Hotmail krijgt volgende week upgrade

Volgende week zou Windows Live Hotmail een upgrade krijgen die de webmaildienst beter moet wapenen in de strijd tegen Gmail. De belangrijkste vernieuwingen zitten in de vergrote opslagruimte en de betere integratie met Live Messenger.

Met een opslagruimte van 2GB wil Microsoft inspelen op de wensen van Gmail-gebruikers, maar dat is niet het enige punt waar de druk van Google merkbaar is. Ook in de weergave en groepering van e-mailconversaties zullen updates worden doorgevoerd, die functionaliteit introduceren die bij Gmail al vanaf dag één beschikbaar is. Daarnaast moet ook het zoeken in e-mailarchieven - van toenemend belang met de groeiende opslagruimte - gemakkelijker worden. In ruil voor twintig dollar per jaar krijgen gebruikers zelfs de beschikking over 4GB opslagruimte en 'expanded options'. Over deze extra mogelijkheden is echter nog niets bekend.

Hotmail-account met 2000MB opslag (kleiner)

Door Yoeri Lauwers

Eindredacteur

04-05-2007 • 12:47

99

Bron: TG Daily

Reacties (99)

99
99
19
2
0
64
Wijzig sortering
Grootste voordelen van gmail:
-simpele maar doeltreffende lay-out
-weinig (irritante) reclame
-overzichtelijke opslag van mail en makkelijk terug te vinden
-makkelijke integratie in Outlook

en die wegen voor alsnog genoeg op tegen live mail vind ik!
vergeet niet de snelheid van Gmail tov. Live/Hotmail. Dat is voor mij een van de grootste punten die voor gmail pleit. Ook voor de non-web-guru's is dit denk ik een belangrijk, die boeit het niet of het met of zonder AJAX etc. is. Als het maar snel en prettig werkt.
De nieuwe service dat je mail uit andere pop adressen kunt ophalen vind ik ook heel handig van gmail. Wie heeft er niet één of andere account voor werk of school? Dat kan je allemaal in één mailbox laten bezorgen. (zonder outlook te hoeven installeren)

De grootste reden om bij gmail te blijven is voor mij dat je weet dat google zal blijven innoveren, en dat microsoft daar achteraan zal blijven lopen.

ps. grappig om te zien hoeveel tweakers gmail beter vinden dan hotmail :-) misschien iets voor een poll?
Grootste nadeel, je kan geen mappen maken waarin je je mail kan sorteren! (of ik heb het nog niet gevonden) bestaat dit wel dan gaarne een mailtje naar mij :D

Edit:

Kijk ik ken die labels wel, maar blijf het niet fijn vinden zo'n overvolle inbox. Gmail is trouwens ook niet echt snel... Hotmail moet je altjid via je msn lezen... gaat veel sneller :)
Tevens is de autoview functie erg handig... maakt het allemaal wat sneller.
die mappen heten labels, je geeft het mailtje een label mee en door op de labelnaam te klikken kun je zo alle mailtjes met een bepaald label zien.

Functioneel bijna gelijk aan een mapweergave, maar dan zonder hiërarchische structuur.
^^ labels gebruiken.

Wil je graag toch mappen? Gebruik Greasemonkey (FF | IE) en haal van [url="http://userscripts.org[/url"]Userscripts[/url] 't Folder userscript. ;)

Tip; neem gelijk de GMail Air skin en de Reply to All mee. Ook addblockers voor Gmail op userScripts.
Anoniem: 170900 @lawaai4 mei 2007 13:01
Labels misschien?
En daarmee kan je dus ook filters instellen, waarmee je mails van een bepaald adres, of met een bepaald woord in de subject automatisch kan labellen. Netzoals Outlook's 'rules and allerts'
Het credo is dan ook niet voor niets: search, don't sort.

Je kan je mail voorzien van tags, en vervolgens searches doen op die tags.
Labels icm "Archiveren", dan verdwijnen de mails uit je inbox, en staan ze alleen nog maar bij 't label. Net als mappen dus.
Ook een voordeel is dat je meteen naar je inbox gaat met Gmail. Zelf gebruik ik geen Hotmail, maar ik hoor genoeg mensen klagen dat ze eerst op 'mail' moeten klikken voordat ze naar hun inbox gaan. Of is dat onlangs alweer aangepast?
Nee, dat is nog niet 'opgelost'. Ik denk niet dat het een simpel probleempje is van een verkeerde lay-out, het lijkt me gewoon een manier om meer reclame te kunnen tonen. Echter, als je vanuit MSN Messenger naar hotmail gaat kom je wel direct in je inbox.

Zelf vind ik de grootste voordelen van GMail:
- Goeie layout
- Goeie zoek functionaliteit
- Veel ruimte (2,8 GB), en dit wordt elke seconde meer
- Goeie spamfilter

Hotmail heeft ook wel z'n voordelen (Windows Explorer style), maar die wegen niet op tegen GMail imo.
Helemaal mee eens. Sterker nog: ik denk dat MS door een layout te kiezen die op WIndows lijkt, sommige leken op het verkeerde been zet. Die denken wellicht dat er zoveel mogelijk is als op hun computer, terwijl dat natuurlijk nog net niet het geval is (hoewel AJAX veel mogelijk maakt).

Google doet het gewoon goed volgens het KISS-principe.
wat is het doel van een mailclient? Volgens mij is dat alleen versturen en ontvangen van mail. Daar voldoen zowel hotmail als gmail aan. Al het andere is slechts bijzaak.
Janoz Moderator PRG/SEA @timonb4 mei 2007 14:12
Mwah, je wilt je mail ook nog kunnen lezen en later eventueel nog terug kunnen vinden om het nogmaals te lezen. Daarnaast moet je ook weten aan wie je het verstuurt en wat zijn adres is. Dat lijken me verder ook wel redelijk triviale dingen.
als nadeel aan gmail vind ik anders wel dat als je je mail leest over pop3 het bericht wordt gearchiveerd en niet meer als nieuw beschikbaar is.
Ik gebruik namelijk verschillende pc's en daarom staan mijn clients ingesteld dat ze een bericht pas van de servers halen na een week. Dit werkt bij alle systemen, behalve bij gmail.
Het is natuurlijk wel zo dat hotmail infeite geen pop ondersteuning geeft wat natuurlijk nog erger is.

*towap gebruikt de webmail-plugin van dondervogel
Je kunt in Gmail gewoon instellen wat er na het downloaden via POP van een email met dat mailtje moet gebeuren.
-weinig (irritante) reclame

helemaal mee eens...! ik zie die reclame niet op mijn werkpc want daar valt het van het scherm, en dan daarbij is het alleen txt, geen geflikker in mijn beeld

heerlijk.
Andere nadelen van (in ieder geval de standaard gratis Hotmail):
- om verzonden berichten te bewaren moet je elke keer een vinkje zetten
- zelfs dan worden verzonden e-mails maar 30 dagen bewaard.

Ik wil ook 2 jaar later nog kunnen zien wat ik verstuurd heb - dit vereis en verwacht ik van elke normale e-maildienst. Dat kan met Pop-mail en een eigen e-mailclient zoals Thunderbird, met Gmail, maar niet met Hotmail. Schande!

Het boeit me dan niet of de opslagruimte 1, 2 of 4 GB is, als dit niet gewoon werkt.
Nah dat is ook niet helemaal waar, ik heb hier in mij sent box nog mailtjes staan vanuit 23mei 2006, bijna een jaar geleden dus.

Dus dat kan inmiddels ook :Z
Microsoft loopt weer eens voorop, zoveel is duidelijk :Z

Van een bedrijf dat miljarden besteedt aan R&D mag je toch wel wat meer verwachten, of niet?
Sorry hoor, maar Hotmail is altijd DE toonaangevende webmail geweest voor iedereen.

Dan zou je GMail ook kunnen verwijten dat ze Microsoft nagedaan hebben.

Natuurlijk moet hotmail weer eens vernieuwen. Maar dat doe je aan de hand van nieuwe ideeen en goed kijken wat concurrenten doen.

Ik ben niet overdreven pro-microsoft, maar dat Microsoft 'achter' loopt vind ik nog wel meevallen.
Hotmail is niet ontwikkeld door MS, maar overgenomen toen het al een succes was. Daarna is er niets meer aan verbeterd zonder dat GMail het eerst deed. Echt slappe hap.
Anoniem: 20901 @Luuk19834 mei 2007 13:34
Tot MS het overnam...
De enige reden dat HoTMaiL "toonaangevend" geworden is sinds de overname door Microsoft, is de integratie van HoTMaiL in Windows!
Janoz Moderator PRG/SEA @Luuk19834 mei 2007 13:53
Hotmail is eigenlijk nooit toonaangevend geweest. De enige reden dat het veel werd gebruikt kwam omdat standaard bij een passport (wat nodig is voor msn) een hotmail adres gemaakt werd. Je kon ook wel met andere adressen registreren, maar dat was een onopvallend linkje ergens weggestopt.

GMail kun je absoluut niet verwijten dat ze ook maar iets van hotmail afgekeken hebben. De enige overeenkomst is dat het een webbased email client was, maar voor de rest leken ze absoluut niet op elkaar.
En dat dan weer omdat de meeste kinderen dan een mail adres hebben. De meeste volwassenen gebruiken de mail van hun ISP volgens mij, de kinderen hotmail met als reden: "Alleen met hotmail kun je toch op MSN?" het suc6 van hotmail ligt hem eerder aan het feit dat de meesten niet eens weten wat een .net passport/Live ID is, puur monopolie misbruik dus eigenlijk.
nou janoz, die onfo van jou wel echt slecht hoor. hotmail was de eerste g ratis maildienst die er beschikbaar was.
werd in nederland en america veel gebruikt. daar hadden wel veel mensen al lang een echte internet aansluiting met email. maar als je dan een gezin had wilde iedereen weer email. dat werd vaak hotmail. dat was ook altijd beschikbaar. thuis. onderweg, op school, etc.
het is pas later overgenomen door micirosoft, en die heeft er zijn passport aan gekoppeld. er waren immers al veel accounts, waarom passport een los account maken, als een klacht van gebruikers is dat ze overal weer een nieuw account voor nodig hebben.

je KON / KUNT met je hotmail/passport account dus msnen, en niet andersom, hotmail is niet nodig voor msn-en, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk is? er stond nooit dat je passport account gebaseerd moest zijn op @hotmail.com, of @msn.com dat iedereen dat aannam is wel logisch, en waarom verwarring zaaien als dat niet hoeft?

ik geef ook de voorkeur aan een loas passport account, in plaats van gekoppeld aan bijvoorbeeld je mail adres van je provider. dat voorkomt verwarring.

een aantal van deze nieuwigheden hadden we in nederland al, omdat nederland testland is voor de live diensten. er zijn de oude en de nieuwe manier van weergeven. en de oude manier krijgt nu dus ook eigenlijk voor het eerst een aantal nieuwigheden.

ik ben hier wel voor. microsoft loopt niet achter tov gmail, maar doet dingen nu eenmaal anders.
gmail's grote kraht is de 2 GB gratis opslag. want de 2MB van hotmail was natuurlijk niet erg geschikt voor permanente email, en moest je eigenlijk gebruiken icm bijvoorbeeld outlook(express) om je berichten te bewarenm. de strategie van MS is wel dat ze inkomsten hebben uit hun gratis webmail dienst. reclame en abonementen op ruimte en functies.
gmail doet het alleen voor de reclame, in combinatie met de gebruikersgegevens en surfgedrag en gericht adverteren. wat juist weer de donkere kant van google aanstipt, dat prive gegevens actief worden gebruikt dor google, en dus worden gelogd, en te gebruiken zijn door iedereen die daartoe een overeenkomst heeft met google. of we dat nu weten of dat dat stiekum gebeurt onder de "tereurbestrijdings" motivatie...
Janoz Moderator PRG/SEA @Janoz4 mei 2007 17:05
10 jaar terug was Hotmail inderdaad nog wel vernieuwend, maar er waren toen wel meer gratis webmail diensten (denk aan freemail.nl).

Voor de rest zeg ik nergens dat je verplicht een hotmail nodig hebt voor msn (je hebt sowieso een passport nodig), maar dat je bij het aanmaken van een passport wel heel erg richting hotmail (en later msn en live) gepushed werd.

Tot slot, als je denkt dat het enige voordeel van gmail is dat je 2 GB hebt dan raad ik je aan om daadwerkelijk gmail eens te gaan proberen. De grote sprongen voorwaards ligt niet in de opslagruimte, maar in de usability.
Anoniem: 136223 4 mei 2007 12:48
goh zeg goed nieuws voor ons nl'ers... |:(
is 't misschien ooit opgevallen dat wij die upgrade allang hebben gehad??
voor de vs is dit nieuws ja.. :+
Owja? Checkte net mijn email acount ff en staat toch echt maar 1024 mb,... voel me vergeten door microsoft ;(
lol en dat krijg je vol?

mijn zakelijke mailbox met meer dan 3 jaar non-stop grote mails is amper 950MB.

ik snap niet dat al die accounts tegenwoordig 2 a 4 GB moeten zijn? Allemaal maar een getalletje.

ok ... 2MB was gewoon echt echt te weinig ;)
Het gaat zowiesow nergens over. Waaorm zou MS niet iedereen gewoon 3GB geven. 95% van de mensen maakt het bij lange na toch niet vol zodoenden kunnen 25 mensen met dezelfde 3GB doen. Verder met de huidge upload en download snelheden van hun laat je het wel om grote te bestanden te sturen, trouwens de max is nog altijd 10MB per mail.
De mensen die echt hard ruimte op internet nodig hebben hebben tegenwoordig wel een site.

Nog even over die snelheden (het lijkt me goed mogelijk dat MS de bestanden comprimeert en decomprimeert bij het opvragen, dus kost het hun nog minder).

Kijk bij Google hebben ze wel meteen 2GB gegeven en toen hebben ze besloten dat ze naar 2 jaar het naar 3GB zouden verhogen. Maar een slimme werknemer bedacht dat als je de ruimte elke seconde (met 5 decimalen achter de komma) laat optellen vinden mensen het veel mooier.

En ja wel hoor je hoor hier zoveel over Gmail en het tellertje terwijl het dus eigenlijk nergens over gaat.
Voor de leek klinkt 2 gigabyte opslag beter dan 1 wat het ook verder mag betekenen.
Dat jij amper 950MB krijgt zegt vrij weinig. Mijn mailbox wordt wekelijks met een kleine 50MB aan interne mailings bestookt.

Aan de andere kant, mijn prive mail heeft ruim voldoende aan 100Mb
Mijn mailbox wordt wekelijks met een kleine 50MB aan interne mailings bestookt.
Daar heb ik een filter en een delete-knop voor...
Zakelijke mail is na een jaar meestal niet meer interessant, het weinige dat wel interessant is kan in een archief opgeslagen worden.
Regelmatig kritisch door je mail heen bladeren met de vraag of het geschrevene nog echt wel interessant/nodig is/kan zijn, scheelt al bosjes opslagruimte...
Mijn mailbox beslaat nu 2.6GB. Past dus niet in hotmail. Maar welke zakelijke gebruiker die zichzelf serieus neemt, neemt een hotmail adres... Kortom, als je echt veel mail hebt, neem je toch wel een andere aanbieder lijkt mij zo..
Ik had al lang 2GB het viel me in eens op dat het groter was.
Was me eerder niet opgevallen om dat het nog lang niet vol zit.

Denk dat het komt door dat ik het ingesteld had op florida.( toen met de 250MB ).
Ik heb al vanaf de ouwe layout 2 GB... Ligt er volgens mij aan hoelang je al een account hebt. Heb mijn account er al 7 jaar :)
ik vind persoonlijk hotmail nogal.... traag.
(gebruik zelf hoofdzakelijk burntmail)

mn alternatieve google account log je zo in(3-4 sec),, hotmail duurt "minstens" 15 seconden, vaak meer.
ik vind persoonlijk hotmail nogal.... traag.
Dat is de "vooruitgang": meer gadgets waar je niet om gevraagd hebt en vaak weinig tot niets aan hebt, maar wel de zaken enorm onnodig vertragen.
Ik heb mijn Hotmail-account ook nog steeds niet "ge-upgrade" naar Live, hoewel er iedere keer bij het inloggen wel een regel onderaan de pagina staat dat dat kan. Reden is dat de "oude" Hotmail een stuk sneller en overzichtelijker is... :7
Anoniem: 145209 4 mei 2007 12:49
Dat er nog lang veel concurrentie mag blijven tussen Google en Microsoft (en eigenlijk geldt dat voor elke technologie-sector). :Y)

Als Gmail er niet was geweest denk ik dat Hotmail nog steeds vast zou hebben gezeten op 2 MB opslag.

-edit: wat argumentatie-
Ik bedoel, toen Microsoft alleenheerser was op Internet Explorer gebied hebben we 6 jaar geen nieuw deel gezien pas toen firefox kwam opzetten hebben ze haastig een FF-rip online gezet. En idem met Hotmail, hoe ontzettend lang is dat wel onveranderd gebleven totdat GMail ineens groot begon te worden?
Dat denk ik niet.
Als Gmail er niet was geweest dan zou er wel een andere grote concurent opgestaan zijn. misschien niet zo groot als Gmail maar wel groot genoeg om hotmail te dwingen meer opslag capaciteit te hebben
Anoniem: 125474 4 mei 2007 12:52
Ik had nieuwe functies verwacht, geen gmail met een andere look zoals het nu is.
Over de lay-out kanje misschien discussieren maar ik heb de ietwat mindere lay-out van gmail opgelost met Better Gmail

Ze kunnen me echt niet overtuigen, gmail heeft ook alles, meer opslagruimte.
Gmail is een volwaardige emailclient, hij kan andere pop-mailboxen uitlezen en bij gmail heb je zelf pop toegang, zodat je je eigen mailprogramma kan gebruiken, wat bij Hotmail, zonder outlook niet (simpel?) kan.
En... waar blijft de gratis SSL-beveiligde POP3+SMTP ondersteuning? Ik kan nog steeds gebruik maken van WebDAV omdat mijn Hotmail account oud genoeg is, maar voor nieuwe accounts is dit geen optie.

Je kan voor Mozilla Thunderbird WebMail gebruiken om je e-mail op te halen bij Hotmail via 'screengrabbing' of (als je account het ondersteund) WebDAV.
Anoniem: 136223 4 mei 2007 12:55
o.a pop3 wordt ondersteund met de account van 4GB...
POP3 is altijd mogelijk geweest voor de betalende mensen
Ik heb Hotmail altijd al via Outlook Express gebruikt (oudste opgeslagen mailtje is van 2000). En ik heb zeker een gratis account.
Nooit problemen gehad met ruimte (+/- 250GB ;)), gewoon de mail die je wilt bewaren naar een ander mapje in OE kopieren!
Veel gebruiksvriendelijker en geen reclame.
Anoniem: 94435 @Mandurang5 mei 2007 12:58
Pop3 is mogelijk met een gratis "valued" account. Dat zijn accounts die al langer bestaan en daardoor een soort valued customer zijn geworden. Ik weet niet de criteria voor zo'n account. Er schijnt zelfs handel te zijn in dit soort accounts. Ik heb er twee, waarvan de oudste een jaar of twaalf/dertien oud is. Gewoon met outlook mijn mail ophalen is geen probleem. Opslagruimte is 1 Gig op dit moment. Ik wordt door MS gepaaid om te switchen naar Hotmail live voor extra functionaliteit en 2 Gig gratis opslagruimte. Daarin zit dus waarschijnlijk het verschil (op dit moment). Ik doe nog maar even niet mee. Vind het prima zo..
En bij Gmail hebben we al bijna de 3GB grens bereikt!
2848MB om precies te zijn.
Wat ik ook zo prachtig vind aan Gmail, is dat je zoveel meer kan met 1 account..
Denk aan Picasa, Spreadsheets, Google Maps(om kaarten op te slaan)
Wat ik ook zo prachtig vind aan Hotmail, is dat je zoveel meer kan met 1 account..
Denk aan Xbox Live, Windows Live Messenger, Live Maps, etc.

:+
Anoniem: 194066 @Rafe5 mei 2007 13:10
Xbox Live? |:( Je bedoelt natuurlijk Windows Live, of niet?

Met een Google account kan je trouwens echt wel wat meer dan met een Live account hoor :Y)
Ik had al 2 GB sinds ik Windows Live Hotmail heb?
Hier ook al 2 GB sinds het begin van live hotmal. Komt denk ik door de beta. Daar kreeg je al 2GB.
Anoniem: 212999 4 mei 2007 13:15
Wat gaan ze nu upgraden? Hotmail? of Windows Live mail? Ik kom er niet meer uit. Daarmee bedoel ik eigenlijk de oude layout of die nieuwe (waar je al voor kon kiezen hier in nederland).
Een tijdje geleden heeft Microsoft besloten de naam Windows Live Mail, wat als opvolger van Hotmail bedoeld was, te laten vallen en te vervangen door de naam Windows Live Hotmail. Dit omdat de gebruikers toch wel heel erg gehecht waren aan de naam Hotmail.

M.a.w.: Is allemaal het zelfde.
Wanneer gaan ze Windows Live Hotmail stijl voor iedere hotmail/msn account upgraden?
Volgens mij is beta nog niet afgelopen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.