Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 96 reacties
Bron: OpenTaal

OpenTaal heeft bekendgemaakt dat zijn opensource woordenlijst goedgekeurd is door de Nederlandse Taalunie. Het Keurmerk Spelling geeft aan dat de lijst overeenkomt met het Groene Boekje.

Het initiatief voor de woordenlijst werd genomen door de ontwikkelaars van OpenOffice.org, Firefox en Thunderbird en bereikte begin dit jaar de bètastatus. Met de erkenning door de Nederlandse Taalunie is een belangrijke stap gezet om Nederlandstalige spellingscontrole aan te kunnen bieden in opensource toepassingen. Simon Brouwer, projectleider van OpenTaal, verkondigt zelfs ambitieus dat 'gebruikers van opensource software kunnen vertrouwen op hun Nederlandstalige spellingscontrole', maar dat de OpenTaal-lijst rechtstreekse concurrentie vormt voor Microsofts spellingscontrole valt te betwijfelen. Een veelgehoorde klacht is bijvoorbeeld dat opensource spellingscontroles slecht om kunnen gaan met samenstellingen en vervoegingen, wat niet opgelost wordt met deze lijst van 140.000 woorden.

Nu het Keurmerk Spelling verleend is, zijn de ontwikkelaars van de woordenlijst echter niet van plan op hun lauweren te gaan rusten. Er wordt al hard gewerkt aan een synoniemenlijst en een grammaticacontrole. Zoals de naam van het project aangeeft is het trouw gebleven aan zijn oorsprong: de woordenlijst is beschikbaar onder de lgpl-licentie die slechts weinig beperkingen oplegt aan het gebruik van de lijst. Aan de woordenlijst hebben meer dan tien Nederlandse en Belgische vrijwilligers gewerkt, waaronder enkele taalwetenschappers.

Volgorde van letters
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (96)

Tsja, het Nederlands is nu eenmaal idioot met al die samenstellingen die dikwijls bestaan uit andere samengestelde woorden. Het maakt het ten eerste moeilijker om snel iets te lezen.. Kleuterschoolafdelingshoofd anyone? Het is gewoon onzinnig. En daardoor krijg je dan ook de eeuwige discussie over die nieuwe (nieuwe nieuwe) spelling met of zonder "n". Padde(n)stoel etc. Het was onzinnig om te beginnen, nu is het nog steeds onzinnig maar tenminste consequent. Maar het blijft wel afschuwelijk.

Hier zei trouwens iemand dat je samenstellingen kan controleren door te kijken of de componenten goed gespeld zijn. Volgens die logica zou "rauwregister" correct gespeld zijn. Rauw is goed gespeld, en register ook. Maar toch is het woord "rouwregister"..
Onzinnig? Wat is het verschil met losschrijven? Spelling is een kwestie van afspreken hoe je iets moet schrijven. Er is m.i. geen reden om te zeggen dat het aan elkaar schrijven van woorden minder goed zou zijn dan alles los te schrijven.
Leesbaarheid lijkt me in sommige gevallen een redelijk argument...

Woordenboekbeheertoepassing
Universiteitsaulakalkbord

[Reactie gewijzigd door mieJas op 8 juni 2007 11:12]

En nu in een zin:

De woordenboekbeheertoepassing is nog niet beschikbaar voor Windows Vista.
De woordenboek beheer toepassing is nog niet beschikbaar voor Windows Vista.

De tweede zin is geen zin, maar een puzzel. Ik snap eerlijk gezegd niet dat mensen problemen hebben met woorden van meer dan twee lettergrepen en dan maar op eigen houtje dingen gaan splitsen.
Ik kan het wel begrijpen dat mensen op "eigen houtje" gaan lopen splitsen. Vooral als het IT'ers zijn die vaak ook in het Engels chatten. In het Engels moet namelijk bijna alles los.
Daarnaast moet je kunnen toegeven dat als je 3 woorden samenvoegt, het weleens een bijna onleesbaar geheel wordt. Voor de leesbaarheid doe ik weleens een streepje tussen 2 woorden. (Ook al weet ik dat het hoogstwaarschijnlijk fout is)
Daar zit hem net de kneep. Als je een tekst schrijft moet je in je achterhoofd houden dat die aan de geldende norm moet voldoen. Woorden los van mekaar schrijven is niet de oplossing: je kunt ook een synoniem zoeken of het woord in kwestie even uitleggen. Een tekst met spelfouten is sowieso minder leesbaar, al besef je dat misschien niet. Het hoeft niet allemaal kleutertaal te zijn, als lezer mag je ook wat inspanning doen om iets te begrijpen.
Het is toch "paddenstoel"? Maar m'n spellingcontrole zegt zonder "n".
Als ik mij het goed kan herinneren is de nieuwe regel:
  • Met "n" als er alleen een meervoud is die eindigt op een "n"
  • Zonder "n" as er meer dan 1 meervoudsvorm is, e.g. "groenten" en "groentes"
Dus: "pannenkoek", "groentesoep"
Volgens het Witte Boekje (2006) zijn beide vormen juist; het Groene Boekje (2005) geeft alleen paddenstoel.

de befaamde 'paardebloem regel' uit 2005 is dan ook niet meer vankracht
Bij zoo een gerede twijfel gebruikt een mensch den spelling van 1900.

(backwards compatibility)
spelling 1954 graag, die heb ik ooit geleerd, en je denkt toch niet dat ik een andere spelling ga gebruiken? Niet voor 2054 tenminste, of is het echt de bedoeling de nederlandse taal de nek om te draaien?
(een enkel import-woord kan veranderen, niet de algemene regel.)

De pannekoek _koekt aan in de koekepan. - goed
De pannenkoek koekt aan in de koekenpan. - fout
Over het witte boekje gesproken ... komt er ook een witte variant van deze woordenlijst? Ik verkies toch de witte boven de groene spelling.

Natuurlijk moet er ook een groene woordenlijst bestaan, voor alle scholieren en ambtenaren die de groene spelling moeten aanhouden.
<offtopic>
Die fauna-floraregel ging toch niet op voor 'paddenstoel'? 'Stoel' is toch geen florum? Dan heeft het afschaffen van die regel ook geen effect gehad.

Ik snap overigens wel dat 'paddestoel' in het Witte Boekje is gezet: 'paddenstoel' blijft er gek uitzien.
</offtopic>

[Reactie gewijzigd door BARTdG op 8 juni 2007 12:28]

Plantjes vallen weer onder een uitzonderingregel. Idioot maar waar.

@ elmuerte Ja dat kun je doen natuurlijk, maar het blijft irritant dat je tekst dan vol blijft staan met rode streepjes, dat maakt het moeilijker om de echte spellingfouten te vinden. (en ja ik weet natuurlijk dat je woorden te kunt voegen, maar dat wordt op den duur vervelend)

[Reactie gewijzigd door Ook al Bezet op 8 juni 2007 11:35]

Hier zei trouwens iemand dat je samenstellingen kan controleren door te kijken of de componenten goed gespeld zijn. Volgens die logica zou "rauwregister" correct gespeld zijn. Rauw is goed gespeld, en register ook. Maar toch is het woord "rouwregister"..
Maar dan heb je het over de betekenis van het woord, dus dan zou de losse component 'rauw' ook al fout zijn.

[Reactie gewijzigd door StefSOFT op 8 juni 2007 12:36]

Ze zouden de spellingsregels moeten laten opstellen door een stel wiskundigen. Dan wordt het op logica beoordeeld en niet op gevoel zoals nu vaak het geval is.
Vaak komen bepaalde veranderingen er niet "omdat iemand dat al jaren zo gewend is en niet wenst te veranderen". Dat is nou pas echt stilstaan bij taalveranderingen.

Zo stel ik voor om gewoon klankveranderingen in werkwoorden te schrappen. Kijk maar naar een kind dat leert spreken. Die zegt gewoon: 'Ik loopte daarheen.' Dat is gewoon een consequent gevolg van andere werkwoorden waar de verleden tijd ook op die manier wordt gevormd.

De hele huidendaagse spelling is trouwens kunstmatig. Daar heeft een aantal jaar terug nog een heel stuk over in de Onze Taal gestaan. Waarschijnlijk is dat via internet ook nog wel ergens terug te vinden. Als je weet hoe dat allemaal tot stand is gekomen geloof je je eigen ogen niet meer.
Inderdaad, de Nederlandse taal kan een stuk konsekwentur.

Zo nu eerst eens even Esperanto leren. Dat is al vrij consequent van zichzelf.
Ze kunnen beter meer aandacht besteden aan samenstellingen en vervoegingen dan aan grammaticacontrole. Het lijkt me dat je eerst de basis (spelling van woorden) onder de knie hebt voordat je aandacht aan zinsopbouw en grammatica gaat besteden.

In deze reactie bijvoorbeeld kent de FF-plugin grammaticacontrole niet, en suggereert 'grammatica controle'
Gammatica hoort bij de basis van een taal. ook al heb je dat niet door, of jij een verleden tijd of een tegenwoordige tijd, een 1e persoon mv of een 3e persoon enkelvoud gebruikt, is essentieel voor het begrijpen van een tekst. Net zo essentieel als woorden. Bij computertalen geldt overigens precies hetzelfde; een <i></i> tag is waardeloos zonder het in de juiste context te zetten.
Ik kan me voorstellen dat een grammatica analyse uiterst behulpzaam kan zijn bij het controleren van zaken als vervoegingen.
Zo te zien lijdt de FF-spellingscontrole aan de Engelse ziekte :) Zolang spellingscontroles nog zulke fundamentele fouten maken zijn we nog lang niet bij een goede alternatieve spellingscontrole.
Ik begin bijna te denken dat ik maar eens een "Nederlands voor Nederlanders en Belgen"-programma moet maken. Waarmee Nederlanders/Belgen de Nederlandse taal kunnen oefenen/leren. :+
Of je laat mensen wat vaker naar Baantjer kijken op de Belgische televisie!

OT:
Ik vind de spellingcontrole handig om geen (grote) flater te slaan als ik iets post. Ik ga gewoon elk rode regeltje nog een over en kijk dan of ik nog iets mis. Het kan nooit kwaad lijkt me.

Mijn zus moest ineens heel veel in het Duits doen schriftelijk, en gebruikte ze Google search om erachter te komen of het wel "gangbare" spelling was. Dat is dan meestal voldoende bij een buitenlander, en zijn Duitsers heel coulant bij een veelgebruikte taalfout.
Zelf hou ik ook niet zo van "die puristen" :)
*Reactie op K1n8fisher*
Tien voor Taal, weet het nog goed dat ik er steeds naar keek hier :9

[Reactie gewijzigd door Fre4k op 8 juni 2007 19:03]

Muzzy in het Nederlands? :+
Heette dat niet Tijd Voor Taal?
Tien voor Taal :)
Om maar even iemand van slashdot te quoten:
This software does not have a brain, use your own.
De samenvoegingen kan je zelf wel uitvogelen als de componenten eenmaal goed gespeld zijn.

Het enige jammere aan de firefox spellings check feature is dat het niet automatisch tussen verschillende talen schakelt. Over het algemeen post ik op Engelstalige sites maar voor tweakers.net zou ik toch graag Nederlandse spellingcontrole wil hebben.
En t.net zegt toch echt Content-Language=NL.

ps, met deze extensie is het wel mogelijk . Maar hij controleert alleen de <html> tag voor de "lang" attribute, welke niet gezet is voor de frontpage.

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 8 juni 2007 10:45]

Het is veel zinvoller om Nederlandse spellings en grammatica regels in de helpfile te zetten met eventueel wat oefeningen. :)
Helaas echter, vinden we hier vooralsnog niets om de spellingscontrole toe te voegen voor het Nederlands....
Bij Dutch staat er nochtans de 'oude' spellinchecker hoor :)

De nieuwe spelling (in werking vanaf augustus) zal op de site van de Taalunie en OpenOffice.org te downloaden zijn.
De Nederlandse spellingscontrole voor Firefox, Thunderbird en OpenOffice is op de website van OpenTaal te downloaden. Ik weet niet in hoeverre de Firefox-site actueel is ;).

Overigens (laat ik geen 'btw' gebruiken bij dit bericht ;)), deze woordenlijst is niet veel beter met het afhandelen van samenvoegingen, want een woord als overheidsbestedingen vindt hij nog niet tof (hoewel ik het niet eens zo'n gek woord vind).

[Reactie gewijzigd door ralphje op 8 juni 2007 21:42]

Kijk je wel goed?
ik zie in de lijst, on der 'Norwegian' de link naar het NL woordenboek:
Dutch Nederlands (nl-nl) Installeren (954 KB)
Of bedoel je iets anders?
Bwa, eerlijk gezegt zie ik dit wel als een concurrentie voor MS, aangezien MS spellingcontrole enkel in Office zit en je daar dus van verlost bent zodra je een non-office applicatie gebruikt.

Deze spelling is een argument meer om meer dan ¤150,00 uit te sparen, hoewel dat laatste al meer dan genoeg was voor mij ;-)
Maar MS office heeft ook grammatica controle, en dat mis ik nog in OpenOffice.
Grammatica- en spelling-controle hoort ook niet in je PC te zitten, maar in je hoofd ;) Het grootste minpunt aan FF2.0 vond ik juist de spellingcontrole (die je dus ook niet uit kon zetten). Alles goed en wel, veel mensen hebben zoiets nodig, maar maak het alsjeblieft optioneel (of met een disable knop of zo). Van MS Office vind ik het hondsirritant dat die voor mij gaat bepalen hoe mijn woorden geschreven moeten worden (alsmede opmaak, hoofdletters, etc.). In OpenOffice ben ik dit gelukkig nog niet zo vaak tegengekomen, en ik hoop dat dat zo blijft.
Grammatica- en spelling-controle hoort ook niet in je PC te zitten, maar in je hoofd
Helemaal mee eens!!
Als ik zie welke taalfouten er in forums op het internet te vinden zijn, word ik daar heel verdrietig van... :'(
@ Zyppora: Heb jij wel eens een foutloze tekst van een paar honderd pagina's getypt? Een masterthesis bijvoorbeeld? Dat kan haast niet foutloos, en bij het nalezen kijk je er overheen omdat je toch al weet wat er staat.

@ BBrunekreeft: Wat je zegt over internetforums is wel waar, maar van alle high-brow sites die ik ken, heeft tweakers toch wel het grootste taalprobleem.

Verder vraag ik me af hoe het nu zit met die lijst. Hebben ze gewoon een lijst samengesteld van 140.000 woorden? Nou chapeau. Aan die samenstellingen en meervouden, dáár moeten ze aan werken. Dát is waar de open-sourcespellingscontrole nog altijd de mist in gaat.

[Reactie gewijzigd door bluppfisk op 8 juni 2007 12:04]

Ik vind 'spellingscontrole' al een raar woord. De flexibiliteit van de taal maakt hij vrijwel onmogelijk om je spelling voor 100% te controleren. Voor samenstellingen zijn vaak meedere spelwijzen toegelaten (bv. 'Nuon-medewerker' en 'Nuonmedewerker') en een van beide wordt dan minimaal als fout aangemerkt door bijvoorbeeld MS Office.

Geef mij dus maar een typo-controle, en daar voldoet die lijst van 140000 woorden prima voor.
Volgens de officiële Woordenlijst Nederlandse Taal en de bijhorende regels is "Nuonmedewerker" dan ook helemaal niet toegelaten ;)
Iets meer moeite dan een disableknop, maar toch: http://www.technipages.com/article359.html
Er is dus gewoon wel een disableknop voor in Firefox, die heet 'Check my spelling as I type'. Net als in MS Office kun je het gewoon uitzetten.
Die kan je dus wel uitzetten. Opties > Advanced > Check my spelling as I type

Voortaan wel wat beter je huiswerk doen voordat je dingen gaat beweren.
Van MS Office vind ik het hondsirritant dat die voor mij gaat bepalen hoe mijn woorden geschreven moeten worden (alsmede opmaak, hoofdletters, etc.)
LaTeX ;)
Je kunt in MS word gewoon instellen of hij wel of niet automatisch hoofdletters veranderd of niet (kan inderdaad wel eens iritant zijn als je bijvoorbeeld een afkorting gebruikt ( Zin blaaat enz. Hoofdletter)

(iig in kon dit in office2000, kan het zo 1,2,3 niet vinden in 2003)
Waarom kunnen de mensen niet gewoon wat beter opletten in de lagere school ?
Woorden spelling is handig, dan zie je direct indien je een tikfout gemaakt hebt.

Maar grammatica ? Het is toch al erg als je niet meer kan vervoegen of normale zinsconstructies kan opbouwen.

Binnenkort kan niemand nog deftig spellen en zinnen maken omdat de computer dat voor hen doet !

@ hierboven ergens:

Tweakers.net is inderdaad soms heel erg, er staan hier dikwijls enorme blunders.
Ik heb eens enkele dagen de ergste allemaal genoteerd in een blogje, en ik had al een ferm artikel.

[Reactie gewijzigd door GoBieN-Be op 8 juni 2007 12:47]

Aangezien de Nederlandse spelling iedere paar jaar weer wordt omgegooid, heeft het niet zo veel zin om goed op te letten op school.

Je moet je vrijwel constant bijscholen om die idioterie bij te benen. Ik doe het niet meer. Zal me worst wezen of het kippe of kippen soep is. Volgend jaar is het toch weer gewijzigd.
Je moet je vrijwel constant bijscholen om die idioterie bij te benen. Ik doe het niet meer. Zal me worst wezen of het kippe of kippen soep is. Volgend jaar is het toch weer gewijzigd.
Dergelijke dingen vind ik dan ook persoonlijk niet zo erg.

Schrijnender is het om te zien dat er maar wat met de pet gegooid wordt in verband met d/dt-regels. Ook ch/g en ei/ij worden meer en meer door elkaar gegooid. Het is toch echt erg dat je voortdurend dingen leest als "ik heb dat tog gezegt" of "fijtelijk"?

Dt-regels, ch/g en ei/ij wijzigen niet, en dus is opletten op school wel nuttig, plus een klein beetje discipline.

[Reactie gewijzigd door MatthiasDS op 8 juni 2007 15:19]

En mensen die de Nederlandse taal niet bekend zijn? Je bent nl niet de enige die Nederlands kent. Als jij teksten in het Frans typt zal je een spellingcheck voor al die tijden toch wel handig vinden ;)

Dan zijn er ook nog mensen die niet zo taalkundig zijn, maar andere kwaliteiten hebben. Die zouden ook wel een schone CV willen schrijven.
De grammaticacontrole gaat bij MS Office, bij mij toch, vaak de mist in.
o daar komen al die raren briefen de laatste tijd dus vandaan, net als U Hebt...
u hebt geheeft? of hebben u al? u heeft gehebt zeker?

donder toch op met je taal fout, met u geheb (niet eens een woord).
"U hebt" is de correcte spelling. "U heeft" is daarbij de formele vorm die ook goed is, vaak gebruikt wordt, maar niet de standaard is.
Maar die grammatica controle is ook niet alles, ik vind hem alleen maar irritant.. Spellingscontrole alleen vind ik al wel genoeg, grammatica is ook iets minder belangrijk om begrepen te worden..
De sportman word onthaalt.

Als je zo'n zaken leest (en ze komen maar al te veel voor), zou je bijna een wet er door drukken die grammaticacontrole verplicht maakt in officepaketten.

edit: het ging over grammatica, niet spelling. grrmmblbll ;)

[Reactie gewijzigd door mieJas op 9 juni 2007 11:13]

Inderdaad. Pakketten. :P
Ik dacht meer aan een cursus NL voor de gebruiker...
als ik dit type in Word "Het is een feit dat dat niet zo leuk is"
gaat Word het woord "dat" gaan onderlijnen omdat het zogezegd dubbel gebruikt wordt...

Het eerste wat ik uitzet na een Office installatie is de spellcheck. Ofwel kun je schrijven ofwel niet en dan moet je maar terug naar school.
dat dat achter elkaar is dan ook een gramaticale fout, en moet je zoveel mogelijk vermijden, het groene lijntje betekend "mogelijk fout (gramaticaal fout) en het rode lijntje zeker fout (spelling)

Ik weet niet of veel van jullie wel eens met een engelse brief hebben getikt in office 2003. Geweldig die spellingscontrole, onderscheid tussen Amerikaans engels en Brits engels. Soms wel argumenten om een hele paragraaf te verbeteren en dan echt met goede beschrijving. Ook door verwijzingen naar de help, waar allerlij taal en stijltips staan.

Als MS net zo druk bezig geweest was met de Nederlandse als de Engelse spellingscontrole was het een nog stuk beter geweest. Maarja, je gaat voor 16Miljoen Nederlanders plus misschien nog max 10 Milljoen andere mensen niet zo veel research doen / geld uitgeven als voor die vele mensen die Engels spreken. (En Frans, vooral in de EU)

Ik zet de grammatica controle / spellingsconrole nooit uit, omdat je het altijd nog kan negeren. En iedereen die kan spellen maakt wel eens een fout :)

(edit: disclaimer, allemaal getypt zonder spellingscontrole :) )

[Reactie gewijzigd door roy-t op 8 juni 2007 16:45]

"dat dat achter elkaar is dan ook een gramaticale fout, "

Wat mij schokt is dat dat wat je hier schrijft niet waar is. Het is geen gramMaticale fout maar een heel normale zinsconstructie.

"en moet je zoveel mogelijk vermijden, "
Grammaticale fouten zou je niet zoveel mogelijk maar helemaal moeten vermijden maar ik geloof niet dat jij het echt belangrijk vindt. }>
Het mag dan officieel geen fout zijn, feit is wel dat iedereen met een beetje taalgevoel deze constructie zal mijden. Het ziet er gewoon niet uit.
"... het groene lijntje betekend ..."

Gelukkig zijn er onder de 10 miljoen andere mensen enkelen die de grammaticaregels ter harte nemen. Voortaan toch ook maar je tweakers.net-berichten laten controleren door je spellingchecker? ;)

on topic:

Zou Apple ook niet beter gebruik maken van deze woordenlijst? Ik vind de spellingchecker in Pages ondermaats ten opzichte van die van Microsoft.

[Reactie gewijzigd door freque op 9 juni 2007 11:37]

150 euro voor wat eigenlijk?

Voor dat geld heb je een upgrade van WordPerfect Office, met een stuk of 40 talen ingebouwd.
Moet je bij MS extra betalen voor extra talen in Office?

Gestoord!
Bwa, eerlijk gezegt zie ik dit wel als een concurrentie voor MS
Moet je in Gnome z'n Dictionary accessoire zoeken naar "Microsoft" en je krijgt dit resultaat:

MicrosoftThe new Evil Empire old one was IBM). The basic
complaints are, as formerly with IBM, that (a) their system designs are
horrible botches, (b) we can't get source to fix them, and (c) they
throw their weight around a lot. See also Halloween Documents.
<Offtopic>
Nederlandse universiteits hoer?
</Offtopic>

Mooi om te horen! Grammatica kan ik wel missen - dat moet je toch altijd met een korreltje zout nemen - maar spelling is toch een handige optie. Daarom is het goed dat hier eindelijk een niet commercieel alternatief op niveau is gemaakt. Dit is weer een excuus om open office niet te gebruiken minder. Erg dapper!
Het plaatje is een leuke tekst, en uiteraard word er heer ipv hoer bedoeld.

En hoewel deze module inderdaad een mooi begin is, is er nog een lange weg af te leggen vooralleer deze op hetzelfde niveau zit als bijvoorbeeld de MS Office spell checker.
Die heeft MS dann ook niet zelf ontwikkeld maar overgekocht van de moeder aller wordprocessing programma's: Word Perfect. Misschien hadden ze daar even aan kunnen kloppen voor wat hulp??

BTW Grammatica kan ik wel missen?? Dan ga je juist de fout in met je D/DT verhaal aangezien de spellingscontrole dat gewoon niet KAN zien.

Ter illustratie:

Owed to a Spell Chequer.

Eye halve a spelling chequer
It came with my Pea Sea

Dit zijn de eertse regels van een Engels "gedicht" opgedragen aan de spellingscontrole. Hier is geen woord fout aan maar er klopt toch een heleboel niet.

De eigen kennis is toch nog steeds het belangrijkste en daar helpt geen spellings- of grammaticacontrole aan.

[Reactie gewijzigd door TheCapK op 8 juni 2007 16:22]

MS op 12 Januari: Nieuwe Nederlandse spellingscontrole voor Microsoft Office
http://www.microsoft.com/belux/nl/office/spelling.mspx

Ik ze hebben naast deze nieuwe spelling ook een compleet nieuwe engine voor de spellingscontrole, ik dacht alleen dat deze nog niet voor Nederland beschikbaar was.

Ze kunnen het dus perfect zelf :)


Trouwens als ik dat stukje van het gedicht in Office 2003 plak, geeft ie aan dat de woorden niet op elkaar afgestemd zijn (fragment) en dat ik het maar is moet herschrijven ;)
Ik denk toch echt dat het "hier" is en niet "heer" of "hoer".
Misschien kan een Nederlandse universiteit hier eens een ...

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 8 juni 2007 11:03]

offtopic:
hier, denk ik.

Leuke puzzel overigens.
de woordenlijst is beschikbaar onder de lgpl-licentie die slechts weinig beperkingen oplegt aan het gebruik van de lijst.
Welke beperkingen legt de LGPL dan op? Voor zover ik het weet legt de LGPL namelijk geen enkele beperking op aan het gebruik.
Net als bij GPL mag je een aangepaste versie niet onder een andere licensie uitbrengen. Verschil tussen GPL en LGPL is dat je tegen LGPL software mag linken, ongeacht de licensie van je eigen software. Bij een GPL library mag alleen GPL software linken.
Blijkbaar wordt deze lijst als een library opgevat.
Dat zijn geen beperkingen op het gebruik, dat zijn beperkingen op het verspreiden. Het grote voordeel aan GPL/LGPL is dat er geen enkele beperking op het gebruik is.
Firefox spellingcontrole is werkelijk een geweldige optie die ik dagelijks gebruik. Ik had ook elektronische woordenboeken op mijn pc staan, maar die zijn nu verleden tijd! Geweldige ontwikkeling en gratis! Misschien is dit wel terug een stap in de goede richting, zodoende dat we de sms-taal verbannen en terug volledige woorden zullen lezen.
De sms-taal is eerder handig om snel een kort antwoord te geven.

Veel mensen zijn nu eenmaal lui (waaronder mezelf :+ )
Handig voor de schrijver... niet voor de lezer.. het is maar wie je het belangrijkst vindt als je een bericht schrijft he
Maar je moet niet de essentie vergeten, waarmee vele jongeren een groot probleem hebben.
laten ze maar eerst het woord heeft voor een u te zetten, inplaats van u hebt...
Op zich die SMS taal vind ik nog niet zo erg zo lang het maar niet op alles wat je zegt gebruikt... Wat ik het ergste vind is mensen die andere bedanken in sms-taal dan heb je meteen al zo'n gevoel dat het hem/haar niet veel kan boeien.
Misschien is dit wel terug een stap in de goede richting, zodoende dat we de sms-taal verbannen en terug volledige woorden zullen lezen.
Ik weet het zo niet. Als het gevolg hiervan is dat mensen nog minder gaan nadenken over de eigen taal, dan vind ik het toch niet zo positief.

Persoonlijk haat ik spellingscontroles. Mijn eigen spelling is dik in orde, en ik hoef er ook niet bepaald over na te denken. Natuurlijk maak ik wel eens een fout, iedereen doet dat. Maar ik doe het dan tenminste zelf.
Groot probleem vind ik wel dat ze deze nieuwe woordenlijst hebben gebaseerd op de 'groene spelling' van de Taalunie. Die staat, zoals mogelijk bekend, bloot aan grote kritiek, temeer omdat ze in tien jaar tijd (spellingshervormingen 1995 en 2005) de regels ingrijpend hebben veranderd, waarbij ze in 2005 een aantal zaken hebben teruggedraaid die ze in 1995 hadden ingevoerd. De overheid heeft nu wel de regels van 2005 geaccordeerd, maar verzuimt álle schoolboeken in te nemen en te vernieuwen. Zodat leerlingen nu van de juf een bepaalde regel krijgen uitgelegd, terwijl ze het dan in hun leerboeken anders zien staan.Lastig, temeer omdat de meeste mensen niet spellen volgen regels, maar volgens een woordbeeld dat ze in hun geheugen hebben opgeslagen. So far voor de Taalunie en de 'groene spelling'.