Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

T5 Labs wil computergames naar de huiskamer streamen, zonder dat de gebruiker het desbetreffende spel of een pc in zijn bezit hoeft te hebben. Volgens het bedrijf kan dit met bestaande decoders, zoals die voor digitale televisie gebruikt worden.

Gamen op tvDe pc-spellen zouden vanaf servers bij de televisiedistributeurs gedraaid moeten worden. Met voor games geoptimaliseerde T5 Labs-software wordt een mpeg-stream van de beelden gemaakt, die net als een normaal tv-kanaal naar de decoder van de gamer wordt gestuurd. Volgens T5 Labs levert deze methode 'ultraweinig' lag op. Op de decoder moet uiteraard ook een controller kunnen worden aangesloten.

Volgens T5 Labs is het mogelijk om bijna elke pc-game te spelen. 'Op dit moment heeft het bedrijf toezegging van drie grote uitgevers. De huidige bètaversie ondersteunt Unreal Tournament 2003, Need for Speed Underground 2 en diverse casual games,' vertelde ceo Graham Clemie in een interview aan MCV. De gamesoftware zou niet voor het systeem hoeven worden aangepast. T5 Labs ziet de dienst als een serieuze concurrent voor spelcomputerfabrikanten. Aangezien de software zich op de server van de aanbieder bevindt, zal softwarepiraterij niet mogelijk zijn, aldus het bedrijf.

Clemie denkt aan een prijs van één Britse pond per level of per uur. Hij heeft ook een maandelijks abonnement in gedachten, waarvoor vijftien pond oftewel iets meer dan twintig euro zou moeten worden betaald. Volgend jaar wil T5 Labs de dienst in Europa en Amerika uitrollen.

Op dit moment werkt het bedrijf Stream My Game aan een soortgelijke techniek, waarmee games vanaf een pc naar bijvoorbeeld een laptop kunnen worden gestreamd. Daarmee kunnen relatief zware spellen op een verouderde notebook gespeeld worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Ik vraag me af, als dit werkt, zou dit dan de next gen voor consoles worden? Dan zou je geen consoles vol peperdure cutting-edge hardware meer nodig hebben, maar een simpel settopboxje dat vlotte mpeg streams kan ontvangen en snel input kan versturen, en de spellen zelf zouden dan op de servers van Microsoft, Sony en Nintendo draaien.

Voordeel voor de fabrikant: geen hardware meer onder kostprijs hoeven te verkopen, en de hardware waarop het spel draait is zelfs te upgraden. Perikelen als "niet alle spelers hebben een harde schijf/HD-DVD drive" komen dan niet meer voor.

Maar ja... als het inderdaad zo goed werkt.
ben ik de enige die het super duur vind? 1 doller per level (is nog te betalen, want gemiddeld spel heeft geen 50 levels = normale kostprijs), maar 1 dollar per uur vind i niet gerechtvaardigt. Zeker niet voor online gaming, en ik ga echt niet 15 of 20 dollar maand betalen om te kunnen bf2-en, cod4-en of cs-en waarbij ik dus zo'n 240 dollar per jaar betaal voor een infinieure spelletje met trage reacties.....als het al zo goed zal werken.

Schoolvoorbeeld van iets wat erdoorheeng estampt gaat wordne, maar in geen weg aantrekkelijker is voor de gebruiker.
Wat denk je dat een beetje game-pc kost? Neem dat eens mee in de vergelijking en het is zeker interessant. Past wel een beetje in het software-as-a-service gebeuren en kan grote schaalvoordelen opleveren, wat voor 'ons' ook interessante prijzen kan betekenen.
Voor meer dan simpele games gaat dit(nog) niet werken. Maar terminal-achtige techniek gebruiken om een geavanceerde VOD-dienst inclusief handige applicaties(browser, messaging, videotelefonie, online storage etc) op de markt te zetten lijkt me een hele logische stap. Hardwarekosten zijn laag(dus providers kunnen makkelijk kastjes weggeven) en het is redelijk eenvoudig om een stabiele omgeving aan te bieden die ongeacht de hardware bij de consument altijd van nieuwe snufjes is te voorzien.

Tja, eigenlijk kom je dan weeruit bij een open internetomgeving uit waarbij je vervolgens gebruik maakt van bijvoorbeeld google applicaties.
Misschien dat het tijd wordt dat er een soort van open standaard komt voor internet op de bank. Hierbij zou ales gebaseerd moeten zijn op heel goed vastgelegde en zeer eenvoudige interface waarin vrijwel alle functies met een paar knoppen te bedienen zijn.
LOL, WAP idee dus maar dan verder en beter uitgewerkt.

Eigenlijk jammer dat men no niet serieus bezig is met standaarden hiervoor, straks hebben we een hele rommel aan afzonderlijke netwerken zoals xbox live.
Ik sluit niet uit dat ook een google straks met eigen specs komt voor iets dergelijks, dat don ze nu ook voor mobiele telefoons.(waaruit al blijkt dat ook google niet te vertrouwen is wanner het aankomt ECHT open standaarden, dat kun je eenvoudigweg niet verwachten van een commercieel bedrijf)

[Reactie gewijzigd door k0jaK op 21 november 2007 15:18]

Ja dat is het leuke, ook al is zon systeem in eerste instantie laggy, het visuele geweld is ongeacht de techniek bij de consument altijd weer te geven en zal er bij iedereen hetzelfde uitzien.
Providers kunnen nu dus al gewoon iets geavanceerdere video on demand boxjes uitleveren en de oepassingen/games kunnen gewoon doorgroeien.
Uiteindelijk zullen games net als webapps misschien specifiek ontwikkeld worden om op een enorm cluster te draaien met 1 core maar honderden sessies.
Dat wordt dan dus ook nog even een standaard onwikkelen voor gpu-clusters.
Hmmm, in eerste instantie misschien toch logischer om het bij simpele games en simpele severtechniek ala google te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door k0jaK op 21 november 2007 15:35]

Een interessante ontwikkeling waar ik zeker wel voor te porren zou zijn als een soort goedkope vervanging om op een console-achtige manier te gamen. ¤20,- per maand voor onbeperkt gamen is toch zeker wel fijner dan ¤50,- voor 1 game te betalen, die vaak ook nog eens rap uitgespeeld is. Vergeet ook de PC upgrade kosten niet. Het is echter natuurlijk wel te hopen dat de lag minimaal is, en dat games niet maar een paar weken op de servers blijven staan. Dat zou wel jammer zijn :(

Of het flopt? Het zal in de eerste instantie weinig serieuze gamers aanspreken denk ik, maar misschien dat het nog wel wat wordt. Het klinkt in ieder geval wel goed :)
Ik zou dit goed vinden om de eerste paar levels van een spel uit te proberen zonder het daarom illegaal te moeten downloaden.
Daar heb je dan toch over het algemeen demo's voor? Ik heb maar in een enkel geval meegemaakt dat ik geen demo kon vinden voor een bepaald PC-spel. Bij console-games is het echter een stuk irritanter :(
Leuk voor casual gamers misschien, maar voor de meer kritische gamers is dit echt niks. Ik bedoel, UT is leuk, maar als je dat hierdoor speelt heb je driedubbele lag: eenmaal van het spel naar de server (van het bedrijf naar de server waar je op speelt), eenmaal van de server naar je decoder, én eenmaal van je controller terug naar de server. Ze kunnen wel 'ultraweinig' lag beloven, maar dat is grotendeels niet aan hun en meer aan de ISP van de gebruiker en alles wat daar nog tussenin zit.
Je hebt gelijk. Plus het feit dat die 'ultraweinig' lag volledig verstoken is van een cijfertje duid aan dat of ze eigenlijk nog niks weten en gebakken lucht aan het verkopen zijn, of dat het best wel hoog is en dus niet durven vermelden.
In ieder geval, een extra lag van 30ms vind ik kantje boordje. Je machine moet die mpegstream ook nog decoderen, je keyboard input krijgt nog eens extra lag omdat je niet aan je lokale machine hangt, een tv heeft vaak andere latencys dan schermen voor pcs... Positief is dan weer dat ze de multiplayer server ook kunnen hosten en dus internet latency reduceren.

Het is wat complex en dus moet je de totale lag vanaf keyboard tot schermweergave meten, zoniet is een uitspraak als 'ultraweinig' betekenisloos.
"Most importantly, our patent-pending technology vastly accelerates the compression process. This works by intercepting commands issued by the games software and exploiting the resulting knowledge of the objects on a screen and how they move. This can result in a 50% to 80% reduction in processing time."
vanuit hun persbericht http://www.smartbrief.com...4B-4453-9454-F077D7ECA6BE
IMHO beweert men dat men iets kan afleiden over het volgende frame NOG VOOR dit gerendert werd!
MPEG compressie codeert enkele het verschil tss 2 opeenvolgende frames. Omdat dit slechts weinig verschilt kan men het gros van de informatie weglaten, of maw frame 1 geeft al veel informatie over frame 2. Door analyse van relatieve bewegingen kan men voorspellen welke delen van het scherm waarschijnlijk zullen veranderen.
Tot zover MPEG.
Welke EXTRA informatie kunnen deze mensen hebben opdat zij het beter kunnen doen dan video stream compressie? Zoveel meer informatie dat dit 50-80% sneller werkt? keyboard input kan hen een marginaal voordeel leveren. Meer informatie hebben ze helemaal niet! Merk op dat de spelen niet worden aangepast aan hun server streaming tech. M.a.w. ze hebben zeer weinig ruimte tot optimalisatie.

Ik nomineer dit product voor vaporware vanwege de onwil tot informatieverstrekking en onmogelijke beloften.
vanuit hun persbericht http://www.smartbrief.com...4B-4453-9454-F077D7ECA6BE
IMHO beweert men dat men iets kan afleiden over het volgende frame NOG VOOR dit gerendert werd!
Je pc doet nu ook al aan prerendering... standaard 3 frames op mijn GeForce. Je kunt het lager zetten in je instellingen omdat het soms performantiewinst geeft.
Ik nomineer dit product voor vaporware vanwege de onwil tot informatieverstrekking en onmogelijke beloften.
Onwil? Ten eerste heb je er hen nog niet om gevraagd. Ze kunnen niet uit zichzelf weten dat jij even hun patent wil bekijken vooraleer ze het zelf ingediend hebben.
Ten tweede. Hoe kun jij nu al zeggen dat hun belofte onmogelijk is zonder daadwerkelijk voornoemde patent te hebben gezien?
Voor multiplayer games zie ik dat inderdaad ook niet direct zitten, je speelt snel ettelijke uren weg...

Echter met de terugslinkende lengte van recente games (in sommige gevallen tot minder dan 6 uur \[TR:Legend]) zie ik mij geneigd dit wel eens uit te proberen als het van de grond komt.

Er is wel een aardig verschil tussen een spel van ¤50 kopen en het in 8 uur uitspelen, en een spel in 8 uur uit spelen en daarna ¤8 betalen. Sommige van die spellen blijken achteraf niet eens zo leuk te zijn en speel je niet langer dan een uur, weggesmeten geld uiteindelijk.

Een abonnement van ¤20, als dat onbeperkt gamen inhoudt, ben ik zeker voor te vinden. Vanzelfsprekend wel alleen als daar recente games bij komen. Voor enkele middelmatige (oudere?) games zie ik mij dat wel niet neertellen.
Ik vraag me af of de ontwikkelaar hiervan dit bij kan houden. Er zullen waarschijnlijk snel eisen komen voor de nieuwste spellen en dan heb je dus Shader Model 3 nodig (en hoger als die uit zijn) Bloom Effecten compleet ondersteunen en voor sommige spellen een dual-core of quad-core moeten draaien en bijna elke MAAND moeten ze die dingetjes eigenlijk updaten.

Ik denk dat een beginpc waarop bijvoorbeeld TimeShift draait toch wel het best is als je een dual- of quad-core hebt, een 512MB grafische kaart of gelinkte grafische kaart en 3 of 4 gig geheugen. dan komt daar nog bij dat dat pas één persoon is...
Als ze echt kwaliteitsmateriaal aanbieden wordt dit een erg duur grapje. Tenzij ze een mogelijkheid vinden om bijv. meerdere spellen tegelijk op één mega-pc te draaien

Niet dat TimeShift zo veeleisend is... dat valt namelijk behoorlijk mee, vriendelijk spelletje :P maar komende games en veel bestaande games spelen het lekkerst op configuraties die momenteel nog erg duur zijn

[Reactie gewijzigd door xaddict op 21 november 2007 18:09]

Het probleem is denk ik de schaalbaarheid. Recente games kun je maar 1 machine gebruiken om 1 persoon te bedienen. Classics zou je wel meerdere mensen kunnen bedienen, maar geen idee hoe ze dit voor elkaar willen gaan krijgen, zullen ze eigen hardware voor moeten maken denk ik die de video output over tcp kan knallen ipv naar een monitor. Op die manier zou het misschien wel weer haalbaar zijn. Hoe dan ook een interessant verhaal, ben benieuwd naar de techniek erachter.
"Bijna elke game"?

Ik ken voldoende games (PC-based) die je niet kan spelen met een gemiddelde controller en waar hele volksstammen zelfs programmeerbare keyboards voor kopen om bepaalde functies in het spel makkelijker toegankelijk te krijgen.

T5 Labs spreekt zich tegen; ze pretenderen elke PC-game te kunnen streamen maar vinden zich toch meer een concurrent voor de console-fabrikanten; een klein maar niet verwaarloosbaar verschil in de doelstellingen van T5.
Een toestenbord kan net zo goed een controller zijn.
En het voordeel van een console (plug and play en niet altijd hoeven upgraden) tegenover de PC wordt hiermee teniet gedaan. Hierom dus concurrent van consoles.
1 Pond per uur of per level is gewoonweg $-oogjes.
Excuseer? De laatste keer dat ik een spel kocht legde ik 50 euro neer en speelde ik het in 8 uur uit. Die 1£ per uur zou mij vele goedkoper uit komen voor single player games.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True