Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 95 reacties
Bron: Gamefront.de, submitter: Donny K.

Het Duitse Gamefront meldt dat Sega op 16 februari de Dreamcast opnieuw zal uitbrengen in Japan. Volgens de site zou de Dreamcast alleen met het spel Radilgy via Sega Direct verkrijgbaar zijn. De bundel zou 10.000 yen, omgerekend ruwweg 72 euro, moeten gaan kosten. Ook zou er een telefoonkaart bij meegeleverd worden, maar exacte details met betrekking tot deze kaart zijn niet bekend. Op 23 maart zal er voor de console ook een shooter verschijnen met de naam Under Defeat. Het spel is reeds te bestellen voor 59,90 dollar en verschijnt eveneens als limited edition met de officiële soundtrack.

Sega Dreamcast logoDe Dreamcast was indertijd Sega's laatste hoop om in de consolemarkt voet aan de grond te krijgen. De console was de opvolger van de Saturn die in november 1994 in Japan en in mei 1995 in Amerika en Europa werd uitgebracht, net iets eerder dan de toen nieuwe Sony PlayStation. Door het gebrek aan goede spellen, de hoge prijs en de grote concurrentie van de PlayStation, SNES en Nintendo 64, was de Saturn gedoemd te mislukken. In 1996 begon Sega aan de ontwikkeling van de opvolger, en twee jaar later, op 27 november 1998 om precies te zijn, werd de Dreamcast op de Japanse markt losgelaten. Op 9 september en 14 oktober van het daaropvolgende jaar waren respectievelijk de Amerikaanse en Europese markt aan de beurt. Nog geen jaar daarna had concurrent Sony de PlayStation 2 in de winkels liggen, die onder meer backwards compatible was met PS1-spellen en een dvd-speler aan boord had. Hetzelfde jaar maakten Nintendo en Microsoft bekend dat zij ook bezig waren met de ontwikkeling van een console, wat door velen wordt gezien als de genadeklap voor de Dreamcast. Toch duurde het nog tot januari 2001 voordat Sega bekendmaakte dat de productie van de console in maart van dat jaar gestopt zou worden vanwege tegenvallende verkoopcijfers. Sega gaf toen wel aan dat de gamesontwikkeling nog door zou gaan.

Sega Dreamcast met randapparatuur
De Dreamcast met randapparatuur

De Dreamcast had enkele features die voor zijn tijd tamelijk vooruitstrevend waren. Gamers konden bijvoorbeeld online multiplayergames spelen door met het interne modem van de Dreamcast een verbinding te maken met het SegaNet. In de controller zat verder een zogenoemde Visual Memory Unit, die niet alleen gebruikt kon worden om savegames op te slaan, maar die ook zelfstandig als minispelcomputer te gebruiken was. De spelcomputer heeft tot op de dag van vandaag een schare trouwe fans, die met de hernieuwde release van de console misschien nog uitgebreid kan worden met een groep 'retro'-liefhebbers.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (95)

Is dit niet de fout die andere sites al gemaakt hadden? Sega zal slechts haar magazijnen met Refurbished Dreamcasts nu gaan leegverkopen. Op Joystiq stond er eerst dat ze de DC gingen heruitbrengen, dat is later verbeterd. Dit alles dankzij een slechte vertaling van de Japanse Sega site :)

zie ook: http://www.engadget.com/2...ast-only-selling-refurbs/ (edit: link+nieuws is overigens al van een maand geleden...)
Wel jammer dat toppers als Half-Life, Halo, Red Alert 2 en Max Payne niet zijn uitgekomen, want dat zou het apparaat zeker populairder gemaakt hebben.
Half Life is te spelen hoor op internet staat de laatste beta versie en die is bootable..
overigens niet de beta, maar de gold versie. Half Life had zo gereleased kunnen worden voor de dreamcast, ze hadden hem alleen maar hoeven persen... Helaas is het anders gegaan.
Nadat dreamcast "dood" is gegaan, hoorde je van alle kanten dat het de beste console available was. Nu hoor je bij de herintroductie meteen dezelfde geluiden, maar wedden dat wederom geen hond em koopt. Misschien komt het ook wel omdat de console en de randapparatuur er zo crappy uitziet :?
Iets wat veel mensen niet weten is dat de Dreamcast sneller is en betere graphics kan weergeven dan de PS2.

Het is hetzelfde verhaal met AMD en Intel, de mensen die er geen verstand van hebben denken dat Pentium altijd de snelste is.

De Dreamcast was bovendien zeer makkelijk te programmeren waardoor de ontwikkelaars makkelijk het maximale uit de console konden halen.

Daarnaast heeft de Dreamcast 16MB videogeheugen en is gebaseerd op tile based rendering.

Als je een willekeurige Dreamcast spel naast de nieuwste PS2 spel zet zul je zien dat de Dreamcast betere graphics heeft.

Neem bijvoorbeeld Soul Calibur.

Bovendien heeft de Dreamcast de beste vechtspel ooit, Street Fighter 3 New Generation, dit spel alleen al is de moeite waard om een Dreamcast te kopen en te koesteren.

De Saturn was destijds ook een erg geavanceerde console, het was in 3D zelfs beter dan Playstation 1.

De reden dat 3D niet goed was gelukt op de Saturn is omdat deze een techniek gebruikte waarvoor moeilijk was te programmeren, het gebruikte namelijk de NV1 de allereerste commerciele 3D chip van Nvidia.

Deze gebruikte een techniek die niet compatible was met DirectX en was door Nvidia zelf ontwikkeld, maar het kon wel super graphics produceren voor zijn tijd.

Als je hiervan bewijs wilt zien moet je Virtua Fighter Kids spelen, dit is waarschijnlijk het enige spel die ooit gebruik maakte van deze techniek.

Deze chip is ook uitgebracht voor de PC als de Diamond Edge 3D kaart, je kon hierop zelfs Saturn Joysticks op aansluiten en het had een ingebouwde geluidskaart, het was dus de Saturn op een videokaart!
Screenshotje van Virtua Figher 3tb op DreamCast:
http://www.armchairempire.../virtua-fighter-3tb-2.jpg

En deel 4 evolution op PlayStation 2:
http://www.armchairempire...fighter-4-evolution-1.jpg

Dead or Alive 2 op Dreamcast:
http://www.armchairempire...dead-or-alive-doa-2-2.jpg

En zelfde spel op de PS2:
http://www.absolute-plays.../dead_or_alive_2_lr_3.jpg

Oordeel zelf
Als je graphics wil vergelijken, doe het dan eerlijk. Virtua fighter 3tb is ruim 3 jaar ouder (!!) dan virtua fighter 4 op de ps2. Van DOA pak je een low res tv screenshot voor de DC terwijl je een hi-res screenshot pakt voor de ps2 (om nog maar te zwijgen over het verschil in laadtijden). Zo kan ik ook een console naar beneden halen. De Dreamcast heeft tov de ps2 een vga output waardoor deze veel hogere resoluties kan halen dan een ps2 (zelfs op een normale tv zorgt dat voor scherper en helderder beeld). Zelfs de modernere games als REZ, Puyo pop fever, Castle of shikigami 2, en guilty gear x zien er beter en helderder uit op de Dreamcast dan op de playstation.

Ik flame niet op de ps2, maar ik word er zo moe van dat er zoveel (wannabe) fanboys dat ding naar beneden halen terwijl ze d'r nooit echt op gespeeld hebben of games nooit echt hebben vergeleken.

Om nog even een klein voorbeeld te geven van de hedendaagse graphics die de DC kan produceren, een link naar een game die is aangekondigd in maart: Under defeat Het kan zich misschien niet meten met de hedendaagse graphics, maar het is in elk geval niet zo slecht als dat sommige mensen hier het willen laten overkomen.
Inderdaad een nietszeggende vergelijking. Ik herinner me juist dat, de spellen die op beide systemen uitkwamen, er op de DC beter uitzagen dan op de PS2. Het grootste verschil schijnt naar voren te zijn gekomen in de beide versies van Half-life.
Echter werd in de gamebladen steeds een toon aangehouden in de trend van "De PS2 weet (nog) niet de DC te evenaren". Dit heeft men eigenlijk altijd aangehouden, waardoor men op deze manier een hoop twijfelaars alsnog richting de PS2 heeft geduwd en dus bijgedragen heeft aan de teloorgang van de DC.
John Carmack gaf ook al eens aan dat de eerste generatie spellen op de DC the better end hadden tov de PS2. De volgende generatie PS2 spellen moest echt beter worden, gezien de op het eerste gezicht betere specs van de PS2. De DC was echter al dood voordat het een antwoord kon geven op deze tweede generatie spellen.
Ik heb Dead or Alive 2 op zowel de Dreamcast als de PS2. Op de Dreamcast is het spel veel scherper en gebruikt betere gradients omdat de anti-aliasing van Dreamcast veel hoger is dan dat van de PS2. De specs van de PS2 zijn wel beter dan van Dreamcast maar het ontbreekt meestal aan anti-aliasing op de PS2. Het maakt verder niet veel uit. Op Dreamcast heb je zeer mooie spellen als Ikaruga (volledige anti-aliasing) en op PS2 weer mooie spellen als Tekken 5 (veel textures/effecten).
wat is 'tile based rendering'... een search in google levert mij 3 zoek-resultaten op.
http://www.google.nl/sear...tile+based+rendering&meta=

457.000 resultaten

(Btw. een techniek die op PC o.a. door de Kyro 1 en 2 kaarten werd gebruikt.)
Om de prijs hief je hem niet te laten liggen. Het beestje is nu zeer goedkoop doordat de techniek ook al wat ouder is.

En de DC kan trouwens wel een gigantisch arsenaal aan games hebben... Zolang je maar Bleem! gebruikt om PS spellen op de DC te spelen.
Theorie.

Bleem! was maar voor enkele spelen geschikt (er was ook een aparte versie per populair PS spel). In theorie zou Bleem! de meeste PS spelen aan moeten kunnen maar aangezien het nooit een succes is geworden (gezien Bleem! pas uitkwam in een tijd dat de DC al zo goed als dood was) zijn er nooit meer dan een handvol van die Bleem! versies uitgekomen.
De Dreamcast was gewoon een erg goede console. De games konden zich goed meten met de PS2 games en er kwamen enorm veel toppers op uit.

Alleen jammergenoeg was de marketing enorm slecht en dit betekende ook het einde van de Dreamcast.

Overigens een klein detail: de man die de marketing by Sega deed Peter Moore (en dus ook voor de DC) is nu de marketing man voor de Xbox360....
die man heeft dus een hoop bijgeleerd, de mediaaandacht rond xbox 360 was enorm groot en de marketing zag er gelikt uit.

Hoop alleen wel dat ze DC ook in Europa uitbrengen rond dezelfde prijs!
Denk dat het hem voornamelijk in het geld zit. :) Sega had niet al te veel geld om het ding te marketen in tegenstelling tot MS natuurlijk. :)
Zeer mooi apparaat, heb er ook nog een staan.
Maar de Dreamcast is toch wel Het grote voorbeeld dat grootschalig kopieren een console kapot maakt, hoefde niet eens gemod te worden.

Tenminste, grootschalig kopieren, bijna geen marketing, buiten wat sponsorborden tijdens voetbalwedstrijden en het feit dat ze dat ding verZopen in de ene zouteloze Arcade port na de andere (dat truckerspel bv? 15min spelen en uitgespeeld, full-price spel).
Onzin... Het Grootschalig Kopieren, had deze machine misschien nog kunnen redden... als het IETS meer grootschaler had geweest.. want dan hadden in ieder geval meer mensen deze console gekocht!
Oh, ja, inderdaad, hoe had ik dat over het hoofd kunnen zien, Natuurlijk zou het veel beter zijn gegaan met Sega als ze alleen maar consoles met verlies verkochten en de spellen in de rekken bleven staan, je bent een economisch genie!

....
Ondertussen, terug in de werkelijkheid, waar mensen geld nodig hebben om te werken en games \ entertainment te maken, zag ik Dreamcast spelverkopen in onze winkel door de grond zakken toen die self booting discs gereleased werden, duurde ook niet lang voor de andere winkels hier kapten met Dreamcast toen.

Al zullen die spelverkopen ook vast aan de arcade ports gelegen hebben >P
Zeker weten mijn favoriete console uit het 128 bits console tijdperk! Dit apparaat streefde zijn tijd ver vooruit. Ook zijn er destijds erg veel goede games voor op de markt gebracht, alsmede een hele hoop vette hardware. Echter kan het games aanbod natuurlijk niet tippen aan dat van Sony's PlayStation 2! Wat enigszins ook wel te begrijpen valt. Sony pompt gewoon ontiegelijk veel geld in het marketing gebeuren voor hun console.

Trouwens, in het nieuwsbericht staat dat de SEGA Saturn weinig goede games kon, en de hardware erg duur was. Punt één: goede games waren er wel degelijk voor! En punt twee: de hardware was inderdaad behoorlijk duur met zijn 1149 Gulden tijdens de release. Hoewel dit gewoon waar is moet er wel gekeken worden naar de launch prijs van de PlayStation 2, die ook 1149 Gulden koste tijdens de launch. Kijk, daar rept de nieuwsposter zich dan weer niet meer over!

SEGA's Dreamcast is voornamelijk ten onder gegaan aan het gebrek aan marketing, dat is iets wat zeker is. Daarbij is de console door de media ook al vanaf het begin af aan ge-demoniseerd geworden! Dreamcast was destijds gewoon kut volgens velen. PlayStation, dat was pas hip, en behoorlijk trendy! Destijds wilden mensen voornamelijk maar één ding horen, en dat was het woordje "DVD".

SEGA's Saturn was op de eerste plaats ook helemaal niet voor 3D toepassingen ontworpen, maar stond gepland als 2D über machine. Iets in de stijl van Neo Geo's dure (console: 1500 Gulden, games: 500/600 Gulden per stuk) machientje. Behalve dan dat de prijs van het apparaat, en de games prijzen iets lager kwamen te liggen natuurlijk. Sony vond het blijkbaar nodig om destijds al te beginnen met 3D toepassingen. En, om eerlijk te zijn: toen vond ik 3D erg vet, maar op het moment van schrijven denk ik "was ik blind of zo?!". Echt, serieus, als ik terug kijk naar die kut graphics uit 1995 krijg ik spontaan een angstgevoel! De 16/32 bits, 2D graphics uit die tijd zien er echter nu nog altijd erg leuk uit!

SEGA heeft door de jaren heen bijna altijd de touwtjes in handen gehad qua ontwikkeling van nieuwe technieken. Nee, ik ben écht geen fanboy, dat zijn gewoon de harde feiten! Lees de vele SEGA FAQ's er maar eens op na zou ik zeggen, en kom dan je fanboy weerwoordje hier maar eens doen!

Trouwens, leuke actie van SEGA, maar ik denk persoonlijk niet dat veel mensen dit gaan kopen. Natuurlijk brengt dit wel weer de nodige centjes in het laatje! :Y)
Hier zeg je iets waar ik nooit aan gedacht heb. Inderdaad zijn de 2d spellen van een erg hoog niveau, zeker wanneer je het vergelijkt met de 3-d spellen, en deze met de 2d en 3d spellen van nu. Natuurlijk heeft het er ook mee te maken dat men zich meer op 3d richt. Maar ik denk niet dat een 2d-release als Marvel vs. Capcom, X-Men vs. Streetfighter of Streetfighter 3rd generation nu zouden misstaan. En wanneer je je dan ook nog eens bedenkt dat die eerste twee Saturn-releases zijn (die op de PSX in een aanzienlijk mindere vorm uitkwamen)....
Jammer dat er tegenwoordig niet veel bijzonders meer uitkomt van een dergelijk niveau.
Zeker weten mijn favoriete console uit het 128 bits console tijdperk.

Altijd lachen dit.
De console cpu's zijn tot op de dag van vandaag gewoon 32bits.
De 128 bits waarmee geadverteerd wordt is niets anders dan de breedte van het datapad naar de grafische processor.
Het grappige is dat dit niets zegt over de kwaliteit van de graphics want bvb een 6600GT heeft een 128bits ptp verbinding en is gigantisch veel beter dan een Matrox Parhelia met een 256 bits ptp om nu maar een extreem voorbeeld te geven.
Zo was de Sega megadrive 16 bits maar de kleuren op het scherm waren beperkt tot 8bits net zoals het geluid. ;)
Nietszeggende cijfertjes waar de consument steevast in geloofd.
En voor de mensen die niet geloven dat de Dreamcast betere graphics kan produceren dan de PS2:

Check Dit
dat is DC vs PS1 ;) niet dat de DC geen mooie graphics kon weergeven hoor, hij zit niet eens zo heel veel onder de PS2 qua kracht en gfx.
Klopt je hebt gelijk... maar ook voor de PS2 doet ie iet onder
Toen de DC net uit was, had een vriend van mij het gelijk gekocht. Ik stond versteld van het apparaat. Had ook zeker verwacht dat het wat ging worden. Alleen helaas... een goede console die niet echt zijn kans gekregen heeft.
Zo erg is de DC toch niet geflopt hoor. In de VS en Japan verkocht het ding best redelijk.
Er waren vrij veel goede spellen, en grafisch was de DC helemaal niet zo slecht, zeker ivm een hoop PS2 spellen uit die tijd.

Ik heb er in ieder geval ontzettend veel plezier mee gehad.

De ondergang is imo geheel te wijten geweest aan slechte marketing van Sega, en juist ontzettend sterke marketing van Sony.
Verleden jaar heb ik weer een paar Dreamcasts gekocht, en ondanks het feit dat er niet bijster veel goede spellen zijn (persoonlijk natuurlijk), zitten er spellen bij die zeker de moeite waard zijn.

Ik speel nog vaak Virtua Tennis 2, Shenmue, Soul Calibur, Dear or Alive, Crazy Taxi en Coaster Works.
Probleem bij deze console was dat hij gekopieerde CD's gewoon leest...fijn voor de gebruikers, minder fijn voor Sega.
Bijkomend voordeel is echter wel dat er legio software te vinden is die er op draait (lees: een kant en klare NES emulator met honderden games erop).

Toch is het een goede manier om nog eens aan een Dreamcast te komen, zeker voor dat geld.
Ik vraag me af of ze nog een stapel van die consoles hadden liggen, aangezien ze ze weer gaan verkopen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True