Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties
Submitter: Stijn

Stream My Game werkt aan een techniek waarmee games vanaf een pc naar bijvoorbeeld een laptop kunnen worden gestreamd. Hierdoor zou een zwaar spel als Unreal Tournament 3 gespeeld kunnen worden op een verouderde notebook.

De kwaliteit waarmee een game vanaf de desktop naar een laptop kan worden gestreamd, is voornamelijk afhankelijk van de specs van de servermachine. Een desktop met 1,5GHz-cpu, 1GB geheugen, agp-bus en grafische kaart met DirectX 9 is volgens het bedrijf net genoeg om een game op lage resolutie te streamen. Hogere resoluties kunnen worden behaald met een pc met dual- of quadcore 2GHz-processor, 2GB geheugen en pci-e-bus. De systeemeisen voor een clientcomputer vermelden alleen een processor van minimaal 1GHz.

Uiteraard is ook een degelijke netwerkverbinding vereist. Stream My Game meldt dat een 100Mbps- of een draadloze 54Mbps-verbinding voldoende is om de software te kunnen gebruiken. Nog voor het eind van het jaar wil het bedrijf ook het gebruik van internetverbindingen ondersteunen, zodat mensen met voldoende bandbreedte ook onderweg van hun games kunnen genieten.

Volgens Stream My Game werken games als Bioshock, Company of Heroes, Enemy Territory : Quake Wars en F.E.A.R. zonder problemen. Andere spellen worden nog getest op hun compatibiliteit. De streamapplicatie is gratis te downloaden, maar het spelen van games kan met deze 'Standard'-versie op een resolutie van maximaal 640 x 480 beeldpunten. Als de speler beelden met een hogere resolutie wil streamen, moet een abonnement worden afgesloten. De abonnementsprijzen variŽren van 9 tot 20 dollar per jaar.

Stream My Game - werking
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

Het zal inderdaad zoiets als VNC zijn maar dan blijkbaar via een MP4 gebaseerd protocol. Dat betekent dat de PC die als server werkt dus extra processor kracht nodig heeft om de frames te coderen!

De ontvanger zou al aardig snel moeten zijn om de beelden te decoderen maar de server zou waarschijnlijk een hele core kwijt raken aan het MP4 process! Dan nog de lag omdat je over het netwerk bestuurt!

Nee dit is geldklopperij! Dit is gewoon een VNC variant met wat up to date libraries!

Hell zelfs PSP Remote waarbij de PS3 de video's en plaatjes van te voren omzet voor de PSP zit je nog steeds met lag en disconnects!

[Reactie gewijzigd door swampy op 31 oktober 2007 13:07]

Geldklopperij? 4 tot 20 dollar per jaar? Dat is zo'n 16 euro per jaar, valt zeer goed mee toch? Kost minder dan een CD, film, spel, virusscanner, ..
En je kan eerst een testversie downloaden om te kijken hoe het werkt, en of het wel een beetje werkt.. Volgens dat ik op de websie kan zien, kan je zelfs naar Linux streamen..
1024*768*4 (32 bit) = 3.145.728 bytes aan ruwe data
3.145.728 * 60 (fps) = 188.743.680 bytes aan ruwe data per seconde
Compressie van 50% en dan red je het net met puur overpompen van data (afgezien van het interpreteren en decoderen) op 1 Gigabit.
Ik neem aan dat ze niet de niet gebruikte delen uit de framebuffer meesturen, dus 24 bits per pixel ;)

En ze zullen uitgaan van 25 fps. Dan ben je er al. Geen compressie meer nodig.
Vergeet het geluid en de keyboard/muis-input niet!
50% compressie is wel heel erg slecht. Het wordt gecomprimeerd middels mpeg4, er is een stuk meer te halen dan 50% hoor :)
De compressie zal ook nog eens supersnel moeten...
En zonder kennis van de beeldinformatie in de toekomst...
Precies!

Dat vergeten veel mensen.

Compressie van bewegende beelden wordt geoptimaliseerd middels het vooruit kijken naar de frames die komen gaan.
Dat kan bij een spel dus niet.

Dus een effectieve compressie met mpg4 gaat niet gebeuren.
Je kan echter wťl in het verleden kijken, dus het is geen compressie op losse beelden. Je mist idd een helft van de optimalisatie-ruimte (de toekomst), maar ik vind het frappant dat veel mensen bij een dergelijk bericht meteen wat getalletjes naar voren halen en beweren dat het niet kan, zonder ook maar enige kennis te hebben over de gebruikte techniek die dit bedrijf toepast. Op een DVDtje staat ook "slechts" minder dan 750KiB per seconde aan data op een schijfje. Op 100 mbit heb je ongeveer 11 MiB/s te besteden, dat scheelt een factor 14.7! Ruim voldoende om de resolutie iets omhoog te gooien en de compressie minder optimaal te maken.
Op de 100Mbit/s ethernet kun je mischien 20Mbit/s overpompen
Dus 2 MiB/s

Wel genoeg maar geen zee van ruimte
Dan zal ik je pc maar eens nakijken als ik jou was ;)
Over een 100mbit ethernet netwerk is zeker makkelijk 10-12MB/sec te halen.
WiFI is een ander verhaal, daar haal je in de praktijk maximaal de helft van de opgegeven bandbreedte en dat alleen met een perfecte ontvangst.

Ik ben wel benieuwd hoe dit werkt, mijn server heeft slechts een onboard videokaart anders had ik het uit kunnen proberen :)

Zoiets zal een leuk testprojectje zijn op een lanparty.
Zet daar een paar flinke quadcore bakken met een sloot geheugen neer en stream die via het (gbit) netwerk door naar meerdere clients [laptops met gare vidkaart etc].

[Reactie gewijzigd door StarLite op 1 november 2007 09:42]

als ik het dus goed begrijp is het een soort verlening van je toetsenbord en muis en monitor, die dan gestreamt worden door bijv. een netwerk of internet. Erg leuk idee inderdaad. Ik zie ook toepassingen voor 3d ontwikkeling in bijv. solid works waar de cliŽnt pc van de gebruikers opeens een stuk minder duur hoeven te zijn en je alleen nog maar dikke servers moet hebben (die je toch hebt voor je nachtelijke render sessies)
Leuk idee? Het concept bestaat al eeuwen, en is beter bekend als 'remote desktop'. Het enige wat hier volgens mij nieuw aan is, is dat ze een bestaande videocodec (mpeg4) gebruiken om het beeld te comprimeren. Of dat handig is weet ik niet. Video kun je best klein maken met een goede codec, maar die codecs zijn meestal generiek, en niet gericht op een bepaald soort beeld. Zoals iemand hierboven al aangaf kun je dingen als NX al over een 56k lijn sturen. Bovendien snoept het coderen van video van je framerate in de game af.
Ik zie dit nog niet zo snel populair worden...
Gelukkig denken niet alle onderzoekers zoals de gemiddelde persoon die op dit artikel reageert, anders zou er nooit meer wat nieuws uitgevonden worden.

Waarom zou iets bij voorbaat niet kunnen? Er zijn zo veel oplossingen te bedenken. Blijkbaar hebben ze dat gedaan en zien ze er wat in. Eerst maar afwachten zou ik zeggen, voor het meteen af te branden...
Gelukkig denken niet alle onderzoekers zoals de gemiddelde persoon die op dit artikel reageert, anders zou er nooit meer wat nieuws uitgevonden worden.
Je kan het ook anders zeggen: gelukkig zijn niet alle mensen even goed op de hoogte van wat er wel en niet mogelijk is met moderne techniek, anders zouden er nooit meer mensen bereid zijn te betalen voor iets dat nooit goed gaat werken.
Waarom zou iets bij voorbaat niet kunnen? Er zijn zo veel oplossingen te bedenken. Blijkbaar hebben ze dat gedaan en zien ze er wat in. Eerst maar afwachten zou ik zeggen, voor het meteen af te branden...
Zo veel oplossingen? Gebruik makend van de meest moderne technieken die er nu beschikbaar zijn lijkt dit me al onmogelijk. Dus tenzij ze daar een revolutionair nieuw iets hebben verzonnen (wat me sterk lijkt, want de site suggereert dat ze alleen maar een paar bestaande oplossingen gebruiken), lijkt het me onmogelijk dat ze dit waar kunnen maken. Daar zijn objectieve criteria voor en die worden bij lange na niet gehaald.
Dit gaat jammerlijk falen om de volgende redenen:
- Vertraging op de input
Zoals meerdere posters al hebben aangegeven gaat er een hoop kostbare tijd verloren bij het doorsturen van de signalen. Om nog maar niet te spreken van het vullen van de buffer (je bent video aan het streamen, dus je hebt een buffer, hoe klein deze ook is), wat ook weer ten koste gaat van de responsetijd.

- Beeldkwaliteit
Je gaat mij niet vertellen dat ze over een 10mbit verbinding (desnoods 100mbit) met mp4 compressie dezelfde kwaliteit beeld kunnen over sturen die ik op een 32" 1920x1200 pixels widescreen TFT monitor kan krijgen met twee GF 8600GT's in SLI.

- Vertraging door gebruik van non-dedicated hardware per game, per gamer
Je gaat mij niet vertellen dat ze 10 gamers op 1 bak laten gamen; ieder spel waar ze hier over spreken zuigt flink wat clockcycles, zowel aan de CPU kant als op de GPU. Als ze daarnaast ook nog het streamings-gedeelte moeten verwerken (wat hopelijk via boemlauwe hardware gebeurt, en niet via een laffe software oplossing) krijg je te maken met zoveel latency, dat het helemaal niet meer interresant is om nieuwere games te spelen via dit systeem... de uitdrukking "game experience may vary during online play" gaat dan wel een hele ruime betekenis krijgen.

Als een aantal mensen tegelijkertijd op een machine Unreal 3 gaan zitten spelen, wil ik die responsetijden en framerates wel eens zien.

Kortom, leuk voor het streamen van office applicaties (geen grafische zaken, want alle kleur informatie wordt om zeep getrokken door de compressie), maar voor games.. sjah.. mischien voor turn based games? ... een leuk idee in het algemeen, maar over de user experience is volgens mij totaal niet goed nagedacht.
over die beeldkwaliteit, je beweerd dat het nooit zo lekker gaat draaien als je eigen bak met dikke videokaarten (met SLI)
Maar het mooie geile beeld met alle mooie effectjes erin word toch al op de server gerenderd, en alleen het uiteindelijke plaatje worden door gestreamed, dus wat maakt dat uit? En dat eht er niet zo ge-wťl-dig uit ziet als op je Łber-TFT lijkt me nogal duidelijk. Tuurlijk kan een kleiner, minder geavanceerd laptopschermpje dat niet bijbenen... en uiteraard gaat het allemaal trager als er meerdere mensen op 1 server zitten, das voor de hand liggend. Een spel draait op je eigen bak ook trager als je het 10x opstart :P
maar zoals voor alles geldt dat je het moet draaien op een server die snel genoeg is. een webserver die een website met veel bezoekers host ga je ook niet op een ouwe pentium I met weinig geheugen draaien, maar voor een eigen huisservertje die maar door 1 persoon gebriukt wordt is dat weel snel zat.

je hele punt lijkt te zijn dat het er toch niet mooi uit gaat zien en vast niet lekker loopt, maar je vergeet dat je wel een game aan het spelen bent op een low-end machine (ten minste, dat lijkt me de insteek avn eht hele idee als ik het artikel zo lees). Tuurlijk kan die low-end bak het niet allemaal even perfect, maar je bent wel een dik spel
op een trage bak aan het draaien wat anders helemaal niet mogelijk geweest zou zijn
(vind dat sowieso eigenlijk wel errug voor de hand liggend hoor, een games van nu vereisen op z'n minst recente hardware, en er zijn onderhand genoeg games die alleen maar draaien op een absurd hard overgeklokte mega-bak met de nieuwste hardware die er is.. met andere woorden, veel spellen vereisen veel/het uiterste van een PC, me dunkt dat je het dan niet met meerderen tegelijk kan gaan draaien.)

Lijkt me handig voor lanparty's, veel oudere multiplayer spellen zijn nog steeds leuk en worden nog steeds veel gespeelt, en je kan dan een zooi leuke spellen op een server zetten, en iedereen kan inloggen en meespelen zonder eerst zelf iets te moeten installeren

:edit: en toen las ik dat er expliciet 'high-end games' in de titel staat.. Goed, het is dus echt bedoelt voor recente spellen. Dan mag je wel dikke hardware onder je reet hebben wil je dan trekken :) maargoed, ze noemen ook hoge specs (voor redelijke resoluties): minimaal een recente proc en graka. het zal hier natuurlijk wat anders liggen maar gok dat veel mensen nog niet over zijn naar een core duo of beter en nog lekker een P4 draaien. ik iig wel.. sowieso een hele investering..

[Reactie gewijzigd door Xyzar_ op 31 oktober 2007 15:02]

Vet Cool!!!

Dus dan kan ik eigenlijk, boven me PC aanzetten, en onder lekker op de bank gamen? :o
Of begrijp ik het nu verkeerd..

En, mijn laptop heeft maar 64mb shared videogeheugen, is dit dan niet te weinig ervoor?
Ik vind dit namelijk niet terug..

[Reactie gewijzigd door Vosje267 op 31 oktober 2007 12:53]

Jep klopt ik vraag me alleen af hoe ze het willen gaan doen met de latency die je hebt. Als ik nu krijk naar remote desktop oplossingen is dat nu niet bepaald snel.

Tijd voor ATi lasso zodat je een HD2900 XT of andere kaart via de expressport aan kan sluiten op je laptop.
Ja helemaal, het is alleen niet zo roos kleurig als men hier doet vermoeden.
Waarschijnlijk zal dit lang niet zo vloeiend verlopen als dat je het zelf op je pc zal spelen.

Ps. Ze moeten gewoon betere grafische kaarten in de laptops steken!, dan is dit helemaal niet nodig.
Er zitten genoeg leuke grafische kaarten in diverse laptops, alleen wil men daar niet het geld voor neer leggen.
Dus user error ipv fabrikant error. ;)
Dat is de helft van het verhaal.. Een laptop met 2 8800's in SLI slurpt de accu binnen een uur (of minder) leeg. Niet zo leuk voor in het vliegtuig ;)
Gewoon business class vliegen, stopcontacten genoeg.
En hoe regel je je snelle internet verbinding dan? Ik ga er namelijk van uit dat in een vliegtuig alles dicht ge-proxy-t is.
dude, als ik een laptop heb met 2x een 8800GTx dan hou ik echt geen geld meer over voor een upgrade naar business class :+

Aan de andere kant, personenen die dergelijke laptops bezitten zullen dat vaak vanuit een zakelijk standpunt bezitten, en dan is business class vaak niet zo'n gekke optie
Ja he, voor jouw werk je zeker een laptop met dual 8800GT nodig? Jij werkt dan zeker in de games industrie? Als ik al mijn werknemers een laptop van de zaak zou moeten geven, wordt dat een goedkoop ding, maar wel van een degelijk merk. Een low-end model voldoet prima voor kantoorwerkzaamheden...
Nee, dan is dit inderdaad leuker voor in het vliegtuig (/sarcasme)
gelukkig zit 98% niet dagelijks in het vliegtuig.

Ontopic:
dit is een interessante onwikkeling, die uiteraard nog uitgebouwd moet worden.
Internet-/netwerklatency wordt steeds minder, dus goed initiatief!
Betere kaarten in laptops kan maar tot een bepaalde hoogte natuurlijk. Op een gegeven moment krijg je het geheel niet gekoeld. Niets voor niets dat een mobiele 7800GTX het aflegt tegen de desktop variant en pas veel later uitkomt. Bovendien zou je laptop erg zwaar worden om toch nog mobiel bruikbaar te zijn met echte performance hardware erin. Voor mij ziet dit systeem er ideaal uit, een soort VNC waarmee je ook games kunt spelen. Simpele laptop die weinig stroom verbruikt, en je PC die thuis of op het werk (3D studio Max etc...) toch niet tegelijkertijd gebruikt wordt doet het zware werk voor je. Geen hernia, geen dubbele kosten.
Bovendien kun je dan zelfs zonder laptop ergens heen en met een PC in een internet cafe toch goed kunnen gamen (designen wordt lastig met die low-budget schermpjes), mits ze een behoorlijke internet verbinding hebben.

[Reactie gewijzigd door Bas van der Doorn op 31 oktober 2007 13:05]

En, mijn laptop heeft maar 64mb shared videogeheugen, is dit dan niet te weinig ervoor?
Waarom, hij is toch ook in staat gewoon een desktop te tonen en een video af te spelen? Dit is in principe niet anders. Het beeld wordt gerenderd op de server PC en vervolgens gestreamed naar de client.
En, mijn laptop heeft maar 64mb shared videogeheugen, is dit dan niet te weinig ervoor? Ik vind dit namelijk niet terug..
Dat is een goede vraag, 64mb videogeheugen is misschien wel genoeg, maar niet snel genoeg, denk ik, want oudere videokaarten hebben weinig geheugen, maar ook langzamer.

Dat gameserver stuurt alleen schermweergave naar jouw laptop. Dus je hoeft op je laptop geen hoge kwaliteits textures van een bepaald spel niet laden.
Ik weet niet of iemand dit al echt geprobeerd heeft maar volgens mij is een een hoax. De bandbreedtevereisten en de latency zijn veel te hoog voor het realtime streamen van games. En MP4 compressie op een game-stream? Daar geloof ik al helemaal niet in. Om redelijke compressie van video te bereiken op acceptabele kwaliteit heb je bakken met CPU tijd nodig en eigenlijk ook een statistische analyse van het totale signaal, ie: de hele film (2-pass encoding). Een beetje spel heeft resoluties hoger dan HD kwaliteit en is gevoeliger voor compressieartefacten omdat alles juist zo scherp is, plus dat in gemiddelde games zoals FPS-en er praktisch geen stationaire gebieden in het beeld zitten tussen verschillende frames. Een 100Mbit netwerkje gaat dit nooit trekken, en dan hebben ze het op die site zelfs nog over het streamen over verbindingen met minder dan 1Mbit upstream.

Ik zeg kansloos en het zou me niks verbazen als dit pure oplichterij is.
Ik zeg kansloos en het zou me niks verbazen als dit pure oplichterij is.
Geef ze eerst eens de kans om zichzelf te bewijzen, zelfrijdende koetsen waren ook kansloos.
Het eerste waar ik aan denk is inputlag. De input moet ook naar de serverpc worden gestuurd en vervolgens weer worden teruggestuurd. De vertraging hoeft maar heel miniem te zijn of je gaat dit al merken in FPSgames of racegames, waarbij een paar miliseconde al heel veel uit kunnen maken.
Ik ben erg benieuwd hoe dit in de praktijk is en hoe ze dit hebben weten op te lossen.
mmm ben benieuwd hoe dit werkt. Er moeten minimaal 25 beelden per seconde worden gestreamd voor een redelijk speelbaar gevoel. Bovendien moet de input vrijwel direct overkomen. Het feit dat films streamen soms al klote werkt ben ik benieuwd wat dit gaat worden...

EDIT: Ik zie zojuist dat het geconverteerd wordt naar MP4, en dat dit gestreamed wordt naar je laptop. De input werkt een beetje als een remote keyboard/muis via WIFI.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 31 oktober 2007 12:57]

en werkt dat een beetje dan? zou pas cool worden als dit ook zou werken voor bijv. een xbox... kanje lekker op je laptop xbox-en op vakantie ??!!!!
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Gewoon je XBOX meenemen is makkelijker denk ik ;)
Als je het artikel goed leest dan zie je dat een redelijke netwerkverbinding vereist is. Dus tenzij jij op vakantie een goede breedband verbinding naar je huis kunt regelen met een enorm lage roundtrip-time gaat het niet (fijn) werken.
Het idee is erg leuk, maar dit gaat toch nooit werken? Zelfs met Remote Desktop of VNC over een LAN is het enorm goed merkbaar dat je niet lokaal werkt, laat staan dat je Łberhaupt fatsoenlijk een video kunt afspelen... en dan willen ze een highend game zelfs via internet streamen? Tsja, nee, ik geloof het simpelweg niet.
Er is nogal een groot verschil tussen VNC en windows remote desktop. VNC was altijd retetraag. Weet niet of daar al verandering in is gekomen. Dameware was beter, maar ook niet zo snel als windows remote desktop.
VNC traag? Weet niet waar je dat vandaan haalt. Via LAN lijkt het bijna net of je lokaal werkt. Als ik 2 desktops naast elkaar zet, een met vnc server en de andere met client, lijkt het net dual monitor...
Nee, dat RDP is zo veel beter, als er iets is wat lagt... |:(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True