Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties

Uitgever Rockstar Games erkent dat de Xbox 360-versie van Bully: Scholarship Edition problemen heeft. Het spel is eerder deze week in de Verenigde Staten vrijgegeven, maar diverse kopers van het eerste uur zeggen problemen te ervaren.

Bully: Scholarship Edition"We zijn op de hoogte gebracht van de problemen die er zijn rond de 360-versie van Bully: Scholarship Edition", aldus Sam Houser, medeoprichter van Rockstar, in een verklaring op Kotaku. "Het lijkt erop dat bepaalde oudere Xbox 360-consoles te maken hebben met framerate-problemen, het vastlopen van het spel en andere problemen. Helaas hebben we hier tijdens het testen nooit iets van gemerkt. We doen ons uiterste best de problemen zo snel mogelijk te verhelpen."

De problemen kwamen aan het licht toen verschillende gamers hun bevindingen op het populaire forum van Neogaf plaatsten. Soortgelijke topics ontstonden ook op andere fora, hetgeen werd opgepikt door Kotaku.

Bully: Scholarship Edition komt vrijdag ook in de Benelux op de markt. Volgens Rockstar Benelux hebben de problemen in Amerika geen gevolgen voor de release van het spel in Nederland.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Een aantal mensen slaat wat mij betreft een beetje door.

Er zijn zoveel revisies van de hardware ook al in de vorige generatie. Het is aan de ontwikkelaar om eea op alle revisies te testen. Verhalen over compleet afwijkende framerates zijn gewoon onmogelijk. De processoren worden alleen verkleind, niet ineens jhoger geclocked oid.

Natuurlijk mag je een beeld hebben bij al die versies met verschillende (of geen) harddisks, wel/geen HDMI, wired/wireless controllers etc. , maar dat is een heel ander verhaal!

De basis is dat iedere game gewoon vlekkeloos zal draaien op iedere revisie van de console, enkele harddisk-only features daargelaten. Er zijn nu meer dan 200 games voor de 360 en ik kan ze allemaal draaien op een launch day console, op exact dezelfde manier en zonder configuereren.
En jij denkt dat als je processor volgens een kleiner procédé wilt bakken dat je dan gewoon alles kleiner kunt schalen? Waarom doen bv. Intel en AMD dan zo lang over een procesverkleining?

Bij een overstap naar een kleiner procédé moet nagenoeg de hele processor geredesigned worden. Toegegeven, de modules op zich blijven min of meer hetzelfde, maar de schikking van de modules op de die verandert compleet. Dit geeft soms een totaal anders presterende processor, terwijl je denkt dat er eigenlijk niets anders gebeurd is dan een verkleining.

Wellicht is hier dus hetzelfde gebeurd. Dankzij de verkleining van de CPU en GPU zijn die wellicht ofwel sneller ofwel puur toevallig op dat benodigde vlak performanter dankzij de andere indeling. Dan krijg je dus het effect dat de oudere Xbox360's niet zo goed presteren.

En ik blijf erbij, dit ligt niet aan Rockstar! Het is Microsoft die moet zorgen dat er geen verschillen qua performance ontstaan tussen de verschillende revisies, anders is meteen het aantrekkelijkste punt aan consoles (tov PC) voor zowel gamers als ontwikkelaars om zeep!
Natuurlijk gedraagt een nieuw ontwerp op een ander procedee zich anders, maar denk je niet dat MS en IBM net zo lang doorgaan met het ontwerp verbeteren tot de prestaties van beide ontwerpen (nagenoeg) gelijk zijn?

Ik snap ook niet dat zoveel mensen gelijk conclusies denken te kunnen trekken uit een statement van een medewerker van Rockstar dat het op oudere consoles niet draait. Een verdere technische verklaring is op dit moment nog niet bekend, dus het is onmogelijk om te zeggen waarom er hier iets fout is gegaan en waar de fout ligt. Wat jij en anderen doen is FUD verspreiden op basis van een enkele ongefundeerde uitspraak.
Daarnaast maak je van een mug een olifant door te gaan roepen dat dit gelijk voor alle consolespellen in de toekomst een probleem zou worden, terwijl dit de eerste keer is dat het probleem lijkt voor te komen, en er honderden (EDIT: 453) games zijn die nergens last van hebben.

[Reactie gewijzigd door Snoitkever op 6 maart 2008 12:03]

Dat doe ik dus niet :P
Dat ene zinnetje toont mijn mening iets genuanceerder dan jij ze nu voorstelt: "...ofwel puur toevallig op dat benodigde vlak performanter". Dat betekent (in mijn hoofdje toch) dus dat andere games hier niet door gestoord worden omdat ze bv. net dat voordeel toch niet zwaar gebruiken.

En nee ik denk niet dat MS en IBM hun toestellen zo tweaken tot ze nagenoeg gelijk zijn, anders had je deze problemen met geen enkele game!
Bij Bully lukt dat blijkbaar niet, dus er moet wel degelijk een verschil zijn tussen oude en nieuwe revisies. Heb je BTW echt al die 200 games geprobeerd?
Tja, dat komt ervan als je teveel revisies doet aan een console. Het hele idee achter consoles is dat je de machine koopt en dat die 3-4 jaar alle games goed draait, tot de volgende generatie consoles langskomt.

Helaas gebeurt het meer en meer dat fabrikanten de consoles zelf ook veranderen tijdens die levensduur, en dan krijg je natuurlijk dergelijke taferelen dat bepaalde oudere modellen (waarop men niet heeft getest aangezien men er natuurlijk van uitgaat dat alle consoles hetzelfde presteren) games niet goed kunnen draaien...

Volgens mij kan je hier dus de schuld niet echt op Rockstar steken...
(waarop men niet heeft getest aangezien men er natuurlijk van uitgaat dat alle consoles hetzelfde presteren)
Wat een ontzettend domme aanname is. Een goed opgezette QA department zorgt ervoor dat ze alle uitgebrachte SKUs en combinaties van audio/video uitvoer testen. Daarnaast wéét je dat niet alle consoles hetzelfde zijn omdat ze tussen regio's sowieso al verschillen. Hierbij wil ik niet meteen de schuld bij Rockstar neerleggen, maar jouw argumentatie klopt niet en dus kun je Rockstar ook niet zomaar ineens uitsluiten van schuld. Het is wachten op de technische details van dit voorval voordat we de vinger ergens naartoe kunnen wijzen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 6 maart 2008 12:51]

Wellicht heeft Rockstar gedacht dat geen van de originele X360's nog werken...
Ze hebben helemaal niks gedacht, ze hebben het getest op een 360 en daar werkte het. Als je er als developer niet meer vanuit kan gaan dat wat je test op een 360 ook echt werkt op een 360 is het imho een waardeloze console :+
Van de originele xbox zijn ook zes versies uitgebracht. Andere voeding, andere grafische chip, andere koeling, andere HDD, andere DVD-speler, ....

Daar is dus ook weinig overeind gebleven van versie 1.0. Is alleen altijd goed gegaan icm de games :)
Sorry hoor.. maar was zowiezo al niet erg blij met deze generatie spelcomputers... Sony en MS komen telkens met versies uit die extra functies hebben of juist functies missen..

Mensen kopen een spelcomputer om juist van het gezeur af te zijn, krijg je dit... Voor mij geen spelcomputers meer, heb mijn 360 verkocht. De DS is voldoende voor me naast mijn PC.
Van de PS2 zijn ook iets van 15 revisies en van de xbox en gamecube zijn er ook verschillende versies. Daar is niets vreemd aan. Om te productiekosten te drukken wordt de layout geoptimaliseerd en wordt soms gebruik gemaakt van andere onderdelen of nieuwe versies van processoren.

Het is niets nieuws en ook op de verschillende revisies van de hierboven genoemde consoles zijn er games geweest die rare problemen gaven. Meestal is dit vrij eenvoudig op te lossen met een patch of nieuwe versie van het spel.
En zo is het. Gelukkig dat Nintendo nog voor wat Consistentie zorgt in de huidige generatie consoles. Weet je tenminste waar je aan toe bent.

Vroeger kon je upgrades kopen voor je console (N64 rampak anyone?) Tegenwoordig moet je al een compleet nieuwe console hebben bij elke verandering die er komt.
Dat valt allemaal wel mee, er is in de basis niets verandert aan de consoles, althans dat zou de bedoeling zijn. Dat er nu versies zijn van de X360 die anders presteren in dit spel is vreemd te noemen. De PS3 heeft niet zoveel veranderingen gehad, alleen de HDD die verschilt en wel of geen BC (cardreader en WiFi maar dat is niet echt van grote invloed) Maar al deze veranderingen hebben nul invloed op de games die erop te spelen zijn (behalve BC dan, maar dat ligt anders)
Dat zelfde geldt ook voor de 360, dus wat hierboven wordt gezegd dat je straks nog naar je versie xbox moet gaat kijken voor je een spel koopt is grote bullshit en zal ook niet gebeuren........
En wat is er anders aan de Nintendo Wii dan de xbox360 en Playstation 3? Mijn Wii heeft ook al meerdere firmware updates gehad sinds ik hem gekocht heb.
Firmware is software matig dus dat maakt niet uit! Het gaat hier om hardware.
Hardware van de xbox 360 is helemaal niet veranderd. Het zal hier vast om een ander probleem gaan. Wellicht een driver op de hardware die nooit geupdate is. De hardware loopt namelijk niet op een andere kloksnelheid of zo.
Waar zie je hier staan dat het aan de hardware ligt? het spel is gewoon slecht geprogrammeerd/getest.
Hij zegt hetzelfde als darkjeric hieronder, maar die verwoordt het beter en wordt daarom omhoog gemod. De XBOX heeft inmiddels zoveel revisies ondergaan dat het eigenlijk niet meer dezelfde console is.
Daarom dat games toch betere graphics hebben op de 360 en wel tot 1080i of 1080p gaan EN de ps3 versie maar tot 720p gaat...dit is bij zoveel games, het is een feit dat Xbox 360 makkelijk voor te programmeren valt en de PS3 moeilijk is.
Volgens mij had de ontwikkelaar van COD4 daar toch iets andere ideeen over.
Die zei dat de PS3 versie beter was.

Ja, je moet bij de PS3 de Cell doorgronden, maar wanneer dat eenmaal lukt, dan is de PS3 de betere console.
dat het te maken heeft met de manier van ontwikkelen ligt inderdaad aan de "brakke" xbox inderdaad.
sorry maar als dev behoor je dit soort problemen te voorkomen door uitvoerig te testen!
ipv een release voor consoles gelijktijdig te doen.
ik vind het schaamteloos dat het weer gebeurd bij een game maar dat is de markt nu eenmaal tegenwoordig, patches hier patches daar, installeren op je hd (ps3) etc...

het zijn bijna geen consoles meer op deze manier, eerder pc's waar je weinig anders mee kan
Bully: Scholarship Edition komt vrijdag ook in de Benelux op de markt. Volgens Rockstar Benelux hebben de problemen in Amerika geen gevolgen voor de release van het spel in Nederland.

En dan maar hopen dat je xbox nieuw genoeg is om het te kunnen afspelen :P?
nee het is hier pal en daar ntsc.
dus waarschijnlijk hebben we daardoor geen problemen.
dus we hebben geluk,
Dat is met HD-resoluties totaal niet aan de orde.
De consoles ondersteunen anders nog gewoon PAL en NTSC als uitvoer hoor. Consoles uit verschillende regio's zijn vaak echt fysiek verschillend.
Uit die zin haal ik niet dat we hier geen problemen zoude hebben, alleen dat ze de release niet verplaatsen ondanks de problemen. Ik denk ook niet dat problemen met vastlopers te wijden zijn aan pal <=> ntsc.
Dan krijg je zometeen nog is dat er op spellen komt te staan voor welke "type/jaar" xbox het spel geschikt is.

kun je nu ook niet naar microsoft stappen en eisen dat jouw xbox net zo goed presenteerd als de xboxen die nu van de band afrollen?

want lijkt mij dus dat de nieuwe xboxen beter presteren....
Ik zou niet te snel conclusies gaan trekken... Wie zegt dat dit direkt gerelateerd is aan performance? Misschien doet het spel iets op een bepaalde manier waar de oudere versie van de 360 zich in verslikt, dan zegt het dus helemaal niks over processing power.
Dan krijg je zometeen nog is dat er op spellen komt te staan voor welke "type/jaar" xbox het spel geschikt is.
Dat zou dan echt te ver gaan. Consoles staan bekend voor hun gemak en nooit te hoeven letten op de specs bij het kopen van games. (wat wel bij pc moet).

Ik zie het al voor me. Je wilt een console game kopen, staat jouw xbox type/jaar niet erbij.
Gaat nergens over.

[Reactie gewijzigd door ProduQ op 6 maart 2008 11:00]

De soep zal wel weer niet zo heet worden gegeten als 'ie wordt opgediend.

Rockstar heeft nou niet bepaald een reputatie in het afleveren van slechte produkten.
Bij mij hapert de game en ik heb toch echt een PAL versie!
Dit gaat natuurlijk nergens over, ik zie mezelf later al vragen aan vrienden: GTA 4 is uit!:D kan jou xbox hem aan? nee man.. ik haal maar 21 fps..
geldt ook voor de ps3 waar je nu zelfs instals hebt. en vele games op minder fps draaien dan de 360 games.
consoles worden meer als pc's en pc's krijgen steeds minder games door het gekopieer,,,
Ik gok dat ook het kwalitatief slechte aanbod invloed had op de verkopen op de pc markt, daarnaast was het de trend om populaire pc games (dus games die goed verkochten op de pc) exclusief voor bepaalde console uit te brengen, met na een half jaar/jaar een brakke console port voor de pc markt, vind je t gek dat dat niet verkoopt? alleen console gamers kun je zo voor de gek houden ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True