Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 8 reacties

AOL heeft het startsein gegeven voor Open AIM 2.0, dat documentatie voor zijn Oscar-protocol en een sdk bevat om chatclients te maken. De eisen die AOL aan het sdk-gebruik stelt, kunnen de acceptatie echter remmen.

AOL heeft Oscar altijd als gesloten protocol onderhouden, waardoor ontwikkelaars niet met de code aan de slag konden om zelf implementaties van het protocol te maken. AOL heeft nu besloten daar verandering in te brengen en stelt een ontwikkelkit ter beschikking waarmee ontwikkelaars aan de slag kunnen. De bijbehorende licentievoorwaarden kunnen het gebruik van de sdk echter remmen.

De Custom Client SDK bevat de complete closed source library die ontwikkelaars in hun eigen applicaties kunnen integreren om zodoende im-functionaliteit toe te voegen. De licentie staat ontwikkelaars toe de library-componenten met hun applicatie als binary te distribueren. De sdk kan echter niet worden gebruikt bij gpl-software of andere licentievormen die het delen van de broncode toestaan.

Een andere beperking die de acceptatie kan hinderen, is de bepaling dat elke met de sdk gemaakte applicatie met meer dan 100.000 gelijktijdige gebruikers, verplicht AOL's advertenties in de interface moet tonen. Applicaties met minder dan 100.000 gelijktijdige gebruikers, wat wordt gemeten via de api-sleutel, moeten aan andere eisen voldoen, zo bericht Ars Technica.

Het Open AIM-initiatief is waarschijnlijk een reactie op diverse andere im-diensten die gebruikmaken van open protocollen. Zo maakt Gtalk van Google bijvoorbeeld gebruik van xmpp.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (8)

Ik vind het erg vreemd dat AOL nu blijkbaar toch door wil gaan met Oscar, al dan niet als protocol met een gepubliceerde standaard. Dit omdat nog niet zo lang geleden op tweakers.net te lezen was dat AOL nu ook (expirimenteel) het XMPP/Jabber protocol ondersteunt - nieuws: AOL slaat brug tussen ICQ en Jabber

Tenzij AOL's Oscar extra features heeft die XMPP niet heeft zie ik persoonlijk niet in waarom je dus voor Oscar zou gaan ontwikkelen - of AOL moet toch weer teruggekomen zijn op het gebruik van XMPP, maar dat heb ik nog nergens gelezen...
Jammer dat AOL zulke eisen stelt aan hun SDK. Juist omdat veel Jabber (XMMP) servers al MSN/AIM/ICQ transport gateways hebben verwacht ik niet dat dit een succes zal worden.

Ik snap alleen niet dat als de SDK een closed source (binaire basis assembly) library bevat waarom open source applicaties daar niet aan zouden mogen linken? Het is niet alsof dan ineens alle code op straat ligt. Voor commerciele bedrijven is de SDK ook niet interessant omdat zij dan ineens verplicht worden om reclame te tonen.

Dus waarschijnlijk zal het gebruik van de SDK beperkt blijven tot een aan proof-of-concept projecten.
Als je linkt met GPL libraries, dan mag het resultaat alleen als geheel onder de GPL worden verspreid. AOL heeft het onmogelijk gemaakt om hun code als broncode onder GPL te verspreiden. Je kunt daarom niet aan de GPL voldoen.

Maw als je iets verspreidt dat linkt met GPL code dan mag dat alleen als je alle gelinkte code wel op straat (=onder GPL) legt.

[Reactie gewijzigd door Arnoud Engelfriet op 6 maart 2008 16:57]

helaas voor jou, je snapt er niets van. dit soort dingen gaat maar 1 kant op. Als je een GPL library gebruikt in je programma, dan leg je je er op vast om je programma ook als GPL te verspreiden (maar: om die reden zijn de meeste libraries niet GPL maar LGPL, een GPL variant die linken wel toestaat, alleen als je een aangepaste versie van die library zou maken, moet je die dan ook weer onder de LGPL vrijgeven, maar de licentie van een programma wat die library gebruikt, kan je geheel vrij liezen).
Hier gaat het juist andersom: de library is closed source. Dat moet geen probleem zijn voor welke licentie dan ook. De GPL legt niet op dat alle stukken software die je nodig hebt om je code te bouwen, ook GPL zou zijn. Anders zou je bv nooit GPL-gelicenceerde code voro Windows kunnen schrijven, die de windows-api's gebruikt (gelinkt is met windows dlls dus)

Dus: de restrictie dat de AOL SDK niet in combinatie met GPL programma's gebruikt mag worden, is geheel en alleen te danken aan AOL, die blijkbaar bepaalde categorieen software wil uitsluiten. bang voor concurrentie vermoedelijk.
Ze varen weer lekker mee op de marketing term 'Open', terwijl hun software en protocol dus helemaal niet open zijn. En mocht je dat maar allemaal filosofisch geneuzel vinden. Je kan er ook geen Open software mee maken, omdat een binary nou eenmaal niet portable is naar andere platformen.
gemaakte applicatie met meer dan 100.000 gelijktijdige gebruikers

Zal een slimme programmeur dan niet meerdere verschillende applicaties gaan maken waarvan de gebruikers elkaars resultaten kunnen zien? Voor een schermpje wat de resultaten van meerdere andere schermpjes bij elkaar gooit zul je die AOL licentie niet nodig hebben.
Een slimme programmeur blijft ver uit de buurt van dit wanstaltige gedrocht ...
Tsja, ook ik gebruik AIM vanwege de populariteit in Amerika. Ik wil niet zomaar ads krijgen in Miranda en Pidgin, maar gelukkig is de toolkit niet compatible met GPL-licenses.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True