wanneer ziet een camera of het scherm echt aangeraakt wordt, ik zie problemen bij het per ongeluk voor JA kiezen bij verwijderen van bestanden om een voorbeeld te noemen.
Met die Wiimote variant kan je al zelfs tot 4 punten gaan (en dat dus met hardware die daar niet eens voor gemaakt is). Dus ik denk dat je met die camera's op de laptop zeker een volwaardig multitouch systeem kan maken...
Werkt dit nou ook nog als je in een donkere omgeving zit, of geeft het touchscreen er dan de brui aan? Kan me voorstellen dat het scherm dan bijvoorbeeld geen zwarte stylus meer "ziet".
Infrarood wordt prima opgepikt door de camera sensor, paar ir-leds inbouwen en dan hoeft dat dus geen probleem te zijn
Het is in principe niet zo bijzonder. Deze manier van werken wordt ook gebruik voor digitale schoolborden bij basisscholen.
Met twee cameras kan je nooit een multi touch maken. Er is dan een dode hoek. Dit lijkt erg op het zeer oude systeem met infrarood stralen voor het scherm langs. Dit werd gebruik bij haevyduty schermen in de industrie.
Ik denk dat het er aan ligt hoe ze precies werken. Als de 2 camera's van elkaar afhankelijk zijn bij een enkele klik, door het meten van de afstand oid. Dan kan het wel als je 2 vingers vlak naast elkaar zet, dat er idd een dode hoek onstaat.

Maar ik denk niet dat dat het geval is. Ik denk dat de camera's onafhankelijk van elkaar werken. Hoe dat met 3 of meer vingers zit, weet ik niet. Ik denk niet dat dat werkt.
De camera's staan niet tegenover elkaar. Ze staan "naast" elkaar aan 1 zijde in de hoeken van het scherm en zijn gericht naar het tegenovergestelde hoek van het scherm.
Er is dan geen dode hoek zolang je maar maximaal twee vingers gebruikt.
Ik zie het probleem niet. Natuurlijk kun je niet altijd 3 vingers volgen. Maar op een 2d scherm heeft een derde vinger ook niet echt toegevoegde waarde natuurlijk.
En ik weet niet hoe je bij die dode hoek komt? Beide camera's kunnen het hele scherm dekken als ze elk een kijkhoek van 90 graden hebben.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True