Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties
Submitter: kmichael

Auzentech heeft op de CES een prototype van zijn Auzen X-Tension HDMI 1.3-uitbreidingskaart aan de pers getoond. Dankzij de hdmi-interface kan de kaart diverse surroundformaten naar tv's en andere randapparatuur doorsturen.

De kaart dient als aanvulling op de Auzen X-Fi Prelude 7.1, die op de X-Fi-chipset van Creative Labs is gebaseerd, en beschikt over een optische ingang, hdmi-in en hdmi-uit, zo bericht Hardwarecanucks.

De Auzen X-Tension ondersteunt hdmi-versie 1.3 en kan een groot aantal geluidsformaten door de hdmi-poort persen: DTS HD, Dolby Digital Plus, Dolby True HD, Dolby Digital, DVD Audio en 8-kanaals lpcm. De interne spdif-input kan uitsluitend overweg met pcm-stereo, Dolby Digital en DTS. De kaart zal volgens Auzentech in het tweede kwartaal uitkomen, maar de prijs van de uitbreiding is nog onbekend.

Auzen X-Tension HDMI 1.3
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

En nou nog software die DTS HD Master audio en Dolby True HD kan doorgeven...
Was het maar zo. Als je bv. BD afspeelt via PowerDVD komt er geen DTS HD uit je HDMI zetten. PowerDVD vind het nodig om hier nog het e.a. mee te doen.
Kent Powerdvd geen passthrough via HDMI :? |:(
Zou het mooier vinden als er eindelijk een kaart kwam die gewoon HDMI uitstuurd zoals het hoort: Sound & Video... Lijkt me slimmer om dit kaarste op te nemen in een leuke nVidia/ATI kaart.
Kan me vergissen maar volgens mij is dat precies wat alle nieuwere ATI kaarten dus al doen via die DVI->HDMI dongel. Zowel geluid als video doorgeven.

<reactie op _Thanatos_>
http://ati.amd.com/products/Radeonhd2400/index.html
built-in 5.1 surround audio designed for an easy HDMI connection to big-screen TVs.
Ik denk niet dat dit over een "suf analoog stereo-kabeltje" gaat. Ik denk zelfs dat er helemaal geen extra kabeltjes aan te pas komen. Het staat verder helaas niet in de techspecs beschreven maar het lijkt mij logisch dat er gewoon een audio pass-throught in die videokaart zelf zit. Er hoeft namelijk niets omgezet te worden of zo ... gewoon het al bestaande digitale audiosignaal in de HD stream richting die HDMI aansluiting schoppen. En aangezien het toch digitaal is ... wie maalt er om dat het niet via je geluidskaart gaat ... is alleen interessant voor analoge audio of als er iets geconverteerd moet worden. Kijk, het wordt wat anders als je over HDMI wil gaan gamen. Maar voor films is dit goed genoeg.

[Reactie gewijzigd door jiriw op 11 januari 2008 08:49]

Waar komt de audio vandaan dan? Zeker een suf analoog stereo-kabeltje?...

Overigens de betere moderne barebone-PC's met onboard video en onboard HDMI doen het al native. Die zetten het digitale audiosignaal onveranderd op de HDMI.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 11 januari 2008 00:54]

Waar komt de audio vandaan dan? Zeker een suf analoog stereo-kabeltje?...
Interne kabel van de geluidskaart naar de videokaart voor een SPDIF signaal (='niet suf' digitaal signaal).
Ja, dat klopt echter zowel bij Nvidia als ATI is het op dit moment alleen 5.1 DD of DTS en dus niet de nieuwe 8 kanaals uncompressed DTS HD en Dolby True HD standaarden.
DTS-HD en DD True HD zijn volgens mij geen uncompressed formaten. Alleen LPCM 5.1/6.1/7.1 is uncompressed dacht ik.

edit:

Ik lees hieronderergens dat DTS HD en DD True HD wel gecomprimeerd zijn, maar dat de kwaliteit hetzelfde is van een ongecomprimeerde track. Beetje hetzelfde als FLAC- en APE-bestanden voor stereo.
Het lijkt dan ook handiger te spreken over lossy (kwaliteitsverlies door compressie) en lossless (geen kwaliteitsverlies, eventueel wel gecomprimeerd).

[Reactie gewijzigd door -Moondust- op 11 januari 2008 12:44]

Weer een mooie ontwikkeling zou je zo zeggen

Is HDMI niet om beeld én geluid over te dragen? Stel nu dat je dus zo'n kaart hebt, en een grafische kaar met HDMI, hoe krijg je dan beide signalen over één kabel. Of is het zo dat een TV de twee HDMI aansluitingen kan combineren?
Naar mijn weten is het niet mogelijk 2 HDMI aansluitingen te combineren maar gezien de kaart een HDMI ingang biedt zul je het beeld wel door kunnen lussen.

Overigens heeft er een lange tijd een poll op de frontpage van Auzentech gestaan betreffende wat bezoekers het liefst als volgende ontwikkeling zouden zien (HDMI/PCIe/nog iets). De laatste keer dat ik keek stond HDMI bovenaan. Ze luisteren goed naar de consument als ze deze kaart naar aanleiding daarvan introduceren.

[Reactie gewijzigd door buti op 10 januari 2008 12:58]

Dan ga je voorbij aan het nut van HDMI en heb je alsnog 2 kabels tussen beide apparaten zitten.
Als je alleen via HDMI de mogelijkheid hebt je receiver digitaal te voorzien van de HD-audioformaten, dan zijn 2 HDMI-kabels niet te voorkomen als je een aparte videokaart wil gebruiken. HDMI heeft dan nog steeds nut, alleen je maakt geen gebruik van de mogelijkheid van HDMI om een digitaal audio- en videosignaal te vervoeren door 1 kabel. Overigens sluit ik me aan bij een van de sprekers hieronder die zegt dat als je HD-audio goed wil benutten je toch een AV-receiver wil hebben met fatsoenlijk speakers. Dan zul je het HDMI-beeldsginaal en HDMI-geluidssignaal toch moeten scheiden, net als bij het gebruik van een projector.

[Reactie gewijzigd door -Moondust- op 11 januari 2008 10:04]

Ik verwacht dat de HDMI ingang word gebruikt om het beeld binnen te krijgen, en dat daaraan geluid word toegevoegd...
Wat is dan het nut. Moet je al een HDMI uitgang ergens anders op je PC zitten. Tenzij je de Bambi-film wil combineren met gedownloade muziek ofzo..
Vrijwel elke moderne PC ondersteunt HDMI, namelijk in de vorm van DVI die uit de videokaart komt. Simpel verloopstukje erop, en je kunt je videokaart verbinden met deze geluidskaart.
Als je qua kwaliteit het geluid dat een HDMI-kabel verzorgt er een beetje uit wilt hebben, dan zal je waarschijnlijk in het bezit zijn van een Surround-set. Het beeld gaat dan naar de TV, en het geluid gaat direct de versterker in. Dan is het prima te combineren.

Als je geluid via HDMI naar de TV stuurt, en het door de TV laat afspelen, zie ik het nut er niet echt van in, aangezien de speakers in een TV meestal niet 'de van het' zijn, en bovendien niet echt surround. Alleen als je het geluid van de TV weer doorlust naar de versterker zou het logisch zijn..
Daarnaast bestaan er ook versterkers die een HDMI in- en uitgang hebben, die het geluidssignaal daar uitlezen en vervolgens de HDMI weer doorlussen naar de TV / monitor
Alle high-end Philips tv's (de nieuwe) hebben iig een digitale uitgang, dus tis een mooi idee als je bijvoorbeeld 10m HDMI kabel van je pc naar je woonkamer hebt lopen om die gewoon via deze geluidskaart te laten lopen dan hoef je daar niet nog eens een geluidskaart bij te leggen.
onze philips lcd kan idd 2 bronnen mixen. we kunnen beeld en geluid apart kiezen.
en het lijkt me stug dat philips hier alleen in is :)
Blijft de DHCP dan nog intakt; als er een HDMI videobron op de ingang wordt aangesloten en via deze geluidskaart dan het geluid vervangen door een Dolby TrueHD bron?
Ik neem aan dat je HDCP bedoelt? DHCP is het protocol dat netwerkadresjes uitdeelt, HDCP gaat voor de bescherming van de content.
http://nl.wikipedia.org/w...igital_Content_Protection
http://nl.wikipedia.org/wiki/DHCP
nougoed, de kaart doet dus in ieder geval niet veel met de DHCP :+

waarom zo'n moeilijk antwoord als het ook simpeler kan :+
Denk het wel. Volgens mij wordt alleen het beeld versleuteld en anders terug geschroefd. Deze lijnen worden 1 op 1 doorgegeven terwijl het geluid er bij komt. De ontvanger zal het dan als 1 signaal zien waar het videodeel verslueteld is.
Eeeeeindelijk een manier om meerkanaals ongecompresseerd geluid digitaal naar je versterker te krijgen.

Vroeger was je ofwel veroordeeld tot (optische) stereo PCM, meerkanaals analoog, of je moest een DD Live Nforce2 chipset hebben, die Dolby Digital kon encoden.

Nu brengt dit dus een alternatief, mits je een versterker hebt die HDMI accepteert.
Je kan al jaren via S/PDIF DTS en DolbyDigital oversturen. Deze kaart maakt het alleen mogelijk om dat via HDMI in 1 kabel te doen met je beeld ipv 2 aparte kabels. Dat is nieuw.
@GENETX
meerkanaals ongecompresseerd geluid digitaal
DTS en DolbyDigital is niet ongecomprimeerd.

Dus dat het via 1 kabeltje kan is niet het enige nieuwe.

[Reactie gewijzigd door pelican op 10 januari 2008 13:25]

Videokaarten met een HDMI uitgang boden al langer de mogelijkheid om deze, hetzij intern of extern, aan te sluiten op een S/PDIF uitgang en zodoende het geluid via HDMI door te sturen.

[Reactie gewijzigd door buti op 10 januari 2008 13:17]

DTS en DD is alleen niet "ongecrompresseerd" (ongecomprimeerd) zoals gompie905 dat aangeeft.
@GENETX
Volgens mij snap je het niet helemaal.

Op HD-Audio formaten zoals, Dolby True-HD en DTS-HD zit vaak een HDCP beveiliging. De beveiligde HD-Audio formaten mogen alleen via HDMI worden verstuurd, of versleuteld via S/PDIF (zoals Lyngdorf nu doet tussen zijn nieuwe processor en powerdac).

Dus ondersteuning van de nieuwe HD-Audio formaten is de grote vernieuwing. van 1 naar 2 kabels is natuurlijk ook leuk, maar lijkt me niet de reden om deze kaart te kopen.
Eeeeeindelijk een manier om meerkanaals ongecompresseerd geluid digitaal naar je versterker te krijgen.
PCM stereo is toch ook meerkanaals (2)? Buiten dat: Dolby True-HD en DTS-HD comprimeren weldegelijk. Alleen lossless.
Er was al een andere manier heb ik vernomen en dat is de HDMI-uitgang van G35 mobo's. Die zouden via de HDMI een gecombineerd signaal van HD-video en HD-audio (alle formaten) kunnen versturen.
Als je de bron bekijkt zie je dat er een hdmi-in op de kaart zit zodat je er een hdmi/dvi videokaart op aan kan sluiten, zodat je beide signalen kan combineren, en dus maar 1 kabel nodig hebt.

Edit: Ben wel benieuwd of audio en video dan wel synchroon lopen.

[Reactie gewijzigd door Mikey5times op 10 januari 2008 12:59]

De kaart zou de mogelijkheid kunnen hebben om het beeld even vast te houden om het geluid synchroon toe te kunnen voegen
kewl

ik was 1 van de mensen die op hdmi stemde bij hun poll ;)

als ik deze geluidskaart koop en aansluit op een versterker die hdmi ondersteund, zal deze dan perfect EAX, A3D en weet ik veel welk ander geluidsformaat afspelen door mijn boxen?

zonder dat dit dus eerst omgezet moet worden naar 1 of ander dolby formaat met de nodige delay vandien (die omzetting gebeurde naar het schijnt zelfs nog door het eerst om te zetten naar analoog formaat en het vervolgens met iets dolby achtig te encoderen... wat ook niet echt tof is)

ik hoop alvast van wel :)
Ik snap dit even niet, waarom zetten ze op deze geluidskaart geen coax of glasvezel uitgang welke je naar je surround versterker kan leiden. De meeste apparaten kunnen met dit signaal (inclusief DTS) prima overweg, en dat is altijd een beter geluid dan dat je TV dit weer moet decoden.

Of gaan ze er vanuit dat de modernste versterkers ook over een HDMI ingang beschikken? Alleen dan heb je weer niks aan de doorsnee versterker thuis.... :|
Deze kaart ondersteunt dus de nieuwe HD geluidsstreams die niet mogelijk zijn via SPDIF, waar jij het over hebt.

Deze is inderdaad bedoeld voor de moderne versterkers die een HDMI ingang hebben.
Ik lees in het bericht dat de SPDIF ingang overweg kan met PCM stereo, Dolby Digital en DTS, maar is dit wel zeker aangezien de SPDIF ingang van de Prelude zelf alleen met PCM stereo om kan gaan.
Het zou mooi zijn als dit zou werken omdat ik nog steeds een manier zoek dat mijn geluidskaart het DTS of Dolby Digital signaal kan decoden van mijn Xbox.
Iemand meer duidelijkheid hierover aangezien ik hier niks over kan vinden in de press release van Auzentech?
Ben juist heel blij met de SPDIF-verbinding tussen pc en versterker. Het is namelijk een niet-geleidende verbinding waardoor je geen bijeffecten zoals brom krijgt. Nu komt echt alleen het geluidssignaal over, en ook in alle formaten die ik maar wens. HDMI is leuk bedacht maar eigenlijk zou er een compleet optische variant moeten komen.
dat heb jij wel goed agent smith, die galvanische scheiding doormidel van optisch te werken ,was een mooie oplossing. dus nu met een "metalen"verbinding zullen we weer vele bromklachten krijgen.