Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 92 reacties

Amerikaanse zakenlieden die een iPhone gebruiken, zijn het meest tevreden over hun smartphone. Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau JD Power & Associates. Alleen over de accu van de iPhone bestaat ontevredenheid.

Tevredenheid zakenlieden over smartphonesDe ondervraagde zakenlieden zijn vooral tevreden over de software, het design en de features van Apples smartphone, concludeert JD Power uit de vragenlijst, die werd voorgelegd aan 1388 Amerikaanse zakelijke smartphonegebruikers. De accu van de iPhone kreeg echter weinig waardering, maar die kritiek trof alle smartphones uitgezonderd de Blackberry.

Mede door de hoge score op zijn accu eindigde Blackberry op de tweede plaats, vlak voor Samsung. HTC en Motorola liggen daarachter; op de laatste plaats belandde Palm, waarvan vooral het besturingssysteem en het design laag scoorden.

Meer dan tweederde van de zakelijke bellers belt handsfree. Met de iPhone gebeurt dat het minst, 60 procent, terwijl Motorola-eigenaars met 86 procent het vaakst bellen zonder de telefoon in de hand te houden. Gps is de meestgewilde feature op een smartphone: meer dan eenderde van de gebruikers vindt gps een vereiste. Daarna volgen wifi, een touchscreen en spraakbesturing. De belangrijkste redenen om voor een smartphone te kiezen zijn echter internettoegang, e-mail en bluetooth.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (92)

Beetje dubieus onderzoek op het eerste gezicht.

Het lijkt er namelijk op dat ze voor elk merk alle resultaten voor de in het onderzoek genoemd toestellen hebben gemiddeld.

Dan is het niet zo gek dat apple met één apparaat waarvan bekend is dat het goed scoort, bovenaan komt. De range aan toestellen (smartphones) bij de overige aanbieders is vele malen groter waardoor de gemiddelde klanttevredenheid automatisch lager uitvalt omdat dan een htc 730 vanwege het ontbreken van gps misschien minder wordt beoordeeld dan een tytn II bijvoorbeeld.

Ze hebben het ook specifiek over de iphone (een type) terwijl de iphone wordt vergeleken met HTC, samsung etc (merken).

Dat lijkt mij niet te kloppen...
Inderdaad, ze hadden m.i. dan ook beter de iPhone kunnen vergelijken met alleen de modellen die in dezelfde prijsklasse vallen, en dan hadden ze zich ook moeten beperken tot 1 model per fabrikant.

[Reactie gewijzigd door PhWolf op 7 november 2008 16:09]

1. Alle Samsung, Symbian etc business toestellen hebben meer functies dan een iPhone

2. HTC's voor zakelijke doeleinden zijn sowieso Windows Mobile Pro, dus geen S730 zonder GPS. Het gaat zelfs zover dat HTC vanaf nu alle toestellen levert met GPS.

3. Van de iPhone zonder 3g zijn er ook ontzettend veel verkocht, dus die zitten hier ook bij en hebben geen GPS. De GPS op de iPhone 3G is zelfd niet bruikbaar met een turn by turn programma.

Eigenlijk is de iPhone hier in het nadeel, en toch komt die er als "winnaar" uit.

Het is een dubieus onderzoek, maar niet om de redenen die jij opnoemt (zie artikel)
1. het gaat niet om het hebben van meer functies maar om het beoordelen ervan. Wat dat betreft is het bijna een risico om een teveel aan functies te leveren.
2. Misschien niet helemaal juiste voorbeeld maar de range blijft veel groter en het argument blijft dus gelden
3. GPS is slechts een voorbeeld.

Feit blijft dat er veel meer variatie is in de steekproef (neem ik aan want dat wordt niet echt duidelijk uit het artikel) van de overige merken dan het geval is bij Apple. Als een merk dus beoordeeld wordt op basis van één toestel en dat toestel scoort goed is het een één op één relatie met het merk (dus merk scoort extreem goed). Dit in tegenstelling tot de overige merken die heel wat meer modellen op de markt hebben gebracht en ook veel meer diversiteit tussen de verschillende modellen aangebracht hebben waardoor het gemiddelde lager zal uitvallen omdat simpelweg bekend is dat niet alle modellen even goed scoren.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Squash.Cryeth op 7 november 2008 17:00]

Het is juist een voordeel om meer functies te leveren als je gaat middelen dan wanneer je weinig functies levert. Als je overal goed op scoort zul je dat niet snel merken maar als er een paar dingen slecht scoren zie je bij heel veel functies bij het middelen toch een verschil dan bij weinig functies. Een slecht cijfer is wat makkelijker op te halen wanneer je veel functies hebt dan wanneer je weinig functies hebt.

Voorbeeld:
7,6,6,6,7,3 = 6 (afgerond op helen)
7,3 = 5

Het hoeft niet per se een erg groot verschil te zijn maar er is dus weldegelijk een verschil.

Misschien dat het beter is om een overall score te geven voor de hoeveelheid functies die erop zitten (veel functies is hoger cijfer) en een overall score voor de kwaliteit van die functies (dit lijkt me overigens de meest belangrijke score, kwaliteit zegt gewoon meer dan kwantiteit).

Feit blijft ook dat het een beetje lastig vergelijken is met die iPhone. Apple heeft er maar 2 versies van waarbij er eentje discontinued is. Alle andere fabrikanten hebben al snel een heel assortiment aan telefoons. Dan moet je daar dus ook nog eens gaan bepalen welke telefoon je daar uit pikt. Ik denk dat ze bij het onderzoek wel enigszins hebben gekeken naar de verschillen in telefoons maar dat ze in de conclusie (of liever gezegd de presentatie zoals hier) zich hebben beperkt tot een aantal modellen/voorbeelden om het allemaal wat hapbaarder te maken. Ik kan echter nergens het uitgebreide rapport vinden (wellicht ook niet gepubliceerd) dus het is ook niet verder uit te zoeken helaas. Softwarematig maakt het meestal niet veel uit omdat dat wel overal zo'n beetje gelijk is. Het OS op een ander stuk hardware maakt dat OS niet ineens compleet anders.
Ik heb zelf een iphone en ben er zelf zeer tevreden mee. Qua bugs ... sja .. safari crashed weleens. Das wel het enige wat ik gemerkt heb. Een ander gemis ten op zichte van windows mobile telefoons en symbian telefoons is het gebrek aan themes. Ik vind het altijd leuk om een telefoon een persoonlijk tintje te geven. Ik weet ook dat dit wel kan, maar ik wil mijn telefoon niet jailbreaken.

Voor de rest is het een prima toestel, werkt vlot zat en doet wat ik wil dat ie doet. Ontvangst is redelijk, 3g heb ik nog niet omdat ik nu nog op een orange abbo zit, dus ervaring met de ontvangst daarvan heb ik niet. Verder vind ik het zelf prima.

Zakelijk snap ik het alleen niet, want voor zakelijke doeleinden zou ik toch denken dat een windows mobile telefoon toepasselijker is en makkelijker is om mee te werken voor zakenlieden ... maar ja
't is maar wat onder de noemer "zakelijk gebruik" valt in dit onderzoek... Ik zie nooit tienermeisjes, laat staan vrouwen :+ , met een HTC rondlopen iig.

Persoonlijk denk ik ook wel dat Windows Mobile als OS de voorkeur krijgt van de meeste zakelijke gebruikers. Maar het apparaat "iphone" is wel superb! Ook de basisfunctionaliteiten als emailen en internetten verdienen zeker pluspunten op deze telefoon, maar ik 'vrees' dat ze zich hierdoor een beetje laten verblinden aangezien de echte smartphone veel meer moet kunnen dan alleen emailen en internetten. En dan bedoel ik niet Monkey ball. :+
Als ik voor zoveel geld een apparaat zou kopen zou ik ook niet klagen over zijn mogelijkheden, [sarcasme start]"en het is algemeen bekend dat de liefhebbers van apple producten heel kritisch zijn over apple producten."[sarcasme end]

[Reactie gewijzigd door Ottie op 7 november 2008 16:54]

Die argumentatie is toch echt belachelijk? Elke keer als er een Apple product in het nieuws komt is het van "De fanboys vinden dit toch niet erg". Net alsof het hele cliënteel van Apple uit Fanboys bestaat..
Tja, Iedere keer als ik een een "iPhone" titel zie denk ik: daar gaan we weer!
Volgens mij zitten hier meer HTC fans (ze reageren ten minste overvloedig) want ze proberen altijd mensen te overtuigen dat iPhones slecht zijn.

In ieder geval is het altijd komisch leesvoer:
En ik heb een universitaire opleiding (en titel) op het gebied van human-technology-interaction. Ik ben afgestudeerd met o.a. een onderzoek naar mobiele telefoons en de usability ervan..

Sta jij even in je hemd.
Briljant toch? Ik lag dubbel aan het eind van de hele tekst.
Ik ben geen Apple fan maar een tevreden iPhone gebruiker.
Ik stel regelmatig HTC, nokia en andere telefoons in voor exchange. Ieder zijn ding toch?

Don't make such a fuss about it....
In mijn ervaring zijn liefhebbers van Apple producten vooral heel kritisch over niet-Apple producten.

Er zijn naar mijn ervaring maar (te) weinig Apple gebruikers waarmee je een inhoudelijke discussie kunt hebben over specificaties, mogelijkheden, kwaliteit én gebruiksgemak. De meesten hebben een soort Gods-complex, alle concurrentie van Apple is direct slecht, waardeloos en ondergeschikt.
ik denk dat je ottie z'n opmerking met sarcasme moet opvatten

beetje fanboy praktijken

vind persoonlijk dat mensen zich te veel laten beïnvloeden door de marketing
nou heb ikzelf nu een HTC en een iphone gehad

maar dan prefereer ik de HTC toch boven de iphone met betrekking tot de vrijheid en snelheid van het apparaat
Nu kan je veel zeggen, maar echt niet dat een HTC sneller is dan een iPhone. Ik heb hier nu ook sinds vandaag een HTC Touch HD, en ook die moet het afleggen in snelheid tegen de iphone. Mijn Diamond is nog steeds trager in verschillende handelingen dan de iPhone, en de iPhone heeft gemiddeld minder handelingen nodig dan een HTC om hetzelfde te doen.
Vrijheid heb je wel gelijk in, hoewel dit voor mij persoonlijk geen gemis is bij de iPhone, wat zou ik er dan op willen wat er al niet op zit of kan bvb?
In mijn ervaring zijn liefhebbers van Apple producten vooral heel kritisch over niet-Apple producten.

Er zijn naar mijn ervaring maar (te) weinig Apple gebruikers waarmee je een inhoudelijke discussie kunt hebben over specificaties, mogelijkheden, kwaliteit én gebruiksgemak. De meesten hebben een soort Gods-complex, alle concurrentie van Apple is direct slecht, waardeloos en ondergeschikt.
Ik vind het lichtelijk overdreven wat je zegt, maar ik begrijp wel waar je op doelt.

Een paar jaar geleden kwam ik ook af en toe zo'n "Apple fanaat" tegen, die dan alleen maar vol lof kan praten over alles wat Apple maakt en bijv. Windows volledig afkraakt. Bij veel mensen (vooral hier op tweakers) valt dat in het verkeerde keelgat met als resultaat een aversie tegen Apple en haar gebruikers. Echter, bij mij wekte het uiteindelijk toch een soort nieuwsgierigheid op. Immers, hoe krijgt een bedrijf het voor elkaar om zo'n fanatieke aanhang te verwerven? Als de klanten van een bedrijf zó extreem enthousiast zijn, moet daar toch een reden voor zijn?

Dat krijg je namelijk niet voor elkaar door wanproducten te leveren en flink te investeren in marketing, want dat doen heel veel bedrijven tegenwoordig, zonder succes.

Wat ik hiermee wil zeggen, is dat Apple niet alleen uit "hype" en "marketing" bestaat. Tuurlijk, mensen gaan ook af op de "naam" Apple, maar die naam is echt wel ergens op gebaseerd...
*Yawn* Het is gewoon een prima apparaat, je mag het ook toegeven hoor. Iedereen kan wel argumentjes verzinnen om Apple te bashen maar je kan ook gewoon zeggen dat de HTC beter bij je aansluit qua wensen.

Dit toesten (en iPods ook) hebben zicht bewezen en zijn allang geen hype meer. Alleen specs geile tweakers hebben meer aan een HTC.
Prima ga je mij niet horen zeggen, dat kan gewoon niet met een touchschreen. (Een mailtje typen op een toetsenbord gaat gewoon veel sneller/prettiger dan op een touchscreen.)

edit:
Dit is geen mening! Dit is een vele malen onderzocht en bewezen feit. Een toetsenbord geeft feedback, je voelt hoe goed je de toetsen raak, wanneer je een toets activeert, etc. Dat mis je allemaal bij een touch-screen. Blind typen op een touchscreen is gewoon onmogelijk.
Daar wordt gewoon wetenschappelijk onderzoek naar gedaan (ergonomie) en is bekend, bewezen en geaccepteerd. Dat kan gemeten worden in typsnelheid, aantal fouten per aanslag, etc.
Het is absoluut geen mening.

Het is jullie goed recht om het daar niet mee eens te zijn, maar DAT is een mening waarvan onomstotelijk je ongelijk bewezen is.


Het is een aardig apparaat en als je niet beter weet, ben je vast heel tevreden. En daar ligt zeker ook het een belangrijk punt, het interessert manager niet, en zijn daardoor heel gevoelig voor marketing. Roep 10 keer dat ze een iPhone moeten hebben en ze zeggen "doe mij dan maar zo'n iPhone", gewoon omdat ze zich niet (willen) interesseren in de rest van de markt.
En daarme hebben ze een hele mooie telefoon hoor, maar een iPhone is zeker niet de beste telefoon verkrijgbaar ondanks de prijs die je betaald. Een iPod is ook een mooie mp3-speler, maar zeker niet de beste.

Het is gewoon de marketing er om heen die zorgt dat mensen elkaar vermoorden voor een iPod en in de rij gaan staan voor een iPhone, zonder dat maar bekend is wat een iPhon goed en wel is.

Een prima telefoon voor mensen wie het niet interesseerd en gewoon een leuke telefoon willen hebben. Maar het is eigenlijk vooral een sierraad.

[Reactie gewijzigd door Roland684 op 7 november 2008 18:05]

Je geeft voornamelijk je eigen mening, geen feiten die voor iedereen gelden. Ik type sneller op het scherm dan op een echt bordje, volgens mij heeft dat gewoon met gewenning te maken. Verder probeer je, zoals velen, mensen te overtuigen dat de iPhone toch echt alleen maar een gadget-hype is. De HTC natuurlijk niet, die is er voor de echte kenners.... laat ik ze nu allemaal rustig hebben bekeken en al jaren ervaring hebben met HTC (en andere) toestellen. Veel mensen doen daar niets meer op dan wat de iPhone aan functionaliteit heeft, ik merkte dat ik dat ook niet deed en dat de iPhone simpelweg intuitiever en dus sneller in elkaar stak, het werkt en het werkt lekker. Weliswaar kan je er, als je ook echt alles uit de kast haalt van je HTC, minder mee, maar dat interesseert 90% van de mensen vrij weinig. Als het maar werkt en simpel werkt. Dat is alles en daar doet de iPhone het toch vrij goed, dat is in meer dan 1 review al naar voren gekomen.
En ik heb een universitaire opleiding (en titel) op het gebied van human-technology-interaction. Ik ben afgestudeerd met o.a. een onderzoek naar mobiele telefoons en de usability ervan..

Sta jij even in je hemd.

Wil je bewijs? Doe mij dan even een sloot geld en ik geef je meer wetenschappelijk bewijs dan je in een maand kunt doorlezen, Ik heb het hier zo in de kast staan. Maar voor een t.net postinkje ga ik even die moeite niet doen.

Jij kijkt puur naar je eigen situatie en projecteert die op de hele samenleving. Mega blunder, die maar al te vaak gemaakt wordt, want niet iedereen is zoals jij.

En zoals je het zelf al zegt. misschien zijn er betere telefoons, "maar dat interesseert 90% van de mensen vrij weinig". Waarom willen die 90% dan per se een iPhone? Juist: omdat ze doodgegooid worden met reclame voor een iPhone en geen interesse hebben om verder te kijken. My point exactly.
Ik zeg niet dat ze daarmee een verkeerde keuze maken, maar wel dat ze die keuze maken omdat ze gewoon geen interesse/mening hebben.
En ik heb een universitaire opleiding (en titel) op het gebied van human-technology-interaction. Ik ben afgestudeerd met o.a. een onderzoek naar mobiele telefoons en de usability ervan..

Sta jij even in je hemd.
:o Ik onderschat hoe goed jij ben! Ik neem alles terug want ik heb geen titel :/

Toch ben je volgens mij na je onderzoek blijven steken, want als ik zo je posts leest lijk je weinig ervaring te hebben met comments zoals "het interessert manager niet, en zijn daardoor heel gevoelig voor marketing.". Waarna je een post van vgroendewold uit elkaar trekt en een comment uit context trek en dat als een argument gebruikt.

Als ik zo naar statistieken kijk van mijn site (+ andere sites die cijfers vrijgeven) en ik zie hoe hoog het mobiel gebruik is van een iPhone die net op de markt is vergeleken met Windows mobile + browsers is dat enorm. Leg daarnaast nog eens stijging van het bandbreedte gebruik van providers door de iPhone, tevredenheidsonderzoeken (consument en zakelijk) en marktaandeel (consument en zakelijk) dan kan je toch wel concluderen dat de iPhone goed verkoopt, mensen er tevreden over zijn en nog eens flink van alle features gebruik maken.

Daarna schaar je de gemiddelde iPhone gebruiker onder een groep die gewoon geen mening of interesse hebben. Lekker academisch jongen. Ik zou je onderzoek graag willen lezen met wat onderbouwing waarom je mensen direct in een hokje zet met bepaalde voorkeur voor producten i.p.v. wat losse flarden. En met zo'n opmerking als "Maar het is eigenlijk vooral een sierraad" en "Het is een aardig apparaat en als je niet beter weet, ben je vast heel tevreden" lijk je niet echt uit ervaring te spreken. Je mag trouwens toch wel iets beter onderbouwde posts verwachten van iemand die een "universitaire opleiding (en titel)" heeft.

Maargoed, ik zou deze post niet al te serieus nemen, tenslotte ben ik ook maar iemand die 'in m'n hemd' sta omdat ik geen onderzoek heb gedaan (en alleen maar uit ervaring spreek binnen mijn organisatie). Ik heb ook m'n HBO maar (en geen titel).

[Reactie gewijzigd door Kura op 7 november 2008 19:21]

Dan ben ik bang dat jij en de universiteit waar je de opleiding hebt gedaan enorm in hun hemd staan al is het maar vanwege de enorme arrogantie die je hier tentoonstelt (daar zit het bedrijfsleven absoluut niet op te wachten want met dat soort volk kun je helemaal niets beginnen). Op youtube en diverse sites vindt je genoeg reviews waarbij mensen een hands on ervaring tonen met diverse telefoons waaronder een aantal met een fysiek toetsenbord en het virtuele toetsenbord van de iPhone waarbij de conclusie toch echt bestaat uit "het maakt geen moer uit, tikt allemaal even goed". Je mist namelijk gigantisch veel punten die toch echt feedback zijn van de toets die je aanraakt.

Reclame voor de iPhone heb ik hier in de eerste paar weken van de introductie door T-Mobile gezien, daarna niet meer. Datzelfde heb ik ook gezien van de N95, de N96, de Omnia en ga zo maar door. Qua hoeveelheid reclame en marketing doet men absoluut niet onder voor elkaar, iedereen vindt dat even belangrijk.

Ik zou toch echt eens een keer wat praktijkervaring op gaan doen want gezien je universitaire opleiding heb je daar weer totaal geen enkel stuk kaas van gegeten. Allemaal erg theoretisch. Als je de praktijk echter bekijkt zie je een hele andere wereld waarbij mensen allemaal een apparaat willen hebben die het gewoon doet en die de dingen doet zoals zij dat willen met het gemak dat zij verwachten. Reclame, marketing, etc. heeft er niets mee te maken. Hedendaagse apparaten zijn dankzij al die universitaire mensen met alleen maar theoretische kennis en geen enkele praktijkervaring juist heel erg moeilijk in gebruik. Maak eens een praatje met bijv. wat verkopers of systeembeheerders, die kunnen je allemaal vertellen hoe de praktijk in elkaar steekt en beamen dat het verhaal van vgroenewold klopt. Zo is de praktijk nou eenmaal.

Als jij ook maar enig persoon een apparaat in de handen had gedrukt met een aantal opdrachten die op dat apparaat uitgevoerd moeten worden dan had je eenzelfde conclusie getrokken en je nu ook niet zo gigantisch voor lul gezet. Iemand die daadwerkelijk wat te maken heeft met human interaction zou bovenstaande zaken ook allemaal weten en absoluut niet de reactie tikken die jij hebt getikt. Zij zouden namelijk weten dat er diverse vormen van feedback zijn en met een beetje logisch verstand ook al wel kunnen bedenken welke daarvan ook aanwezig zijn bij een virtueel toetsenbord. Ik kan me dan ook niet aan de indruk onttrekken dat je geen flauw benul hebt van zaken en het nu maar mikt op dat je een bepaalde opleiding hebt gedaan omdat je geen argumentatie meer hebt. Ik zie liever een inhoudelijke reactie op de aangedragen argumenten dan de arrogantie die je nu tentoonstelt. Met name het punt dat wanneer iemand bewijs wil hij jou maar een zak geld moet doen is merkwaardig te noemen. Hoe kun je bepaalde uitspraken doen en die als feit naar voren brengen als je daar pas het bewijs van kunt leveren nadat iemand je even flink financiert?

Gaarne die arrogantie thuis te laten en eens inhoudelijk reageren met een beetje onderbouwing bij wat je zegt (niet dat we je eerst met zakken geld moeten overladen zodat jij een uitspraak van je kunt gaan bewijzen).
Voor iemand die afgestudeerd is op het gebied van human-technology-interaction vind ik je vrij bekrompen. Jij vindt het een feit dat een toetsenbord beter is dan een virtueel toetsenbord. Een toetsenbord geeft inderdaad feedback en wellicht worden er minder typefouten mee gemaakt, maar jij (als bekrompen afgestudeerde) verbindt daaraan meteen de conclusie dat een fysiek toetsenbord dus beter is. Goh, lekker objectieve analayse als je alleen nadelen en geen voordelen van een virtueel toetsenbord noemt.

Voordelen zijn dat je door virtuele keyboard meer ruimte op je scherm hebt en het toetsenbord er alleen is als je nodig hebt, de telefoon dunner is (in vergelijking met een slide-out keyboard), dat je in de internetbrowser een .com knop erbij kan maken als het nodig is, of een @-teken direct beschikbaar als je een e-mailaders intypt. Een virtueel toetsenbord heeft voor- en nadelen, en men zou die toch moeten afwegen om voor zichzelf tot een goede conclusie te komen wat betreft zijn of haar mening over een virtueel toetsenbord. Dat hoef jij niet voor ze te doen.

Vrij grappig dus dat jij de persoon waarop je reageert alleen te kijken naar zijn of haar eigen situatie, terwijl jij exact hetzelfde doet door te beweren dat een fysiek toetsenbord beter is. Sta jij even in je hemd, met je afgeronde universitaire opleiding op het gebied van human-technology-interaction.
hahaha iemand met zo'n opleiding en dan zo kinderachtig reageren? Kom op man, ik heb ook gestudeerd, maar heb dat echt niet nodig om te laten zien hoeveel ik weet of dat dat ook maar enigzins aangeeft dat ik alle autoriteit op een gebied hebt. Ik had het over mijn ervaring, ik type prettig op het iPhone toetsenbord en niet op een klein pruts-gevalletje wat dan feedback geeft. En nu jij weer, wordt eerst eens volwassen.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 8 november 2008 10:28]

'Een mailtje typen op een toetsenbord gaat gewoon veel sneller/prettiger dan op een touchscreen.'
Da's een mening, geen feit. Ik had die mening ook, tot ik een tijdje met mijn iPod Touch gewerkt had. Nu zeg ik dat het elkaar niet ver ontloopt.

Verder ben ik het eigenlijk wel met je verhaal eens.
Dat is een mening, mij kan het niet zoveel boeien, een 'echt' keyboard of één op het scherm. Zolang het scherm gevoelig genoeg en het typen snel genoeg gaat is het prima.

Een groot deel van de gebruikers weet heus wel beter, want die hebben jaren lang Nokia, Sony Ericson etc, kunnen gebruiken. Daarnaast is 'het interessert een manager niet' gewoon lulpraat. Uiteraard interesseert een manager het wel hoeveel zijn divisie besteed aan hardware en hoe goed het werkt met hun Exchange servers etc.

Als jij een iPhone een sierraad vind dan gaat dat dus ook op voor alle HTC's en de rest van de smart phones. Jij vind een paar Mhz's belangrijker, ik ga voor usability en een goed OS.
Een touchscreen geeft ook feedback maar dat lijken mensen totaal niet te snappen. Als jij iets op dat toetsenbord intikt dan zie je het ingetikte teken op je scherm verschijnen maar dat is nog niet alles. Als je een toets intikt op de iPhone dan zie je dat de toets groter wordt, een stuk visuele feedback van de toets die je aanraakt. Daarnaast is er nog een stukje audio wat feedback geeft: druk op een toets en je hoort een klik. Daarnaast zijn er nog toestellen die een trillinkje geven wanneer je een toetsje indrukt en ook dat is weer een stukje feedback.

Ergo: dat touchscreen toetsenborden geen feedback hebben is je reinste onzin! Er is zat feedback en daardoor ook prima mogelijk om aardig blind te tikken. Dat blind tikken kun je sowieso nooit op een telefoon omdat daarvoor het toetsenbord veel te klein is. Maakt ook niets uit omdat alles toch in je gezichtsveld zit (ook een reden waarom je niet blind kunt tikken).

Dat wetenschappelijk onderzoek is ook iets wat je met een korrel zout moet nemen. Er worden vrij vaak hele grote fouten gemaakt waardoor de uitkomst onjuist is. Er zijn ook gewoon situaties waarbij het ontzettend moeilijk is om iets te onderzoeken waardoor de uitkomst altijd natte vinger werk is. Neem bijv. de diverse onderzoeken m.b.t. radiogolven. Je kunt er 30 laten doen en je krijgt 15 die zeggen dat het niet schadelijk is en 15 die zeggen dat het wel schadelijk is. Ze kunnen alle 30 netjes volgens de procedure zijn uitgevoerd en tot in de puntjes kloppen.

Zo ook met toetsenborden. Er zijn zat mensen die aardig rap weten te tikken op een Palm Treo 650 met een fysiek toetsenbordje. Diezelfde mensen kunnen netzo snel op een iPhone met het virtuele toetsenbord tikken. Daarnaast heb je tegenwoordig ook een nieuwe toetsenbord techniek waarbij je domweg de letters van een woord met elkaar verbindt, dat kent ieder kind wel: een tekening die je maakt door de puntjes met een lijn te verbinden. Daarmee kun je gigantisch snel tikken, veel sneller dan op een gewoon fullsize toetsenbord, een fysiek toetsenbord op een Palm Treo 650 en het virtuele toetsenbord van de iPhone. Op youtube vindt je daar zat filmpjes van die toch echt het tegendeel van het door jou aangehaalde wetenschappelijk onderzoek bewijzen. Wetenschappelijk onderzoek zegt helemaal niets als je niet weet hoe je het moet interpreteren en wat de uitkomst is van diverse andere onderzoeken. Objectieve beeldvorming heet zoiets.

Overigens ken ik voorbeelden waarbij men van de HTC Touch Diamond is overgestapt naar de iPhone 3G omdat Exchange voor geen meter werkte op de HTC maar zonder problemen wel op de iPhone 3G werkte. Tja, als iets op de ene wel werkt en op de andere niet dan is de keuze verdomde makkelijk, zelfs voor managers die toch liever het andere apparaat hadden willen hebben.
Zakenlieden kopen meestal geen telefoons die krijgen ze vaak van de baas.
Derhalve zijn het juist de mensen die de meeste kritiek leveren op de apparatuur.
In mijn bedrijf zit iedereen aan de Blackberry en ik hoor niets anders dan kritiek.

Tenminste ik denk dat het begrip zakenlieden breder is dan directie leden en zelfstaande ondernemers.

[Reactie gewijzigd door Zarkov op 7 november 2008 15:26]

Het onderzoek zegt dat de respons kwam van '1,388 business wireless customers' (http://www.jdpower.com/co...ssrelease.aspx?ID=2008240). Laten we zeggen dat er mensen bedoeld worden die hun smartphone zakelijk gebruiken, dus niet alleen ondernemers.
Ja, dat wordt de hele tijd gezegd, maar zakenlieden interesseren hypes geen ene moer. Bovendien betaalt de baas, dus ook dat maakt niets uit. Als de iPhone in mijn handen slecht zou zijn, zou ik het zeker afkraken, ook als het me veel zou hebben gekost. Zelfde geldt voor m'n xbox bijv, heb ik ook 400 Euro voor betaald, maar vind/vond het dat totaal niet waard. Er zijn meer dan genoeg mensen die Apple producten gewoon kopen vanwege de kwaliteit en bruikbaarheid, wat ze zelf vinden. Hetzelfde kan je overigens zeggen over mensen met om het even wat voor product, zelden zie je erg negatieve reviews in de productreviews sectie, zelfde effect.

edit: overigens slaat het onderzoek verder nergens op zonder aantallen en betere vergelijkingen. In enquettes kan je vanalles een bepaalde kant op krijgen, vraag is alleen of ze gewoon onzorgvuldig zijn geweest in de berichtgeving of enig belang hebben.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 7 november 2008 16:13]

Liefhebbers zijn niet het probleem, die kunnen prima de voor- en nadelen van de producten aangeven en ook goede vergelijkingen maken met andere vergelijkbare producten. Het probleem zit hem echter bij fanboys en die heb je niet alleen bij Apple maar ook op gebied van Windows, de GPL, Linux, etc. Als je denkt dat Apple fanboys erg zijn, ze doen echt niet onder voor de Windows/Microsoft fanboys of de GPL fanboys. Enige vorm van beredenatie is bij dat volk vrijwel compleet afwezig. Dat is dan ook het grootste verschil tussen een liefhebber en een fanboy. Dat zie je in dit geval ook goed in de kritiek van de accu: alle smartphones (dus ook de iPhone) op de blackberries na scoren hier slecht.

Voor zoveel geld als de iPhone 3G kocht je in den beginne niet eens een Nokia N95 of een Nokia E90 (die volgens mij nog steeds niet). Prijs is dan ook het grootste nadeel aan smartphones; die ligt gewoon een stuk hoger dan bij de gemiddelde telefoon maar gezien de functionaliteit is het ook niet zo gek. Bij de ene ligt de prijs dan weer net wat hoger dan bij de ander plus dat je ook nog eens bij iedere telco weer een andere prijs betaald (hier in Nederland is dat verschil groter wegens de veel grotere sponsoring van de telco dan in de USA).

Kijk overigens ook eens naar de andere cijfers dan zul je denk ik al snel moeten concluderen dat deze mensen niet bepaald een iPhone kopen omdat het een Apple product is maar omdat het ding doet wat het moet doen: e-mailen/surfen en dat heel gemakkelijk kunnen. Spraakherkenning (of beter gezegd: voice dialing) is iets wat toch niet zo heel erg leeft (15% heeft er behoefte aan) terwijl dat toch 1 van de dingen zijn die het meest naar voren wordt geschoven als zijnde een groot gemis op de iPhone. Dat vind ik een vrij interessante conclusie die uit de enquête onder zakenmensen over hun smartphone komt, temeer omdat ze wel graag bluetooth voor hun headset willen en ook vaak in de auto zitten.
Ottie, wat bedoel je te zeggen, want je spreekt jezelf nogal tegen.
Hij bedoelt te zeggen dat de zakenlui de iphone het beste vonden omdat er naar zijn idee waarschijnlijk veel apple-fanboys tussen zitten.
begrijp me niet verkeerd, ik ben het er niet mee eens ofzo. Ik leg alleen het sarcastische gedeelte uit aan torp.

Ik heb zelf ook een macbook en een dell laptop, maar ik werk nog steeds dagelijks met windows. Simpelweg omdat ik in windows vrijwel alles snel kan vinden en de meeste problemen snel kan oplossen. Elk os heeft z'n voor- en nadelen en het blijft meestal afhankelijk van je eigen smaak en ervaring of je het goed vind of niet.
Wat ik me afvraag is of die mensen uberhaupt een mailtje sturen met dat ding.
Mijn kine heeft zo een iPhone en ik heb eens getracht een mailtje te tikken. Ik werd ronduit gek van dat ding. De on-screen toetsen zijn niet zo handig om mails te tikken, tenzij je vrouwenvingers hebt. En met een stylus werkt dat ding niet eens. Geef mij dan maar een smartphone met stylus of met een volwaardig toetsenbordje hoor.
Gewoon gehypt en dat zorgt voor zoveel 'positief-zijn' vrees ik. Als je wat dieper graaft, vind je behoorlijk wat tekortkomingen (net als bij andere toestellen hoor)
Hij is ondertussen zoveel verkocht en loop al een paar jaar mee nu, een hype is het echt niet meer. Mensen die Apple producten niet kennen of liever windows gebruiken verzinnen altijd de "mensen zijn niet kritisch", "als je zo'n duur ding koop klaag je niet", "mijn <merk x> is veel beter omdat hij betere specs heeft", "het is een hype" blabla praatjes.
Heb je toevallig wat bronnen van die onderzoeken? Klik meer als een random bash over dingen die je gehoord heb of ter plekke verzint dan dat je echt wat weet.

Als een merk slechte producten maakt, dan kan je een aanhang hebben dat even meeloopt, misschien een aantal jaar, maar geen tientallen jaren. In een zakelijke markt gaat je praatje al helemaal niet op.
Even een beetje erop typen is ook niet voldoende om een mening te kunnen vormen, dat gaf zelfs Steve Jobs aan in de presentatie van het ding. Het werkt gewoon anders dan een echt bord en heeft echt een weekje gewenning nodig, merkte ik ook. Nu type ik er al sneller mee dan op een echt bordje.
Nou, ik heb vandaag voor het eerst zo'n ding in handen gehad.

Het is een mooi apparaat, heel handig met die icon's en dergelijke. Wat ik ook erg fijn vond is dat het gericht is op het besturen met vingers, niet met een stylus dus.

Het grote nadeel was gewoon de bugs die in de software zitten en dat er geen vrije software (d.w.z. zonder goedkeuring van Apple) op gedraaid kan worden.

Vooral die bugs, bij opera vooral, draaien het ding in mijn ogen de nek om.
Heb je hetover de Iphone? Ik werk er nu een half jaar mee, maar nog geen bugs gehad. Draai echter alleen de standaard software eigenlijk.
Heb je bluetooth al aan de praat? Dan moet je toch eens vertellen hoe je dat gedaan hebt.
Ik kan tussen mijn nokia en samsung connecten over ruim 15 meter (vanuit een andere kamer), maar met een iphone krijg ik alleen te zien op 15 cm afstand en dan nog lukt connecten niet. En de iPhone ziet helemaal niets.

@zero grav: Ik heb het nooit over bugs gehad.

[Reactie gewijzigd door Roland684 op 7 november 2008 16:55]

Bluetooth op de iPhone is dan ook danig dichtgeschroefd en werkt alleen met oortjes?

Welke bugs bedoel je trouwens? De enige bug die ik ken is dat hij toeklapt als er teveel geheugen wordt gebruikt. Wat zeer jammer is en me doet inzien dat er niet geleerd wordt uit fouten uit het verleden (psp dan, ook al is die niet van Apple).

[Reactie gewijzigd door Zero Grav op 7 november 2008 16:28]

Je bedoelt (mobile) Safari denk ik ;)

Die wil inderdaad nog wel eens crashen - echt slecht dat dat nog zo instabiel is. Maar heb je nog meer bugs gezien? Ik zou er zo geen kunnen noemen.
Kennelijk heb je een gehackte iPhone in handen gehad als je Opera op een iPhone hebt gezien...
Dat zijn zeker zakenlieden die weinig tot niet bellen. Ik heb de iPhone voor ons bedrijf getest en binnen een week had ik ze allemaal terug omdat ze gewoon geen werkdag haalden op de accu.

Precies dezelfde reacties als een collega van mij kreeg bij een ander bedrijf overigens.
Ik ken ook geen enkele WM6 device die met non-stop UMTS & WiFi bereik een aanzienlijk betere batterijduur heeft. Onze gebruikers hier klagen ook steen en been over het binnen 2 dagen leeglopen van de toestellen met WM6 erop.
Mijn HTC Touch Pro staat rustig 4 dagen lang 24 uur per dag aan met de HDSPA verbinding en dan pas begint dan ding te zeuren dat zijn accu leeg is.

Wat veel mensen fout doen is de bluetooth de gehele daag aan hebben staan en het dan gek vinden dat het toestel de accu leeg trekt. Wifi gebruikt aanzienlijk minder accu vermogen dan bluetooth, maar altijd nog steeds meer dan de hdspa verbinding.
Dan doe je er dus bijna niets mee naast een beetje bellen. Zodra je serieuse dingen gaat doen op de Pro dan gaat hij ook niet langer mee als een dag max.
Waarschijnlijk ligt ie 4 dagen op dezelfde plek, dus niet elke minuut contact maken met een nieuwe mast, geen backlight aan en vooral niet bellen of iets anders.
Wat noem je serieus en hoe heb je je scherm dan staan?

Ik hoef bijvoorbeeld het scherm niet op de hoogste helderheid te hebben staan, wat dus ook direct weer terug te zien is in het accu verbruik.
Kijk maar eens naar een laptop die je 1 of 2 standen donkerder zet met het scherm. Scheelt je al snel een hoop accu.

De meeste toestellen lopen al rap leeg als ze puur en alleen de UMTS/GPRS/HDSPA verbinding open hebben staan.

Ik internet er iets van een uurtje per dag me en bel misschien iets van 20-30 minuten per dag.

Hij heeft ook al een keer een gehele werkdag op de radio gestaan op de speaker. volume niet op vol vermogen, maar wel goed hoorbaar voor op kantoor. En dat hield hij ook gewoon vol waar er zat toestellen zijn die dan op leeg zijn met de accu.

Dus ja wat noem jij serieuse dingen? Ik gebruik dat ding gewoon normaal. Ik denk dat dit gebruik voor de meeste mensen ook normaal is.
Ik doe een dag met m'n iPhone, ik denk dat ik een uurtje of 2 surf/twitter etc (trein/metro), de hele dag muziek en lees m'n mail. 3G staan aangezien (maak van Exchange en Mobile Me). De HTC Diamond van een collega doet dat ook ongeveer.
20-30 minuten dat is 1 telefoontje :)
En dat terwijl hij helemaal niet gericht is op de zakelijke markt.

iphone-zakelijk-te-beperkt.html

iphone-zakelijk-nog-steeds-niet-populair.html

Welke berichtgeving moet ik nou geloven?

edit: IC

[Reactie gewijzigd door HenkEisjedies op 7 november 2008 16:13]

Als je de datum van dat eerste berichtje leest, dat sloeg op de 1ste iPhone en die had geen exchange ondersteuning.
De nieuwe iPhone eis wel degelijk gericht naar zakelijk gebruik, getuige de moeite die Apple doet om binnen te geraken bij de Fortune 500 bedrijven (met succes trouwens)
Meer dan tweederde van de zakelijke bellers belt handsfree. Met de iPhone gebeurt dat het minst
Waarom is dit? Is de iPhone hiervoor minder geschikt?
M'n iPhone is met bluetooth aan en in gebruik na een uur of 4-6 bijna leeg, dat zal het zijn.
Ook zonder bluetooth krijgt die van mij dat wel voor elkaar hoor (na 6 uur de geest geven :P).
Lol de mijne kan de drie dagen wel halen... en dan gebruik ik hem dagelijks ook als mp3 speler +/- 2 uur per dag en natuurlijk ook gewoon er mee bellen. Ow ja en het record patience verbeteren tijdens mijn toiletbezoeken :P

Tipje: Zet de opties uit die je niet gebruikt... dus gps, bluetooth, helderheid omlaag en G3 alleen aanzetten als het nodig is. Dan springt de batterijduur vooruit.

[Reactie gewijzigd door gekkejopie op 7 november 2008 15:43]

Net zoals bij alle andere telefoons ;)
Geen idee. Wat ik overigens ook wel frappant vind is dat maar 15% iets als voicedialling wil hebben terwijl dat voor zakenmensen die veel onderweg zijn (bijv. met de auto) toch wel erg van belang is...zou je denken. Misschien dat het esthetische verhaal ook een rol speelt: meestal willen mensen niet gezien worden met een koelkast (zoals een Blackberry) aan hun oor. De iPhone ziet er wat hipper uit (zie onderzoek) en wordt daarom misschien vaker zonder headset gebruikt (ze vinden het niet erg om met dat ding aan hun oor gezien te worden). De witte oordopjes van de iPod hadden ook zo'n revolutie geïntroduceerd waarbij iedereen ineens witte oordopjes moest hebben. Mij zou het dan ook niet verbazen als zoiets ook voor de iPhone opgaat. Dat voicedialling blijf ik toch wel de meest interessante uitkomst van die enquete vinden, dat had ik eigenlijk helemaal niet verwacht.
het onderzoek lijkt me ook niet helemaal up-to-date. Met name Palm heeft met zijn Treo Pro toch een goed toestel in de markt gezet dat ook zeker zakelijke gebruikers zal aanspreken.
Boordevol features (WiFi, GPS etc.), vertrouwd WiMo, een strak design en een prima batterij.
Maar goed de eye-candy van de iPhone is voorlopig onovertroffen en wat dat betreft zijn zakenlieden net als gewone mensen ;)
Leuk zo'n onderzoekje hoor maar er is niet vermeld met welke toestellen van ieder merk de iphone vergeleken is.

Zo heeft HTC een aantal zeer goede smartphones gelanceerd, maar door de geringe marketing van HTC en de groot opgezette marketing van de iphone is het ook een soort van prestige middel geworden.

Hoeveel managers raken hun toestel wel niet kwijt of laten hun toestel perongeluk vallen omdat ze bij een collega of een klant een toestel hebben gezien die ze dan ook willen hebben? En als je ze dan vraagt waarom ze het toestel willen en om welke functie dan vallen ze in ene stil. De zaken wereld is erg gevoelig voor hypes en eye candy en wat minder voor performance en echte gebruikte functionaliteit.

Bij mijn huidige job kiezen wij als organisatie 1 of 2 toestellen waar de medewerkers uit kunnen kiezen, maar bij een hoop andere bedrijven worden er telkens andere toestellen aangeschaft.

Het zou leuk zijn als er wat meer informatie over het onderzoek in het artikel zou staan ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True