Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties
Bron: Kotaku

Het doek lijkt nu toch echt gevallen te zijn voor de laatste gameconsoles van Sega: de Sega Dreamcast en de Saturn. Sega Japan heeft aangekondigd eind september dit jaar de reparatieservice van de consoles op te doeken.

De Sega DreamcastEerder dit jaar gaf de consolefabrikant al aan dat er geen GD-roms voor de Dreamcast meer geproduceerd zouden worden. Dit betekende het einde van de release van officiŽle games en Dreamcast-fans konden sindsdien alleen nog terecht in de homebrew- en undergroundscene. Cd-roms uit deze scenes waren een aanslag op de laser van de console, maar tot nu toe was dat geen probleem, omdat de spelcomputer nog gerepareerd kon worden. Vanaf 28 september 2007 is ook dat verleden tijd.

Sinds Sega in 2001 stopte met de productie van Dreamcast, was de spelcomputer al gedoemd een langzame dood te sterven. Dankzij de zeer actieve undergroundscene en sporadische officiŽle releases werd het einde nog een tijdje uitgesteld. Nu is de console echt langzaam aan het uitsterven en tenzij diezelfde undergroundscene een eigen reperatieservice zal beginnen, lijkt er geen toekomst meer te zijn voor de laatste Sega-spelcomputer. Een ander laatste redmiddel voor Dreamcast-fans is wellicht de mogelijkheid om de games met een emulator op een pc te spelen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

De Dreamcast was de beste console in vergelijking met de rest. Helaas door slechte marketing van Sega is het nooit wat geworden. Zo zie je maar weer dat marketing het succes maakt of kraakt.
Maar dat was ook de gamegear tov de gameboy. Dat is letterlijk een fiat panda met een rolls vergelijken. Sega is altijd eigenlijk veel beter geweest.
Sega is altijd eigenlijk veel beter geweest
De Super Nintendo toverde destijds anders mooiere plaatjes op het beeld dan de Megadrive.
De Super Nintendo had een groter kleuren palet (32768 vs 512) en kon meer kleuren tegelijk op beeld brengen (256 vs 64). Daarnaast beschikte de Snes nog een paar effect processors die leuke truckjes met het beeld konden uithalen zoals het stapelen van verschillende lagen en roteren / tilten van elementen (zoals veel gebruikt in Mario Kart, F zero). Daarnaast werd er later een extra coprocessor toegevoegd (in de cartidge van het spelletje) wat het mogelijk maakte eenvoudige 3D polygonen te weergeven (Starwing. Stuntrace fx etc.)
Hij had ook 8 kanaals geluid ipv 6.
Alleen had de Megadrive een 3 mHz snellere processor, waardoor hij minder moeite had erg veel sprites tegelijkertijd op het scherm weer te geven.
Met de 32X uitbreiding kon de Megadrive hetzelfde als, of meer dan de SNES games met SuperFX chip en dergelijken. Jammer dat er zo weinig spellen voor zijn uitgebracht. Zowel de spellen als de console waren bovendien goedkoper, en de MD had iets volwassenere games.

MK II, imo DE titel uit dat tijdperk, zag er trouwens veel beter uit op de Megadrive.

MD deed echt niet onder voor de SNES, en de meeste boeiende games verschenen voor beide systemen.
Wil je echt vergelijken dan moet je er natuurlijk wel bij plaatsen dat de Mega Drive al iets meer dan 2 jaar oud was:
The Sega Mega Drive is a 16-bit video game console released by Sega in Japan in 1988, North America in 1989, and the PAL region in 1990.
Bron: Wikipedia
... and the Super Famicom was released in Japan on November 21, 1990
Bron: Wikipedia

De Dreamcast kwam 1,5 jaar voor de PlayStation 2 en zelfs 3(!) jaar voor de GameCube en Xbox uit:
Originally released sixteen months before the PlayStation 2 (PS2), and three years before the Nintendo GameCube and the Xbox, Dreamcast was generally considered to be ahead of its time and was initially successful at restoring Sega's reputation in the gaming industry.
Bron: Wikipedia

Persoonlijk heb ik nog altijd een zwak voor Sega (niet het bedrijf van nu, SegaSammy) en haar console's...

Sega, bedankt! :)
De Mega CD, 32X en Saturn waren helaas wel de uitbreidingen/consoles die (veel) consumenten/developers tot afkeer hebben gebracht...

Het waren vrij dure uitbreidingen/consoles (Mega CD: 299,00 gulden, 32X: 299,00 gulden, Saturn: 1200,00 gulden) en vaak na enkele maanden stopten men al weer met de ondersteuning er voor...

De Dreamcast was *de* console die het tij moest gaan keren, maar helaas: de consument/developer was het vertrouwen in Sega teveel kwijtgeraakt en ging de verkoop niet zoals men had gehoopt...

De Dreamcast heeft nooit de glorie mogen hebben dat zij verdiende :(
Onjuist. De Dreamcast deed het in het begin juist heel goed. De verkoop ging in het begin juist heel goed. Dit strookt dus niet met jouw stelling van gebrek aan vertrouwen.
Dreamcast enjoyed brisk sales in its first season, and was one of Sega's most successful hardware units

(...)

Chris Gilbert, senior vice president of sales, Sega of America, said on the November 24, 1999: "By hitting the one million units sold landmark, it is clear that the Sega Dreamcast consumer has moved beyond the hard-core gamer and into the mass market."
(bron: wikipedia)
De 32X was een wanhoopspoging van Sega om de Mega Drive te redden. Ik had de 32X gekocht, DOOM uitgespeeld en de volgende dag al terug gebracht, samen met Motocross, want ik was echt niet onder de indruk van de mogelijkheden.

Mega Drive zelf was een geweldige console. Ik heb ontelbaar veel uren doorgebracht aan de MD met Streets of Rage, Street Fighter II: Special Champion Edition, Sonic 1 & 2 en andere spellen.

Technisch was de SNES natuurlijk beter, maar de Mega Drive bracht desondanks heel veel goede spellen uit.
Tsja, zeker als het gaat om de oude console strijd (begin jaren '90) viert subjectiviteit de toon hier op tweakers. Een hoop van ons hebben in deze materie immers de basis liggen voor de interesse voor IT. Ook al zijn we over de 20, deze sympathieŽn blijven spelen. Helaas geldt voor sommigen dat de kennis van de materie uit die tijd niet helemaal klopt. De Megadrive 64 kleuren? Dat werd steevast gemeld in de Power Unlimited ja. Feit is echter dat dat onzin is. De Master System had al 64 kleuren, dus de MegaDrive heeft er logischerwijs wel meer.
De SuperNes overtrof de Sega overigens wel in het aantal te overleggen kleuren (32000 tegen 5xx). Maar of dit ook betekende voor het op het scherm te vertoonde beeld (aantal kleuren tegelijk, opbouw van het beeld, etc.), kun je je afvragen. Er zijn spellen geweest die op beide consoles tegelijk uitkwamen. Soms scheelde het niets, soms in voordeel van de een. De Megadrive had echter wel een groot voordeel, namelijk een kloksnelheid die meer dan het dubbele was (7,6 tegen 3,6). Beide consoles werden ook met een andere filosofie gemaakt. Dit werd ook duidelijk uit de spellen die door de fabrikanten zelf uitgebracht werden. Hoe dan ook: De MegaDrive kon de SuperNes-concurrentie prima aan, ondanks dat hij meer dan 2 jaar ouder was.

On-topic: tsja, ooit zou dit toch moeten gebeuren, niet? Ikzelf verwacht overigens nog steeds dat Sega ambities heeft met een eigen console te komen, nŗ deze Xbox360/PS3-generatie. Ze zijn er groot genoeg voor, en het zou in Sammy's corebusiness passen. Of ze het internationale podium aandurven is een tweede.
De Saturn was gewoon te duur en te moeiliijk ervoor te programmeren. Jammer genoeg kwam het potentieel pas aan het eind aan het licht, met prachtige versies van Quake, Duke Nukem en de 2D-beat'em ups van Capcom. En Panzer Dragoon Saga als een mooie final stervende zwaan-titel.
Dreamcast, tsja. In de V.S. deed ie het prima. In Europa een stuk minder, omdat iedereen maar wachtte op de PS2. En toen de PS2 er was, en spellen die op beiden uitkwamen, op de DC er beter uitzagen, was het verhaal steeds "PS2 (nog) niet", dus dat de PS2 op termijn wel beter was. Niet alleen was het de verwachting, maar magazines als de PU werkte hier vol aan mee. Alsof er een bepaalde Sega-aversie was (die er overigens ten tijde van de Megadrive al was aldaar). Jammer dat de strijd nooit eerlijk beslecht is.
De DC was een innovatieve machine met o.a. die Joypad die haar joypad die op de dag van vandaag niet zou misstaan, 480p ondersteuning.
Helaas aan vooroordelen en een crappy marketing (in de V.S. wel goed, maar niet hier in Europa) veel te vroeg ten onder gegaan.
Aan de andere kant zou je kunnen zeggen dat Sony het goed heeft gedaan, nl. alle exclusieve rechten op te kopen van potentiŽle topgames. Dit gebeurde al in de Saturn periode, waarin aangekondigde games opeens niet meer voor de Saturn uitkwamen (o.a. Tombraider 2). In sommige gevallen werd zelfs gemeld "it can't be done on the Saturn", alsof de PS dus iets aankon wat de Saturn niet kon. Het tegendeel werd dan wel bewezen, maar de doelgroep werd amper nog bereikt.

Nee, in de 'eerlijkere' 16 bits-periode was het beter. Intrainen met SFII op je Megadrive, en dan bij je maat hem helemaal inmaken op zijn eigen SuperNes en vice versa uiteraard. Niet geheel toevallig wist Sega zich in die tijd ook prima staande te houden. Zwakke commerciele instelling/inzicht kan Sega op zijn minst verweten worden. Hier in Europa zagen we enkel reclame's bij introductie van de consoles, en verder eigenlijk niet.
Niet helemaal. De SNES had 3.58 MHz CPU. Niet dat dat uitmaakt, maar goed. De Mega Drive had dezelfde Motorola 68000 als de Amiga 500, maar bij de Amiga was dat geklokt op 12.5 MHz. De Mega Drive had 256 kleuren, waarvan maximaal 64 tegelijk op het scherm.

Power Unlimited was destijds trouwens "not done". Men kocht een CVG (Computer and Video Games) van 9.95 gulden (daarvoor nog 7.50) blad of de wat duurdere (en commerciŽlere) EGM (Electronic Gaming Monthly) van 15.95 gulden.
Niet helemaal. De SNES had 3.58 MHz CPU. Niet dat dat uitmaakt, maar goed. De Mega Drive had dezelfde Motorola 68000 als de Amiga 500, maar bij de Amiga was dat geklokt op 12.5 MHz.
Je hebt het zelf ook niet helemaal goed. De 68000 van de Amiga 1000, 500, 2000, 600 en alle + varianten was altijd steevast geclocked op 7Mhz. Wel waren er zogenaamde turbokaarten te koop, maar met name games maakte daar slechts zeer zelden gebruik van.
De Mega Drive had 256 kleuren, waarvan maximaal 64 tegelijk op het scherm.
Alweer niet goed. Officieel werd destijds altijd gezegd dat het er 64 uit een palet van 512 waren. In het echt waren het er echter 61 directe en in de 1500 via allemaal truukjes (vergelijk met HAM en EHB modes op de Amiga).

Naast het aantal kleuren waren de effecten die je kon doen minstens even belangrijk. De PC had bijvoorbeeld 256 kleuren onscreen in die tijd, maar kon amper een poppetje laten bewegen zonder schokken.

Als je bijvoorbeeld de game Shadow Dancer uit die tijd bekeek, dan zag je zeer veel effecten tegelijk, waardoor de game er, ondanks het lage aantal kleuren, echt heel erg mooi uitzag.

Ik had in die tijd zowel de SNES als de Mega Drive. Kwa aantal kleuren was de SNES beter, maar kwa effecten ( wobbly planes, parallax scrolling, line scrolling) was de Mega Drive zeker niet de mindere. Wel had de Mega Drive een probleem met veel sprites; bij een hoog aantal sprites vielen van velen de helft weg. Dat zag er vrij lelijk uit.
Power Unlimited was destijds trouwens "not done". Men kocht een CVG (Computer and Video Games) van 9.95 gulden (daarvoor nog 7.50) blad of de wat duurdere (en commerciŽlere) EGM (Electronic Gaming Monthly) van 15.95 gulden.
Zeker een dertiger ofzo (8>
PU was heel populair bij mijn generatie. EGM kon ik amper betalen man! :z
IDD!
Met nostalgie denk ik terug aan mijn lieve megadrive :D
Ik had ook de 32X uitbreiding, en MK2 heb ik helemaal kapot gespeeld :) De Snes kon hier echt NIET aan tippen. Snes had overigens misschien wel een groter kleuren palet, maar dit werd enkel gebruikt om de erge kiddie games nog meer felle kleuren te geven.
De Megadrive had tevens mooie japanse spellen, en was idd wat meer gericht op de volwassenen.

Ik weet het nog zo goed, de megadrive uitpakken, Altered Beast in de console schuiven. Machtig!

Kheb er spijt van dat ik dat ding, waar ik toch wel zon 50 spellen plus 32 X uitbreiding bij had ooit heb weg gedaan voor een PSX....

:( !
k weet het nog zo goed, de megadrive uitpakken, Altered Beast in de console schuiven. Machtig!
Ik ging in 't begin telkens na 't spelen m'n Mega Drive weer terug doen in de doos, waarbij ik alle ijzerdraadjes netjes om de kabels deed, alle plastic hoezen eromheen en de doos poseerde op een opvallende plek in m'n kamer. Tot ik 't zat was en m'n Mega Drive gewoon naast m'n kamer-TV legde, maar dan wel dagelijks stoffen/poetsen/bewonderen.

Ik kocht mijn Mega Drive net op het hoogtepunt van de 8-bit NES. De meesten zaten wandelende blokjes te besturen in Double Dragon voor NES terwijl ik Streets of Rage speelde 8-) (maar de NES was natuurlijk wel een fantastische console voor haar tijd, dat ontken ik niet)

Ik had de mijne met Sonic. Dat was vrij nieuw toen, want een aantal maanden daarvoor kon je idd alleen maar Mega Drive met Altered Beast kopen. Ik herinner me nog de standbeeldbaas van de eerste level in Altered Beast die riep "Welcome to your doom!" en stemgeluiden waren dus echt ultra next-gen in die tijd. Het eerste Game Boy spel met stemgeluiden kwam niet lang daarna: Turtles. Echt verrassend dat er in die monochrome Game Boy echt stemmen mogelijk waren ("Pizza Time!" en "Cowabunga!").
Kheb er spijt van dat ik dat ding, waar ik toch wel zon 50 spellen plus 32 X uitbreiding bij had ooit heb weg gedaan voor een PSX....
No way dat ik m'n Mega Drive weg deed. Terwijl ik dit typ staat m'n Mega Drive nog geen halve meter bij me vandaan naast m'n bureau. Soms wilt een cart niet opstarten, ik denk dat het door vervuilde contactpunten ligt. Een PSX kocht ik later, van m'n zuurverdiende bijbaangeld :*)
Zeker een dertiger ofzo
Wie dit forumtopic leest is sowieso oud :+

EGM was heel duur ja, maar ik kocht het niet elke keer. Hooguit om de maand. CVG was echt HET standaardblad wat iedereen las. PU was wel heel bekend, maar vooral vanaf de Playstation. Voor die tijd was het echt het muurbloempje van de spelbladen, serieus. Je wilde gewoon ECHT niet gezien worden met een PU en als je toch PU kocht, dan kon je dat beter stiekem doen bij een onbekende sigarenboer en hopen dat je geen bekenden tegen kwam, want dan stond je mooi voor paal.

Ik heb hier nog stapels spelbladen. M'n eerste was RAVE, met een review van de NES super-glove en wat bladen met reviews van de NeoGeo AES console.

Eigenlijk is mijn huidige leven gevormd door iets totaal anders. Ik zag heel wat jaren geleden op de achterkant van een tijdschrift dat ik nog steeds heb een advertentie van een Game Boy spel. Die advertentie had zoveel indruk op me gemaakt dat ik een jaar had zitten sparen voor een Game Boy. De volgende stap was de Mega Drive, wat ik pas 2 jaar later kon halen. Toen begon ik me te interesseren in PC's en zodoende rolde ik in m'n studie informatica en nu ben ik dus wat jaartjes software developer en PC-fanaat die veelsteveel uurtjes achter de computer doorbrengt. Allemaal door die advertentie.
De Gameboy won omdat hij veel langer mee ging op de batterij. Hoe mooi zijn plaatjes als de batterij op is? :+

Zo nu en dan zie je dat Nintendo beter begrijpt wat belangrijk is.

Zie nu ook met de Wii. Het is niet alleen eye-candy wat de mensen overstag laat gaan.
De GameGear was een volwaardig 8bit spelcomputer. Deze is de portabele versie van de 8bit Sega Master System, je kreeg zelfs een adapter waarmee je spellen van de Master System op de GameGear kon spelen.

Dat ding was gewoon Łber in graphics, snelheid en gameplay doordat die veel krachtiger was dan een gameboy. Pas met de komst van de GameBoy Advance werd de GameGear overtroffen.

Ook een leuke feature was het kleurenscherm en de mogelijkheid om een tv-spelcassette te kopen om ermee tv te kijken.

En stroom vreet die idd nogal, ik heb een externe accupack waarmee ik de 3 uur haalde, maar meestal zat ik in de buurt van een stopcontact. Verder was het beeldscherm helaas niet te gebruiken in direct zonlicht.
Ik ben op zich ook wel pro-dreamcast, maar eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat de DC maar een paar pareltjes heeft en een hele reeks met matige arcade ports met bijbehorende arcade-gameplay die je na een uurtje zat bent. M.a.w. zowat alle Naomi ports.

Maar niks kan op tegen Tony Hawk 2 op de Dreamcast idd :9
Tony Hawk 2X op de Xbox is nog veel toffer en uitgebreider (en zeldzamer).

Er zijn misschien ook wel veel arcade ports, maar spellen als Soul Calibur, Crazy Taxi 2 en Virtua Tennis gaan mij persoonlijk nůůit vervelen (en er zijn zŠt andere goede games).

De Dreamcast is en blijft hoe dan ook mijn all time favoriete console. Heb er 3 (2x PAL en 1 japanse), dus als er eentje stuk gaat is er nix aan het handje :)
Goeie oude tijd :'(

Heel wat uurtjes gesoul caliburd...tot aan de kramp toe

:w dreamcast
Met jouw naam niet eens shenmue de aller beste sega game ooit vernoemen, ryo ;)

Meer dan jammer dat er geen deel 3 meer komt ;(
Toch jammer dat nu waarschijnlijk ook de officiele releases zullen stoppen. Under defeat was nog een zeer welkome aanvulling op de Shoot-em-Up scene.
Sniff... Vanavond nog maar es m'n Dreamcast van onder het stof halen en hem voor de nostalgie aansluiten op m'n tv... Alhoewel... Ik vermoed dat een Dreamcast aansluiten via s-video op een 40 inch full-hd LCD tv een aanslag op m'n oogleden zal zijn. :P
Ach hij kan geloof ik een 480i signaal produceren.
480p zelfs, allereerste console die dit kon naar mijn weten. VGA kabel inpluggen en haarscherp beeld. Beter dan wat de ps2 je ooit zal tonen ;)
Fout. De PS2 heeft component out (optionele kabel uiteraard) en mits de spellen progressive scan ondersteunen doet ie ook 480p.
ps2 kwam dan ook anderhalf jaar NA de dreamcast uit ;)
Koop de VGA-adapter voor je Dreamcast en het ziet er prima uit hoor.
Maar niet alle games ondersteunen het. Echter wel Shenmue en dead or alive.
Een ander laatste redmiddel voor Dreamcast-fans is wellicht de mogelijkheid om de games met een emulator op een pc te spelen.
Wat een onzinnige opmerking. Het gaat juist om het apparaat en de controller. Ik vind arcade kasten ook geweldig. Maar Mame op een pc-tje is ook niks. Ik heb daarom zelf een arcade kast gebouwd met een pc erin. Ziet en voelt als een echte kast.
Maar dat zie ik nu niet gebeuren voor een spelconsole........... Dus defecte Dreamcast is het einde van de fun......... Helaas :'(
Op den duur zullen er zeker consoles komen die krachtig genoeg zijn om DC games te emuleren. Dat voelt dan meteen een stuk authentieker dan emulatie op een PC.
Xbox en PS3 anyone ?
* Jungian mompelt iets met grot en steen
Ik weet niet wat voor een rekenkracht de DC heeft. De Wii emuleert aardig wat oude consoles. Krachtig genoeg om de DC te emuleren?
Zou misschien zelfs nu al werken via linux op de PS3... daar hoop ik in iedergeval op, dat er genoeg emulators perfect werken op de PS3..
Ik heb zelf nog een hele dreamcast set.
Van dansmat tot samba de amigo. De dreamcast was wel echt een van de betere consoles. Alleen kwa games vond ik het een beetje onder de maat. Kwamen heel goede grafische games uit o.a Soulcalibur, Sonic Adventure 1, senmue. Maar er zat ook nogal een hoop rommel tussen, zoals roadsters, fighting force 2 en noem maar op. Hoop dat de dreamcast een nieuw leven krijgt op de Wii of anders een andere. compatible console
Wel erg jammer dat het opgehouden is.
De Wii trekt dat echt niet hoor... Dan eerder de PS3 of XBox 360. Is er een enigzins werkende emulator? Heel de architectuur is anders dan de PC...

CPU: 128-bit Hitachi SH-4 RISC processor (200MHz 360 MIPS)
Graphics: NEC CLX2 processor
RAM: 16MB, 8MB Video RAM, 2MB Sound RAM
Colors: 16.7 million
Polygons: 3 million per second
Game Media: 1.2GB GD-ROM, 12x access speed
Resolution: 640x480 pixels
Sound: Yamaha 64 channel
Operating System: Custom Windows CE with DirectX support
Modem: 56Kbps (US/JP NTSC), 33.3Kbps (PAL)
Chankast

doet het erg goed, waar je de benodigde spullen haalt kan ik je niet bij helpen
hoe heet dat spel voor de dreamcast met die samba ballen die je op de ritme moet laten bewegen?

Toen het uitkwam vond ik het echt tof om te zien
Samba de Amigo!! :D

Blijft echt een leuk spel! Hoop dat er een Wii versie komt :)
Als ik het goed begrijp, hoef je hem niet om te bouwen, wil je er backups op spelen?
Ik ben geloof ik van de nieuwe generatie en heb er nog nooit een echt gezien. Maar raak wel geinterreseerd

Zijn er eigenlijk nog sites of winkels waar ze goede tweedehands of zelfs nog nieuwe verkopen? (incl games)
Jongen, je zou eens moeten weten hoe moeilijk wij het vroeger hadden. Vroeger...toen waren we al blij met een heen en weer bewegend streepje dat stipjes schoot op de Atari 2600. Jullie jongelui met jullie PS3 vinden alles van nu allemaal maar gewoon. Vroeger, toen moesten we een hele zomervakantie dozen sjouwen voor een min acht bit console waar je een "echte joystick" (afmeting Zalman Reserator 1) op kon aansluiten. ;(

De TV moesten we eerst een halve dag opwarmen met steenkolen die opa uit de mijnen haalde. Heel de familie hielp mee.
He, geweldig om te zien dat ik niet de enige ben met een zwak voor de DC. Zou ik van de gelegenheid gebruik mogen maken om een hardware vraag te stellen?

Mijn DC geeft namelijk de laatste tijd groen beeld. Net alsof ťťn van de kleurkanalen niet meer goed doorkomt. Ik heb de unit al uit elkaar gehaald, en gekeken naar 'kouwe lassen' en ook heb ik de elco's in de kabel opnieuw gesoldeerd. Maar helaas, geen resultaat.

Iemand nog suggesties? Is een nieuwe kabel voldoende, of moet ik opzoek naar een nieuwe unit?
Controleer eerst eens de kabel (zou ik zowiezo eerst doen voordat ik zo'n console open zou halen). Mischien de tv(-ingang)?
Ik snap niet zo goed dat mensen de DC en PS2 durfen te vergelijken, of zelfs gelijk te stellen. Ik ben verbluft hoe lang de PS2 nu al mee gaat en met FF12 stond ik weereens perplex waar die (nog steeds) toe in staat is, ik denk niet dat de DC daar in de buurt komt/kwam
PS2 -> 2000
DC -> 1998

de dc was de eerste "next gen' console in de lijn, PS2, Cube
de DC gaat dus al 2 jaar langer mee

Maar jij hebt kennelijk dus nog niet gezien waar de DC toe in staat is. Als Square Enix evenveel geld zou pompen in een DC versie van FF12 durf ik mijn handen in het vuur te steken dat deze absoluut niet onder zou doen voor de PS2 versie

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True