Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 100 reacties

De heren van Phoronix hebben de Asus P5E3 Deluxe aan de tand mogen voelen. Het op de X38-chipset van Intel gebaseerde moederbord heeft een ingebouwde Linux-omgeving, compleet met Firefox-browser en Skype-client.

Asus noemt de geïntegreerde Linux-oplossing 'Express Gate'. Binnen vijf seconden na het inschakelen van het systeem kan de gebruiker al van de functionaliteit gebruikmaken. De versie waar gebruik van wordt gemaakt is SplashTop van DeviceVM, een 'instant-on'-variant van Linux.

Tijdens het opstarten krijgt de gebruiker de vraag of hij wil opstarten naar het gewone OS of dat SplashTop moet worden geladen, een keuze die gemaakt kan worden met een usb-muis. Deze kan ook gebruikt worden bij het instellen van de datum, de tijd en de indeling van het toetsenbord. Vervolgens wordt een uitgeklede variant van Firefox gestart, 'SplashTop Browser' genaamd, die voorzien is van Adobe's Linux Flash-plugin, zodat ook flash-websites getoond kunnen worden. Het is in deze omgeving wel mogelijk om bookmarks toe te voegen, maar aangezien de harde schijf niet bereikbaar is, kunnen geen bestanden opgeslagen worden.

SplashTop-screenshot (digicam)

Voor voip wordt gebruik gemaakt van Skype 1.3.0.53. Het volumeniveau van de microfooningang en de lijnuitgang kan worden geregeld via de instellingen van SplashTop. Voor netwerkfunctionaliteit kan gebruik worden gemaakt van de ingebouwde 802.11n-mogelijkheden van de Ralink RT2770F-chip of de Gbit-netwerkaansluiting.

Al met al is de reviewer erg enthousiast over de Express Gate-functies, al is het maar de vraag of gebruikers die 360 dollar uitgeven aan een moederbord veel in een uitgeklede Linux-omgeving rond zullen klikken. Hij hoopt ook dat DeviceVM in de toekomst het mounten van harde schijven mogelijk maakt. Meer zal duidelijk worden als DeviceVM op 10 oktober de wachtwoordbeveiliging van de SplashTop-website haalt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (100)

Ideaal voor internetbankieren. Geen last meer van een geinfecteerde PC waardoor de beveiliging van de bank niet meer op deze manier omzeilt kan worden.

Zelf zie ik er echt wel een toekomst in... mochten de kosten wat lager worden.
Je hebt gelijk, maar je kan dit nog iets ruimer zien imo. Het lijkt me een heel prettige manier van veilig internetten zo. Vaak heb ik helemaal geen behoefte aan opslag op HD(soms zelfs het tegendeel ;)) tijdens het internetten. Aan de andere kant zit ik meestal heel andere dingen te doen op de PC, met af en toe een blik op T.net ofzo. Daar helpt het dan weer niet voor.

De combinatie met het moederbord is wel weer wat vreemd. Zoiets zou als insteekkaart verkrijbaar moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door Toff op 7 oktober 2007 18:07]

Ik weet het nog zo net niet. Je moet de ROM bijwerken door in windows de Asus utility te gebruiken. Om veilig te kunnen internetten moet je gebruik maken van een up-to-date systeem met de laatste patches. In dat updateproces kan natuurlijk èxterne code geladen worden. Update je niet, is de kans weer aanwezig dat de software van dit linux aftreksel word geëxploot.

Die veiligheid is dus ook maar een illusie.
Subtiel detail: enkel vanuit Windows kan de ROM bijgewerkt worden. Lekker smerig, ze gebruiken windows omdat dat volledig aanpasbaar is en niets kost, maar de update utility's worden enkel voor windows gemaakt...
Ik denk dat je bedoelt : ze gebruiken linux omdat dat volledig aanpasbaar is en niets kost, maar de update utility's worden enkel voor windows gemaakt...

Goed punt (al heb ik niet gecontroleerd of de update utility inderdaad enkel voor windows beschikbaar is).
Als ze dit nu eens zouden doen, als HOST OS voor virtualisatie met een mooi pakketje, waaruit je elk OS kan opstarten, dan zou ik het wel interessant vinden.

[Reactie gewijzigd door SpeedyTJB op 7 oktober 2007 17:41]

Lijkt me niet zo moeilijk te doen hoor. Gewoon Xen- en KVM-support in die kernel bakken, aangezien dat allemaal al in de standaard linux kernel zit.
Jep je kunt het updaten, en het uber domme is dat het alleen kan vanuit een windows omgeving...
Wordt tijd dat ze zulke update dingetjes ook voor linux beschikbaar stellen. Met floppies kloten is ook niet alles. En verplicht daar windows voor moeten gebruiken is ook een beetje typisch
Ik zie hier een heel andere toepassing dan slechts het browsen, als je via dit ingebakken OS je hele systeem kunt checken, kan dit zeer handig zijn voor het testen van hardware. Het booten van een normaal OS met wisselende hardware duurt een stuk langer dan dit.

Overigens ben ik niet echt thuis in het testen en repareren van hardware, maar de toepassing zie ik zeker!
wat betreft de prijs, er zit wel 2GB DDR3 1333*MHz geheugen op het bord zelf.

ik heb zelf ooit pc8400 geheugen gekocht 250 euro voor 2GB dus prijs valt mee voor een nieuw bord want die van mij was ook 200 euro oid.

http://nl.asus.com/produc...=0&model=1729&modelmenu=2
Erhm, dat is de premium versie, hier word gesproken over de Deluxe variant ;)

wat betreft de Premium versie vraag ik me echter af hoe en of dat geheugen nog is te vervangen. Op het plaatje ziet het eruit of de latjes onder een heatpipe constructie zitten, dus het lijkt me sterk dat die dingen te vervangen zijn zonder eerst de hele heatpipe constructie los te maken, en bij dit bord is dat lastig aangezien alle heatpipes en heatsinks met elkaar zijn verbonden. Ik zeg niet dat het een slecht punt is, maar met deze prijs richt je je al gauw op de wat hogere-segment markt en dan is een normale geheugenbank niet overbodig :).

[Reactie gewijzigd door SleutelMan op 7 oktober 2007 20:58]

Dit is wel een mooie ontwikkeling.

Als dit gecombineerd zou kunnen worden met een intelligente powermanager, zou dit geweldig zijn voor mijn embedded systemen of voor pc's op kantoor en universiteiten (eventueel in combi met hd's).

Als dit systeem in een soort van "standymode" actief zou doorwerken en de niet gebruikte componenten niet meer voorziet van stroom, zoals bijv een videokaart, proc. cores, geheugenbanken etc.. heeft dat als resultaat : minder kosten, minder warmte ontwikkeling en ga zo maar door.

Want je hebt niet altijd alle 100% nodig van je systeem.

Een hoop zie je al terug bij de laptops, maar helaas is dit nog steeds niet standaard voor desktops. Hopelijk zal dit niet veel uitmaken voor de prijs.

Dan is het nog leuk om je pc de hele nacht aan te laten staan voor p2p als hij maar een fractie van de energie zou gebruiken. Maar als je kijkt wat een kwh-tje kost tegenwoordig !

Sinds ik mijn server en computer sind 2 jaar niet meer 24/7 aan heb staan. Bespaart dit mij
30 euro per maand. Hiervan kan ik mijn werkster voor een week betalen. ( Ik betaal eneco 85 euro per maand op dit moment)

En aan haar heb ik nog wat..

ps. een pc op linux gebruikt idle 15 watt minder dan een Windhoos XP pc idle met dezelfde workload. Resp. 175 - 190 watt.

Des te beter dat M$ steeds verder wegzakt in de modder en zichzelf steeds vaker snijdt aan het heruitvinden van het wiel omdat hun versie altijd mooie kraaltjes op de spaken en een andere wielmaat heeft, waardoor je elke keer een nieuwe fiets moet aanschaffen om erop te kunnen rijden.


Daarom ben ik altijd blij om weer een nieuw Linux/GNU toepassing te zien.
Kan je tijdens het opstarten van je computer lekker even op Tweakers.net browsen :)
Er word aangeven dat je moet kiezen, dus het is het ene of het andere niet bijde

En ik kan niet echt de meerwaarde van dit gadget zien, ik zou er nog het nut van in kunnen zien als dit een budget bord was en dat het gebruikt kon woorden in hotels ect.

Enige wat leuk is dat je bios er mee kan instellen heb ik en kan ik al jaren op de ouderwetse manier ook prima.

Een grafische shell is misschien wel makkelijk je instellingen te doen maar maakt de materie niet eenvoudiger tenzij er uitgebreid text en uitleg per insteling bij staat.

[Reactie gewijzigd door player-x op 7 oktober 2007 18:05]

wat dacht je van de meerwaarde als dat je net je primary OS om zeep hebt geholpen en daardoor dus niet meer ff snel online kan en zoeken naar een oplossing voor je probleem en hierdoor dus weer wel?

ik vind 't een erg mooie ontwikkeling! vraag me af of het mogelijk is om te gebruiken onder al bestaande omgevingen/hardware
linux live cd?
kost: 1¤
Nou...
Je moet een internetverbinding hebben. Bovendien is zo'n CD zelfs tegenwoordig nog best een grote download.
Abbonnementje van 3 Mbps, ¤35 per maand.

700 / 0,375 = 1900 seconden (ongeveer)
1900 / 3600 / 24 / 30 * ¤35 = ¤0,03
Dus de totale kosten zouden toch uitkomen op ¤0,23 :)
En dan tel ik nog niet eens de kosten mee van de research die je moet doen. Zeg dat je een half uurtje bezig bent alles voor elkaar te krijgen, zelfs op minimumloon is dat nog een aardig bedragje :9
Nou, als je 35 euro per maand betaalt voor een 3Mb abbo, ben je niet wijs of kun je niet anders :+

Heb hier Tele2, haal ca 15Mb/s voor 29,95 in de maand :+
Doet ubuntu niet meer aan gratis cdtjes?
correctie: word gratis bezorgt aan de deur (ubuntu)
Met gratis wachtlijst ?
tja dat wel, maar als jeje harde schijven vanuit hier (voor eventuele patches) niet kan bereiken is het moeilijk werken aan een oplossing
De grafische toepassing is leuk en aardig, maar wat mij een groot voordeel lijkt is dat je bijv die ruimte op je moederbord ook zelf zou kunnen gaan flashen en daar een MBR en kernel op kan zetten. Dat scheelt bijvoorbeeld al het gezeik met een ext2 /boot partitie of een initrd.

En met de ruimte die dit blijkbaar heeft kan je het ook gebruiken voor als je wat meer ongebruikelijke dingen wilt doen, bijvoorbeeld je root partitie draaien op een alpha filesystem als btrfs, met als fallback de omgeving op deze kleine disk.
Om wat te doen precies ?
Dit lijkt me meer nuttig als kant en klare oplossing met beperkte mogelijkheden dan een Advanced tweak optie te draaien op een fractie van de hardware.
Iets met netwerk-boot in niet-standaard omgevingen (beheer van de DHCP server niet mogelijk e.d.). Een overkill thin-client of X11-server. Even een backupje terughalen vanaf een netwerkserver, zonder eerst een boot-CD te moeten zoeken.

Je zou zelfs over een netwerk/internetverbinding een backup kunnen herstellen (of OS installeren met tooltjes als debootstrap), en vervolgens booten naar je verse OS.

Wees creatief. Ik zou er zeker wat mee proberen te doen :p
Jaja, toch een ietwat omslachtige (en langdurige) werkwijze, die reboots naar uw mini-omgeving vereist, of bij gebruik hiervan voor anderen dan uzelf een veiligheidsrisico met zich meebrengt, denkt u zelf ook niet ? Of bent u bereid iets meer te betalen om sneller moeilijk te doen?

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 8 oktober 2007 19:58]

Voor zover ik begrijp moet je kiezen tussen je 'eigen' OS en het ingebouwde OS, en is er dus niet zoiets als browsen tijdens het opstarten.
Nee was dat maar zo ;) Je kan kiezen tussen even Skypen/Internetten en Windows/Ander OS draaien.

Ik vind het wel gaaf idee, even snel internetten krijgt nu wel een hele andere betekenis.
Al is Vista ook in 10 seconde uit de slaapstand en klaar om te internetten :)
Ja, en dit is 5 seconden vanuit volledige powerdown.

Dat is appels met peren vergelijken.

Niet dat het 300+ dollar waard is, maar het is wel chill als je je pc uitzet, en denkt stik hoe laat gaat die bus nog maar, of voordat je naar de hardware store gaat.. shit ff mn saldo checken. etc
Met deze oplossing win je dus extra 5 of 10 seconden (correcte fruitvergelijking)
op iets wat je op zijn zachts gezegt niet regelmatig doet.
Support voor een flashdrive zou deze functie nog enige waarde geven en
HD access om media bestanden af te spelen nog beter en
met een soort minimultimedia OS (ala mediacenter) is de toepassing pas compleet,
nu is het slechts een flauwe gimmick die je niet veel zult gebruiken.
Asus heeft dit (mediacenter idee) jaren geleden al eens geprobeerd met Asus Instant Music
(was de naam meen ik), sinds de Asus P4P800,
ook toen niet erg succesvol door hetzelfde gebrek aan HD acces.

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 8 oktober 2007 08:40]

Tot je uiteindelijk een volledige os hebt en het cirkeltje rond is ;)
Inderdaad, toch zie ik nog enige meerwaarde in een beperkt entertainment OS dan een
micro-multifunctioneel OS.
De volgende stap is een door reclame gesponsord micro-OS waarbij je gratis kunt internetten en bellen naar mensen die naar dezelfde reclame (van Asus) zitten te kijken.

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 8 oktober 2007 18:26]

Ik vraag me af op welke doelgroep Asus zich richt met dit moederbord.
De huis-tuin-keuken gebruiker zie ik geen moederbord kopen van 360,-.
Een Tweaker zie ik nog niet constant tussen 2 besturing 's systemen booten omdat deze gestripte linux omgeving maar beperkte mogelijkheden bied en de meeste Tweakers toch de hele dag hun pc aan hebben staan.
Heb jij de overview uitleg van asus ooit gelezen dan??
Het gaat niet om het constant omwisselen, maar enkel voor 'n snelle update of snelle file en weer check of biosjes snel orderen.. pc weer uit donderen..
Meeste mensen weten nl. niet 1-2-3 'n usb opstart in elkaar te flansen..
vergeet de full 16X 2.0pci-e sloten ook niet trouwens ;)
@goudvis_jan: neehoor leuke prijs@salland sinds 1,5 week ;)

Maar blijkbaar wordt 't wifi-ap model bedoeld.. lekker vergeet-achtig ben ik weer: http://www.sallandautomat...productinfo.php?pid=38786 Niet veel duurder :9

@mito: kun je nieuws uit de states, china, 1-2-3 op txt terug vinden dan? Of nieuws van 'n willekeurig bedrijf?? je kunt op deze manier bovendien ook retesnel shoppen online..
'n pda heeft nog lang niet iedereen, & ik vindt de radio str***vervelend, & is ook niet "on-demand"

Bord@asus zelf
@Mito tijdje later..:
Ach ja, maar zoek jij in die 5 seconden ook nog info op? laatstaan wat je processor in verhouding meer verbruikt..

Maar als jij je pc stand-by laatstaan terwijl je [voor langere tijd?] weg wil vindt ik ook krom.. Stel dat je 'm vergeet uit te zetten..

[Reactie gewijzigd door rj1093 op 8 oktober 2007 01:11]

Ooit wel eens iemand gezien die de hele dag met een opstart usb rondloopt en het nog gebruikt ook? Ik niet terwijl ik dagelijks genoeg mensen om me heen heb met een technische achtergrond.
Voor een snelle weer of file check gebruiken de meeste mensen gewoon teletekst/radio/pda, hoef je tenminste ook niet helemaal naar je pc te lopen.
En hoe vaak update je je bios nou?
Ik moet nog zien of dit een succes word, de review en de argumenten hier kunnen mij niet echt overtuigen.

@rj1093
Voor dat soort gevallen staat mijn pc op stand-by kan het ook opgestart en afgesloten worden in 5 sec.

[Reactie gewijzigd door Spetsnaz op 7 oktober 2007 22:29]

Nouja, er zijn veel mensen die vaak eventjes dat ene artikeltje op wikipedia ofzo moeten lezen, of eventjes VOIPEN met oom/tante overzee, en dan is de keuze makkelijk: windows booten of in een paar seconden in een on-board linux OS :)
Ik vraag me af of je de software in dat ingebakken Linux kunt updaten of niet. Als het in ROM gebakken zit zodat je voor eeuwig aan de gegeven Linux, Firefox en Flash vast zit, dan lijkt me dat ook niet handig.
De kans dat Asus een functie als dit toevoegt die wellicht over een jaar waardeloos wordt lijkt me heel erg klein. Stel dat ze bij Skype een update uitbrengen die verplicht geinstalleerd moet worden... Of er komt een nieuwe versie van Flash uit...

Ik twijfel er dus niet aan dat de software te updaten is. Flash geheugen is niet duur meer tegenwoordig, dus de kans dat ze pak en beet 64mb of 128mb flash erop hebben zitten lijkt me vrij groot. Zeker ook aangezien bookmarks opgeslagen kunnen worden.
Die kans lijkt mij juist behoorlijk groot. Met hun gewone BIOSsen zijn ze redelijk up-to-date, hoewel je bij een wat ouder bord soms wel aanloopt tegen een beta-versie die het toch net niet is, maar wel de enige met de ondersteuning die je nou net nodig hebt. Het up-to-date houden van een compleet OS inclusief browser en zeker inclusief een proprietary applicatie als Skype, kost nog behoorlijk wat werk.
Ik vraag me af of je de software in dat ingebakken Linux kunt updaten of niet. Als het in ROM gebakken zit zodat je voor eeuwig aan de gegeven Linux, Firefox en Flash vast zit, dan lijkt me dat ook niet handig.
Ach, de BIOS zit ook in ROM. En die kan ook worden geupdate. Maar ik heb liever Linux, FF en Flash in mijn ROM dan een Windows, Internet Explorer en nog wat...
wat heb je eraan?
je kan er niet mee het bios of andere dingen aanpassen, dus wat kan je ermee?


laat maar, inderdaad wel handig als je even snel een website moet opzoeken

[Reactie gewijzigd door oddish2211 op 7 oktober 2007 17:38]

Op internet kijken wat verschillende piepcodes betekenen als je PC niet wil opstarten? Ik zie het nut in een troubleshooting omgeving - niet iedereen heeft altijd extra PCs (of laptops of smartphones) rondliggen waarme je even op GoT kunt kijken wat je allemaal verkeerd hebt gedaan bij je dual boot of zo! :)
Ik neem aan als je PC piept hij ook die Linux niet wil booten. Dit betekent dat er wat hardwarematig verkeerd is. Wel handig als de install op je hardeschijf om een of andere reden niet wil starten, dan kun je je PC toch nog gebruiken om informatie over het probleem te zoeken.
Dan kan je beter een 2dehands laptop kopen met wireless dan kan je tegelijk dingen opzoeken en aan je probleempc werken. Dan ben je voor maximaal 100 euro wel klaar, en is dus ruim 100 euro goedkoper dan een speciaal moederbord met geintegreerd OS voor troubleshooting ervan uitgaande dat de laptop 100 euro kost en een normaal moederbord 150 (best veel voor een mobo). Daarbij komt ook nog eens dat je met die laptop meerdere computers kan bedienen omdat hij mobiel is.

Ik zie weinig markt in deze toepassing voor 350 euro, ruim 200 euro meer dan een normaal moederbord. Of hij moet nog meer speciale unieke functies hebben.

Je kan ook gewoon Linux op een geheugenkaartje zetten en daarvan booten. Ik zie geen enkel beveiligingsverschil ten opzichte van Asus methode, behalve dan de opslag.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 7 oktober 2007 18:08]

Als je pc kapot is koop je niet even snel een 2ehands laptop die uit weetikveel waar moet komen! Dan is de oplossing van Asus toch wel beter!
Als je piepcodes krijgt kom je waarschijnlijk niet eens de BIOS in of/en heb je geen beeld :P