Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties
Submitter: cocico

De Belgische wimax-aanbieder Clearwire belooft dat internetgebruikers met zijn 'freedom volume'-abonnementen ongestoord kunnen surfen, zonder zich druk te hoeven maken over datalimieten. Veelverbruikers worden echter wel afgeknepen.

Clearwire logoDe isp stelt op zijn website dat het zijn klanten bij 'normaal' internetgebruik niet voor de voeten zal lopen met datalimieten voor het gegenereerde dataverkeer. Volgens Clearwire zou slechts vijf procent van zijn abonnees bovengemiddeld veel data downloaden. De isp knijpt de downloadsnelheid van deze groep af, maar belooft niet achteraf met rekeningen te komen voor het verstookte dataverkeer. Clearview stelt echter dat p2p-applicaties en voip-toepassingen als Skype minder geschikt zijn voor zijn abonnees, omdat dergelijke toepassingen teveel dataverkeer zouden genereren.

Ondanks de mitsen en maren in de spelregels voor de 'freedom volume'-abonnementen, is Clearwire een van de eerste isp's op de Belgische markt die lijkt te willen breken met de traditie om de klant gevangen te houden binnen stringente downloadlimieten. Het is echter nog maar de vraag of meer providers in BelgiŽ zullen overstappen naar de in Nederland gangbare fup's. Clearwire biedt momenteel drie wimax-abonnementen aan: Freedom Budget met een downloadsnelheid van 1Mbps voor 29,99 euro per maand, Freedom met 2Mbps voor 34,99 euro en Freedom Max tenslotte biedt de gebruiker een downloadsnelheid van 3Mbps voor 44,99 euro per maand.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Kijk ik snap die hele prijstelling ook eerlijk gezegd niet. Ze komen zelf met cijfers aan dat 'slechts' 5% overmatig internetverbruik heeft, dit is een heel beperkte groep in de totale populatie.

Normaal gesproken bereken je dus gewoon een kostprijs uit, die alles afvangt en zeker aangezien dit statistisch bijna een normaalverdeling is. Er is natuurlijk in je populatie sprake van een extreem hoge uitschieters, alsmede lui die per maand bijna niks verstoken. Dit hoeft elkaar niet in evenwicht te brengen, maar compenseert toch zeker wel.

Kijken we dan naar de prijsstelling is dit bijna legale oplichting, zeker in vergelijking met omringende buurlanden. De kostprijs van Belgisch dataverkeer is echt niet tientallen keren duurder dan hier in Nederland of Duitsland.

Zoiezo is het nogal frapant dat eigenlijk de Belgische staat met haar Belgacom een rem op deze markt heeft. Een samenleving heeft gewoon een goede digitale infrastructuur nodig, dit ten voordelen van oa innovaties.
Je beperkt je eigen bevolking... nu kun je misschien nog aardig wat geld met deze strategie maken. De rekening kun je echter over een tiental jaar wel verwachten, wanneer je een samenleving hebt die een technologie achterstand met haar omringende Europese buurlanden heeft opgelopen.....

[Reactie gewijzigd door Katseviool op 15 mei 2008 16:21]

Net even langsgelopen in de Clearwire winkel in Gent. Na mijn ontdekking gisteren (toen ik het submitte) nergens kunnen vinden 'hoeveel' 'veel' is. De juffrouw in Gent wist me te zeggen dat ze niet moeilijk gaan doen over 150GB, best netjes lijkt me!

Oja: 3Mbps is niet veel, maar als ik alle Clearwire sites in de landen bekijk, komen ze nergens hoger dan in BelgiŽ. Het lijtk me dus dat 3Mpbs ergens een 'limiet' is...

En: binnenkort ook beschikbaar in Oostende, na verloop van tijd willen ze de ganse Belgische kust coveren onder het motto: als je in een van de grootsteden woont en je gaat op vakantie aan de kust, kun je daar gratis verdersurfen als je je modem meeneemt. Dat vind ik wel een 'pro'!

Begrijp mij echter niet verkeerd: ik verkies ADSL 2+ boven dit, maar ik zit op een appartement waar ik gťťn Telenet wou, en er ligt gťťn telefoonlijn tot bij mij boven!

[Reactie gewijzigd door cocico op 15 mei 2008 18:34]

Wow, er wordt gesproken op de site dat ze 3GB in een paar uur al "grootverbruik" vinden. Nou is dan de vraag of je dat volume wel haalt met de dunne lijntjes die ze leveren maar 3GB in een paar uur is voor de meesten eerder regelmaat dan uitzondering, even afgezien of het dan om legale of illegale downloads gaat.

Nee dank je; zelfs al zou ik in Belgie wonen, heb ik geen zin om elke keer de discussie aan te gaan waarom ik wordt geknepen als ik weer eens een ISO van Microsoft, VMWare of iets dergelijks hebt gedownload.

*edit*
but are not limited to: using the Service to host a web server site which attracts excessive traffic at your location, continuously uploading or downloading streaming video or audio, usenet hosting, or continuous FTP uploading or downloading.
Oftewel; als je streaming audio wil luisteren een paar uur per dag, heb je ook al de mogelijkheid om geknepen te worden. Vage voorwaarden voor een zeer vage dienstverlening!

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 15 mei 2008 13:39]

"continuously uploading or downloading streaming video or audio"

Ze spreken hier zichzelf een beetje tegen, als je kijkt op de volgende pagina;

http://www.clearwire.be/index.php?section=749

staat er:

geschikt als je vooral wilt:
• mailen & chatten
• info opzoeken
• online banking
foto's en filmpjes bekijken
• muziek bestellen
• gebruiken met meerdere
gezinsleden

Nou ken ik genoeg mensen die wel eens 1 a 2 uur op youtube rondhangen en nog meer mensen die zoals MAX3400 al aanhaalde naar internet radio luisteren..

Beetje vreemd allemaal.

Ze hebben gewoon gekeken naar wat de andere ISP's niet hebben en waar men toch om zit te vragen.. en er dan voor gekozen om toch met de zelfde beperkingen te werken maar er wel een mooi lulverhaal omheen te naaien.
Alleen zijn ze dan weer niet zo snugger om zich te bedenken dat de enige mensen die hier op zitten te wachten (onbeperkt internet) niet de domme thuis gebruiker zijn maar over het algemeen wel mensen met wat verstand van PC's en alles wat daar bij komt kijken.

Edit:

leuke fout @ http://www.clearwire.be/index.php?section=236

De VSA? Een kruising tussen USA en de VS neem ik aan.. (of ben ik nou gewoon zo doof dat ik deze referentie nog nooit gehoord heb)

[Reactie gewijzigd door Naatan op 15 mei 2008 13:57]

"Edit:

leuke fout @ http://www.clearwire.be/index.php?section=236

De VSA? Een kruising tussen USA en de VS neem ik aan.. (of ben ik nou gewoon zo doof dat ik deze referentie nog nooit gehoord heb)"

je bent gewoon zo doof ;) "Verenigde Staten van Amerika" ;) simple as that... hehe klinkt idd gek maar is zeker niet fout
3Gb in 2 uur is een gemiddelde snelheid van 436kb per sec. Niets mee mis lijkt mij en eerlijk gezegd eerder uitzondering dan regelmaat.

Verder de discussie als je elke keer een iso download, hoevaak komt zoiets voor? Ik heb toevallig met een verse setup 3 iso´s moeten binnen halen van ubuntu en dan nog wat extra packages. Dus laat dat 5Gb zijn dan zit je er ver doorheen. Misschien nog wat surfen en andere grapperij en dan kom je cht niet voorbij de 30 tot 40Gb per maand. Ga je hier overheen dan heb ik echt toch zo mijn vraagtekens over hetgeen wat je download en dan mag je blij zijn dat men niet actief filterd op illegale content.

Wat mij betreft mochten ze trafficshaping best toepassen op erkende illegale content. Dat wil zeggen laat Warnerbross & Co. maar de hashes doorgeven van oude series en filter ze er maar uit. Filteren heden ten dagen zelfs op encrypte verbindingen wordt steeds minder een belemmering.
Waar komt die 5% toch steeds vandaan? Ik bedoel, ik snap best dat de gemiddelde surfer niet zoveel download als een tweaker, maar aan de andere kant is het downloaden van muziek / films, en tot op zekere hoogte series toch wel gemeengoed tegenwoordig... Ook Skype zie je meer en meer.
Edit: Daar komt nog bij 't youtuben en dergelijke... DŠt is toch zeker gemeengoed...

[Reactie gewijzigd door Huuruun op 15 mei 2008 13:38]

Van de normale verdeling die waarschijnlijk is opgesteld ;)

Daar is dat percentage namelijk erg makkelijk van te bepalen. (gemiddelde + 2* standaardafwijking als ik me niet vergis)

Overigens vind ik het dus ook BS. De kosten worden volgens mij gewoon kunstmatig zo hoog gehouden per MB, dit datalimiet is natuurlijk zo opgesteld dat 95% zich er aan kan / wil houden voor die prijs (!). Anders zouden ze de datalimiet, en daarmee ook de maandelijkse kosten, moeten verhogen per maand, wat automatisch minder klanten betekent uit de 95% categorie, waar het ze nu net om draait.

In Nederland liggen die kosten blijkbaar veel lager, en kan dus voor dezelfde prijs een gemiddeld gebruik van b.v. 50GB worden aangenomen voor dezelfde prijs (en dat zou dan met dezelfde standaard deviatie b.v. een stuk beslaan tot 100GB waarin 95% zich bevindt). Dan zijn de uitschieters aan de bovenkant opeens niet zo hoog meer, en blijkbaar ook niet de moeite om ze af te knijpen.

[Reactie gewijzigd door jkommeren op 15 mei 2008 13:54]

Het gaat om dat gemiddelde. Als men alle gebruikers meerrekent die van abonnement veranderen voor meer te downloaden, of alle gebruikers meerekent die volume-blokken bijkopen en alle anderen die hun verbruiksmeter in het oog houden, ... dan kom je volgens mij wel eerder aan een +10%.

Wat met 'oudere' mensen, kleine kinderen, etc.. ? Wel, vaak is de lijn toch verdeeld over het gezin, en cumulatief zal een online Studio Brussel luisteraar, de mp3-downloader, de videofilm downloader, de gamer die via Steam download, de jonge Tweaker die al eens met Linux speelt of net een Visual Studio Express versie download, best weleens tegen smallband aanlopen. Kans is reŽel dat bij 10% van alle aansluitingen, er ťťn keer in het jaar weleens de limiet van 12GB wordt bereikt. Kan toch vrij goed, niet?

Dus volgens mij, op wat ik ervaar van andere abonnee's variŽrend van verscheidene soorten gezinnen, is 5% toch wat 'gematigd'.
Als je volgens hun met skype al teveel dataverkeer genereerd dan zullen ze hier ook niet veel hoger dan 20GB pm aan download zitten voor je wordt geknepen.

Als er maar 5% zoveel verstouwd waarom afknijpen? :? Als het 50% is kan ik begrijpen dat ze bang zijn dat je andere gaat storen op het netwerk maar met 5%? :?

[Reactie gewijzigd door Krizzie op 15 mei 2008 13:39]

Het hangt er natuurlijk vanaf naar welke snelheid ze worden afgeknepen. Als het vergelijkbaar is met Telenet's smallband is het triestig traag!
Ze bieden internet via WiMax aan in een beperkt gebied (en zijn dus geen adsl-aanbieder zoals in het artikel staat), die 2-3mbps kunnen ze ook niet echt garanderen (je weet wel hoe dat gaat met draadloos). Ze hebben dekking in Gent, Brussel, Aalst en Leuven maar dat is ook niet overal gegarandeerd.

Aan al de onderstaande dus hier ook rekening mee houden waarom die prijs 'anders' is! Je hebt hier geen kabel of telefoon nodig, enkel stroom... je mag vrij verhuizen naar overal waar je ontvangst hebt van hun Wimax netwerk (nog vrij beperkt)!

Eerst stap in een goede richting.... ? ik denk van wel, FUP is beter dan 12gb bij de Duo's, Want zo streng gaan ze FUP niet interpreteren volgens mij.

Edit: veruidelijking

[Reactie gewijzigd door Lauwes op 15 mei 2008 15:33]

fair use policy is de grootste onzin die je kan bedenken. Het zegt immers helemaal niet, je weer niet waar je van tevoren aan toe bent.

Daarnaast schrijven veel providers ook nog eens geen datalimitiet en verwijzen dan vrolijk dan fair use policy. Voor mij is het duidelijk geen datalimiet is zoals het woord geen zegt geen, of in het engels unlimited.

Fair use is nooit gelijk aan geen datalimiet en ik wacht dan ook op een rechtzaak waarbij een rechter deze misleiding van gebruikers eens aan de kaak stelt.

In het geval van fair use moet men gewoon duidelijk zijn wat de grenzen zijn, wat is het gemiddelde van alle gebruikers en hoeveel % mag je daarboven zitten. Maar stel dat dat gemiddelde omhoog gaat juist omdat mensen toch meer gaan gebruiken gaat dan ook de limiet weer omhoog. Het is gewoon erg vaag allemaal dat fair use.
Het blijft natuurlijk een misleidende marketing-uiting, maar strikt genomen hebben ze gelijk: Bij een FUP heb je geen datalimiet. Er is geen vaste grens waar je niet overheen mag gaan, dus in dat opzicht is er inderdaad geen datalimiet. Dat wil dus niet zeggen dat je onbeperkt mag downloaden, want dat wordt weer gedekt door de fair use policy: Je hebt geen limiet, maar als je significant meer downloadt dan de gemiddelde klant, kunnen ze tůch maatregelen nemen. Nogmaals, best misleidend, maar marketingtechnisch en juridisch zeer slim geformuleerd.

Hiermee kan het dus voorkomen, dat je met een FUP zelfs slechter uit bent, dan met een datalimiet: Als de klanten in jouw omgeving allemaal heel weinig data verbruiken, zouden ze je er al heel snel erover kunnen aanspreken, dat je boven het gemiddelde zit. Dit hoeven niet eens Šl hun klanten te zijn, maar bijv. het gemiddelde van de klanten die aangesloten zijn op dezelfde router als jij. Dat is nou het grootste nadeel van FUP, aangezien ze die (gemiddelde) verbruiksgegevens niet openbaar maken, weet je nooit waar je aan toe bent. Je bent op elk moment overgeleverd aan de (mogelijk wisselende) strengheid van de ISP. En het hangt van de welwillendheid van de ISP af, of dat een voordeel is of niet.

[Reactie gewijzigd door REC op 15 mei 2008 15:20]

Zelf heb ik nu ervaring met fair use policy bij meerdere providers (via thuis, werk, op kamers etc.) @Home, KPN, XS4ALL, Surfnet en bbNed.

Hoeveel ik ook download (en ik heb hier via Surfnet een 100Mbit lijn liggen, lang leven studentenwoningn :P) ik heb echt nog nooit een brief gekregen van wie dan ook.

Ik heb enkel 1x van iemand gehoord dat hij een brief heeft gehad. Dat was mijn neef en was zo'n 8jr geleden toen hij een maand lang continue op nieuwsservers had lopen down en uploaden, en zelfs toen werd hem alleen gevraagd iets te matigen, niets werd afgesloten en er werden geen kosten verbonden. Hij heeft daarna nooit meer wat van ze gehoord. (Ik weet niet helemaal meer zeker welke provider dat was, maar ik dacht Xs4all).

Dus tsja, waar heb je het over? Ik ken zelf geen enkel verhaal over Fair use klachten of wat dan ook. Fair Use is voor de provider gewoon een maatregel om er voor te zorgen dat iemand niet op een 20Mbit lijn een fileserver begint die continue gebruikt wordt op max snelheid.
Dat _jij_ geen enkel verhaal kent over klachten aangaande de FUP, zegt natuurlijk helemaal niets, tenzij je alwetend bent ;) Ik kan mij bijv. uit een niet ver verleden nog heel veel klachten hierover herinneren van chello-gebruikers.

Maar ik zeg ook niet dat _momenteel_ de FUP van enige provider problemen oplevert voor (zware) downloaders, ik bedoel dat Šls er in de toekomst ooit door een ISP een probleem van wordt gemaakt, dan heeft de klant geen poot om op te staan, alles is juridisch keurig ingedekt in de voorwaarden. Nogmaals dat hůeft geen probleem op te leveren, maar die mogelijkheid is er wel degelijk. Een FUP is gťťn garantie voor onbeperkt downloaden, ook al lijkt het op dit moment wel zo te zijn ;)
Waarom wachten?
Begin zelf die rechtszaak als je zo graag wil dat providers die een FUP hanteren voor de rechter worden gesleept.

Maar ik snap 't wel je wilt al dat gedoe en die kosten van een rechtszaak niet, dus je zit te wachten tot iemand anders 't doet.
ik zelf heb nooit problemen gehad met een limiet.

Het gaat er gewoon om dat er providers zijn die wel werken met limieten, dat verkopen als fair use en doodleuk schrijven geen limiet.

Speedlinq was een voorbeeld van een bedrijf dat wel zulke limieten heeft.

Het gaat ook om de woorden fair use en geen limiet.

Let wel ik heb geen problemen met fair use maar verkoop het niet als zijnde geen limiet.

In de van dale is geen ook wel niet. Dus geen datalimiet is geen, niet er bestaat dus geen limiet. fair use is en blijft heel iets anders.

Een rechtzaak beginnen kan een consumentenbond beter doen die vertegenvoordigen de consumenten.
Hoe ik het lees, is het gewoon precies hetzelfde alleen noemen ze het anders.
Hoeveel is exessief meer verbruik dan het gemiddelde?
De gemiddelde Belg durft niet eens van Steam gebruik te maken of een DVD van usenet te downloaden in angst dat hun 'datalimiet' overschreden wordt of ze dan aan het einde van de maand tekort komen.
Deze FUP is dus enkel minder transparant dan een datalimiet, ze weten niet waar ze aan toe zijn en het gevolg is uiteindelijk hetzelfde.

Eigenlijk is een FUP de grootste bullshit die er is, want het weerspiegelt enkel en alleen wat het grootste gedeelte van de klanten doet.
Gaan ineens alle klanten exessief verbuiken, dan kunnen ze aan de hand van een FUP daar niets tegen doen, maar merken het wel in de portemonnee.
Eigenlijk zouden ook consumenten isp´s gewoon in 95th percentile moeten afrekenen, want dat is veel eerlijker en transparanter.
Dit is evenzeer geen onbeperkt surfen, de beperkingen zijn gewoon niet duidelijk. Dommel biedt al lang ongelimiteerd aan (na het overschrijden van je limiet) tegen 1Mbps. Maar dan heb je voor je limiet op is wel nog kunnen genieten van de volle bandbreedte.
Dommel heeft ook cityconnect, deze is echt onbeperkt (FUP met hogere limieten, gezien ze ook non-FUP-abbos hebben van 200GB).

De cityconnect is enkel binnen `grote' steden, maar dan heb je voor 35 euro + telefoonlijnkost wel 24Mbps...

Hoort een vermelding van dat soort niet bij in het artikel te staan overigens? Doel maar op het feit dat `clear' wire zo troebel als wat is, en dat zinvolle alternatieven toch ook wat aandacht verdienen.
Vanmorgen besteld bij www.dxadsl.be : 32,50§ pm voor 6Mbit en 175GB limiet :)
liever een harde limiet dan een vage "veelverbruikerslimiet"
-gewoon adsl: overal verkrijgbaar
-goedkoper
-vlugger
-en waarschijnlijk hogere limiet

[Reactie gewijzigd door ? ? op 15 mei 2008 14:02]

Iets zegt me dat je voor het bedrijf werkt, elke keer dat er een nieuwsitem wordt geplaatst over Belgische ISP's vindt je altijd iemand die net bij dxadsl een pakket heeft besteld -_-
absoluut niet :)

ik was van 1999-2006 klant bij Belgacom Skynet ADSL (ervoor dial-up)
in 2007 bij EDPNET (check mijn posthistory)
en sinds vandaag bij dxadsl

Er zouden meer consumenten zoals mij moeten zijn: gewoon gaan waar het het beste is. Dit komt de concurrentie alleen maar ten goede ;)

@ hieronder: o ja, wimax betekent draadloos *schaam*

[Reactie gewijzigd door ? ? op 15 mei 2008 22:06]

Echter ik zie de link niet tussen de aanbieding van WiMax met FUP en dxadsl met vaste verbinding en een hoge datalimiet. Een Tweaker die op zoek is naar een interessante draadloze verbinding in de hoofdsteden, bruikbaar via verscheidene hotspots, gaat dxadsl toch niet overwegen omdat het appelen met peren vergelijken is?
32,50 § + minstens 6,85 § voor discovery line bij Belgacom :)
Nou nou, beetje netjes blijven. Niet elke Tweaker is altijd ervan op de hoogte en het mag wel van tijd tot tijd gezegd worden dat dit een 'verdoken' kost is voor IEDEREEN die van Telenet naar ADSL gaat hoor. Want de meerderheid van TN-gebruikers hebben gťťn (actieve) Belgacom lijn meer hoor.
En 6,85-euro per maand is 82-euro per jaar. Verwaarloosbaar zou ik dit ook niet durven noemen, dus wel relevant. (En een los apart koperpaar kost +-10 euro in de maand, maar levert op de piekmomenten wel meer stabiliteit)

[Reactie gewijzigd door Mizitras op 15 mei 2008 20:58]

Wat ik me dan afvraag, in hoeverre wordt je afgeknepen. Als jij een 3Mb abo hebt en dat wordt gecapped op 1Mb dan is er nog wel mee te leven. Maar alsj e op 64k of 128k wordt gecapped is het aanzienlijk minder interessant.
"Veelverbruikers worden echter wel afgeknepen" ??? ik vind 3mbps al serieus afgeknepen... Dat is de enige troef die Telenet nog heeft...snelheid!
Waarom is dat een troef van TN? Er zijn ADSL aanbieders die 6mb aanbieden wat evenveel is als het standaard TN abbo en meer dan snel genoeg imho. Daarnaast zullen we dit jaar wss ook de opmars van ADSL2+ zien in BelgiŽ waardoor ook de duurdere TN abbos geen meerwaarde meer bieden.
Telenet biedt 10 Mbps standaard en Turbonet biedt 20Mbps.
Die 10mbit is ook al jaaaren hetzelfde, alhoewel ze opeens reclame maakte dat het sneller ging gaan en de uploadsnelheid van 128 naar 192 ging gaan en idem met de downloadsnelheid (alhoewel minder poeha).

Vreemd dacht ik, want wij hadden het mono abo (tegenwoordig espressnet), en dat was ook al 10mbit.

Contact opgenomen met de ISP, en die zeiden dat de werkelijke snelheden meer in de buurt van 4mbit lagen.

Nu moet ik wel zeggen, dat gezien de afstanden tot de centrales, voor veel mensen 20mbit absurd is, aangezien hun lijn nog wel een knappe 6mbit aankan, maar geen 7. Dus 20mbit of ADSL2 zou wat gek zijn ervoor.
zoals iemand eerder al zei, TN bied 10mbps standaard...en daar krijg je dan ook 10mbps...ik hoef jou niet te vertellen dat ADSL meer moeite heeft om hun "theoretische" snelheid te halen...
Helaas lukt TN dat niet overal, vooral in drukke wijken mag je op piekmomenten blij zijn met 4 Mbps...

Meeste kabelproviders splitsen een node bij 500 a 750 aansluitingen, bij TN gebeurd dat pas bij zo'n 1500 aansluitingen - daar komen ze me weg dankzij de strenge downloadlimieten...
IK ga niet zeggen 'overal', maar bij mij heb ik altijd mooi 1.12MB/s (=10Mb/s).
En als ik 'TurboNet-dag' houdt, heb ik op een mooi moment al over de 3MB/s (= >20Mb/s) gehad.

De troef van Telenet is wel degelijk de 'snelheid' (minst traagheid?).
Geen enkele aanbieder kan je in BelgiŽ buiten de steden 10 mb/s aanbieden.

Geniet maar van die 200 mbit lijntjes in NL, jullie! :(

[Reactie gewijzigd door JoWannes op 15 mei 2008 17:30]

Clearwire biedt momenteel drie adsl-abonnementen aan: Freedom Budget met een downloadsnelheid van 1Mbps voor 29,99 euro per maand, Freedom met 2Mbps voor 34,99 euro en Freedom Max tenslotte biedt de gebruiker een downloadsnelheid van 3Mbps voor 44,99 euro per maand.
Je wordt en geknepen en het wordt afgeraden om te voipen maar mag wel bizar veel neerleggen voor een abbo??? 8)7
Ben zelf geen Belg, maar ben je dan alsnog niet beter af bij een van de grote providers?

[Reactie gewijzigd door ShellGhost op 15 mei 2008 13:41]

Nee, want als je bijvoorbeeld het 3Mbps-abbo zou afnemen en je throttled zelf je bandbreedte omlaag naar 1Mpbs, dan kan je alsnog 300GB/maand downloaden zonder geknepen te worden terwijl je voor 300GB bij andere providers (met bijkopen van datablokken) al snel 100 Euro overschrijdt.