Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 103 reacties

Sparkle heeft maandag een GeForce 8800 GT-videokaart geďntroduceerd die passief gekoeld wordt. Het referentieontwerp van nVidia, dat de meeste fabrikanten gebruiken, wordt actief gekoeld middels een ventilator.

Sparkle GeForce 8800 GT Cool-pipe 3 videokaart De Sparkle GeForce 8800 GT ‘Cool-pipe 3’-kaart heeft dezelfde specificaties als de andere 8800 GT-kaarten. Dit betekent een corekloksnelheid van 600MHz, 112 streamprocessors op 1500MHz en 512MB-geheugen op 1800MHz. De kaart ondersteunt DirectX 10, pci express 2.0 en is backwards compatible met pci express 1.1-moederborden.

Hoeveel de videokaart gaat kosten is nog onbekend. Nvidia hanteert een adviesprijs van 250 dollar voor de standaard GeForce 8800 GT, wat omgerekend overeenkomt met circa 210 euro.

Tegelijkertijd heeft Vadim Computers het eerste waterblok geďntroduceerd dat geschikt is voor de GeForce 8800 GT. Het Blasflow-blok kan dankzij verwisselbare aluminium platen bevestigd worden op meerdere modellen videokaarten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (103)

Een passieve videokaart koelen met casefans is zéér goed mogelijk!
Ik heb het hier in mijn Antec P180 kast. Een passief gekoelde 7600GT welke lekker fris wordt gehouden door de 2x120mm fans in de P180.
Vergeet niet dat de gigantische koelribben voor een stukken groter koeloppervlak zorgen en dus de warmtedissipatie vergroten. Hierdoor kan de gpu beter zijn warmte afstaan aan de lucht en is er dus ook minder warmtecirculatie noodzakelijk.
Als je een klein oppervlak koel wilt houden (zoals bij de actieve koeling het geval is) moet je dit doen door er met een hoge circulatie koele lucht langs te blazen.
Het vergrootte koeloppervlak dankzij de heatpipes en de koelribben is dus van wezenlijk verschil op de manier van koeling!
Wel moet er uiteraard een bepaalde minimale airflow in je case zijn om de warme lucht uit de case weg te halen en koele lucht langs de koelribben te blazen.

Ik ben blij te zien dat er eindelijk weer een passieve videokaart te verkrijgen is welke de zwaardere applicaties kan draaien zoals (de nieuwste) games en geen moeite heeft met High Definition. Ik hoop dat andere fabrikanten dit voorbeeld van Sparkle volgen en ook een passieve variant van de 8800GT in hun line-up gaan plaatsen.
Helemaal mee eens!

Ik heb hier ook een 7600GT, passief gekoeld. Deze kaart bevalt me prima.
Idle blijft de temperatuur rond de 44-45 graden. Vol belast heb ik niet hoger dan 55 graden gemeten. Ik zou ook niets anders willen dan een passief gekoelde kaart.
Ook bij mij houden 2 fans van 120 mm de boel koel. Kast is van Cooler Master.

Ik kreeg dus een smile op mijn gezicht toen ik dit bericht las en ben zeer benieuwd of Gigabyte er ook eentje gaat maken. Op zoek dus naar reviews met temperaturen. Voor nu, mooi werk van Sparkle.
7600GT is dan ook geen high-end kaart, met moeite mid-end
8800GT is ook geen high-end kaart.
De 7600GT is dat nu ook niet meer, maar bij zijn introductie zat hij bovenin de midrange.
Geen enkele reden dus om de 8800GT welke zich momenteel in hetzelfde segment bevindt, en hoogst waarschijnlijk nog niet alles van de nieuwe chip vraagt. De hoger geklokte videokaarten gebaseerd op deze chip zullen wellicht moeilijk passief te koelen zijn, maar een midrange kaart moet met enig vernuft met gemak passief gekoeld kunnen worden.
Zelf heb ik zo mijn twijfels bij het nut van passief gekoelde videokaarten. Ik heb laatst in systeem in elkaar laten zetten met een passief gekoelde GeForce 7600 GS, de andere onderdelen waren een Antec NSK3480 behuizing, een AMD Athlon 64 X2 4400+ EE, een Arctic Cooling Alpine 64, en een Samsung SpinPoint T166 320GB.

De 120mm Tricool casefan die standaard onderdeel van de behuizing is staat op de laagste stand, en de processorkoeler zou ook erg stil moeten zijn, maar een van deze twee of allebei maken deze fans toch nog genoeg herrie om er voor te zorgen dat het geen stille PC meer is. Het ratelen van de harddisk is nog het meest luidruchtig.
Het zal daarbij ook niet helpen dat de behuizing net zoals veel andere behuizingen tegenwoordig zo'n gat heeft in het zijpaneel waar de lucht van de CPU koeler naar buiten kan stromen. Ook staat de behuizing op het bureau rechts van de monitor. Desondanks maakt deze PC niet veel minder herrie dan mijn eigen PC, welke een actief gekoelde GeForce 7800 GT en een Antec SLK3700BQE behuizing heeft. Deze behuizing heeft niet zo'n gat in het zijpaneel en staat linksonder een bureau op de vloer.
Hoewel het misschien niet helemaal een eerlijke vergelijking is omdat deze PC dus verder weg van mijn oren staat op de vloer, is deze maar net iets luider dan de PC met de passief gekoelde videokaart. En ik heb dan nog een 7800 GT. En als ik dan hoor dat de 8800 GTS weer stiller is dan een 7800 GT, en een 8800 GT weer stiller is dan een 8800 GTS, dan denk ik dat de keuze voor een passief of actief gekoelde 8800 GT geen verschil zal maken in geluidsniveau. Als ik ze in een Antec NSK-serie behuizing zou monteren zouden de CPU koeler en de 120mm casefan zowel de passief als de actief gekoelde 8800 GT toch wel overstemmen in geluidsniveau. Hoe mensen dan echt sitlle systemen bouwen weet ik niet, maar ik zie eigenlijk geen nut in een passief gekoelde videokaart als je niet veel geld wil besteden om een geluidsarme CPU koeler en behuizing te kopen.
Vooral als je 2 videokaarten neemt (SLI) zal dit een enorm lawaai produceren. Er kan door ruimtegebrek vaak geen grote koeler op de videokaarten geplaatst worden (wat wel mogelijk is op de CPU), waardoor de grafische kaarten de oorzaak kunnen zijn van een lawaaierige PC.

Passieve koeling is dus zeer aan te raden als je van stilte houdt. Mensen die toch al twee videokaarten nemen zullen waarschijnlijk overclockresultaten belangrijker vinden.

Zoals je al zegt: als je een PC dichtbij plaatst, zul je hem altijd beter horen dan wanneer hij onder de tafel staat. Als dat een optie is moet je dat natuurlijk doen..

[Reactie gewijzigd door gamepower2005 op 30 oktober 2007 09:42]

Het gat in het zijpaneel is om koele lucht aan te zuigen en niet eruit te blazen (tenzij jij je fan omgekeerd hebt wat naar mijn weten niet zo effectief is).

Ik heb verder een watergekoelde cpu en gpu en dat is heerlijk stil. Paar casefans die op 800 rpm draaien maken ook geen geluid. Het enige probleem zijn al mijn harde schijven. die inderdaad rattelen en zoemen. Kan niet wachten totdat er grote goede en goedkope flash hd's komen kan ik eindelijk mijn pc muisstil krijgen.
zulke passieve kaarten hebben degelik nut. Ik heb een Shuttle SD11G5 met daarin een Pentium M 760 processor. Je kan hem nauwelijks horen en dat vind ik superfijn! Het zou dus zonde zijn een luidruchtige kaart erin te proppen. een passief gekoelde 8800 GT is dus een perfect oplossing voor mij. Een met een goede kaart zoals deze kan ik dan ook spellen op een goede resolutie draaien

[Reactie gewijzigd door Chillmeister op 30 oktober 2007 09:41]

Tja die tricool staat niet bekend als een extreem stille fan. Voor extreme stille fans raad ik je Noctua aan. Mijn kast heeft er 3 van 120mm@800-1200rpm zitten, waarbij een die de fan van de psu vervangt. Mijn cpu (X2 5000+) en graka (GF7900GS) worden passief gekoeld en mijn hdd's (5x Samsung Spuinpoint) worden bevestigd op antivibrationrubbertjes. Daarbovenop heb ik mijn hele kast met geluidsisolatie bekleed. Resultaat: een extreme stille maar ook koele high-end computer. Dus als je een klein beetje investeerd, dan lukt het wel.
Dat zijn allemaal bekende 'klachten' en allemaal op te lossen.
Moederborden gaan ZO verschillend om met 'silent' instellingen, dat ik in bijna alle gevallen een Fanmate pak om de fans op minimale snelheid te laten lopen.

En nogmaals (al eerder een onofficiele nominatie 'knutselaar van de maand' voor ontvangen): ik hang mn harde schijven op, dan zijn ze VOLLEDIG onhoorbaar.
Harde schijven kunnen nooit volledig onhoorbaar zijn. Enkel SSD schijven zijn dit.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 30 oktober 2007 11:03]

Try and believe ;) Ik hoor enkel een zacht tropisch briesje uit mn PC komen, meer niet.
Nee, jouw schijven/kast zijn dusdanig met elkaar verbonden en/of afgeschermd, dat jij geen hoorbaar geluid van je HDD hoort als je achter je bureau zit.

Wil niet zeggen dat de schijven tientallen dB aan geluid produceren in tegenstelling tot SSD.
Precies, en HDD's hoor je gewoon, zeker Raptop schijven, Een beetje pc heeft al snel een stuk of 4 schijven en dat is dan ook met name mijn probleem om geluid tegen te gaan. Je kan nog zo geweldig alles geluidsarm maken, maar die schijven blijven janken. Ik denk dat ik toch maar eens een geisoleerd koelblok ga smeden met wanden van 4cm dik en holtes waar 6 schijven in passen. Als je dat een beetje netjes uitfreest en een maten hanteert zodat het ook nog IN de kast past ben ik pas tevreden.
En schijven ophangen? hoe aan een touwtje zeker? laat me niet lachen dan hoor ik ze nogsteeds hoor. Met name die gierende hoge frequenties. Zeker bij muziek maken een drama.
Waren die gierend hoge frequenties geen verleden tijd sinds het gebruik van fluid bearings voor de spindlemotor van de harde schijf?
Dit is dus de kaart die ik wil hebben. Ik ben zowiezo een passief gekoelde kaart fan. Ik heb thuis nog een 6600 Silencer in mijn systeem zitten dus een upgrade is bijna manditory voor mij. Ik moet alleen even zien hoe lang de schroven van deze zijn koelblok zijn, want die van de 6600 Silencer zorgde ervoor dat ik de vinnen van mijn onbaord VGA kaart kon gaan verbuigen (die ik toch niet gebruikte :P ).

De prestaties zullen wel wat lager zijn dan de meeste van de 8800 reeks, maar je koopt natuurlijk neit voor niets een passief gekoelde kaart.
Ik verwacht eigenlijk dat binnen nu en een jaar of twee alle hardware passief gekoeld kan worden.

Redenen zijn simpel: omdat er op steeds kleinere procedés wordt overgestapt (32 nm komt er nu al aan), is er een eenvoudigere koeling mogelijk.

Daarnaast wil 'iedereen' dat hardware minder stroom gebruikt, en worden onderdelen dus zuiniger en efficiënter.
Hier moet ik nog aan opmerken dat die stomme energiebedrijven ( :D - ik werk bij Essent) nog steeds niet weten hoe de mensen te leren energie te besparen - computers en grote platte tv's zijn de meest energie verslindende elektronische apparaten in huis, maar ik krijg het mensen maar niet aan het verstand... |:(

Het valt me trouwens op dat vershillen in power consumption tussen idle en full-load op alle vlakken steeds groter wordt, en dat is zeer gunstig als je je PC 99% van de tijd voor andere toepassingen dan games gebruikt, terwijl er toch een leeuw van een 8800 GT(/S/X) in je miditowertje op de loer ligt.

[Reactie gewijzigd door bverstee op 30 oktober 2007 09:52]

Geloof ik totaal niets van, als passief gekoeld mogelijk is op een kleiner procede, kan je die chip ook zodanig opvoeren dat hij weer superheet wordt, maar ook betere prestaties levert. De eerste producten die op de markt verschijnen zijn altijd de high-end topproducten. Een dergelijk product halen ze altijd het meeste uit wat erin zit, en dat doe je door hoge spanningen door een chip te jagen met als gevolg een hoop warmteproductie. Als er alleen nog maar passief-gekoelde kaarten zouden uitkomen weten we ook 100% zeker dat er meer potentieel in de chip zit, maar dat deze niet benut wordt. Dat zou heel erg vreemd zijn vanuit het oogpunt van de fabrikant. Zeker omdat het om prestige gaat. Die producten laten in zekere zin de grens zien van wat er op dat moment mogelijk is, en dat doe je niet door passief te koelen.

De enige reden zou zijn als er hele zware richtlijnen zouden komen met betrekking tot warmte en energieverbruik, zodanig dat actieve koeling niet eens meer zou mogen. Alleen dan zou het marketingtechnisch nog enigsinds haalbaar zijn, omdat de rest zich ook aan de richtlijnen moet houden.
Maar ik mijn ogen, pure onzin en zal nooit gebeuren.

Aan deze informatie kan ik nog toevoegen dat deze 8800GT een hoop potentieel heeft. Zeker als deze op default clocks zonder probleem passief gekoelt kan worden. Kwestie van een voltmod en je zou er zo maar eens 1000MHz uit kunnen persen. Goed voorbeeld is de nieuwere 7800GS AGP die ook op een kleiner procede is gemaakt. De standaard 380MHz coreclock heb ik via een voltmod zo naar de 700MHz geholpen, zeer uitzonderlijke overclockpercentages voor een videokaart. Probleem is echter dat de voltageregulatoren en niet op gebouwd zijn. Een Ultra heeft ook niet voor niets een hele berg extra op de kaart zitten om de spanning en overige fluctuaties in toom te houden. Dit zijn ook onder andere redenen waarom de 8800GT relatief goedkoop is. Het hele PCB ontwerp is eenvoudiger, en dat maakt de GTS en GTX nu ook weer relatief duur om te produceren. Mij zal het ook niets verbazen als deze gaan verdwijnen.

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 30 oktober 2007 19:34]

Hoezo denk je dat die prestaties lager zouden liggen? Ik bedoel de core en het geheugen clocken gelijk aan het standaard model dus...
Dit vind ik tegenstrijdig. In dit bericht wordt over een adviesprijs gesproken van 250 euro voor de 8800gt en in het nieuwsbericht van gister wordt er gesproken over 138-173 euro. Kan iemand hier toelichting over geven?
Hoeveel de videokaart gaat kosten is nog onbekend. Nvidia hanteert een adviesprijs van 250 dollar voor de standaard GeForce 8800 GT, wat omgerekend overeenkomt met circa 210 euro.
Daar was al een discussie over gaande op GoT gisteren.
In het bericht van gisteren was de dollarprijs 1 op 1 met de huidige (zeer lage) koers omgerekend naar euro. Dat werkt echter helaas niet zo, er komt altijd een flink bedrag aan importkosten en belastingen bij, waardoor de europrijs vaak niet ver onder de dollarprijs zit.
Volgens mij loont het met de huidige koers om in de VS als particulier je spullen te bestellen... jammer dat garantie dan wel enigzins wat problemen op kan gaan leveren.
Vergeet niet dat er dan zo'n 50-100% aan importkosten bij komen als de douane toevallig in een actieve bui is, en jouw pakketje controleert.
Heb ik al eerder gehad met een aankoop op amazon.com. geheugenkaartje van 100 dollar, verzendkosten 40 dollar, naheffing douane 60 euro. Tel uit je 'winst'.
Dit vind ik tegenstrijdig. In dit bericht wordt over een adviesprijs gesproken van 250 euro voor de 8800gt en in het nieuwsbericht van gister wordt er gesproken over 138-173 euro. Kan iemand hier toelichting over geven?
Adviesprijzen liggen toch altijd hoger dan de uiteindelijke winkelprijzen? Dat is toch algemeen bekend.
passief gekoeld, klinkt goed, geen last van koelers die kunnen ratelen dan. vraag is natuurlijk: hoe warm wordt dat beestje.
Ik las gisteren dat de kaart tot 105 Watt kan verstoken.
Warmte zal er dus wel ontstaan.

De benchmark op Tomshardware gaf al aan dat de kaart in ieder geval minder verstookt dan de 8800 GTS, maar helaas net iets meer dan een 8600 GTS.

Daarom is het eigenlijk knap dat ze m passief weten te koelen.
Maar hopen dat er heatpipes worden gebruikt.
Ziet er cool uit, maar ik denk niet dat je veel kan overklokken met deze kaart. Dat is wel jammer, maarja ik denk ook niet dat je een passieve kaart koopt om te gaan klokken :)
Ik las gisteren dat de kaart tot 105 Watt kan verstoken.
Volgens het configuratiescherm van nVidia in Ubuntu Linux mag hij 105 graden worden voordat ie gaat throttelen dus dat kan wel:+
"Maar hopen dat er heatpipes worden gebruikt."

Kijk nog is goed naar die foto. ;)
De Sparkle GeForce 8800 GT ‘Cool-pipe 3’-kaart
Je kan het ook wel uit de naam afleiden lijkt mij.
passief gekoeld lijkt me geen goed idee. las gister nog in de review van guru3d dat die beestje rond de 90 graden wordt wanneer hij wordt belast.
Nu al? Dat hebben ze snel gedaan.De waterkoeler op dezelfde dag uitbrengen als de kaart? Hoe krijgen ze die zo snel beschikbaar?
Wat denk je van een reference sample voor de bedrijven die de kaarten moeten gaan maken?

Daarnaast is het blok toch ook geschikt voor andere kaarten, dus gewoon een kwestie van schroeven en klaar.
Eindelijk een waardige opvolger voor de (vanaf fabriek) passief gekoelde XFX 7950GT. :)
Weer zo'n kut koeler, laat Nvidia nu in-gods-naam 's 'n std. grotere ventilator gebruiken.. de std. versie koelt niet goed & zal snel gaan ratelen..
Wat een taal zeg, ga eerst eens even je mond wassen!!!

Ik en vele andere HTPC gebruikers en liefhebers van rust zouden graag zo een stille kaart met zo een koeler in hun (HT)PC hebben

+ Pure Video HD (niet mogenlijk met andere 8800 kaarten)
+ 0db
+ games speelbaar op 1080p
+ passiefe koelers gaan nooit ratelen !

Ik wil er wel een, maar wacht eerst even op de ATi RV670 / HD 3870 af en kijk hoe die presteert

[Reactie gewijzigd door player-x op 30 oktober 2007 15:46]

Yeps.
Ik ben ook zo rusitg aan eens aan het rondkijken naar een passieve kaart. M'n PC maakt veel te veel herrie zo. (paar koelers en 2 hd's)
Merk het voornamelijk 's avonds, dan zet je je muziek toch een stuk minder hard i.v.m. huisgenoten en buren enzo, en als ik m'n muziek lekker rustig (zacht) zet dan wordt het aardig overstemt door m'n PC.

(scheelt natuurlijk dat ik geen die-hard gamer ben, en dus geen dikke vette high-end mega kaart wil.)
Weer zo'n kut koeler? Dit is passief dus zal het knap vinden als deze geluid gaat maken. Misschien moet je even een paar artikelen terug gaan dat ging over de 'standaard 8800GT'.
Weet je wel wat passief en actief betekend
passief -> met heatpipes (zonder draaiende delen en irritante koelers)
actief -> met ventilator (dus met draaiende delen die herrie maken, tenzij je deze vervangt door bijv. een Zalman)
Ik wist niet dat er een 7950GT met passieve koeling was ;)

Wat ik ook erg jammer vind is dat er geen losse passieve koeling voor veel kaarten te krijgen is.
Je bent dus inderdaad afhankelijk van de fabrikanten of er eentje durft een passieve koeling te ontwikkelen; daar zullen ze ook wel het e.e.a. voor moeten investeren.

[Reactie gewijzigd door bverstee op 30 oktober 2007 11:08]

Inderdaad! Mijn 7950GT is expres uitgekozen op de passieve cooling, maar is ondertussen ook de snelste niet meer.

Nu weet ik alleen ngo niet zeker over de stap tussen de 7950GT en de 8800GT groot genoeg is om de koop (voor mij persoonlijk) te rechtvaardigen.

Waarschijnlijk wacht ik nog even de 3800 serie af. Ik wil eigenlijk in 1 keer door naar een kaart die crysis op very high met 50fps kan draaien.
dat gaat met de 3800 serie ook niet lukken hoor. dat is alleen een refresh en dus niet /amper sneller dan de hd2900xt.
oftewel je beste kans is de 8800gt ( evt in sli) of wachen op de volgede generatie
in deze review staat het verschil tussen de 8800gt en 7950gt beschreven

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3140&p=11
Volgens mij komt 250 dollar omgerekend meer in de buurt van de 175 euro...
250 dollar zal wel de prijs per x000 stuks zijn, dus voor groothandelaren.
De detailhandel verdient er natuurlijk ook wat op.
Dus die genoemde prijs is helemaal zo gek nog niet.
Nee, nVidia publiceert doorgaans winkelprijzen (die consumenten dus betalen). Die $250 is dus waarvoor hij in Amerika in de schappen ligt. De vraag is natuurlijk wel hoezeer de wisselkoers eer aan gedaan gaat worden.
Nederlandse ketens hebben allemaal een flink gespekte dollarrekening, dus het is meer de vraag wat ze zelf gaan 'vragen' voor de kaarten.
Dat zal niet 100% afhankelijk van de wisselkoersen zijn, al zullen ze voor het bepalen van de de euro-prijzen daar wel rekening mee houden natuurlijk.
zou de 8800gt geen midrange kaart worden, dan is een bedrag van 250 toch teveel??
Lees de post waarnaar Loninkwoner naar verwijst. De kaart wordt zonbeetje bestempeld als de ultieme ' bang-for-your-buck' -kaart. De prestaties liggen een stuk hoger dan de 8800GTS (die dus nu waarschijnlijk uitgefaseerd zal worden) en liggen erg dicht bij de snelheden van de 8800GTX! Het is dus eigenlijk bijna een ' High-end' -kaart, voor een midrange prijs :)
Ze noemen het een midrange kaart, toch?

Bedenk dat de 8800 GT door NVidia specifiek gepromoot wordt t.b.v. Crysis in november.
En Crysis adviseert een 8800 GTS, dus kan het nog véél beter.
Zelfs met de Ultra wordt er uit Crysis nog lang niet alles onderuit de kan gelikt (nieuw gezegde misschien?).

Ik denk dat er HEEL binnenkort weer een stapeltje kaarten door de twee tijgers (N&A) bij zullen komen om het schapje gelabeld "high-end" te vullen.
Zoals bverstee ook al zegt is het nu inderdaad wel bijna high-end, maar de vraag is hoe lang dat zo zal blijven. Als de geruchten waar zijn komt begin 2008 de G92_300 op de markt, die de 8800GTX zal gaan vervangen als flagship kaart. Reken maar dat die dan wel weer zo veel verschil gaat maken dat dit toch weer een 'gewone' mid-range kaart wordt.

Begrijp me echter niet verkeerd, op dit moment is deze kaart nog steeds een geweldig aanbod, prijs/kwaliteit gezien. Daarnaast zal de nieuwe high-end vast weer rond de 500 euro gaan kosten, dus dan zit je nog goed met je geld bij deze kaart.
Klopt helemaal natuurlijk... Het wordt natuurlijk geadverteerd als een midrange omdat deze dat binnenkort ook zeker zal zijn. Nu is het echter gewoon een hele goede deal voor het geld dat je erin stopt, en dat is waar het op dit moment om draait. Dit is dé kaart die gewoon definitief een einde maakt aan de x2900 serie, of je moet wel érg veel om ATI geven ;)
Midrange is ongeveer 150 tot 250 euro, dus het is wel redelijk midrange.
dan moet jij eens gauw de benchmarks bekijken!!

en het is 210 euro

[Reactie gewijzigd door jaapstobbe op 30 oktober 2007 08:41]

Inderdaad, bekijk eens de benchmarks.
maar de GT wordt afgeschilderd als de killer van de GTS..
Op zich logisch, het is een nieuwe technologie die gebruikt is.
Maar waar ik mij ook weer in deze benchmarks op Anandtech stoor, is dat ze van de GTS de 320MB-variant gebruiken ipv de 640MB....
En kijk de andere benchmarks er maar eens op na... die hoeveelheid extra ram doet het hem wel...
Te veel? 100 euro minder als een GTS en sneller als een GTS...
& in SLI, sneller dan alles & goedkoper dan een 8800GTX :P
Niet zo snel als 2 GTX-en of 2 Ultras in SLI :P
Wel goedkoper uiteraard.

[Reactie gewijzigd door justifire op 30 oktober 2007 13:35]

maar dit blijkt geen plek voor correct taalgebruik, als mensen er met de nodige moeite maar chocolade van kunnen maken.
& volgens de fabrikanten kom dat a la Nintendo uit op: Hogere winst :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True