Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties
Bron: Vnunet

Een team van Amerikaanse onderzoekers heeft een methode vervolmaakt die de massaproductie van chips eenvoudiger en goedkoper moet maken.

Nano-imprint lithographyDe gebruikte techniek, nano-imprint lithograpy, is al in de jaren 90 door professor Stephen Chou van Princeton ontwikkeld. Een team van onderzoekers, met Chou aan het hoofd, heeft echter recent een oplossing voor een van de grootste bezwaren van de techniek - luchtbellen die onstonden bij het productieproces - gevonden. Deze luchtbellen zorgden er tot dusver voor dat de techniek niet op grote schaal toegepast kon worden. Bij nano-imprint lithograpy wordt een chip - of ander zeer klein object - met behulp van een microscopisch kleine mal in de juiste vorm gegoten. Traditionele technieken voor chipproductie gebruiken onder meer lichtstralen en elektronen om de chip te etsen. De nieuwe techniek maakt het mogelijk chips te ontwikkelen met details die slechts een nanometer groot zijn, meer dan tien keer kleiner dan met de huidige massaproductietechnieken mogelijk is. De recent geboekte vooruitgang maakt het voor fabrikanten aantrekkelijk om de techniek toe te gaan passen: dure vacuümoplossingen die luchtbellen moesten voorkomen, zijn niet meer nodig. Dit zorgt ervoor dat de chips - in vergelijking met traditionele technieken - met de nano-imprint lithograpy-techniek tot tien keer goedkoper geproduceerd kunnen worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

Ok, in het artikel staat dus dat er een probleem was met luchtbellen, en dat daar nu een oplossing voor is, maar wat is die oplossing nu?
iemand met een naald?
Het DFM gedeelte (waar het maken van de maskers dus onder valt) zijn tegenwoordig de bulk van de kosten.

Een high end mask kan al snel enkele tientallen duizende euros zijn. Reken maar naar als te 20+ maskers nodig hebt. En dan hebben we het nog helemaal niet over het feit dat er altijd wel revisies
van die dingen moeten maken.

Veel van de kosten zitten niet zozeer in de echte productie maar meer in de berekening van de masker
data en de verificatie. We hebben het hier over echt veel
data van 30Gb+ en dat is nog gecomprimeerd.
als ze dan ff met deze techniek een 939 10.000+ kunnen maken :D voor enkele euro's zegmaar.

Ik hoop niet dat ze het extra duur gaan maken om eerst nog ff die andere CPUs d'r uit te krijgen...
Waar ben jij de afgelopen 10 jaar geweest? Topmodellen zijn altijd duur tot idioot duur, een beetje normale prijs/prestatie verhouding zie je alleen in de onderste 3/4 van de range.

Edit:

Maar heren toch! Jullie geloven toch niet echt dat voor gewild spul de verkoopprijs gebaseerd wordt op de kostprijs? Zolang het bijzonder is, geldt gewoon wat-de-gek-er-voor-geeft, hoor.
Dat is waar, maar ik zou zeggen dat als de productie kosten 10 maal goedkoper zijn dat dit toch in de prijs merkbaar zou moeten zijn voor de consument.
Ja, maar de productiekost is maar een klein deel van de kost van de chip.

Er moeten nog altijd veel mensen betaald worden, gebouwen onderhouden, onderzoekers betaalt (+patenten), marketing en niet te vergeten winst :-).

In werkelijkheid bij een productiefirma is de productieprijs van de productie maar tussen de 10 en 20% van de verkoopprijsprijs. dit zou resulteren in 9 tot 18% goedkopere chips, maar hun huidige chips zullen ze niet via dit procedé maken, daar hebben ze al productielijnen voor, ze gebruiken het voor de volgende generatie, en daar komen er dan extra features in, zodat je voor dezelfde prijs van nu wel meer waar voor je geld krijgt, maar niet minder moet betalen.
ik denk niet dat het met deze techniek zo'n vaart zal lopen dat er meteen met overtollige voorraden gerekend moet worden ;-)


het productieprcoes op zich is dan wel goedkoop, maar de machines ervoor moeten nog gemaakt worden. en dat kost ook veel geld, en daardoor zullen de eerste processors die van deze techniek gebruik maken misschien wel duurder zijn dan hun voorgangers die van de nu gebruikelijke productielijnen rollen.
doe mij maar een intel 20-core voor dat geld :Y)

edit: nu serieus. Als je hiermee werkelijk 10x goedkoper kunt produceren dan kan er gebruikt gemaakt worden van 10+ kernen per cpu waardoor de verdere ontwikkeling zich tijdelijk op energiezuinigheid kan concentreren ipv op snelheidswinst (en al zeker met de toenemende laptopverkoop)
Goedkoper voor de fabriekant, maar vermoedelijk niet voor de consument...
Inderdaad, ik denk zelfs dat de meeste kosten van een chip verband houden met het onderzoek en de ontwikkeling die eraan vooraf gaat, dan aan de daadwerkelijke productiekosten.
Ik denk dat de kosten van R&D in het niet vallen bij de productiekosten van een chip. Je nogal wat doen.

Ten eerste een (klasse 1)cleanroom hebben met daarin een hele dure ASML machine die batchgewijs de producten maakt. Vervolgens een boel handen, de wafer zagen op een dure machine, coaten op een dure machine, wire bonden op een dure machine en dan heb je een chippie.

Ik denk dat in de kosten opbouw de productie (met zijn yield) meer dan 80% van de kosten zijn.

Dus besparing in de productie levert zeker goedkopere chips op, ook voor de consumenten. Uiteindelijk willen diverse fabrikanten toch graag markt veroveren en het mechanisme daarvoor is prijs gecombineerd met functionaliteit.

edit typo's
Ik denk dat je de kosten voor R&D voor de chip ontwerpen zelf toch ook niet moet onderschatten. Chips zijn heel, heel complex.
Dus waarschijnlijk ook stuk kleinere chips en minder warme chips en uitgebreidere chips.

Maar ik wil mijn cpu nog wel kunnen vast pakken hoor :'(
Misschien is het nieuw voor je maar als je een CPU koopt is de core maar een klein deel van het geheel ;) De core kan kleiner maar de behuizing hoeft niet perse kleiner te worden. Zeker met de steeds grotere hoeveelheid pinnen denk ik niet dat CPU's kleiner zullen worden ;)
Ja ik ben niet achterlijk....
Het was ook als grap bedoeld en niet serieus:P
nu moeten ze wel elke keer er iets aan het design wordt veranderd een andere mal maken, terwijl het anders gewoon een machine was die iets anders moest worden ingesteld.
Dan moest je andere masks maken. Geen idee wat de verhouding in kosten daartussen is trouwens.
Lays aandelen +10.5%

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True