Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Crytek, de ontwikkelaar van shooter Crysis, zal later dit jaar een texture update uitbrengen voor het spel. Modmakers zijn het bedrijf voor met een patch die de beeldkwaliteit van het spel flink opschroeft.

Een modmaker onder de naam Rygel plaatste screenshots van een mod die hij aan het maken is voor Crysis op Crymod.com. De mod verhoogt de kwaliteit van de textures in het spel aanzienlijk. Hoe Rygel de beeldkwaliteit opschroeft is niet bekend en wanneer zijn mod beschikbaar komt ook niet. De mod lijkt vooral meer kleurverzadiging en contrast aan de beelden toe te voegen, wat niet door iedere fan gewaardeerd wordt.

Rygel kan met zijn mod Crytek, de ontwikkelaar van het spel, voor zijn. Cevat Yerli, directeur van Crytek, heeft in een interview met tijdschrift Games for Windows ooit toegezegd dat zij zelf een texture update uit zullen brengen voor Crysis. Ook Yerli liet weinig los over de update, behalve dat er gebruik gemaakt zou worden van 'quadruple textures'. De patch van Crytek zou later dit jaar moeten verschijnen, al is er sinds het interview niets meer van vernomen.

De beelden hieronder tonen Crysis zonder en met mod. Op de screenshots is steeds links te zien hoe Crysis er zonder mod uitziet en rechts hoe de mod het beeld verandert.

Crysis texture mod Crysis texture mod Crysis texture mod Crysis texture mod
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Aan alle mensen die zeuren dat Crysis nog steeds niet draait op hun monster-pc:
Op Crymod staan scripts die bedoeld zijn om de prestaties te verbeteren.
Nog veel plezier :P
Thx voor de Link. Crysis draaide niet echt super op mijn

X2 6400 Black edition
8800GTS 512 (g92)
6 gig DDRII 1066.

Checken of t nu beter gaat ;)
shot 1 is wel beter met mod en shot 4 ook. de rest is plausibel.

Vooral op screenshot 4 praat je echt over verbeteringen. Dat vind ik altijd jammer aan een spel, dat textures er van dichtbij zo slecht uit zien.

UT2004 had destijds wat mij betreft een redelijk uniek systeem. Nu weet ik niet precies hoe dat in zijn werk gaat, maar daar waren volgensmij meerdere textures over elkaar willekeurig geplaatst met redelijk hoge resolutie.
UT2004 gebruikte inderdaad Detail Textures, die enkel voor dichtbij meegerenderd werden, om meer detail te krijgen. Er waren wel meer games die dat deden. Had als nadeel dat je soms net op de grens wat texture-popup kreeg, maar verder vrij ingenieus systeem dat niet te veel resources vrat en toch een mooi beeld leverde.

OT: De 2 rotswanden vind ik mooier, andere niet, die lijken enkel grotere contrastverhouding te hebben.
Ik ben er vrij zeker van dat dit in elk modern spel gebeurt - niet alleen met textures, maar ook met models etc. En dat gebeurt al langer, zijn genoeg oudere spellen waarbij je op bepaalde gedeeltes voor je een grens ziet tussen een low-res en high-res textures.
Wat jij daar vertel noemt men Mip-Mapping, dit is zelfs via de drivers te overriden (zowel positief als negatief).
Ziet er uit als een dikke laag contrast, sharpening en troep eroverheen, doet af aan de stijl vind ik. De artists van Crysis hebben denk ik veel betere visie op dit soort dingen, vind de update eerder amateuristisch aan doen.. Dacht eerst dat 't omgekeerd was.
Grappig, ik zat me dus ook enorm af te vragen welke van de twee nou de 'betere' versie was. Ik dacht na de eerste dat dat inderdaad de rechterkant was, maar in shot 2 en 3 ging ik nogal twijfelen.

Het is een kwestie van smaak, de maker zal ongetwijfeld dat hogere contract mooi vinden, maar hoewel in shot 1 de rechterkant er 'scherper' uitziet, vind ik de linkerkant toch mooier. De rechterkant doet wat onnatuurlijk aan. Je kunt er denk ik ook wel vanuit gaan dat de texture artist goed nagedacht hebben over zaken als contrast en stijlheid van de normals.
maar hoewel in shot 1 de rechterkant er 'scherper' uitziet, vind ik de linkerkant toch mooier.
je maakt een grapje hoop ik? je ziet de pixels zo uitsteken!

de mod textures zien er echt low-quality spul uit imho, behalve bij die laatste shot ziet de default kant er ERG low quality uit en beter met de mod

[Reactie gewijzigd door Sir_Eleet op 23 mei 2008 19:26]

Dat ziet er niet normaal goed uit. Zeer realistisch.

Neem aan dat afgezien van betere textures hij er ook betere bump maps, ray tracing, reflectie etc in heeft gebouwd. Aangezien de shadows aan de rechterkant steeds een stuk realistischer zijn. De berg (screenie 4) is nog wel enigsinds plastiek. en de planten zien er ook nog erg reflecterend uit.

Voor dit soort details heb je een stevig bakkie nodig om soepel te kunnen spelen.

En, iedereen die denkt dat shot 2+3 er niet beter uit zien, zou voor de grap eens moeten inzoomen.

[Reactie gewijzigd door bbr op 23 mei 2008 14:42]

Dat schaduwen 'realistischer' lijken is waarschijnlijk te wijten aan scherpere normal maps (die dat soort effecten geven), die iets dieper zijn dan de originelen. Ik betwijfel dat 'ie de engine gedecompiled en aangepast heeft om features als ray tracing (waar je dat hierbij ook maar gebruiken mag) toe te voegen.
Shaders zijn relatief makkelijk aan te passen. In gecompileerde vorm zijn ze namelijk gewoon standaard bytecode waar je de shader asm en constanten weer van tevoorschijn kan toveren. Als het geen aparte files zijn en het lastig blijkt om ze in hun huidige locatie (zoals in de executable zelf) aan te passen, dan kun je nog altijd een d3d proxy dll maken die de SetShader() call afhangt, de shader herkent en vervangt door een eigen implementatie. En sommige games shippen zelfs met de asm in source-code of zelfs de HLSL code van de shaders die ze tijdens runtime gaan compilen :).

Je zou in een pixelshader van raytracing (raycasting eerder) gebruik kunnen maken om bump-self-shadowing mogelijk te maken als je ook toegang hebt tot de heightmap (die vaak in het alphakanaal van de normalmap gecodeerd wordt om parallax scrolling toe te passen in de texture lookups voor extra diepte-effect). Ik betwijfel echter of dat ook het geval is, en denk daarom meer dat er idd aan de normalmaps getweaked is (stijlere normals zoals je zelf ook al zei, hogere resolutie bumpmaps, of een negatieve mipmap bias waardoor textures wat scherper blijven ten koste van wat aliasing effecten (en ietwat performance loss door meer texture cache misses).

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 mei 2008 15:24]

In 3 van de 4 shots vind ik de looks zonder mod mooier. Alleen de bergwand is opgeknapt.

[Reactie gewijzigd door psyBSD op 23 mei 2008 14:19]

Ja dat komt omdat dit gewoon edited textures zijn iets wat helemaal niet geweldig hoord te zijn, photoshop openen nieuw kleurtoontje er over heen normalmaps aanpassen, compilen en huppakee...

De berg wanden zijn idd geheel nieuwe textures in tegen stelling tot de zand textures.

Imo hoort dit ook niet op tweakers, zo goed als in elk spel zijn mods voor textures en models, google maar eens wat.

Met een beetje moeite kan je zelfs games zoals Counter-strike:source er zo goed als cod4 uit laten zien.

[Reactie gewijzigd door Engra op 23 mei 2008 14:29]

Die nieuws waarde van het bericht gaat over het feit dat de modders misschien eerder zijn als het bedrijf.
Moet je eens naar de weg kijken in die foto's, het lijkt wel een maanlandschap. Hier en daar wat scherper maar niet echt een verbetering, in mijn opinie het omgekeerde: een verslechtering.
ben ik het volkomen met je eens.

persoonlijk vond ik dat crysis zelf al aardig overdreven bezig was met belichting (overbelichting) en leek het daardoor weer minder realistisch. maar het ziet er nog erger uit met de mod.

wat ik wel moet zeggen is dat de afwerking van bijvoorbeeld blaadjes aan de boom, een stuk mooier is.
Ziet eruit als gedetailleerdere normalmaps en/of een negatieve mipmap bias (dat laatste zie je vooral aan de aliasing in de rechtershots).
Het ziet er wel wat vager uit met de mod... Is op zich niet eens een verbetering te noemen.
Dit rotsen zien er aan de linker kant realistischer uit dan de strakke uitvoering aan de rechter kant.
Het ziet er nog behoorlijk nep. Kan je beter die LEGO spelletjes spelen :)
Maar goed, zelfs Crank in HD kan er belabbert uit zien (val scene!).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True