Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 17 reacties

Sun legt momenteel de laatste hand aan drie nieuwe Ultrasparc-servers. De T5440, het topmodel, kan maximaal 4 cpu's en 256GB geheugen in een 4U hoge kast huisvesten.

De T5440 is een 4-socketsysteem, en omdat de nieuwe Ultrasparc T2 Plus 64 threads kan verwerken, kunnen er maximaal 256 threads simultaan worden aangepakt. Het systeem bevat niet minder dan 64 fb-dimm-slots, zodat er maximaal 256GB ram in geprikt kan worden, en het biedt plek aan vier harddisks en 8 pci-e-slots, zo heeft Tweakers.net uit betrouwbare bron vernomen. Verder is de T5440 voorzien van hardwarematig versnelde cryptografielogica.

Naast de T5440 werkt Sun ook aan de T5140 en T5240. Deze kleinere varianten op de T5440 bieden elk ruimte aan twee T2 Plus-chips, zodat maximaal 128 threads tegelijkertijd kunnen worden verwerkt. Daar waar de T5440 4U hoog is, passen de T5240 en T5140 in respectievelijk een 2U- en een 1U-behuizing. De T5140 biedt plaats aan 64GB ram op basis van 4GB fb-dimms, terwijl de T5240 128GB kan herbergen. Ook de twee kleinere modellen zijn overigens uitgerust met de cryptoversnellers.

Update: het zijn uiteraard geen 28 pcie-slots maar 8

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (17)

De server heeft 8 PCI Express sloten, dus het artikel is niet juist.
Verder kun je met de server 128 LDOM's maken en hij komt uit in mei 2008
Bij dit soort specs denk ik meteen aan virtualisatie. Je kan wel ERG veel virtuele servers op zo'n machine laten draaien.

Verder lijkt het me onnodig om zo'n machine met heel erg veel harde schijf ruimte op te zadelen: neem daarvoor gewoon een (iSCSI) SAN oplossing. Eventueel de virtuele servers vanaf SAN laten booten en je hebt een omgeving die met een minimum aan stroomverbruik en rackspace maximaal presteert.
Deze servers zijn vooral geschikt voor het draaien van software met heel veel lichtgewicht threads of processen. De performance per thread is niet erg hoog.
BIjvoorbeeld als zware webserver. En met zo veel geheugen ook als database server.

SpecCPU2006:
SpecInt:
Een (oude) Sun Enterprise2 (2 x 296MHz UltraSparc II) heeft een (base) score van 1.
Een Sun Ultra 24 workstation op basis van een 3GHz QX6850 haalt 20,3
SpecIntRate:
Een (oude) Sun Enterprise2 (2 x 296MHz UltraSparc II) heeft een (base) score van 1.
Een Sun Ultra 24 workstation op basis van een 3GHz QX6850 haalt 56,9
Een Sun Sparc Enterprise 5220 op basis van slechts een 8 core UltraSparc T2 op 1,4GHz haalt 73 met 64 threads.
De performance per thread is dus iets hoger dan die van een Enterprise2 met 2 processoren. Voor hedendaagse X86 begrippen misschien niet zo snel maar er draait nog genoeg software op systemen met deze performance.
Elke T2 processor vertegenwoordigt dus 64 Enterprise2 systemen.
Heel geschikt dus voor het consolideren van grote aantallen kleinere systemen.
De T5440 komt met 4 T2 plus processoren uit op het equivalent van 256 Enterprise 2 systemen. Dat zijn 10 racks vol. Geen geringe vooruitgang.

[Reactie gewijzigd door Dutchtraveller op 25 maart 2008 19:13]

Wat is de doelgroep van T5440 met zoveel pci-e slots?
Ik vermoed dat het niet gaat om zoveel pci-e slots, maar om 28 pci-e lanes, wat dus verdeeld kan worden over pci-e 1x, 4x en 16x.
Want in een 4U kast passen gewoon geen 28 pci-e sloten naast elkaar.
Pijnlijke typo. Het betreft acht pcie-slots en geen 28 :(
Datastorage lijkt me. 28 raid adapters :9
Het lijkt me dat het geen pci-e sloten zijn maar pci-x. 256 GB geheugen is natuurlijk best lekker ;)
ik hoop echt wel pci-e, pci-x heeft een gedeelde parrallelle bus , en gaat een stuk trager. verder lijkt het mij wel over lanes te gaan en niet over slots: de ATX form factor ondersteunt namelijk maar 6 slots. Dus tenzij er hier over ultra-ATX wordt gepraat lijkt dit onmogelijk.
Wat voor reden heeft sun om zich aan de atx standaard te houden??? Ik ken bijvoorbeeld ook heel mooie 4U kasten met 17 pci-x slots en dan nog ruimte voor een dual xeon processor kaart (pic-mg 1.3 standaard). Ik denk dat je iets verder moet kijken als je standaard pctje lang is. Alsnog lijkt 28 pci-e kaarten me erg lastig om in een 4U kast te plaatsen maar wel mogelijk met wat creatief layout werk. Bijvoorbeeld +-20 naast elkaar aan de onderkant verticaal en 4 keer 2 horizontaal boven elkaar er boven of iets dergelijks.

Mooie graphische voorstelling van een 20 + 4x2 layout (achteraanzicht) :) :
== == == ==
||||||||||||||||||||

Dan rijst alleen nog de vraag: wat moet je in godsnaam met 28 pci-e sloten? als er maar ruimte is voor 4 hardeschijven en nvidia nog geen 28x SLI heeft. Misschien 28 video capture kaarten?

[Reactie gewijzigd door jmzeeman op 25 maart 2008 14:43]

Je kan die sloten natuurlijk vullen met externe I/O-kaarten, want je kast zit al vol met cpu's en geheugen. En juist omdat ie zoveel threads tegelijk kan verwerken zal ie vaak pas volledig tot zijn recht komen op het moment dat je ook heel veel I/O aan kan.

Maar ik ben met je eens dat 28 stuks nog altijd wel veel is :P
ik weet niet veel van servers en ultra-ATX, maar 4 processor sockets wordt ook al erg krap op een ATX bord laat staan de 64 fb-dimm slots. Dus mij lijkt 28 pci-e slots ook niet onwaarschijnlijk.
Correct me if I'm wrong though ;)
Hmm, dat zou een leuk bakkie zijn als je ff snel iets moet renderen met bv 3d studio max :)
misschien 28 x solide state schijven erin :)
raid adapters??? d8 het niet, zal toch echt wel een storage systeem aan moeten via hba's
28 PCI-e/x sloten lijkt me wel heel erg veel, dit krijg ik nooit in een 4U kast gepropt
Ik zou graag wat voorbeelden zien waarvoor ze zulke servers gebruiken. Is er iemand die me in de juiste richting kan wijzen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True