S3 introduceert Chrome 530 GT-videokaart

S3 Graphics heeft donderdag de Chrome 500-familie van videokaarten officieel geïntroduceerd. De eerste telg uit de 500-serie is de Chrome 530 GT, die per direct beschikbaar is voor een bedrag van 44,95 dollar.

De Chrome 530 GT is volgens S3 een van de efficiëntste videokaarten op de markt. De kaart verbruikt minder dan 25 watt en kan onder andere overweg met Directx 10.1 en Opengl 3.0. Ten opzichte van de Chrome 400-serie moeten de 3d-prestaties met dertig procent zijn verbeterd, maar het sterkste verkoopargument wordt door de multimediafeatures gevormd.

Met behulp van de Chromotionhd-technologie kan de kaart helpen bij het decoderen van hd-films, waarbij de laatste standaarden ondersteund worden. De kaart ondersteunt H.264, mpeg-2, wmv-hd, vc-1, avs en kan daarbij twee videostreams tegelijkertijd decoderen voor picture-in-picture blu-ray playback. De kaart beschikt verder over een hdmi- en een dvi-aansluiting, die beide overweg kunnen met hdcp.

De Chrome 530 GT is geklokt op 625MHz en bevat 512MB gddr2-geheugen dat op 500MHz werkt, en via een 64bit brede geheugenbus met de core is verbonden. Met behulp van S3’s Acceleram-techniek kan daarnaast dynamisch een deel van het werkgeheugen van de pc ingezet worden door de videokaart. Verder kan met de Powerwise-technologie dynamisch de kloksnelheid en het aantal executie-units geregeld worden om zodoende het energieverbruik te minimaliseren.

Reviews van de kaart zijn nog niet gepubliceerd, dus in hoeverre de Chrome 530 GT kan meekomen met de budgetmodellen van AMD en nVidia is nog de vraag. Wanneer en voor welk bedrag de kaart in Nederland beschikbaar komt is ook nog onbekend.

S3 Chrome 530 GT

Door Hielko van der Hoorn

20-11-2008 • 20:06

86

Reacties (86)

86
78
17
12
0
2
Wijzig sortering
Hmm, er staan geloof ik een paar foutjes in het artikel. Ik zal het even herschrijven/aanvullen.

-----------------------------
De Chrome 530 GT is volgens S3 één van de efficiëntste videokaarten op de markt. De kaart verbruikt minder dan 25 watt en de hardware kan onder andere overweg met Directx 10.1 en Opengl 3.0. Dit is echter nog niet volledig geïmplementeerd in de drivers. Ten opzichte van de Chrome 400-serie moeten de theoretische 3d-prestaties van de dxdiag-kubus met dertig procent zijn verbeterd, maar het sterkste verkoopargument zijn de multimediafeatures.

Met behulp van de Chromotionhd-technologie kan de kaart in theorie helpen bij het decoderen van hd-films, waarbij de laatste standaarden in de hardware ondersteund worden. De kaart ondersteunt H.264, mpeg-2, wmv-hd, vc-1, avs en kan daarbij twee videostreams tegelijkertijd decoderen voor picture-in-picture blu-ray playback. De software echter heeft ondersteuning voor DirectDraw. Hoewel dat laatste niet helemaal waar is (DirectDrawsupport wordt verwacht voor volgende versie van de driver). De kaart beschikt verder over een hdmi- en dvi-aansluiting die beide overweg kunnen met hdcp. De drivers zijn op dit punt ook goed bij, die hebben al volledige ondersteuning voor iedere mogelijke resolutie en kleurdiepte via de VGA-uitgang. DVI-support zit in de pijplijn.

De Chrome 530 GT is geklokt op 625MHz en bevat 512MB gddr2-geheugen dat op 500MHz werkt, en via een 64bit brede geheugenbus met de core is verbonden. Met behulp van S3’s Acceleram-techniek kan daarnaast dynamisch een deel van het werkgeheugen van de pc ingezet worden door de videokaart. Ondersteuning voor deze technologie in de driver zal rond 2010 aanwezig zijn. Verder kan met de Powerwise-technologie dynamisch de kloksnelheid en het aantal executie-units geregeld worden om zodoende het energieverbruik te minimaliseren, mits hier ondersteuning voor is in de software, die er niet is.

Reviews van de kaart zijn nog niet gepubliceerd, maar dat maakt niet uit. De reviews zullen namelijk zonder uitzondering uitermate positief zijn over deze kaart. Of reviewers hier een directe betaling voor ontvangen of alleen het dreigement voortaan verstoken te blijven van reviewsamples van S3 is onbekend. In hoeverre de Chrome 530 GT kan meekomen met de budgetmodellen van AMD en nVidia is vooral een retorische vraag. Wanneer en voor welk bedrag de kaart in Nederland beschikbaar komt is ook nog onbekend, but don't hold your breath. De enige S3-kaarten in de Tweakers.net pricewatch staan in de categorie Refurbishments & Overstock. Een aantal winkels zullen echter waarschijnlijk wel in staat zijn de kaart op verzoek te bestellen, maar geen enkele winkel is zo gek deze kaart uit eigen beweging op voorraad te nemen.
-----------------------------

Nope, ik heb niet zoveel vertrouwen in S3. Tot ik keiharde bewijzen heb gezien (en een review valt daar niet onder, ik verwacht ervaringen van meerdere gebruikers) geloof ik niets van alle beloftes. Ze zijn goed in het doen van beloftes bij S3, maar waarmaken ho maar.. En nee, dat laatste stukje in mijn "herschreven" stuk is niet overdreven. Kijk maar in mijn topic hoeveel moeite het me heeft gekost om een S3 Deltachrome te bestellen.

De release van documentatie voor Linux is zeker interessant, maar ook hier wacht ik even af want het is nog niet bekend hoe compleet/bruikbaar dit is. Sowieso is dit voor integrated video van chipsets voor Via processors, dus als je niet van plan was om een CPU van Via te kopen heb je er zo te zien al niet direct zo veel aan.

[Reactie gewijzigd door Mentalist op 23 juli 2024 23:36]

@W3ird_N3rd:
Jij zit aankomende reviews hier al vast af te kraken. Dus: Welke bewijzen heb je voor je negatieve standpunt tegenover reviews over S3 kaarten? En in hoeverre heb jij bewijzen dat S3 zijn beloftes niet nakomt, zoals je suggereert?
Je topic behandelt de problemen met de bestelling van een S3 product, maar dat heeft niets met het product zelf te maken.
Kortom, in jouw stukje lees ik niet anders dan suggestief commentaar. Graag wat bronnen, daar hebben we meer aan.
Ik gok dat hij de Savage2000 gehad heeft, een geforce2 killer met lovende reviews, die uiteindelijk kreupel op de markt kwam met een aantal(wegens instabiliteit) uitgeschakelde features, die ze met toekomstige drivers zouden heractiveren.

Die kaart was het nekschot voor Daimond.
Jij zit aankomende reviews hier al vast af te kraken. Dus: Welke bewijzen heb je voor je negatieve standpunt tegenover reviews over S3 kaarten? En in hoeverre heb jij bewijzen dat S3 zijn beloftes niet nakomt, zoals je suggereert?
Ik heb destijds een Deltachrome gekocht, en de reviews waren zonder uitzondering lovend.
Je topic behandelt de problemen met de bestelling van een S3 product, maar dat heeft niets met het product zelf te maken.
Sorry maar dan heb je het topic toch niet goed gelezen. Was het maar bij problemen met de bestelling gebleven.

Een Savage2000 heb ik trouwens ook gehad, dus Maikel_1976 heeft ook geen ongelijk. ;)

[Reactie gewijzigd door Mentalist op 23 juli 2024 23:36]

Haha, LOL. Helaas heb ik zelf ook soortgelijke ervaringen met S3 kaarten. Hardware best aardig, drivers knudde.
Het mooie is ook, dat S3 bezig is met OpenSource drivers voor Linux. Ze hebben hun eigen xf86-video-via een beetje laten vallen en zijn nu actief aan het samenwerken met OpenChrome. Volgens http://www.phoronix.com/s...?page=news_item&px=Njg2Nw is/komt er ook een Linux-driver voor de nieuwe kaart.

Zie ook:
http://www.phoronix.com/s...cle&item=via_nov_20&num=1
http://www.phoronix.com/s...?page=news_item&px=Njg2OA
Goede zaak!!
Ik zag net op hun site alleen links naar Windows Vista drivers. (32-bit finals, en 64 bit beta's). Geen XP?

[Reactie gewijzigd door bas-r op 23 juli 2024 23:36]

Hoop dat ze gewerkt hebben aan de driver support. De laatste keer waren die een beetje eenvoudig en schamel te noemen. Nu ja het was tenminste geen Savage 2000 (Graphics Decellerator).

En ja de markt voor goedkope GPU's for onboard of HTPC is natuurlijk een leuke markt. Als je genoeg verkoopt maak je nog winst ook!

http://www.motherboards.org/reviews/hardware/1508_4.html Ah well atleast this time the drivers are slightly better endowed. Definitely a GPU you can expect to find in a business notebook.

[Reactie gewijzigd door swampy op 23 juli 2024 23:36]

Nu ja het was tenminste geen Savage 2000 (Graphics Decellerator).
Nu ben je in de war met de S3 ViRGE. :)
While revolutionary in delivering an affordable 3D accelerator with good quality 2D performance, the ViRGE earned the unofficial title as the world's first "graphics decelerator" due to its abysmal 3D performance. While the ViRGE could render basic 3D scenes faster than host-CPU based software rendering, turning on features such as bilinear filtering and Z-depth fogging caused the card to slow down to the point where software-rendering would outrun the ViRGE.
Qua stabiliteit was de ViRGE trouwens zeker geen slechte kaart. Ik heb er nog steeds één die ik wel eens gebruik om PC's te testen. :)
Leuk kaartje voor een HTPC. Je kunt 'm zelfs in een low-profile kast kwijt. Nu nog een passieve koeler om het af te maken.

Alleen het blijft wel S3. Op papier goede hardware en capabele producten, maar dramatische driver support. Niet dat een bedrijf z'n leven niet kan beteren qua driver support. Je kunt er pas over een tijdje zeker van zijn of dit kaartje het kopen waard is (of niet waard). Ik zou in ieder geval waar het S3 betreft niet vrijwillig een early adopter willen zijn.

En dan nog. Voor een HTPC kom je ook toe met een geïntegreerde 780G/790G/GF8200/GF9300/etc. Het lijkt me dat S3 zich met deze kaart richt op een niche waar mensen (gerecyclede) hardware zonder IGP (her-) gebruiken in een HTPC.

Voor een Multimedia PC waar ook nog een beetje casual op gegamed wordt kun je beter opteren voor een ATI/nVidia kaartje, zie BBG. Ook ATI/nVidia bieden goedkope energiezuinige kaartjes aan, maar dan met veel betere driversupport.

[edit.]
typo

[Reactie gewijzigd door houseparty op 23 juli 2024 23:36]

Tja driver support dat is iets wat bij S3 nooit de top geweest is! Het maken leuke 2d kaarten maar ik had al problemen om eens een DVD via een projector te laten afspelen...omdat de drivers dat niet ondersteunde :( En we zaten in belgie..op kamp..zonder internet..
als de prijs nu 45 dollar is, dan kost deze kaart binnen een maand minder dan 30 euro. En ik weet geen enkele kaart in die prijsklasse die dat kan. Zeker dat ie ook low profile is maakt hem voor een low budget media center pc toch aantrekkelijk. Ik denk dan ook dat deze kaarten zullen worden gebruikt in voor geconfigureerde HTCP's van grotere merken. En misschien voor mensen die HD content willen kunnen afspelen voor zo weinig mogelijk geld. Als je geen spellen speelt is het een prima optie.
Hoeveel FLOPS heeft deze kaart? dan kan je pas echt zeggen of ie de meest efficiente kaart is.
Daar ben ik het niet mee eens. Uiteindelijk zeg FLOPS helemaal niet zoveel in het geval van een videokaart. Het is slechts een theoretische meetwaarde die aangeeft wat de rauwe rekenkracht van de chip is. Niets zegt je dus hoe efficient de kaart en de driver die rekenkracht benutten.
Volgens mij kan je de efficiëntie van een videokaart alleen bepalen door het energieverbruik nauwgezet te meten in een aantal goedgedefinieerde gebruiksscenarios's.
Anoniem: 231603 20 november 2008 23:17
way to go S3. ondanks dat het met nou niet bepaald een geweldige naam heeft doen ze het in de buget markt nog lang zo slecht nog niet. discrete kaarten zie ik hier in nederland van hun niet echt. Maar op goedkoopere taiwaneese chipsets leveren ze wel degelijke igp's.
daarmee bedoel ik beter dan die van SIS en intel. Zo kun je op een goedkope igp van S3 nog redelijk een spelletje als enemy territory of call of duty 2 of 3 spelen terwijl de SIS mirage dit niet eens trekt, die geeft het al op bij tactical ops. :( daarom is het voor een echte buget notebook nog lang zo slecht niet als je een S3 igp hebt eigenlijk. je hebt teminste de meeste features die een volwaardig merk als AMD/ATI of Nvidia ook heeft.
discrete kaarten zie ik hier in nederland van hun niet echt.
Zoals ik destijds met mijn Deltachrome ontdekte: ze zijn er wel. De leverancier had de Deltachrome op "EOL" gezet, na mijn verzoek kwam het ding weer beschikbaar en kon ik hem bij een winkel kopen. Ook andere shops kregen hem toen "opeens" weer op voorraad en verschenen ermee in de pricewatch, dat heb je met die automatische databasekoppelingen tussen groothandels/shops/pricewatch.

Alleen verkopen die kaarten van S3 zo waanzinnig ruk (afgezien van mijn aankoop in 2005: niet) dat ik betwijfel dat welke groothandel dan ook ze nu nog op voorraad neemt. Maar het kan best dat ze er paar hebben liggen just in case, of voor je kunnen bestellen.

Qua onboard/integrated video ben je mijns inziens beter af met een ATi of nVidia chipset. Dan zal je vaak iets hebben wat lijkt op een trage editie al dan niet van de vorige generatie, wat nog relatief goed is. Wat SiS betreft, prima chipsets maar daar moet je geen videochips van hebben. Er is een reden dat SiS geen losse videokaarten meer maakt en we ook niets meer horen van XGI.

[Reactie gewijzigd door Mentalist op 23 juli 2024 23:36]

Call Of Duty 2 is dan ook al enkele jaren oud en liep vroeger zelfs goed op een Radeon 9000 AGP. Call of Duty 3 is nooit uitgekomen voor PC, enkel voor Xbox360. En call of duty 4 of 5 zullen er nooit goed op draaien.
waarom is dit eigenlijk een PCI-Express x16 kaart? Had net zo goed x4 of misschien zelfs minder kunnen zijn toch.
Omdat niet elk moederbord een x4 slot heeft (of minder).
Je kan elk formaat PCI-E kaart in elk PCI-E slot duwen. Je Radeon HD4870 werkt zonder morren in een X1 slot, en dat X1 geluidskaartje werkt perfect in een X16 slot. Uiteraard zal de Radeon niet op z'n piek draaien in dat slot, maar het kan. Dat is de kracht van PCI-E; de lanes zijn volledig indeelbaar zoals de moederbordfabrikant het wil. Veel chipsets tegenwoordig hebben 48 lanes beschikbaar die vrij in te delen zijn.
Het zou in theorie waar moeten zijn, helaas heb je soms x16 slots die alleen met een videokaart overweg kunnen. Niet dat je er snel iets anders in zou stoppen, maar stel je wilt er een x8 raid kaart in kwijt zou ik eerst goed de handleiding lezen.


Wat ik mis in dit stukje is hoe het met geluid zit. Is er een header voor geluid over HDMI, regelt de videokaart zelf iets, of is het niet mogelijk?
Dan doe je hem alsnog in het x16 slot...
maar X1 kan je nog gewoon in een X16 slot stoppen
Als de videokaart (deels) gebruikmaakt van het werkgeheugen van de pc dan is waarschijnlijk elke MB aan bandbreedte meegenomen.
leuke chip hoor. maar een 64-bit geheugenbus is niet meer van deze tijd. een 128-bit geheugenbus is toch wel minimaal voor een mid-range kaart dezer dagen gezien de hoge resoluties die standaard worden (ook op hdtv's)
Voor multimedia is meer echt niet nodig, en indien nodig, kan hij ook het geheugen van de PC zelf aanspreken, dat is afhankelijk van de hoeveelheid channels immers ook slechts 64, 128, of in een zeldzaam geval wat waarschijnlijk niet bezuinigt op een beeldkaart, 192bit.
Ja, en dit is inderdaad geen mid-range kaart, dus je hebt volkomen gelijk.
Niet zo een groot fannetje... Wss eenvoudig te koelen met heatsink :-)
Ja, ik snap dat ook niet... Serieus, als bedrijf weet je toch gewoon dat dit in goedkope desktops en mediacenters gebruikt gaat worden. Zet er dan gewoon een passief koellichaam op!
kleine fannetje is een stuk goedkoper als relatief groot koel lichaam. en dat is belangrijk in de goedkope desktop en media center markt.
Kweenie wanneer jij voor het laatst zo'n goedkope OEMbak open gehad heb maar in mijn ervaringen kennen die dingen GEEN airflow, een eis die je echt MOET hebben als je de boel passief koelt. De warmte moet altijd ergens heen, stil hangen is zowat het slechtste dat je kunt bedenken. Dus die fan is begrijpelijk, zelfs al zou ie onhoorbaar langzaam draaien...
zo'n fan op de videokaart betekend nog niet dat er dan een goede airflow is. Liever geen fan erop maar een goed koellichaam en dan 1 fan op een strategische plek in de kast geplaatst.
Maar dat weten een hoop gebruikers niet. Ik heb al veel mensen moeten overhalen een fan in hun kast te douwen.
Dat valt wel mee hoor, warmte wil toch wel ontsnappen. Ik heb een 8800gt en die draait prima passief gekoeld (met accelero S1 geloof ik ). Meestal heb ik alleen een intake ventilator aan.
En zelfs die ontbreken in OEM kastjes. Die zitten meestal echt potdicht en dat overleeft een passieve kaart gewoon niet...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.