Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 121 reacties

Uit onderzoek van een Australische wetenschapper blijkt dat online liefde meestal gedoemd is te mislukken. Doordat mensen een emotionele band opbouwen voor ze elkaar ontmoeten wordt er vaak voor de verkeerde partner gekozen.

datingNiet geheel verrassend blijken mensen zich online vaker beter voor te doen dan ze zijn. Volgens psycholoog Matthew Bambling van de Queensland University of Technology blijken voornamelijk vrouwen hiervoor gevoelig te zijn, doordat ze aangetrokken worden door gevatte opmerkingen en slimme emails. Sommige mannen maken hier gebruik van door simpelweg dezelfde mail naar een dozijn vrouwen te sturen op een datingsite in de hoop dat er iemand op reageert.

Bambling stelt dat de meeste problemen omzeild kunnen worden door in een vroeg stadium elkaar te ontmoeten, om zo te voorkomen dat men een fantasiebeeld opbouwt van zijn potentiële nieuwe partner. Bambling suggereert dat een stel in spé elkaar het beste na enkele emails al kan ontmoeten. Pas dan kan duidelijk worden of een relatie mogelijk is.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (121)

1 2 3 ... 6
Het vervelende van lange-afstands-relaties via internet is dat je maar kort bij elkaar bent, en dan weer weken of maanden van elkaar vandaan moet leven. In die tijd dat je zonder elkaar bent, ga je toch over elkaar dromen, en idealiseer je de relatie, of je het nou wilt of niet. Dat gaat je later toch nekken, want als je samen bent komen toch de eerste haarscheurtjes bovendrijven die je in je ideaalbeeld niet erbij had gedroomd.

Mijn lange-afstands-relatie ging mis omdat ze gewoonweg niet te vertrouwen bleek. Helaas kwam ik daar pas achter nadat ik m'n hebben en houden in dit land had opgezecht, verkocht, weggegeven, etc. :( On the bright side ben ik nu happily getrouwd met de vrouw van het reisbureau waar ik alle tickets naar m'n ex had gekocht. :D

[Reactie gewijzigd door 19339 op 22 mei 2008 21:56]

beetje off-topic maar dit vind ik dus een gaaf geval! Ooit er over nagedacht hier een (kort) verhaal over te schijven?
LOL. Ik had een relatie van bijna 11 jaar. Ook alles gepakt om (samen) in een ander land te wonen (Nieuw Zeeland). Dat was dus een IRL relatie.

Nu woon ik met mijn Internet relatie in Mexico.

Zoals ik onderaan al schreef: hoe is de verhouding IRL mislukken : Internet mislukken.

[Reactie gewijzigd door J.J.J. Bokma op 22 mei 2008 22:05]

Eigenlijk 100% mee eens.... Ik heb aardig veel gedate en allemaal hopeloze gevallen om eerlijk te zijn. Een aantal lieve vriendinnen aan overhouden, maar voor een relatie... No way. Eerlijkheidshalve gebied me wel te vertellen dat ik nu bijna 2 maanden iets moois bloeit met iemand waar ik eerst 2 jaar mee chatte maar nooit tot een ontmoeting was gekomen omdat ik haar te knap/leuk vond. (ja ik spoor niet)

Wat ik niemand hoor zeggen is dat hoeveel personen ze hebben gedate voordat ze de ware tegen kwamen. Ik denk denk we dat mee moeten nemen in dit rekensommetje.
Dus als je 10 mensen hebt gedate en je komt de ware tegen is het slagingspercentage 10%.

Daarnaast is de tegenhanger offline daten (in een cafe ofzo) en hoeveel personen kwam je daar tegen voordat de vonk oversloeg...Ik namelijk denk dat je dit niet met elkaar kunt vergelijken.

Ik ben het echter helemaal mee eens dat verwachtingen die je hebt totaal anders kunnen uitvallen.

TIP: Webcam en Skype kunnen je een beter idee geven over hoe iemand is dan platte tekst.
Ik denk dat de meeste relaties gedoemd zijn om te missen. Period.
Wat ik bedoel is dat ook off-line relaties vaak mislukken. Het ligt er ook nogal aan wat je definieert als een relatie. Is daar al sprake van als je wat emailtjes hebt uitgewisseld? Of pas als je je partner aan je ouders hebt voorgesteld ofzo? Het maakt nogal voor de resultaten van dit onderzoek.

Als je het uitwisselen van een paar emails vergelijk met een avond wat kletsen aan de bar, dan kan je m.i. niet zeggen dat er dan al sprake is van een relatie. Net als na zo'n paar emails is een avondje aan de bar kletsen ook geen enkele garantie voor een werkende relatie. Het kan in beide gevallen wel een eerste stap zijn.

Ik denk juist dat het bijzondere aan online relaties is dat je elkaar alvast wat kan leren kennen zonder dat je echt op het uiterlijk let. Dat kan ook heel positief werken. Natuurlijk kunnen mensen zich anders voordoen dan ze zijn, maar dat kan net zo goed "in real life".
Ik denk dat de meeste relaties gedoemd zijn om te missen. Period.
Wat ik bedoel is dat ook off-line relaties vaak mislukken. Het ligt er ook nogal aan wat je definieert als een relatie.
Je bedoelt met 'offline' toch 'single-player'? Of bedoel je 'hotseat'? ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 mei 2008 19:51]

Ja, in het artikel staat ook: "meestal gedoemd te mislukken" :)
is sowieso een open deur, want ook van alle real life relaties zijn de ook meeste gedoemd te mislukken als je er vanuit gaat dat een huwelijk of ander partnerverband de succesvolle finish is. Neemt niet weg dat je op weg naar de "mislukking" toch een zeer leuke tijd kan hebben en elke ervaring er weer 1 is.

Ikzelf blijf het proberen via de digitale manier omdat ik in het echte leven simpelweg te weinig singles tegenkom.
Je gaat naar de gemidelde buurt kroeg en daar zijn genoeg singels te vinden hoor...

Baretje, Disco, Verjaardagen zijn de gebieden waar je moet zijn als je mensen wilt ontmoeten (disco wat mider ;))

Anyway. Kan natuurlijk ook op je werk O-)
Sterker nog, de statistiek in Nederland zet werk op nummer 1 en internet op nummer 2. Barretje, disco en verjaardagen komen daarna pas.
Helemaal mee eens. Ik denk dat de kans in een willekeurige kroeg niet veel groter is. En ook daar doen mensen zich beter voor dan ze zijn. De onderzoeker heeft wel gelijk maar het heeft denk ik niet zo gek veel met internet daten te maken, maar meer met relaties in het algemeen.

Die van mij komt niet van internet en ook daar mankeert het nodige aan. Ik heb ook wel eens iemand online leren kennen, was een tijdje best oké maar paste gewoon niet zo goed. Maar dat geldt dan ook wel weer voor de meeste mensen die je gewoon leert kennen.
Bar/Disco is toch meer iets voor one night stands is mijn ervaring. Op zoek naar een partner op het werk zou ik zelf niet doen. Lijkt me niet goed voor de onderlinge verhouding met je collega's.
Als je voor een detacheerder werkt, heb je daar minder last van ;)
Hoeveel ICT-ers werken voor een detacheerder :)
Ik denk dat dat net de crux is: een IRL relatie die als een online relatie begint heeft (nog) meer kans om spaak te lopen dan een relatie die ook IRL start.
eens, net zoals de meeste blind dates mislukken, kroegmeiden nuchter niet de juiste blijken etc etc, er is in het begin gewoon een hoop mislukking - via internet of niet.
Dat je niet te lang moet wachten ok, maar dat was in de 15e eeuw ook al zo (als je al vrije partnerkeus had).
Internet is kut! Merk het altijd met mijn vriendin... In het echt is het altijd super leuk, maar via MSN is er nogal wat miscommunicatie... Overigens was het voor we wat kregen wel altijd super leuk via MSN :P
Overigens was het voor we wat kregen wel altijd super leuk via MSN.

Dus jij beweert dat je bijvoorbeeld een BMW mooi vindt, maar dat je er nooit eentje meer wil zien... |:(

Overigens is het ook idioot om een relatie via het internet in stand te houden / op te bouwen als het ook echt anders kan. Een vrouw die bijvoorbeeld met een haar man (militair) in Afghanistan communiceert is wel wat anders.
Laat ik het zo stellen, een leuke/geschikte meid (of man voor de vrouwelijke lezers onders ons :P) moet je in principe overal tegen kunnen komen, dus ook op het internet. Maar het is altijd belangrijk om echt fysiek samen te zijn (en dan heb ik het niet over plezierlijke nachtelijke uurtjes), internet schiedt daarin tekort. Internet is namelijk te ver weg en te afstandelijk. Maar, het principe van internet blijft natuurlijk handig!

[Reactie gewijzigd door WinL op 22 mei 2008 20:06]

Dus jij beweert dat je bijvoorbeeld een BMW mooi vindt, maar dat je er nooit eentje meer wil zien... |:(

Ik snap je vergelijking niet helemaal? Ik zeg dat het voor we wat kregen wel leuk was via MSN, maar dat MSN daarna eigenlijk nooit meer hetzelfde was. Veel miscommunicatie, wat er in het echt niet is.

Wat heeft dat met een BMW te maken die ik mooi vind? :+

[Reactie gewijzigd door Snippertje op 22 mei 2008 20:16]

Haha! :) Het is maar hoe je het leest!

Je (overgens humoristische) woordkeuze laat verschillende interpretaties toe en WinL heeft nou net die gekozen die jij kennelijk niet bedoelde! ;)
Daar heb je wel een punt ja, waarschijnlijk ook omdat je elkaar toch al zovaak ziet dat je elkaar niets boeiends meer te vertellen op MSN, dus t neerkomt op snelle dingen met halve aandacht. en dat gaat nog wel eens mis :P
Mijn vriendin is ook van t internet =)
En de mijne doet t prima!
Same here, alleen dan gewoon een intelligente, lieve vrouw (en baby inmiddels). Het is denk ik een beetje een snelle conclusie die deze man trekt. Wat ik mij juist heel goed kan voorstellen, is het feit dat er zoveel mannen tov vrouwen zijn op dat soort sites. Dus is de kans groter dat de vrouw een verkeerde partner tegenkomt. Verder hebben zeker mannen er een handje van om meteen een avontuurtje te verwachten en dat leidt tot geforceed gedrag...ook dat is vaak niet prettig tijdens de eerste dates. Je moet dus het kaf van het koren zien te scheiden, dit kan online ook prima, door gewoon minimaal 6 maanden met iemand te mailen...de meeste vallen toch door de mand, mits je goed blijft opletten. En natuurlijk gewoon eerlijk tegenover jezelf zijn na zo'n date, er is voldoende keus. :) Zoveel scheelt het niet van de gewone manier tijdens een feest, vaak gebaseerd op het uiterlijk. Het is niet voor niets dat het bijna een mode is om als vrouw met kinderen zonder partner te zitten, dat komt echt niet door allemaal internet-dates. Het is veel complexer dan deze man het voorstelt.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 22 mei 2008 20:34]

Helemaal mee eens, maar toch denk ik dat er een wezenlijk verschil is van wat het uitganspunt is voorjezelf en de beweegreden om iets te doen.

Ik ga/ging naar de kroeg om een biertje te drinken en als je dan nieuwe mensen (mannnen/vrouwen) tegenkwam - leuk. Ik heb zelf op deze manier mijn vrouw ontmoet en het was niet mijn bedoeling een relatie te beginnen die periode.

Internet dating daarintegen kan veel complexer zijn, de verwachtingen zijn veelal "hoger" voor iemand die iemand "tegenkomt" - dus misschien ook meer teleurstelling van eventueel mogelijke relatie's die niet goed gaan.

Internet stelt mensen ook in staat zich "anders" voor te laten komen, je kan jezelf "polijsten" en wie wil dat niet? - maar ja, eens moet je met de billen bloot en of die ander dan zo meegaand is, valt nog te bezien.

Nee, de kroeg is nog steeds de WYSIWYG plek.

Ik denkzelf dat de mate van "geforceerdheid" alles bepalend is van hoe je overkomt op het andere geslacht en of een eventuele relatie op lange termijn werkt.


edit: xtra woordjes

[Reactie gewijzigd door GetaGrip op 23 mei 2008 08:43]

@Getagrip: "Nee, de kroeg is nog steeds de WYSIWYG plek."
-
Nou ik dacht het niet, als ergens mensen zich nu 'anders voordoen', dan is het wel onder invloed van alcohol, roken, drugs en een absoluut niet serieueze sfeer van opschepperij als bij de Kroeg op de hoek.

Juist de Kroeg is: What You See, Is What Next Morning Will Be Totally Different! -plek.

Geef mij maar de Leeskamer van de lokale Bibliotheek
of gewoon de Spontane Bus-hokje-preek. Then You Get What you See! ;)
Daarom staat er ook 'meestal' in de titel van het artikel. Dat het bij jou goed gelukt is wil niet zeggen dat het bij alle anderen ook zo gaat. Alleen op basis van de onderzoeksmethode en het volledige rapport zou je kunnen zeggen of de conclusie van de wetenschapper steek houdt.
Sja, kan het dan ook niet laten om deze oldie te posten :+

Maar zoals weer blijkt: er zijn ook genoeg geslaagde relaties te vinden :)
Hier nog zo een :)

Klik :P

Kan me wel voorstellen dat je elkaar inderdaad vrij snel moet gaan zien om waanbeelden te voorkomen.
Vriend van me heeft ook een meisje via internet ontmoet, zij gingen elkaar vrij snel zien, en het gaat nog steeds goed (meer dan een jaar ondertussen).
Ik heb mijn vriendin ook via de mediaweg internet tegen gekomen, en we zijn op dit moment nog samen. We zijn 3 jaar en samen.

Er staat ook meestal, dus er zullen uitzonderingen zijn.

Maar wat het topic zegt, lijkt me meestal logis want iedereen doet zich anders voor op het internet.
3 jaar en samen?
Wel jong voor een relatie is het niet?

Ben wel trots op je dat je al een bericht kan plaatsen :)

Mijn vrouw heb ik 5 jaar geleden ontmoet op straat, ze woonde in de buurt.
Vorig jaar getrouwt en afgelopen november is onze zoon geboren.
3 jaar en samen?
Jij kan er anders ook wat van:
Mijn vrouw heb ik 5 jaar geleden ontmoet op straat...
Wekt (bij mij althans) verkeerde suggesties :P
Tja ik heb ook geen slechte ervaring met internet dating. Misschien omdat ik in een vroeg stadium al begon te bellen en skypen etc.. en daarna echt vrij snel afspreken. Maar er is vrijwel altijd wel wat leuks uitgekomen. Heb niet te klagen.
Grote voordeel wat ik er in zie is dat je toch iemand kunt ontmoeten terwijl je het met werk etc... gewoon te druk hebt om echt te gaan stappen.
Te druk om te stappen? Is dat niet een vorm van niet kunnen plannen?

Internet is leuk om kennis te delen enz. Maar verre van geschikt om relaties mee te onderhouden.
6 a 7 dagen per week werken. Nee dan ga je wat minder stappen.
Echt man hoe je dat typt, klinkt alsof je over een staafmixer praat die je in een webwinkel hebt gekocht in plaats van in de Blokker :P
misschien heeft hij haar uit wel uit de catalogus rusland of thailand ;-)

[Reactie gewijzigd door bbob1970 op 23 mei 2008 09:44]

En de mijne doet t prima!
Wat doet ze prima? Afwassen? Strijken? De was doen?
Ik ben ook alweer 9 maanden samen met een meisje dat ik via een forum heb ontmoet.

Het grote voordeel van een meid die je ontmoet op een forum is dat je gewoon de hele dag tweakers kan gaan F5'en zonder geklaag te horen :P
haha, vrouw die sop-hietje heet. wast dan extra goed af zeker:P. aahhh tja, de flauwheid :). wou eerst iets over sop-grot zeggen maar dat ging me te ver voor t.net.

neej serieus dan maar ;). Toch maar eens proberen dat online date dan. het kan dus ook wel goed gaan ondanks de rare verhalen die je hoort als "sexysophie bijkt man met baard" en "slank model is junk met anorexia". En anders scheelt het toch weer een maandje of 2 koken, dat doen vrouwen veeeeel beter dan ik.

edit: "als mij", "dan ik"

[Reactie gewijzigd door ThePiratemaster op 22 mei 2008 23:55]

"slank model is junk met anorexia"
Ik vrees dat dat voor meer modellen gaat tegenwoordig, niet alleen die op datingsites :+

Overigens heb ik mijn (inmiddels ex-)vriendin ook leren kennen via internet. Dat ging alleen niet via datingsite of zo, en in eerste instantie waren we ook niet tot elkaar aangetrokken, maja, dat groeit op een gegeven moment gewoon (na 5 jaar :P)

Ik vraag me alleen wel af hoe dit gaat reageren met de nieuwe reclamecampagne 'Cyberlokkers laten niet los'.

[Reactie gewijzigd door Zyppora op 23 mei 2008 12:55]

*kuch* ik moet een uitzondering zijn, ik haat koken :P
Ik denk dat mensen die primair op internet partners zoeken sowieso niet handig in relaties zijn, omdat ze anders niet primair op internet partners zouden zoeken :) Met een beetje gezond verstand kan je dat zo beredeneren. Niks geen onderzoek nodig.
Ach of je bent wel goed in relaties maar erg kieskeurig ofzo... of je hebt gewoon niet zo'n breed sociaal leven om wat dan ook,...
mm blijkt dat de helft van de singlemarkt in Vlaanderen eens online piept. Inslikken die handel dus. Meer dan alleen je mening is het niet.
Onzin, ik was er net zo "goed" in als in real life. Je moet het Internet simpelweg zien als een extra mogelijkheid, iets wat je ernaast ook kan hebben, meer niet. En gewoon niet "op zoek" gaan, maar leuke dates hebben, voor de lol...dan heb je vaak meer kans en zo niet, heb je een leuke dag gehad. Men wilt het vaak veel te snel allemaal, online daten is dat vaak ook voor veel mensen.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 22 mei 2008 20:39]

online brengt meer bij elkaar. kortstondige relaties irl zijn van deze tijd. op internet niet anders
Iinderdaad... Sowieso, uiteindelijk is vrijwel elke liefde gedoemd te mislukken, of je elkaar nou oorspronkelijk irl of online hebt ontmoet. Er is maar een hele kleine kans dat je het de rest van je leven uithoudt.

Maar dat maakt helemaal niets uit, en is zeker geen reden iets te laten. Als je meer een leuke tijd hebt toch!
Maar dat maakt helemaal niets uit, en is zeker geen reden iets te laten. Als je meer een leuke tijd hebt toch!
als je allebei zo denkt wel ja, maar naar mijn idee is vaak 1 van de 2 serieus, vaak de vrouw, en de man speelt even het spelletje mee. Hoe vaak ik van dat soort gasten de scherven wel niet heb op mogen ruimen... *zucht*.
Er zullen altijd mensen die er niet in slagen om via de meest gangbare manier, zijnde via vrienden, werk of in een kroeg etc. iemand te vinden. Voor hen is het internet denk ik wel een uitkomst. Het probleem is alleen dat er erg veel mensen het proberen met de illusie dat ze een prins op het witte paard gaan vinden, of een supermooie vrouw. Het is een illusie omdat deze personen niet op een relatiesite hoeven te zoeken naar een partner, voor hen is er al zat animo dus waarom zouden ze.

dus ja, de uitspraak "online liefde meestal gedoemd te mislukken" is waar. Maar de meeste mensen kunnen dit zelf ook wel bedenken.
Hier gaat het prima, na 2 jaar gewoon vrienden uiteindelijk een vliegticket gekocht naar de VS en er eens een paar weken geweest. Daar kwam de liefde uit, en sindsdien vlieg ik op en neer, zoals iedere relatie is het geen sprookje, maar het kan degelijk. Tig bezoekjes later kan je daar wel mee leven.

Zoals als 80x gezegt, elke relatie is gedoemd te mislukken, maar je hebt het zelf in de hand ..

Overigens geen internet-'dating', maar dat is terzijde, het is grotendeels online.
We praten wel over een afstand van 8000km, mischien zit er meer in de relatie dan een korte afstand, het is elke keer weer een smak geld, en bij elke keer zal de vraag toch door je hoofd gaan of het wel de moeite waard is. En dat is het.

[Reactie gewijzigd door Tyson op 22 mei 2008 20:56]

1 2 3 ... 6