Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties

Codemaster Campzone zal dit jaar van een 10-gigabitnetwerk worden voorzien, waardoor vrijwel alle bezoekers een gigabitaansluiting in hun tent kunnen krijgen. Een zelfontwikkeld routeringssysteem moet het netwerk nog verder verbeteren.

Campzone 2008 logoDe organisatoren van het elfdaagse evenement Campzone, dat dit jaar van 25 juli tot en met 4 augustus in het Brabantse Oirschot wordt gehouden, verwachten dit jaar 1750 deelnemers. De zes velden van het kampeerterrein worden bij het layer 3-gerouteerd netwerk elk voorzien van een zogeheten subcore in de vorm van een HP Procurve 9308. Deze staan met 10-gigabit-interlinks in verbinding met de centrale maincore, een HP Procurve 9315. Dankzij de zes subcores kunnen vrijwel alle deelnemers aan Campzone een 1-gigabitaansluiting in hun tent krijgen. Mochten er toch te weinig poorten beschikbaar zijn, dan kan met een eenvoudige gigabitswitch de verbinding gedeeld worden.

Behalve een uiterst snel 10-gigabitnetwerk hebben de dames en heren van het Campzone Community-netwerk ook een nieuw routeringssysteem opgezet. De zelfontwikkelde oplossing combineert de voordelen van layer 2 en layer 3 in een enkel netwerk, zonder de nadelen ervan, zo stelt Campzone-netwerkmanager Andries Faassen. Aan Tweakers.net laat hij desgevraagd weten dat elke subcore zijn eigen vlan zal vormen, die vervolgens door zeven switches aan elkaar zijn geknoopt. Volgens Faassen is door 'gecombineerde kennis en kunde' van de Campzone Community een Linuxserver opgebouwd die het mogelijk maakt om binnen een layer 3-netwerk toch gameservers met elkaar te laten praten. Zonder deze zelfontwikkelde software zouden gamebrowsers elkaar alleen binnen een vlan kunnen vinden. Daarnaast is het netwerk door de gewijzigde structuur beter te beheren. De nieuwe netwerkstructuur wordt komend weekend op grote schaal getest bij een lanparty in Eindhoven.

Campzone 2008 zal op het lanparty-netwerk ook dhcp gaan aanbieden. Met name beginnende computergebruikers moeten hierdoor sneller en eenvoudiger aan het vlan gehangen kunnen worden. Daarnaast voorkomt het protocol ip-conflicten, maar de 'wasknijper-methode', die ervoor zorgde dat elke deelnemer zijn ip-adres kon terugvinden, lijkt nu definitief Campzone-geschiedenis. De organisatie is nog in onderhandeling met meerdere partijen voor een internetaansluiting, maar volgens Faassen zullen er een aantal adsl-verbindingen van 20Mbit worden gedeeld. Ook wordt gestreefd naar het opzetten van een wifi-netwerk, maar details daarover ontbreken nog.

Codemasters Campzone 2008 netwerkinfrastructuur
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

Eens zien:

Er komt zeker wireless. Ook dit systeem is compleet veranderd tegenover voorgaande jaren. Hiervoor word dit keer (wederom dit weeken op TheParty in Eindhoven werkende te zien) een WESM van HP ingezet. Dit is een dikke intelligente core switch met domme basestations eraan. Via een koper kabel en POE worden deze aan elkaar verbonden om zo met meerdere basestations 1 groot dekkend netwerk te krijgen welke ook vele clients tegelijk kan verwerken.

En over DHCP. Onze DHCP servers zijn zo ingesteld dat hoe dan ook je tijdens de lan altijd hetzelfde ip zal behouden, client en server. Maar, voor servers willen we waarschijnlijk vaste IP nummers aanhouden, aangezien mensen dit gewend zijn bij servers. Maar nogmaals, ook via DHCP blijft je *altijd* hetzelfde ip nummer houden.

IPX..tjah... IPX zal werken op je eigen switch, maar zal niet over de gateway gerouteerd worden. Helaas helaas. Maar... we blocken dit al vaker vanwege de enorme broadcast die het veroorzaakt.

Rixard: Er zijn meer gigabit poorten dan dat, maar de verdelig is net wat anders. Reken ook gigabit poorten in het NHQ, etc. etc. Maar, alle netwerken, ADSL, internet, etc. etc. werken altijd met overboeking en zo is dat ook bij ons. Hetzelfde dat 80x Gigabit eigenlijk 80Gbit is en niet 20Gbit (zo groot als de uplink is). Toch, in de praktijk (en dit meten we al jaren en jaren) zorgen we er keer op keer voor dat via stricte monitoring en bandbreedte berekeningen, etc. dat niemand ooit tegen de top van zijn uplink aanloopt, etc. No worries dus, we're proffesionel (prutsers ;) ).
Zelfs bij een overboeking van 24 x 100 mbit op 1Gbit uplink (o.a. Drome 9 en 10) was er op geen enkel moment in het hele weekend sprake van een volgetrokken uplink. Daar hoef je dus inderdaad niet bang voor te zijn.

Maar kan jullie intelligente netwerk ook overweg met de problemen die normaliter met DHCP gaan spelen? (mensen die eigen DHCP servers in gaan stellen, soms zelfs zonder dit te weten, etc.) En zijn jullie ook nog van plan om op termijn te gaan werken met quarantine VLAN's e.d.? Dat PC's standaard in een QVLAN terechtkomen, dat er dan wordt gescand op bepaalde bekende malware/spyware/virussen/trojans en dan (na clean te zijn bevonden) pas wordt verplaatst naar het "gaming" VLAN?
Dat is wel heel erg windows 2008 domain truukjes.. Kan me niet voorstellen hoe je zoiets kan gaan bouwen zonder user en computer accounts op te gaan nemen in een database zoals een domain.
DHCP zal geen probleem worden, aangezien alle DHCP pakketjes hun eigen subnet niet uit zullen kunnen. IS er dus ergens een probleem met een andere DHCP server dan zal alleen dat segment er last van hebben en is het probleem binnen no time te localizeren. Dan hebben we ook nog een DHCP tool draaien welke vanzelf merkt dat er een andere dhcp server dan die van ons actief is geworden, hiervan het mac adres meld en vervolgens zelfs tegen ons verteld op welke switch en op welke poort deze zit. Dus... al met al, is naar onze mening een rouge DHCP geen probleem meer! :D

Quarentine VLAN's hebben we overwogen, maar helaas is dat niet met alle apparatuur mogelijk wat we nu in gebruik hebben. We werken met verscheidene merken apparatuur welke helaas niet allemaal dezelfde features ondersteunen of op de dezelfde manier. Deze hebben we allemaal vergeleken en bekeken (met bekende stabiele firmwares) en hiervan een opsomming gemaakt wat er wel en niet kunnen met de huidige mensen en apparatuur. En helaas behoort een Qvlan dan niet tot de mogelijkheden. :( Het zou wel erg gaaf zijn en mensen absoluut verplichten om te betalen voor je lan, etc. etc. Daarnaast denk ik dat de setup met virus scanners en andere zaken, niet haalbaar is op een lanparty vanwege de minimale controle die je hebt over de client pc's en wat deze draait of niet draait.... ook verlaat je dan wellicht het vlak van de netwerk admin tot een pc admin net te ver.

De linux bridge bak hoeft eigenlijk niet eens zoveel te doen. Deze bak reageerd ALLEEN op broadcasts van games. Zo snel als de gameserver gevonden is door de client en er een connectie is gemaakt, heeft de bridge bak er niets meer mee te maken, alle sessies lopen direct via een ip <-> ip connectie. Het is alleen dat we eventjes de broadcast pakketjes die wij wel als nuttig achten moeten "helpen". ;) De load valt in testen absoluut mee. De bak vervult dan ook nog enkele andere dingen zoals loop detection (hey, ik ontvang mijn eigen pakketje terug over een bepaalde poort) en disabled vervolgens het relayen van dit domain en laat dit ons weten op verschillende manier. Vervolgens kunnen wij uit de syslogs van de switches weer vinden waar eventueel de loop is gekomen en dit gaan verhelpen. Ook omdat een loop niet mogelijk is aangezien elke switch zich in een ander vlan met een ander ip subnet bevind, zullen de gamers op dat moment nog niet eens zoveel last hebben, behalve dan dat ze geen game servers vinden tijdelijk. De tool controleerd automatisch met een gezet interval of de loop verholpen is en zo snel dit het geval is, word alles weer netjes aan de bridge tabel toegevoegd.

En we hebben gekeken om deze functionaliteit op de cores onder te brengen (we heben er ter slot van rekening meer dan 7!) maar helaas was dit vanwege config technische zaken minder haalbaar en konden via onze tool meer features toevoegen welke we als nodig achten voor deze opzet. Vandaar dat hier uiteindelijk voor gekozen is. Uiteraard draait het op een echte server hardware en hebben we een reserver standby staan, uitgebreide monitoring mogelijkheden, etc. etc.
Kun je ons dan mischien ook nog vertellen waarom, volgens 't plaatje, er maar drie verbindingen naar je core lopen terwijl je 6 distributieswitches hebt? Een 9315 voor effectief drie verbindingen klinkt mij wat kansloos in de oren.. (Ik neem aan dat je daar ook je servers aan hangt, maar 't idee blijft.)

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 17 april 2008 22:37]

Heheeh, dat lijkt inderdaad zo. Maar dat komt vooral doordat de tekening die we publiceren niet het complete netwerk en configuratie hiervan omvat. De gemiddelde gebruiker heeft meer aan het plaatje hierboven en kan dat begrijpen dan dat wij onze A0 tekening niet helemaal in zo'n simpel plaatje kunnen bevatten. Alle load is zo efficient mogelijk verdeelt. :)
Als je die A0 tekening ergens online hebt, de gemiddelde netwerkert vindt dat wél interessant ;) (En op deze manier lijkt 't dus of velden C, A en E maar 8gbit richting je core krijgen via A, B en F, terwijl die met 20gbit vast hangen.)
Dat klopt inderdaad. Maar zoals je zelf al schrijft, zit er een buitencore vast met 8Gbit aan een core die weer met 20Gbit vast zit. Bandbreedte, meer en meer dan genoeg.
Erg gave reacties allemaal, en zo te zien heeft Hennie-M het goed gebrepen. ;)

Voor de mensen die mij niet kennen, it's me Quindor (Andries Faassen), en ik kan het scepticisme van de mensen wel begrijpen, maar we hebben de opzet uiteraard zeer zeer grondig getest voor we overwogen het op een lanparty neer te leggen.

Hier in Eindhoven dit weekend word een soort gedownscalede versie van het CampZone netwerk neer gelegd, en als verassing, zullen ook hier enkele honderden mensen gigabit op de tafel gaan krijgen! Niet allemaal helaas, maar alle 40p tafels krijg minimaal 20p gigabit. Als de verdeling laptops/100Mbit een beetje fatsoenlijk gebeurd, komt iedereen wel aan zijn/hun trekken verwacht ik!

Op campzone is het uiteraard toegestaan een gigabit switch te gebruiken, zeker aangezien mensen een gigabit toch niet 24H voltrekken, of uberhaupt. Dus dit te delen met een paar vrienden, is eigenlijk nooit een probleem. Zware servers moeten toch (nog steeds) naar het NHQ toe.

Overings word er gebruikt gemaakt van de JetCore/EP modules van HP. Deze hebben met 2x10Gbit poort een 32Gbit full duplex connectie naar een ~ 500Gbit backplane. Geen problemen whatsoever dus. ;)

Ik verwacht dat uiteindelijk voor iedereen de netwerk ervaring prettiger, stabieler en sneller gaat worden en dus ook dat we iedereen uiteindelijk meer kwaliteit kunnen leveren, iets wat we in alle aspecten van CampZone trachten te bereiken. Dus no worries, naast het netwerk, komen er nog meer grote wijzigingen binnen CampZone ook ook daar de kwaliteit trachten te waarborgen.

Dus ik zou zeggen (en als Org, tjah) allemaal komen! :D
En what about ipx? :P dat laat zich niet lekker routen? En je sluit er wel een hoop oude retro games mee uit...
En anders pak je hamachi of een of andere vpn client; het zijn toch bijna altijd 'afgesproken' potjes voor de oudere spellen :)
Cyber dat is ook correct er ligt tussen die switches 8 Gig. Dit is meer dan genoeg,
Veld A zit via veld D gekoppeld
Veld C zit via veld B gekoppeld
Veld E zit via veld F gekoppeld.


De hoeveelheid bandbreedte die tussen de velden ligt is nog altijd meer dan wat er vorig jaar lag.
Quindor zegt net dat dat niet het geval is.. (Maar waarom 't dan wel zo getekend is..)

Als ik 't zo zie gok ik dat de reden is dat er dan 20gig aggregated links gelegd kunnen worden met maar 3 10-gig blades. Maar over het geheel gezien is 't imo beter om gewoon per distributieswitch (of wat campzone 'subcore' noemt) 10gig neer te leggen. Dan krijg je ook wat meer een normaal three-tier core-distribution-access model. 10 gig voltrekken is al erg lastig, laat staan 20. En 't is ook nog eens zo dat je aggregated links maar zelden helemaa vol kunt zetten omdat ze vaak verdomd veel moeite doen om een enkele flow over een enkele link te doen zodat de packets in de goede volgorde aankomen (ipv gewoon round-robin doen ze dingen met hashes). Je hebt dus in de praktijk minder dan 8gig tot je beschikking en minder dan 20 gig.

Bovendien hou je met directe 10gigs naar je core weer 8 gigabit poorten per switch vrij om ergens anders voor te gebruiken en heb je ruwweg twee keer minder klagende gebruikers mocht een van die dingen eruit klappen.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 18 april 2008 01:47]

Helaas zijn we inderdaad gebonden aan de configuratie van de blades die we hebben. Maar toch, ook in de structuur die we nu opgezet hebben, betwijfel ik haast dat we de 50% load meer dan 1 minuut lang gaan halen (een piek dus). We zijn op dit moment hard aan het monitoren en zien nog geen verkeer dat uberhaupt in de buurt lijkt te komen.

Daarnaast is er uiteraard ook redundancy in het plan meegenomen. Valt er nu 1 van de 8Gbit trunk lijnen of van de 20Gbit trunk lijnen uit, merkt de bezoeker hier niets van. Met single uplinks is dat niet het geval en dan vallen er spontaan honderden mensen van het netwerk af.

[Reactie gewijzigd door Quindor op 18 april 2008 19:45]

Waarom moeten ze nu zo`n apart systeem van vlan`s enz gaan gebruiken?

Waarom niet een groot netwerk ? Of heb je dan een giga probleem met enorme broadcast stormen ofzo?
Een van de grootste redenen om geen layer 2 netwerk te gebruiken net als afgelopen jaren is om een van de grootste ergernissen definitief af te stoten.

en die bestaan uit onder andere;
Niet ge-authorizeerde dhcp servers. Loops in het verkeerd aansluiten van switches waardoor broadcasts ongelimiteerd blijven repliceren en de GEHELE bandbreedte dichtrekken.

Er zijn veel redenen om voor deze configuratie te gaan. Ondanks dat het zijn nadelen zou kunnen hebben heeft het zeker Heel veel voordelen die irritatie bij ons, de bezoekers, wegneemt. (2 jaar geleden heeft een gehele netwerk een hele tijd(ik meen 2 dagen) slecht gepresteerd door dit soort multicast zaken).

Edit: Op deze pagina staat genoeg informatie over het netwerk :)
http://www.codemasterscampzone.nl/lanparty/netwerk/

[Reactie gewijzigd door Hennie-M op 17 april 2008 16:17]

Oplossingen:
- Bij inschrijving MAC-adressen opvragen en DHCP-servers opvragen.
- BPDU-guard op alle accesspoorten configureren tegen unauthorised switches/loops
Zo valt er voor de meeste problemen wel een oplossing te bedenken.
Is dat niet het hele punt? Er waren al allerhande oplossingen voor bekende problemen, die vervolgens konden worden opgelost. Echter, voorkomen is nog steeds beter dan genezen. Heb je enig idee hoevaak het nog voorkomt dat een deelnemer (en ook zijn / haar tentgenoten) niet in staat is de netwerkinstellingen correct in te voeren?

Om een voorbeeld te geven, er werd een post of wat geleden gesproken over het gebruiken van een subnet van 255.255.248.0 om 2048 pc's (2047 ;) ) te voorzien van een geldig ip in hetzelfde subnet. Heb je enig idee hoevaak het nog voorkomt dat mensen die het niet gewend zijn aan hun pc te sleutelen, hier de default van 255.255.255.0 laten staan? En hoe lastig dat is op te lossen (of uberhaupt als een probleem aan hun kant te herkennen) door diezelfde mensen?

En wat betreft loops.. CZ is van oorsprong altijd wat een 'vrij' netwerk geweest. Iedereen kon zijn eigen hardware weer inpluggen op het campzone netwerk. Noodgedwongen zijn hier steeds meer restricties aan gesteld, maar het optreden van loops is iets waar je zelfs met de beste policies niet omheen komt. Het detecteren en uitschakelen is weer iets dat even kan duren. Is het niet veel handiger als het gewoon niet voorkwam?
Psst... 2048 -1 als broadcast, -1 als netwerk-adres. 2046 dus. ;)
Verder kun je als organisatie een aantal dingen doen om het evenement zo soepeltjes mogelijk te laten verlopen. Hieronder een paar suggesties:
- Maak van te voren een degelijk design
- Maak van te voren regels, leg uit waarom en zorg ervoor dat deze bekend zijn.
(Geen loops creeren, gebruik eigen switches aanmelden, etc.)
- Informeer iedereen van te voren over de netwerk-configuratie (netmask/DNS/etc.)
- Rol het design uit en monitor dit zorgvuldig. Wees niet bang om 1 segment tijdelijk uit te schakelen om het voor de rest niet automatisch te verpesten.

Het wasknijper-DHCP-principe is zo slecht nog niet.

En loops kun je volgens mij uitstekend uitsluiten door zaken als BPDU-guard aan te zetten op alle access-poorten.
wel eens van spanning tree gehoord? gooit gewoon een poort dicht als er een loop gedetecteerd wordt.
Een loop kan je enkel detecteren als er 2 uplinks aanwezig zijn. Op het moment dat 1 Accessswitch een loop maakt met een customer switch dan zal de Core Switch een broadcaststorm ontvangen van de AccessSwitch en vanzelf over zijn nek gaan in het betreffende vlan.

Dit kan je zoals reeds gezegd voorkomen door BPDU guard aan te slingeren...
Tja, er komen zo'n 1750 deelnemers, met minstens 1 pc of laptop.
Beetje krap om dat in een kleine 250 IP's te proppen niet?
Waar haal jij die 1750 deelnemers vandaan? Veel mensen gaan dit jaar niet, en de teller hangt al maanden lang op ~850.
je moet je netwerk minstens even groot bouwen als het maximum aantal deelnemers dat je hoopt te ontvangen, anders kan je gelijk er al weer mee ophouden
Niet iedereen plant dit soort dingen ver van tevoren lijkt me. Sommigen zullen het namelijk van hun situatie laten afhangen totdat ze vlak voor de laatste aanmelddag nog besluiten wel mee te gaan doen.
Als je een subnet mask gebruikt van 255.255.255.0 wel ja. Maar wat weerhoud je om een ander subnet mask te gebruiken? Met een subnet mask van 255.255.248.0 kun je 2046 IP's gebruiken per subnet.

Lijkt me eerder met beheerbaarheid en dergelijke te maken te hebben.

[Reactie gewijzigd door Aapenootjes op 17 april 2008 16:03]

Zozo, dat is helemaal niet onaardig, maar of het echt nodig is?

Op eth0 doen we het lekker met een 100mbit netwerk, je hebt tenslotte genoeg dagen om elkaar helemaal gaar te leechen, en voor de rest van de toepassingen heb je ook duidelijk geen gbit nodig.

Ah well, als het er vanaf kan zonder de bezoekers prijzen te verhogen is het natuurlijk mooi meegenomen.
Het mooie van CCN(Campzone Community Network) is dat iedereen met geavanceerde netwerk apparatuur (alle layer3 switches meegeteld als geavanceerde apparatuur) kon aanmelden om te gebruiken in het netwerk. Met de enorme hoeveelheid zware hardware die aangeboden wordt door de community kan je vrijwel kostenloos een gigantisch zwaar netwerk neerzetten. En deze heeft behalve de gigantische patswaarde niet veel nut. Als je de grafieken bekijkt van het verkeer zie je dat een Gbit netwerk echt niet nodig is, maar wel handig.

je ziet in de tekening dat dat de 4 Gbit switches die op elk veld staan maar 4Gbit link naar de subcore krijgen. Er zijn maar weinig mensen die Gbit voltrekken en al helemaal niet allemaal tegelijkertijd. Want hoeveel kan een mens downloaden in 11 dagen?
Want hoeveel kan een mens downloaden in 11 dagen?
In dit geval ongeveer 118,8 TB B)
Uit ervaring kan ik iig vertellen dat een layer3 aanpak voor een lanparty op deze schaal een positief effect zal hebben op de performance.
het enige waar je dus heel goed mee moet testen is udp broadcasts van je gameservers. Maar dit is geen onoverkombaar verhaal, ik begrijp alleen nog niet waarom er voor 1 linux machine word gekozen die het UDP verkeer over de verscheidene VLANS gaat bridgen. Is dit niet door de cores zelf te doen? Nu heb ik verder geen kennis van HP cores, maar ik weet dat dit bij Cisco op de core zelf ingesteld kan worden waardoor je je single point of failure(die linux bak) wegneemt en een nog betere performance haalt. (slaapt de netwerkadmin toch net ietsje lekkerder denk ik).
Verder, goede ontwikkeling dit!

[Reactie gewijzigd door declan001 op 17 april 2008 22:44]

Die linux doos gaat niet routen, die gaat alleen die broadcast pakketjes voor server discovery heen en weer fixen. De core switch (9315) gaat routen en mischien ook de subcores, da's niet strict gezien nuttig maar 't kan wel.

Dit ontwerp heeft overigens meerdere SPOFs maar voor een LANparty LAN dat een weekje bestaat is dat niet het meest boeiende.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 17 april 2008 21:42]

Jij denkt dat de 9315 geen SPOF is in dit ontwerp....?
Verder: Een beetje degelijk stuk apparatuur red het zeer waarschijnlijk wel gedurende een week in een redelijk gecontroleerde omgeving mits het daarvoor niet al te veel mishandeld is. Dat geld zowel voor de core als voor de Linux-bak.

[Reactie gewijzigd door Bloodshot op 17 april 2008 21:23]

hier is een nog grotere plaatje van die gekrompen plaatje (boven).

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 17 april 2008 15:50]

Hmm, mengeling van HP/foundry/3com lijkt 't wel. Vreemde architectuur imo.
iets aan de afwatering doen lijkt mij stukken belangrijker. ;) maar evengoed. net netwerkje!
De voorbereidingen zijn dit jaar goed geplanned :)

De betonnen loopplaten van vorig jaar zullen er nu al liggen bij aanvang van het evenement. Op het bizarre weer van vorig jaar had niemand gerekend. En zoals al heel vaak is aangehaald, het six flags terrein waar we voorheen zaten was afgelopen jaar een nog veel grotere puinhoop dan wat we in oirschot hebben moeten verduren.

Tevens lijkt het erop dat het een traditie wordt dat het mooie weer steeds een jaartje overslaat. Dus ter compensatie krijgen we dit jaar übergoed weer :)

in het verleden behaalde resulaten bieden geen garantie voor de toekomst. Door de uitstekende voorbereidingen van de organisatie kunnen we dit jaar beter tegen dat ontzettende rukweer van vorig jaar in het verleden behaalde resulaten bieden geen garantie voor de toekomst. Door de uitstekende voorbereidingen van de organisatie kunnen we dit jaar beter tegen dat ontzettende rukweer van vorig jaar

[Reactie gewijzigd door Hennie-M op 17 april 2008 16:01]

True, kzat vorig jaar echt onderwater (tent 33 geloof ik). Alles wat op de grond lag is helemaal natgeregent :( van kleding tot de boekjes in m'n dvd hoesjes.
Ben niet van plan om dit jaar naar Swampzone te gaan, moet een beetje denken aan m'n portomonee en wil graag nog op vakantie.
OT: das mooi, vorig jaar moesten we 1Gbit met 3 tenten delen.
Afwatering is secundair.
Riolering is secundair
Verwarming is secundair
Snel internet is primair ;)
verwarming?? daar heb je je pc toch voor? O-)

en dat weer was gewoon een tegenvaller, het weer is gewoon niet elk jaar hetzelfde, 2002 was erg nat en onweerachtig, 2003 viel mee, maar toch erg nat, 2004 was goed, 2006 was extreem heet
ik heb hoop op mooi nederlands weer (wat dat ook moge zijn ;) )

iig, 10Gbit is top!!
had vorig jaar al gigabit in de tent, das gewoon heerlijk, NOG sneller downloaden, en nog lagere ping. en mss meerdere inet lijnen op 20Mbit klinkt ook erg goed

campzone wordt nog altijd elk jaar beter in mijn ogen :)
In 2006 was het 2 weken 40 graden en in het laatste weekend van campzone (net het weekend dat ik er zat) begon het als een gek te regenen.
Overdrijven is ook een kunst, weet je zeker dat je niet op turkzone zat of zo? ;)
Maar wel erg mooi :) Ben aan het denken of het de moeite waard is om dan een gigabit switchje te halen... Ik zit het grootste deel van de tijd met 1 andere persoon in een tent, en even een weekendje komen er 2 bij.
Btw, 2005, voor de volledigheid, was ook erg nat. Toen waren er ook tentjes die 's ochtends ineens een slotgracht bleken te hebben ;)
Ik weet niet wat daar aan overdreven is, misschien dat het 38 of 39 graden was, maar minder zeker niet! Ik heb er toen zelfs nog een (weliswaar ietwat onscherpe) foto van gemaakt:
http://img240.imageshack.us/img240/5654/temperatuurhazerswoudezyq6.jpg

En wat betreft de regen ik heb toen m'n computer in m'n vrij kleine tentje (meer dan 3 personen kunnen er niet naast elkaar liggen en qua hoogte denk 1,80m), moeten zetten omdat hij anders nat zou regenen. Dat jaar daarna verzon ik om maar een partytent over de voorgevel heen te zetten, zodat ik in ieder geval gewoon in de voortent kon blijven zitten bij regen, maar dat bleek met die wind ook geen succes, waren zelfs 2 stokken van die partytent gebogen/net niet gebroken.

Ik denk niet dat ik dit jaar nog ga, het was op zich wel leuk, maar iedere keer is baggerweer en (maar dat ligt waarschijnlijk aan mij) zijn er wat games betreft bar weinig servers te vinden op het gebied van UT/Call of Duty. Call of Duty heb ik vorig jaar helemaal geen server van kunnen vinden. Maar ik ben ook geen gamefanaat.

[Reactie gewijzigd door Darude1234 op 21 april 2008 20:49]

Er zijn 1750 deelnemers, waarvan de meesten minimaal 1 pc hebben. Er zijn echter maar 480 Gb-poorten.

In totaal zijn er 480 Gb-poorten, verdeel in 80 per veld. Wanneer er teveel Gigabitters op je veld zitten, kom je alsnog op 100Mbit..
Voorgaande edities was het aantal aanzienlijk minder.

Je had 2 opties om je tent aan te sluiten. Of je legt zelf een kabel naar de field admins (Wat lastig kan zijn als je met zijn 10'en zit en ver weg zit van de FA's) of je neemt zelf een switch mee waarop de distributie binnen je eigen tent plaatsvind.

Het voordeel nu is dat iedereen die een eigen switch heeft sowiezo op gigabit kan zitten wat voorgaande edities wel eens tekort kwam. En daarbij, als het over is, kunnen losse mensen ook direct gigabit naar hun pc krijgen nu.


Om eerlijk te zijn is een volledig gigabit netwerk niet nodig, maar voor de mensen die veel bestanden uitwisselen kan het enorm prettig zijn.
Right. Afaik moet een gigabit linkje per definitie gedeeld worden over gebruikers, minimaal 2 voor zover ik kan herinneren. vorig jaar moesten het er meer zijn. Als er echt over is (als de grote horde al gesettled is) zullen individuele bezoekers vast ook wel mogen, maar dan kan je net zo goed bij je buren vragen of die nog een gbit poortje over hebben ;)

Vorig jaar waren er op het veld waar ik op stond 24 gigabit poortjes, gelukkig op tijd eentje kunnen snatchen. :)

[Reactie gewijzigd door Jarpse op 17 april 2008 16:52]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True