Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties
Bron: Reuters, submitter: cyuen

Nintendo heeft zijn winstverwachting voor het huidige boekjaar met 28 procent verhoogd naar bijna 1,2 miljard euro, bij een verwachte omzet van 5,8 miljard euro. Eerder werd nog rekening gehouden met een winst van 936 miljoen euro.

Nintendo's succesnummer: de DSDe winstverwachting voor dit boekjaar, dat op 1 april afloopt, was al flink hoger dan het resultaat van vorig jaar, dat met een winst van 580 miljoen euro werd afgesloten. Vooral de DS is een succes voor Nintendo gebleken, mede vanwege het feit dat de DS ook buiten de traditionele doelgroep van gamecomputers - jonge mannen - aan de man en de vrouw gebracht kon worden. De voornaamste reden om nu de winstverwachting nog verder naar boven bij te stellen is het op peil blijven van de verkopen van de DS, hoewel werd verwacht dat die na de introductie van de Wii zouden dalen. Analisten hadden verwacht dat er meer overlap in de twee gameconsoles zou zitten, en dat goede verkopen van de Wii ten koste van de afzet van de DS zouden gaan. Nintendo verwacht dit boekjaar 23 miljoen exemplaren van de DS te verkopen, en 6 miljoen stuks van de Wii. De goede cijfers bij Nintendo staan in schril contrast met die van de gamesdivisie van Sony; daar wordt een verlies van bijna 1,3 miljard euro verwacht.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Gelukkig heeft de vrij riskante keuze van Nintendo om de graphics ver ondergeschikt te maken aan de gameplay dan toch zijn vruchten afgeworpen. Het denkbeeld was tegenwoordig toch dat alles er zo goed mogelijk moet uitzien omdat het anders niet verkoopt. Nintendo bewijst toch wel het tegenovergestelde.

Gegokt, en gewonnen.
Dat deden ze al emt de Nintendo DS.

Tenminste dat is mijn menning ivm emt de PSP, zelfde ding, minder features en graphics maar zó veel leuker om te spelen.
Ben ik met je eens. Ik heb vandaag een Nintendo DS Lite gekocht. Ik ben al in bezit van een PSP maar ik vindt die gewoon dermate tegen vallen dat ik besloten om er een DS bij te nemen alleen vanwege het game aanbod. Op de DS heb je meer games die "fun" zijn en voor die klorte tijden die je met een DS besteed werkt dit echt heel goed. Voor langere tijden heb je aan de DS ook genoeg, een beetje goede RPG doet wonderen, op de PSP heb ik die nog niet gezien maar voor de DS komt binnenkort FFIII en Pokemon uit (hoe raar het ook klinkt). Dan heb je op de DS nog mario, brain training en nog veel meer waarvan je zoveel hoort. En wat heeft de PSP? Een paar race games, veel puzzel games maar niks of weinig wat er uit springt (Locoroco daar gelaten).
Laten we niet te vroeg oordelen, deze 'generatie' duurt nog minstens 6 jaar, zowat 10 als het aan Sony ligt. Kan nog erg veel gebeuren in die tijd, en de Wii is er nog geen jaar.

Ik denk dat over een jaar of drie/vier de lage inzet van Nintedo kwa graphics ze weleens in het gezicht zou kunnen slaan. Tegn die tijd komen de 360/PS3 pas echt op stoom kwa grafisch kunnen en de Wii zit nu al redelijk aan zijn top.

Zeker, Nintendo heeft gegokt en voorlopig op het juiste paard, maar het zou me niets verbazen dat in 2010 onvoldoende is voor de markt.
Dat is waar, maar dan ga je ervan uit dat Nintendo ook 10 jaar wacht met de introductie van een nieuwe console.
Aangezien zij niet zulke gigantische budgetten in de ontwikkeling van de wii hebben gestoken houd niks ze tegen om over 3~5 jaar met een weer wat betere console te komen.

En aangezien de prijs dan ook bescheiden blijft denk ik ook niet dat de consument er grote problemen mee heeft om dan weer wat aan te schaffen.

MS/Sony moeten echter de investeringen terug verdienen, en zitten dus wel 9 jaar aan de huidigen systemen vast.
de Wii zit aan zijn top zei u? Leg eens uit hoe je daarbij komt. Ten eerste ben ik er wel zeker van dat de grafische verbetering in games relatief van 2007 naar 2010 niet zo snel zal gaan als in de afgelopen 3 jaar, omdat er veel meer terughoudendheid zal zijn ivm hoge kosten. Ten 2e waren de meeste gamereviewers (voorbeeld) zeker niet ontevreden over de graphics van Zelda: Twilight Princess, een van de grafisch beste Wii games van het moment. En dit is een gamecube port. de Wii zou 3 x zo sterk zijn als de gamecube op dit gebied, dus ik zou het nog niet zo erg snel afschrijven.
1,2 miljard euro over 5,8 miljard euro omzet.

Dat zijn erg goede cijfers! :)

99% van de multinationals kan daarvan alleen maar dromen.

Dan te bedenken dat veel analisten en het gros van de "game"-pers de DS op voorhand weinig succes toedichtten. Zeker niet ten opzichte van de PSP.

Ook de Wii is een groot succes. Gouden tijden dus voor Nintendo. Als vanouds eigenlijk, net als toen met de NES.

De focus op Gameplay en Fun werpt duidelijk z'n vruchten af. :)
Ook de Wii is een groot succes. Gouden tijden dus voor Nintendo. Als vanouds eigenlijk, net als toen met de NES.
Laten we niet te hard van stapel lopen. De launch is idd succesvol geweest maar de strijd is nog niet echt los gebarsten. De Wiigames stroom moet nu lekker op gang komen. Ondanks het succes van de DS is dit geen garantie voor 3rd party support. Ik denk dat deze generatie een mooie strijd gaat worden waarbij ik verwacht dat er 1 partij zal moeten afhaken (momenteel denk ik dat Sony die partij wel eens zou kunnen worden omdat ze erg hoge startkosten hebbe gemaakt en nu al stevige problemen hebben gehad).
het succes van een launch zal voor veel developers de drempel lager maken om 'over te stappen'.

Ik heb een vermoeden dat het wel goed gaat komen zoals houseparty het voorsteld.

Als het bovenstaande maar opgaat :).
Dan te bedenken dat veel analisten en het gros van de "game"-pers de DS op voorhand weinig succes toedichtten. Zeker niet ten opzichte van de PSP.
Dat zijn zeker dezelfde mensen die nu de PS3 het grote succes toedichten?

want dan weet ik genoeg ;)
Tja dit valt te verwachten,

Nintendo heeft gewoon een hele goede keus gedaan door bij al hun apparatuur te kiezen voor simpele, eerlijke spellen. in plaats voor dure hardware waar een groot deel van de fans niets aan heeft.

Xbox en PS hebben bijde het probleem dat er veel aandacht en geld in de ontwikkel fase van games gaat naar grafisch geweld. Dit betekend gewoon minder budget over blijft voor het spel zelf.

Daardoor compenseren sommige game fabrikanten (EA anyone) hun gebrek aan goede gameplay met grafische aspecten. gevolg hiervan is dat er in deze spellen vaak elke diepgang ontbreekt en ze daardoor snel vervelen. Nintendo spellen kunnen niet compenseren met op looks en zitten daardoor in het algemeen als je kijkt naar gameplay beter in elkaar.

Laatste voordeel voor de keuze van goedkopere hardware is dat het geheel goedkoper in aanschaf blijft maar buiten dat blijf er veel geld over voor bijvoorbeeld de wiimote of dat toutchscreen op de DS iets wat mensen direct terug zien terwijl het de meeste mensen niet uit maakt dat er een cell processor in de PS zit want daar kunnen ze niets mee.
Ik vind zelf de Wii overrated. Waarom tijd steken in grafische vormgeving terwijl je gewoon buiten kan gaan spelen?
Omdat ik al 38 ben en al zo'n 25 jaar niet meer mee mag doen met tikkertje.
De Wii is een hype. Na een tijdje gaat de afstandbediening vervelen en de virtual console emulator is ook niet innovatief en ouwe games online kopen/downloaden vindt ik maar nep, ik koop liever een spel compleet met doosje en boekje.
1) waarom tijd steken in grafische vormgeving.. eh hallo... je steekt tijd erin omdat het computer spelletjes zijn :)

2) online games kopen is maar nep.. dus dan streep je alle machines af... xbox,... ps3 en wii en de PC
afstand bediening gaat vervelen even snel als je keyboard je gaat vervelen.. het gaat om de spel zelf niet de controller hoe je ermee omgaat!
Eerlijke spellen :? Leg eens uit, begrijp er niets van :)

Een Xbox360core kost niet gek veel duurder dan een Wii dus met je vergelijking kom je niet makkelijk weg, aangezien je in een Xbox360 dus wel betere specs. krijgt.

Waar het met name om gaat is dat je met doelgroepen te maken hebt. Zo heeft iedere console zijn eigen doelgroep waarin de Wii nog steeds kan teren op zijn succes zoals Mario en Zelda, die daarom toch door de meeste worden gekocht. De Xbox moet het meer hebben van gamende familie's daar waar Sony het weer meer moet hebben van de race/sport fanaten.

Maar bij de Wii krijg je dus eigenlijk minder dan bij de overige console's, qua waar voor je geld. De Wii loopt nu nog storm vanwege de controller wat vernieuwend, waar de vraagt reist of dat de nieuwigheid lang blijft bekoren. Het vervolg van nieuwe games kunnen dat alleen doen en als ik nu kijk naar de games die ze hebben, zoals bijv. bowlen en vissen vangen, sorry, maar dan ga ik dat liever real time doen. Voor de rest kunnen ze weinig bieden aan games wat de overige 2 console's wel kunnen, andere games uitbrengen dan alleen de arcade games.
Een Xbox360core kost niet gek veel duurder dan een Wii dus met je vergelijking kom je niet makkelijk weg
Je moet ook je ontwikkelkosten nog een keer terugverdienen. In de tijd dat je je core ontwikkelde moest je ook eten en de hypotheek betalen.

Met jouw vergelijking zou je net zo goed kunnen zeggen dat ze het beide slecht hebben gedaan, want zand en aluminium zijn zowat gratis. :D
wat ik met eerlijke spellen bedoel is dat de spellen niet hun gebrek aan inhoud verdoezelen met mooie grafics. Wat je heel sterk bijvoorbeeld ziet bij met name EA games is dat het spel geen inhoud heeft, niet veranderd en na drie levels al saai is.

een spel gaat over de totale ervaring en niet alleen over hoe het plaatje er op het scherm uit ziet. en nintendo bewijst keer op keer dat je ook met mindere grafics ook een blijvende ervaring neer kan zetten.
debakel met gamecube?

Nintendo heeft winst gemaakt met de Cube.
Microsoft heeft verlies geleden met de Xbox. Was dat niet 800 miljoen ofzo?

Je kan het alleen een debakel noemen als je naar het markt aandeel kijkt, want dan is de Gamecube idd de verliezer van de vorige generatie consoles.
Je kan Nintendo ook niet vergelijken met MS.

Nintendo leeft vooral van het gamingplatform (hard & soft), en kan verliezen niet zo hard waarmaken.

MS leeft meer dan alleen van het Gamingplatform en als algehele firma kunnen ze het verlies wel een paar jaar erbij nemen.

Dus is het knap van nintendo dat ze een nieuw platfrom introduceren en eigenlijk de concurrentie het nakijken geven. Want een ding is zeker WINST daar leeft iedereen lang van. Verlies is enkel voor korte periode mogelijk.
dan nog is het knap dat ze een ongeveer gelijk presterende console als de X-box(ok die was iets beter) wel met winst weten te verkopen
nintendo is gewoon een heel slim bedrijf, ze hebben een innovatief karakter en doen aan goede marketing

knap trouwens dat bijna 1/5 van de omzet winst is
zie je geloof ik niet vaak
Ik denk dat wii in de next-gen (of current gen) consoles een zeer groot marktaandeel gaat hebben gewoon al door de zovele early adopters, het zal wel wat afnemen na de ps3 omdat de die hard gamers daar wel op wachten
het zal wel wat afnemen na de ps3 omdat de die hard gamers daar wel op wachten
De vraag is, welke markt is groter?
A. de hardcore gamers, of
B. de andere "gamers" bestaande uit kleine kindjes, de ouders zelf, party gamers, bejaarden e.d.?

Ik gok op de laatste groep ;)
Dus ik denk dat de verkopen van de Wii nauwelijks iets zullen voelen bij een stijging van PS3-verkopen.
@ Hot Denio
dude, ik heb zelf een GC en daar is niks mis mee, heb thuis ook een PS2 staan en tov de GC is er weinig verschil in kwaliteit (op genre games en klein performance verschil na)
En hoezo is de GC de verliezer van de vorige generatie consoles?
onderbouw dat eens...
ik ben best benieuwd
verkochte units op het eind van vorig jaar:

xbox 360: 10.000.000
wii: 3.600.000
ps3: 1.000.000
Ik zou zeggen. kijk dit:
http://video.google.nl/vi...855917446356696&q=ps3+wii

Het is mischien erg plat, maar het is wel waar. De markt voor simpele leuke zaken is groter dan de markt voor opgeblazen specs. Nintendo weet hoe het moet.
Het is helemaal niet zo raar, als je naar een ander voorbeeld kijkt op de pc:

Counter-Strike source wordt zoooooveel minder gespeeld dan de oude versie Counter-Strike 1.6.

Iedereen gamed nog altijd voor plezier, het oog moet ook wat, maar dat is niet de belangrijkste zaak, vandaar alleen winst voor Nintendo.
je zou er van verschieten hoeveel mensen die oude CS spelen omdat ze source simpelweg niet kunnen draaien!

er zijn ongeloofelijk veel mensen met een oudere pc, die simpelweg niet upgraden om enkel een wat mooier beeld te hebben

bij de Wii is het waarschijnlijk net zo, het grote publiek heeft volgens mij nog niet eens door dat de PS3/X360 mooiere gfx heeft, ze zien alleen die controller en die ziet er leuk uit...
je zou er van verschieten hoeveel mensen die oude CS spelen omdat ze source simpelweg niet kunnen draaien!
Well, ik heb beide gespeeld, en moet zeggen dat de oude CS voor mij nog steeds lekkerder speelt. Maar het scheelt erg weinig, moet ik zeggen :).
Mischien wel erg plat ! maar wel lekker :9
Helemaal mee eens. Graphics doen het bij mij niet. Gameplay en orginaliteit.

Wolfenstein: Enemy Territory blijft zo nog altijd een topper na 3.5 jaar. Gratis dus iedereen kan het spelen. Een game waar gewoon maps zijn weg gedonderd omdat ze gewoon neit speelden. Alles ging om balans in de game tussn team A en B. Verder heb je classes waar er 5 van zijn en je hebt ze eigenlijk allemaal nodig om je missie te bereiken (bunker opblazen oid) wat het teamplay helemaal compleet maakt. Iedereen werkt altijd mooi met mekaar, zowel in clans als public. Verder is de developper nog altijd bezig en helpen ze de community. Is de game helemaal opensource wat ook voordelen geeft. Zo is er al constant een mod die van alles toevoegd, ETTV voor het kijken van wars en naast de 6 standaard maps al 300> custom maps! Kijk, dat is nog eens een game en dat allemaal gratis, waar een community wel niet voor kan zorgen!
Ik hoorde recent ergens echter wel dat de productie van de Wii een grote management fout is geweest.
Bij veel winkels is hij namelijk "momenteel niet verkrijgbaar".

Dit zou zijn omdat ze niet wilden over-produceren in het begin. Het zou natuurlijk kunnen dat ze door de hoeveelheid mensen die nu een Wii willen, en em niet kunnen krijgen, ook echt klanten verliezen.
Niet zoveel als Sony dan. Die hebben er pas echt een puinhoop van gemaakt.
Sony had redelijk op tijd tekorten aangekondigd (ze werden alleen wel steeds groter). Nintendo houdt volgens mij nog steeds vol dat iedereen die een Wii wil die voor afgelopen kerst nog kan kopen.
En je vertrouwt iemand van dixons? :)

edit: capa, ze hebben niet voor niks allemaal die "reserveer WII nu!" verpakkingen aangemaakt :)
Neuh, wel op Nintendo.
Irriteer me het meeste aan het feit dat ze niets concreets kunnen melden. Ja misschien volgende week... etc.
Je moet toch kunnen navragen als hoofdkantoor van Dixons zijnde wanneer er weer geleverd gaat worden...
Blijkbaar is dat zelfs voor de hoofdkantoren van Dixons of bijv. Intertoys toch moeilijker dan sommigen denken.

Echt stomtoevallig voor een vriend van mij hier bij de lokale Intertoys gevraagd of reserveren nog nut had.
De beste (uiterst sympatieke) man achter de balie zei dat ook Intertoys HQ niet aan kon geven wanneer er weer een beetje fantsoenlijke levering op gang zou komen. De eerste twee lichtingen had hij er nog 10 binnengekregen (waaronder de mijne jihaa!! :Y) ) en daarna steeds maar een enkele.
Hij had inmiddels dik twintig wachtenden op zijn lijstje, dus dat zal nog wel even duren!
Jah, dat vertelde ze mij bij de Dixons in Zaandam ook op 15 december. Ik wacht nog steeds.... :(
Ik denk niet dat dit van hele grote invloed zal zijn op de verkoopcijfers. Voor veel mensen zijn gameplay en de lagere prijs in vergelijking met de XBOX 360 en PS3 de voornaamste redenen om een Wii aan te schaffen.

De gameplay schijnt in veel gevallen zelfs nog leuker te zijn dan verwacht dus hierdoor zullen alleen nog maar meer mensen tot aanschaf overgaan. De iets langere wachttijd nemen ze denk ik graag op de koop toe.
Het schijnt de bedoeling te zijn geweest om voor het eind van 2006 4 miljoen Wii's uit te leveren. Als ze dat gelukt is dan is het dat het management moeilijk kwalijk te nemen: 4 miljoen is enorm veel als je dat binnen een maand tijd door je distributiekanaal probeert te jagen. In normale periodes (en dan bedoel ik dus bijv. 1 jaar na de launch) zou dat waarschijnlijk geen van de console-makers lukken.

Ondanks dat is de irritatie van 'Wii-jagers' natuurlijk helemaal te begrijpen.
Nintendo heeft weer een gans met gouden eieren in handen.. het is wachten op de gouden eieren... Voorlopig hebben we al Wii Sports en Zelda.. het is wachten op de Mario game en natuurlijk een game van Square-Enix die, als ik mij niet vergis, weer games gaat maken voor Nintendo nu de ruzie is bijgelegd.

Square-Enix games doen het altijd goed, vooral in Japan (denk aan Final Fantasy, Chrono Trigger etc.) het is jammer dat Rare(Goldeneye, banjo kazooie, Donkey Kong) is overgestapt naar Microsoft maar desalniettemin maakt Nintendo hele goede kansen deze ronde!
Er waren al Square-Enix games voor de GBA, NGC, DS
Rare? Die hebben hun beste tijd ook wel gehad hoor...

Starfox adventure op de gc? Geeuw!
Kameo Elements of Power? Geeuw!
Viva Piñata? Iets beter, maar nog steeds niet echt geweldig.

Blij toe dat ze naar Microsoft zijn gestapt. Het enigste goeie dat ze daar hebben uitgevreten was een remake van Conker's Bad Fur Day.
Zo jammer was het "weggaan" van Rare niet.

Rare was een second party van Nintendo. Nintendo was een grootaandeelhouder (49%) en heeft hun aandelen op het juiste moment verkocht aan MS voor een gigantisch bedrag. Nintendo zag in dat voor Rare de gouden jaren voorbij waren.

Er zijn destijds erg veel mensen uit Rare weggegaan naar andere bedrijven. (O.a. naar die gasten van timesplitters)

Nintendo:
"Nintendo had the ability to continue its exclusive relationship with Rare, but in looking at the company's recent track record, it became clear that its value to the future of Nintendo would be limited," said Peter MacDougall, executive vice president of sales and marketing at Nintendo of America. "In other words, we passed on this opportunity for very good business reasons."

De oprichters van Rare:
1UP is reporting that Rare founders Chris and Tim Stamper have left the Microsoft owned development studio. The two have reportedly left to "pursue other opportunities", with the departure supposedly having nothing to do with the poor sales reception of Viva Pinata.
@hot denio !

dat bedoel ik, de games van Nintendo zelf zijn pracht pareltjes geworden, maar wat er door second en third party developers op is uitgebracht was niet van hoge kwalitei, ik heb zelf alle 3 de consoles (oude generatie ) dus ik kan daar gelukkig wel van genieten,

jammer dat door de mindere ondersteuning er een minder groot marktaandeel is behaald en dat bedoelde ik met debakel !
In financieel opzicht is het dat dus niet. Voor de gamer misschien wel, maar nintendo is nou eenmaal een bedrijf, die kijken naar de cijfers en die zien er goed uit. maar het kan altijd beter natuurlijk.
Ja, ik begrijp dat eigenlijk ook niet zo. Ik bedoel: als Nintendo zulke mooie games uitbrengt, waarom kan een ander dat dan niet? De grote third-party developers kijken blijkbaar echt alleen maar naar grafische pracht. Het is wachten tot ze er achter komen dat grafische pracht toch echt ondergeschikt is aan gameplay. Dan komen er misschien ook weer grote third-party ontwikkelaars met grotere budgetten naar de WII.
Omdat de gamesindustrie nog steeds in zn kinderschoenen staat. We zijn nu een jaar of 10 echt bezig met een zogenaamd 'casual attractiveness' te creeëren in de computerspelletjesindustrie. Bedrijven weten nog niet helemaal wat ze moeten. Dat zal over een enkel aantal jaren denk ik wel bijtrekken en dan zul je zien dat er minder een focus komt op grafische pracht en praal.
Die mindere focus op pracht en praal moet ook wel. Games maken word ongelofelijk tijdrovend en duur nu gemiddelde UE3.0 modellen tienduizenden tot miljoenen polygonen bezitten. Nu springen er nog maandelijks vele nieuwe ontwikkelstudio's uit de kamer van koophandel (internationaal :z ) maar dat gaat zich naar mijn idee toch wel meer centreren op den duur, games moeten succesvol worden willen ze het ontwikkelbudget al terugverdienen, dat is een steeds groter wordend risico.

Nintendo houd die crisis nog even van zich af met de focus op de gameplay. Mss komen ze de volgende generatie al wel met bijvoorbeeld een focus op procedural generation on hun games, als de andere ontwikkelaars dat niet gaan doen. Zou een groot kosten voordeel opleveren.

Speel zelf nog steeds vaak op de N64. de PS2 ligt al aardig lang stof te happen. Maar dat is ook persoonlijk.
Typo in headline?

'Wiinst gaat verdubbelen'

:+
Ja ja Nintendo doet het goed :Y)
Ik ga denk ik ook een Wii kopen. Gewoon omdat het fun is. Voor de rest heb ik een hekel aan consoles.
Same here.

En dat is wat Nintendo nu zo succesvol maakt: ze beseffen dat er in de traditionele games-markt niet zo veel eer meer te behalen is. Laat Sony en MS dat maar lekker uitvechten, een nieuwe markt aanboren is misschien wat riskanter maar op de lange termijn een stuk lucratiever als je het goed doet.

In plaats van het uitbreiden van een bestaand concept met meer specs en knopjes gaan ze een paar stapjes terug, proberen te overzien waar het nou echt om gaat en gaan vanuit dat perspectief een nieuw product maken. Idem voor Apple met de iPhone.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True