Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

Microsoft wil dat er eind volgend jaar twee keer zoveel Xbox 360-spellen voor de Japanse markt beschikbaar zijn als nu het geval is. De Japanse consument zou daarmee de keuze krijgen uit een aanbod van vijfhonderd 360-games.

Sinds de lancering van de spelcomputer in december 2005, heeft Microsoft slechts een half miljoen spelcomputers aan de Japanse consument weten te slijten. De fabrikant liet daarom eerder al weten dat het de nadruk vooral op de Europese markt zal leggen.

Microsoft geeft het echter niet op in Japan. Volgens Takashi Sensui, manager van de Japanse Xbox-afdeling, kan de console de harten van meer hardcore gamers winnen door het aanbod uit te breiden. De grens van een miljoen spelcomputers zou hierdoor gehaald moeten kunnen worden, zo meldt de Japanse nieuwsdient Jiji Press.

In oktober verlaagde Microsoft al de prijs van de Xbox 360 in Japan om beter te kunnen concurreren met de Wii van Nintendo en de PlayStation 3 van Sony. De twee concurrenten hebben in Japan een veel groter marktaandeel dan de 360. Onlangs introduceerde Microsoft al de rpg Lost Odyssey, dat is ontwikkeld met het oog op de Japanse gamers. Volgens Sensui zit er onder de nieuwe titels ook een vervolg op de rpg Blue Dragon.

Xbox 360 promogirls
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Kan ook een mooie ontwikkeling voor ons zijn. Het is wel duidelijk dat MS kwaliteit moet gaan bieden. De game industrie is de afgelopen jaren soms erg laks geweest. Veel games zijn gerushed die anders nog beter hadden kunnen zijn. Japanners pikken dat kennelijk zomaar niet. Ik denk dat ze gerust een Xbox kopen als de kwaliteit van het spelaanbod hoog is. Als dat hoger komt te liggen komen dan worden de speller beter. Die spellen komen dan vanzelf onze kant op.

De verwachting dat er dan waarschijnlijk nog meer RPG's komen voor de 360 is zeer bevredigend.
Het is met Japan een afweging van meerdere zaken.
Allereerst zijn Japanners meer geneigd producten uit eigen land te kopen dan producten uit het buitenland als ze de keus hebben. Veel andere non-Japanse/Aziatische producenten (onder meer van auto's, mobiele telefoons etc) hebben daar ook een hard time om voet aan de grond te krijgen.

Ten tweede is er een aardig groot verschil in smaak en game-eisen tussen Japanse en Europese gamers. Japanse gamers gaan over het algemeen veel meer voor zeer story-driven games (o.m. RPG's en anime-games) die in het Westen helaas niet zo gretig aftrek vinden. Veel (anime/manga) games die in Japan uitkomen zien nooit het levenslicht daarbuiten.
De enige manier waarop de 360 voet aan de grond zou kunnen krijgen in japan is met exclusieve (360 only) kwaliteitsgames die specifiek zijn gericht op die markt... en dat is daar geen eenvoudige opgave met de PS2 (waarvoor legio kwaliteits-RPG's verkrijgbaar zijn), PS3 en Wii als concurrentie...
Het aantrekken van diverse Japanse developpers (waaronder Tecmo) voor ontwikkelen van 360 exclusive content is echter al een stap in de goede richting. Ninja Gaiden Sigma (erg populair, maar door Tecmo als PS3 exclusive uitgebracht) is dan wel weer een gemiste kans voor MS. Ninja Gaiden II zal wel 360 exclusive worden.

Als MS Square-Enix (van de Final Fantasy reeks) zou kunnen overhalen meerdere 360 exclusives te gaan ontwikkelen zouden ze een grote slag kunnen slaan. De eerste stappen zijn daar al gezet.
Probleem is echter een kip-ei: is het voor zo'n Japanse developper aantrekkelijk veel Japanse exclusives te ontwikkelen voor een console die niet populair is in Japan? Het is i.i.g. duidelijk dat MS er veel geld in zal moeten pompen.

@ KBY hieronder:
Eens, maar de Wii vindt - o.m. vanwege de bewegingsgevoelige controller, i.c.m. o.a. Wii Sports en Brain Train - ook gretig aftrek onder categorieen mensen die eerder niet echt gameden, zoals vrouwen en ouderen, en is daarom zo succesvol. De nieuwe manier van games spelen trekt hun aan.
Als deze groepen de Wii niet hadden 'geadopteerd' zouden we wellicht een ander verhaal hebben.

[Reactie gewijzigd door Cheetah op 13 december 2007 12:34]

Ten tweede is er een aardig groot verschil in smaak en game-eisen tussen Japanse en Europese gamers. Japanse gamers gaan over het algemeen veel meer voor zeer story-driven games (o.m. RPG's en anime-games) die in het Westen helaas niet zo gretig aftrek vinden. Veel (anime/manga) games die in Japan uitkomen zien nooit het levenslicht daarbuiten.
Wij (westerlingen) hebben het meer voor voorgekauwde, niet te diepgaande, eenvoudige zaken. Eerder zinloos geweld. In de goede oude tijd werd Half-Life geprezen om zijn goede verhaallijn. Na al die jaren vraag ik me nog steeds af welk verhaal dan wel. (geldt overigens ook voor Half-Life 2 dat ik onlangs uit de kast gehaald heb en na een week gamen vraag ik me nog steeds af waarom ik die poppetjes moet neerknallen.)

Ik hoop dan ook dat er hierdoor misschien ook voor ons weer wat meer RPG's en dergelijke op de markt komen.
Het aardige van de verhaallijn in Half-Life is dat het je niet direct verteld wordt, maar dat het je duidelijk wordt door het te spelen. In HL1 bijvoorbeeld, denk je in eerste instantie dat al die aliens gewoon een ongeluk zijn... Maar dan zie je later labs met stukjes dode alien, en dan begint het duidelijk te worden, dat men die aliens al veel langer onderzoekt, dat men er zelfs specifiek mee experiementeerde, dat men vanuit de aarde bezig was een poort naar die wereld te openen, en in contact stond met de leider op de wereld, etc etc.. Dat merk je door de omgeving waar je doorheen loopt, maar vrijwel nooit wordt je iets direct verteld, of kun je het ergens lezen.

Juist dat het verhaal op zo'n indirecte manier vertelt werd, maakte het erg bijzonder. Natuurlijk kun je Half Life niet met een RPG vergelijken. Het blijft een FPS.
Ik moet wel een beetje lachen hoor om reacties van mensen zoals Rainlife (laat me raden, je bent JRPG en anime/manga fan?) die durven te beweren dat games als Half-Life geen verhaal in zich hebben, en dat ze geen voorgekauwde dingen in games willen..

Dat soort reacties slaan namelijk werkelijk elke plank mis.. Want het is juist een zeer diepgaand verhaal in Half-Life dat je er zelf uit moet halen door op te letten wat er om je heen gebeurt in de game, en wat de figuren om je heen allemaal zeggen.. Er zitten namelijk geen tussenfilmpjes in de Half-Life games die het verhaal vertellen.. Dat mensen zoals Rainlife dan het verhaal missen komt dat waarschijnlijk juist omdat het te diep gaat voor ze en het niet voorgekouwd wordt d.m.v. van vele tussenfilmpjes, hoe ironisch is dat..

Kom daarom aub uit de droomwereld dat jouw (op Japan gerichte) smaak meer diepgaand en op meer kwaliteit gebaseerd is.. Er worden in Japan ook genoeg bagger games gemaakt en verkocht die hier nooit het levenslicht zien, net zoals andersom.. Kwaliteitsgames als Half-Life afkraken, alleen omdat het een Westerse FPS game is geeft toch wel een zeer groot gebrek aan enig objectief inzicht in games weer.. En omdat jij toevallig anders bent dan de meeste Westerse gamers om je heen maakt je echt niet beter.. Ook niet slechter trouwens, alleen anders..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 13 december 2007 16:21]

Dit is wel een beetje off topic maar kom...
Ik moet wel een beetje lachen hoor om reacties van mensen zoals Rainlife (laat me raden, je bent JRPG en anime/manga fan?) die durven te beweren dat games als Half-Life geen verhaal in zich hebben, en dat ze geen voorgekauwde dingen in games willen..
Het enige japanse spel dat ik graag speel is Princess Maker. Ben inderdaad RPG-fan maar dan eerder in de stijl van Baldur's Gate, Planescape Torment. Nog liever gewoon pen&paper.
Dat soort reacties slaan namelijk werkelijk elke plank mis.. Want het is juist een zeer diepgaand verhaal in Half-Life dat je er zelf uit moet halen door op te letten wat er om je heen gebeurt in de game, en wat de figuren om je heen allemaal zeggen.. Er zitten namelijk geen tussenfilmpjes in de Half-Life games die het verhaal vertellen.. Dat mensen zoals Rainlife dan het verhaal missen komt dat waarschijnlijk juist omdat het te diep gaat voor ze en het niet voorgekouwd wordt d.m.v. van vele tussenfilmpjes, hoe ironisch is dat...
Het verhaal in Half-Life is misschien niet extreem voorgekauwd (slechte woordkeuze ?) maar is wel (naar mijn mening) simplistisch, en van die mening uitgaand dat ik het verhaal niet snap lijkt me vreemd (vooral gezien ik het best wel door had). Lord of the Rings is voor mij nu ook weer niet het toppunt van complexiteit (verhaal, ik heb het niet over symboliek of het plaatsen in de historische context).
Kom daarom aub uit de droomwereld dat jouw (op Japan gerichte) smaak meer diepgaand en op meer kwaliteit gebaseerd is.. Er worden in Japan ook genoeg bagger games gemaakt en verkocht die hier nooit het levenslicht zien, net zoals andersom.. Kwaliteitsgames als Half-Life afkraken, alleen omdat het een Westerse FPS game is geeft toch wel een zeer groot gebrek aan enig objectief inzicht in games weer.. En omdat jij toevallig anders bent dan de meeste Westerse gamers om je heen maakt je echt niet beter.. Ook niet slechter trouwens, alleen anders..
Hoe je verder concludeert dat ik een op Japan gerichte smaak heb weet ik niet, maar zoals eerder vermeld: buiten Princess Maker interreseert het me niet echt. Overal wordt bagger gemaakt, hier daar overal. Dat ik anders ben weet ik wel, jij bent ook anders en dat respecteren we, goed dat we niet allemaal hetzelfde zijn en denken want dan zouden we niet echt evolueren.

Wat ik met mijn post bedoelde was als bevestiging van Cheetah, maar dan met een (bij nader inzien) afgrijselijk slechte woordkeuze.
Mwaah, vind eigenlijk dat vooral voor de wii veel games zijn gerushed.

http://www.metacritic.com/games/wii/

Kijk maar eens id linkerkolom, meer geel en rood dan groen. Vergelijk dat maar eens met de 360 en ps3 waarbij de scores er veel beter verdeeld uitzien (qua goede, matige en slechte games dus).
Volgens Famitsu (een toonaangevend Japans game Magazine) is zelfs de aas van Microsoft, een spel dat Lost Odyssey heet en een typische Japanse RPG moet zijn geflopt. Misschien moet MS zich maar eens terugtrekken van een markt die weinig tot helemaal niks met Amerikaanse producten te maken wil hebben.
De fabrikant liet daarom eerder al weten dat het de nadruk vooral op de Europese markt zal leggen.
Dat is ook eigenlijk waar het zich mee bezig zou moeten houden, de Wii heeft onderhand de 360 al ingehaald in Europa en de PS3 die zeer laat is geintroduceerd is in Europa is ook al flink op weg.
Bekijk http://vgchartz.com/hwcom...=38956&end=39425&weekly=1 maar eens, de statistieken liegen er niet om. Daarnaast is de Wii in Amerika slechts 2 miljoen consoles van de 360 verwijderd en lijkt het een kwestie van een kwartaal te zijn voordat de eerste concurent op eigen bodem de 360 verslaat. Uiteraard kan je alle cijfers zelf na zoeken op de site waar ik in deze reactie naar linkte. De japanse verkopen (of gebrek daaraan) zijn er ook te vinden.

[Reactie gewijzigd door Gazz79 op 13 december 2007 12:34]

De ps3 timmert iets harder aan de weg t.o.v. de 360 sinds de prijsverlaging, echter op dit tempo duurt het nog jaren voor hij op hetzelfde niveau zit.

Zet de regio's op "All", en je ziet dat het verschil tussen ps3 de 360 vrijwel constant blijft.
Tegen de Wii valt op dit moment niet te vechten.. Die heeft teveel hype, prijsvoordeel, en de Wii-mote aan z'n kont hangen, wat het grote publiek geweldig vindt, en richt zich bovendien op een iets andere soort van gamer.. MS moet zich richten op wat Sony doet met de PS3, dat is de grote concurrent met een gelijkwaardig product en zelfde publiek, en die proberen voor te blijven in de VS en Europa.. Als ze dat lukt mag je de Xbox 360 een groot succes noemen..

Microsoft's Major Nelson heeft ooit eens verteld dat het plan was met de 1e Xbox de markt te verkennen, met de 2e (de Xbox 360 dus) de achterstand met Playstation in te lopen, en met de 3e marktleider te worden.. Nu heeft Nintendo met de Wii dat plan een beetje omzeep geholpen, maar ze liggen wel aardig op schema tegenover Sony's Playstation 3.. En het is natuurlijk nog maar af te wachten of Nintendo het succes van de Wii ook op langere termijn kan vasthouden, waar de Xbox 360 en vooral de PS3 wel over een lange adem zullen beschikken.. Maar al met al doet MS het dus zeker niet slecht, en dat komt vooral omdat ze zich richten op zaken die er toe doen, en dat is dus games, games, en nog eens games.. Maar ook het online gedeelte met Xbox Live heeft geholpen denk ik, zeker in het Westen waar veel gamers online gamen belangrijk vinden..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 13 december 2007 15:47]

Tja, het is een beetje een kip en ei probleem. De Japanse smaak en de euro/amerikaanse smaak liggen nogal ver uiteen (de Europese smaak is natuurlijk ook anders dan die van de VS, maar die liggen wel veel dichter bij elkaar dan hen en de Japanse), en in de geschiedenis van de xbox zijn er nou niet bepaald zo heel veel Japanse games voor gereleased. Dit zorgt ervoor dat Japanse gamers geen Xbox aanschaffen, en door de lage install base gaan gamedevelopers ook geen games voor de Japanse markt ontwikkelen. In ieder geval goed om te zien dat een aantal gamedevelopers toch de gok wagen.

@Eisenhorn: onzin, het heeft niets met "het pikken" te maken, maar puur met het verschil in smaak tussen de mensen in verschillende regio's.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 13 december 2007 11:29]

Misschien kwam het wat verkeerd over. Met 'pikken het niet' bedoelde ik hetzelfde als ze kopen het gewoon niet en vinden dat geen probleem. Ik klaag ook als er veel slechte games zijn. Ik koop het product dan ook niet, maar bij de release van 'een' 360 verkoopt het storm in de westerse wereld, ook al is het game aanbod niet van een hele hoge standaard. In Japan dus niet.

Het gaat meer om het feit dat dit alleen maar positief kan zijn voor de soort games en de kwaliteit van games die uit gaan komen op de 360. Tenminste, als MS serieus werk gaat maken van het profileren van zichzelf in de japanse game industrie.

Dat is overigens ook weer persoonlijk aangezien ik toevallig een enorme RPG fan ben en veel juweeltjes uit AziŽ al heb grijs gespeeld.

[Reactie gewijzigd door Eisenhorn op 13 december 2007 11:50]

Lees nog eens goed wat ik zeg. Ik weet wat je bedoelt, en ik zeg dat dat helemaal niet het geval is, omdat het om smaak gaat (en daarnaast zijn ze idd ook vrij chauvinistisch zoals Goodielover al aangaf). Waarom zou je een console kopen terwijl je van tevoren al kan verwachten dat er niet veel games voor gaan komen die jij leuk gaat vinden. Dat heeft niets met de kwaliteit van het huidige aanbod te maken, maar gewoon met toekomstverwachting.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 13 december 2007 12:10]

Over de oorzaak kunnen we van mening verschillen maar het heeft alles te maken met de kwaliteit van het gamesaanbod als een direct gevolg van wat MS wil gaan doen en dat is voor mij het allerbelangrijkste punt uit bovenstaand nieuwsbericht.

Waarom de 360 niet verkoopt in Japan is dan niet het belangrijkste punt in het verhaal dus ik snap de drang naar discussie niet echt. Wat ik wil zeggen (en ik weet dat je dat waarschijnlijk wel snapt) is dat MS het games aanbod wil gaan aanpassen. Ze zijn begonnen met Blue Dragon en ze richten zich steeds meer op dat soort games. Zie de post van Cheetah hier een klein stukje boven. Dat is in mijn ogen voor ons ook een hele goede ontwikkeling. Of dat komt door een andere toekomstverwachting, zoals jij denkt, of door het huidige game aanbod van de 360, zoals ik denk, maakt dan weinig uit. Voor hetzelfde geldt heb ik het gewoon fout en dat geef ik eerlijk toe, van mijn kant is het ook maar een speculatie. Het gevolg is daarentegen interessanter.

[Reactie gewijzigd door Eisenhorn op 13 december 2007 12:31]

Ik denk dat het chauvinisme in Japan zo hoog is dat Microsoft echt tegen de stroom in aan het zwemmen is. Met de Wii en PS3 als concurenten moet je wel van erg goede huize komen om deze doelstellingen waar te maken.
Of nieuwe spellen daar een substantiŽle bijdrage aan gaan leveren....
Ik weet het niet!

[Reactie gewijzigd door Goodielover op 13 december 2007 11:37]

Het chauvinisme in Japan is inderdaad hoog. Mijn vriendin is Japanse en ik maak derhalve de cultuur van dichtbij mee. Als Japanners een Japans product kunnen kopen, dan doen ze dat ook. Zo hebben Ikea en Carre Four het bijvoorbeeld niet makkelijk in Japan. Tenzij je je compleet kan onderscheiden op de markt. Starbucks is razend populair en ook Mr Donut doet het goed. McDonalds daarentegen heeft concurrentie van de verwachte KFC, maar de lokale MosBurger is vele malen beter kwalitatief gezien. Uiteraard moet je de lokale markt begrijpen, anders kom je nergens. Maar gezien het feit dat Microsoft met het Meiryo lettertype zelfs een Tokyo TDC Annual Awards 2007 Type Design Prize gewonnen heeft zegt al veel voor hoe ze de markt begrijpen.
Misschien wordt het toch eens tijd om je wat meer in (de cultuur van) je vriendin te verdiepen.
Als Japanners een Japans product kunnen kopen, dan doen ze dat ook.
Japanse producten zijn in veel gevallen gewoon beter. en als jij dezelfde keuze had hier in Nederland dan zou je het ook doen.
Veel bedrijven begrijpen de Japanse markt gewoon niet. Of misschien is het beter te stellen dat ze de markt niet willen begrijpen.
Japan is een markt waar de consument centraal staat. Als je je daar niet aan kan aanpassen dan wordt het niks.
Microsoft denkt al jaren dat Japan een -sort-of-America is.
Iemand zo snel beoordelen, terwijl hij nota bene op midden in de cultuur zit (of niet ver daarvan) is natuurlijk een beetje kort door de bocht.

De japanse consument bepaalt wel of je product geslaagd word of niet. Als japanners je product niet leuk vinden, laten ze je ook vallen als een baksteen. Waar je in europa en de VS nog wel een 'gek' zal vinden die er wat voor over zou hebben, is je product in japan ten dode opgeschreven (relatief gezien).

En japanners zijn wat dat betreft net zo nationalistisch als amerikanen. Ze zullen altijd voorkeur geven aan japanse producten, waar de amerikanen dat met amerikaanse producten hebben. (in beide gevallen los van kwaliteit - daarbij is kwaliteit subjectief en zal ieder daar z'n eigen interpretatie aan geven; wel aldan niet aangestuurd door een eventuele culturele achtergrond).
Japan is blijkbaar erg kieskeurig. Deze stap zou best wel eens een hele slimme kunnen zijn van Microsoft. Er zitten genoeg spelfanaten om een redelijke omzet mee te kunnen draaien. Alleen hebben ze blijkbaar nog niet het juiste menu voorgeschoteld gekregen. Persoonlijk ben ik niet zo gek van die Japanse RPG's, maar dat daar een grote markt voor is, is duidelijk.
Grote markt... tja ... Lost Oddyssey kwam de afgelopen week uit in Japan en daar werden 55.000 exemplaren van verkocht. Dit was de grootste Xbox 360 titel van de afgelopen maand maar de omzet is veel minder dan van Blue Dragon. Ik denk dat de ontwikkelkosten alleen met de Japanse verkoopcijfers absoluut niet gedekt worden. Ik neem aan dat Mistwalker/MS er vanuit gaan dat additionele verkopen in de VS en Amerika daarvoor zullen moeten zorgen.

Dit is een niet gebruikelijke manier van denken voor veel Japanse developers/uitgevers. Die kijken enkel naar de Japanse markt en dan is ontwikkelen voor de 360 niet erg zinvol. Enkel firma's als Capcom die de Japanse markt te beperkt vinden en zich veel meer op het (winstgevende) buitenland willen richten zien dan brood in Xbox 360-games omdat die in de VS en Amerikan wel goed lopen. Het komt er dan op neer dat de populairste games multi-platform worden maar specifiek Japanse games niet meer verschijnen op de 360 omdat de afzetmarkt te klein is.
Heeft niet zo zeer iets te maken met kieskeurig, maar met een andere smaak en cultuur. Zoals je zelf al aangeeft ben jij ook niet zo kapot van hun games, dus waarom zouden zij "onze" games wel goed moeten vinden?
Verloren zaak vrees ik. PS2 verkoopt zelfs bijna altijd meer als de 360 in het land van de rijzende zon. In Amerika daarentegen doet de 360 het het beste (Wii niet meegerekent)
Dus als je van een apparaat een half miljoen stuks verkoopt in ťťn land, dan noem jij dat een verloren zaak? Als verkoopt Sony er veel meer, dat wil nog niet zeggen dat het geen zin heeft, kan nog steeds winstgevend zijn.
Een half miljoen is niet veel, als je bedenkt hoe veel japanners er zijn... Japan heeft zo'n 127 miljoen inwoners, das minder dan 1 360 per 250 inwoners, waarvan een groot deel waarschijnlijk nog gekocht is door mensen die meerdere consoles hebben, en misschien ook nog een stuk vaker op die andere console(s) spelen omdat ze daar betere/meer spellen voor hebben.
De PS3 verkoopt in Japan gemiddeld 7 tot 10 keer beter elke week. Van de succesvolste PS3-games kunnen er enkele honderdduizenden exemplaren verkocht worden, bij de Xbox 360 worden er enkele tienduizenden exemplaren verkocht. De ontwikkelkosten voor een PS3 en 360-game zijn ongeveer gelijk. Tel uit je winst als Japanse ontwikkelaar.

In dat opzicht is de Xbox 360 in Japan nog steeds geen succes. Wel positief is dat de 360 nu in twee jaar tijd de eerste Xbox heeft ingehaald. Daar werden er in 4 jaar 473.000 exemplaren van verkocht, de Xbox 360 zit in 2 jaar tijd op 500.000.
goh weet niet of ik gelijk heb maar voor de xbox kan ik al veel meer leuke spellen opnoemen dan voor de ps3 (dat is ook smaak natuurlijk). Waarom verkoopt de ps3 beter in japan. Ik heb liever een 360. Mede door de prijs.

[Reactie gewijzigd door Sir.roYa op 13 december 2007 11:56]

Ik bewonder de vasthoudendheid van MS wel. Ze boxen op tegen een door Sony en Nintendo gedomineerde markt.

Vaak hoor je klachten over de monopoly positie van Microsoft, veelal op gebied van software en besturingssystemen. Nu zie je dat MS ook aardig is in het bevechten van marktaandeel. Succes hangt af van je doelstelling, dus je kan niet zeggen of MS geslaagd is in Japan.

Ik vind het nu al knap dat een Amerikaans bedrijf puur sang (En ik ben zeker niet pro amerikaans) al zoveel voet op het land van de rijzende zon heeft gekregen.

Het komt in iedergeval de diversiteit van de games op de X360 ten goede. Spellen naar het amerikaans model (neem een brede football player, geef hem een stoere naam (b.v. Marcus, of 'Opper Baas', laat hem met een diepe stem vooral weinig woorden spreken. Vervolgens met een supergun in zijn eentje de wereld redden door zoveel mogelijke buitenaardse bedreigingen neer te knallen in zo kort mogelijke tijd. O, ja, en de wereld red je door een schakelaartje van een of andere generator om te zetten) zijn er genoeg op de X360. Nu het aanbod verreikt wordt met RPG's en Japanse arcade games is alleen maar gunstig.

Persoonlijk speel ik trouwens liever 'Opper Baas Marcus' dan een getekend figuurtje met veels te grote ogen, maar dit is persoonlijk.
Wat ik nogal raar vind is dat sommige mensen de Japanse smaak in games steeds maar weer met meer diepgang en meer kwaliteit associeren dan de Westerse smaak.. Alsof de typisch Japanse games (veelal mini-games en turnbased RPG's) meer overlopen van brilliante gameplay en diepgang.. Minigames en gebrek aan diepgang spreekt voor zich, en JRPG's bestaan voor 75% uit CGI filmpjes en zelfs nog ouderwets geschreven teksten die niks met gameplay te maken hebben, en daar tussendoor mag je wat rondlopen en turnbased gevechten voeren.. Vergelijk dat eens met typisch Westerse games zoals GTA, Bioshock, Half-Life, TF2, en RTS games als Company of Heroes etc.. Waar die mythe vandaan komt dat Japanners van meer kwaliteit en diepgang houden is mij dus totaal vreemd.. Laten we het erop houden dat hun smaak en cultuur gewoon anders is, en dus niet beter (of slechter), want dat vind ik dus zo'n onzin..

MS wordt gezien als typisch Westers en dat verkoopt gewoon niet in Japan.. Het is niet meer dan logisch dat veruit de meeste Japanse gamers voor hun eigen vertrouwde merken Sony en Nintendo gaan als het op gaming aankomt, daar vinden ze nog steeds de meeste typische Japanse games.. MS kan dit mogelijk alleen doorbreken door standvastig te zijn en meer op Japan gerichte games te gaan produceren (het liefst grote namen), en hopen op een doorbraak.. Tot die tijd moet MS gewoon blij zijn met elke verkochte Xbox in Japan en de winst pakken in de rest van de wereld, vooral het Westen.. Gelukkig doen ze het daar wel goed zodat ze het verlies in Japan kunnen lijden, en we een niet alleen door Japanse producten gedomineerde gamesmarkt hebben..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 13 december 2007 16:08]

Playstation 3 blijft de RPG console bij uitstek. Games als Final Fantasy 13 (+Versus) en White Knight Story laat ik alvast niet aan me voorbijgaan. Kijk vooral eens wat een indrukwekkende RPG library de PS2 heeft, dat belooft veel goeds voor de opvolger ook.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True