Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 13 reacties

De Nederlandse gamesontwikkelaar Engine Software gaat de komende jaren diverse games voor de Nintendo Wii ontwikkelen. De eerste stap is de Wiiware-game Project Bang, waarmee het bedrijf ervaring wil opdoen.

Engine SoftwareEngine Software is een van de drie Nederlandse ontwikkelstudio's die in het bezit zijn van een Wii-licentie. Het eerste product dat onder die licentie wordt ontwikkeld, is een game die de werktitel 'Project Bang!' heeft meegekregen. De ontwikkelaar wil op dit moment alleen kwijt dat het een titel voor het nog te lanceren gamesplatform 'WiiWare' is. "We hebben de aankondiging van Project Bang vooral gedaan om te laten zien dat wij Wiiware als platform serieus nemen", zegt Engine Software-directeur Ivo Wubbels tegen Tweakers.net. "Het is niet eenvoudig om een Wii-licentie te krijgen; als je nu een studio begint, duurt het minstens een jaar voordat je er een kan krijgen. Als je er dan een hebt, wil je er natuurlijk wel wat mee doen."

Volgens Wubbels is Project Bang een goede aanzet naar het grotere werk. "Een Wiiware-titel is een ideale mogelijkheid voor ons om vertrouwd te raken met het ontwikkelen voor de Wii. Op deze manier hebben we namelijk niet te maken met hoge productiekosten. Momenteel zitten vier van onze twintig medewerkers aan Project Bang, en we leren er heel veel van. Een spel ontwikkelen voor Wiiware is dus een mooi opstapje naar verdere projecten."

Nintendo WiiHet ligt in de lijn der verwachting dat Engine Software na Project Bang een volledige Wii-game gaat ontwikkelen. "Dat sluit ik zeker niet uit", zegt Wubbels. "We hebben een globaal plan van wat we willen en wanneer we dat willen, en daar hoort een volledige Wii-game zeker bij - maar of dat binnen nu en een half jaar, een jaar of langer is, dat zou ik niet kunnen zeggen."

Engine Software was, voordat de Wii om de hoek kwam kijken, al geen onbekende in de wereld van Nintendo: de Doetinchemse ontwikkelstudio heeft al verschillende titels voor de handhelds van de Japanse hardwarefabrikant gemaakt. Zo verscheen de titel Counter Punch voor de Gameboy Advance en momenteel zitten Dragon Hunters en GoPets: Vacation Island in de laatste fase van de ontwikkeling. De laatstgenoemde game is zelfs al goedgekeurd door uitgever Konami en zal ergens de komende maanden in de winkels komen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (13)

Goeie zet, echter zou ik als ik hun was iets langer doorgaan met het maken van kleine, eenvoudige spellen voor de wii. Kijk eens naar de PC, en dan in het specifiek naar de markt voor relatief kleine Flash-spellen zoals een Bejeweled oid. Daar is een enorme markt voor, en als deze ontwikkelaar of anderen daarop in kan spelen kunnen ze waarschijnlijk nog meer omzet draaien dan met 'grote' Wii titels. Bijkomend voordeel is de grotere flexibiliteit - waar bij een groot / volwaardig Wii spel al gauw een jaar in geinvesteerd moet worden, kan bij kleinere spellen een aantal maanden of weken met een veel kleiner team gewerkt worden. Hierdoor is het minder erg wanneer een bepaald spel flopt, in tegenstelling tot die grote spellen. (tenminste, wanneer dit verlies gecompenseerd wordt)
is het ontwikkelen voor de Wii financieel wel interessant gezien de lage verkoopcijfers van software? Het apparaat staat nu niet bepaald bekend om de attachmentrate. Ik meen zelfs dat deze verhouding bij de Wii het laagste is van alle spelcomputers?

Simpele spellen (met een matige integratie van de Wii-mote) zijn niet schaars, ben benieuwd hoe zij zich willen onderscheiden.
Ik denk dat juist WiiWare daarom heel erg interessant gaat worden! Veel (ik zeg niet alle, maar wel veel van de "nieuwe" casual gamers, zeg maar) mensen willen geen 40 tot 60 euro uitgeven aan een spel, maar wel leuk, simpele kleine spelletjes spelen (zoals hierboven al wordt aangegeven, van die simpele flash spelletjes). Als je nou deze spelletjes gemakkelijk uit kan geven via WiiWare... dan is dat toch een gat in de markt! Ik denk dat we echt veel moois gaan zien op Wiiware.
het is net als xbox live arcade.
een spelletje voor een paar punten.
je koopt sneller iets van 10 euro dan voor 60
en dat zie je. geometry wars is ontzettend vaak verkocht.
en de kosten voor ontwikkeling waren erg laag.
Attachment rate van de Wii is volgens mij laag omdat er gewoon niet genoeg must-have titels zijn. Op de 360 barst het bijvoorbeeld van de AAA titels. Bij de PS3 is het weer anders, daar zijn gewoon heel weinig titels, en eigenlijk *totaal geen* must-have titels waardoor mensen dan maar gewoon die paar middelmatige games in huis halen die er wel zijn. Maar ook op de PS3 is de attachment rate volgens mij erg laag.
R&C, uncharted,... . Inderdaad echt enorm middelmatige games !
Je noemt 2 games waarvan er 1 (uncharted) niet eens overal bijzonder goede reviews heeft gehad. Zeker geen must-have titel, anders had ik hem al wel gehaald. Niet echt een overtuigend lijstje dus vind je wel? Begrijp me niet verkeerd, ik heb helemaal niks tegen de PS3 (heb er zelf een), maar er is gewoon praktisch geen fatsoenlijk spel voor te vinden.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 10 januari 2008 15:52]

Ik bedenk me hierbij dat het jammer is dat de Wii niet beschikt over hetzelfde soort digitale verdeelplatform voor software. (zoals 360 en ps3)

nevermind, blijkbaar is Wiiware dus de channel voor digitale distributie?

En opmerking blijft evenwel van toepassing

Ik baseer mij op het feit dat de Wii erg weinig intern geheugen heeft om bvb dergelijke minigames op te slaan. Flash geheugen kost helemaal niets meer (ook niet bij de release) dus 2 GB had zomaar goed gekund.

De Wii is het apparaat bij uitstek voor kleine gemakkelijke toegangelijke games (zoals hier gerefereerd wordt naar flash games en internet games). En net bij deze console is er weinig opslag voorzien. Van n van de launchargumenten, nl. veel kleine maar goedkope games, is voor zover ik kan zien ook weinig in huis gekomen. Jammer

[Reactie gewijzigd door alvi op 10 januari 2008 13:47]

PuzzleQuest voor de DS is toch ook door Engine Software gemaakt? (of hebben daar aan mee gewerkt)

Maar wat is WiiWare?
GamePlatform voor de Wii, wat moet ik me daar bij voorstellen? Eindelijk online zoals xbox live?
Wat is het nieuws nu precies eigenlijk? OKay er is een bedrijf in nederland dat software voor de wii gaat ontwikkelen. En verder?
Zou het daadwerkelijk zo moeilijk zijn een Wii-licentie te krijgen? Volgens mij bestaat de (2 mans) studio die World of Goo ontwikkeld pas vanaf juni, en deze hebben aangekondigd dat hun spel ook op WiiWare komt al.
Jammer dat ze blijven vast houden aan Max voor het ontwikkelen van games, anders ging ik wel soliciteren. Ook al is Doetinchems ver van Amsterdam.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True